5 landing page elem, amit kötelező A/B tesztelned!

landing page a/b teszt

Tudod mi az online marketing kampányod legmeghatározóbb része? Hogy melyik az a pont, ahol a legtöbbet nyerheted (vagy veszítheted)?

A landing page-ed. Igen, ez tényleg ennyire fontos, még egy külön cikket is szenteltem neki.

Persze a jó hirdetés is fontos, a visszautasíthatatlan ajánlat és a kifogásolhatatlan termék/szolgáltatás pedig egyenesen kötelező.

De mégis a landing page-eden áll vagy bukik minden, hiszen ez az a pont az online értékesítési folyamatodban, ahol általában igyekszel végleg meggyőzni az érdeklődőt és lezárni a vásárlást.

És miért ne tökéletesítenéd a folyamatod végső elemét, ha teheted?

Könnyű abba a hibába esni egy-egy hirdetés, email kampány vagy landing page megalkotása után, hogy azt hisszük készen van a tökéletes elem.

A tapasztalt marketingesek azonban már rég rájöttek, hogy az ember nem magának, a párjának, az anyukájának vagy a barátainak ír meg egy kampányt – ergó nem az a mérvadó, hogy a közvetlen környezetünknek mennyire tetszik valami… csakis a közönség véleménye számít.

Velem is megesett már egy-két alkalommal, hogy befejeztem egy landing oldalt, majd az átolvasása után hátradőltem és azt gondoltam: “Ez igen! Megcsináltam a tökéletes landinget!”.

Aztán a kampány indulása utáni napokban csak pislogtam, hogy miért hoz ez a remekmű csak átlagos (vagy neadjisten átlag alatti) eredményeket… a válasz viszont egyértelmű:

Minden esetben a piac dönt. És a piac kegyetlen.

Ha tényleg tökéleteset alkottál, akkor rengeteg vásárlód lesz és úszkálhatsz a bevételben… ha viszont a megcélzott közönségnek mégsem tetszik valami annyira, akkor azt iszonyatosan fájdalmasan fejezik ki: nem vásárolnak.

Éppen ezért érdemes a kampányaid összes elemét folyamatosan tesztelni és optimalizálni, hiszen több tízmilliós forgalom esetén 1-2 százalékpontos javulás is milliókkal dobhatja meg az árbevételed.

Milyen elemeket érdemes tesztelned a landing page-eden?

Lényegében a landing oldalad bármely elemét tesztelhetnéd – hiszen sosem tudhatod biztosan melyik mondat, kép vagy írásjel veszi rá a látogatót arra, hogy vásároljon – de összegyűjtöttem most Neked azt az 5 legfontosabbat, amit mindenféleképp le kell tesztelned.

1. Headline

landing page headline

Ez az oldalad legelső eleme, ami az érdeklődőt jó esetben bevonzza és felkelti az érdeklődését, ezért egyértelmű, hogy több verziót is ki kell majd próbálnod.

Munkám során én is rengeteg landing page-et tervezek és tesztelek (nem csak magunknak, hanem a partnereinknek is), így a számok alapján vita nélkül kijelenthetem, hogy a headline minden esetben hatással van a konverzióra.

Nem számít hogy milyen iparágban működsz, hogy online vagy offline értékesítesz, hogy terméket vagy szolgáltatást árulsz… a headline-odnak mindenféleképpen tökéletesnek kell lennie, hiszen enélkül a látogató rá sem pillant a landing page-edre.

Egy átlagos, gyorsan összedobott headline egy szempillantás alatt meg tudja tizedelni a konverziódat – amit leginkább a pénztárcád fog bánni – főleg akkor, ha PPC hirdetésekkel viszed a látogatókat a landing oldaladra (tehát ha kattintásonként fizetsz a látógatókért, például Facebookról vagy Google Ads-ből).

Több kísérletben is bebizonyították már, hogy konkrétan 8 másodperced van arra, hogy megragadd egy látogató figyelmét.

Ez alatt a 8 másodperc alatt kell őt meggyőznöd arról, hogy igenis jól jár, ha téged választ, úgyhogy azt hiszem nem is kell hangsúlyoznom mennyire tökéletesen kell működnie a vevőszerző gépezetednek.

Nemrég végeztem is egy finom kis A/B tesztet az egyik legjobb partnerünknek. A teszt során a leadgeneráló landing oldalukon egyetlen egy elemet változtattam meg: a headline-t.

Két verziót teszteltem. Az új verzió egy cselekvésre való felszólítás lett “Ne várj …!”, míg az eredeti egy kérdés volt: “Miért várnál …?”.

Pofonegyszerű módosítás, ráadásul sokszor eszébe sem jutna az embernek egy ilyet letesztelni, a végeredményben viszont hatalmas különbség volt.

landing page teszt eredmény

A képen a felső sorban látható a felszólító, míg az alsóban a kérdező headline. Az eredmény pedig magáért beszél.

A cselekvésre ösztönző landing page-en ~60%-kal lett jobb a konverziós arány, mint az eredeti verziónál. Ez azt jelenti, hogy egyetlen egy mondat megváltoztatásával 100 emberből már nem 3-4 vásárlónk lett, hanem 8-9!

A headline-on kívül minden más pontosan megegyezett a két oldalon, mégis ezzel a minimális módosítással 2x annyi vásárlót szereztünk, ugyanannyi elköltött pénzből.

A headline tesztelésénél nagyon figyelj oda a message match-re és arra, hogy releváns legyen a főcím. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy a headline-odban pontosan ugyanaz az ajánlat jelenjen meg, ami a hirdetésedben is szerepelt.

TIPP: Még véletlenül se próbálj meg hazudni vagy ferdíteni az igazságon! Talán kíváncsiságot ébreszthetsz az emberekben egy “iPhone 7 7 Ft-ért csak most, csak neked!” című hirdetéssel, de hiába kattintanak rá, úgyis egyből bezárják az oldaladat amint rájönnek, hogy becsaptad őket.

2. CTA (Call-to-action)

Konverzió vásárlás

Oké, tegyük fel, hogy megtaláltad a legjobban konvertáló headline-t és több százalékkal növelted az eladásaid. Mi legyen a következő lépés azzal a pár százezer (millió, tízmillió?) forinttal a zsebedben?

A pénzzel nem tudom mit kezdj – vegyél magadnak valami szépet – a teszteléssel viszont ne állj le. Következő lépésként érdemes a landing page-ek lelkét, a CTA-t letesztelned.

A séma ugyanaz: készíts több verziót, futtasd ezeket egymás ellen párhuzamosan úgy, hogy egyenletesen megosztod rajtuk a forgalmat, majd kellő bizonyosság után hirdesd ki a győztest és készülj fel a vásárlók hadára.

A CTA-k esetében elég sok mindent tudsz tesztelni, de érdemes a következőkkel kezdeni:

  • Szín – Tesztelés nélkül nem tudhatod biztosra, hogy a célcsoportod figyelmét melyik színnel ragadhatod meg a leginkább. Talán a pirosra figyelnek fel a legtöbben, de a zöld jobban konvertál… tesztelj és megtudod!
  • Méret – A gomb méretével is érdemes játszadozni, ugyanis előfordult már egy-két esetben, hogy a kisebb CTA jobban teljesített.
  • Szöveg – Maga a gomb mondanivalója és a szöveg hossza is érdekes tesztalany lehet. Arra azért figyelj oda, hogy azt sugallja a CTA ami ténylegesen történni fog a kattintás után (pl. egy “Letöltöm!” gombra kattintva ne számlázási adatokat kérj be, hanem valóban induljon el a letöltés).

3. Képek vs videók

Videó vs kép landing page-en

Arról már beszéltünk, hogy milyen meghatározóak tudnak lenni a képek a landing oldalak esetében is.

Nem csak az oldalad kinézetét dobják fel, de egy-egy meggyőző és releváns kép a konverziót is eredményesen növelheti (stock fotók kizárva!).

Napjainkban viszont egyre nagyobb szerepet kapnak a videók, ez pedig már nem csak az átlagos felhasználók és fogyasztók körében érdekes, hanem a vállalkozásoknak is új lehetőséget nyit meg.

Crazy Egg kutatása szerint ha egy érdeklődő látott már egy videót a termékedről, akkor 85%-kal nagyobb rá az esély, hogy végül nálad fog vásárolni (feltéve, ha sikerül ismét elérned őt).

Ha van lehetőséged egy ilyen teszt elvégzésére, akkor nem éredemes várni vele. Egy jól összeállított és minőségien megszerkesztett explainer (vagy termékbemutató) videó bármilyen terméket jobban elad egy sima állóképnél.

Ha nem hiszed, teszteld csak le (és mindenféleképpen írd meg nekem az eredményt!).

4. Form field-ek

landing page űrlap teszt

Egy landing oldal tervezésekor mindig a bekért adatok mennyisége a legnehezebb kérdés.

Túl kevés infót nem kérhetsz be, hiszen akkor nem tudsz azokból megfelelően dolgozni (pl. egy árajánlatkérő oldalon nem tudsz csak email címet és nevet bekérni), míg a túl sok kitöltendő adatmező erősen konverzióromboló tud lenni.

Éppen ezért a form fieldek mennyiségét is érdemes lehet tesztelni, mert nem biztos, hogy elsőre megtaláltad az arany középutat.

Egy biztos: minél kevesebb adatot kérsz be, annál többen töltik majd ki az űrlapod, viszont ezek kevésbé minőségi leadek lesznek, akiknek talán nem tudsz olyan arányban eladni.

Láttam már olyat, hogy valaki megfelezte a bekért mezők mennyiségét, közel másfélszeresére nőtt a leadjeinek száma viszont az eladások visszaestek ~15%-kal. Hiába van több érdeklődőd, nem mész velük sokra, ha ők igazából kevésbé elkötelezettek és érdeklődőek a terméked iránt.

TIPP: Amennyiben lehetőséged van rá, érdemes letesztelned a multi-step formokat is. Ez lényegében annyit tesz, hogy nem egy oldalon kérsz be minden adatot, hanem az első oldalon csak a látogató nevét és email címét, majd ha rákattintott a gombra, akkor felajánlod neki a lehetőséget, hogy kiegészítse az adatait.

Ezzel azt éred el, hogy nem lesz olyan rémisztő az opt-in formod már az első oldalon, és ha a gombnyomás után úgy dönt, hogy nem tölti ki az ott felugró mezőket akkor sincs nagy gond, hiszen már az első körben megszerezted az alap elérhetőségeit.

Innentől kezdve egy okosan összeállított leadgondozó e-mail kampánnyal simán ráveheted arra, hogy szépen lassan egészítse ki az adatait, akár valamilyen kedvezményért vagy apróságért cserébe.

5. Elrendezés (layout)

Hosszú vagy rövid landing page

Ha már minden lehetséges dolgot leteszteltél a jelenleg is futó landoló oldaladon, akkor már tényleg nincs más hátra, mint egy új (jobb) verzió után kutatni.

Amikor a sok apró konverziónövelő tesztet elvégezted, akkor három dolgot érdemes még kipróbálni:

  • változtass a jelenlegi oldalad elemeinek elrendezésén: próbáld ki mi van akkor, ha a képet/szöveget/CTA-t egyik helyről a másikra teszed. Amíg nem teszteled le nem is gondolnád, hogy milyen mértékben befolyásolják ezek a kis apróságok a konverziót.
  • változtass az egész oldal hosszán: megeshet, hogy az oldaladon túl sok vagy túl kevés infó van. Ha aránylag hosszú az oldalad, akkor próbáld meg kiszűrni a felesleget és egy-két részt kompletten kivágni belőle, ha viszont rövid landinggel dolgozol, akkor egészítsd ki azt pár bekezdéssel.
  • készíts egy vadiúj landing page-et: megesik, hogy már tényleg nem tudsz érdemi eredményt elérni az apróbb változtatásokkal. Ilyenkor állíts össze nulláról egy teljesen új landing page-et, majd futtasd egy ideig párhuzamosan a két oldalt, a többit pedig bízd a számokra.

Nem ritka eset, hogy egy rövidebb landing page sokkal jobban teljesít, mint a több hajtásnyi hosszabb verziója. Ez főleg egyszerűbb ajánlatoknál, feliratkozásoknál vagy olcsóbb termékeknél figyelhető meg (lényegében ott, ahol kicsi az elköteleződés).

Ha azonban olyan terméket/szolgáltatást árulsz, ami úgy gondolod magyarázatra szolgál (vagy egyszerűen csak nagyobb értékű az átlagnál), akkor érdemes kipróbálnod egy jóval hosszabb, amolyan információbomba jellegű landing oldalt is.

Összefoglalás

Olcsóbb kattintásokat, komolyabb érdeklődőket, több vásárlót vagy nagyobb kosárértéket szeretnél? Akkor mindenféleképpen A/B tesztelned kell a landing oldalaid bizonyos elemeit és arra is figyelj oda, hogy ezt a 9 konverziógyilkos landing page hibát mindenáron elkerüld!

Én mindig a cikkben felsorolt pontok közül tesztelek le valamit elsőként, így tapasztalatból mondom, hogy ezek a változtatások hozhatnak jelentős növekedést számodra is.

A lényeg, hogy folyamatosan ötletelj és mindig tesztelj valamit, de egyszerre csak egy dolgot változtass!

Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, én Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több online vállalkozást is elindítottam az ügynökség mellett, főleg webshopokat. Az így szerzett tapasztalataimat szeretném megosztani Veled a BOOM blogon (főleg inbound marketing és sales témakörben).

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük