Olvasási idő: ~11 perc

Rendszeresen frissítjük és aktualizáljuk ezt a cikket, hogy mindig naprakész tudást kapj. Legutolsó frissítés: 2018. május

Január elején Zuckerberg bejelentette, hogy érkezik a következő hírfolyam-algoritmus frissítés, amit azóta sokan csak “Facebook Zero”-ként emlegetnek… ami azért eléggé jól sejteti, hogy milyen változásokra számíthatunk. Így született meg ez a cikk, amiben összegyűjtöttem neked egy pár tippet, amivel előnyödre fordíthatod az új frissítést és versenyelőnyre tehetsz szert a 2018-as évben.

Ha kíváncsi vagy, hogy általánosan az online marketing világában (nem csak FB szempontjából) mire számíthatsz a 2018-as évben, akkor olvasd el a “Nagy online marketing előrejelzés – így készülj 2018-ra” című cikkünket is.

Röviden a változásokról

Mielőtt tanácsot adnék az új algoritmussal kapcsolatban röviden fussuk át, hogy mégis mi változott az elmúlt hónapok során.

 

1. A baráti kapcsolatok kerültek előtérbe – A Facebook szerint a barátok és ismerősök miatt használjuk egyáltalán a social media-t (ami szerintem már csak részben igaz), ezért fontos, hogy többet halljunk a barátainkról és kevesebbet a vállalkozásokról.

2. A hosszabb, részletes kommentek lettek a mérvadók – Magyarul azok a posztok kapnak nagyobb organikus elérést, melyek alatt igazi beszélgetés alakul ki. Ez azt jelenti, hogy a komment spam (pl.: osztva) már nem jelent többé nagyobb elérést. Az ötlet nem rossz, de azért a kivitelezésre kíváncsi leszek. Véleményem szerint sokkal több “kétes” tartalmú posztot fogunk látni, mert nagyrészt azok alatt alakulnak ki hosszú beszélgetések.

3. A hirdetési költségek szépen-lassan emelkednek – Igazából a nyilatkozatuk így hangzott: “…a hirdetési rendszert ezek a változások nem érintik…”, de én teljesen biztos vagyok benne, hogy drágulni fognak a hirdetések. Már csak a kisebb organikus elérés miatt is, hiszen így több vállalkozás kezd majd el hirdetni, aminek köszönhetően nagyobb lesz a hirdetési felületekért zajló verseny.

Ezek a legfőbb változások (tényleg csak nagyvonalakban), ha pedig részletesebben is utána szeretnél nézni a témának, akkor ajánlom Jon Loomer cikkét, aki a bejelentés után szinte azonnal reagált és nagyon jól kielemezte mire is számíthatunk.

Ennyit erről, jöhetnek a tippek!

1. tipp – Videó mindenek felett

Mindig van valami új trend, amit először ezerrel nyomnak, aztán ahogy egyre többen és többen kezdik el csinálni, úgy válik tök általánossá. Így jártunk a sima szöveges, a képes, a linkes és a carousel Facebook posztokkal is, és úgy néz ki, hogy most a videó van soron. Nem gond, mert mire ezt is elkoptatjuk, már úgyis jön a következő trend (AR/VR?).

A videókhoz visszatérve: jelenleg nagyon úgy tűnik, hogy a Facebook Live lesz a következő nagy favorit, hiszen az élő videók alatt egész jó beszélgetések szoktak kialakulni, ez pedig egyesíti a videós tartalmakat a Zuckerberg által hőn áhított “közösségépítés” erejével.

Az érdekes az, hogy a bejelentés szerint a videós tartalmak elérését is visszaszorítják, mert az elméletileg egy passzív tartalomtípus, ergó az emberek inkább csak nézik a videókat, de nem beszélgetnek alatta kommentben. Ezzel szemben azt tapasztaltuk, hogy emelkedett a videók elérése és jobban teljesítettek, mint a sima linkes bejegyzések (habár nem sokkal).

Az elmúlt hetek során rengeteg külföldi gurut láttam elkezdeni live-ozni, köztük olyanokat is, akik sosem jelentkeztek még be élőben. Ez azért csak jelenthet valamit. Nagyon úgy néz ki, hogy nekünk is el kellene kezdenünk ezt a jó szokást. 🙂

2. tipp – Készíts kevesebb tartalmat

Igen, jól látod. Szerintem 2018-ban a kevesebb tartalom több lesz… na jó, azért nem őrültem meg, de tudod te mire gondolok.

Mostanában a tartalommarketing rengeteg vállalkozásnál elment abba az irányba, hogy “nyomjuk kifelé a kontentet, aztán majd lesz valami”. Sokan már csak a számok fenntartása miatt publikálják a cikkeket/videókat/podcasteket, így viszont a minőség előbb-utóbb elkerülhetetlenül is romlani fog.

A Facebook Zero lényegében pontosan emiatt született meg, hiszen a statisztika alapján a céges oldalak tolják ki a hírfolyamban megjelenő tartalmak nagyon nagy hányadát FB-re… és hiába vagyunk ott te meg én és csináljuk okosan a tartalommarketinget, ha 1-1 normális cégre jut 100 spammer.

Megmondom őszintén én is így jártam a bloggal. 2017-ben 52 cikket publikáltam, ami azt jelenti, hogy több mint heti 1 cikket írtam meg, majd szerkesztettem és terjesztettem azokat (a blog csak februárban indult). Ez rengeteg melóval járt, és ahogy a BOOM Marketing ügynökségi része is nőtt, úgy lett egyre kevesebb időm a cikkekre. Idén januárban azonban felhagytam a heti publikálással, mert nem szeretném értelmetlen tartalmakkal teleszemetelni a blogot csak azért, hogy meglegyenek a számok… továbbra is azon leszek, hogy amit írok, az 120%-ban hasznos legyen, így viszont havonta maximum 1-2 cikk fér bele az időmbe.

Tapasztalatból mondom, hogy nem a 100-200 összecsapott tartalom hozza majd az olvasókat/érdeklődőket, hanem az a 4-5, amiben szíved-lelked benne van, és amibe tényleg beleteszed a melót.

Lényeg a lényeg, a Facebook legújabb frissítése után biztos vagyok benne, hogy akkor jársz a legjobban, ha visszaveszel a tartalmak mennyiségéből, és inkább a minőségre koncentrálsz. Csak így lesz számottevő organikus elérésed.

3. tipp – Szegmentáld az organikus közönségedet is

Vannak olyan esetek, mikor egyszerűen nem tudsz/nem akarsz kevesebb tartalmat gyártani. Oké, én ezt is megértem. Ez viszont jó eséllyel nagyobb brandeknél fordulhat elő, ahol a közönség is eléggé nagy. A megoldás: szegmentálás.

Ha hirdetsz Facebookon biztosan te is úgy állítod be a célközönséget, hogy csak azok essenek bele, akik számára leginkább releváns az ajánlatod, így ők jó eséllyel vásárlóid is lesznek egyszer. Mit szólnál ahhoz, ha ezt a posztjaiddal is megtehetnéd? 🙂

Létezik egy “titkos” beállítás, amivel a sima Facebook posztjaidat is úgy célozhatod, mint a hirdetéseket (na jó, igazából nem titkos, de kellőképpen el van dugva ahhoz, hogy sokan ne tudjanak róla). Ez pedig nem más, mint a “A hírfolyambeli célközönség és a bejegyzések láthatósága”, és az engedélyezésével lényegében (majdnem) úgy célozhatod a posztjaidat, mint egy fizetett hirdetést.

Ezt az opciót így csalogathatod elő.

Nyisd meg a Facebook oldaladat, majd a jobb felső sarokban kattints a “beállítások” fülre. A megnyíló ablakban menj az “általános”, majd tegyél egy pipát “A hírfolyambeli célközönség és a bejegyzések láthatósága” mellé. Mentsd el, és már készen is vagy.

Ezután bármikor is írsz egy új posztot, a célzási opció mindig meg fog jelenni.

4. tipp – Építsd fel a saját közösséged

Oké, gyűlnek a likeolók, egyre többen iratkoznak fel a listádra és a honlapod olvasottsága is folyamatosan nő… ez mind szép és jó, de nagyon gyorsan el kell kezdened közösséget építeni. Figyelsz? Nem “listát” vagy “követőbázist”… közösséget.

Eddig is biztos voltam benne, hogy idén hatalmas szerepe lesz a Facebook csoportoknak, de az új algoritmus-frissítés után ez még egyértelműbbé vált. Saját csoportot kell építened. /Bevallom ezzel mi is el vagyunk maradva, de már fut is egy “Social Media Marketing” névre hallgató csoportunk… ha gondolod csatlakozz hozzánk te is!/

Mindig is azok a vállalkozások teljesítettek a legjobban, melyek egy összetartó közösséget tudtak kovácsolni a követőikből. Ez természetesen rengeteg erőfeszítést igényel, a mostani frissítéssel viszont már tényleg rá leszünk kényszerítve (ami nem is baj).

Azt javaslom te is csinálj egy zárt Facebook csoportot, mert tényleg nem tart semmiből… 2 perc az egész. Szerintem mindenképpen “zárt” csoportot csinálj, mert így bárki megtalálhatja a csoportodat, de csak az tud majd csatlakozni, akit személyesen jóváhagysz. Minőségi közösséget csak így lehet építeni.

5. tipp – Gondolkozz rendszerben

A tavaly év végi előrejelzésben is megírtam (és már hónapok óta mondom), hogy idén már tényleg muszáj lesz hirdetési stratégiában gondolkoznod. A Facebook hirdetések jelenleg még mindig nagyon olcsók, de a drágulás folyamatosan megfigyelhető. A 7blog adatai alapján 2017 márciusa és decembere között megduplázódott a Facebookon hirdető vállalkozások száma (3 millióról 6 millióra), és az elérési költségek is 35%-kal emelkedtek az év végére.

Hazai piacon még mindig könnyű akár 5-10-20 X-es ROAS-t is elérni (return on ad spend = a hirdetési költségeken lévő megtérülés), de ez 1-2 éven belül változhat… akkor pedig már tényleg kihullanak azok a hirdetők, akik egyszerűen csak elindítanak egy apróhirdetés-szerű sales hirdetést, és várják az eredményt.

Érdemes minden esetben több lépésben gondolkodnod, ahogy azt a Facebook Mesterkurzus oktatóanyagunkban is tanítom. Én személy szerint jelenleg a BOOM stratégiát használom, ezzel pedig 4 nagy szintre bontom fel egy-egy vállalkozás a kampányait.

  • Márkaépítés, branding
  • Probléma és megoldástudat kialakítása
  • Közösségépítés
  • Sales

Mind a 4 résznek megvannak a saját tartalmai, céljai, hirdetéstípusai és mérőszámai, amit figyelned kell és amire alapoznod kell az adott szintre sorolt kampányokat.

Rengeteg hirdető ott rontja el, hogy egyből a 4. szinttel kezd, és így kizárólag a sales hirdetésekbe lapátolja a pénzt, majd ettől várja a csodát… ez viszont Facebookon sajnos nem így megy.

A titok abban rejlik, hogy milyen ügyesen tudod végigvezetni az embereket az értékesítési folyamatodon… ha jó vagy, dől majd a pénz… ha viszont akár csak 1-2 ponton is rosszul csinálsz valamit, az emberek elakadnak majd a folyamatban, és elmaradnak a vásárlások.

 

6. tipp – Az organikus elérés nem vész el… csak átalakul

A tavaly év végi előrejelzésben is írtam róluk, de biztos te is hallottál már a chatbotokról, hiszen hónapok óta mindenhol erről beszélnek.

A Facebook egyértelműen kijelentette a mostani algoritmus frissítésnél, hogy növelni akarja a kapcsolatokat, az engagementet és mindenekelőtt a tényleges kommunikációt… erre pedig a Messenger a tökéletes platform.

AJÁNLOTT CIKK: “Mindent a Messengeres chatbotokról!”

Ezt mi sem bizonyítja jobban mint az, hogy a Facebook jelenleg hihetetlen organikus elérést biztosít a már most futó chatbotoknak. Ez egyértelműen azért áll érdekében, hogy egyre többen ismerjék meg és kezdjék el használni a botokat, mi pedig nagyon is jól járunk vele, hiszen ingyen szerzünk feliratkozókat.

Várakozásaim szerint ez idén sem fog változni, mert bőven van még fél-egy évünk addig, amíg a nagy tömegek is megismerik a chatbotokat és elkezd “telítetté” válni a platform. Mindig az húzza a legnagyobb hasznot egy-egy új trendből, aki az elsők között ugrik rá.

A szép az egészben, hogy elképesztően egyszerűen tudsz chatbotot készíteni, akár saját magad is. Korábbi cikkeinkben a két legnagyobb chatbotkészítő platformot is bemutattam már, ami nem más, mint a ManyChat és a Chatfuel. Ezeket az útmutatókat hamarosan frissítenem kell, de azért még a mai napig összedobhatsz a segítségükkel egy-egy alap chatbotot. Ha a WordPresshez értesz, akkor ez is menni fog!

7. tipp – Terjeszkedj

Kezdj el más platformok, social media felületek felé kacsintgatni. Hazánkban jelenleg szerintem még az Instagram az, amivel érdemes lehet foglalkozni, mert elég szép pályát fog befutni a következő pár évben.

AJÁNLOTT CIKK: “Instagramozol? Így játszd ki az algoritmust (és érj el több embert a posztjaiddal)!”

Az insta most van olyan szakaszban, mint a Facebook volt egy pár éve, ezért én azt tanácsolom mindeképpen feküdj rá az Instagram oldalad növelésére is. Persze más platform, ezért másfajta kommunikációt is igényel, de sok szempontból az Instagram használata jóval egyszerűbb, mint a Facebooké.

Ha hosszútávon gondolkozol, brandet akarsz építeni és nem csak az azonnali megtérülést nézed, akkor az Instagram egy igazán must-have platform a vállalkozásod szempontjából. Nem egy olyan ügyfelünk van, aki a kezdetek óta használja az instát, és hihetetlen értékes forgalmat csábít a webshopjába… az instás célközönségre indított kampányaink minden más hirdetést lenyomnak.

Ha Instagramon is hirdetnél, akkor mindenképpen olvasd el az “Instagram hirdetés alapok… így hirdess Instán!” és a “17 Instagram hirdetés best practice – így tarold le az instát a hirdetéseiddel” című cikkeinket is.

Összefoglalás

A “nagy változás” után egyelőre úgy tűnik, hogy erre a 7 tippre érdemes alapoznod a social media stratégiádat. Őszintén megmondom én túl nagy mozgást még nem látok, az általunk kezelt oldalaknak 1-2 kivételével nőtt/stagnál az organikus elérése… ezt én már győzelemnek veszem.

Magánszemélyként nem feltétlenül örülök a frissítésnek, mert én személy szerint a szakmai csoportok böngészésére, az ott történő beszélgetésekre és az általam követett (szintén marketinges) oldalak tartalmainak fogyasztására használom a Facebookot. Lehet én használom “nem rendeltetésszerűen”, de úgy vettem észre ezzel nem vagyok egyedül.

Marketingesként okos lépésnek találom a változtatásokat, mert a Facebooknak hosszútávon mindenképpen a felhasználók érdekeit kell néznie, hiszen ha ők elmennek a platfomról, mi sem tudunk kinek hirdetni. Egy kicsit fájó az üzleti oldalak elleni döntés, ugyanakkor ez hosszútávon szintén előny lehet, hiszen jó eséllyel az “amatőrök” kihullanak majd, és miénk a terep.

Ja, és az ilyen bejelentéseknél sose feledd: ezek a változások mindenkire egyaránt vonatkoznak. Nem csak a te dolgod lesz nehezebb, hanem az enyém (és nem utolsó sorban a konkurenciádé) is. Csak rajtad múlik, hogy gyorsabban reagálsz-e a többieknél. 😉

 

 

A szerzőről
Alapító @ BOOM Marketing
Vállalkozó, online marketinges. Fő területe az inbound stratégia kialakítása, bevezetése és alkalmazása kis- és közepes vállalkozásoknál. Ideje nagy részében az ügynökség ügyfeleinek segít a hosszútávú növekedés elérésében, szabadidejében pedig a saját vállalkozásain dolgozik.