Olvasási idő: ~9 perc

A B2B vállalkozások életében elég hamar eljön az a pont, amikor felmerül a nagy kérdés: vajon házon belül tartsuk a marketinget, vagy inkább szervezzük ki egy külsős ügynökségnek?

Minden vállalkozás különbözik és az igények is eltérőek lehetnek, ezért fontos részletesen is kielemezni, hogy melyik a legjobb megoldás az adott szituációban.

Ha Te egy vállalkozás tulajdonosa vagy – vagy a menedzsment felsőbb köreiben ülsz – akkor biztosnak kell lenned abban, hogy az online marketing folyamatok megfelelően vannak kialakítva ahhoz, hogy azok minél jobb leadeket szerezzenek a sales teamnek.

Alapvetően sok vállalkozásnál még mindig az a helyzet, hogy megpróbálják házon belül tartani amit csak lehet, azt remélve, hogy így alacsonyabban tudják tartani a költségeket.

Igen ám, csak sajnos ezt 10-ből 9 esetben a folyamatok minősége és a hatékonyság bánja.

Hosszú évek tapasztalatai alapján, a kiszervezés és a belsős csapat kombinálása a bizonyult a nyerő párosnak, de nézzünk gyorsan egy számítást, hogy hogyan is érdemes megoldani a marketing kérdést a vállalkozásodnál, ha X összegből lehet gazdálkodni.

Mennyibe kerül felépíteni egy teljes körű marketinges csapatot?

Biztos sok helyről hallottad már, hogy az online marketing ügynökségek gyakran hatékonyabbak a házon belüli csapatnál, ráadásul általában olcsóbbak is.

De vajon igaz ez? Marketing ügynökség lévén nyilván evidensnek tűnne, hogy a külsős csapat alkalmazását tartjuk hatékonyabbnak, éppen ezért, beszéljenek helyettünk a számok!

Költségek házon belüli marketing csapat felépítésénél

FONTOS: Most nem 1 marketingesről beszélünk (pl.: marketing menedzser), hanem egy olyan teljes értékű csapatról, ahol minden területnek megvan a saját szakértője, aki 100%-osan el tudja látni az adott feladatkört.

Az egyes pozíciókhoz tartozó átlagos béreket a Profession.hu bériránytűje alapján határoztam meg, mindenhol 1-3 éves tapasztalattal számolva. Természetesen régiónként ettől lehetnek eltérések.

Marketing menedzser | nettó ~400.000 Ft

Egy jó csapathoz először is szükséged lesz egy marketing menedzserre, aki kitalálja a fő stratégiát, leosztja a taskokat a megfelelő embereknek, méri és elemzi a kampányok teljesítményét, és úgy általában összefogja a csapatot.

Ez egy rendkívül felelősségteljes pozíció, és sokan ott rontják el, hogy a marketing vezetőre amolyan “svájci bicskaként” tekintenek, túlterhelik, és egyszerűen minden feladatot vele végeztetnek el. Köszönhető ez annak, hogy hazánkban sajnos rendkívül elterjedt nézet az, hogy ha egy pozíció megnevezésében szerepel a “marketing” szó, akkor neki értenie kell a marketing stratégia tervezésétől kezdve, a képszerkesztésen át, a termékfeltöltésig.

De persze a “legjobb helyeken”, még a nyomtatványok készítését is a marketinges kolléga intézi.

Gondolom egyértelmű, hogy ez az út csak akkor járható, ha egyáltalán nem számít, hogy a munka milyen minőségben lett kivitelezve, egyszerűen csak annyi a lényeg, hogy “legyen kint az a kampány”.

Webfejlesztő | nettó ~290.000 Ft

Biztosan kell majd egy fejlesztő is, aki alapesetben megépíti és kezeli a honlapot, valamint elkészíti a landing page-eket is a hirdetésekhez. Ez a pozíció biztosan megkerülhetetlen, mivel erős technikai tudást igényel, így nem tudja csak úgy bárki megcsinálni (általában még rosszul sem).

Copywriter | nettó ~315.000 Ft

Aztán mindenképpen kell egy copywriter, aki biztosítja a profi tartalmakat, cikkeket, emailek és hirdetések szövegét, stb… Ez is egy irtó fontos pozíció (talán az egyik legfontosabb a szakemberek közül), hiszen nagyon sok múlik az értékesítési szövegen, és arra a funnel minden egyes pontján szükség lesz.

PPC szakértő | nettó ~270.000 Ft

Ha már kiépült a háttérben a rendszer, akkor szükség lesz még egy PPC szakértőre is, aki elintézi azt, hogy a lehető leghatékonyabban érjük el a célközönséget.

Véleményem szerint ez is egy sokadik pozíció a fontossági sorrendben, hiszen felesleges lenne hirdetni addig, amíg nincs meg az átfogó stratégia, nem tökéletes a weboldal, vagy esetleg rosszul van megírva a sales szöveg.

Grafikus/designer | nettó ~250.000 Ft

Végül pedig nem árt egy grafikus/designer sem, aki a cég irányvonalához igazítja az arculatot, és ő felel azért, hogy a legutolsó hirdetésig minden egységes legyen.

Ahogy látod, máris 5 pozíciónál járunk, és akkor még nem is volt szó a kisebb, úgymond “kiegészítő” területekről, amit jó eséllyel valamelyik csapattag meg tudna oldani, de biztosan nem lenne 100%-os az eredmény.

Ilyen például a webfejlesztő és a copywriter legjobb spanja, a SEO szakember – ami a tévhittel ellentétben ma már külön szakmává nőtte ki magát – vagy akár egy adatelemzési specialista, aki pedig hosszú távon tudja a maximumot kihozni a kampányokból.

Mennyi az annyi?

A 2019-es átlagfizetések alapján máris havi nettó 1.5 millió forint felett járunk (azaz bruttó 2.5 millió felett), ráadásul ott van még a betanulási időszak is, mire az új csapattagok tényleg összekovácsolódnak, és a lehető leghatékonyabban tudnak majd dolgozni.

És mennyibe kerül egy profi online marketing ügynökség? Hát, annyit biztosra vehetünk, hogy olcsóbb a fentieknél.

Most már látod, hogy költséghatékonyság szempontjából, a – legalább részben történő – kiszervezés a legjobb megoldás, így viszont felmerül még egy fontos kérdés…

Vajon mikor érdemes kiszerveznünk az online marketing tevékenységünket?

5 intő jel, hogy ideje lenne a marketing kiszervezésén gondolkoznod

1. A házon belül végzett marketing nem hozza az elvárt eredményeket

Teljes gőzzel dolgozik a csapatod és mindent megtesz a célok elérésének érdekében, ám az eredmények továbbra sem ütik meg az elvárt szintet.

Ilyenkor a probléma forrása két helyen keresendő:

1) vagy a csapat nem megfelelő (ez lehet szakmai hiányosság, de akár túlterheltség is)
2) vagy a célok nincsenek jól belőve

Bármelyik is legyen, az ok legtöbbször a marketing stratégiában keresendő.

Nehéz egyszerre jól teljesíteni és optimalizálni a kampányokat úgy, hogy nincs egy dedikált csapattag, aki kifejezetten az adatok elemzésével foglalkozik, és nem kell részt vennie a kampányok kivitelezésében. A csapatnak egyszerűen nincs ideje optimalizálni a kampányokat a jobb teljesítmény érdekében, így nem tudnak fejlődni sem (nem csak ők, hanem a kampányaik sem). Következésképpen az eredmények átlagosak maradnak. 

A marketing eredmények áttekintése döntő fontosságú a csapat sikere szempontjából és függetlenül attól, hogy házon belüli vagy kiszervezett csapatról beszélünk.

Ha néhány hónapja – vagy esetleg évek óta – nem volt a cégednek sikeres kampánya, akkor mindenképpen el kell gondolkoznod azon, hogy kiszervezed a marketinget (vagy felveszel valakit menedzseri pozícióba).

2. A csapatod túlterhelt

Erről a részről már a bevezetőben is beszéltünk egy kicsit, de újból meg kell említenem, mivel a hazai cégek 80%-ban egy embertől várják el legalább 5 pozíció feladatainak elvégzését.

Ez 5-10 éve még működhetett is, de ma már annyira kifinomulttá vált egy-egy terület, hogy az egykori “online marketinges” munkakörből 5-6 teljes értékű pozíció nőtte ki magát.

Érdemes hát megnézned, hogy hány ember van a csapatodban. Ha kevesebb mint 3, akkor az egy intő jel lehet, hogy ideje lenne jobban szétválasztani a pozíciókat, mert egyes feladatkörök elúszhatnak a nagy hajtásban.

A legjobb esetben mindenki csak egy pozícióban dolgozik, de persze az sem ritka, hogy valaki 2-3 munkakört visz. Ha minőségi a kivitelezés akkor nincs ezzel gond, viszont ahogy lehet érdemes meglépni a bővítést, és csökkenteni a terhet egy-egy csapattagon.

Végső soron, eléggé esélyes, hogy sokkal jobban jársz, ha átmenetileg csak 1-2 területen lesz profi módon elvégezve egy-egy feladat. Így például megeshet, hogy egy jól képzett penge webfejlesztő és kimaxolva az adott ágazat, mintha 4-5 területen közepes minőségben teljesítenél.

3. Nem tudod mi miért történik

Egyszer csak szereztek egy tökéletes ügyfelet. Ez vajon csak a véletlennek köszönhető, vagy pontosan tudni fogod, hogy honnan jött ez a lead?

Ha nem tudod pontosan végigkövetni azt az utat, amit egy vásárló korábban már bejárt, az hatalmas hiányosság, hiszen így nem tudod majd sablonizálni, és később skálázni ezeket a folyamatokat.

Sok marketinges az alábbiak szerint dolgozik “Oké, próbáljunk ki minél több dolgot, aztán majd valamelyik működni fog…”.

De ha valami működni fog, tudni fogod, hogy miért?

Rengeteg mérőszám alapján lehet – és kell is – kiértékelni egy-egy kampányt, ezért ha nincs erre egy dedikált munkatársad, az hosszútávon biztosan hátráltatja majd a célok elérését.

Talán a legnagyobb plusz a marketing kiszervezése mellett, hogy így biztosan rendszeresen fogod kapni kapni a heti/havi és negyedéves riportokat, a kiértékelő meetingeken pedig rá leszel kényszerítve arra, hogy nagyobb távlatból is áttekintsd a stratégiát.

4. A tervhez képest folyamatosan le vagytok maradva

Ebben a hónapban egy új kampány elindítását terveztétek, de nem tűztétek ki a kezdés pontos időpontját – vagy egyszerűen elúsztatok az előző feladatokkal – szóval inkább betervezitek a következő hónapra.

Biztosan mindenkivel megesett már, és ez csak egy példa a sok közül, ami hátráltathat a célok elérésében…

Ha úgy érzed, hogy rendszeresen ez történik, akkor az azt jelenti, hogy nincs egy profin kidolgozott stratégia, ami összefogná a csapattagok munkáját.

5. Stratégia helyett a feladatok mutatják a haladási irányt

Ugye milyen jó érzés egy feladatot kipipálni és elvégzettnek nyilvánítani?

Kivéve, ha nem része a stratégiának mert akkor inkább csak szimpla időpazarlás, minthogy tényleges üzleti hasznod lesz belőle. 

Egy cikk megírása, vagy egy poszt közzététele a Facebookon csak akkor lesz hasznos, ha azt a cél érdekében tesszük. Annak nincs semmi értelme, ha csak azért csináljuk, hogy aktívak legyünk a közösségi médiában, vagy legyen egy friss cikkünk.

Sokan érzik úgy, hogy egyszerűen muszáj aktívnak lenniük a lehető legtöbb social media felületen, különben vevőket veszítenek. És mi történik ilyenkor? A marketinges csapat elkezd rendszeresen online tartalmakat gyártani.

Viszont egy dolgot nagyon gyakran elfelejtenek a vezetők. A célokat csak ritkán határozzák meg, tehát mindig elkészül mindenféle tartalom, de hogy ez miért lesz hasznos – és hogyan fog profitálni belőle a cég – nos, azt a legtöbb esetben senki sem tudja.

Konklúzió

Akár kiszerveznéd a marketinged, akár belsős csapatot építenél, első körben minden esetben érdemes meghatároznod a céged üzleti céljait. A legfontosabb azt átgondolni, hogy hol tartasz most és hová szeretnél eljutni 1, 3 és 5 év múlva, a mérőszámokat pedig ennek megfelelően már könnyű kialakítani.

A külsős marketing ügynökséggel való munka egyik fő előnye, hogy az ügynökség tagjai a saját területük szakértői, és a marketinggel fekszenek és kelnek. Az így megszerzett tudás és tapasztalat sokszor megfizethetetlen, főleg ha a szükséges befektetést mérlegeled.

Ezek alapján Neked kell eldöntened, hogy melyik a jobb deal: tartani egy 2 fős belső marketinges csapatot, vagy ugyanebből az összegből hozzáférni egy olyan ügynökség tudásához, ahol minden egyes területnek megvan a saját szakértője?

Ha tetszett a cikk, kérlek jelezd azt nekünk egy like-kal vagy megosztással! 🙂