Így használd a ChatGPT-t online marketingre: bevezetés az MI világába

ChatGPT és az online marketing kapcsolata - bevezetés

Eléggé beleástam magam a Mesterséges Intelligencia témába az elmúlt pár hónap során és őszintén mondhatom, hogy ha visszatekintünk 5-10 év múlva (vagy még hamarabb), akkor a ChatGPT megjelenése legalább olyan jelentőségű esemény lesz, mint az internet elterjedése.

Úgy gondolom, hogy – többek között – a marketingszakemberek körében is általános eszközzé fog válni a Mesterséges Intelligencia, amivel sokkal gyorsabban és hatékonyabban tudunk majd szöveget írni, képeket szerkeszteni és komplett kampányokat felépíteni.

Ezzel a cikkel az a célom, hogy bevezesselek a Mesterséges Intelligencia világába az egyik legfelkapottabb eszköz – a ChatGPT – használatával.

Ez kéremszépen, a bevezető.

A legelső lépés egy rémisztően mély nyúlüreg felé, amivel egyszerűen nem teheted meg, hogy nem foglalkozol.

Úgyhogy öveket becsatolni, indulunk!

Mi az a ChatGPT?

Ahogy a bevezetőben is említettem egy a cikk a ChatGPT köré fog épülni, ami a legjobb eszköz arra, hogy belekóstolj a Mesterséges Intelligencia világába.

A ChatGPT egy chat alapú szoftver, amit az OpenAI készített.

A Wikipedia definíciója szerint: „A ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) az OpenAI mesterséges intelligencia (MI) kutató laboratórium által kifejlesztett chatbot, mely a felhasználókkal való folyamatos kommunikáció automatizálása során értelemező-modelleket használ, melyek segítségével a bevitt információkat azonnal interaktívan kezeli.”

Talán egy hangyányit érthetőbben megfogalmazva: a ChatGPT egy nagy teljesítményű nyelvi modell (angolul Large Language Model, vagy röviden csak LLM), ami képes olyan szöveget írni, amely úgy hangzik, mintha ember írta volna. Az internetről származó hatalmas mennyiségű szöveg elolvasásával tanították meg arra, hogy kérdések széles skáláját megértse és megválaszolja.

Lényegében tehát egy „Mesterséges Intelligencia” alapú szoftverről van szó, ami – egyelőre – ingyenes és amely megérti az összetett, konkrét kérdések lényegét és potenciálisan emberi minőségű válaszokat ad.

Valószínűleg ezzel a definícióval még nem vagy sokkal előrébb, de mutatok egy példát, hogy lásd hogyan működik ez a gyakorlatban.

Kérdezzük meg tőle, hogy „milyen egy igazán ütős online marketing stratégia?„.

ChatGPT online marketing stratégia kérdés

Válasz: „Az igazán ütős online marketing stratégia alapja a célközönség megismerése, azzal kapcsolatos célkitűzések meghatározása, és a megfelelő marketingeszközök kiválasztása. Emellett fontos a tartalom minősége, a rendszeres kommunikáció és a mérések/analitika alkalmazása a hatékonyság növelése érdekében. Az integrált marketing megközelítés, amely kombinálja a digitális és offline marketing eszközöket is, szintén nagyon hasznos lehet. Minden egyes stratégia esetén fontos az alkalmazkodás a változó piaci környezethez és a célközönség igényeinek figyelembe vételével való folyamatos finomítás.”

A válasz jó, de eléggé semmitmondó…

Valami ilyesmit kapnánk, ha rákeresnénk a Wikipedián, de egyébként nem tudok belekötni, mert amit írt az igaz.

Ez tehát – szerintem – nem nagy segítség, de ne aggódj, ez még csak a kezdet.

A cikk további részében hozok még példákat és megmutatom, hogy hogyan tudunk belőle olyan választ kicsikarni, ami már valóban hasznos lehet.

Mutatom hogyan használd úgy a ChatGPT-t, hogy ténylegesen versenyelőnyre tehess szert!

Így használd a ChatGPT-t online marketingre (okosabban mint a konkurenseid)

Először is azt kell látnod, hogy ez a terület annyira új, hogy lényegében már ennek a cikknek az elolvasásával is versenyelőnyhöz fogsz jutni.

Viszont – ahogy azt már megszokhattad – nem szeretek pusztán elméleti szinten beszélni, mert a való életben csakis akkor lesz eredménye valaminek, ha alkalmazzuk is az elsajátított tudást.

Éppen ezért hoztam Neked 3 példát, amivel már Te is el tudsz indulni az úton.

Fontos, hogy ezek mind egyszerű példák, mert nem akarok mindent egyben rád zúdítani. Tehát van még ezt bőven hová fejleszteni, de arra tökéletesek, hogy beinduljanak azok a fogaskerekek.

1) Legyen a ChatGPT a saját marketing tanácsadód

Rengeteg online marketing tanácsadást tartottam már az elmúlt évek során és azt kell mondjam, hogy az MI-nek igenis van keresnivalója ilyen téren (is).

Mivel rengeteg adattal rendelkezik, ezért a legtöbb kérdésre simán össze tud dobni egy – általában elégséges – választ.

Maradjunk a korábbi példánknál, amikor megkérdeztük tőle, hogy „milyen egy igazán ütős online marketing stratégia?„.

A kapott válasz eléggé általános volt, de egy egyszerű visszakérdezéssel még több infót ki tudunk belőle csalogatni.

Kérdezzük meg, hogy „milyen elemekből épül fel egy jó online marketing stratégia?”.

ChatGPT online marketing stratégia kérdés

Válasz: „Egy jó online marketing stratégia általában a következő elemekből épül fel:

  • Célközönség megismerése: a célközönség részletes profiljának meghatározása, amely magában foglalja a demográfiai adatokat, érdeklődési köröket, stb.
  • Célkitűzések meghatározása: a célközönség megszerzése, megtartása, fidelizálása, stb.
  • Marketingeszközök kiválasztása: a célkitűzések eléréséhez szükséges eszközök kiválasztása, például email marketing, keresőoptimalizálás, közösségi média, stb.
  • Tartalom kialakítása: az érdekes és hasznos tartalom kialakítása, amely illeszkedik a célközönség igényeihez és elvárásaihoz.
  • Kommunikációs stratégia: a rendszeres és hatékony kommunikáció meghatározása a célközönséggel.
  • Analitika/mérések: a marketing tevékenységek hatékonyságának nyomon követése, elemzése és finomítása.
  • Alkalmazkodás a változásokhoz: a folyamatos alkalmazkodás a piaci trendekhez és a célközönség igényeinek változásaihoz.”

Az így kapott válasz pedig máris sokkal hasznosabb, mint a korábbi kérdésünkre érkezett reakció.

Ez már egy sokkal részletesebb és hasznosabb válasz, de még mindig csak általánosságokat puffogtatunk. Lehet hogy van akinek már ez is hasznos, de mivel Te is a BOOM Marketinget olvasod biztos vagyok benne, hogy már túl vagy ezen a szinten.

Nézzünk egy utolsó kérdést: „Tudsz esetleg hozni egy példát is, hogy jobban megértsem miről van szó?”.

ChatGPT online marketing stratégia kérdés

Válasz: „Igen, itt van egy példa egy online marketing stratégiára:

  • Célközönség: 20-30 éves nők, akik környezettudatosak és szeretik a natúrkozmetikumokat
  • Célkitűzések: a termékek ismertségének növelése és a vásárlások számának növelése
  • Marketingeszközök: keresőoptimalizálás, közösségi média marketing (Instagram), influencer marketing, email marketing
  • Tartalom: érdekes és hasznos tartalmak kialakítása a natúrkozmetikumokról, a környezettudatosságról, a termékek előnyeiről, stb.
  • Kommunikációs stratégia: heti 1-2 email küldése a célközönségnek, heti 1-2 poszt a közösségi média oldalakon, influencer kollaborációk időről-időre
  • Analitika/mérések: a weboldal látogatottságának és a vásárlások számának figyelése, a közösségi média posztok hatékonyságának mérése, stb.
  • Alkalmazkodás a változásokhoz: a piaci trendek és a célközönség igényeinek figyelembe vétele, a stratégia finomítása a mérések alapján.
  • Ez csak egy példa, minden cégnek egyedi stratégiát kell kialakítania a saját céljai és célközönsége elérésére.”

Na EZ már valami!

Részletes, specifikus és többnyire helyes.

Megjegyzés: Figyeld meg, hogy ez egy beszélgetés! A korábbi kérdéseimre adott válaszai után visszakérdeztem és visszautaltam az ő válaszára és egyből tudta, hogy mire gondolok. Ezt jegyezd meg, mert elképesztően fontos stratégia lesz, ha komolyabban is el akarod kezdeni az MI-k használatát.

Az első példán keresztül már meg is osztottam Veled az egyik legfontosabb stratégiát, amivel következő szintre emelheted a ChatGPT használatát: kérdezz, kérdezz, kérdezz!

Sokan még nem értik a chat alapú MI lényegét és egy egyszerű Google keresőként használják azt. Ezek után Te már nem fogod elkövetni ezt a hibát.

2) Legyen a ChatGPT a saját szövegíród, copywritered

Sok vállalkozónak és marketingesnek a szövegírás az egyik legnehezebb feladat, ami nem meglepő, hiszen ez egy elképesztően összetett skill.

Legyen szó akár egy copywriterről (aki értékesítési szövegeket készít, mondjuk egy landing oldalra), akár egy szövegíróról (aki írott tartalmakat, például blogposztokat készít), igazi kihívást jelent elsajátítani ezen szakmák csínját-bínját.

Pontosan ezért annyira hatékony, ha egy vállalkozás rendszeresen tud tartalmakat gyártani, mert van egy viszonylag magas belépési küszöb.

Legalábbis eddig így volt…

A ChatGPT segítségével viszont percek alatt készíthetsz bármilyen tartalmat, legyen az sales copy, blogposzt, social media poszt, hírlevél, stb…

Ehhez viszont már jóval részletesebb parancsokat kell adnod, valahogy így: „Írj nekem egy Facebook posztot, amit kitehetek az online marketing ügynökségem Facebook oldalára. A posztban népszerűsíteni szeretném a Facebook hirdetéskezelési szolgáltatásunkat, amikor más vállalkozásoknak segítünk azzal, hogy levesszük a vállukról a hirdetések kezelésének terhét.”

ChatGPT copywriting példa, Facebook poszt készítése

Válasz: „Vállalkozásod számára is fontos a hatékony Facebook hirdetéskezelés, de nem szeretnél rá időt és energiát fordítani? Segítünk! Az online marketing ügynökségünk specializálódott a Facebook hirdetések kezelésére, így mi átveszük a nehézségeket, hogy Te a vállalkozásodra koncentrálhass. Bízz bennünk, mi maximálisan odafigyelünk a részletekre, hogy a hirdetéseid hatékonyak és eredményesek legyenek. Vegyél részt a sikeres online marketing kampányokban, kérj időpontot most!”

Egyszerű? Igen.

Általános? Igen.

Lehetne jobbat csinálni? De még mennyire.

Viszont fél perc alatt lett készen, szó szerint 0, azaz nulla, agyi kapacitást vitt el és teljesen ingyen volt. Ezzel pedig nagyon nehéz versenyezni, mert a nincstől már ez is sokkal többet ér.

3) Legyen a ChatGPT a személyi asszisztensed

Sokunknak a személyi asszisztens gondolata nem több egy úri mulatságnál, a ChatGPT megjelenésével viszont bárkinek lehet egy bármikor elérhető, azonnal reagáló személyi asszisztense.

Igaz ez már túlmutat az online marketingen, de produktivitás szempontjából hatalmas segítség tud lenni.

Az egyik kedvenc „személyi asszisztens” parancsom, ami elképesztően meggyorsítja például a tartalomfogyasztást a következő.

„Foglald össze nekem egy bekezdésben, hogy miről szól az alábbi videó.”

ChatGPT személyi asszisztens példa

Válasz: „A videó azt mutatja be, hogyan lehet a Google Ads hirdetéseknek a legfontosabb részét, a kulcsszavakat optimalizálni. A kulcsszó optimalizálása három lépésből áll: kulcsszókutatás, kulcsszótervezés és kulcsszórendszerezés. Az első lépés a kulcsszókutatás, amikor releváns kulcsszavakat kell keresni. Azután jön a kulcsszótervezés, amikor a begyűjtött kulcsszavakat osztani kell, licitálási stratégiát kell kiválasztani és költségkeretet kell meghatározni. Az utolsó lépés a kulcsszórendszerezés, amikor a kulcsszavakat rendszerezni kell a fiók felépítésénél.”

Rengeteg videót nézek – mind szakmai, mind szórakozás céljából – viszont ezek egyértelműen sokkal időigényesebbek, mint egy cikk elolvasása.

A legtöbb videónak viszont van átirata, amit egy kattintással ki lehet másolni. Ezután pedig egyszerűen csak meg kell kérni a ChatGPT-t, hogy foglalja össze a bemásolt szöveg lényegét.

Még specifikálni is tudod, hogy milyen tömören foglalja össze (pl: 1 bekezdésben vagy 500 karakterben), vagy hogy pontokba szedve emelje ki a lényegét.

És ugyanezt el tudod játszani akár cikkekkel is.

Ez persze csak egy példa a sok közül, de én már ezzel is napi 30-40 percet spórolok (és akkor még nem is beszéltem arról, hogy helyettem ír meg emaileket, vagy hogy azonnal használható excel képleteket ad a kezem alá anélkül, hogy keresgélnem kellene).

Most már látod, hogy – már egészen alapszinten is – milyen hasznos kis eszköz tud ez lenni.

De persze itt sincs kolbászból a kerítés…

Milyen hátrányai lehetnek a ChatGPT használatának?

Az első – és legfontosabb – hátránya egyben az előnye is: rengeteg adattal rendelkezik.

Ez egy hatalmas előny, hiszen emiatt képes olyan élethűen leutánozni az emberi kommunikációt. De egyben hátrány is, hiszen nem tudhatjuk, hogy a válaszai helyesek-e vagy sem.

Tehát nagyon-nagyon óvatosnak kell lennünk.

Ez egyébként szerintem egy veszélyforrás is a jövőben, főleg az átlagos felhasználónál. Annyira elképesztően meggyőzően tud válaszolni a ChatGPT – igen, még magyarul is – hogy egy kevésbé jártas ember azt is hiheti, hogy valaki ül a másik oldalon, aki megírja a kérdésére feltett válaszokat (de komolyan, személyes tapasztalat, hogy valakiben ez merült fel legelőször).

Ez pedig hatalmas problémákat vetít előre, mert beleeshetünk abba a hibába, hogy nem kérdőjelezzük meg azt, amit a ChatGPT mond.

Sajnos egy alapvető emberi tulajdonság, hogy egy adott téma szakértőjének elhisszük amit mond (mindezt csak azért, mert ő jártasabb abban a témában).

Gondolj csak bele. Általában nem kérdőjelezzük meg hogy mit mondott az orvos, hanem készpénznek vesszük, hiszen ő érti a dolgát.

Ez pedig nagyon veszélyes tud lenni egy olyan Mesterséges Intelligencia esetében, ami mindenhez ért (vagy legalábbis ezt „hiszi” magáról).

Éppen ezért elképesztően fontos, hogy ellenőrizzük a ChatGPT által adott válaszokat és módosítsunk azokon ha szükséges.

Ez kifejezetten fontos akkor, ha például keresőoptimalizálási céllal gyártasz egy-egy tartalmat (mondjuk blogposztokat), mert már most is vannak olyan szoftverek, melyek felismerik az MI által gyártott tartalmat.

Ezt pedig a Google biztosan büntetni fogja a jövőben.

Ez még csak a jéghegy csúcsa

Gondolom ezek után nem meglepő ha azt mondom, hogy a ChatGPT még csak a jéghegy csúcsa.

A tömegek számára elérhető Mesterséges Intelligencia egy vadiúj dolog, ami alapjaiban véve fogja megváltoztatni rengeteg szakma működését. Már most hetente több tucat új szoftver jelenik meg, ami azt jelenti, hogy bármikor átrendeződhetnek az erőviszonyok.

Aki viszont már most elkezd ismerkedni a területtel, a szoftverekkel és a lehetséges felhasználási módokkal komoly versenyelőnyre tehet szert.

Elég jó lett volna a 90-es évek végén weboldalt/webshopot indítani, vagy 2000-ben elkezdeni Google Ads hirdetéseket futtatni. Erről sokan lemaradtunk, de most ismét itt egy lehetőség, amihez pont jókor, jó időben vagyunk.

Hamarosan jelentkezem a következő cikkemmel, amiben sokkal több példát hozok majd Neked a ChatGPT használatáról. Ha nem akarsz lemaradni iratkozz fel a heti hírlevelemre, ahol rendszeresen osztok meg email exkluzív tartalmakat (újabban már MI témában is)!

Gyakori kérdések

Mi az a ChatGPT?

A ChatGPT az OpenAI által készített nagy teljesítményű nyelvi modell, amely képes olyan szöveget írni, amely úgy hangzik, mintha ember írta volna. Az internetről származó hatalmas mennyiségű szöveg elolvasásával tanították meg arra, hogy kérdések széles skáláját megértse és megválaszolja.

A ChatGPT tud magyarul?

Igen, a ChatGPT magyarul is tökéletesen működik. Semmit nem kell átállítanod, egyszerűen csak elég ha magyarul szólsz hozzá, így ő is magyarul fog válaszolni. A biztonság kedvéért azonban érdemes ellenőrizni, hogy mindent jól fordított-e, gondolok itt főleg a szakmai kifejezésekre.

Mire használható a ChatGPT?

A ChatGPT-nek rengeteg használati módja létezik. Jól működik például tanácsadóként, egy adott terület szakértőjeként, szövegíróként, de személyi asszisztensként is remekül helyt áll. Hogy mire használod a mindennapjaid során, az csak rajtad múlik.

Hogyan használható a ChatGPT online marketingre?

A ChatGPT szuper kis eszköz online marketingesek számára. Szöveget ír, scripteket készít reklámvideóhoz, segít a kutatásban, de akár teljes marketing stratégiát is össze tud állítani. Egyelőre nem váltja ki ezeket a szakmákat, hanem inkább megtámogatja, felgyorsítja a munkájukat.

Tartalomjegyzék

Picture of Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük