“Mennyibe kerül a Facebookon hirdetni?” – kapjuk meg a kérdést legalább hetente 1-2 alkalommal. És habár a kérdés teljesen jogos, mindig csak ugyanazt tudjuk válaszolni… “attól függ”.
Még belegondolni is szörnyű, hogy hány különböző tényező befolyásolja a Facebook hirdetések költségeit, ráadásul mi felhasználók csupán a jéghegy csúcsát látjuk… ki tudja még mi húzódik meg a felszín alatt.
Ennek ellenére ebben a cikkben legjobb tudásunk szerint igyekszünk megválaszolni a nagy kérdést, és legalább nagyjából kideríteni, hogy mégis mire számíthat egy friss hirdető. Vágjunk is bele!
Hogyan működik a Facebook licitrendszere?
Biztosan tudod már, hogy a Facebook lényegében egy aukciós ház. A hirdetők licitálnak, és aki a legjobb ajánlatot teszi, az nyeri meg a licit tárgyát… azaz a Facebookot böngésző emberek figyelmét. Ezzel pedig már meg is magyaráztam, hogy miért nem lehet általánosságban megmondani, hogy pontosan mi is a Facebook hirdetések ára.
Ahogy minden aukció esetében, itt is nagyban befolyásolja az árat, hogy mekkora a verseny és a többiek milyen ajánlatot tesznek… és mivel a Facebook mostanában egyre népszerűbb hely – a hirdetők számára is – így nem kell meglepődni, ha az árak szépen lassan emelkednek.
Mi befolyásolja a Facebook hirdetések árát?
A licitbeállításod csak egyike annak a sok tényezőnek, ami közvetlenül befolyásolja a Facebook hirdetési árakat. Maga a rendszer olyan komplex, hogy pontosan senki nem ismeri a titkos formulát, de az alábbiakban összeszedtem neked azt a pár tényezőt, melyek bizonyítottan befolyásolják a kampányaid árát.
1. A célközönséged
Egyértelműen az lesz az egyik fő meghatározó tényező, hogy pontosan “kit” szeretnél megvenni, hiszen ez határozza majd meg a konkurenciát is.
Sokan nem tudják, hogy Facebookon lényegében mindenki mindenkinek a konkurense… ezért kell igazán odatenned magad, és 110%-os hirdetéseket készíteni, különben a több millió konkurens valamelyike viszi el a fődíjat (az emberek figyelmét). Ebben nagy segítségedre lesz az ingyenes e-bookunk! 🙂
BÓNUSZ: Az ingyenes e-bookunkban konkrét útmutatást kapsz ahhoz, hogy hogyan készíts eredményes Facebook hirdetéseket. Ha már hirdetsz Facebookon, akkor miért ne tehetnéd azt profi módjára? 🙂 Küldd el emailben!
Nem csoda hogy ez sokaknak újdonság, hiszen teljesen eltér az eddig megszokott modelltől. Például Google Ads-en csak azokkal kellett versenyezned, akik ugyanazokat a kulcsszavakat célozzák meg (így jó eséllyel ugyanazt szeretnék eladni). Facebookon viszont minden egyes olyan hirdető a versenytársad lesz, aki ugyanazokat az embereket célozza meg, mint te. Ők viszont egyértelműen nem csak a közvetlen konkurenseid lesznek.
AJÁNLOTT CIKK: “Facebook hirdetés alapok – Így készíts profitot termelő hirdetéseket!”
Ha például a Facebook tudja rólam (mint felhasználóról), hogy online marketingesként dolgozom, szeretem a kutyákat, Apple cuccaim vannak, szabadidőmben pedig szívesen járok konditerembe vagy futni, akkor minden egyes hirdető – akinek a profiljába ezek alapján beleillek – versenyezni fog azért, hogy az ő hirdetése kerüljön a hírfolyamomba. Így a futócipőt értékesítő üzletek máris direkt versenybe kerültek a marketinges szoftvereket fejlesztő cégekkel.
Látod már miért lehetetlen megmondani mennyibe kerül majd egy-egy kampány?
Ezek alapján már el tudod képzelni, hogy milyen komplex folyamatok zajlanak le a háttérben, mielőtt megjelenik előtted egy hirdetés. Szerencsére nem csak a pénz a meghatározó (de komolyan), hiszen több más faktort is figyelembe vesz a Facebook.
És ezzel el is érkeztünk a következő ponthoz…
2. A hirdetéseid minősége
A Facebooknál is rájöttek arra, hogy a pénz nem minden. Nagyon egyszerű lenne, hogy az kapja meg a hirdetési helyet, aki a legtöbbet fizeti… ez viszont két problémát eredményezne:
- esélyünk sem lenne, ha a világ bármelyik top brandje úgy döntene, hogy elkezd keményen Facebook hirdetésekbe fektetni
- a felhasználók idővel megunnák a sok irreleváns reklámot, ezáltal pedig fokozatosan csökkenne a Facebookon töltött idő
Bármennyire is furcsa, de Zuckerbergék igenis nagy figyelmet fordítanak a felhasználói élményre, ezért keményen mérik a hirdetések minőségét is. Ezt a háttérben biztosan több ezer tényezőben mérik, kifelé viszont egyetlen számban jelenik meg az egész… ez pedig a relevancia pontszám.
A relevancia pontszám – nagyon leegyszerűsítve – azt mutatja meg, hogy mennyire releváns (azaz mennyire passzol) az adott kampányod ahhoz a célközönséghez, melyet megcéloztál.
Ha például macskaeledelt árulsz és (valamilyen véletlen folytán) sikerült megcéloznod az összes kutyás embert, akkor jó eséllyel nem éred el a 10/10-et… ez pedig a hirdetéseid árán is meg fog látszani.
A relevancia pontszám direktben befolyásolja a hirdetéseid árát, hiszen a Facebook a felhasználói élményt helyezi előtérbe. Magyarul, ha megcélzod az összes macskás embert, akkor nekik teljesen aktuális (sőt, hasznos) lesz az ajánlatod… ezt pedig azzal díjazza a Facebook, hogy olcsóbban jeleníti meg a hirdetéseidet.
Azt viszont nem szabad elfelejtened, hogy a relevancia pontszám csupán azt méri, hogy mennyire passzol a célközönség a hirdetésedhez. Összehozhatsz egy 10/10-es kampányt, de az még nem fogja garantálni, hogy jó eredményeket is érsz el, hiszen a konverziós arányt rengeteg más tényező is befolyásolhatja (a hirdetésed copyja, a landing page, maga az ajánlat, stb…). Ha már elég magas a relevancia pontszámod (8+), akkor ideje elkezdened tesztelni a hirdetés elemeit.
AJÁNLOTT CIKK: “Facebook hirdetések A/B tesztelése – Így szerezz több vevőt, kevesebb pénzből”
3. Az időszak
Gondolom számodra sem újdonság, hogy a legtöbb bizniszben vannak erősebb és gyengébb időszakok. Ez a szezonális termékek esetében a legmeghatározóbb, de általános tapasztalat például, hogy az év végi ünnepi időszak előtt mindenki megpróbál minél többet hirdetni… ilyenkor pedig megugrik a hirdetések költsége.
Nem fogom túlmagyarázni, ez egyszerűen a fentebb leírt licitrendszer miatt alakul így. Több hirdető, nagyobb verseny, magasabb költségek. Ilyen egyszerű az egész.
Az elmúlt 1-2 évben már az is megfigyelhető, hogy a nagyobb brandek is egyre inkább ráfekszenek a Facebook hirdetésekre… ez pedig nekünk “kicsiknek” nem túl jó hír. A nagy cégek fizetőképesebbek, így simán túllicitálhatnak mindenkit. Ezért kell nagyon odafigyelned a hirdetéseid és a célzás minőségére, hiszen a Facebook még mindig előnyben részesíti a hasznos hirdetéseket (és ez idővel csak még inkább így lesz).
4. CPA/ROI
A CPA (cost per acquisition) és a ROAS (return on ad spend) a két legfőbb mérőszám, amit követned kell akkor (is), ha Facebookon hirdetsz. A CPA azt mutatja meg, hogy az adott kampány hány forintért hozott egy konverziót (ez lehet vásárlás, letöltés, ajánlatkérés, feliratkozás, app telepítés, stb), míg a ROAS-ból azt tudjuk meg, hogy mekkora megtérülést hozott a kampány.
Ha például 500 forintot fizetek egy ajánlatkérőért (ez a CPA) és tudom, hogy minden negyedik vásárol majd, akkor végülis 2.000 Ft-ból szereztem meg egy vásárlót. Ha minden egyes vásárláson 4.000 Ft hasznom van (a hirdetési költség kifizetése után), akkor ennek a kampánynak a ROAS-ja kereken 2, hiszen minden egyes hirdetésre költött forintom után 2 forintot tettem zsebre.
AJÁNLOTT CIKK: “[ESETTANULMÁNY] Így csináltunk 9.832.794 Ft bevételt 57.341 Ft hirdetési költségből”
Hogyan befolyásolják a licitbeállítások a Facebook hirdetés árát?
Sokan nincsenek tisztában vele pontosan hogyan is működnek a Facebook licitálási opciói, úgyhogy röviden fussuk át ezt is. A hirdetéscsoportok szintjén 2 fontos dolgot tudsz beállítani:
- Licitbeállítások
- Optimalizálási beállítások
Nézzük az elsőt:
1. A Facebook hirdetések licitbeállításai – Így tudsz FIZETNI a hirdetésekért
- CPC (cost per click) – Ha ezt az opciót választod, akkor kattintásonként fogsz fizetni. Magyarul csak akkor fizetsz a Facebooknak, ha valaki rákattintott a hirdetésedre. Ilyenkor a Facebook nem számol fel azért semmit, ha az emberek látják a hirdetésedet, de nem kattintanak rá.
- CPM (impressions) – Ennél az opciónál 1.000 megtekintésért fizetsz a Facebooknak. Ha ez mondjuk 100 Ft, akkor ha a hirdetésed 10.000 alkalommal jelenik meg (nem feltétlenül tízezer különböző embernek, mert valaki többször is láthatja) a hirdetési költséged kereken 1.000 Ft lesz. Természetesen ezt is rengeteg minden befolyásolja, és egyáltalán nem biztos, hogy valaki kattint is a hirdetésekre.
- CPA (cost per action) – Ha CPA alapján szeretnél fizetni, abban az esetben a Facebook csak akkor von le tőled pénzt, ha valaki végrehajtja az előre kitűzött célt (pl feliratkozik).
2. A Facebook kampányok optimalizálási beállításai – Ez lesz a hirdetésed CÉLJA
- Megjelenések – Ilyenkor a Facebook csak arra törekszik, hogy minél több embernek, minél olcsóbban eljuttassa a hirdetésed.
- Napi egyedi elérés – Ennél a lehetőségnél már azon lesz a hangsúly, hogy minél több egyedi embert érj el úgy, hogy egy embernek naponta csak egyszer jelenhet meg a hirdetés.
- Link kattintások – A Facebook igyekszik megtalálni a célközönségeden belül azokat az emberek, akik adott időben legnagyobb eséllyel kattintanak a hirdetésedre.
- Konverziók – Ha jól beállítottad a konverziókövetést (ami mindennek az alapja!), akkor lehetőséged lesz úgy beállítani a hirdetéseket, hogy a Facebook azoknak az embereknek jelenítse meg azt, akik legnagyobb eséllyel kattintanak ÉS hajtják végre a meghatározott cselekvést.
Jópár millió forintot költöttem már el Facebookon, és eddig azt tapasztaltam, hogy nem igazán érdemes a fizetési beállításokat piszkálni. Alapesetben impression után fizetsz, ami nem véletlen, ugyanis egy-egy kivételes esettől eltekintve ezzel lehet a legjobb eredményeket elérni.
BÓNUSZ: Az ingyenes e-bookunkban konkrét útmutatást kapsz ahhoz, hogy hogyan készíts eredményes Facebook hirdetéseket. Ha már hirdetsz Facebookon, akkor miért ne tehetnéd azt profi módjára? 🙂 Küldd el emailben!
A kulcs viszont az optimalizálásban rejlik…
Egy ideje még itt is állandóan variálni kellett, de a Facebook algoritmusa manapság már olyan okos, hogy akkor jársz a legjobban ha jelzed neki, hogy pontosan mit szeretnél elérni. Állítsd be a konverziókövetést, majd mondd azt, hogy erre a köszönőoldalra akarom eljuttatni az embereket… a Facebook pedig általában egész ügyesen megkeresi neked azokat az embereket, akiket érdekelhet az ajánlatod.
Ennyibe kerülnek a Facebook hirdetések (2016-os adatok)
Oké, most már nagyjából te is átlátod, hogy hogyan működik a Facebook licitrendszere, így tényleg nincs más hátra, mint megnézni a kőkemény számokat.
A most következő adatokra igazából nem tudsz alapozni (már megbeszéltük miért), de legalább meglátod majd, hogy mekkora különbségek vannak az országok között. Ezeket a számokat egyébként több százmillió dollárnyi hirdetési költséget vizsgálva kapta meg az AdEspresso csapata.
Ugyan a grafikonokon Magyarország nincs rajta, de hadd nyugtassalak meg… az egyik legolcsóbb országok közé tartozunk Facebook hirdetések esetében (egyelőre).
Kattintásonkénti költség (CPC) országok szerint:
Az átlagos CPC 90 Ft környékén van (világviszonylatban). Japánban a legdrágább (~ 200 Ft), míg Görögországban a legolcsóbb (45 Ft). Sajnos nem tudom nálunk mennyi lehet az átlagos CPC, de tapasztalataim alapján simán Görögország alatt lennénk (kb. 35 Ft-ra tippelném).
Kattintásonkénti költség (CPC) korcsoport alapján:
Nagyon érdekes még a korcsoportokra lebontott kattintásonkénti költség. Itt jól látszik, hogy 2016 végére minden korosztálynál csökkent a CPC (a Facebook folyamatosan fejleszti az algoritmusát, valószínűleg az lehetett az oka).
Kattintásonkénti költség (CPC) megjelenítési hely alapján:
Egy másik nagyon fontos döntés kampánykészítéskor a megjelenítési helyek kiválasztása. Alapesetben az asztali és a mobilhírfolyamon szinte mindig érdemes hirdetned, míg az olcsóbb elhelyezéseket (audience network és jobb oldali oszlop) inkább remarketing hirdetéseknél érdemes engedélyezni.
Az Instagram elhelyezés kiemelkedően magas CPC-je őszintén szólva meglep, mert eddig nem tapasztaltam ilyen kiugró különbségeket… sőt. Ha tippelnem kellene a hirdetések minőségével indokolnám, hiszen az Insta egy külön platform, ahol nem működnek az egy az egyben átvitt Facebook hirdetések.
AJÁNLOTT CIKK: “17 Instagram best practice – Így tarold le az instát a hirdetéseiddel”
Kattintásonkénti költség (CPC) optimalizálás alapján:
Szintén hihetetlenül fontos beállítás az, hogy mire optimalizálod a kampányaidat. Ezt a hirdetéssorozat szintjén lehet beállítani, és kampánytípustól függően több különböző célból válogathatsz. Jól látszik, hogy a reach (elérés) a legdrágább, hiszen akkor a Facebook csak arra koncentrál, hogy minél több ember lássa a hirdetésedet (cserébe pedig nem törődik a kattintásokkal).
A két kedvencem úgy látszik globálisan is nagyon jól szerepel, hiszen a link kattintások bőven átlag alatt vannak, míg a konverziós cél is csak alulról súrolja az átlagos CPC-t. Ez így teljesen rendben van, én is ezt tapasztalom az összes hirdetési fiók esetében.
Most csak a legfontosabbakat emeltem ki, de ha még több részletre vagy kíváncsi, akkor az AdEspresso posztjában rengeteg grafikont találhatsz, amit érdemes lehet kielemezni, ha komolyabban is érdekel a téma.
Összefoglalás
Remélem hasznosnak találtad ezt a cikket is, és most már egy kicsit jobban átlátod, pontosan hogyan is működik a Facebook hirdetési rendszere.
Ha javítani szeretnél a hirdetéseiden és egy kicsit felpörgetnéd az eredményeket, akkor olvasd el a Facebook hirdetés alapok című cikkünket is!
Meglátod majd, hogy mennyivel jobb eredményeket érsz majd el a hirdetéseiddel, ha mostantól kezdve tudatosan is odafigyelsz ezekre az elemekre. Ne feledd, hogy a kampányok költségét leginkább maga a hirdetés minősége befolyásolja… ha pedig profi hirdetéseket szeretnél készíteni, akkor érdemes letöltened az e-bookunkat! 🙂
0 hozzászólás