Olvasási idő: ~11 perc

Egy korábbi cikkben már bemutattam, hogy hogyan készítheted el életed első chatbotját, mindenféle programozói tudás nélkül. Abban a cikkben az egyik legnépszerűbb chatbotkészítő szoftvert – a ManyChat-et – használtuk.

A ManyChat egy nagyon könnyen és egyszerűen használható szoftver, de ami a legfőbb előnyeit adja, az okozza a legnagyobb hátrányát is.

A chatbotok egyik legértékesebb funkcióját (a kommentre választ) például csak a fizetős csomagokban lehet használni, de ez talán még nem is lenne akkora baj… a gond ott kezdődik, ha egy komolyabb, többfunkciós chatbotban gondolkozol, ugyanis a ManyChat főleg egyszerűbb értékesítési folyamatok összerakására lett kitalálva.

Ez viszont nagyon sok biznisznek nem lesz elég…

Ha webshopot üzemeltetsz, ha házhozszállítós bizniszed van, vagy ha egyszerűen csak több célra is használnál egy chatbotot, akkor máris kevés lesz a ManyChat… és itt jön képbe az a chatbotkészítő szoftver, amit mi is használunk a saját botunkhoz…

Ez pedig nem más, mint a Chatfuel!

 

Chatfuel vs. ManyChat

Természetesen mindkét szoftver tökéletes chatbotépítésre (különben nem írnék róluk), de azért mégiscsak választanod kell a kettő közül. Ilyenkor a legjobb, ha a céljaid alapján választasz.

A ManyChat például tök jó akkor, ha értékesítési tölcsérben árulsz valamit (tanfolyam, könyv, szolgáltatás), hiszen pontosan úgy működik, mint egy e-mail automatizációs rendszer… feliratkoztathatod az embereket a listádra, majd előre beidőzített sales üzenetekkel próbálhatod meggyőzni őket arról, hogy lépjék meg a következő lépcsőfokot (pl. vegyék meg a belépő terméked).

Igen ám, de komplexebb chatbotokat egyszerűen nem tudsz majd megépíteni ezen a platformon.

Máris komolyabb megoldásra lesz szükséged, amint arra kerül a sor, hogy:

  • a webshopoddal vagy a CRM-eddel kapcsolnád össze a chatbotodat
  • a friss cikkeidet küldenéd ki a feliratkozóidnak (teljesen automatikusan)
  • megválaszolnád a gyakori kérdéseket a chatboton belül
  • ügyfélszolgálati modult építenél bele
  • vagy akár csak egy egyszerű sales folyamatot készítenél, de meghagynád magadnak a lehetőséget, hogy egyszer majd kiegészíted a botot más funkciókkal is.

A Chatfuel legütősebb funkciója…

Ha nem lenne elég meggyőző az, hogy egy hihetetlen komplex chatbotot kattintgathatsz össze bármiféle programozói tudás nélkül, akkor hadd mutassam be neked a Chatfuel egyik legütősebb funkcióját… a pluginokat.

A pluginokat bármelyik blokkból elérheted (a blokkokról nemsokára részletesen is olvashatsz), egyszerűen csak annyit kell tenned, hogy a + gombra kattintasz.

chatfuel plugin 1

Ha rákattintottál, akkor megjelenik a következő képernyő, amely az összes választható plugint felsorolja.

chatfuel plugin 2

Ezek már jóval túllépnek a kezdő botépítésen, úgyhogy ebben a cikkben csak említés szintjén ejtek szót róluk.

A pluginok közül az egyik kedvencem az RSS import, amely a tartalommarketingezőknek nyújt hatalmas segítséget. Elég belinkelned a blogod RSS feed-jét a pluginba, az pedig teljesen automatikusan (és gyönyörűen) kilistázza a legutóbbi cikkeket (címestől, képestől, linkestől).

Ezt a plugint érdemes kiegészíteni a Subscriber, a Subscriptions List és a Digest nevezetű pluginokkal, ami így már egy komplett feliratkozós rendszerré alakul át. A felhasználó kérhet értesítést az összes cikkről, de akár egy-egy kategóriáról is, a chatbot pedig minden egyes feliratkozónak kiküldi azokat a kategóriába tartozó cikkeket, amikre ő feliratkozott (közvetlenül a posztolás után).

A User Input és a Set Up User Attribute pluginokat használva kérdőívet is készíthetünk, vagy akár szegmentálhatjuk is az embereket az alapján, hogy meddig jutottak el a sales folyamatunkban. A fejlesztők akár össze is kapcsolhatják a webshopjukat/CRM rendszerüket a JSON API plugin segítségével.

Az IFTTT vagy a Zapier segítségével lehetőségünk van az Insta, a Twitter vagy a Youtube fiókunk posztjairól azonnali értesítést küldeni a feliratkozóknak, szintén teljesen automatikusan, de Google dokumentokkal is együtt tud működni így a chatbotunk (például egy fájlba elmenteni a felhasználó válaszait).

Oké, a pluginekről egyelőre ennyit, mert ez egy teljesen külön témakör (talán a jövőben szentelek még nekik egy másik cikket is).

Most inkább vágjunk bele a chatbot elkészítésébe…

1. lépés: Regisztrálj be!

Chatfuel esetén sem valami nagy ördöngősség a regisztráció, de azért megmutatom. Először is menj a chatfuel.com-ra, majd kattints a nagy kék “Get started for free” gombra.

regisztracio chatfuel

Ezután a Chatfuel engedélyt fog kérni ahhoz, hogy hozzáférjen a FB profilodhoz (pontosabban az általad kezelt oldalakhoz). Ezt okézd le, és ha minden jól megy, máris egy ehhez hasonló Dashboard fogad téged.

chatfuel dashboard

A Dashboard a Chatfuel főoldala, amely 2 fő részből áll.

Az egyik a felső sötétkék rész, ahol az azonnal aktiválható template-eket találod, a másik pedig az alatta lévő fehér rész, ahol a saját chatbotjaid vannak felsorolva.

Az első nagy különbség a ManyChat-hez képest, hogy itt vannak template-ek. Ezek amolyan “minta chatbotok”, amiket korábban már megszerkesztett valaki. Van többféle funkciójú mintabot, ha bármelyiket ki szeretnéd próbálni ne habozz, egy kattintás után aktiválódnak is.

A másik érdekesség, hogy Chatfuelnél nem kötelező azonnal összekapcsolnod a chatbotodat a Facebook oldaladdal (és ez hatalmas előny!). Azért imádom ezt a funkciót, mert így a fejlesztés alatt a chatbotot csak te tudod kipróbálni, és elég majd akkor publikussá tenned, ha már működőképes… ezzel pedig sok-sok kínos szituációt megspórolhatsz.

A fenti képen láthatod, hogy a BOOM nevezetű chatbot van összekapcsolva a Facebook oldalunkkal, az összes többi viszont még fejlesztés alatt van.

Lényegében a Dashboard-ról ennyit kell tudnod… haladjunk tovább, és készítsük el a saját chatbotodat.

Egy új projekt elindításához nyomj a piros “+ Create a blank chatbot” gombra.

2. lépés: Építsd meg az alapelemeket!

Ha frissült a képernyő, akkor a bal felső sarokban egy “Blank bot” nevű projekted kell látnod. Ez azt jelenti, hogy elkészült a teljesen üres chatbotod, amit most már csak fel kell tölteni tartalommal.

Nézzük szépen sorban, hogy mit kell mindenképpen beállítanod.

1) Welcome message (Üdvözlő üzenet)

A build fül alatt építheted majd ténylegesen a chatbotot. Chatfuelben minden egyes chatbot különböző blokkokból áll… tekints ezekre úgy, mintha LEGO építőkockák lennének. Minél több blokkból áll majd a botod, annál komplexebb lesz a végeredmény.

welcome chatfuel

Amint látod máris van egy “Welcome message” (Üdvözlő üzenet) és egy “Default answer” (Alapértelmezett válasz) nevezetű blokkunk. Az üdvözlő üzenetet akkor látja majd a felhasználó, amikor elindítja a bottal a beszélgetést, míg az alapértelmezett választ akkor, amikor valami olyan üzenetet ír be, amit a bot nem tud értelmezni.

Első körben írd át az üdvözlő üzenetet valamire (csak kattints bele és szerkeszd). Ha ezzel készen vagy, akkor kattints a jobb felső sarokban nyíllal megjelölt gombra, és figyeld a Messengered! Valami ilyesmire kell számítanod…

welcome message chatfuel

Így tudod tesztelni a chatbotot addig, amíg nem kapcsolod azt össze a Facebook oldaladdal.

Arra nagyon figyelj, hogy ha bármilyen módosítást végzel a chatboton (és le akarod azt tesztelni), akkor ismét rá kell nyomnod a Test this chatbot gombra. Egyébként a Chatfuel minden módosítást automatikusan elment.

2) Menü

Chatfuel-ben a következő fontos elem (amire a ManyChat-ben nincs szükségünk), az a menü.

Mivel ez idővel egy többfunkciós chatbot lesz, ezért kell valami megoldás arra, hogy a felhasználó tájékozódni tudjon a különböző folyamatok között… és pontosan ez a menü fő funkciója.

A menü létrehozásához kattints az “Add blocks here” alatti + gombra, és máris létrehoztál egy új építőkockát. Ezt nevezd el menünek.

Ha mindent jól csináltál, akkor te is egy ilyen üres blokkot látsz. Azt tudnod kell, hogy a blokkok kártyákból épülnek fel. Ezek lehetnek szöveges kártyák, képek, listák, gombok vagy akár galériák is.

Mi most egy elegáns menüt szeretnénk, úgyhogy kattints a galéria kártyára.

chatfuel menu epites

A galéria mobilon és asztali gépen is lapozható lesz, és minden egyes eleme egy képből, egy headline-ból, egy rövid leírásból és max 3 gombból állhat. Most töltsd ki az első kártya adatait.

Sajnos gombot addig nem lehet hozzáadni a menühöz, amíg nincs egy másik blokkunk, ahová irányítani szeretnénk az embereket, úgyhogy csináljunk gyorsan egy ilyen blokkot is.

Kattints a + gombra egy új blokk létrehozásához.

chatfuel menu 1

Ide egy sima szöveges kártyát teszünk majd be, és beleírunk valami szöveget a majmokról (teljesen lényegtelen miről szól). A szöveg alatt kattins az “Add button” gombra, majd írd bele, hogy “Vissza a menühöz”, célként pedig válaszd ki a Menü nevezetű blokkunkat.

Erre azért van szükség, hogy ne akadjon meg a beszélgetés (nyugi, ezt majd később megérted). A végeredmény így fog kinézni.

chatfuel menu 2

Most menjünk vissza a menü blokkunkhoz, és adjunk meg egy gombot, ami az “A majmokról” nevű blokkra mutat majd.

chatfuel menu 3

Most ugyanezt játsszuk el a Welcome message nevű blokkban is, csak ott már a Menü nevű blokkunkat kell beillesztenünk.

Ha ezekkel készen vagy, akkor teszteld le a botot a jobb felső sarokban lévő gombbal. Egy ilyen beszélgetés lesz a végeredmény.

chatfuel kesz menu

A menünek természetesen akkor lesz jelentősége, ha nem csak egy folyamatod van, hanem akár 4-5 is. Ilyenkor ez lesz az a csomópont, ami összefogja az összes funkciót, és ahonnan a felhasználó arra indul el, amerre csak szeretne.

A bemutató kedvéért csinálok még egy menüpontot, mondjuk az elefántokról (az előbb felvázolt módszer segítségével, úgyhogy ezt már nem vezetem le). Így a beszélgetés máris 2 különböző irányba indulhat el, amihez már szükséged lesz egy menüre.

Íme a végeredmény.

chatfuel tesztmenu

3) Mesterséges Intelligencia (szerűség…)

A Chatfuel másik fontos eleme az AI, magyarul a mesterséges intelligencia.

chatfuel mesterseges intelligencia

Ez úgy működik, hogy megadhatsz bizonyos kulcsszavakat, és ezekhez kapcsolódó válaszokat. A chatbot ezután folyamatosan figyeli, hogy valaki beírja-e üzenetben az adott kifejezést/kifejezéseket, és ha igen, akkor az előre megadott üzenettel fog válaszolni.

Habár ez az egyik ‘legfeleslegesebb’ funkciója a chatbotoknak, mégis nagyon fontos lesz, hiszen ez különbözteti  meg a chatbotokat az eddig megszokott platformoktól (és ez ad olyan érzést az embereknek, mintha egy másik emberrel beszélgetnének).

Azért gondolom ‘feleslegesnek’ az MI-t, mert a közhiedelemmel ellentétben egy chatbotnak nem az a fő funkciója, hogy beszélgessen az érdeklődőkkel. Ez is csak egy marketingeszköz, amit arra kell használnod, hogy minél több látogatóból csinálj érdeklődőt, és minél több érdeklődőt konvertálj vásárlóvá.

 

Eddig oké, de azért van nagy szükség az MI-re, mert az emberek a Messenger platformot (nem meglepően) párbeszédekhez használják. Éppen ezért mástfajta kommunikációt várunk el egy cégtől a weboldalukon, a hírlevelükben és Messengeren is.

Elég kiábrándító lenne, ha valaki elkezdene veled chatelni, a robot pedig elkezdené nyomni a weboldalon lévő sablonszöveget, vagy a hírlevelek végén lévő jogi rizsát, nem igaz? 🙂

Ezért minden általam készített chatbotnál azon vagyok, hogy legalább alapszinten megértse a felhasználó által beírt üzeneteket.

Ha köszönsz, köszönjön vissza. Ha elköszönsz, búcsúzzon el. Ha megkérdezed, hogy hol tudod letölteni az e-bookunkat, akkor dobja ki neked a letöltési linket. Ha a nyitvatartási időre vagy kíváncsi, akkor mondja el azt.

Ilyen és ehhez hasonló alapfunkciókat érdemes beleépíteni az MI részbe, mert tényleg nem tart sokból, de nagyban meg tudja dobni a felhasználói élményt.

chatfuel ai teszt

A tesztbotunknál például megadhatom a “majom” és az “elefánt” kifejezéseket is, a chatbot pedig az adott blokkal fog válaszolni (ugyanúgy, mintha a menüből indította volna el valamelyik folyamatot).

Ilyenkor a felhasználónak elég beírnia, hogy majom (de akár mondatba is foglalhatja ezt a kulcsszót), a bot pedig ‘A majmokról’ nevű blokkal fog neki válaszolni.

chatfuel mi teszt

Ezzel a megoldással máris ezerszer természetesebbnek tűnik a chatbottal való beszélgetés, hiszen nem egy gombot nyomogatsz, hanem ténylegesen beszélgetsz a robottal.

Egy webshopnál megadhatod például kulcsszónak a termékkategóriákat, és ha a felhasználó beírja, hogy ő a kanapékra kíváncsi, akkor a chatbot azonnal kilistázza neki az 5 legkelendőbb kanapét.

Innen már tényleg csak a képzeleted szab határt annak, hogy mire lesz képes a chatbotod! 😉

3. lépés: Aktiváld a chatbotodat!

Amint azt már a cikk elején is említettem, a Chatfuel egyik legnagyobb előnye, hogy nem kell a chatbotot azonnal egy Facebook oldalhoz kapcsolni.

Induló vállalkozásnál ez talán nem fontos, de képzeld csak el milyen ciki lenne az egy nagy cégnek, ha a botfejlesztés ideje alatt is élesítve lenne a chatbot, és bárki elérhetné… gondolom mondanom sem kell, hogy ebbe egy ügyfelem sem menne bele.

Ha úgy gondolod készen vagy a chatbottal (vagy legalábbis már működőképes és vállalható is), akkor érdemes élesítened azt. Ezt azért nem érdemes halogatni, mert a kezdeti statisztikákból és visszajelzésekből sokkal jobban kiderül, hogy mit érdemes még alakítani a boton.

Az aktiváláshoz menj a ‘Configure’ menüpontra, majd az oldal tetején található listából válaszd ki azt a Facebook oldaladat, amelyikhez hozzá szeretnéd rendelni az adott chatbotot.

chatfuel aktivalas

Összefoglalás

Gratulálok! Most már te is tudsz Chatfueles chatbotot készíteni, és ha követed a cikkben leírt lépéseket, akkor 10-15 perc alatt készen is lehetsz a legelső verzióval.

Ha úgy gondolod neked nincs szükséged ilyen komplex, többfunkciós chatbotra, akkor érdemes elolvasnod a ManyChat-es botkészítő bevezetőnket, amiben ugyanígy lépésről-lépésre vezetlek végig a botkészítés alapjain.

Ha már ténylegesen készen vagy a chatbotoddal, és jók voltak az első visszajelzések, akkor olvasd el a Messenger hirdetésekről szóló cikkünket is (ebből megtudhatod, hogy hogyan népszerűsítheted a chatbotodat Facebook hirdetések segítségével).

Ha tetszett a cikk, akkor egy like-ot/megosztást megköszönök! Neked csak egy kattintás, nekünk viszont hatalmas segítség. 🙂