Profi Facebook kommunikációs stratégia 7 lépésben

Facebook marketing stratégia

Nincs még Facebook stratégiád? Posztolgatsz alkalomadtán, de nem tudatos a dolog? Na, ez nagy hiba!

Több helyről is hallani mostanában, hogy a Facebook halott… vagy hogy a Facebook nem eladásra való. Ne aggódj, biztosíthatlak róla, hogy a kék óriás minden, csak nem halott. Korábban már egy esettanulmánnyal is bebizonyítottuk, hogy igenis el lehet adni Facebookon. Nézd meg hogyan hoztunk össze közel 10 milliós forgalmat ~50 ezer forintból.

Jelenleg több mint a fél ország használja rendszeresen a Facebookot. Napról-napra, hétről-hétre a telefonjukon lógnak az emberek, miközben céltalanul pörgetik a Facebookot.

A céltalan böngészést sokan hátránynak vélik, hiszen az emberek csak unalmukban nézik a Facebookot, ők nem vásárolni akarnak, ezért tök felesleges jelen lennünk FB-n. Mi viszont tudjuk, hogy ők rosszul gondolkodnak. 🙂

A céltalanul a hírfolyamukat görgető emberek mind-mind potenciális vásárlók… csak nem feltétlenül rövidtávon.

A social media platformok fő funkciója az egymással való kapcsolattartás, de sajnos sok vállalkozás ezt még nem ismerte fel, ezért ők csak a termékük tukmálására használják a Facebookot. Az unatkozó tömeget viszont hihetetlenül egyszerűen (és hirdetési költség nélkül) csábíthatod magadhoz. Egyszerűen csak szórakoztatnod kell őket.

A következő pár percben megmutatom, hogy hogyan állítsd össze 7 lépésben a saját ultraütős Facebook marketing stratégiádat.

Kezdjük is az első lépéssel, ami nem más, mint hogy…

1. Tűzd ki a céljaidat

Célkitűzés

Ha rendszeresen olvasod a blogot, akkor biztosan tudod, hogy nagy híve vagyok a konkrét (és jól mérhető) célok kitűzésének. Minél több vállalkozásnak segítek a marketing stratégiájuk kialakításában, annál jobban meg vagyok győződve arról, hogy a mérhető célok felállítása mindennek a kulcsa.

De mit is értek mérhető célok alatt?

A jó cél legyen:

  • mérhető, hogy pontosan lehessen látni, hogy éppen hogyan állunk (és ha nem jön össze a kitűzött szám, akkor is látjuk, hogy mennyivel maradtunk el attól)
  • konkrét, hiszen meg kell határoznunk, hogy mit szeretnénk elérni
  • realisztikus, különben nem sok sikerélményben lesz részünk
  • időhöz kötött, hogy pontosan lássuk, hogy mennyi időnk van még a cél elérésére

Ilyen jó cél például az, hogy 3 hónap múlva legyen 1.000 feliratkozó az e-mail listánkon, vagy érjük el a nettó 10 milliós árbevételt az első negyedévben. Ezek mind mérhető és konkrét célok, ráadásul a határidő lejártakor egyértelműen látjuk majd, hogy mennyire maradtunk el a kitűzött eredménytől (vagy éppen mennyivel szárnyaltuk túl azt).

Rossz cél például, hogy legyen 1 milliós árbevételünk. Ez konkrétnak még éppen konkrét, de semmiképpen sem mérhető, ráadásul nem is időhöz kötött. Simán teljesíthetjük a célt, csak lehet hogy 1 év kell hozzá, ami úgy már egyáltalán nem nagy szám.

Social media stratégia kialakításakor például az alábbi irányban kellene elindulnod:

  • növeljük az eladásainkat (pl.: legyen 500 vevőnk Facebookról év végére)
  • szerezzünk minőségibb érdeklődőket (pl.: tegyünk ki napi 1 minőségi posztot az elkövetkezendő 3 hónap során)
  • konveráltjuk nagyobb arányban az érdeklődőinket vásárlókká (pl.: 3 hónapon belül minden 4. leadünkből legyen vásárló)
  • váljunk véleményvezérekké a területünkön (pl.: év végéig minden egyes cikkünket legalább 100-an likeolják)
  • építsük a brandet (pl.: érjük el a 10.000 aktív követőt fél éven belül)

Persze ez csak egy pár általános példa, de ezekből már valószínűleg ki tudod alakítani a saját (mérhető) céljaidat is.

2. Tudd kinek posztolsz

Tök egyértelműnek tűnik, mégis rengeteg Facebook oldalnál láttam már, hogy a posztok tartalma egyszerűen nem egyezik meg a potenciális célközönség érdeklődési körével.

Akár óránként is tölthetném fel a cicás gifeket a Facebook oldalamra, ha az a helyi vadmotorosok egyesületének szól, akkor jó eséllyel nem fogom felkelteni a figyelmüket.

Buyer Persona meme

Remélhetőleg azért ennyire nem durva a helyzet, de az biztos, hogy a célközönséged ismerete nélkül csak a töredékét éred el majd a kitűzött céljaidnak.

A célközönségedet legegyszerűbben buyer personák segítségével határozhatod meg (erről korábban már írtam egy cikket). A buyer persona lényegében a legideálisabb vásárlód, a célközönséged pedig az a pár tízezer ember, akik az adott buyer personához leginkább hasonlítanak.

Ha nagyon profi akarsz lenni, akkor több buyer personát is összeállthatsz (sokkal több van, mint gondolnád), és így mindegyik célközönséghez más és más üzenettel szólhatsz, ami magasabb konverziókhoz (és remélhetőleg magasabb bevételhez) vezet majd.

3. Variáld miről posztolsz

Minden social media platformon más kommunikáció válik be, de egyértelműen kijelenthetjük, hogy a Facebook a legkomplexebb mind közül, hiszen ott posztolhatsz:

  • szöveges bejegyzéseket
  • képeket
  • videót
  • ajánlatot
  • eseményt
  • galériát
  • és ha ez még nem lenne elég, ott van a Facebook Live és a Stories is

A sok lehetőségnek köszönhetően a Facebook egy nagyon átfogó platform, ami egyeseknek elég sok fejfájást okozhat, hiszen közel sem egyszerű eldönteni, hogy milyen bejegyzéstípusokat érdemes használni.

TIPP: Jelenleg a Facebook ezerrel nyomja a videókat, de azok közül is a Live-oknak a legjobb az elérése (főleg addig, amíg értesítést is kapnak a követőid egy-egy élő adás indításakor). A fényképek sem teljesítenek rosszul, nálunk például 4-5x-ös a képek organikus elérése a külső oldalra mutató linkekkel szemben. A Facebook fő stratégiája természetesen az, hogy jobban nyomja azokat a posztokat, ami nem viszi el a felhasználókat külső oldalakra.

A posztjaidnak természetesen a tartalma a legfontosabb. Én minden ügyfelünknek azt javaslom, hogy a minőségi kommunikáció irányába induljunk el, és legyen inkább kevesebb poszt, de azok legyenek hasznosak és jól megszerkesztettek.

A minőség mellett arra is figyelj, hogy ne csak promóból álljon a Facebook oldalad. A Sprout Social felmérése azt mutatja, hogy a felhasználók 57.5%-a szerint a legidegesítőbb dolog Facebookon, ha egy brand állandóan csak eladni akar a posztjaiban. Tanulj más hibáiból, és ne kövesd el te is ezt a baklövést.

SproutSocial felmérés

4. Tervezd meg előre a posztjaidat

Mi az összes ügyfelünk Facebook oldalát (és természetesen a sajátunkat is) úgy kezeljük, hogy legalább 1 hónapra előre be vannak tervezve a posztok. Ez azt jelenti, hogy rendszeresen összeülünk, ötletelünk, majd elkészítjük és beidőzítjük azokat a bejegyzéseket arra a hónapra.

Neked is ezt az utat javaslom, mert tapasztalatból tudom, hogy milyen nehéz mindig időt találni arra, hogy elkészítsük az aznapi posztot. Hiába döntöd el, hogy mit fogsz posztolni… tutira megcsörren a telefon, beesik egy új ügyfél az ajtón, vagy éppen csak jön egy szokásos krízishelyzet, és hopp, máris elment a napod. Ja, és ráadásul poszt nélkül maradtál.

Ezt megelőzendő mi minden Facebook oldalhoz készítünk egy tartalomnaptárat, ahová hónapokra előre betervezzük, hogy miről kellene majd posztolnunk. Így mindig van témaötletünk, sosem marad el véletlenül egy bejegyzés, ráadásul az aktuális kampányokat is be tudjuk így építeni a Facebook kommunikációnkba.

Ehhez egyébként a Buffert használjuk, és neked is ezt ajánlom.

buffer content calnedar

Ez egy nagyon jó kis szoftver, amivel előre beidőzítheted a social media posztjaidat. Van ingyenes verziója is, amiben minden közösségi média fiókból egyet kapcsolhatsz össze a Bufferrel, és maximum 10 posztot időzíthetsz be előre. Szerintem ez a legtöbb kisvállalkozásnak bőven elég, főleg ha one man teamként magadnak csinálok a posztjaidat.

Ha már komolyabban gondolod a dolgot, akkor pedig ott a fizetős verzió, amiben 100 bejegyzést tervezhetsz meg előre. Ez is csak havi 10 dolcsiba kerül, bőven megéri az árát.

Mi is ezt a verziót használtuk egy ideig, majd áttértünk a Buffer for Businessre, amiben már 2.500 posztot tervezhetünk be, mindezt havi 99 dollárért. Ha több Facebook oldalt kezelsz, és azoknak komolyabb a kommunikációjuk, akkor ezen is érdemes elgondolkodnod (itt már több user is kezelhet egy fiókot).

5. Legyen egy hirdetési stratégiád is

Sőt, az a legjobb, ha az organikus posztok és a hirdetések teljesen összhangban vannak egymással.

Az előző pontban már említettem a tervezés fontosságát, de most megint hangsúlyozom: mindig tervezz előre (legalább egy pár hétre)!

Lesz egy Black Friday kampányod? Szuper!

Akkor már nyáron találd ki mikor és mit fogsz posztolni, hogy felhype-old a közönséged már hetekkel a kampány előtt, és találd ki azt is, hogy mely bejegyzéseidet fogod megtámogatni egy kisebb összeggel. A kampány indulása előtti napokra pedig tervezz be hirdetéseket. Sokat.

Több tucat cikket írtam már a Facebook hirdetésekről, és még egy e-bookot is posztoltam, ami neked is segít majd sikeres Facebook hirdetéseket készíteni (ezt innen töltheted le).

6. Légy a közösség része

A közösségi média platformoknak van egy sajátossága, ami az internet többi részén annyira nem hangsúlyos: a közösség.

Alapvető tény, hogy az emberek nem vásárolni járnak Facebookra. De akkor ez azt jelenti a cégek számára, hogy teljesen felesleges lenne jelen lenniük a Facebookon? Természetesen nem.

Akkor talán azt, hogy legyünk ott Facebookon, de próbáljunk meg szembemenni a megszokásokkal és erőszakoljuk rá a termékeinket az emberekre? Remélem erre is egy határozott nem volt a válaszod.

Fura, hogy így megfogalmazva mekkora hülyeségnek tűnik ez a kérdés, nem igaz? És mégis hány olyan vállalkozást látni, akinek abból áll a kommunikációja, hogy “vegyél, vegyél, vegyél”…

TIPP: A social media versenyt csak akkor nyerheted meg, ha úgy használod azt, ahogy az emberek elvárnák. Legyél a közösség része, posztolj érdekes, vicces és hasznos tartalmakat. Engedj betekintést a színfalak mögé, kezdeményezz beszélgetést a követőiddel, válaszolj a kommentjeikre, és poénkodj velük. Hidd el – hiába nem tűnik ez a hozzáállás “professzionálisnak” – hogy ezzel emelkedsz majd ki az unalmas tömegből. Ha pedig valakinek arra lesz szüksége, amit te árulsz, akkor te leszel az első, aki az eszébe jut (hiszen inkább üzletelünk ismerőssel, mint egy megbízhatatlan idegennel).

7. Elemezd ki a teljesítményedet

Az utolsó lépés úgy gondolom nem túl meglepő, hiszen minden marketinges imádja a számokat! Ugye? 🙂

Na jó, lehet ez egy kicsit túlzás, de tény, hogy érdemes rendszeresen kielemezned a Facebookos kommunikációdat is, hiszen így biztosan rájössz majd, hogy hol tudnál még javítani magán a stratégián.

Nézd meg milyen időpontban érdemes posztokat közzétenned ahhoz, hogy a lehető legtöbben lássák azt a követőid közül. Csekkold le, hogy mely bejegyzéstípusok teljesítettek a legjobban. Hiába jó például a képeid elérése, ha a linkek sokkal nagyobb engagementet érnek el, akkor érdemes abból többet posztolnod.

A Facebook posztjaid statisztikáit az Elemzések fülön, és azon belül is a Bejegyzések menüpont alatt találod.

facebook bejegyzesek elemzese

Itt részletesen láthatod a posztjaidat időrendi sorrendben, és jó pár hasznos infó is kiderül innen. Látható például, hogy a posztjaink átlagosan több ezer embert érnek el, és legalább 100 interkaciót kapunk posztonként. Szerencsére nem ritka a több száz sem.

Ez azért nagy szó, mert a Facebook oldalunk a cikk írásának pillanatában mindössze 600 követőt számlál. Így pedig elég vagány, hogy egy-egy posztunk organikusan is több ezer embert ér el. A július 8.-i posztunkat például 5.600 ember látta, ami majdnem 1.000%-os elérésnek számít. Not bad.

A legfontosabb… csak csináld!

De komolyan!

A lényeg, hogy ne parázz rá a dolgokra. Fontos a tervezés és az utólagos elemzés is, de felesleges azon agyalnod, hogy vajon 8:59-kor vagy 9:01-kor érdemes kitenned az aznapi posztot… Egyszerűen csak kezdd el, próbálj meg minél több mindent letesztelni, és az első 1-2 hónap adataiból már személyreszabott következtetéseket tudsz leszűrni (ami a te brandedre és a te Facebook oldaladra vonatkozik),

Minden Facebook oldal más és más, ezért mindenkinél más taktika válik be… a stratégia viszont ugyanaz. Rendszeres posztolással, minőségi tartalommal, és közvetlen stílussal nem lőhetsz mellé. Minden más pedig idővel magától jön majd.

Ha tetszett a cikk, akkor kérlek like-old/oszd meg ezt a posztot! Köszönjük! 🙂

Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, én Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több online vállalkozást is elindítottam az ügynökség mellett, főleg webshopokat. Az így szerzett tapasztalataimat szeretném megosztani Veled a BOOM blogon (főleg inbound marketing és sales témakörben).

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük