Influencer marketing – minden, amit tudnod kell róla!

Influencer marketing

Az instagramnak és a YouTube-nak köszönhetően az influencer marketing ma már trendi és felkapott lehetőség. Kis és nagy cégek százai egyaránt igyekeznek kihasználni az általa nyújtott előnyöket, természetesen ez a trend nem kerülte el a magyar piacot sem.

Már biztosan te is találkoztál azzal a jelenséggel, amikor influencerek segítségével reklámoztak egy terméket vagy éppen szolgáltatást.

A hazánkban jelen lévő nagy brandek piacán például ennek éllovasa a Coca Cola, a Lays vagy akár a Vivienvance.

Influencer marketing Magyarországon
Forrás: Instagram

A Coca Cola rengeteg influencerrel dolgozik és folyamatosan váltogatja is őket. Több korosztályból szemezget, így szegmentálva az elért embereket.

Számos kisebb vállalkozás is rendszeresen él ezzel a lehetőséggel, ennek ellenére sokan mégsem az aranybányát látják ebben a lehetőségben.

Vajon van alapja a tartózkodásuknak? Lehet itthon hatékonyan alkalmazni ezt az eszközt vagy ez is csak egy újabb lyukra futott külföldi majmolás?

A kérdés megválaszolása közel sem ennyire egyszerű, ám a cikk végére körvonalazódhat benned, hogy a te piacodon eredményesen bevethető-e.

A cikkből választ kapsz azokra a kérdésekre, hogy:

  • Mi valójában az influencer marketing?
  • Tényleg működik az influencer marketing?
  • Mi a jó stratégia az influencer marketinghez?
  • Ki számít jó influencernek?

De ne is húzzuk tovább az időt, vágjunk bele!

Mi valójában az influencer marketing?

Az influencer marketing lényegében a tartalommarketing egy vállfaja. Az influencer feladata, hogy lebilincselő módon mutassa be a termékedet a közönségének a saját maga által kreált tartalmon keresztül.

Azáltal, hogy ő mutatja be, segít átugrani a szakadékot a céged és a potenciális célközönséged között. Az influencer az a személy, akit a követői beengednek azon a bizonyos burkon belülre, ahová csak ismerősök léphetnek be.

Az influencer képes arra, hogy vásárlási döntéseket pozitív – vagy épp negatív – irányban befolyásoljon.

De nézzük meg a hivatalos megfogalmazást is:

Az influencer marketing, magyarul véleményvezér-, vagy befolyásoló marketing a marketing egy formája, amelyben a fókuszt a befolyásos emberekre helyezik, a megcélzott piac egésze helyett. – Írja a Wikipédia.

Egyszerűbben fogalmazva az influencer marketing közismert emberek által történő reklámozást jelent.

Influencer marketing az, amikor egy általad nagyra értékelt személy ajánlj valamit és te megveszed azt. Megveszed, mert biztos vagy benne, hogy az jól működik és király cucc. Megveszed, mert egy számodra szimpatikus személy mondta rá, hogy jó.

Az azonban fontos, hogy nem minden ismert ember számít influencernek. Sőt, nem is alkalmas rá mindenki.

Véleményvezérnek az számít, aki befolyással van az őt követő tömegre.

Ha a magyarországi influencer marketing helyezetet nézzük, akkor sajnos eléggé elkeserítő példákat is láthatunk. Attól, hogy valakinek sok követője van, még nem influencer, hiába írja ki a BIO-jába.

Ezért is merül fel a kérdés az emberben, hogy vajon tényleg működik-e ez az eszköz?

Tényleg működik az influencer marketing?

Nos, sajnos nem mindene setben. Ha nem a nagy könyvben megírtak szerint alkalmazod, akkor például egyenes az út a bukás felé.

A nagy könyvben pedig az alábbiak állnak:

1. Mérd fel a piacot!

Mielőtt influencer keresésre adnád a fejed, először győződj meg arról, hogy a te piacodon eredményesen bevethető-e ez a lehetőség!

Az influencer marketing kiválóan alkalmazható B2B vállalkozások esetében is. Itt persze nem fiatal youtuberekre vagy instagrammerekre kell gondolnod, hanem például a szakma nevesebb képviselőire.

2. A termékeddel, szolgáltatásoddal azonosulni tudó véleményvezért bízz meg!

Nem számíthatsz átütő eredményekre, ha olyan influencereket választasz, akiktől távol áll a vállalkozásod profilja.

Persze kívülállóként még alapos utánajárás után sem mindig tudunk pontosan meggyőződni a kiválasztott alany érdeklődési köréről, ízléséről, hozzáállásáról, így fontos az is, hogy influencerünk tisztában legyen a saját értékrendjével, ne hasonuljon meg a kecsegtető ajánlatok láttán sem.

Te annyit tehetsz, hogy igyekszel mindig releváns – a célpiacoddal egy hullámhosszon mozgó – véleményvezérekkel együttműködni.

Hiába keresnél fel egy techbloggert, hogy promózza a most debütáló edénykészleted, valószínűleg nem azt a közönséget érnéd el, akit szeretnél.

Az azonban tény, hogy vannak olyan tartalomgyártók, akiknek igen széles skálán mozog a témarelevanciája. Tipikusan ilyen például Magyarósi Csaba. Ő nagyobb tömegeket ér el, több témában mozog, viszont a közönsége mégsem csoportosítható 1 téma köré.

3. Hiteles influencereket válassz!

A hitelesség alatt több mindenre is gondolok.

Ellenőrizd például, hogy a kiszemelt influencer milyen népszerűséggel rendelkezik. Milyen hatást vált ki a közönségéből? Milyen értékeket képvisel? Valóban az, akinek mondja magát?

Több olyan „véleményvezér” is található Magyarországon, aki az egyik reklámban még határozottan ellenzi a cukros üdítőket, a másikban pedig már az egyik legismertebb cukros, szénsavas narancslét promózza.

Nézz rá néhány számra is az oldalán!

Maradjunk példának most egy instagram fióknál.

Valós adatokat adott meg? Ma már pillanatok alatt feltornászhatók a számok, éppen ezért ez a szempont már eléggé másodlagos. Számos lehetőség van (például instabot vagy követővásárlás), amivel sokan próbálnak influencerré válni.

Sőt, több magyar vállalkozás épült arra, hogy „influencereket” gyárt futószalagon.

Ez a weboldal segít abban, hogy nyomon tudd követni egy instagram oldal számainak alakulását!

Nem tökéletes, nem profi, de a célnak teljesen megfelel.

Instagram profil ellenőrzés
Egy általunk kezelt Instagram profil adatai.

Mivel látom a fiók analitikáját, ezért tudom, hogy nem teljesen pontos, de összességében nem torzít annyit. Ezt arra tudod használni, hogy leellenőrizz egy influencert, mielőtt felkeresnéd.

Ha látod például, hogy arányaiban túl nagy a mozgás a following oszlopban (több tíz be- és kikövetés történik, akkor már instagram bot használatára gyanakodhatsz. Ez azért fog gondot okozni, mert a kinézett influencer nem a szuper kontentjének, hanem botnak köszönheti lényegében az egész létét.

4. Stratégiában gondolkozz!

„Oké, köszi… de mit is jelent ez pontosan?” – gondolhatod.

Miután elemezted a piacod, felismerhetted, hogy neked milyen influencer stratégiára van szükséged.

Ahogy minden marketing eszközhöz, úgy az influencer marketinghez is alaposan kidolgozott stratégiára van szükség. A hatékony kampányok mindig egy részletesen kidolgozott stratégiára épülnek. (Igen, még a legtöbb gerillakampány is előre megtervezett.)

A stratégiai tervezés alatt azt kell meghatároznod, hogy mi lesz a célja a kampányodnak, milyen influencereket használsz és így tovább.

A stratégia lesz a forgatókönyv, amihez nyúlhatsz, ha valami nem olyan irányt vesz, ahogy azt előre eltervezted.

Sokan ott rontják el, hogy mindenféle tervezés nélkül fognak bele egy influencerrel való együttműködésbe, aztán az első sikertelen kampányt követően kiábrándultan állapítják meg, hogy az influencer marketing márpedig nem működik.

5. Elemezd az eredményeket!

Ahogy egy facebook hirdetés, úgy egy influencer kampány eredményeit is ki kell elemezned! Bizonyos időközönként mindig ellenőrizd, hogy jó úton halad-e a kampány, kell-e valami korrekció, stb.

Miért működik az influencer marketing?

Az általános reklámok, bannerek és hirdetések egyre inkább zavarják a felhasználókat. Már elenyésző azok száma, akik nem használnak valamiféle reklámblokkoló szoftvert.

Az influencer marketing ereje pedig pontosan abban rejlik, hogy kontextusba helyezi a termékeket, szolgáltatásokat.

Sokkal könnyebb például konyhai eszközöket eladni egy főzőműsor alatt, amikor látod, hogy a kedvenc szakácsod is azt használja.

Sokkal könnyebben megvesznek egy szempillaspirált, ha azt a példakép sminkes használja, akinek annyira, de annyira jól áll.

A lista pedig sohavégetnemérős.

Nézzünk meg 3 jellemzőt, ami az influencer marketing sikerét okozza!

1. Közvetlen és nem tolakodó

Számtalan kutatás igazolta már, de biztos vagyok benne, hogy te is tapasztaltad: az egyik leghatékonyabb reklámforma a word-of-mouth marketing, azaz a szájról szájra terjedő ajánlás.

Tudod, hogy előbb döntesz bármi mellett, amiről a barátod áradozik folyton, mint amellett, amit valamilyen ismeretlen bizottság a legkiválóbbak közé sorolt.

És pontosan ez adja az influencer marketing legnagyobb ütőkártyáját: a jó influencer napi kapcsolatban van az őt követőkkel, így az ő ajánlatai már-már baráti ajánlásnak minősülnek.

2. Közelebb hozza a márkádat az emberekhez

Egy influencer arca lesz a cégednek. Hosszú távon asszociációt is képes létrehozni, ami azt jelenti, hogy az emberek összekötik az influencerhez való viszonyulásukat a cégeddel.

Így, ha jól választasz influencert, abból csak jó dolgok sülhetnek ki!

Az influencer marketing egy kiváló eszköz. Olyannyira kiváló, hogy akár egy új bizniszt teljesen a nulláról felépíthetsz általa. Na persze ehhez legalább olyan impresszív termékre lesz szükséged, mint egy Daniel Wellington karóra.

3. Kiválóan targetál

Gondolnád, hogy olyasvalaki olvassa egy gasztro nagyi blogját, aki nemhogy főzni nem tud, de ki nem állhat minden főzéssel kapcsolatos dolgot?

Hát persze, hogy nem!

Hasonló a helyzet a mi esetünkben is. Ha például különféle építőipari technikákról blogolnánk, akkor nem te lennél itt, hanem valószínűleg egy mérnök.

Ám ha online marketing oktatóanyagokat promóznánk, akkor valószínűleg betalálnánk, mert van valamilyen kapcsolatod a marketinggel. Vagy azért, mert marketinges vagy, vagy pedig azért, mert vállalkozó. ;)

A legtöbb platformon hasonló a helyzet.

Mi NEM influencer marketing?

Az az igazság, hogy Magyarországon sajnos – sok máshoz hasonlóan – nagyon fel lett hígítva ez a piac.

Na jó, talán túlzás lenne azt mondani, hogy ez csak Magyarországra igaz. Itthon talán csak azért tűnik ennyire drasztikusnak a helyzet, mert jóval kevesebben vagyunk a nyugati társainkhoz képest.

Kisebb a piac, így jobban feltűnik a fals content.

Az instára például jellemző, hogy bizonyos nő influencereket nagy százalékban férfiak követnek, de nem feltétlen a szuperül összeállított outfitjük miatt. És azt is be kell vallani, hogy a legtöbb influencer tesz azért rendesen, hogy ez így legyen.

Több kutatás is bizonyítja, hogy azonos neműt vagy akkor követ valaki, ha személyesen ismeri, vagy pedig akkor, ha tényleg tetszik neki az oldalán található content.

És pontosan ez a felvetés kérdőjelezi meg az alábbihoz hasonló tartalmak hatékonyságát:

Célközönség Instagram marketing
Férfiaknak súlycsökkentő tabletta?

Elképzelhető, hogy sok emberhez eljut és rengeteg lájkot is kap, azonban a célközönség nagy valószínűséggel nem lesz releváns.

Az ok pedig egészen egyszerű: semmi kreativitás nincs a tartalomban.

Egy másik gyakori jelenség pedig az, amikor az influencer feedje, blogja vagy YouTube csatornája Times Square feelinget tükröz.

Bármerre nézel: reklám, reklám, reklám… ja, és reklám. Mondanom sem kell, de azok, akik fullba tolják a szponzorációt, idővel teljesen elveszítik a véleményvezér szerepüket.

A szponzoráció és a véleményvezérség csakis úgy fér meg egymás mellett, ha a véleménynyilvánítás, tartalomgyártás felé billen a mérleg nyelve.

Az influencer marketing megtérülése (ROI)

Annak mérésére, hogy egy influencer kampány sikeres volt-e vagy sem, több eszköz is rendelkezésünkre áll.

Nézzünk most néhányat ezek közül!

A közönség visszajelzése

Az első és legnyilvánvalóbb visszajelzése egy influencer kampánynak az, amit a felhasználók közvetlenül a poszttal művelnek. Ha úgy látod, hogy sok hozzászólás, megosztás, like, elérés keletkezik általa – és ezek zöme pozitív – akkor jó irányba haladsz.

Promóciós kód, link vagy hashtag

A legegyszerűbb lehetőség a mérésre az egyedi kód vagy link, amit minden influencerhez hozzárendelünk.

Ezzel könnyedén kideríthető, melyik véleményvezértől érkezett a a legtöbb megtekintő vagy vásárló. Ez különösen impulzus vásárlásoknál és különféle fogyasztási cikkeknél lehet igazán hasznos.

Legalább ennyire jó eszköz a saját hashtag létrehozása is. Igaz, ezt leghatékonyabban instagramon lehet alkalmazni.

5 tévhit, amit sikerült lerombolnunk

Az influencer mareketinget rengeteg tévhit övezi, amiket a cikkünkel most igyekeztünk lerombolni.

Most nézzük meg sorban, hogy melyek is ezek!

1. A követők és a likeok számítanak

Elképesztően gyakori tévhit, hogy egy influencer esetében számít valamit a követők és a likeolók száma. Persze, nem lényegtelen információ, de az értékelési prioritás igen alacsony fokán helyezkedik el.

Pláne úgy, hogy a cikk írásának időpontjában Instagraméknál elég erősen gondolkodnak azon, hogy eltüntessék-e a like-számlálót.

Ez azt jelentené, hogy habár lájkolni lehetne a posztokat, a lájkolók száma csakis a kontent tulajdonosa számára lenne látható.

Ha ez bevezetésre kerül, az jelentősen megnehezíti a cégek számára az influencer keresést, azonban még mindig sok lehetőség marad nyitott számukra.

2. Nem mérhető a megtérülés

Mondanom sem kell, még marketingesek között is sokan vannak, akik úgy gondolják, hogy az influencer marketinget nem lehet mérni.

Ez azonban nem igaz.

Egy influencer tevékenysége rendkívül jól lekövethető a fentebb már említett eszközökkel (például paraméterezett linkekkel, vagy egyedi hashtagekkel.)

3. Az influencer marketing elérése kiszámíthatatlan

Jó dolog tömegeket elérni influencerek által, azonban sokkal hatásosabb inkább kevesebb, ám potenciális vevőket megszólítani. Ez könnyedén kivitelezhető véleményvezérek által is. A kulcs a relevanciában rejlik.

Ez azt jelenti, hogy ne minél nagyobb influencert próbálj megtalálni, hanem minél relevánsabbat a terméked vagy szolgáltatásod szempontjából.

Egy sportszer webáruházhoz nem biztos, hogy egy beauty blogger lenne a megfelelő választás. Ellenben egy sportoló rendkívül jó eredményeket produkálhat, még ha kevesebben követik is.

4. Influencerekkel nem lehet eladni

Mivel már eddig eljutottál a cikkben, biztos vagyok benne, hogy meggyőződtél az influencerek eladásban részt vett hatákonyságában.

Az azonban tény, hogy ma már egyre kevesebbnek bizonyul a szimpla posztolás. Éppen ezért, ahogy olvashattad fentebb: stratégiában kell gondolkodni!

5. Influencerekkel csak fiatalokat lehet elérni

Ez a tévhit talán annak köszönhető, hogy ezt az eszközt sokan az instagrammal kötik össze, amiről pedig köztudott, hogy többségben fiatalok uralják. Azonban hamis képbe ringatnánk magunkat, ha azt hinnénk, hogy az influencer marketing csak az instagramra szűkül.

Összegzés

Úgy gondolom most már Te is látod, hogy mi is valójában az influencer marketing, hogyan működik és mi alapján érdemes választanod Neked is.

Sok marketinges és vállalkozó fél tőle, még többen pedig egyenesen utálják. Nekünk viszont az a tapasztalatunk, hogy ha megfelelő influencert választasz, akkor a stratégiádban tökéletesen megállja a helyét ez az eszköz is.

És ne feledd (nem győzöm eléggé hangsúlyozni): ne tegyél fel mindent egy csatornára. Stratégiában kell gondolkoznod.

Tartalomjegyzék

Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük