Olvasási idő: ~12 perc

Egy-két korábbi cikkben már beszéltünk az Instagramról (írtam például arról, hogy “hogyan játszd ki az új Instagram algoritmust” és az “Instagram hirdetés alapjait” is kibeszéltük már… ha azokat elolvastad, akkor már biztosan van egy ütős organikus stratégiád, és a hirdetésekhez is konyítasz.

Most viszont kiegészítésképpen 17 best practice-t gyűjtöttem össze neked, amit megfogadva a következő szintre emelheted az Instás stratégiádat (és földbe döngölheted a konkurenciádat).

Elég hosszúra sikeredett, úgyhogy vágjunk is bele!

 

1. Készíts releváns Instagram hirdetéseket

Ez a tipp már-már annyira egyértelmű, hogy egyszerűen túl könnyű elsiklani felette. Facebookon egy kicsivel jobb a helyzet, de számos Instagram oldalnál tapasztaltam már, hogy a posztok nagy része “személyes” poszt, ami egy átlag felhasználó instáján megállná a helyét, de céges profilra egyáltalán nem való.

Ne érts félre, igenis fontos az, hogy beengedd a színfalak mögé a követőidet. Imádni fogják az olyan posztokat, és örülnek majd, hogy beleláthatnak a mindennapjaidba is… de ha a héten már a 20. képet látják a kutyádról (és még csak kedd van), akkor nagy a baj.

Figyelj oda arra, hogy olyan tartalmakat tölts fel, ami biztosan érdekli a potenciális célközönségedet. Ne csak a saját szolgáltatásaidban/termékeidben gondolkozz. Felejtsd el most azokat, mert máshogy kell hozzáállnod az instához. Először is határozd meg, hogy kik a potencális vásárlóid, majd írj össze egy pár témát, ami tutira érdekli őket.

Például elég unalmas lenne, ha egy táplálékkiegészítőket értékesítő webshop állandóan a fehérjeporairól posztolna. Ehelyett érdemes lehet kitérni az edzéstechnikára, az egészséges életmódra, receptekre, stb.

Ne aggódj ha nem tudod merre indulj el, egy kis utánajárás után máris több száz témaötleted lesz.

2. Ne gondolkodj, csak csináld

A “bukj el gyorsan” elvet követve neked is azt javaslom, hogy egy új platform kipróbálásakor ne habozz túl sokat már az elején sem.

Nincs értelme A/B tesztelni a CTA-t, cserélgetni egy-egy szót a headline-ban és számolgatni a 100-200 forintokat, amíg nem tudod, hogy mi érdekli a célközönségedet.

Ha elkezdesz instán hirdetni, akkor indíts el legalább 4-5 kampányt, lehetőleg több különböző hirdetési verzióval és jópár ezer forintos költségkerettel. Így pár nap alatt már kiderül, hogy mire reagáltak jól és mire kevésbé, és ha volt olyan hirdetés, ami kiemelkedően jól teljesített, akkor azt már elkezdheted finomhangolni.

3. Teszteld a képeket

Mivel Instagramon a vizuális tartalmaknak van igazán nagy szerepe, ezért a legjobb eredményt úgy érheted el, ha több különböző képet A/B tesztelsz.

Érdemes tesztelni magát a kreatívot is, de a különböző hirdetési verziókkal is játszadozhatsz. Csinálhatsz például egy sima posztot, vagy akár egy 5-10 képes galériát is, amit a nézelődők már lapozgatni is tudnak. Ja, és akkor még a videókról nem is beszéltünk.

A lényeg, hogy próbálj ki többféle tartalomtípust, mert nem tudhatod, hogy melyik teljesít majd a legjobban. Az első pár hét eredményeiből már egyértelműen látni fogod, hogy mi az ami beválik, és mivel nem érdemes tölteni az időt.

4. Ne az eladásokra menj, hanem az engagementre

Tapasztalatból tudom, hogy az Instagram hirdetések készítésénél is nagyon sokan az azonnali eladásra és a minél magasabb profitra mennek… ami – bármilyen meglepő is legyen – nem a legjobb megközelítés.

Instagram engagement

Megértem a helyzetet, hiszen nagyon sokan még mindig az eladással kapcsolják össze a hirdetést… viszont az elmúlt pár évben megváltoztak a szabályok. Az Instagramon való jelenlét (és hirdetés) inkább brandépítő és követőszerzés jellegű a cégek számára, és hosszabb távon sokkal több hasznot hoz ez a megközelítés, mint a szokásos tukmálás.

5. Növeld a követőtáborod

Jelenleg az Instagram a tökéletes platform a közösségépítésre és a követőinkkel való engagementre, és ez az Instagram hirdetések esetében sincs másképp. Habár ROI szempontjából rövidtávon talán nem éri meg ilyen hirdetéseket futtatni, de egy kemény munkával felépített közösség hatalmas segítség lehet a jövőben a vállalkozásod számára.

Simán kikérheted a követőid véleményét egy-egy új termékről vagy szolgáltatásról, de akár a tervezés alatt álló új arculatodban is segíthetnek különböző ötletekkel.

6. Használj szép és letisztult képeket

Tudom, tudom… ez alap. Én is ezt gondolom, mégis pár perc instázás után mindig meglepődök, hogy milyen képek jönnek velem szembe (amit ráadásul általában nem is sima felhasználók, hanem komolyabb brandek posztolnak). Nagyon sokan nem figyelnek oda a feltöltött fotók  minőségére és koncepciójára, és elmosódott, túlzsufolt, vagy éppen oda nem illő képeket osztanak meg a követőikkel.

A lényeg, hogy mindig fordíts nagy hangsúlyt a képek minőségére (hiszen ez ragadja meg a felhasználók figyelmét a hírfolyamban), és inkább posztolj kevesebbszer, de amit kiteszel a céges oldaladra, az ütős legyen.

 

7. Ne vidd túlzásba a brandinget

Fontos a branding, de érdemes okosan bánni vele, mert elég hamar megunja a közönséged, ha minden képed felét kitakarja a céged logója.

A branding fő eleme legyen inkább az Instagram fiókod koncepciója. Vágd ugyanúgy a képeidet, szerkeszd azokat hasonlóra, és használd mindig ugyanazokat a színeket és betűtípust. Így biztos lehetsz benne, hogy megmarad a követőid által megszokott minőség, és ha mindig ugyanahhoz a designhoz ragaszkodsz, akkor meglátod majd, hogy már az első pár hét után egyre többen ismerik fel a képeidet.

8. Tartsd be a 20%-os szabályt

Ha Facebookon hirdettél már korábban, akkor biztosan ismered a 20%-os szabályt, amit igazából már egy jó ideje megváltozatott a Facebook. Ennek az a lényege, hogy a képeiden megjelenő szöveg lehetőleg ne haladja meg a kép felületének 20%-át.

Facebook 20%-os szabály

A Facebook manapság már engedélyezi a több szöveget is, de keményen bünteti azokat a hirdetéseket, melyeken 20%-nál több szöveg van (az ilyen hirdetéseket csak drágábban tudod megjeleníteni, így jó eséllyel a CPC és a konverziós költség is magasabb lesz).

Néhány esetben érdemes lehet több szöveget pakolni a képre, de általában sokkal jobban jársz, ha tartod magad ehhez a szabályhoz.

9. Ne félj videóhirdetéseket használni

Az Instagram hirdetések ~90%-a még mindig sima képes hirdetés, de egyre nagyobb szerepet kapnak a videók is. A legnagyobb márkák (Disney, Dell, Ford, MTV, Avon, eBay, Burberry) az elmúlt pár hónapban már szinte kivétel nélkül a videós Instagram hirdetéseket részesítik előnyben, és kezdem azt tapasztalni, hogy a kisebb cégek is elkezdik tesztelgetni a videókat.

A Lululemon (egy prémium ruhamárka) például kétszer akkora engagementet ért el a videós hirdetéseivel, mint korábban a sima képekkel, és azt is megtudtuk egy kutatásból, hogy a képek ugyan több like-ot hoznak, de a videókra jóval több komment érkezik, ami azért egy nagyobb elköteleződésnek számít marketinges szempontból, ergó értékesebb is számunkra.

10. Nyugodtan használd a termékeket a képeiden

Habár többször is olvashattad már, hogy az Instagram nem eladásra való, ez még nem jelenti azt, hogy ne jeleníthetnéd meg a termékeidet a fotókon. Egy 2014-es felmérés eredményeiből az derült ki (a legjobb Instagram posztokat keresték), hogy a felhasználók által megszavazott top fotókon megtalálható volt egy-egy jól elhelyezett termék (igen, mindegyiken).

Ez azt jelenti, hogy a követőket nemhogy nem zavarja az ízlésesen eldugott termék, de még jobban is szeretik az ilyen képeket.

Nézzük például az alábbi képet… első ránézésre gondolnád, hogy ez egy karóra-hirdetés (Daniel Wellington)?

Oké, a caption-ból azért valószínűleg könnyen rájöttél, de akkor figyeld a következőt… soha nem találod ki, hogy ez milyen hirdetés! 🙂

Nem, nem egy utazási iroda kampánya (habár én azt hittem elsőre). Ez például a kanadai Nobis nevű cég által fizetett szponzorált poszt, akik kabátokat gyártanak és értékesítenek.

11. Használd ki a User Generated Content előnyeit

A User Generated Content (UGC) lényegében olyan tartalmakat jelent, amit nem egy brand készített el, hanem annak a követői (lényegében a mezei felhasználók).

Ilyenek például a vásárlói visszajelzések, a Facebook oldalra írt vélemények, vagy egy feltöltött fotó a vadiúj termékeddel. A hazai piacon is egyre többen kezdték el tudatosan felhasználni a követők által készített tartalmakat, ami nem véletlen, hiszen a UGC remekül használható bizalomépítésre.

Talán te is láttad pár hónapja az Onlinekatapultos srácok könyvindító kampányát, amikor elárasztották a Facebookot a vásárlóktól bekért képekkel, de ugyanezt játszotta el nemrég Gál Kristóf is a vadiúj könyvével. Mindkét kampány remek példája a követők által gyártott tartalmak tökéletes felhasználásának.

12. Találj ki saját hashtageket

Ha nem használod rendszeresen az Instagramot akkor talán nem is tudod, hogy mennyire fontosak a hashtagek. Facebookon is jelen vannak egy ideje, de ott nem igazán használja azokat senki…. Instán viszont teljesen más a helyzet.

A hashtagek megfelelő használata elengedhetetlen egy sikeres Instagram kampányhoz, mert a felhasználók nagy része ezek alapján keres új tartalmakat. Budapestiként érdemes használnod a magyar és a budapesthez kapcsolódó hashtageket, mert így akár 2-3x annyi emberhez is eljut egy posztod, mintha csak simán tennéd azt ki.

Ha elég nagyra nőtt már a követőtáborod (jópár ezer fő), akkor érdemes kitalálnod hashtageket egy-egy új kampányhoz, amivel még tovább növelheted annak népszerűségét sőt, akár virális is lehet a dolog.

Erre remek példa a hazai piacról a marketingszöveg.com-os srácok kampánya, ami egy (eléggé egyedi) Forbes hirdetéssel indult, és azóta is használják a #mertjoamarketingunk hashtaget. Megmondom őszintén, nekem bejön! 🙂

 

13. Készíts exkluzív tartalmat a potenciális követőidnek

A Facebook ultrarészletes szegmentációjának köszönhetően Instagramon is megvan a lehetőséged arra, hogy felkutasd és megcélozd azokat a potenciális vásárlókat, akik már találkoztak egy-két posztoddal, de még nem kezdték el komolyabban is követni az oldaladat… sőt, igazából azokat is megtalálhatod, akik még csak nem is hallottak rólad, de jó eséllyel érdekes lehet számukra az, amit csinálsz.

Ezeknek az embereknek érdemes lehet valamilyen exkluzív tartalmat készítened, amivel talán nagyobb eséllyel tudod rávenni őket a vásárlásra. Betekintést nyújthatsz a kulisszák mögé, kikérheted a véleményüket, vagy egyszerűen csak meglepheted őket valamivel.

A lényeg, hogy felkeltsd a figyelmüket és gondoskodj arról, hogy később se felejtsenek el.

14. Jutalmazd meg a legjobb követőidet

Ez szintén az előző ponthoz kapcsolódik, csak itt nem az új követők felkutatására koncentrálsz, hanem a meglévő közösségedet tudod így meglepni valamivel.

Egyéni célközönséget készíthetsz például azokból, akik más felületen már követnek (pl.: e-mail lista, chatbot, Facebook), de Instán még nem találtak meg. Nekik érdemes lehet egy kis noszogatás, hogy ezen a felületen is kezdjenek el követni.

Ugyanígy csinálhatsz egy célközönséget a leghűségesebb követőidből és vásárlóidból, és meglepheted őket (és csak őket, ettől lesz egyedi) egy kis ajándékkal, hogy érezzék a törődést. Hidd el, sokszorosan hálálják majd meg.

15. Vadászd le a közösségedhez hasonló embereket

Persze csak képletesen…

A Facebook célzási lehetőségeinél maradva még egy tippet megosztok veled: használj hasonmás célközönségeket.

Ez angolul a lookalike audiences opció, ami lényegében úgy működik, hogy egy már meglévő célközönség alapján a rendszer automatikusan felkutatja azokat az embereket, akik az adott közönséghez leginkább hasonlítanak viselkedésben és érdeklődési körben. Magyarul, ha van egy 500 fős listád a vásárlóidról, akkor a Facebookkal megkerestetheted azt a pár tízezer/százezer embert, akiket jó eséllyel szintén érdekel majd a terméked.

Én személy szerint imádom, és nem csak a saját vállalkozásainkban hozott már elképesztő eredményeket (például hasonmás célközönségek segítségével csináltunk pár tízezer forintból közel 10 milliót egy kampányunk során), de az általunk kezelt Facebook és Instagram hirdetési fiókokban is rendszeresen operálunk hasonmás közönségekkel.

16. Használj többféle bejegyzéstípust

Azt hiszem ezt igazán nem kell túlmagyaráznom.

Posztolj képeket, rövid és hosszú videókat, “kulisszatitkokat”, nyereményjátékokat, termékfotókat, user generated contentet (lásd 11-es pont), és alkalomadtán valami személyeset is. Idővel te is kitapasztalod majd, hogy melyik bejegyzés milyen eredményeket hoz, és tudni fogod, hogy mivel kell engagementet növelni, és mivel eladni.

17. Lógj egy kicsit az Instagramon

Igen, jól látod, az utolsó tippem tényleg az, hogy lógj egy kicsit az Instán.

Csinálj egy saját profilt, kutasd fel a haverjaidat és a példaképeidet, és tapasztald ki egy kicsit a platformot. Kövess be másokat, likeold a képüket, kommentelj valamit az egyik posztjuk alá, és próbálj meg új és érdekes tartalmakat keresni a hashtagek, location tagek és az ajánlott tartalmak segítségével.

Mindez azért fontos, mert így már nem csak “brandként” látod majd át az Instagramot, hanem azt is tudni fogod, hogy egy átlagos felhasználó hogyan és mire használja a platformot (elvégre nekik készítesz tartalmat, és őket akarod bevonzani).

Összefoglalás

Amint látod, manapság már az Instagram sem csupán a tinik játékszere, hanem egy igazán komoly marketingeszköz a cégek számára (amely komoly stratégiát igényel).

Ha te is úgy döntöttél, hogy leteszteled hogyan működik az Insta a te esetedben, akkor mindenképpen érdemes elolvasnod a másik két Instagramról szóló cikkünket is. Az Instagram hirdetések alapjait itt találod, míg az organikus stratégia kialakításához írt cikket itt éred el.

Ha tetszett a cikk, kérlek like-old azt és oszd meg azokkal a barátaiddal, akiket szerinted érdekelhet ez a téma. 🙂