Google Analytics 4 – Így állítsd be két perc alatt

Google Analytics 4

Akár vállalkozóként, akár marketingesként tevékenykedsz biztosan Te is hallottál már a Google Analytics-ről.

Ez az egyik “legősibb” ingyenes analitikai szoftver, amit minden weboldallal rendelkező vállalkozásnak használnia kell ha tudni akarja, hogy mi történik az online felületein.

Eddig valószínűleg nem mondtam túl nagy újdonságot, de itt van a Google Analytics 4, ami sokaknak még teljesen idegen.

Mutatom, hogy mit kell tudnod róla (és hogy mit kell azonnal megcsinálnod, hogy ne veszítsd el az adataidat).

Mi az a Google Analytics 4?

2020 végén jelentette be a Google az Analytics 4-et, amit röviden csak GA4-ként emlegetünk.

Ha egy mondatban akarom összefoglalni a változásokat, akkor azt mondanám, hogy ez a valaha érkezett legnagyobb és legkomolyabb frissítés, amit a Google az Analytics rendszerén valaha is eszközölt.

Ennek persze az lesz az eredménye, hogy rengeteg újdonsággal kell megismerkedned, hiszen ezek a változások hatással lesznek a vállalkozásod online teljesítményére is.

Ebben az átfogó útmutatóban megmutatom, hogy:

  • mi változott
  • hogyan tudsz átváltani GA4-re (fejlesztői segítség nélkül)
  • és hogy hogyan működik a GA4.

Vágjunk is bele!

Google Analytics 4… mi változott?

Ahogy a bevezetőben is említettem rengeteg változást kaptunk, de talán a legfontosabb, hogy teljesen átalakult az adatgyűjtés logikája.

Míg az elmúlt években munkameneteket gyűjtött a Google, addig a GA4-ben már a felhasználók és az események kerülnek előtérbe.

Na de mégis mi a különbség?

A klasszikus Analytics-nél – amit jó eséllyel jelenleg is használsz – a rendszer munkameneteket gyűjtött. Egy-egy munkamenet 30 percig tartott és ez alá csoportosította a látogatók viselkedését.

Mutatok egy példát, hogy jobban megértsd ennek a működését.

Így működik a “régi” Google Analytics

Aladár megtalálja egy cikkedet a Google keresőjében és átmegy az oldaladra, hogy elolvassa azt. Ez egy munkamenetnek számít.

Ha a cikk elolvasása után Aladár leugrik a konyhába és főz magának egy kávét, majd visszamegy az asztalához és ismét megnyitja az oldaladat (mondjuk hogy megnézze a termékeket), akkor ez még ugyanaz a munkamenet, csak több oldalmegtekintéssel.

Ha viszont inkább egy közeli kávézóba ugrik el egy frissítő nedűért – ami sorban állással mondjuk 40 percet vesz igénybe – majd ezután ül le a gépéhez és nyitja meg az oldaladat, akkor ez már egy külön munkamenet lesz (mert több mint 30 perc telt el).

A GA4 ezt hivatott megoldani.

Így működik a Google Analytics 4

Azt tehát már tudod, hogy hogyan működik a “régi” Analytics és azt is látod, hogy mi a baj ezzel. Na de vajon hogyan oldották ezt meg a GA4-ben?

Ahogy korábban már említettem itt egy eseményvezérelt adatmodell működik a háttérben, melynek 3 fő összetevője van:

  • események
  • eseményparaméterek
  • felhasználói tulajdonok

Emiatt pedig teljesen megváltozik a mérés.

Ha valaki mondjuk rákattint egy linkre a weboldaladon, akkor az egy eseményként lesz mérhető.

Az esemény részleteit az eseményparaméterek rögzítik. Eltárolják például, hogy melyik linkre kattintott a felhasználó.

A felhasználói tulajdonok pedig azt mutatják majd meg, hogy melyik felhasználó végezte el ezt a tevékenységet az oldalon.

Ezáltal pedig az oldalmegtekintések és a munkamenetek (a jelenlegi rendszer legfontosabb adatpontjai) már nem lesznek olyan fontosak a GA4-ben, mint korábban.

Persze ezeket is lehet figyelni, de a figyelem a felhasználókra és az általuk elvégzett eseményekre irányul majd.

Mikor kell Google Analytics 4-re váltanom?

A válasz egyszerű: most.

Szerencsére még nem kell választani a jelenlegi (Universal Analytics) és a következő (Google Analytics 4) között, ugyanis ezek párhuzamosan is tudnak futni.

A hivatalos források szerint 2023. július 1-jétől a normál Universal Analytics-tulajdonok nem fogják feldolgozni az adatokat, tehát elméletileg eddig van időd az átállásra.

Ez viszont tényleg csak egy elméleti, ugyanis a jelenlegi rendszer nem adja majd át az adatokat a GA4-nek.

Megismétlem: a jelenlegi rendszer nem adja majd át az adatokat a GA4-nek!

Éppen ezért minél hamarabb setupolod a saját GA4-tulajdonodat, annál több adatból tudsz majd dolgozni, ezzel pedig hatalmas versenyelőnyre tehetsz szert azokkal szemben, akik nem reagálnak időben.

Nézzük tehát, hogy hogyan tudod elvégezni a GA4 kezdeti beállításait.

Google Analytics 4 beállítása két percben

Ne aggódj, ha nem vagy a technika ördöge akkor sem kell azonnal a fejlesztődért szaladnod, mert csupán egy pár kattintás létrehozni és beállítani a saját Google Analytics 4 tulajdonodat.

1) Jelentkezz be a Google Analytics fiókodba.

2) A bal alsó sarokban kattints az Adminisztrálás ikonra.

3) Az újonnan megnyíló ablakban ellenőrizd le, hogy a megfelelő fiók és tulajdon legyen kiválasztva.

4) A tulajdon alatt kattints a GA4 beállító asszisztens lehetőségre. Ezzel meg is nyitottad a beállító asszisztenst, ahol most már csak értelemszerűen végig kell vinned a lépéseket.

Google Analytics 4 beállítása 1. lépés

5) Itt kattints az Első lépések kék gombra.

Google Analytics 4 beállítása 2. lépés

6) Végül pedig kattints a Tulajdon létrehozása kék gombra.

Google Analytics 4 beállítása 3. lépés

És lényegében készen is vagy.

Nem viccelek, tényleg ennyi volt az egész. Létre is hoztad az új GA4-tulajdonodat.

FONTOS: Ezután még el kell helyezned a követőkódot a weboldaladon, amit ugyanúgy tudsz megtenni, ahogy a klasszikus Universal Analytics esetében is. A rendszer csak ezután kezdi majd logolni az adatokat.

Hogyan tovább?

Látod, tényleg ilyen egyszerű volt létrehozni egy Google Analytics 4-tulajdont és elkezdeni gyűjteni az adatokat.

Ha megfogadsz egy jótanácsot, akkor egyelőre itt megállsz és hagyod, hadd gyűjtse a GA4 az adatokat.

Sajnos még elég sok hibája van az új rendszernek (amit egyébként folyamatosan javítanak), úgyhogy egyelőre elégedj meg annyival, hogy gyűlnek az adatok, melyekből 2023-ban már hatékonyan fogsz tudni dolgozni.

Ezt a cikket folyamatosan frissítjük majd a tapasztalatok alapján, így érdemes feliratkoznod a heti hírlevelünkre, ahol beszámolok a GA4 további változásairól is.

Tartalomjegyzék

Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]