Email marketing 2024-ben: így üzemeld be minden idők legjobb marketing csatornáját

Email Marketing útmutató 2022

Ez egy ultrarészletes útmutató az email marketingről, ami 2023-ban is az egyik kedvenc marketing csatornáim közé tartozik (sőt, talán jobban mint valaha, de ennek okáról még nemsokára mesélek).

Nem is húzom az időt, nézzük miről lesz szó ebben a cikkben.

Tartalomjegyzék

Mi az az email marketing?

Az email marketing kifejezés alatt azt a folyamatot értjük, amikor tömegesen küldünk leveleket a listánknak annak érdekében, hogy ők idővel vásároljanak tőlünk. Itt megkülönböztetünk hírleveleket és automatizmusokat is. Mindkettőt más céllal használjuk, de akkor működik majd igazán hatékonyan a saját rendszered, ha mindkettő elemeit alkalmazod.

Az email marketing nem összekeverendő a kéretlen levelekkel (spamek), hiszen itt a felhasználók hozzájárulnak ahhoz, hogy emailben kommunikáljunk velük.

Az email marketing egyébként szerves részét képezi a legtöbb inbound marketing stratégiának, például nálunk is nagyon fontos szerepet játszik.

Nemsokára erről is beszélünk, de először nézzük meg, hogy működik-e még egyáltalán a jó öreg email marketing.

Működik még egyáltalán az email marketing?

Az első kérdés ami felmerülhet benned az az, hogy vajon megéri-e még 2023-ban is foglalkozni az email marketinggel, amikor annyi új trendi lehetőség van a piacon.

Ott van például a felfutóban lévő TikTok vagy a YouTube Shorts és én mégis az email marketingről írok… vajon miért?

Szó szerint órákat tudnék beszélni az email marketing hatékonyságáról, de nézzük most azt a pár legfontosabb tényt, ami miatt Neked is javaslom a használatát.

A te listád, a te tulajdonod

Csak úgy, mint a weboldalad, úgy az email listád is a sajátod.

Ezt nem veheti el tőled senki, hiszen nem függ egy külső rendszertől, mint mondjuk a Facebook vagy az Instagram profilod. Más platformoktól függni nagyon veszélyes, hiszen soha nem lehet tudni mikor üt be a krach és válik használhatatlanná a felület.

És itt nem feltétlenül arra gondolok, hogy mondjuk lehalnak a szerverek (bár 2021-ben erre is volt példa a Facebooknál és a Googlenél is), hanem sokkal inkább a platformok által meghozott tudatos döntésekre.

Bárki bármit mond az összes nagy tech cégnek egyetlen egy célja van: minél több profitot generálni a részvényeseknek. Ez pedig eléggé erőteljesen befolyásolja azt is, hogy a cégek milyen hatékonysággal tudnak használni egy-egy platformot, ami a felület fejlődésével természetesen folyamatosan változik.

Gondolj csak bele, hogy mennyivel másabb volt a Facebook mondjuk 3, 5 és 8 évvel ezelőtt. Volt még organikus elérés, olcsóbbak voltak a hirdetések és úgy általánosságban hatékonyabb volt maga a csatorna is.

Manapság már csak a Facebook hirdetéseknek – és talán még a Facebook csoportoknak – van igazán létjogosultsága. Ez a social media platformok életciklusának köszönhető, amiről itt írtam korábban.

Az email marketing legnagyobb előnye tehát, hogy ha feliratkozik valaki hozzád, akkor az a lista a Te tulajdonod lesz. Nem a Facebooké, a Google-é vagy a TikTok-é. Csakis a tiéd.

Az eset nagy tanulsága az, hogy sosem tudhatod mikor történik egy tőled független esemény, ami hatással lehet a vállalkozásodra.

Nagyon jó dolog a Facebook és az Instagram, de igyekezzük őket inkább arra használni, hogy megszerezzük az érdeklődőket, megtartani pedig az email címekkel fogjuk majd. Történjék bármi, ha a feliratkozóid listája a te kezedben van, akkor nagy baj nem érheti a vállalkozásodat, mert újra meg újra eljuthatsz régi és potenciális ügyfeleidhez.

“Meleg” közönséghez juthatsz el

A marketing egyik legfontosabb szabálya, hogy találd meg a célközönségedet. Erre pedig az egyik legjobb módszer a feliratkozók gyűjtése.

Gondolj csak bele, azok akik önként feliratkoztak a hírlevél listádra sokkal inkább potenciális ügyfelek/vásárlók, mint akik inkább kihagyták ezt a lehetőséget. Ők a valódi célközönséged.

Lehet hogy nem fognak egyből vásárolni vagy igénybe venni a szolgáltatásodat, de ha folyamatosan megnyitják a leveleidet és figyelemmel kísérik a vállalkozásodat, akkor számíthatsz arra hogy idővel vásárolni is fognak tőled.

Legyél jobb mint a konkurenciád és ezt bizonyítsd is be az olvasóidnak. Gondold végig miben vagy te jobb, miért lenne jó nekik ha téged választanának. Kommunikálj erről, majd küldd ki nekik legújabb termékeidet, akcióidat, ajánlataidat.

A szegmentálás elsajátításával ajánlhatsz csak nekik szóló lehetőségeket, tartalmakat vagy kedvezményeket is, hogy még hatékonyabbá váljon a rendszered.

Persze ez is idő, hiszen a bizalmat ki kell építeni… de tudod mi a legjobb az egészben?

Mindezt szinte már ingyen csinálhatod! (Erről még nemsokára beszélünk.)

Az email az első számú kommunikációs csatorna

Hihetetlen vagy sem, de már több mint 50 éve küldünk emaileket egymásnak, így valóban az egyik legrégibb marketing csatornáról beszélhetünk.

Email címe ma már gyakorlatilag mindenkinek van, sőt a legtöbb embernek több is.

2020-ra az email szolgáltatást használók száma világszerte körülbelül 4 milliárdra növekedett és ez a szám az adatok alapján egyre csak növekszik. Mivel a számok növekvő tendenciát mutatnak a folyamatosan megjelenő új platformok ellenére is, így biztosan állíthatjuk, hogy az email marketing abszolút megállja a helyét a versenyben.

Email marketing felhasználók számának növekedése

Kiküszöbölheted a különböző csatornák drágulását

Azt, hogy a hirdetési költségek egyre csak drágulnak gondolom már Neked sem kell bemutatnom. Elég csak az elmúlt 1-2 év adatait megnézni és már látszik is, hogy a Facebook hirdetések ára kb. a duplájára nőtt.

A világjárvány természetesen erre is hatással volt.

A lezárásoknak köszönhetően már nincs olyan KKV Magyarországon (és jóllehet az egész világon), aki ne gondolkozna az online marketing eszközök használatán. Ez teljesen érthető, hiszen az embereket bezárták a négy fal közé, így az offline vállalkozásoknak nem volt más lehetőségük mint beszállni a versenybe.

Mivel a felhasználók száma stagnál, a hirdetőké pedig folyamatosan növekszik, így egyre drágább lesz kattintásokat és megjelenéseket elérni (ezt a PPC platformok által használt licitrendszer okozza).

Ezt csak tetézi az a jelenség, hogy a Facebook csökkentette az organikus eléréseket, így már azért is meg kell küzdenünk, hogy az egyszerűbb posztjaink eljussanak az emberekhez. Eközben a Facebook arra is odafigyel, hogy ne legyen tele reklámokkal az emberek idővonala, így bizony a megfelelő helyre kerülni egyre többe és többe kerül.

Igaz most már közel 20 hirdetési-elhelyezésben gondolkodhatunk az asztali és mobil nézeteket együttesen számolva, a folyamatot mégsem tudjuk megállítani.

A hirdetés egyre többe fog kerülni, különösképp a kiemelt időszakokban (pl.: karácsony, glamour napok, black friday, szilveszter). Ilyenkor hirdetnek a legtöbben és bizony mindenki jó helyre akar kerülni. A legnagyobbakat túllicitálni nem lehet, így ha viszonylag alacsony költségvetéssel próbálsz labdába rúgni, akkor mindenképpen többféle eszközhöz kell folyamodnod.

Na de akkor mit tehet egy „egyszerű” KKV?

Nos, az email marketing ebben is hatékony megoldást jelent.

A saját email listával nem fogsz a Facebook és Google hirdetésektől függni, hiszen célzottan fogod tudni eljuttatni a hirdetéseidet a meleg közönségedhez. Minél nagyobb a listád, annál több emberhez juthatsz el garantáltan és nem utolsó sorban, ingyenesen.

Még a kiemelt időszakokban is, és ez nagyon fontos.

Növelheted az egy vevőre jutó profitod

Az email marketing messze a legjobb és leghatékonyabb eszköz arra, hogy újra és újra eladj a vásárlóidnak. Ahhoz hogy ezt megértsd, fontos tudni mit jelent a vevő élettartam érték (angolul life-time value, vagy rövidítve LTV).

Ez nem csak egy konkrét szám (bár az is lehetne), sokkal inkább egy gondolkodásmód: számon tartjuk azt, hogy mennyit ér nekünk egy vevő különböző időtávokon.

Itt természetesen az a kulcs, hogy hosszútávban gondolkodunk.

Tudjuk azt, hogy aki kutyaeledelt vásárolt, annak pórázt vagy kutyajátékot is el lehet adni. Kapcsolatot építünk ki a vevővel és nem engedjük el őt az első vásárlása után, ezáltal növelve az LTV értékét.

Erre (IS) tökéletes eszköz az email marketing!

Ehhez természetesen meg kell szerezned a vásárló email címét és az engedélyét is arra, hogy leveleket küldhess neki. Ezek után nincs más hátra, mint figyelni a vásárlóidat és célzott automatizmusok segítségével személyes ajánlatokat tenni nekik.

Vannak a fogyó termékek, mint például az élelmiszerek, kozmetikumok vagy tisztítószerek. Ha ilyen webshopod van, rendszeres időközönként megpróbálhatsz ismét eladni a vásárlóidnak.

Rendelt tőled valaki két-három hétre elegendő kávét?

Két hét után küldhetsz neki egy “Milyennek találtad a kávénkat?” típusú levelet, amiben ajánlhatsz neki egy hasonlót vagy felajánlhatod ugyanazt a kávét utánpótlásként.

Ebben az esetben a legfontosabb talán az időzítés. Ha közvetlenül a vásárlás után zaklatod a vevőt, amikor talán még meg sem kapta amit rendelt, nem biztos hogy sikerrel jársz. De túl sokat se várj mert jó eséllyel kimész a fejükből.

Ha szolgáltatást kínálsz (például fodrász, kutyakozmetikus, vagy masszőr vagy) szintén nem érdemes elengedni a vendégeidet.

Gyűjtsd be az email címüket és kövesd nyomon őket! Küldhetsz nekik személyre szóló ajánlatokat és emlékeztetőket, hogy miért is olyan egészséges a masszázs vagy hogy milyen gyakran érdemes a kiskutyánk külsejét gondozni.

Lásd el őket hasznos információkkal amelyek érdeklik őket.

Minden egyes emailed kínáljon megoldást valamely fájdalom pontjukra, amire a megoldást a te szolgáltatásod vagy terméked jelenti. Ez segít növelni az egy látogatóra eső bevétel nagyságát.

Gondolj csak bele, amíg a Facebook hirdetéseiddel gyakorlatilag vásárlókat veszel, addig ha az érdeklődőket feliratkoztatod az email listádra, úgy jó eséllyel “örökre” megszerzed őket.

Így idővel vásárolni fognak tőled. Ha nem engeded el a kezüket, úgy a vásárlók értéke egyre csak nagyobb lesz, így a vásárlók megszerzésére is több fog jutni, mely az online marketing rendszerednek sem hátrány.

Az email marketing tehát egy kritikus pontja a legtöbb vállalkozás online marketing rendszerének, amire sajnos csak nagyon kevesen fordítanak elég figyelmet.

Tudom, mert egy időben én is bűnös voltam ilyen téren… mindig a legújabb, legtrendibb csatornát próbáltam meg elkezdeni használni, miközben az alapok nem voltak tökéletesen kiépítve, így pedig hosszútávon rengeteg pénzt buktam.

Ha úgy érzed Te is ebben a hajóban evezel, akkor olvass tovább!

Így válassz email marketing szoftvert

Ahhoz, hogy be tudd vezetni vállalkozásodnál az email marketing csatornát először is egy megfelelő szoftverre lesz szükséged.

Az email marketing szoftvereknek – szaknyelven Email Service Provider (röviden csak ESP) – két nagy típusát különböztethetjük meg.

Az egyik, amikor a saját tárhelyedre letöltött szoftverrel próbálsz leveleket küldeni. Ennek az egyik legrosszabb példája, amikor “erre alkalmas” ingyenes WordPress plugin-nal szeretnél email marketingezni. Jobb ha tudod, hogy a weboldalad tárhelye nem erre való és a leveleid jó eséllyel a Spam mappákban végzik majd. Ezt a megoldást egyáltalán nem javaslom.

A másik típus – amit mi is használunk és bátran merem ajánlani – amikor a szoftvert üzemeltető cég a saját tárhelyéről küldi a leveleket. Ez a legbiztonságosabb és leghatékonyabb megoldás, hiszen a szoftverek pontosan erre lettek kifejlesztve. Ha teheted, mindenképpen ezt a megoldást válaszd majd.

Manapság már rengeteg opció van a piacon – köztük több magyar lehetőség is – így teljesen jogos a kérdés, hogy magyar marketingesként hazai vagy nemzetközi listaépítő szoftvert érdemes-e vajon választanunk.

Nos, a válasz egyszerű: egyáltalán nem számít, hogy milyen nemzetiségű cég mellett teszed le a voksod… mármint eredményesség szempontjából.

Ahhoz, hogy választani tudj meg kell ismerned pár fontos szempontot, hogy mi alapján válassz email marketing szoftvert. Érdemes mérlegelned, hogy:

  • milyen iparágban tevékenykedsz
  • kiknek akarsz írni
  • mekkora a jelenlegi listád
  • beszélsz-e angolul
  • illetve mennyire értesz a technikai részletekhez

Fontos azonban, hogy ne gondold ezt túl, igyekezz megismerni minél több szoftvert és ha teheted, akkor próbáld ki valamelyiket. Lehet hogy nem fogod elsőre megtalálni a tökéleteset, de valahol el kell kezdeni. 

A biztonság kedvéért összegyűjtöttem Neked a legismertebb szoftvereket. Nézzük melyek ezek!

Megjegyzés: Fontos tisztázni, hogy az alább olvasható információk pusztán a saját, személyes tapasztalataim minden egyes szoftverrel kapcsolatban. Mivel nincs 100%-os termékismeretem, ezért nem tudok teljeskörű, szubjektív tippeket adni, mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy számára melyik szoftver a megfelelő.

A legismertebb magyar nyelvű email marketing szoftverek

MiniCRM

A MiniCRM viszonylag használható, de például hihetetlenül buta az űrlapok formázása és beágyazása.

Lényegében bármit meg szeretnél változtatni a szoftver által generált űrlapon (és hidd el, változtatnod KELL rajta, hacsak a honlapod nem a ’90-es évek retro hangulatát idézi), akkor keményen bogarásznod kell a HTML és CSS részekben.

MiniCRM email marketing

Ez már alapból egy nagy hátrány, de ha valaki nem ért legalább középszinten a CSS-hez, akkor szinte esélytelen, hogy sikeresen megformázza az űrlapot olyanra amilyenre szeretné (és közben ne csessze el a működését).

Ez persze csak az egyik nagy gond vele, maga a felépítése és működése sem teszi lehetővé azt, hogy igazán jól működő automatizmusokat tudj kialakítani vele.

Ahogy a neve is sugallja a MiniCRM sokkal inkább CRM, mint email marketing szoftver, ezért az alapvető feature-öktől (tömeges email kiküldés, listaépítés, vásárlók rögzítése és szegmentálása) eltekintve nem sokra számíthatsz majd.

A MiniCRM-ről ne is beszéljünk tovább, röviden a lényeg, hogy így általánosságban nem ajánlom senkinek (sokkal okosabb szoftverek is léteznek, olcsóbban), de ha valamiért mindenképpen ezt szeretnéd használni, akkor is legfeljebb B2B értékesítéshez javaslom.

Nemzetközi email marketing szoftverek

Ha csak egy kicsit is tudsz angolul (ergó megérted a kezelői felületet), akkor mindig érdemes a nemzetközi marketing szoftverek közül válogatnod, mert hasonló árakon sokkal okosabb, designosabb és átláthatóbb megoldásokat fogsz találni, melyek ugyanolyan jól működnek hazai közönséggel is.

A nemzetközi piacon rengeteg megoldás közül válogathatunk, de én most azokról fogok röviden beszélni, amelyeket már volt szerencsém huzamosabb ideig kipróbálni. Jöjjön hát a nagy nemzetközi email marketing szoftver körkép (az én tapasztalataim alapján).

Mailchimp

Mailchimp email marketing szoftver

Pár éve dolgoztam a Mailchimppel is egy ideig és – habár a felülete egész jól kezelhető – ez is elég hamar kevés lesz tudásban. ESP-nek ugyan tökéletes, de ha nem csak körleveleket szeretnél kiküldözgetni, hanem mondjuk viselkedés alapú triggerekkel elindítani egy automata email sorozatot, akkor legfeljebb csak pislogni tudsz majd a monitor előtt.

Mikor ajánlom?

Ha gyors, költséghatékony és egyszerű megoldásra van szükséged, és még havi 10-15 dollárt sem tudsz költeni email marketingre. Ha viszont bárhonnan össze tudod kaparni ezt a havi pár ezer forintot, akkor érdemes alapból egy profibb ESP-be fektetned, mert a váltás egyre nehezebb lesz idővel, míg végül nem fogod tudni meglépni.

Sumo.com

A Sumo.com-ot alapvetően a cég tulajdonosa, Noah Kagan miatt ismertem meg, aki – habár itthon nem igazán ismert – szerintem zseniális vállalkozó és marketinges.

Sumo.com email marketing szoftver

Egy időben használtam a szoftvert és nagyon meg voltam vele elégedve, de nem igazán ESP-ről (azaz email service providerről) beszélünk az esetében, hanem egy komplexebb megoldásról, ahol popupokkal és mindenféle jóval tudod növelni a weboldalad konverzióját.

Mikor ajánlom?

Ha nem annyira az automatizálásra akarsz ráfeküdni, hanem inkább a lead generálásban van szükséged segítségre. WordPress oldallal és Woocommerce webshoppal nagyon egyszerűen összeköthető.

Most pedig nézzük a legutolsó szoftvert… nyugi, a végére hagytam a legjobbat. :)

A legjobb email marketing szoftver (automatizáláshoz)

Oké, most hogy röviden átfutottuk a lehetséges opciókat jöjjön a legjobb megoldás, amit jelenleg a piacon megtalálhatsz: az ActiveCampaign.

Az ActiveCampaign nekem például a személyes kedvencem, de szerencsére nem vagyok ezzel egyedül, ugyanis több hazai marketingesről is tudok, akik AC-re váltottak hazai szoftverek használata után (például Norbi a netjet.hu-tól vagy Wolf Gábor a Marketing Commando-tól).

Na jó, természetesen nem ez a „legjobb” opció, de ár-érték arányban egyértelműen verhetetlen, ami azért nekünk – hazai vállalkozóknak – elég erős érv lehet. Van az AC-től okosabb és komplexebb megoldás is (például a HubSpot), de ha szembeállítjuk az AC havi 15 dolcsis költségét a HubSpot havi 740 eurós árával (és ebbe még csak 1.000 kontakt fér bele), akkor azt hiszem elég hamar megtaláljuk a győztest.

Ha jelenleg egy magyar megoldást használsz, de már te is gondolkodtál az ActiveCampaign használatán (viszont még nem szántad rá magad a váltásra), akkor hadd nyugtassalak meg… imádni fogod.

Az ActiveCampaign semmivel nem kevesebb, mint a hazai szoftverek, sőt:

  • Nem beszélsz angolul? Nem gond, az AcitveCampaign-t egy az egyben lefordították magyarra is, így regisztráció után azonnal átállíthatod a nyelvet a beállításoknál.
  • Félsz, hogy nem integrálható a hazai rendszerekkel? Dehogynem! Szinte mindennel összekapcsolható, mi például úgy építettük fel a BMU (BOOM Marketing University) membership oldalát, hogy az ActiveCampaign kezel mindent. Ez az oldal agya és az egész össze van kötve például a Számlázz.hu-val, a Barionnal és a Woocommerce-szel, így ha beérkezik egy vásárlás szó szerint semmi dolgunk nincs vele. Ja, és még csak egyedi fejlesztésre sem volt szükség az összekötésekhez.

Email marketing 2023-ban – így kezdj neki

Most hogy már megbeszéltük, hogy miért érdemes foglalkoznod az email marketinggel térjünk rá a következő kérdésre: hogyan fogj egyáltalán neki?

1) Tudd ki a közönséged! 

Lista nélkül nincs email marketing, ugyanakkor az sem mindegy, hogy kik vannak azon a bizonyos listán.

Az email marketingre is érvényes, hogy a minőség felülkerekedik a mennyiségen, hiszen inkább legyen 200 olyan felirakozóm akiket valóban érdekel a szolgáltatásom, mint 5.000 olyan, aki a második email után leiratkozik.

Minőségi listát pedig kizárólag minőségi tartalmakkal és kommunikációval tudsz építeni.

Igyekezz igényes cikkeket írni és ezáltal “kinevelni” magad köré egy potenciális vásárlói közönséget. Belőlük feliratkozók válnak majd, akiket szépen lassan vásárlóvá tudsz konvertálni.

Ahhoz, hogy tudd ki az ideális célközönséged össze kell állítanod a buyer personáidat.

2) Válaszd ki a megfelelő email marketing szoftvert!

Az előző bekezdések során ezt eléggé részletesen kiveséztük, úgyhogy itt már nincs más dolgod mint az ott tanultak alapján kiválasztani, hogy melyik szoftverrel indulsz.

Nagyon fontos, hogy automatizálni is tudj vele (az olcsóbb megoldások általában csak hírlevélküldésre alkalmasak), mert pusztán hírlevelek segítségével nehéz kiemelkedő megtérülést elérni.

Tehát tegyük fel, hogy Te is az ActiveCampaign-t választottad és el szeretnéd kezdeni az email marketinged automatizálását, hogy a lehető legkevesebb dolgod legyen a levelezéssel a jövőben. A fiókod setupjába most nem megyünk bele részletesen, egyszerűen csak regisztrálj be (az első 14 nap ingyen van), és pár perc múlva már dolgozhatsz is benne.

Ha megvan a szoftver, akkor pedig jöhet a következő lépés.

3) Legyen egy (vagy több) jó csalid!

Ha megvan a szoftver, akkor jöhetnek a feliratkozók.

Persze ez nem ilyen egyszerű, hiszen nem fognak akármire feliratkozni az emberek. Ha kiteszed az oldaladra, hogy “Iratkozz fel hírlevelünkre!” az valószínűleg nem sokat hoz majd a konyhára.

Itt jönnek képbe a „csalik”, vagy szakmai nyelven lead magnetek.

A lead magnet (magyarul lead mágnes vagy csali) lényegében bármi lehet, ami képvisel akkora értéket, hogy az olvasóid jó eséllyel megadják érte az elérhetőségüket – ami általában csupán egy e-mail cím és egy név szokott lenni. Nyugi, ez nem olyan átverős “csali”… egyszerűen csak nincs jobb magyar szó erre a kifejezésre.

Lead magnetekkel sokféle formában találkozhatunk, de a leggyakoribb kétségkívül az ingyenesen letölthető pdf/e-book.

A legnépszerűbb csalink például így néz ki.

Facebook ebook

A lead generálásról szóló cikkemben lépésről-lépésre megtanítom, hogy hogyan állítsd össze az első csalidat!

4) Legyenek SMART céljaid!

A SMART célok segítenek nagyratörő terveinket kézzelfogható és mérhető célokká alakítani.

Segítenek céllá alakítani a vágyat, ami az első lépés ha el akarunk érni valamit. A SMART célok kikövezik a célodhoz vezető utat, amin neked utána már csak végig kell sétálnod. Ez egy fontos alapköve lesz a stratégiádnak, hiszen célok nélkül nincsen marketing stratégia.

De mégis mik azok a SMART célok?

A SMART cél igazából egy pár angol szóból álló akronim, mégis nagyon találó kifejezés rá az “okos” célkitűzés.

A SMART betűszó tehát a következő 5 elemből áll össze:

  • Specific = konkrét, pontos, jól definiálható
  • Measurable = mérhető
  • Achievable = elérhető
  • Relevant = releváns, tehát fontos az adott vállalkozás számára
  • Timely = időhöz kötött

Amikor SMART célokat fogalmazunk meg, akkor lényegében a fenti lépések segítségével építjük fel céljainkat.

A „több feliratkozót akarok” például ma már nem mondható elégséges célnak, hiszen egyből felmerül a kérdés, hogy: „mitől többet?” és „mennyivel többet?”.

A SMART célkitűzés tehát egy elhagyhatatlan lépés egy új marketingcsatorna bevezetésekor. Természetesen erről is írtam már egy külön cikket, amit megtalálsz a linkre kattintva.

5) Használd ki az email marketing legnagyobb előnyét… szegmentálj!

2023-ban nem létezhet email marketing szegmentálás nélkül.

Ez az a folyamat, ami megkülönböztethet a konkurenciádtól, hiszen mára már az email marketing is eléggé elterjedt ahhoz, hogy erre szükség legyen. Ha te sem éred be kevesebbel mint a tökéletesre való törekvés, akkor a megoldás nem más, mint a viselkedés alapú szegmentálás.

Ha kételkednél az eredményességében akkor tudnod kell, hogy az email marketing szegmentálás 53%-kal növeli a megnyitási arányokat.

Ehhez elsősorban egy megfelelő email marketing szoftverre lesz szükséged, hiszen ezt nem lehet akármelyikkel megcsinálni.

A cikk végén bemutatom Neked, hogy milyen szoftvereket javaslok, de én személy szerint az ActiveCampaign-t ajánlom. Ez a szoftver mindennel rendelkezik ami egy jó email marketing rendszerhez szükséges, így biztosan nem fogsz csalódni benne.

A perszonalizálás csak akkor fog működni, ha ismered az olvasóidat.

Amikor feliratkoztatod az érdeklődőt valószínűleg csak a nevét és az email címét kéred el, ennyi információ azonban nem elég. Még szerencs, hogy van itt nekünk egy okos email marketing szoftverünk, ami nyomon követi a feliratkozókat, így egyre többet tudhatunk meg róluk.

Ezeket az adatokat a szoftver hozzácsatolja a feliratkozó profiljához és eltárolja azokat. Ezek lehetnek demográfiai adatok és viselkedés alapú infók is, melyekkel egyre személyesebbé tehetjük követőink számára az emaileket. 

Minél több adatunk van annál okosabban tudunk szegmentálni, tehát igyekezni kell minél több fontos dolgot megtudni a feliratkozókról.

Pár példa, hogy mit is értek ez alatt:

  • Hol él, mit dolgozik, hány éves
  • Mennyire aktív, milyen gyakran olvassa a leveleinket
  • Vásárolt-e már valaha tőlünk
  • Mit csinált eddig (pl.: csak elolvasott pár blog cikket, vagy már ajánlatot is kért?)

Ezek persze csak példák, de kiindulási alapnak tökéletesek. A szegmenseidet akkor tudod majd felvázolni, ha megismered a saját buyer personáidat.

6) Automatizáld az email marketing rendszered működését!

Amit csak lehet érdemes automatizálni, nincs ez másképp az email marketinggel sem.

Elsőre sok idő lehet kiépíteni, de megéri, mert ezzel egy valódi pénztermelő gépezetet leszel képes beüzemelni, amivel a későbbiek során alig lesz dolgod.

Azt fontos viszont tisztázni, hogy az email marketing automatizálás nem egyenlő a hírlevél küldéssel. A hírlevél egy adott listának, előre meghatározott időpontban, tömegesen küldött levél, melyeket az adott lista tagjai kapnak meg.

Az automatizmusnál viszont más a helyzet, mert itt szükség van egy triggerre, ami elindítja a folyamatot.

Például valaki feliratkozik és rögtön utána megkapja az üdvözlő emailedet. Csak azok kapják meg ezt az emailt akik abban a percben feliratkoztak, a listád többi tagja értelemszerűen már nem kapja meg.

Az automatizmusok mindig valaminek a hatására indulnak el és természetesen ez minden egyes feliratkozónál más sorrendben történik. A legtöbb (és legjobb) email marketing szoftverben lehetőséged lesz ez alapján is szegmentálni.

Persze rengeteg ilyen automatizmus létezik, ezek általában webáruházaknál működnek nagyon-nagyon jól. Az Email Marketing Automatizálás Mesterfokon kurzusunkban az összes ilyen webshopos automatizmust megtanítom, ráadásul még a webáruházamhoz készített emaileket is odaadom Neked, hogy a levelek tartalmán se kelljen agyalnod.

A lényeg tehát, hogy minden automatizmus valamilyen trigger hatására indul el és egy előre meghatározott cél felé halad. 

Például trigger lehet az, amikor valaki feliratkozik az ingyenes csalidra, a célod pedig az, hogy megvegye az egyik képzésedet. De indíthatsz arra is automatizmust, ha valaki több mint három hónapja nem vásárolt a webshopodból és a célod az, hogy ismét leadjon egy rendelést.

Email marketing példa

Itt látod például az egyik ügyfelünk email marketing szoftverének a számait.

Az elmúlt évben közel 60 millió forint volt a bevétele. Ebből több mint 9 milliót csak az email marketing termelt. Ez a teljes éves bevétel 15%-a, amiből ráadásul majdnem az egészet az automatizmusok generálták.

Amint láthatod, érdemes beüzemelni különféle automatizmusokat, főleg ha webáruházat üzemeltetsz.

Az Email Marketing Automatizálás Mesterfokon kurzusban azokat a folyamatokat és leveleket adom át, amiket ennél a projektnél is alkalmaztunk.

7) Tartsd tisztán az email marketing rendszered!

Minél több főt számlál az email listád, annál jobb. Viszont nagyon nem mindegy, hogy milyen minőségű emberek vannak rajta.

Vannak fontos mérőszámok a marketingben (erről is olvashatsz nemsokára), amelyekre nem árt odafigyelnünk: ilyen a megnyitási és az átkattintási arány is. Ezek a számok azonban nem csak nekünk fontosak, hanem az email szolgáltatóknak is.

Minél magasabb átkattintási és megnyitási aránnyal rendelkezel, annál nagyobb valószínűséggel fogják elkerülni leveleid a Spam és Promóciók mappákat a jövőben.

Éppen ezért érdemes rendszeresen kitakarítani az email listádat, mert az inaktív feliratkozók több ponton is kárt okozhatnak.

Először is feleslegesen fizetsz utánuk, hiszen a legtöbb email marketing szoftver feliratkozók alapján számlázza a havidíjat.

Másodszor pedig csökkentik annak az esélyét, hogy az aktív feliratkozóidnál (akik kíváncsiak arra, amit mondasz) célba érjenek a leveleid.

Ha észreveszed, hogy valaki már a sokadik emailedet hagyja figyelmen kívül, küldj ki neki egy “Szeretnél leiratkozni?” tárgyú emailt. Ha nem érdekli a tartalmad le fog iratkozni és így az email listád is egyre hatékonyabb lesz. Ja, és természetesen ezt is lehet automatizálni (a cikk végén ezt is megmutatom). :)

Most viszont hogy tisztában vagy a szükséges lépésekkel nézzük meg az egyik legégetőbb kérdést, ami biztosan felmerült már benned.

Milyen gyakran érdemes hírleveleket küldeni?

Ez az egyik leggyakrabban felmerülő kérdés ha email marketingre terelődik a szó. Sokan a napi egy emailre esküsznek, míg mások a heti 2-3-at tartják reálisnak.

Tudom közhely, de itt is igaz, hogy vállalkozásfüggő milyen gyakran érdemes hírleveleket küldeni.

Ha például fogorvos vagy, lehet hogy nem előnyös kétnaponta emlékeztetned a feliratkozóidat milyen kellemetlen lehet a fogszuvasodás vagy a vérző íny. De ha 2-3 havonta küldesz nekik egy fogászati checklist-et, azért a tudatos fogápolók biztosan hálásak lesznek és az alkalmas pillanatban biztosan ott leszel a fejükben.

Ha igyekszel értéket adni a hírleveleiddel – és minőségi feliratkozóid vannak – úgy a heti egy email egy ideális kiindulási pont lehet.

A lényeg, hogy csak akkor küldj hírlevelet, ha hasznos mondandód van (mert például megjelent egy új cikked). „Csak úgy” sosem küldünk hírlevelet.

Ami talán fontosabb a gyakoriságnál az a rendszeresség.

Ne legyen az, hogy egyik héten minden nap kapnak tőled valamit a feliratkozóid, majd utána eltűnsz egy hónapra, majd megint sok emailt küldesz. Az ilyen szélsőségek riasztónak tűnnek és leiratkozásra késztethetik az olvasót.

Igyekezz ebben is megtalálni a saját stílusodat.

Határozd meg milyen gyakran küldesz hírleveleket és ha tudod, akkor írd meg őket pár hétre előre. Mi például heti 1 hírlevelet küldünk (mindig csütörtökön), amit minden hónap elején előre megírok a teljes hónapra.

Így mérd az email marketinged eredményességét!

Az email marketingben is vannak bizonyos eredmények, melyeket érdemes folyamatosan nyomon követni. Ez egyrészt neked is jó, mert tisztában leszel az eredményeiddel, másrészt az email marketing szoftvered is “szeretni fog” és nem fogja a Spam mappákba dobálni az értékes gondolataidat.

Nézzük, hogy mik azok a mutatók, amelyekre érdemes lehet döntéseket alapozni.

Megnyitási arány

Minden itt kezdődik, ugyanis ha nincs megnyitás, akkor átkattintás sem nagyon lehet.

Ebben a kérdésben mindenki csak viszonyít, de abban mindenki egyetért, hogy a 25% fölötti megnyitási arány már jónak számít. A Mailchimp egy kutatás során 21.33%-os megnyitási arányról számolt be, ez a szám azonban az ecommerce szektorban már csak 15.68% volt (ez fontos, nemsokára erről is szót ejtünk).

Mit jelent ez?

Ne pusztán önös érdekek vezéreljenek az email marketingedben. Ne akarj  mindenáron eladni, inkább adj te! Adj értéket, edukálj, legyél személyes és így a megnyitási arányokkal biztosan nem lesz gondod.

Átkattintási arány

Az átkattintási arány – angolul Click Through Rate, vagy röviden csak CTR – arról árulkodik nekünk, hogy hányan kattintottak rá a leveleinkben lévő hivatkozásokra.

Ez egy nagyon fontos mérőszám, mert elég erősen megmutatja, hogy milyen minőségű listát sikerült építenünk.

Nézzünk egy példát.

Ha kiküldesz 100 levelet, aminek 20%-át nyitják meg és csak ketten kattintanak tovább, akkor az 20%-os megnyitási és 2%-os átkattintási arányt jelent.

Nagyon nehéz meghatározni, hogy milyen a jó CTR, mert nagyban változik az alapján is, hogy éppen miről beszélsz a leveledben. Ha egy ajánlatot promózol, akkor jó eséllyel kisebb lesz az átlagoshoz képest, ha pedig valamilyen hasznos tartalomról írsz, akkor valószínűleg magasabb lesz ez az arány.

Leiratkozás

Leiratkozás, az igazi mumus.

Sokan rosszul viselik, ha egyesek leiratkoznak a listájukról, pedig ez egy természetes folyamat.

Az emberek érdeklődési köre folyamatosan változik, így sosem szabad személyes támadásnak érezni azt, ha valaki leiratkozik miután kiküldesz egy új levelet.

Ha belegondolsz a leiratkozás egy jó dolog, mert valaki magától felismerte hogy nem érdekli a tartalmad, így nem foglalja fölöslegesen a helyét a névlistában. Na jó, valószínűleg a leiratkozó részéről ez nem egy tudatos döntés, de ennek igenis örülni kell, hiszen ez tulajdonképpen egy tisztulási folyamat.

0.1-1% közötti leiratkozás teljesen normális, de 2-3% környékén érdemes elgondolkodni azon, hogy mi lehet a gond.

Bevétel

És természetesen nem hagyhatjuk ki a legfontosabb mérőszámot sem. A bevételt.

Sokan elvesznek az apró részletekben és kizárólag a lista méretét vagy a megnyitási arányt figyelik… pedig az email marketing is csak egy csatorna a sok közül, amit azért használunk, hogy profitot termeljen.

Sokszor az egyetlen fontos mutató maga a bevétel, hiszen ezért csináljuk az egészet. Bárki bármit mond, a ROI (return-on-investment), vagyis a befektetés arányos megtérülés a legfontosabb szám az email marketingben. 

Az átlagos ROI email marketing tekintetében 36 USD minden elköltött 1 USD után, tehát kétségkívül a legjövedelmezőbb csatornák közé tartozik.

Most pedig hogy a mérőszámokat is tisztáztuk térjünk rá a kedvenc területemre… az automatizálásra.

4+4 email marketing automatizmus, amit Neked is használnod kell

Először is ismételjük át, hogy mégis mi az az automatizmus.

Az automatizmusok alapvetően triggerekből és cselekvésekből állnak. Trigger egy olyan esemény, ami beindítja az automatizmust (például valaki felkerül a hírlevél listánkra, vagy kitölt egy konkrét űrlapot), cselekvés pedig az a reakció, ami ezután történik (megkapja az üdvözlő emailt, vagy értesítést kapunk az új feliratkozónkról).

Az email automatizmusokat 3 kategóriába soroltam, ezeken megyünk most részletesen végig:

  1. alap email marketing automatizmusok
  2. haladó/profi email marketing automatizmusok
  3. e-commerce email marketing automatizmusok

Kezdjük is a legegyszerűbbel, az alapokkal.

1. email marketing automatizmus: üdvözlő sorozat a feliratkozóidnak (másképpen)

Remélem már te is ismered az inbound marketing fogalmát és elkezdted azt alkalmazni a saját bizniszedben is.

Ha igen, akkor biztosan van már jópár publikált cikked a blogodon és azt is tudod, hogy melyiket hányan olvassák (a Google Analyticsből egy perc alatt megtudhatod).

Nehogy azt hidd, hogy ezek a cikkek csak arra jók, hogy bekerüljenek a Google találati listájára és látogatókat hozzanak onnan… persze, ez az egyik legfontosabb szerepük (hiszen az ingyenes forgalom mindig jól jön), de a legjobb cikkeidet érdemes kiküldened az újonnan feliratkozott érdeklődőid számára is, hiszen okkal ezek a legolvasottabb cikkeid.

Nézd, a BOOM-on felépített egyik email üdvözlő sorozat például így néz ki (ez konkrétan a Facebook hirdetésekről szóló e-bookunk folyamata).

Email marketing üdvözlő sorozat

Ahogy látod ez már azért egy eléggé kifinomult sorozat az „alap” automatizmushoz képest, de ne aggódj ha még nem látod át, neked egyáltalán nem kell ilyen bonyolulttal kezdened.

Az emailek elnevezését ki kellett satíroznom (még a végén túl sokat elárulnék), de ha kíváncsi vagy rá hogyan működik élesben ez a sorozat, akkor itt tudod igényelni a Facebookos e-bookot. :)

2. email marketing automatizmus: tisztogató email sorozat

Az email marketing két legfontosabb mérőszáma a megnyitási és az átkattintási arány, ami azt mutatja meg, hogy a listád hány százaléka nyitja meg a leveleidet arányaiban és a megnyitók hány százaléka kattint rá valamelyik linkre az emailjeidben.

Igen ám, de ezek nem csupán nekünk fontos számok, hanem az ESP-knek is.

Ők is figyelik ezeket a számokat és minél magasabban tartod az arányokat, annál „egészségesebb” lesz majd a listád. Ezt az email marketing szoftverek és a Gmail is díjazza, ugyanis – sok más mellett – ezeken is múlik majd, hogy a leveled a promóciókba, vagy esetleg a spam mappába kerül-e kiküldés után.

Tehát az inaktív, nem kattintó, „lézengő” feliratkozók igazából kárt is okozhatnak neked, hiszen hosszútávon így kisebb eséllyel érkezik meg a leveled azokhoz, akiket tényleg érdekel, amit csinálsz.

Éppen ezért javaslom alap email sorozatként bevezetni a következő automatizmust.

Leiratkoztató email marketing automatizmus

Ahogy látod, ez egy egész egyszerű, mégis hasznos kis sorozat.

A trigger az, ha valaki feliratkozik valamelyik email listánkra (de természetesen kizártam azokat a listákat, amik nem feltétlenül „hírlevelezés” céllal készültek).

Például az árajánlatkérőktől egyáltalán nem várom el, hogy olvassák a cikkeinket (sőt, nem is küldök nekik ilyesmiket), ezért náluk nem is fut majd le ez az automatizmus.

Ha valaki viszont a sima hírlevéllistánkra iratkozik fel és 3 hét után sem nyitja meg egyik emailemet sem, akkor megy majd neki egy automata levél, hogy le szeretne-e iratkozni, elvégre miért rabolnánk egymás idejét.

Ha kiment neki ez az email, akkor rákerül majd egy tag és (egyelőre) vége ennek az automatizmusnak.

Oké, ezek voltak tehát az alap automatizmusok, amit neked is érdemes felépítened ahhoz, hogy a lehető legkevesebb befektetett idővel a lehető legjobb minőségű listát tudd felépíteni.

Sokaknál az email marketing automatizálás itt véget is ér, de te ne ess ebbe a hibába… egy kis kreativitással sokkal több mindent meg lehet valósítani mint elsőre gondolnád, így a cikk következő részében egy pár igazán profi folyamatot is megmutatok neked.

MEGJEGYZÉS: A következő automatizmusok site trackinget használnak, ami az ActiveCampaign egyik legerősebb funkciója, hiszen ez teszi lehetővé, hogy az érdeklődők viselkedése alapján küldjünk nekik emaileket. A site tracking telepítése egyébként nagyon egyszerű, ha engedélyezed azt a fiókodban a beállítások alatt (ezt a lenti képen láthatod), utána már csak a kapott kódrészletet kell elhelyezned a weboldaladon, akárcsak egy Google Analytics vagy egy Facebook Pixel követőkódot.

Email marketing ActiveCampaign site tracking

3. email marketing automatizmus: viselkedés alapú címkézés

Úgy gondolom jelenleg az email marketing automatizálás csúcsa a szegmentáció, és azon belül is a viselkedés alapú szegmentálás. Erről a témáról több cikket is írtam már a blogon, a vásárlói útvonalakról szólót például mindenképpen érdemes elolvasnod.

Figyelj, most mutatok egy folyamatot, hogy lásd miről beszélek…

Email marketing automatizmus

Ez csak egy automatizmusunk a sok közül (jelenleg 29 aktív a BOOM Marketing ActiveCampaign fiókjában), de kétségkívül ez az egyik legjobb lead generáló folyamatunk, aminek elindítása után másfél hónapon belül 114%-kal növeltük meg a bevételünket.

Ha pénzügyi/ingatlanközvetítő/biztosító/szolgáltató vállalkozásod van (magyarul olyan, ahol nagy értéke van egy-egy leadnek), akkor minimum egy ilyen folyamatot mindenképpen üzemelj be! Ha jól setupolsz fel mindent és minden szolgáltatásodra megcsinálsz egy ilyen folyamatot simán megduplázhatod az érdeklődők számát, hiszen viselkedés alapon proaktívan mehetsz a leadek után úgy, hogy közben te már pontosan tudod, ők mit szeretnének tőled.

Maga a folyamat egyébként nagyon egyszerű, hiszen mindig lefut, amikor valaki megnézi az inbound szolgáltatásunk aloldalát (ez egyébként a teljes körű szolgáltatásunk, melynek keretein belül sok más mellett email marketing automatizmusokat is építünk az ügyfeleink számára).

Ezután lecsekkoljuk, hogy az adott érdeklődőnk hányszor járt már azon az aloldalon:

  • ha 2-nél kevesebbszer, akkor nem történik semmi
  • ha 3-5 alkalommal, akkor az ügynökségen belül kapunk egy belsős értesítést
  • ha 6+ alkalommal, akkor szintén egy értesítést kapunk, csak más tartalommal :)

Ha szemfüles vagy akkor már kiszúrhattad azt is, hogy az egyik elágazásnál azt is lecsekkoljuk, hogy az adott érdeklődő a cégvezető szegmensbe tartozik-e, vagy sem.

Ez már a szegmentálás egy következő szintje, amire majd egy másik cikk során részletesebben is kitérünk.

4. email marketing automatizmus: lead scoring

A lead scoring kifejezés magyarul annyit takar, hogy „érdeklődők pontozása”, és jelenleg ez az egyik legkifinomultabb technika, amivel szintén proaktívan szerezhetsz ügyfeleket.

Egy lead scoring automatizmus lényege leegyszerűsítve, hogy amint valaki bekerült az email listádba, onnantól kezdve a rendszer viselkedés alapján pontozza az érdeklődőt. Bármilyen cselekvésért adhatsz pontot, például a következő szabályok alapján:

  • email megnyitása – 2 pont
  • átkattintás – 5 pont
  • lead magnet letöltése – 10 pont
  • egy cikk elolvasása – 2 pont
  • árak, szolgáltatások, kapcsolat oldal megtekintése – 5 pont

Ezután célokat kell kitűznöd, amelyek triggerként működnek majd, amint valaki eléri őket. Ha 100 pont a maximum, akkor 50 pontnál lehet valaki például „elkötelezett érdeklődő” státuszban, 70 pontnál „potenciális vásárló”, 90 pontnál pedig „azonnal felkeresendő”.

Ez természetesen csak egy példa, teljes mértékben te alakíthatod ki, hogy milyen cselekvéseket díjazol és melyikért hány pont jár majd.

KINEK VALÓ? Szolgáltató és B2B cégeknek egy igazi must-have bevezetni egy ütős lead scoring rendszert, hiszen ilyen esetekben általában kevés, de nagy értékű érdeklődőkről beszélünk. A megfelelően kialakított lead scoring rendszer egyébként nagyban megkönnyíti a salesesek életét is, hiszen így egy konkrét mérőszámot kapnak majd arról, hogy mennyire „forró” az adott lead.

Az ActiveCampaign nagyobb csomagjaiban (Plus és a felett) alapból van egy lead scoring lehetőség, de egy pár komplexebb automatizmus segítségével a legkisebb csomagban is elő lehet varázsolni a pontozást (igaz nem egyszerű…).

Ha a nagyobb csomagok valamelyikét választottad, akkor az ActiveCampaign felületén megtalálod majd a lead scoring lehetőséget is. Ez nagyjából így néz ki.

Email marketing ActiveCampaign lead scoring

Itt lényegében meghatározhatod, hogy milyen cselekvésért hány pontot adsz és azok a pontok mikor évülnek el (ez már opcionális).

Ezután már a megszokott automatizmusos felületen tudsz majd létrehozni folyamatokat, melyekben triggerként fel tudod már használni egy-egy ponthatár elérését is. Beállíthatsz például olyat, hogy ha valaki eléri az 50 pontot és járt az „/araink” aloldalon, akkor menjen neki egy automata email a customer supporttól, hogy tudunk-e valamiben segíteni.

Ahogy már megszokhattad itt is csak a képzeleted szab határt. :)

Profi e-commerce email marketing automatizmusok webshopok számára

Mivel az ActiveCampaign direktben is összeköthető a Woocommerce alapú webshopokkal (ahol szintén használhatod a site tracking funkciót), ezért úgy gondoltam az utolsó 4 automatizmussal a webshop-tulajdonosoknak is kedvezek egy kicsit.

Mielőtt viszont bemutatnám ezeket beszéljünk egy kicsit arról, hogy miben más az e-commerce email marketing automatizálás.

Ecommerce email marketing – Miben más mint a hagyományos email marketing?

A webáruház üzemeltetés az egyik legjobb üzleti modell (tudom, mert nekem is vannak webshopjaim az ügynökség mellett), hiszen itt igazán egyszerűen lehet skálázni.

Gondolj csak bele – ha van készleted – akkor a határ tényleg a csillagos ég (vagyis a célpiacod mérete). Simán értékesíthetsz akár 10x annyit mint most anélkül, hogy 10x annyit kellene dolgoznod. Ez főleg igaz akkor, ha van egy jól kiforrott folyamatod a rendelések teljesítésére (vagy ha kiszervezett logisztikát használsz).

Webáruházaknál tehát olyan automatizmusokban kell gondolkozni, melyekkel áthidalhatod az online értékesítés legnagyobb hátrányát. Azt, hogy nincs ott a vásárlók mellett egy eladó, akinek kérdéseket tudnak feltenni.

Éppen ezért mi általában a következő automatizmusokat építjük ki egy-egy új webshopnál.

Első Vásárlás Utáni (EVU) automatizmus

Sok-sok pénzért, rengeteg munkával megszereztél egy vásárlót, aki leadta legelső rendelését a webshopodban. Sokan ekkor kezüket dörzsölgetve számolják azt a kevéske profitot ami a hirdetési költségek után megmarad, pedig ekkor kezdődik az igazi móka. Ha kivételes elbánásban részesíted a vevőt, akkor vissza akar majd járni hozzád.

Vevőmegmentő automatizmus

Mit tehetsz akkor, ha vásárolt valaki Tőled, de utána eltűnt mint a kámfor? Az is egy megoldás ha sokat imádkozol, de még jobb ha van egy folyamatod, ami elvégzi helyetted a piszkos munkát. A vevőmegmentő folyamat dolga lesz, hogy csökkentse a lemorzsolódást és növelje az egy vásárlóra jutó értéket. Kiemelkedően jól működik fogyótermékeknél.

Ismételt Vásárlás Utáni (IVU) automatizmus

Bemutatkozás, érdeklődés, törődés a vevővel. Ez tök jó – eddig viszonylag sokan eljutnak – de mi történik, ha ismét lead egy rendelést a vásárló? Elég ciki lenne, ha még egyszer bemutatkoznánk neki, igaz? Pedig rengetegen elkövetik ezt a hibát. Az IVU automatizmussal ezt viszont sokkal jobban is csinálhatod.

Kosárelhagyó automatizmus

Webshop-tulajdonosként biztosan Te is futtatsz kosárelhagyó folyamatot. Ez igazából a minimum ha webshopot üzemeltetsz, hiszen ha csak 1-2 levelet is küldesz ki már azzal is megfoghatod a kosárelhagyók egy jelentős részét, ami lényegében ingyen pénznek számít.

Valószínűleg azzal is tisztában vagy, hogy a kosárba tevők hány százaléka nem jut el végül a vásárlásig. Ez általában valami igazán szívfájdító szám szokott lenni, mondjuk simán 50-60% felett.

Mi lenne viszont akkor, ha egy egyszerű – automatizált – email marketing trükkel ezt minimum egy pár százalékkal csökkenthetnéd?

Nos, az automatizált kosárelhagyó email marketing folyamat pontosan erre való.

Ez az automatizmus is site trackinget használ, magyarul figyeli, hogy ki milyen oldalakat nézett meg a webshopodban, és meddig jutott el a vásárlási folyamatban. Lényegében csak a képzeleted szab határt annak, hogy pontosan hogyan építed fel ezt a folyamatot, de egy jó kiindulási pont lehet például az alábbi sorozat.

Kosárelhagyó email marketing automatizmus

Ez a folyamat akkor indul el, amikor valaki a kosárba rak egy terméket (vagy eljut a checkout oldalra), és rögtön egy 1 órás várakozással indít. Erre azért van szükség, hátha az emberkénk befejezi a vásárlást időközben.

1 órával később lecsekkoljuk, hogy sikerült-e a vásárlás (ergó, rákerült-e a tag az érdeklődőre). Ha nem, akkor kiküldünk neki egy emailt, amiben az adott terméket fényezzük egy kicsit, majd várunk közel egy napot. Ha ennek hatására sem vásárolt valaki, akkor kiküldünk neki még egy mailt, amibe érdemes lehet például egy villám kedvezménykupont kiküldeni.

Ez persze csak egy alap kosárelhagyó folyamat, de induláshoz tökéletes lesz. Ha pedig a teljes kosárelhagyó folyamatra – vagy további 8 hasznos automatizmusra – kíváncsi vagy, akkor az EMAM kurzusban ezeket is megtalálod.

Összefoglaló

Huhh, ez egy elég részletes útmutató lett az email marketingről. Gratulálok ha eljutottál eddig, remélem használod is majd az itt tanultakat!

Ahogy látod már rég elmúltak azok az idők, amikor tömegesen bombázzuk a feliratkozóinkat minden jóval, és ettől várjuk a csodát.

Manapság már sokkal inkább a perszonalizáltság kerül előtérbe, hiszen már egy „egyszerű” email marketing szoftverrel is tudsz viselkedés alapú sorozatokat építeni, a belépési küszöb pedig olyan alacsony, hogy azt tényleg bárki megengedheti magának (havi 15 dollár indulásképpen).

Most már tudod merre indulj, úgyhogy ne habozz. Indítsd be a saját email marketing rendszeredet!

Tartalomjegyzék

Picture of Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

4 válasz

  1. Remek (és jó hosszú) cikk lett Dávid! :) Email marketing és a feliratkozók akkor is itt lesznek, ha nem jön forgalom a Google keresőből vagy ha a közösségi médiában kiposztolt bejegyzés nem éri már el organikusan a célközönséget. Gyakorlatilag olyan mint egy telefonszám, és ha értékesíteni akarsz akkor csak „felhívod” őket (az automatizáció adta lehetőségekről nem is beszélve).

    1. Köszi a kommentet Dávid!
      Pontosan, és ez a „biztonság” a lényeg (a kiemelkedően magas ROI mellett). :)

  2. Felkeltetted az érdeklődésemet az ActiveCampaign iránt…hát az egyik SalesAutolipot használom ügyfelemnél eljátszottal a gondoltattal. Egészen addig, amíg a 15 USD-ból valójában 1250 USD lett… lehet érdemes lenne finomítani a leírásban, hogy a 15 USD az akkor igaz, ha max 500-as listája van és e-mail küldésen kívül mást nem nagyon akar.

    1. Igazad lehet, de kifejezetten a belépő szintről írtam, hiszen ez egy „hogyan kezdj neki” jellegű cikk, így azt feltételezem, hogy még nincs az olvasónak kiépített email listája.

      Az 1.250 USD rengeteg, több tucat fiókot kezelünk, de ekkorát még nem láttam. Az AC kalkulátora alapján jelenleg 100.000 kontakt 687 USD-be kerül havonta, felette pedig már egyedi árazás van.

      Persze bejöhetnek az extra funkciók a nagyobb planekben (pl.: conditional content vagy sales automation), úgy el tudom képzelni, hogy kerül ennyibe 100 ezer kontakt, de már ez is egyedi áras szint.

      Viszont ha valakinek ekkora listája van, akkor el kell hogy törpüljön mellette egy ilyen összeg (ráadásul nem hiszem, hogy más szoftverek sokkal olcsóbban el tudják végezni ugyanazt a munkát).

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük