BOOMCast SHORTS – ROI vs. ROAS… melyiket érdemes figyelned?

BOOMCast SHORTS - ROI vs. ROAS - melyiket érdemes figyelned?

A ROI (Return on Investment) és a ROAS (Return on Ad Spend) két elképesztően fontos mérőszám, melyek ismerete nélkül egyszerűen esélytelen, hogy hosszabb távon is profitábilisan működjön a marketingrendszered. Ebben a rövid kis adásban elmagyarázom, hogy melyiket hogyan tudod kiszámolni és hogy melyiket mikor érdemes használnod.

Alakítsd Te a műsort és csatlakozz a BOOMCast zárt Facebook csoportjához, ahol beszélgethetsz a hallgatóinkkal és akár személyesen tőlünk is kérdezhetsz!

Az alábbi felületeken éred el az adást:

  1. YouTube link
  2. Spotify link
  3. Apple Podcast link

Ha inkább olvasni szeretnél, akkor alább találod az adás szöveges átiratát.

ROI vs. ROAS… melyiket érdemes figyelned? – SZÖVEGES ÁTIRAT

Ez itt a BOOMCast SHORTS Balogh Dáviddal.

Szia, a mai BOOMCast SHORTS-ban a ROI és a ROAS közti különbséget fogjuk megbeszélni. A ROI az ugye a Return on Investment rövidítése, magyarul a befektetésre jutó megtérülés. Míg a ROAS a Return on Ad Spend rövidítése, ami a hirdetési költségre jutó megtérülés.

Mutatom hogy melyik mit jelent és hogy melyiket mikor érdemes használni.

A kettő számításában az a különbség, hogy a ROAS-nál azt nézzük, hogy a hirdetéseink mennyi bevételt termeltek, a ROI-nál pedig figyelembe vesszük a háttérköltségeket is és így ott a profitot fogjuk megkapni.

Mutatok egy példát, hogy megértsd miről beszélek.

Tegyük fel, hogy csináltunk egy kampányt, ahol volt egymillió nettó árbevételünk, 500 ezer Ft hirdetési költésünk, és 300 ezer Ft extra kiadásunk, ami már mindent tartalmaz ami háttérkiadás. Beszerzési árak, könyvelési költség, szoftverköltség, stb.

Ez esetben ugye kétszázezer profitunk van, a ROI-t úgy számoljuk ki, hogy vesszük a profitot, kétszázezer, osztjuk a teljes kiadásunkkal, ami a hirdetési költség és az extra kiadások, tehát 800 ezerrel és megkapjuk azt, hogy 25 százalékos a ROI-nk.

Magyarul minden kiadásunkat, minden befektetésünket nézve, 25 százalék profitot értünk el. Ezen a kampányon.

Ezzel szemben a ROAS-t úgy számoljuk ki, hogy vesszük a nettó árbevételt 1 millió és ezt osztjuk a hirdetési költséggel úgy, hogy nem vesszük figyelembe az egyéb költségeket mint beszerzési költség, stb.

Tehát egymillió per ötszázezer, kijön hogy 200 százalék, magyarul kétszeres ROAS-szal dolgoztunk.

És ebből már jól látszik, hogy melyiket mikor érdemes használni.

ROAS-t én akkor használok, amikor marketingesként nézek valamit, tehát a legtöbb ügyfelünknél mondjuk ROAS-t figyelünk. Persze ezt a ROI-ból számoljuk ki, tehát a profitrátából számoljuk ki közösen, de megkapjuk azt, hogy milyen ROAS mellett vagyunk jók, milyen ROAS mellett vagyunk mínuszban és milyen ROAS fölött vagyunk úgy, hogy megérheti skálázni már az adott kampányt.

És erre alapozunk mindent, mert ugye a hirdetési platformok ezt a mérőszámot tudják a legegyszerűbben követni. Tehát ROAS-t marketingesként használunk, amikor a kampányaink eredményességét akarjuk mérni.

ROI-t vállalkozóként szoktam használni, amikor egy-egy nagyobb kampány kiértékelésén dolgozom.

Ez tehát egy olyan mérőszám amit általában csak a vállalkozó, a tulajdonos, a pénzügyi vezető, tehát azok tudják kiszámolni akik rálátnak a teljes vállalkozásra, a teljes működésre és ott látják a működési költséget, beszerzési költséget stb. és ezekből ki lehet már számolni a ROI-t.

Tehát, összefoglalva, ROI a profitot mutatja meg, a profitrátát mutatja meg. Ezt vállalkozóként szoktuk használni, a ROAS pedig a hirdetési költségre jutó megtérülést mutatja meg, amit marketingesként szoktunk használni.

A ROI-ból már ki tudjuk számolni a ROAS-t, de vállalkozóként ismerned kell a ROI-t ahhoz, hogy a marketingesed, a marketingcsapatod, az ügynökség akinek kiszervezed meg tudja határozni a megfelelő ROAS-t.

És ennyi lett volna a mai BOOMCast SHORTS.

Ha még valamiért nem tetted volna, akkor iratkozz fel a csatornákra, mert hetente
három új BOOMCast SHORTS-szal fogunk jelentkezni.

És érdemes belépned a zárt Facebook csoportunkba is, ahol akár személyesen velünk is beszélgethetsz, de kérdéseket is tehetsz fel és a közösségünk tagjait is megtalálod.

Gyere és csatlakozz hozzánk, a linket megtalálod a leírásban! Találkozunk a következő adásban.

Tartalomjegyzék

Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük