Landing page: átfogó útmutató a landing oldalak használatáról (2024-es kiadás)

Mi is az a landing page (és hogyan tudsz Te is profi landing oldalt készíteni)?

Ez egy átfogó útmutató a landing page-ről és arról, hogy 2024-ben hogyan tudsz igazán profi landing oldalt készíteni.

Ebben a cikkben megtanulhatod, hogy:

  • Mégis mi az a landing page
  • Milyen különböző típusok léteznek és melyiket mire tudod használni
  • Hogyan készíthetsz profi landing oldalt
  • És még egy csomó hasznos tippet is megosztok Veled…

Vágjunk is bele!

Tartalomjegyzék

Szemmel láthatóan elképesztő ütemben folytatódik az internetes kereskedelem (és úgy általában a világháló adta lehetőségek) fellendülése kis hazánkban is – ráadásul az átrendeződés a vírushelyzetnek köszönhetően csak egyre gyorsabb és gyorsabb lesz.

Már nem csak azért kell online is értékesítened – és minél intenzívebben jelen lenned – hogy több eladást érj el és felfuttasd az üzleted, hanem hogy egyáltalán túléld a piaci versenyt. Ez pedig azt jelenti, hogy ha nem haladsz a korral, akkor bizony a bizniszed jövőjét kockáztatod.

Ha egy kicsit is jártas vagy az online marketing világában, akkor biztos nem ismeretlen számodra a landing page fogalma. A landing page magyarul többféleképpen is megnevezhető: hívhatjuk landing oldalnak, landoló oldalnak de akár érkező oldalnak is. Bárhogy is nevezzük, mind ugyanazt jelenti: egy olyan tematikus aloldalt, melyen egyetlen egy ajánlatot mutatunk be az érdeklődőknek.

Landing page szinte bárminek az értékesítésére használható, legyen az egy egyszerűbb termék (pl. egy táska), egy nagyobb értékű befektetés (pl. egy ingatlan) vagy akár egy szolgáltatás (pl.: személyi edzői tanácsadás).

Mielőtt azonban részletesen is bemutatnám a landing oldalak elemeit, tisztáznunk kell egy nagyon fontos kérdést…

Landing page vs klasszikus weboldal – mi a különbség?

A weboldalakat azt hiszem nem kell már bemutatnom, biztosan van már Neked is (vagy legalábbis már készülőben van, ha még csak most indul a vállalkozásod).

Egy szokásos weboldal több tucat, de néhány esetben akár több száz vagy több ezer különálló aloldalból is állhat. Ilyen oldalak lehetnek például a főoldal, a kapcsolat oldal, a termékeink oldal, az áraink vagy éppenséggel egy cikk is (mint például ez is, amit most olvasol).

Ezen oldalak összessége alkotja a weboldaladat, amelynek célja a vállalkozásod jelenlétének növelése, a termékeid/szolgáltatásod bemutatása és egy olyan felület teremtése, ahol az érdeklődők felvehetik veled a kapcsolatot, vagy – ideális esetben – akár vásárolhatnak is.

Te is egy weboldalon tartózkodsz most, hiszen ez a cikk is a BOOM Marketing blogjára lett feltöltve.

Ezzel szemben a landing page csupán egyetlen egy oldal (ahogy a neve is utal erre), aminek pontosan EGY konkrét célja van.

Pontosan egy. Nem több, nem kevesebb.

Ez a cél lesz a fő konverzió, amit el szeretnél érni. Ez lehet például valaminek a megvásárlása, de akár egy feliratkozás vagy egy egyszerű ajánlatkérés is.

Éppen ezért egy profi landing oldalon nincs menüsor vagy footer – lényegében semmilyen kifelé mutató link – amire kattintva a látogató el tudna navigálni az oldalról.

Landing page és weboldal közti különbség

bal oldalon láthatsz egy általános aloldalt (felül menü, az oldalon pedig több gomb több különböző helyre irányítja a látogatókat), jobb oldalon pedig egy landing oldalt

Ezt azért kell így csinálnod, mert az emberek figyelme gyakran elkalandozik, amit mi nem szeretnénk. Kutatások is bizonyítják, hogy nagyjából 8 másodperced van mielőtt egy látogatód figyelmét elveszíted, így elképesztően veszélyes lehet az, ha nem egyből a lényeggel indítasz.

Ez főleg akkor lesz fontos, ha fizetett hirdetéseket is futtatsz.

Ha például Facebook hirdetésből hozol be látogatókat (akikért akár több száz forintot is fizettél), akkor nem akarod azt hogy rájuk legyen bízva a navigáció. Csábító azt hinni, hogy minél több infót kell a felhasználók elé tennünk, de sajnos ez a gyakorlatban nem így működik.

Ha kitűzted a konverziós célt (pl.: árajánlatkérőket szeretnél szerezni az egyik szolgáltatásodra), akkor nem az lesz a fontos, hogy hol van a vállalkozásod székhelye vagy hogy milyen szépen fest az irodád. Persze ezek is fontosak, de valószínűleg nem ezzel nyitsz.

Landing oldalakra tehát azért van szükség, hogy a látogatót a megfelelő logikai útvonalon tudd végigterelni. Arról kell olvasnia – és abban a sorrendben – amivel meg tudod győzni arról, hogy az általad kínált termék/szolgáltatás a megfelelő választás számára.

A landing oldaladra érkező látogatónak éppen ezért két lehetősége van:

  • vagy elolvassa amiről írsz, továbbmegy a kijelölt útvonalon és az oldal alján elvégzi a célkonverziót,
  • vagy bezárja a böngészőt és kilép.

Nem kell – és nem is tudsz – mindenkit meggyőzni.

Ugyanúgy, ahogy egy fizikai üzletbe is betévednek olyan emberek, akik végül csak nézelődnek de nem vesznek semmit, itt is lesznek olyanok, akiknek nem arra lesz szükségük amit Te kínálsz.

És ez pontosan így van rendjén.

Most viszont, hogy tisztáztuk mégis mi az a landing oldal térjünk rá a következő fontos pontra.

A landing page három fő típusa

Az előbb tehát már megbeszéltük, hogy egy profin felépített landing page egyetlen egy előre meghatározott cél elérése érdekében készül.

Talán eladni akarsz rajta, esetleg e-mail adatbázist építeni vagy bevezetni egy új terméket. A lényeg, hogy minden új célhoz egy új landing oldalt kell majd létrehoznod, hiszen csak így tudod rávenni az embereket arra, hogy elvégezzék a kijelölt műveletet (vagy konvertálás nélkül kilépjenek).

Amint egy landing oldalnak több célt tűzöl ki, abban a pillanatban szabotáltad a saját kampányodat és szinte biztos, hogy megtizedelted az eredményességed. Éppen ezért nem győzöm hangsúlyozni mennyire fontos, hogy csupán egy célod legyen egy landing oldallal!

Ebből pedig már könnyen kitalálhatod, hogy landing oldal és landing oldal között is van különbség. Nagyon nem mindegy, hogy egy több százezer forintos szolgáltatást akarsz eladni, vagy egy egyszerű email címet szeretnél megszerezni valakitől.

Az előbbinél egyértelműen sokkal több információt kell adnod, míg utóbbinál egy-két görgetésnyi tartalom is elég lesz.

Görgetésnyi tartalom alatt egy landing oldalnak azt a részét értjük, ami egyszerre belefér a felhasználó kijelzőjébe. Ez persze eszközönként változó lesz, de mivel a legtöbben laptopról interneteznek, így általában ehhez igazítjuk a tartalmakat.

Nézzük a 3 leggyakoribb célt, amire egy landoló oldalon ösztönözni akarjuk a látogatót.

1) Átkattintás

Ilyenkor nem a landing oldalon van a végleges ajánlat, hanem a látogató onnan kattinthat tovább pl. egy webshop konkrét termékéhez. Ha úgy tetszik, ez a tényleges vásárlást felvezető előjáték.

Erre egy nagyon jó példa a Google egyik landing oldala, ahol a Cloud Platform szolgáltatásuk ingyenes próbaverzióját szeretnék „értékesíteni”.

Átkattintás típusú landing page példa

2) Lead generálás

A lead generáló oldalakkal – angolul opt-in page-ként találod majd meg – az a célunk, hogy begyűjtsük a látogató elérhetőségeit és érdeklődőt csináljunk belőle, így később utánkövető kampányokkal már sokkal könnyebben rá tudjuk venni a vásárlásra.

A lead generálás és lead gondozás az inbound marketing stratégia egyik legfőbb eleme, így ez egy kritikus fontosságú lépés az online marketing stratégiánkban.

Nálunk például így néz ki egy lead generáló opt-in oldal.

Lead generálás landing page példa

3) Vásárlás

Ez esetben az eladni kívánt terméket mutatjuk be a landing oldalon úgy, hogy az oldal végén lehetősége van megrendelni (és akár azonnal kifizetni) azt. Az értékesítés céllal létrehozott landing oldalakat sales oldalaknak szoktuk nevezni és általában ezek a leghosszabbak mind közül.

Ha jól építed fel a landing page-t és minden szükséges információt megadsz a döntéshez, akkor hihetetlen eredményeket lehet vele elérni (mi például így csináltunk közel 10 millió forintot 3 hét alatt)!

A landing page komplexitása és hossza nagyban függ az elvárt céltól, hiszen sokkal kevesebb infó és győzködés is elég ahhoz, hogy valaki megadja az email címét, mint ahhoz, hogy ott helyben és azonnal megvegye a felkínált terméket.

Éppen ezért a különböző célokhoz (általában) több különböző felépítés is társul, hogy az adott célt lehetőleg minél több látogató hajtsa végre, azaz kellően magas legyen a konverziós arány.

Tényleg számít a méret (avagy a hosszabb mindig jobb)?

Hosszú vagy rövid landing oldal

Igen, még mindig a landing page-ekről van szó. :)

Sajnos a mai napig nagyon sokan meg vannak győződve arról, hogy a hosszú szöveg felesleges, mert “úgysem olvassa el senki”. Na, ez tévedés… legalábbis az esetek 98%-ában.

Sosem egyértelmű a döntés (bár én általában a hosszú szöveget preferálom), de hidd el nekem, hogy a több információ szinte mindig jobban konvertál.

Na nem a felesleges szócséplésre gondolok, hanem ténylegesen hasznos, a döntést megkönnyítő infókra.

Egy táska eladásánál például nagyon fontos lehet, hogy milyen anyagból készült, milyen garancia van rá, milyen zsebek vannak benne, stb… az viszont már teljesen lényegtelen információ, hogy melyik gyárban és melyik munkás készítette azt el.

A célod egy landing page tartalmának felépítésénél az lesz, hogy minden lehetséges kérdésre leírd a választ, ami felmerülhet a vásárlás során.

A dolog viszont nem ilyen egyszerű, hiszen nem elég megcsinálni egy oldalt és oda ömlesztve bepötyögni egy 3.000 szavas kisregényt, hiszen azt senki nem fogja átnyálazni… a kulcs a designban rejlik.

Akkor teljesít jól egy hosszú landing page, ha az információ könnyen szűrhető, azaz a szöveg megfelelően van tördelve releváns képekkel, headline-okkal és kiemelésekkel. Így a terméked/szolgáltatásod főbb előnyeit fel tudod sorolni headline-ként, aki pedig kíváncsi a részletekre az el tudja olvasni a bekezdéseket is, amiben pontosan tisztázod mi mit jelent és kitérsz a legapróbb (de azért még mindig fontos) részletekre is.

A szöveg hossza egyébként is relatív, hiszen honnan tudhatnánk kinek mi számít túl hosszúnak.

Én például rengeteg külföldi online marketinggel foglalkozó blogot olvasok, így nekem egy 15-20 perces cikk (helló Neil Patel) meg sem kottyan, más viszont már egy 2-3 perces szövegtől is fejre áll.

A landing oldalak hossza tehát változó, mégis lehet egyezést találni a rövidebb opt-in oldalak és az ultrahosszú sales oldalak között is.

Ez pedig nem más, mint azok logikai felépítése.

Tegyük fel, hogy van egy viszonylag drága terméked – mondjuk egy 500.000 Ft-os laptopod – és ebből szeretnél többet eladni.

Készítesz hozzá egy landing page-et (vagy felkeresel egy ügynökséget, akik megcsinálják helyetted), de kikötöd, hogy maximum 300-400 szó lehet a terjedelem (ami lényegében egy pár mondat), és ezt az oldalt meghirdeted Facebookon.

Eddig oké, remekül megy a hirdetés és nagyon sokan lekattintják, de mégsem érkezik vásárlás.

Vajon miért?

Talán rossz a terméked? Vagy túl szegények az emberek? Esetleg az állam hibája, mert már megint drágult az üzemanyag?

Nos, nem. Egyszerű a válasz: a terméked túl drága, nagy és komplex ahhoz, hogy pár mondatban meg tudd győzni az érdeklődőt, hogy számára ez lesz a tökéletes laptop.

Te megvennél egy olyan gépet félmillióért, amiről nem is tudod, hogy milyen erős a processzor, mennyit bír az akksi, milyen kijelző van benne, mennyi memóriát pakoltak bele, stb?

Nem hinném.

És hiába gondolod azt, hogy a leírást és a technikai paramétereket majd megtalálja a termékoldalon… nem fogja látni, ha el sem jut odáig (és hidd el, magától végképp nem fogja megkeresni ezt az információt).

Manapság olyan világban élünk, amikor az embereknek nincs idejük – vagy csak túl lusták ahhoz – hogy felkutassák a különböző információkat. Mindenki mindent akar, azonnal, érthetően.

Ilyen esetben pedig egy hosszú, minden szükséges infót felvonultató landing oldallal szó szerint le tudod tarolni a piacot (már ha jól van megírva és összeállítva).

Persze a dolog nem ilyen egyszerű, hiszen nem egy olyan eset van, amikor a több ezer szavas landing oldalaknak nem lenne értelme.

Tegyük fel például, hogy egy jégkrémgyár új ízt dobott a piacra és egy olyan kampányt szeretnének csinálni, ami felhívja az emberek figyelmét és elülteti a fejükben a gondolatot, hogy nekik ezt meg kell kóstolniuk.

Ebben az esetben egy faék egyszerű, gyönyörűen megtervezett landing page tökéletes lesz, hiszen ez egy minimális elköteleződést igényel, így teljesen felesleges lenne túlragozni a dolgokat és bemutatni a jégkrém előállításának folyamatát egy rövidke, 600 oldalas e-book-ban.

A lényeg tehát, hogy tudatosan kell használnod a rövid és a hosszú landing oldalakat is, ebben pedig csakis a tervezés tud segíteni.

Landing page készítés lépésről-lépésre

Ha már eldöntötted, hogy Neked is szükséged van landing oldalakra, akkor a következő lépések segítségével érdemes azokat megtervezned.

1. lépés – Tervezés

Landing oldal készítésekor először is az alapokat kell kitalálnod.

Nagyon fontos például, hogy:

  • mi lesz a célkonverzió (ez már azt is meghatározza, hogy mit akarsz majd „eladni”),
  • kinek szól majd az ajánlat,
  • és honnan szerzed majd a látogatókat.

Ez a 3 szempont határozza meg azt, hogy milyen jellegű landing oldalt kell majd csinálnod.

Ha például az email listám méretét szeretném növelni releváns feliratkozókkal, akkor így tervezném meg az oldalam.

  • célkonverzióként például az árajánlatkérést tűzném ki, most mondjuk az online marketing stratégiai tervezés szolgáltatásunkra.
  • ebből már tudom, hogy az ajánlatom azoknak szól, akik okosabban és hatékonyabban szeretnék kihasználni az online marketingben rejlő lehetőségeket és a büdzséjük is megvan arra, hogy kiszervezzék a kivitelezést.
  • a forgalom forrása pedig organikus és fizetett hirdetések lesznek (organikus forrásból a releváns cikkek olvasóit irányítom majd erre a landing oldalra, fizetett hirdetésekkel pedig megpróbálok új érdeklődőket behozni).

Ez lett volna tehát az 1. lépés a tervezési fázisban.

Ezután jöhet a tényleges építkezés, amikor már az adott landing oldal elemeit vázolom fel.

2. lépés – Landing oldal elemeinek felvázolása

A második lépés már a tényleges oldal megtervezése, ami nem egyszerű feladat. Talán ez a legidőigényesebb mind közül és ez az egyik olyan kritikus pont, amin – ha nem jól tervezel – könnyű elbukni.

Ahhoz, hogy jobban megértsd mit kell itt csinálnod először is azt kell megértened, hogy mégis mi a feladata egy landing oldalnak.

A landing oldal azért felel, hogy az online világban is érvényesülhess. Akár eladni akarsz valamit (egy sales oldallal), akár csak egy ingyenes csalit szeretnél „értékesíteni” (egy opt-in oldallal), mindkettőnek megvan a saját stratégiája.

Ahhoz tehát, hogy jól építsd fel a sales oldalad azt kell először átgondolnod, hogy miről beszélsz akkor, amikor személyesen prezentálod valakinek az ajánlatod.

Ez nem kell, hogy tényleges értékesítés legyen, az is elég ha átgondolod hogyan beszéltél az ötletedről egy barátodnak vagy egy rokonodnak.

Mivel Te ismered legjobban a terméked, ezért akkor érnéd el a legjobb eredményt ha mindenkivel személyesen beszélnél. Így minden részletre ki tudsz térni és meg is tudod válaszolni a felmerülő kérdéseiket.

Na pontosan ezt kell átültetned egy landing oldalba.

A landing page tehát lényegében egy online világra szabott kivonata annak, ahogyan az adott ajánlatot személyesen értékesítenéd.

Ezek alapján már fel fogod tudni vázolni a landinged elemeit és a megfelelő logikai sorrendben fogod tudni azokat rendezni. Egyértelmű például, hogy nem az árral nyitsz, mert még azt sem tudják az emberek, hogy miről beszélsz.

És az is elég logikus, hogy az első blokkban nem a korábbi vásárlók véleményeit fogod feltüntetni, mert az itt még egyszerűen nem releváns.

Apropó, blokkok.

A landing oldalakat úgynevezett blokkokból vagy szakaszokból építjük fel és természetesen mindegyik blokknak megvan a maga szerepe.

A leggyakoribb típusok a következők:

  • Hero blokk
  • Szöveges magyarázat
  • Pontokba szedett magyarázat
  • Referenciák, vásárlói visszajelzések
  • Árak, csomagok prezentálása
  • Az ajánlat prezentálása
  • Konverziós lehetőség (pl.: vásárlás gomb vagy kitölthető űrlap)
  • Gyakori kérdések

Persze nem kell mindig mindet felhasználnod, de minél hosszabb oldalakat építesz, annál több elemet fogsz majd beépíteni ezek közül.

Figyelj, megmutatom én hogyan terveztem meg a legutóbbi sales oldalunkat.

Ez az online marketing stratégia készítésére létrehozott sales oldalunk lesz, ahol az egyik legértékesebb szolgáltatásunkat szeretném értékesíteni. Teljeskörű online marketing stratégiákat készítünk egészen a nulláról.

A tervezést én mindig rajzolással kezdem. Itt ezt sikerült alkotni.

Landing page készítés, tervezés

Tudom nem egy Rembrandt-mű, de a célnak megfelel.

Ez lett volna tehát a tervezés.

Ha ezzel megvagy máris átgondoltabban végzed a landing oldal készítést mint a legtöbb marketinges, az utolsó lépés pedig már gyerekjáték az eddigiekhez képest.

3. lépés – Landing page megépítése

Az előző lépések során tehát megalkottad az ajánlatod, kitaláltad kihez akarsz szólni és meg is tervezted, hogy milyen blokkokból építed majd fel a landing oldaladat. Nincs más hátra, mint megépíteni azt.

Az előbb mutattam, hogy hogyan nézett ki az általam rajzolt terv, most pedig megmutatom, hogy milyen lett a végeredmény(ide kattintva megnyithatod a sales oldalt új ablakban, hogy nagyban is meg tudd nézni).

Landing oldal készítés terv és végeredmény

Ha megfigyeled, akkor vizuálisan is elég jól elkülönülnek az egyes szakaszok és ha megnyitod az oldalt, akkor azt is be tudod azonosítani hogy melyik blokkban miről beszélünk.

A landing page építése már egy következő feladat, amit nagyon sokféleképpek meg tudsz oldani.

Ha van egy ilyen terved, akkor egy kivitelezőnek is oda tudod adni (persze azért részletesebben is ki kell majd fejtened, hogy melyik blokkban miről akarsz beszélni), de akár Te is összekattintgathatod.

Ezt akár a weboldaldon is megcsinálhatod (mi is így csináljuk), de több okos megoldás is van. Ilyenek például:

Így készíts jobb landing oldalakat (azonnal alkalmazható tippek)

Tudom ez elég sok infó volt így hirtelen, ezért a cikk következő részében egy csekklistát állítottam össze Neked, amiben azt a 10+1 elemet szeretném megmutatni, amely minden landing page alapvető része (kellene, hogy legyen).

Akár rövid, akár hosszú landing oldalt tervezel, ezek nem hiányozhatnak egyik verzióból sem (legalábbis akkor, ha a maximális konverzióra törekszel).

Jöjjön hát a sikeres landing oldalak receptje, amit az egyik oktatóanyagunk (Facebook Mesterkurzus) sales oldala alapján mutatok meg Neked:

1. Ne felejtsd ki a logót!

A landing oldalad egyik legfontosabb eleme minden esetben a vállalkozásod logója lesz. A logó elhelyezésével egyszerre jelzed a felhasználónak, hogy jó helyen jár, valamint építed a saját márkádat is. Sőt, ha már elég erős branded van, akkor a logó elhelyezése még a konverziók számát is növelheti.

Vigyázz azonban, hogy a logód ne legyen túl nagy és tolakodó, különben az ronthatja a felhasználói élményt (főleg a reszponzív mobil verzióban figyelj erre oda).

2. Legyen a címsor figyelemfelkeltő és releváns!

A címsor (szaknyelvben headline) a landing page szíve és lelke. Ez az a szöveg, ami az oldalra érkezéskor fogadja a látogatót, és a szerepe legalább olyan fontos, mint egy hirdetés esetében.

Landing page logó és headline példa

Ha a headline-od jól meg van szerkesztve és felkelti a látogató érdeklődését, akkor akaratlanul is tovább fog olvasni a landoló oldaladon, ami minden esetben jó jel.

Headline szerkesztésekor arra figyelj, hogy a címsor mindenféleképpen az ajánlatod lényegét foglalja össze egy mondatban, és lehetőleg ébresszen kíváncsiságot az olvasóban.

3. Csak a cél lebegjen a szemed előtt!

Egy tanulmány szerint már annyira felgyorsult világban élünk, hogy napjainkban egy átlagos látogató figyelmét maximum 8 másodpercig élvezheted. Ez azt jelenti, hogy ha valaki nem találja érdekesnek a headline-od és az alatta lévő 1-2 mondatot, akkor már húzza is az egeret a piros kis X felé.

Ezért is fontos, hogy még a landing page megtervezése előtt találd ki mi lesz a célod, és majd az alapján állítsd össze az egész designt és szerkezetet.

A címsor, az alcímek, a képek, a gombok és a színek mind-mind egy útvonalon kell, hogy tereljék az olvasót. Az út végén pedig ott figyel a CTA, azaz a landing oldalad célja (eladás, feliratkoztatás, stb).

4. Használj kontrasztos színeket!

A legjobb, ha egy landing page tükrözi a márkád színeit és úgy tervezed meg a CTA-t, hogy az szó szerint kiugorjon a háttérből és magára vonzza a tekintetet. Például egy kék-fehér színvilágú oldalnál legyen a CTA gombod piros vagy narancssárga.

Nálunk a narancssárga árnyalatú színekből szuperul kiugrik ez a kékes-zöldes CTA.

Landing page CTA példa

A képen látható CTA-t például konzisztensen használjuk a weboldalunkon, ezért a felhasználók tudják, hogy ha ezt a színt látják, akkor ott valamilyen cselekvést várunk el tőlük.

Ha eddig nem használtál kontrasztos gombokat, akkor próbáld csak ki és készülj fel a vásárlók áradatára!

5. Dobd fel a szöveget képekkel!

A hosszú, egybefüggő szövegtömbök nem csak unalmasak, hanem elrettentőek is. Ha a hirdetésedre kattintottam, akkor az ajánlatodra vagyok kíváncsi és nem az élettörténetedre.

Törd meg azt a sok szöveget hajtásonként (hajtás = az a terület, ami görgetés nélkül belefér a monitorodba) legalább egy olyan képpel, ami releváns és alátámasztja az ajánlatodat.

Landing page képek

Csak óvatosan azonban, mert nagyon könnyű túlzásba esni és telepakolni az oldaladat képekkel, ami viszont akár visszafelé is elsülhet, hiszen így a grafikák elveszik a figyelmet a szövegről, ráadásul az oldalad betöltési ideje minden egyes képpel csak növekedni fog.

Ja, és ha egy mód van rá, kerüld a stock photo-kat!

6. Fogalmazd meg a potenciális vásárlód problémáit, majd mutasd be a Te ajánlatod hogyan oldja meg azokat!

A lehetséges problémákat érdemes még a landing page szövegének megírása előtt lejegyzetelni magadnak és kitalálni, hogy az adott problémát hogyan oldhatja meg a Te terméked/szolgáltatásod.

Ezt legeredményesebben visszafelé dolgozva (a reverse engineering segítségével) tudod megcsinálni, vagyis úgy, hogy először összeírod a terméked tulajdonságait (feature), majd ezekből meghatározod azokat az előnyöket (benefit), ami a vásárlóknak fontos lehet.

A laptopos példánál maradva például ilyeneket írhatsz fel magadnak.

Terméktulajdonság (feature) —> Előny a vásárlód számára (benefit)
30.000 mAh akksi —> bárhol tudsz dolgozni, akár egy egész napon át
15” UHD kijelző —> nem kell a pixeleket bámulnod, kíméli a szemed
2 TB merevlemez —> normál irodai felhasználás mellett soha az életben nem fogy el a tárhelyed

Kismilliót lehetne még mondani, de érted a lényeget.

7. Építs bizalmat!

Manapság már egyre inkább bevált szokássá vált, hogy vásárlás előtt nem csak az adott terméknek nézünk utána, hanem az azt értékesítő üzletnek, áruháznak is (ez főleg internetes rendelések esetén fontos).

Éppen ezért hatalmas szerepe van a vásárlói visszajelzéseknek, hiszen ki más tudná jobban meggyőzni az érdeklődőt mint az, aki már vásárolt tőled és meg van elégedve a termékeddel.

Vélemények használata landing page-en

Ha nem is mindenkit, de a legjobb vásárlóidat mindenféleképpen érdemes megkeresned és bekérned tőlük 1-2 kedves (és őszinte) mondatot, amit később felhasználhatsz a kampányaidban.

A landing oldaladon szinte kötelező legalább 1-2 vásárlói visszajelzést (testimonialt) közzétenned, minimum írott formában, de jobb esetben akár képpel, videóval is.

8. Legyen egyértelmű, hogy kinek szól az üzeneted!

És most nem csak a szövegre gondolok, hanem az oldalad színvilágára, kinézetére, fő üzenetére és a használt betűtípusra egyaránt.

Képzeld magad a potenciális vásárlód helyébe és úgy állítsd össze a landing page-ed, ami szerinted neki imponálna. Elvégre nem ugyanúgy akarsz meggyőzni egy fiatal kismamát, mint egy 60 éves férfit (legalábbis remélem).

Ezek meghatározásában hatalmas segítségedre lesznek a buyer personák!

Tudom elsőre bonyolultnak tűnik, pedig ha szerzel egy kis tapasztalatot egy idő után már kisujjból fogod összedobni a célcsoportod számára a designt és a szövegeket. És ki más ismerné jobban a vásárlóidat, mint Te magad?

9. Mutasd be a referenciáidat is!

Ez főleg akkor releváns, ha B2B szektorban tevékenykedsz és kisebb-nagyobb cégekkel dolgozol együtt. Ha így van, akkor biztosan Te is dolgoztál már együtt olyan vállalatokkal, akikre büszke vagy.

Referenciák használata landing oldalon

Na, az ő logójukat érdemes kitenned a landing page-edre is, hiszen ezzel is a szakértői státuszodat erősíted és a veled szemben kialakított bizalmat növeled.

A B2B marketing egyik legfontosabb eleme a bizalomépítés, így mindenképpen alkalmaznod kell Neked is

Tipp: Ha megjelent rólad valamilyen írás bármelyik nagy lapban vagy hírpotálon, akkor még azoknak a logóját is érdemes feltüntetned (szintén bizalomépítés szempontjából).

10. CTA, CTA, CTA!

Ne feledkezz meg a landing page legfontosabb eleméről, a CTA-ról sem!

Landing page fő célja, azaz a CTA (Call to action)

A CTA az angol Call to Action kifejezés rövidítése, amit magyarul talán cselekvésre ösztönzésként tudnék lefordítani… éppen ezért inkább egyszerűen csak CTA-ként utalunk rá. :)

És hogy mégis mi az a CTA?

Egy jó CTA nem más, mint egy egyértelműen megszövegezett, figyelemfelkeltő gomb, amire kattintva a látogató továbbmegy a következő (általunk kijelölt) lépésre.

Fontos, hogy a gomb kontrasztos legyen (hiszen így hívod fel rá a figyelmet), valamint a gombon lévő szöveg egyértelműen tudassa a látogatóval, hogy mi történik akkor, ha rákattint arra (vásárlás, letöltés, feliratkozás, megrendelés, stb).

11. Tesztelj!

Ha már van egy kész landoló oldalad, amire kellő mennyiségű forgalom érkezik és jól konvertál, akkor sem szabad megállni.

Érdemes rendszeres időközönként elkészíteni egy-egy újabb verziót, amin csak egy-két dolgot változtatsz meg, majd ezeket párhuzamosan, egyidőben, ugyanannak a közönségnek futtatni. Ezt hívjuk egyébként A/B tesztelésnek és az online marketing összes elemére alkalmazható.

Ha minden ilyen tesztnél csak 1-2%-kal tudod növelni a konverziót, már akkor is milliókkal növelheted az árbevételed pár hét alatt. Hidd el nekem ha azt mondom, hogy az A/B tesztelés az online marketinges legfontosabb eszköze.

Lehet jól konvertáló landing page-et írni vagy remek átkattintási aránnyal futó hirdetést összedobni, de jó eséllyel egy-két dolog változtatásával még jobb eredményeket érhetsz el.

Hogy megkönnyítsem a tesztelést össze is gyűjtöttem Neked egy pár pontot, amit kötelező A/B tesztelned (miután már elkészült a landing oldalad).

5 landing page elem, amit kötelező A/B tesztelned

Könnyű abba a hibába esni egy-egy hirdetés, email kampány vagy landing page megalkotása után, hogy azt hisszük készen van a tökéletes elem.

A tapasztalt marketingesek azonban már rég rájöttek, hogy az ember nem magának, a párjának, az anyukájának vagy a barátainak ír meg egy kampányt – ergó nem az a mérvadó, hogy a közvetlen környezetünknek mennyire tetszik valami… csakis a közönség véleménye számít.

Velem is megesett már egy-két alkalommal, hogy befejeztem egy landing oldalt, majd az átolvasása után hátradőltem és azt gondoltam: “Ez igen! Megcsináltam a tökéletes landinget!”.

Aztán a kampány indulása utáni napokban csak pislogtam, hogy miért hoz ez a remekmű csak átlagos (vagy neadjisten átlag alatti) eredményeket… a válasz viszont egyértelmű.

Minden esetben a piac dönt. És a piac kegyetlen.

Ha tényleg tökéleteset alkottál, akkor rengeteg vásárlód lesz és úszkálhatsz a bevételben… ha viszont a megcélzott közönségnek mégsem tetszik valami annyira, akkor azt iszonyatosan fájdalmasan fejezik ki: nem vásárolnak.

Éppen ezért érdemes a kampányaid összes elemét folyamatosan tesztelni és optimalizálni, hiszen több tízmilliós forgalom esetén 1-2 százalékpontos javulás is milliókkal dobhatja meg az árbevételed.

Milyen elemeket érdemes tesztelned a landing page-eden?

Lényegében a landing oldalad bármely elemét tesztelhetnéd – hiszen sosem tudhatod biztosan melyik mondat, kép vagy írásjel veszi rá a látogatót arra, hogy vásároljon – de összegyűjtöttem most Neked azt az 5 legfontosabbat, amit mindenféleképp le kell tesztelned.

1) Headline

Ez az oldalad legelső eleme, ami az érdeklődőt jó esetben bevonzza és felkelti az érdeklődését, ezért egyértelmű, hogy több verziót is ki kell majd próbálnod.

Munkám során én is rengeteg landing page-et tervezek és tesztelek (nem csak magunknak, hanem a partnereinknek is), így a számok alapján vita nélkül kijelenthetem, hogy a headline minden esetben hatással van a konverzióra.

Landing page A/B teszt, headline példa

Nem számít hogy milyen iparágban működsz, hogy online vagy offline értékesítesz, hogy terméket vagy szolgáltatást árulsz… a headline-odnak mindenféleképpen tökéletesnek kell lennie, hiszen enélkül a látogató rá sem pillant majd a landingedre.

Egy átlagos, gyorsan összedobott headline egy szempillantás alatt meg tudja tizedelni a konverziódat – amit leginkább a pénztárcád fog bánni – főleg akkor, ha PPC hirdetésekkel viszed a látogatókat a landing oldaladra (tehát ha kattintásonként fizetsz a látógatókért, például Facebookról vagy Google Ads-ből).

Több kísérletben is bebizonyították már, hogy konkrétan 8 másodperced van arra, hogy megragadd egy látogató figyelmét.

Ez alatt a 8 másodperc alatt kell őt meggyőznöd arról, hogy igenis jól jár, ha téged választ, úgyhogy azt hiszem nem is kell hangsúlyoznom mennyire tökéletesen kell működnie a vevőszerző gépezetednek.

Nemrég végeztem is egy finom kis A/B tesztet az egyik ügyfelünknek. A teszt során a leadgeneráló landing oldalukon egyetlen egy elemet változtattam meg: a headline-t.

Két verziót teszteltem. Az új verzió egy cselekvésre való felszólítás lett “Ne várj …!”, míg az eredeti egy kérdés volt: “Miért várnál …?”.

Pofonegyszerű módosítás, ráadásul sokszor eszébe sem jutna az embernek egy ilyet letesztelni, a végeredményben viszont hatalmas különbség volt.

Landing Page A/B teszt eredmény

A képen a felső sorban látható a felszólító, míg az alsóban a kérdező headline. Az eredmény pedig magáért beszél.

A cselekvésre ösztönző landing page-en ~60%-kal lett jobb a konverziós arány, mint az eredeti verziónál. Ez azt jelenti, hogy egyetlen egy mondat megváltoztatásával 100 emberből már nem 3-4 vásárlónk lett, hanem 8-9!

A headline-on kívül minden más pontosan megegyezett a két oldalon, mégis ezzel a minimális módosítással 2x annyi vásárlót szereztünk, ugyanannyi elköltött pénzből.

A headline tesztelésénél nagyon figyelj oda a message match-re és arra, hogy releváns legyen a főcím. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy a headline-odban pontosan ugyanaz az ajánlat jelenjen meg, ami a hirdetésedben is szerepelt.

TIPP: Még véletlenül se próbálj meg hazudni vagy ferdíteni az igazságon! Talán kíváncsiságot ébreszthetsz az emberekben egy “iPhone 13, 5 Ft-ért csak most, csak neked!” című hirdetéssel, de hiába kattintanak rá, úgyis egyből bezárják az oldaladat amint rájönnek, hogy becsaptad őket.

2) CTA (Call to Action)

Oké, tegyük fel, hogy megtaláltad a legjobban konvertáló headline-t és több százalékkal növelted az eladásaid. Mi legyen a következő lépés azzal a pár százezer (millió, tízmillió?) forinttal a zsebedben?

A pénzzel nem tudom mit kezdj – vegyél magadnak valami szépet – a teszteléssel viszont ne állj le. Következő lépésként érdemes a landing page-ek lelkét, a CTA-t is letesztelned.

A séma ugyanaz: készíts több verziót, futtasd ezeket egymás ellen párhuzamosan úgy, hogy egyenletesen megosztod rajtuk a forgalmat, majd kellő bizonyosság után hirdesd ki a győztest és készülj fel a vásárlók hadára.

A CTA-k esetében elég sok mindent tudsz tesztelni, de érdemes a következőkkel kezdeni:

  • Szín – Tesztelés nélkül nem tudhatod biztosra, hogy a célcsoportod figyelmét melyik színnel ragadhatod meg a leginkább. Talán a pirosra figyelnek fel a legtöbben, de a zöld jobban konvertál… tesztelj és megtudod!
  • Méret – A gomb méretével is érdemes játszadozni, ugyanis előfordult már egy-két esetben, hogy a kisebb CTA jobban teljesített.
  • Szöveg – Maga a gomb mondanivalója és a szöveg hossza is érdekes tesztalany lehet. Arra azért figyelj oda, hogy azt sugallja a CTA ami ténylegesen történni fog a kattintás után (pl. egy “Letöltöm!” gombra kattintva ne számlázási adatokat kérj be, hanem valóban induljon el a letöltés).

3) Képek vs. videók

Arról már beszéltünk, hogy milyen meghatározóak tudnak lenni a képek a landing oldalak esetében is.

Nem csak az oldalad kinézetét dobják fel, de egy-egy meggyőző és releváns kép a konverziót is eredményesen növelheti (ahogy korábban is említettem már, stock fotók kizárva!).

Napjainkban viszont egyre nagyobb szerepet kapnak a videók, ez pedig már nem csak az átlagos felhasználók és fogyasztók körében érdekes, hanem a vállalkozásoknak is új lehetőséget nyit meg.

Crazy Egg kutatása szerint ha egy érdeklődő látott már egy videót a termékedről, akkor 85%-kal nagyobb rá az esély, hogy végül nálad fog vásárolni (feltéve, ha sikerül ismét elérned őt).

Ha van lehetőséged egy ilyen teszt elvégzésére, akkor nem éredemes várni vele. Egy jól összeállított és minőségien megszerkesztett explainer (vagy termékbemutató) videó bármilyen terméket jobban elad egy sima állóképnél.

Ha nem hiszed, teszteld csak le (és mindenféleképpen írd meg nekem az eredményt!).

4) Űrlap elemei

Egy landing oldal tervezésekor mindig a bekért adatok mennyisége a legnehezebb kérdés.

Túl kevés infót nem kérhetsz be, hiszen akkor nem tudsz azokból megfelelően dolgozni (pl. egy árajánlatkérő oldalon nem tudsz csak email címet és nevet bekérni), míg a túl sok kitöltendő adatmező erősen konverzióromboló tud lenni.

Éppen ezért a form fieldek mennyiségét is érdemes lehet tesztelni, mert nem biztos, hogy elsőre megtaláltad az arany középutat.

Egy biztos: minél kevesebb adatot kérsz be, annál többen töltik majd ki az űrlapod, viszont ezek kevésbé minőségi leadek lesznek, akiknek talán nem tudsz olyan arányban eladni.

Láttam már olyat, hogy valaki megfelezte a bekért mezők mennyiségét, közel másfélszeresére nőtt a leadjeinek száma viszont az eladások visszaestek ~15%-kal. Hiába van több érdeklődőd, nem mész velük sokra, ha ők igazából kevésbé elkötelezettek és érdeklődőek a terméked iránt.

TIPP: Amennyiben lehetőséged van rá, érdemes letesztelned a multi-step formokat is. Ez lényegében annyit tesz, hogy nem egy oldalon kérsz be minden adatot, hanem az első oldalon például csak a látogató nevét és email címét kéred el, majd ha rákattintott a gombra, akkor felajánlod neki a lehetőséget, hogy kiegészítse az adatait.

Ezzel azt éred el, hogy nem lesz olyan rémisztő az opt-in formod már az első oldalon, és ha a gombnyomás után úgy dönt, hogy nem tölti ki az ott felugró mezőket akkor sincs nagy gond, hiszen már az első körben megszerezted az alap elérhetőségeit.

Innentől kezdve egy okosan összeállított lead gondozó email kampánnyal simán ráveheted arra, hogy szépen lassan egészítse ki az adatait, akár valamilyen kedvezményért vagy apróságért cserébe.

5) Elrendezés (layout)

Ha már minden lehetséges dolgot leteszteltél a jelenleg is futó landoló oldaladon, akkor már tényleg nincs más hátra, mint egy új (jobb) verzió után kutatni.

Amikor a sok apró konverziónövelő tesztet elvégezted, akkor három dolgot érdemes még kipróbálni:

  • változtass a jelenlegi oldalad elemeinek elrendezésén: próbáld ki mi van akkor, ha a képet/szöveget/CTA-t egyik helyről a másikra teszed. Amíg nem teszteled le nem is gondolnád, hogy milyen mértékben befolyásolják ezek a kis apróságok a konverziót.
  • változtass az egész oldal hosszán: megeshet, hogy az oldaladon túl sok vagy túl kevés infó van. Ha aránylag hosszú az oldalad, akkor próbáld meg kiszűrni a felesleget és egy-két részt kompletten kivágni belőle, ha viszont rövid landinggel dolgozol, akkor egészítsd ki azt pár bekezdéssel.
  • készíts egy vadiúj landing page-et: megesik, hogy már tényleg nem tudsz érdemi eredményt elérni az apróbb változtatásokkal. Ilyenkor állíts össze nulláról egy teljesen új landing page-et, majd futtasd egy ideig párhuzamosan a két oldalt, a többit pedig bízd a számokra.

Nem ritka eset, hogy egy rövidebb landing page sokkal jobban teljesít, mint a több hajtásnyi hosszabb verziója. Ez főleg egyszerűbb ajánlatoknál, feliratkozásoknál vagy olcsóbb termékeknél figyelhető meg (lényegében ott, ahol kicsi az elköteleződés).

Ha azonban olyan terméket/szolgáltatást árulsz, ami úgy gondolod magyarázatra szolgál (vagy egyszerűen csak nagyobb értékű az átlagnál), akkor érdemes kipróbálnod egy jóval hosszabb, amolyan információbomba jellegű landing oldalt is.

Bármelyik működhet nálad, úgyhogy érdemes tesztelni. Sőt, akár mindkettő verzió is beválhat, hiszen a különböző beállítottságú érdeklődőket másképp tudod majd meggyőzni, így egy rövidebb landing oldallal akár új tömeget is meg tudsz majd szólítani.

Az alábbiakban összeszedtem Neked azt a 9 landing page hibát, amit elkövetve több milliós bevételtől eshetsz el.

9 konverziógyilkos landing page hiba, amit mindenáron el kell kerülnöd

Elsőként kezdjük is a legáltalánosabb hibával…

1. landing page hiba: nem keltesz elég jó első benyomást

Több kutatás során is bebizonyosodott már: átlagosan 8 másodperced van arra, hogy meggyőzz egy látogatót arról, hogy neki igenis érdemes továbbolvasnia az ajánlatodat.

Szerinted a képen látható hitelkártya kibocsátó cégnek mennyire sikerült ezzel a landing oldallal meggyőznie a látogatóit?

Landing page rossz példa

Bármennyire is fura, de ezt használták landoló oldalnak annak ellenére, hogy az oldalról 26 link mutat el (amin keresztül a látogató elnavigálhat), ráadásul 3 különböző CTA és egy bejelentkező felület is helyet kapott.

Lényegében ez a tökéletes módja annak, hogy legyilkold a konverziót…

Ha meg akarod tudni, hogy a saját landing page-ed hogyan teljesít, akkor nyisd meg a Google Analytics fiókodat és nézd meg a “Munkamenet átlagos hosszát”.

Ha ez az érték ~20 másodperc alatt van az azt jelenti, hogy a legtöbb látogató túl kevés időt tölt el az oldaladon.

Így kelts jó első benyomást:

  • Írj egy jó headline-t! – Ha az emberek túl hamar hagyják el a honlapodat, az azt jelenti, hogy már a találkozás legelején elvesztik az érdeklődésüket. Ha ezt tapasztalatod feltétlenül fogalmazd át a headline-t, mert jó eséllyel az lesz a konverziógyilkos elem.
  • Haladj a korral! – Rendszeresen frissítsd a landing oldalad tartalmát és dizájnját egyaránt. Érdemes 5-6 havonta egy ráncfelvarrás során újítani az oldalaidon.
  • Használj képeket, videókat! – Ma már nem létezhet jól konvertáló weboldal képek és videók nélkül. Szúrj be a landing oldaladra legalább 1-2 releváns és jó minőségű képet.
  • Legyél egyértelmű! – Minél egyszerűbb az ajánlatod, annál rövidebben meg tudod fogalmazni azt. Légy tömör és lényegretörő. Csak akkor írj hosszú sales szöveget, ha az ajánlat komplexitása megköveteli azt.

2. landing page hiba: nem figyeltél oda a message match-re

Ha a Facebook hirdetésed azt ígéri, hogy a Louis Vutton táskák most 25% kedvezménnyel vásárolhatóak meg, akkor kattintás után ne a Prada cipőkről legyen szó…

Jó, talán ez egy kicsit meredek példa volt, de érted a lényeget.

Figyelj oda arra, hogy már a landing page-ed elején (tehát a headline-ban, vagy legkésőbb az alcímben) konkrétan legyen benne az a kulcsmondat, ami a hirdetésedben is szerepelt!

Landing page message match jó példa
Így néz ki egy jó példa a megfelelő message match-re.

Az is egy hatalmas plusz – ahogy a fenti példában is láthatod – ha fel tudod használni a hirdetésben szereplő képet a landing oldaladon is.

A jó message match azért fontos, mert a látogató így egy pillantás alatt rájön, hogy igenis jó helyre érkezett kattintás után.

3. landing page hiba: mindenkinek el akarsz adni

Az elmúlt pár évben már annyira hatalmas lett az online reklámzaj (is), hogy az emberek egyre rosszabbul reagálnak a klasszikus “X% kedvezménnyel csak most, csak neked” hirdetésekre. Mert már senki nem hiszi el, hogy az az ajánlat tényleg csak neki szól.

Pontosan ennek kiküszöbölésére kezdett el több cég is egyre személyreszabottabb ajánlatokkal megszólítani a potenciális vásárlókat.

Ez persze nem azt jelenti, hogy “kedves Dávid, kaptál 20% kedvezményt Dávid, a héten felhasználhatod Dávid” jellegű üzenetekkel kellene támadnod az embereket.

Egyszerűen csak az ajánlatodat kell jobban perszonalizálnod (könyvelőként például külön megszólíthatod az egyéni vállalkozókat, a családi vállalkozásokat és a multikat is).

Landing page és buyer personák kapcsolata

Első lépésként mindenféleképpen állítsd össze a buyer personáidat és készítsd el a vásárlói útvonaladat és csak ezután fogj neki a tényleges kampánykészítésnek.

Csak ezzel a folyamattal érheted el az összes potenciális vásárlódat úgy, hogy minden egyes célközönségedet olyan perszonalizált ajánlattal tudod megszólítani, ami szinte biztosan érdekli majd őket.

Ne feledd: ha többféle célközönséget állítottál össze, akkor nekik nem csak egyedi Facebook hirdetéseket kell készítened, hanem azokhoz passzoló landing page-eket is (ezzel is megelőzve a 2. hiba elkövetését).

4. landing page hiba: nem elég egyértelmű az ajánlatod

Bárhogyan is nézzük a dolgokat be kell látnunk, hogy a legtöbb ember önző…

Lehet akármilyen jó a terméked vagy megnyerhet mindenféle díjat a szolgáltatásod, ez valószínűleg rajtad kívül mást nem fog érdekelni. A hirdetésedre kattintó látogató csupán két dolgot szeretne megtudni:

  1. Mivel lesz jobb neki, ha él a lehetőséggel?
  2. Mennyibe kerül neki ez az egész?

Minden más csak körítés.

Ha nem tudod hogyan fogj neki:

  • először írd össze a terméked/szolgáltatásod tulajdonságait
  • a tulajdonságok mellett kezdd el felsorolni azokat az előnyöket, amikhez a vásárló hozzájuthat azok által
  • válaszd ki a legnagyobb előnyt, ami ezentúl a hirdetésed és a landing page-ed főcíme lesz

Jusson eszedbe ez az elv, amikor a következő landing page-edet készíted (vagy készítteted) el és ez alapján építsd fel az egész oldalt.

5. landing page hiba: nincs egy előre meghatározott útvonalad

A vállalkozásod szempontjából az egyik leghalálosabb hiba, amikor a látogató nem tudja mit kell tennie ahhoz, hogy továbblépjen a vásárlási folyamatban.

Töltse le az ingyenes pdf-et? Indítsa el a havi előfizetését? Vásárolja meg azonnal a termékedet? Vagy esetleg rendelje meg és majd utánvéttel kifizeti?

A cikk elején már kifejtettem, hogy minden egyes landing page-nek egy – és kizárólag egy – célja lehet. Ez lehet például lead generálás vagy eladás, de sosem a kettő egyszerre.

Akár a világ legjobb sales szövegét is megírhatod gyönyörű képekkel és videókkal fűszerezve, de ha a látogató nem jön rá pontosan mit is vársz el tőle, akkor csak minimális lesz a konverzió.

Mindig legyen egyértelmű a látogató számára, hogy mit kell tennie akkor, ha élni szeretne az ajánlatoddal. Ezt legjobban a landing page felépítésének megtervezésével érheted el, de akár a CTA-ra mutató nyilakkal is irányíthatod a figyelmet.

6. landing page hiba: elavult a honlapod

A reszponzivitás ma már nem plusz, hanem egy elvárt minimum.

A Facebook saját bevallása szerint 2019-ben az összes befolyt hirdetési költség 94%-a mobil platformra optimalizált kampányból történt.

Mielőtt tehát még elkezdenél Facebook-on vagy Google Ads-en hirdetni, mindenféleképpen győzödj meg arról, hogy a honlapod minden eszközön jól jelenik meg (és működőképes is). Ezt legegyszerűbben úgy teheted meg, hogy az asztali géped mellett lecsekkolod az oldalt egy okostelefonon és egy tableten is.

A mobil forgalom fejlődését jól mutatja, hogy egy időben még külön kiemelte a Google ha mobilbarát a weboldalad, egy pár éve viszont ezt már mindenkitől elvárják.

Tapasztalataim szerint minél fiatalabb célközönségnek hirdetsz, annál több mobilos látogatót (és vásárlót) fogsz szerezni. Éppen ezért a mobilbarát weboldal és landing page már egy elvárható alap.

7. landing page hiba: zsákbamacskát árulsz (vagy legalábbis úgy tűnik)

Kereskedőként könnyű abba a hibába esni, hogy a sok termékleírás mellé elfelejtesz betenni egy-két olyan fotót is, amin maga a termék szerepel.

Nem tudom pontosan ez miért történik – talán azért, mert a hirdető általában már úgy ismeri a terméket mint a tenyerét – de egy igazán ütős termékfotó hiánya jelentősen meg tudja tizedelni a konverziót.

Neked már biztosan egyértelmű, hogy mit is árulsz, viszont a vásárló fejével gondolkodva is érthető, hogy látni szeretné mit fog megvásárolni (főleg akkor, ha azt online veszi meg).

Ha nincs tényleges fizikai terméked (mert pl.: e-bookot, pdf-et vagy szoftvert kínálsz), akkor is érdemes legalább egy mockupot vagy egy screenshotot megjeleníteni a hirdetésedben és a landing page-eden.

8. landing page hiba: nehéz a feliratkozás

A landing page-ed fő célja, hogy kapj valami értéket is a pénzedért. Ez nem feltétlenül azonnali eladásokat jelent, hanem például árajánlatkéréseket vagy akár csak egy hírlevél feliratkozást.

Éppen ezért nem az átkattintási arány (CTR) vagy a kattintásonkénti költség (CPC) lesz a mérvadó a marketing kampányaid során, hanem a konverziós költség (CPA).

Magyarul: nem az számít, hogy mennyit fizetsz a látogatókért, hanem az, hogy mennyi értéket kapsz cserébe. Ezt legjobban a CPA (cost-per-acquisition) értékkel lehet mérni, ami egyszerűen azt mutatja meg, hogy az adott kampányból átlagosan mennyibe került Neked egy feliratkozó/árajánlatkérő/vásárló (tehát lead).

A konverziós költség pedig szinte egy az egyben azon múlik, hogy mennyire meggyőző a landing page-ed.

A Matracdepó hirdetésére kattintva ez a kép fogadja a látogatót.

Landing page példa, Matracdepó lead generálás

Mivel az ajánlatuk teljesen egyértelmű, ezért úgy alakítottam ki a landing page-üket, hogy a látogató azonnal meglássa az igénylő formot.

Persze nem minden esetben ideális, ha a form fogadja a látogatót.

Vannak olyan ajánlatok (általában a nagyobb értékű termékek és szolgáltatások), melyeknél először érdemes győzködni a látogatót, felsorolni neki a termék előnyeit, bemutatni mit kap a pénzéért, stb… és csak ezután kérni, hogy adja meg az adatait.

9. landing page hiba: annyi adatot kérsz be, amennyit még a CIA is szégyellne

Ökölszabály, hogy minél kevesebb kitöltendő mező van a landing page-eden, annál több érdeklődőt fogsz szerezni. Igen ám, de ezzel párhuzamosan az érdeklődők minősége is jelentősen csökken.

Egy nagy értékű B2B szoftver értékesítése során valószínűleg jobban jársz azzal, ha 100 látogatóból csak 5 komoly érdeklődőt szerzel (de róluk tudod a cégük nagyságát, bevétel mértékét, stb) mint azzal, ha begyűjtesz 30 e-mail címet és keresztnevet.

Jó példa erre a HubSpot, ahol híresen hosszú és részletes formok kitöltése után töltheted csak le az ingyenes tanulmányaikat.

Landing page példa hosszú formra, Hubspot

Ők ezt azért tehetik meg, mert sokkal fontosabb nekik a lead-ek minősége mint a mennyisége, ráadásul a célközönség körében az egyik (ha nem a legnagyobb) piacvezető brandről van szó.

Mielőtt elindítasz egy kampányt jól gondold át, hogy milyen adatokat szeretnél bekérni és mit akarsz kezdeni a begyűjtött érdeklődőkkel.

Ez lett volna tehát az a 9 hiba, amit kezdő és haladó marketingesek egyaránt előszeretettel elkövetnek.

Mielőtt nekiugrasz a következő landing page-ednek ne felejtsd el még egyszer átfutni ezt a cikket, hiszen jóval könnyebb már a tervezés során kiszűrni a hibákat, mint utólag pepecselni azokkal… ráadásul a pénztárcád is megköszöni majd.

Összefoglalás

Most már Te is tudod, hogy mi a különbség egy landing page és egy weboldal között, és a csekklista abban is segíteni fog, hogy pontosan milyen elemekből kell felépítened egy profi landing oldalt.

Tudom ez egy ultrarészletes cikk volt amiben biztos rengeteg új infóval találkoztál, de ne aggódj. Első lépésként azt tanácsolom csak ülj le és kézzel tervezd meg pár perc alatt a legelső (vagy sokadik) landing page-ed.

Tényleg nem kell túlgondolni… papír, ceruza és hadd szóljon!

Amennyiben hasznosnak találtad ezt a cikket és szeretnél még hasonló jellegű, részletes leírásokat olvasni, kérlek nyomj egy like-ot vagy megosztást! Neked semmibe nem kerül, nekünk viszont nagyban segítenéd vele a munkánkat.

Gyakori kérdések a landing oldalakkal kapcsolatban

1. Mi az a landing page?

A landing page a weboldalad vagy webshopod egy olyan zárt aloldala, melyet egyetlen egy bizonyos céllal készítesz. Ez a cél lesz a fő konverzió (például: vásárlás, feliratkozás, ajánlatkérés). Mivel a landing oldalakon nincs menü vagy footer (és úgy általánosságban kifelé mutató linkek), így az ide érkező látogatóknak nem lesz más választásuk mint az általad kijelölt logikai útvonalon végighaladni.

2. Hogy hívjuk a landing page-t magyarul?

A landing page magyarul – szó szerint fordításban – landoló oldalt jelent. Az internetet böngészve találkozhatsz velelanding oldal, érkező oldal és akár céloldal néven is.

3. Mire használjuk a landing oldalt?

A landing oldalakat mindig egy konkrét ajánlat értékesítésére használjuk. Ez nem feltétlenül kell, hogy pénzbe kerüljön. „Értékesíthetünk” például egy ingyen letölthető csalit is, amiért az érdeklődő az email címével fizet.

Tartalomjegyzék

Picture of Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

6 válasz

  1. Kedves Dávid!

    Nagyon tetszett a cikked, köszi szépen! Egy ideje már olvasgatok a landing page-kel kapcsolatban, de messze ez volt a legérthetőbb, részletesebb és hasznosabb.

    Köszönöm szépen,
    Zsuzsa

    1. Kedves Zsuzsa,

      Köszönöm hogy ezt megírtad, örülök hogy hasznos volt a cikk. :)

      Üdv,
      Dávid

    1. Kedves György,

      Köszi hogy megírtad, örülök hogy hasznosnak találtad a cikket. :)

      Üdv,
      Dávid

  2. Kedves Dávid!

    Köszönöm, nagyon hasznos és érdekes volt.

    Most készült el az új, tartalmas, hosszú landing pagem, és nem foglalnak a vendégek. :( A régi, rövid, korszerűtlen oldalon pedig simán foglaltak. Ugyan az a hirdetés megy rá. Mi lehet a baj? Tudnál segíteni?

    1. Kedves Ilona,

      Na ennek sok oka lehet. Például több olyan helyzetet láttam már, hogy egy egyszerű termék/szolgáltatás értékesítéséhez használ valaki hosszú oldalt, ami felesleges, gyakran kontraproduktív is tud lenni.

      Hülye példa, de más jellegű oldalra van szükség egy doboz rágó és egy fél milliós laptop értékesítése során.

      Ha beteszed a linket ide, akkor alaposabban rá tudok nézni. :)

      Üdv,
      Dávid

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük