Olvasási idő: ~10 perc

Valószínűleg Te is a Google Analyticset használod a weboldalad elemzéséhez, és jó eséllyel még csak futólag hallottál a Facebook Analyticsről… sőt, talán úgy vagy vele, hogy bőven elég neked a Google Analytics megoldása, minek foglalkoznál még ezzel is… pedig fogalmad sincs, hogy mit hagysz ki!

Ezzel az ingyenes eszközzel olyan összetett statisztika áll rendelkezésedre, amelynek segítségével precíz és testre szabott elemzéseket tudsz készíteni egy weboldal látogatottságáról. A rendelkezésre álló KPI-knak köszönhetően pedig úgy tudod átalakítani a marketing folyamataidat és az oldaladat, hogy még nagyobb forgalomra tegyél szert.

Tudod, minden a folyamatos optimalizálásról szól. Ha csak heti 1-2%-ot tudsz javítani az árbevételeden folyamatosan, azzal hosszútávon szép kis summára tehetsz szert.

Persze ehhez kell egy megfelelő tudás, át kell látni a folyamatokat és meg kell érteni az összefüggéseket, amibe már sok embernek beletörik a bicskája. Ez olyan, mint az olvasás, sok mindenki tud olvasni, de már kevesebben értik meg az olvasott szöveg tartalmát.

Ha neked sem az a legkedvesebb időtöltésed, hogy értelmetlen adathalmazokat bújsz, akkor jó helyen jársz: ebben a cikkben bemutatom neked a Facebook Analytics működését, segítek a beállításában, és arra is mutatok példát, hogy milyen számokat érdemes figyelned.

Na de mi is az a Facebook Analytics?

Az Facebook Analytics eredetileg egy alkalmazás elemzési szolgáltatás, amit arra terveztek, hogy Facebook-os alkalmazások user’s journey-ét lehessen vele nyomon követni. Viszonylag egyszerű méréseket tudott és inkább fejlesztőknek volt hasznos. 

Aztán 2016-ban jelentős változásokon esett át a platform. A kék testvér bemutatott egy olyan cross-platform analitikai eszközt, amit már nem csak az alkalmazásokhoz lehetett használni, hanem – többek között – a következőket is megtudhatjuk segítségével:

  • hogyan használják az emberek a termékedet a különböző csatornákon (például Android/iOS, webhely, Facebook-oldal);
  • a termékedet használó emberek összesített demográfiai adatai (például életkor és nem);
  • a különböző embercsoportok folyamatokba, statisztikai csoportokba és szegmensekbe sorolása aszerint, hogyan lépnek kapcsolatba a termékeddel.

Szóval konkrétan létrehozták a Google Analytics ellenfelét…

A 2017-es F8 konferencián át is nevezték Facebook Analytics for Apps-ról Facebook Analytics-re, ami máris jobban tükrözte, hogy mire is érdemes használnunk.

 

Na de persze továbbra sem használták a userek, inkább csak a hardcore elemzők és inbound agency-k, azaz olyan emberek/ügynökségek, akik fontosnak tartják a rendelkezésükre álló adatokat és tisztában vannak azzal a ténnyel is, hogy az adat az új olaj.

Gondolom számodra is ismerős a helyzet, hogy marketingesként alapesetben különböző eszközöket használunk a mérésekre. Facebook Ads Managerben nyomon követjük a kampányok teljesítményét, a konverziók teljesülését, a kattintásokat, és még sorolhatnám…

Aztán ezt összevetjük a Google Analytics adataival és még sok más eszközzel az elemzéshez (persze ez attól függ, hogy ki mennyi platformot használ). Viszont ezek csupán a puzzle egy-egy darabjai, és ugye mindenki egyben szeretné látni a nagy képet… Ezen a ponton válik nagyon erőssé a Facebook “új” eszköze.

A Facebook Analytics segít nyomon követni a vásárlói útvonalat a több csatornás monitorozásnak köszönhetően.

Íme egy példa: 

A Facebook Analytics segítségével akár azt is lekövetheted, hogy egy bizonyos Facebook posztod alá kommentelők közül hányan tekintettek meg egy bizonyos terméket a webshopodban, és a termékmegtekintők közül hányan jutottak el végül a vásárlásig… ez pedig egy hihetetlenül értékes információ lehet.

Tehát ameddig a Google Analytics egyetlen követőkódot használ és ezáltal – nagyrészt – csak ugyanabban a böngészőben tudja követni az embereket, addig a Facebook Analytics egy kommenttől kezdve tudja követni az emberek útját a vásárlásig.

Mindez úgy lehetséges, hogy a mérésekhez nem csak a Facebook Pixelt használja (bár ez mindennek az alapja) hanem a FB-oldaladat illetve az alkalmazásaidat is. Ez pedig a korábban említett több csatornás monitorozásnak köszönhető.

A figyelem az embereken van, nem az eszközökön

A Google Analytics nagyon ügyesen nyomon tudja követni, hogy milyen eszközről használjuk az adott oldalt, de az eszköz mögött lévő embert már nem tudja megismerni. Íme egy egyszerű példa: ha megnézek egy oldalt a telefonomról, majd később a laptopomról is, akkor a Google Analytics – a legtöbb esetben – két külön személynek fog nézni. Ez pedig egy komoly probléma azoknak a vállalkozásoknak, akik futtatnak mobilra optimalizált kampányokat. Hogy miért?

Mivel az FB 2017-es Q4-es forgalmának a 89%-át a mobilos hirdetések adták. Tehát a weboldalak forgalmának igen nagy része a Facebookról jön, méghozzá mobilokon keresztül. Viszont a cégeknél az emberek még mindig asztali gépeken/laptopokon dolgoznak, ezért nehéz nyomon követni a Facebook kampányokat Google Analyticsben.

Ezzel szemben a Facebook Analytics képes beazonosítani, hogy ki is vagy te valójában, méghozzá azért, mert használja a FB login adataidat, ezáltal hozzáfér a profilodhoz – és minden olyan 3. féltől származó adathoz – amit korábban jóváhagytál. Ennél is fontosabb, hogy a Facebook az emberekre és az ő adataira építkezik és nem pedig a sütikre, munkamenetekre és eszközökre.

Ez lehetővé teszi a szakemberek számára, hogy nyomon kövessék amikor ugyanaz az ember kapcsolatba kerül a céggel különböző csatornákon és eszközökön keresztül. Így a marketingesek könnyen mérni és azonosítani tudják az embereket és ezzel együtt a viselkedésüket is, és ezáltal még személyre szabottabb hirdetéseket lehet majd készíteni.

Arról meg ne is beszéljünk, hogy az egyénre szabott emberek profiljait taggelik és szegmentálják… a többit pedig már a fantáziádra bízom.

AJÁNLOTT CIKK: “Minden, amit a Facebook Pixelről tudnod kell!”

Facebook Analytics beállítása és használata

Bevallom őszintén, hogy a setupoláshoz – sajnos – elengedhetetlen lesz a Business Manager haladó szintű ismerete.

Nem maguk a lépések bonyolultak, csak ezek az elemek olyan szimbiózisban élnek egymással, hogy ha valami nincs megosztva valamivel/valakivel, akkor bizony meg fogsz torpanni és nem fogod tudni mi a baj (de gondolom neked sem kell bemutatnom a Facebook “felhasználói élményét”).

AJÁNLOTT TARTALOM: A belépő szintű Facebook Sprint oktatóanyagunkban a Business Manager működését is bemutatjuk

Ebben az írásban az ügynökség fiókján keresztül fogom neked bemutatni az alap beállításokat és méréseket, mert a saját számainkat nyugodtan meg tudjuk mutatni.

Jöhet a setup!

Jelentkezz be a Business Managerbe, majd lépj a Measure & report részre és válaszd ki az Analytics-ot:

Ezek után látni fogod a Business Managerbe korábban már felvett oldalakat és pixeleket.

Fontos megjegyeznem, hogy ha kiválasztasz egy oldalt vagy pixelt, akkor csak külön-külön fogod látni az elemzéseket…

Ezért létre kell hoznunk egy eseményforrás csoportot (angolul Event Source Group, de rövidítve ESG-ként is emlegetik). Jobb felül találod a gombot:

A következő lépésben nevezd el az eseménycsoport forrásodat (továbbiakban ESG) és válaszd ki az oldaladat, a pixeledet, valamint az alkalmazásodat (persze csak ha van).

Válaszd ki azokat a pixeleket és oldalakat, amelyeket elemezni szeretnél, majd hozd létre a vadiúj ESG-d:

Bár ez a lépés egyszerűnek tűnhet, de ha a Business Managerben nincs adminisztrátori hozzáférésed az oldalhoz vagy a pixelhez, akkor bizony nem tudod kiválasztani őket. (Gondoltad volna?:D) 

Ezért is írtam pár bekezdéssel fentebb, hogy rendkívül fontos, hogy mindenhez legyen hozzáférésed.

Igen, én is futottam már bele hozzáférés problémába, vagyis inkább problémákba. Mert amikor csak egy egyszerű DPA-t szeretnél beállítani, de a hirdetési fiókhoz van normális hozzáférésed, de a pixelhez már nincs, mivel az az ügyfél személyes hirdetési fiókjából van megosztva…. Na akkor érhetnek meglepetések.  

Ja egyébként készen is vagyunk az alap beállításokkal szóval létrehoztuk a saját ESG-det. 

Most már elkezdhetünk mélyebbre ásni az adatok bányájában! 

Hogyan használd a dashboard-od?

Ha bejelentkeztünk a Facebook Analyitcs-be, akkor találkozunk a saját dashboardunkkal. Ezt a felületet automatikusan legenerálja nekünk az FB a legfontosabb adatokkal, amibe beletartozik a Growth, Engagement, Monetization, People és egy oldalsáv:

A rendelkezésre álló riportok tárháza szinte végtelen, ezért 2 látványos funkciót megmutatok neked. Többet nem, mert valószínűleg sosem fogod használni, mint azt a több ezer e-bookot és tréning anyagot sem, amit megvettél az évek folyamán. A pillanat hevében talán felsetupolod az oldaladat, de hosszú távon nem fogod használni, mert ezekre az elemzésekre úgysem lesz időd.

Funnelek

A funneleknek köszönhetően végigkövetheted az embereket az első poszt kommenttől kezdve a vásárlás befejezéséig.

Válaszd ki a bal oldali sávból a “Funnels” menüpontot:

És kattints a zöld “Create Funnel” gombra.

Ebben a példában azt mutatom meg, hogy azok az emberek akik hozzászóltak valamelyik bejegyzéshez milyen arányban mentek tovább a weboldalra, és az átkattintók közül hányan vásároltak.

Itt például azt látod, hogy a Facebook posztjaink alá kommentelőknek 71,4%-a átkattint a weboldalra, és az átkattintók 10%-a pedig vásárol is az oldalon. Vagyis ez az jelenti, hogy a kommentelők 7,14%-a vásárol az oldalunkon.

Ez persze csak egy rövidtávú ábra (ahogy a számokból is látod), de jól mutatja, hogy milyen értékes adatokat lehet kibányászni a Facebook Analyticsből.

Customer Lifetime Value

Íme egy olyan érték, amit mindenkinek ki kellene tudnia számolni és – ha még álmodból is keltenek fel – akkor is tudnod kell rá válaszolni. Suliban biztos találkoztál olyan fogalmakkal, amit elképesztő szigorúan számonkértek a tanárok… ha saját vállalkozásod van, akkor legyen ez a felnőttkori Pitagorasz-tételed.

Akkor tegyük tisztába magát a fogalmat:

Az ügyfél vagy vásárlói élettartam érték: (Customer Lifetime Value, röviden CLV) arra ad választ nekünk, hogy (várhatóan) mennyi hasznunk lesz egyetlen ügyfelen addig, míg velünk üzletel.

Vegyünk egy egyszerű példát:

Ha elmész egy új fodrászhoz és levágja a hajad – a végeredmény pedig felemásra sikerült, magyarul nem tetszik – akkor annak ellenére is kifizeted az árát, viszont valószínűleg soha többé nem mész vissza ugyanarra a helyre. Ez esetben a Te CLV-d 5000 Ft lesz.

Viszont ha egy hipermarketet veszünk példának – ahol mondjuk rendszeresen elintézed a nagy bevásárlásokat – akkor a Te CLV-d az évek során több milliós összegre rúg.

Igen, szeretek elkalandozni, ezért térjünk is vissza a CLV méréséhez.

A bal oldali sávból válaszd ki a Lifetime value menüpontot, majd tovább tudod szegmentálni az embereket. Az All Users-ben olyan emberek lesznek, akik valamilyen interakcióba kerültek veled, a Paying Users-ben pedig nyilván olyanok, akik vásároltak már nálad.

Ha a hirdetéskezelőben nézed az eredményeket, akkor megtudhatod, hogy mennyibe került egy konverzió és persze azt is, hogy mekkora megtérüléssel dolgozol. Ha viszont a CLV-t is nézed, akkor megtudhatod, hogy a nálad vásárolt emberek hogyan költenek a hónapok során.

Számos vállalkozásnál van olyan, hogy a CLV sokkal-sokkal magasabb (akár többszöröse), mint amennyire az eredeti vásárlás értéke rúgott.

Ha például minden egyszeri vásárlód 3 hónapon belül még egyszer vásárol tőled, az azt jelenti, hogy akár 100%-kal többet költhetsz az új ügyfelek megszerzésére, mivel az új ügyfelek a hónapok során többet fognak költeni. Ezek alapján pontosabban meg lehet határozni a kampányok budgetjét és megtérülési idejét.

Íme itt az idő, hogy Te is kipróbáld! 

Most, hogy már ismered a Facebook Analytics alapjait is, nincs más hátra, mint hogy beállítsd magadnak és elkezdd elemezni/értelmezni az adatokat. Hidd el, hosszútávon nagyon sokat profitálhatsz az ilyen analitikákból.

Eljön majd egyszer az az idő (vagy nem…), mikor az összes vállalkozásnak lesz egy jól konvertáló honlapja, és még ezek mellé mindenki hirdetni is fog. Ebben a kiélezett időszakban sokkal nehezebb lesz kitűnni egy-egy jó hirdetéssel, ezért ezeket az adatokat felhasználva kell majd a leendő vásárlóidnak személyre szabott tartalmakat készítened.

Amúgy is teljesen ingyenes ez a platform, szóval ülj le még ma és előzd meg a konkurenciád!

Ha tetszett a cikk, kérlek jelezd azt nekünk egy like-kal vagy megosztással! 🙂

A szerzőről:
Kampánymenedzser @ BOOM Marketing