Olvasási idő: ~12 perc

Korábban már írtam egy cikket a Messengeres chatbotokról (és egyet a Messengeres hirdetésekről is), és mindkét cikk után több tucat kérdést kaptam azzal kapcsolatban, hogy hogyan tud valaki saját magának chatbotot építeni.

Úgy gondoltam felesleges egyesével megválaszolni ugyanazokat a kérdéseket, ezért közkívánatra megszületett ez a cikk, melyben lépésről-lépésre megmutatom, hogy hogyan tudsz te is saját chatbotot csinálni… mindezt pár perc alatt, zéró programozói tudással!

Ez a cikk egy sorozat első része lesz, mely a chatbot építés alapjaival foglalkozik majd. Most az egyik legnépszerűbb szoftverrel, a ManyChat-tel készítünk el egy faék egyszerű (de legalább működőképes) chatbotot, mert erre a szoftverre voltatok a legtöbben kíváncsiak.

A cikksorozat következő részeiben bemutatom a másik szoftver (Chatfuel) alapjait is, és megmutatom majd azt is, hogy hogyan tudod te is beleépíteni a chatbotodba az igazán profi funkciókat.

Oké, nem is húzom tovább az időt, vágjunk bele…

BÓNUSZ: Az e-bookunkban jó pár ötletet találsz (konkrét példákkal), ami segí­thet kitalálni azt, hogy mire tudnál használni egy chatbotot a saját vállalkozásodban. Na, küldhetem? 🙂 Küldd el emailben!

1. lépés: Válassz szoftvert!

Az első és legfontosabb lépés egy chatbot elkészítése során a megfelelő szoftver kiválasztása.

Mostanság már egyre több lehetőség közül tudunk válogatni, de a két legnagyobb népszerűségnek örvendő botkészítő szoftver kétségkívül a Chatfuel és a ManyChat, így még mielőtt bármibe belevágnánk, ezeket fogom nagyvonalakban bemutatni.

Mindkettő a felhasználóbarát felületnek és az egyszerűen használható drag&drop módszernek köszönheti sikerét… magyarul nem kell programozói tudás ahhoz, hogy használni tudd őket. Ja, és ráadásul mindkettő ingyenes (bár a ManyChat-nek van egy fizetős PRO verziója is, de az is csak pár dollár havonta).

A lényeg, hogy egy alap chatbotot mindkét szoftverrel ingyen tudsz csinálni.

Oké, de akkor melyiket válasszam?

Chatfuel

Tapasztalataim alapján a Chatfuel sokkal összetettebb és sokrétűbb, és igazán komplex chatbotokat mindeképpen ezzel érdemes csinálni.

Sokkal jobb és részletesebb opciók közül válogathatunk a beszélgetések megtervezésekor, ráadásul elég sok külső alkalmazással is integrálható… bár sajnos nem natívan, hanem más appokon keresztül (mint például az IFTTT, vagy a Zapier).

Talán a legnagyobb hátránya – a ManyChattel szemben – egy olyan felületnek a hiánya, ahol átláthatóan kilistáznák a feliratkozóinkat.

Habár van analytics része is a szoftvernek, ott is csak annyit látni, hogy X feliratkozóm van, Y%-os megnyitási aránnyal, stb… de egyesével nem tudjuk áttekinteni a listát. Fejlesztői szempontból ez persze nem gáz, de marketinges szemmel nézve akár még elég nagy hiányosság is lehet.

chatfuel feliratkozok

Chatfuel-ben ennyit látunk a feliratkozóinkról…

ManyChat

A ManyChat-ről Ryan Deiss-től hallottam, aki talán a világ legnagyobb online marketinges közösségének (a DigitalMarketernek) az alapítója. Többször is említette már, hogy elkezdtek kísérletezni Messengeres hirdetésekkel – amihez a ManyChat-et használják – úgyhogy azonnal ki is próbáltam.

A ManyChat erőssége főleg a listaépítés, így inkább tekinthető marketingszoftvernek, mint chatbotnak (hogy ez jó hír-e vagy sem, azt mindenki maga döntse el).

manychat feliratkozok

ManyChat-ben pedig ilyen részletes listát látunk a feliratkozókról.

Már a szoftver felépítése is teljesen hasonló az autoresponderekhez, és a működése is olyan, mint egy hírlevélküldő szoftvernek (megspékelve egy kis chateléssel).

A ManyChat marketingjellegű beállítottságát nagyon jól tükrözi a Growth Tools névre keresztelt menüpont, ahol különböző widgeteket is készíthetünk és használhatunk.

Ezek lényegében a weboldalunkba beágyazható elemek, amik a listaépítést és az érdeklődők elérését hivatottak segíteni (mint például a sarokból beúszó boxok, vagy az exit-intent popupok).

messenger widgetek

A fenti képernyőfotón láthatod, hogy éppen milyen widgeteket használhatunk a ManyChat-ben. A választék egyébként folyamatosan bővül, nemrég lett választható a felugró popup és az oldalról beúszó box is.

Ha már itt vagyunk, akkor láthatod is a ManyChat legnagyobb hátrányát… a PRO címkével megjelölt widgetek csakis a fizetős csomagban használhatóak. Ez egyébként nem egy nagy összeg, 500 feliratkozóig például 10 dollár, de azért ha van rá lehetőség, akkor mindig jobb az ingyenes módszert választani.

Ha nem tudod eldönteni neked melyiket érdemes használnod, akkor gondold át a következőt: mit szeretnél igazán elérni a chatbotoddal?

A kommunikációt automatizálnád, összekapcsolnád a botot a webshopoddal vagy esetleg a cikkeidet küldenéd ki rendszeresen a feliratkozóidnak? Akkor a Chatfuel-t érdemes kipróbálnod.

Vagy inkább a listaépítésre fókuszálnál, és a chatbotot inkább marketingszoftverként használnád? Akkor talán a ManyChat a jobb döntés.

Ha a kommunikáció, az MI és a multifunkcionalitás a fontosabb számodra, akkor a Chatfuel-t próbáld ki, ha pedig marketingeszközt keresel, akkor a ManyChat-et.

Én személy szerint mindkettőt kipróbáltam (több chatbotot is építettem mindkét szoftverrel), és be kell valljam, hogy nincs tökéletes választás. A mai napig dolgozok mindkét szoftverrel, mert vannak olyan esetek, amikor a ManyChat a jobb választás, és az is megesik, hogy csak a Chatfuel-ben készíthető el egy adott elképzelés.

2. lépés: Regisztrálj be!

Oké, ez tényleg nem egy nagy ördöngősség, de azért megmutatom a folyamatot. Először is menj a ManyChat.com-ra, és kattints a nagy “Get started free” gombra!

get started manychat

Ezután a ManyChat engedélyt fog kérni a Facebook profilod használatára. Itt hagyd jóvá amit kér, majd válaszd ki melyik Facebook oldaladnál szeretnéd használni a chatbotot.

Ha mindent jól csináltál, akkor egy ilyen Dashboard fogad majd téged is.

manychat dashboard

Bal oldalt láthatod a FB oldalad nevét és ikonját, amihez ez a bot hozzá van rendelve. Ha erre rákattintasz, akkor legördül egy lista, ahol még több chatbotot tudsz készíteni (és természetesen mindegyiket hozzárendelni 1-1 FB oldalhoz).

Szuper, lényegében aktiváltad is életed első chatbotját! Nem is volt olyan nehéz, igaz? 🙂

Akkor most nézzük meg azt, hogy pontosan mi mit jelent (és hogyan tudod személyreszabni a chatbotodat)…

Mit tud a ManyChat?

Nekem azért tetszett meg a ManyChat, mert sokkal több, mint egy egyszerű chatbot szoftver. Sőt, talán nem is ez az elsődleges funkciója, hanem sokkal inkább a Messengeres listaépítés…

A ManyChat-en keresztül többféleképpen tudsz kommunikálni a követőiddel. Jelenleg az alábbi lehetőségek elérhetőek a szoftverben:

  • Broadcasts – Ez a kedvenc funkcióm (és egyben a MC legnagyobb húzóereje). A broadcastek pontosan úgy működnek, mint a klasszikus hírlevelezés. Előre megírhatsz egy üzenetet (képekkel, gombokkal, linkekkel, stb), amit akár azonnal, de akár időzítve is szétküldhetsz mindenkinek, aki korábban már felvette veled a kapcsolatot Messengeren keresztül (ergó, aki fent van a listádon). A broadcasteket küldés előtt szegmentálhatod is. Küldhetsz üzenetet például csak a női követőidnek, csoportokra oszthatod őket a feliratkozás helye/ideje alapján, de akár szegmentálhatsz tagek és aktív folyamatok alapján is.
  • Autoposting – Az autoposting funkcióval megadhatod a YouTube/Facebook/Twitter vagy RSS csatornádat, így ha valamelyik felületeden új tartalmat publikálsz a ManyChat azonnal kiküldi azt a követőidnek tömeges üzenet formájában. Lényegében ez egy automatizált broadcast.
  • Sequences – Szintén ismerős lehet a klasszikus hírlevélépítésből, ugyanis a sequences egy az egyben megegyezik az autoresponderekkel. Többféle folyamatot is elkészíthetsz előre, ahová a felhasználók feliratkozhatnak (ilyenkor elindul az adott folyamat a szokásos időzítésekkel). Lehet például egy leadgyűjtő listád, amire feliratkozva a felhasználónak azonnal elküldheted az e-bookod letöltési linkjét, majd másnap rákérdezhetsz, hogy milyen kategóriában szeretne tőled frissítéseket kapni, amit egyszerűen kiválaszthat a gombok segítségével. Bármelyikre is nyom rá, máris átkerül arra a listádra, így folyamatosan hasznos és érdekes tartalommal tudsz neki kedveskedni.
  • Keywords – A kulcsszavak funkcióval megadhatsz bizonyos szavakat és kifejezéseket, amiket a bot figyelni fog a beszélgetésekben. Lényege, hogy minden egyes kulcsszóhoz megadhatsz egy általad már előre megírt választ, amit akkor küld el a bot, ha a beszélgetőpartner leírja a figyelendő szó egyikét. Ezt a funkciót egyelőre csak az alapokra használom (leiratkozás, feliratkozás, stb szavakhoz), főleg azért, mert igyekszem a kommunikációt gombokkal irányítani.

Mi kell egy működőképes chatbothoz?

A következő részben leírom és bemutatom milyen részekből áll egy bot, és miket kell előre megírnod ahhoz, hogy működőképes legyen életed első (vagy sokadik) chatbotja.

1. Üdvözlő szöveg (greeting text)

messenger bot udvozlo

Először is érdemes kitöltened a Settings menüben található Greeting Text mezőt, ahova azt a szöveget kell írnod, amit egy beszélgetés elindítása előtt lát majd a látogatód. Ez egy maximum 160 karakteres szöveg lehet, ahova lényegében bármit írhatsz.

Veheted viccesre is a figurát, vagy egyszerűen terelheted az embereket a következő lépés felé.

A mi indítóképernyőnk például így nézett ki a felhasználók szemszögéből.

messenger bot inditas

2. Üdvözlő üzenet (welcome message)

messenger bot udvozlo uzenet

Ez az az üzenet, amit az érdeklődőnk az “Indítás” gombra való kattintás után azonnal meg fog kapni.

Ide érdemes valami kis egy-két mondatos bemutatkozót megfogalmazni, aztán pedig elkezdeni a látogató terelését. Leírhatod milyen cselekvést vársz el tőle (iratkozz fel, nézd meg, töltsd le, rendeld meg, stb) és megalkothatod az ezeknek megfelelő gombokat is.

messenger udvozlo

A teszt chatbotomban például egy rövid üdvözlő szöveg után két opciót kínálok fel:

  • letöltheted az e-bookot, vagy
  • böngészheted a blogot

Egyértelműen az a célom, hogy minél többen megismerjenek és feliratkozzanak a listámra, ezért azt szeretném, ha minél többen letöltenék az e-bookot.

Eddig oké, hiszen a blogon is több helyen belinkeltem már az e-book letöltő opt-in oldalt, ahol keresztnév és e-mail cím megadása után már le is töltheted a könyvet. Igen ám, de ez a folyamat Messengeren sokkal egyszerűbb… először is rá kell kattintanod egy gombra. Ezután pedig… készen vagy. Ennyi az egész.

3. Főmenü (Main Menu)

messenger bot fomenu

A főmenü a chatbotod egyik legfontosabb eleme lesz, ugyanis ez segít majd a látogatót útbaigazítani és a beszélgetést a megfelelő irányba terelni.

A főmenüt az Automation menüpont alatti Main Menu fülön tudod beállítani, és azt kell tudnod róla, hogy csak gombokból áll. Minden gomb egy cselekvést, folyamatot vagy beszélgetést fog elindítani (de akár a saját weboldaladra is linkelhetsz róluk).

A BOOM Marketinges tesztbotban a főmenüt nem variáltam túl, pontosan azokat a gombokat pakoltam bele, mint ami az üdvözlő üzenetben is megtalálható (plusz belekerült utólag egy bemutató folyamat is a chatbotok működéséről).

A Messenger asztali verziójában például így jelenik meg a főmenü…

messenger bot menu

4. Folyamatok (Sequences)

A folyamatok kialakítása lesz az egyik legfontosabb pontja a chatbotodnak, hiszen éppen a listaépítés a cél. Ahogy korábban már említettem, ezek a folyamatok megegyeznek a hírlevelezésből is jól ismert autoresponderekkel.

Akármennyi különböző folyamatot létre tudsz hozni, de én most a cikk kedvéért összedobtam egy teszt folyamatot, ami élesben mutatja be a chatbotok működését (ebben a cikkben akartam levezetni, de sokkal jobban megérted a folyamatot, ha működés közben látod).

A ManyChat backendjében ez így fog kinézni.

messenger bot tesztfolyamat

Az üzeneteket drag&drop módszerrel ide-oda pakolászhatod, az időzítéseket pedig egy kattintással meg tudod változtatni (ennél felhasználóbarátabb már tényleg csak akkor lehetne, ha megírná helyettünk az üzeneteket).

Ne felejtsd el az üzenetek melletti kis csúszkával aktívvá tenni az adott üzenetet, különben senki nem fogja azt megkapni! Tudom ez egyértelmű, de nekem mégis sikerült beleszaladnom még az elején… 🙂

A folyamatok indulását bizonyos feltételekhez kötheted (például egy gomb megnyomásához).

sequence inditas manychat

A fenti képen például az üdvözlő üzenetemet láthatod. Ahogy azt már korábban megbeszéltük, itt két irányba folytatódhat a beszélgetés:

  • Megnézheted a chatbotok működéséről szóló bemutatót
  • Vagy letöltheted az e-bookot

Mindkét gomb egy-egy folyamatot (sequence) indít el.

A “Bot működése érdekel” gomb például egy előre megírt üzenettel válaszol, majd elindítja a “Botkészítő cikk tesztfolyamat” névre hallgató folyamatot.

Így tudod összekötni az előre megírt folyamataidat egy-egy gombbal (érdemes ugyanígy kipróbálnod az üdvözlő üzenetben).

5) Alap válasz (Default reply)

default reply manychat

A default reply lesz az az üzenet, amivel a bot azokra a kifejezésekre válaszol majd, amit nem ismert fel. Ha például valaki feltesz neked egy kérdést üzenetben, akkor válaszként a default reply megy majd ki neki.

Ahogy a képen is láthatod a BOOM-os teszt chatbotban üresen hagytam a default reply-t, mert fura lett volna, hogy mindenre ugyanúgy reagál a bot.

Ezt hagyhatod te is üresen, vagy beírhatsz valami egyszerű üzenetet, mint például “Ezt most nem értettem, továbbítsam a kérdést az ügyfélszolgálatunknak?”.

6) Kulcsszavak (keywords)

manychat keywords

A keywords menüpont pontosan arra képes, amit a neve is sugall… különböző kulcsszavakat adhatsz meg, melyekre a chatbot egy előre meghatázorott kifejezéssel reagálhat.

Beállíthatod például, hogy ha valaki elküldi üzenetben a “szállítás” szót, a bot válaszoljon a szállítási információkkal. Ezt eljátszhatod a számodra fontos kifejezésekkel, mint például nálunk az “ebook”, a “letöltés” vagy a “bemutató” kifejezés.

A ManyChat-ben alapból meg van adva a “start, subscribe” és a “stop, unsubscribe” kifejezés. Ezeket beírva a chatbot felajánlja, hogy feliratkozhatsz/leiratkozhatsz az üzenetekről.

Összefoglalás

Ha mindent jól csináltál, akkor készen is van életed legelső (kicsit még butuska, de legalább már működőképes chatbotja). Ne feledd, hogy ebben a cikkben csak az alapokat szerettem volna megmutatni… az igazi kihívás még ezután jön.

A chatbotkészítés neheze nem az összekattingatás és a megvalósítás, hanem maga a tervezés. Először is ki kell találnod, hogy mi lesz egy-egy funkció célja, majd részletesen meg kell tervezned a beszélgetés menetét. Tudnod kell irányítani a beszélgetést, de azért arra is oda kell figyelned, hogy mi van akkor, ha valaki letér az adott útvonalról.

Biztos vagyok benne, hogy a lépéseket követve neked is sikerül beüzemelned a saját chatbotodat. Ha készen vagy, nyugodtan linkeld be kommentbe a sajátodat, hogy mi is ki tudjuk próbálni! 🙂

Hasznos volt számodra ez a cikk? Szeretnél még többet olvasni a chatbotokról? Jelezd azt nekünk egy like-kal vagy megosztással! 🙂

Ha tetszett a cikk, kérlek jelezd azt nekünk egy like-kal vagy megosztással! 🙂