Olvasási idő: ~9 perc

A legtöbb vállalkozás életében egyszer eljön a pillanat, amikor dönteni kell a marketing kiszervezésről.

Ilyenkor töméntelen szám és gondolat kavarog a vállalkozó fejében. És sokszor megcsavarja a dolgot, ha B2B marketingről beszélünk.

De vajon megéri egyáltalán kiszervezni a marketinget?

Minden vállalkozás különbözik és az igények is eltérőek lehetnek, ezért fontos részletesen is kielemezni, hogy melyik a legjobb megoldás az adott szituációban.

Ha egy vállalkozás tulajdonosa vagy – vagy a menedzsment felsőbb köreiben ülsz – akkor biztosnak kell lenned abban, hogy az online marketing folyamatok megfelelően vannak kialakítva ahhoz, hogy azok minél jobb leadeket szerezzenek a sales teamnek.

AJÁNLOTT CIKK: “Inbound sales – A B2B értékesítés jövője”

Alapvetően sok vállalkozásnál még mindig az a helyzet, hogy megpróbálják házon belül tartani amit csak lehet, azt remélve, hogy így alacsonyabban tudják tartani a költségeket.

Igen ám, csak sajnos ezt 10-ből 9 esetben a folyamatok minősége és a hatékonyság bánja.

Hosszú évek tapasztalatai alapján, a kiszervezés és a belsős csapat kombinálása a bizonyult a nyerő párosnak. De nézzünk egy kis számítást, hogy hogyan is érdemes megoldani a marketing kérdést a vállalkozásodnál, ha X összegből lehet gazdálkodni.

Mennyibe kerül felépíteni egy teljes körű marketinges csapatot?

Biztos sok helyről hallottad már, hogy az online marketing ügynökségek gyakran hatékonyabbak a házon belüli csapatnál, ráadásul általában olcsóbbak is.

De vajon igaz ez? Marketing ügynökség lévén nyilván evidensnek tűnne, hogy a külsős csapat alkalmazását tartjuk hatékonyabbnak, éppen ezért, beszéljenek helyettünk a számok!

Költségek házon belüli marketing csapat felépítésénél

FONTOS: Most nem 1 marketingesről beszélünk (pl.: marketing menedzser), hanem egy olyan teljes értékű csapatról, ahol minden területnek megvan a saját szakértője, aki 100%-osan el tudja látni az adott feladatkört.

Az egyes pozíciókhoz tartozó átlagos béreket a Profession.hu bériránytűje alapján határoztam meg, mindenhol 1-3 éves tapasztalattal számolva. Természetesen régiónként ettől lehetnek eltérések.

Marketing menedzser | nettó ~400.000 Ft

Egy jó csapathoz először is szükséged lesz egy marketing menedzserre, aki kitalálja a fő stratégiát, leosztja a taskokat a megfelelő embereknek, méri és elemzi a kampányok teljesítményét, és úgy általában összefogja a csapatot.

Ez egy rendkívül felelősségteljes pozíció, és sokan ott rontják el, hogy a marketing vezetőre amolyan “svájci bicskaként” tekintenek. Ezért túlterhelik, és egyszerűen minden feladatot vele végeztetnek el. Köszönhető ez annak, hogy hazánkban sajnos rendkívül elterjedt nézet az, hogy ha egy pozíció megnevezésében szerepel a “marketing” szó, akkor neki értenie kell a marketing stratégia tervezésétől kezdve, a képszerkesztésen át, a termékfeltöltésig.

De persze a “legjobb helyeken”, még a nyomtatványok készítését is a marketinges kolléga intézi.

Gondolom egyértelmű, hogy ez az út csak akkor járható, ha egyáltalán nem számít, hogy a munka milyen minőségben lett kivitelezve, egyszerűen csak annyi a lényeg, hogy “legyen kint az a kampány”.

Webfejlesztő | nettó ~290.000 Ft

Biztosan kell majd egy fejlesztő is, aki alapesetben megépíti és kezeli a honlapot, valamint elkészíti a landing page-eket is a hirdetésekhez. Ez a pozíció biztosan megkerülhetetlen, mivel erős technikai tudást igényel, így nem tudja csak úgy bárki megcsinálni (általában még rosszul sem).

Copywriter | nettó ~315.000 Ft

Aztán mindenképpen kell egy copywriter, aki biztosítja a profi tartalmakat, cikkeket, emailek és hirdetések szövegét, stb. Ez is egy irtó fontos pozíció (talán az egyik legfontosabb a szakemberek közül), hiszen nagyon sok múlik az értékesítési szövegen, és arra a funnel minden egyes pontján szükség lesz.

PPC szakértő | nettó ~270.000 Ft

Ha már kiépült a háttérben a rendszer, akkor szükség lesz egy PPC szakértőre is, aki elintézi azt, hogy a lehető leghatékonyabban érjük el a célközönséget.

Véleményem szerint ez is egy sokadik pozíció a fontossági sorrendben, hiszen felesleges lenne hirdetni addig, amíg nincs meg az átfogó stratégia, nem tökéletes a weboldal, vagy esetleg rosszul van megírva a sales szöveg.

Grafikus/designer | nettó ~250.000 Ft

Végül pedig nem árt egy grafikus/designer sem, aki a cég irányvonalához igazítja az arculatot, és ő felel azért, hogy a legutolsó hirdetésig minden egységes legyen.

Ahogy látod, máris 5 pozíciónál járunk, és akkor még nem is volt szó a kisebb, úgymond “kiegészítő” területekről, amit jó eséllyel valamelyik csapattag meg tudna oldani, de biztosan nem lenne 100%-os az eredmény.

Ilyen például a webfejlesztő és a copywriter legjobb spanja, a SEO szakember – ami a tévhittel ellentétben ma már külön szakmává nőtte ki magát – vagy akár egy adatelemzési specialista, aki pedig hosszú távon tudja a maximumot kihozni a kampányokból.

Mennyi az annyi?

A 2019-es átlagfizetések alapján máris havi nettó 1.5 millió forint felett járunk (azaz bruttó 2.5 millió felett), ráadásul ott van még a betanulási időszak is, mire az új csapattagok tényleg összekovácsolódnak, és a lehető leghatékonyabban tudnak majd dolgozni.

És mennyibe kerül egy online marketing ügynökség? Hát, annyit biztosra vehetünk, hogy olcsóbb a fentieknél.

Most már látod, hogy költséghatékonyság szempontjából, a – legalább részben történő – kiszervezés a legjobb megoldás, így viszont felmerül még egy fontos kérdés.

Vajon mikor érdemes kiszerveznünk az online marketing tevékenységünket?

5 intő jel, hogy ideje lenne a marketing kiszervezésén gondolkoznod

1. A házon belül végzett marketing nem hozza az elvárt eredményeket

Teljes gőzzel dolgozik a csapatod és mindent megtesz a célok elérésének érdekében, ám az eredmények továbbra sem ütik meg az elvárt szintet.

Ilyenkor a probléma forrása két helyen keresendő:

1) vagy a csapat nem megfelelő (ez lehet szakmai hiányosság, de akár túlterheltség is)
2) vagy a célok nincsenek jól belőve

Bármelyik is legyen, az ok legtöbbször a marketing stratégiában keresendő.

Nehéz egyszerre jól teljesíteni és optimalizálni a kampányokat úgy, hogy nincs egy dedikált csapattag, aki kifejezetten az adatok elemzésével foglalkozik, és nem kell részt vennie a kampányok kivitelezésében. A csapatnak egyszerűen nincs ideje optimalizálni a kampányokat a jobb teljesítmény érdekében, így nem tudnak fejlődni sem (nem csak ők, hanem a kampányaik sem). Következésképpen az eredmények átlagosak maradnak. 

A marketing eredmények áttekintése döntő fontosságú a csapat sikere szempontjából és függetlenül attól, hogy házon belüli vagy kiszervezett csapatról beszélünk.

Ha néhány hónapja – vagy esetleg évek óta – nem volt a cégednek sikeres kampánya, akkor mindenképpen el kell gondolkoznod azon, hogy kiszervezed a marketinget (vagy felveszel valakit menedzseri pozícióba).

2. A csapatod túlterhelt

Erről a részről már a bevezetőben is beszéltünk egy kicsit, de újból meg kell említenem, mivel a hazai cégek 80%-ban egy embertől várják el legalább 5 pozíció feladatainak elvégzését.

Ez 5-10 éve még működhetett is, de ma már annyira kifinomulttá vált egy-egy terület, hogy az egykori “online marketinges” munkakörből 5-6 teljes értékű pozíció nőtte ki magát.

Érdemes hát megnézned, hogy hány ember van a csapatodban. Ha kevesebb mint 3, akkor az egy intő jel lehet, hogy ideje lenne jobban szétválasztani a pozíciókat, mert egyes feladatkörök elúszhatnak a nagy hajtásban.

A legjobb esetben mindenki csak egy pozícióban dolgozik, de persze az sem ritka, hogy valaki 2-3 munkakört visz. Ha minőségi a kivitelezés akkor nincs ezzel gond, viszont ahogy lehet érdemes meglépni a bővítést, és csökkenteni a terhet egy-egy csapattagon.

Végső soron, eléggé esélyes, hogy sokkal jobban jársz, ha átmenetileg csak 1-2 területen lesz profi módon elvégezve egy-egy feladat. Így például megeshet, hogy egy jól képzett penge webfejlesztő és kimaxolva az adott ágazat, mintha 4-5 területen közepes minőségben teljesítenél.

3. Nem tudod mi miért történik

Egyszer csak szereztek egy tökéletes ügyfelet. Ez vajon csak a véletlennek köszönhető, vagy pontosan tudni fogod, hogy honnan jött ez a lead?

Ha nem tudod pontosan végigkövetni azt az utat, amit egy vásárló korábban már bejárt, az hatalmas hiányosság, hiszen így nem tudod majd sablonizálni, és később skálázni ezeket a folyamatokat.

Sok marketinges az alábbiak szerint dolgozik “Oké, próbáljunk ki minél több dolgot, aztán majd valamelyik működni fog…”.

De ha valami működni fog, tudni fogod, hogy miért?

Rengeteg mérőszám alapján lehet – és kell is – kiértékelni egy-egy kampányt, ezért ha nincs erre egy dedikált munkatársad, az hosszútávon biztosan hátráltatja majd a célok elérését.

Talán a legnagyobb plusz a marketing kiszervezése mellett, hogy így biztosan rendszeresen fogod kapni kapni a heti/havi és negyedéves riportokat, a kiértékelő meetingeken pedig rá leszel kényszerítve arra, hogy nagyobb távlatból is áttekintsd a stratégiát.

4. A tervhez képest folyamatosan le vagytok maradva

Ebben a hónapban egy új kampány elindítását terveztétek, de nem tűztétek ki a kezdés pontos időpontját – vagy egyszerűen elúsztatok az előző feladatokkal – szóval inkább betervezitek a következő hónapra.

Biztosan mindenkivel megesett már, és ez csak egy példa a sok közül, ami hátráltathat a célok elérésében…

Ha úgy érzed, hogy rendszeresen ez történik, akkor az azt jelenti, hogy nincs egy profin kidolgozott stratégia, ami összefogná a csapattagok munkáját.

5. Stratégia helyett a feladatok mutatják a haladási irányt

Ugye milyen jó érzés egy feladatot kipipálni és elvégzettnek nyilvánítani?

Kivéve, ha nem része a stratégiának mert akkor inkább csak szimpla időpazarlás, minthogy tényleges üzleti hasznod lesz belőle. 

Egy cikk megírása, vagy egy poszt közzététele a Facebookon csak akkor lesz hasznos, ha azt a cél érdekében tesszük. Annak nincs semmi értelme, ha csak azért csináljuk, hogy aktívak legyünk a közösségi médiában, vagy legyen egy friss cikkünk.

Sokan érzik úgy, hogy egyszerűen muszáj aktívnak lenniük a lehető legtöbb social media felületen, különben vevőket veszítenek. És mi történik ilyenkor? A marketinges csapat elkezd rendszeresen online tartalmakat gyártani.

Viszont egy dolgot nagyon gyakran elfelejtenek a vezetők. A célokat csak ritkán határozzák meg, tehát mindig elkészül mindenféle tartalom, de hogy ez miért lesz hasznos – és hogyan fog profitálni belőle a cég – nos, azt a legtöbb esetben senki sem tudja.

Konklúzió

Akár kiszerveznéd a marketinged, akár belsős csapatot építenél, első körben minden esetben érdemes meghatároznod a céged üzleti céljait. A legfontosabb azt átgondolni, hogy hol tartasz most és hová szeretnél eljutni 1, 3 és 5 év múlva, a mérőszámokat pedig ennek megfelelően már könnyű kialakítani.

A külsős marketing ügynökséggel való munka egyik fő előnye, hogy az ügynökség tagjai a saját területük szakértői, és a marketinggel fekszenek és kelnek. Az így megszerzett tudás és tapasztalat sokszor megfizethetetlen, főleg ha a szükséges befektetést mérlegeled.

Ezek alapján Neked kell eldöntened, hogy melyik a jobb deal: tartani egy 2 fős belső marketinges csapatot, vagy ugyanebből az összegből hozzáférni egy olyan ügynökség tudásához, ahol minden egyes területnek megvan a saját szakértője?

Ha mélyebben beleásnád magad a B2B marketing rejtelmeibe, akkor olvasd el az Inbound sales – A B2B értékesítés jövője című cikkünket is! 😉

Úgy érzed kimaradt valami? Írd meg nekünk kommentben! Ha pedig tetszett a cikk, akkor oszd meg bátran! 😉

Send this to a friend