Google Analytics 4 – Így ĂĄllĂ­tsd be kĂ©t perc alatt

Google Analytics 4

AkĂĄr vĂĄllalkozĂłkĂ©nt, akĂĄr marketingeskĂ©nt tevĂ©kenykedsz biztosan Te is hallottĂĄl mĂĄr a Google Analytics-rƑl.

Ez az egyik “legƑsibb” ingyenes analitikai szoftver, amit minden weboldallal rendelkezƑ vĂĄllalkozĂĄsnak hasznĂĄlnia kell ha tudni akarja, hogy mi törtĂ©nik az online felĂŒletein.

Eddig valĂłszĂ­nƱleg nem mondtam tĂșl nagy ĂșjdonsĂĄgot, de itt van a Google Analytics 4, ami sokaknak mĂ©g teljesen idegen.

Mutatom, hogy mit kell tudnod róla (és hogy mit kell azonnal megcsinålnod, hogy ne veszítsd el az adataidat).

Mi az a Google Analytics 4?

2020 vĂ©gĂ©n jelentette be a Google az Analytics 4-et, amit röviden csak GA4-kĂ©nt emlegetĂŒnk.

Ha egy mondatban akarom összefoglalni a våltozåsokat, akkor azt mondanåm, hogy ez a valaha érkezett legnagyobb és legkomolyabb frissítés, amit a Google az Analytics rendszerén valaha is eszközölt.

Ennek persze az lesz az eredmĂ©nye, hogy rengeteg ĂșjdonsĂĄggal kell megismerkedned, hiszen ezek a vĂĄltozĂĄsok hatĂĄssal lesznek a vĂĄllalkozĂĄsod online teljesĂ­tmĂ©nyĂ©re is.

Ebben az ĂĄtfogĂł ĂștmutatĂłban megmutatom, hogy:

  • mi vĂĄltozott
  • hogyan tudsz ĂĄtvĂĄltani GA4-re (fejlesztƑi segĂ­tsĂ©g nĂ©lkĂŒl)
  • Ă©s hogy hogyan mƱködik a GA4.

VĂĄgjunk is bele!

Google Analytics 4… mi vĂĄltozott?

Ahogy a bevezetƑben is emlĂ­tettem rengeteg vĂĄltozĂĄst kaptunk, de talĂĄn a legfontosabb, hogy teljesen ĂĄtalakult az adatgyƱjtĂ©s logikĂĄja.

MĂ­g az elmĂșlt Ă©vekben munkameneteket gyƱjtött a Google, addig a GA4-ben mĂĄr a felhasznĂĄlĂłk Ă©s az esemĂ©nyek kerĂŒlnek elƑtĂ©rbe.

Na de mĂ©gis mi a kĂŒlönbsĂ©g?

A klasszikus Analytics-nĂ©l – amit jĂł esĂ©llyel jelenleg is hasznĂĄlsz – a rendszer munkameneteket gyƱjtött. Egy-egy munkamenet 30 percig tartott Ă©s ez alĂĄ csoportosĂ­totta a lĂĄtogatĂłk viselkedĂ©sĂ©t.

Mutatok egy példåt, hogy jobban megértsd ennek a mƱködését.

Így mƱködik a “rĂ©gi” Google Analytics

AladĂĄr megtalĂĄlja egy cikkedet a Google keresƑjĂ©ben Ă©s ĂĄtmegy az oldaladra, hogy elolvassa azt. Ez egy munkamenetnek szĂĄmĂ­t.

Ha a cikk elolvasĂĄsa utĂĄn AladĂĄr leugrik a konyhĂĄba Ă©s fƑz magĂĄnak egy kĂĄvĂ©t, majd visszamegy az asztalĂĄhoz Ă©s ismĂ©t megnyitja az oldaladat (mondjuk hogy megnĂ©zze a termĂ©keket), akkor ez mĂ©g ugyanaz a munkamenet, csak több oldalmegtekintĂ©ssel.

Ha viszont inkĂĄbb egy közeli kĂĄvĂ©zĂłba ugrik el egy frissĂ­tƑ nedƱért – ami sorban ĂĄllĂĄssal mondjuk 40 percet vesz igĂ©nybe – majd ezutĂĄn ĂŒl le a gĂ©pĂ©hez Ă©s nyitja meg az oldaladat, akkor ez mĂĄr egy kĂŒlön munkamenet lesz (mert több mint 30 perc telt el).

A GA4 ezt hivatott megoldani.

Így mƱködik a Google Analytics 4

Azt tehĂĄt mĂĄr tudod, hogy hogyan mƱködik a “rĂ©gi” Analytics Ă©s azt is lĂĄtod, hogy mi a baj ezzel. Na de vajon hogyan oldottĂĄk ezt meg a GA4-ben?

Ahogy korĂĄbban mĂĄr emlĂ­tettem itt egy esemĂ©nyvezĂ©relt adatmodell mƱködik a hĂĄttĂ©rben, melynek 3 fƑ összetevƑje van:

  • esemĂ©nyek
  • esemĂ©nyparamĂ©terek
  • felhasznĂĄlĂłi tulajdonok

Emiatt pedig teljesen megvåltozik a mérés.

Ha valaki mondjuk rĂĄkattint egy linkre a weboldaladon, akkor az egy esemĂ©nykĂ©nt lesz mĂ©rhetƑ.

Az esemény részleteit az eseményparaméterek rögzítik. Eltåroljåk példåul, hogy melyik linkre kattintott a felhasznåló.

A felhasznålói tulajdonok pedig azt mutatjåk majd meg, hogy melyik felhasznåló végezte el ezt a tevékenységet az oldalon.

Ezåltal pedig az oldalmegtekintések és a munkamenetek (a jelenlegi rendszer legfontosabb adatpontjai) mår nem lesznek olyan fontosak a GA4-ben, mint koråbban.

Persze ezeket is lehet figyelni, de a figyelem a felhasznålókra és az åltaluk elvégzett eseményekre irånyul majd.

Mikor kell Google Analytics 4-re vĂĄltanom?

A vålasz egyszerƱ: most.

SzerencsĂ©re mĂ©g nem kell vĂĄlasztani a jelenlegi (Universal Analytics) Ă©s a következƑ (Google Analytics 4) között, ugyanis ezek pĂĄrhuzamosan is tudnak futni.

A hivatalos forrĂĄsok szerint 2023. jĂșlius 1-jĂ©tƑl a normĂĄl Universal Analytics-tulajdonok nem fogjĂĄk feldolgozni az adatokat, tehĂĄt elmĂ©letileg eddig van idƑd az ĂĄtĂĄllĂĄsra.

Ez viszont tényleg csak egy elméleti, ugyanis a jelenlegi rendszer nem adja majd åt az adatokat a GA4-nek.

Megismétlem: a jelenlegi rendszer nem adja majd åt az adatokat a GA4-nek!

Éppen ezĂ©rt minĂ©l hamarabb setupolod a sajĂĄt GA4-tulajdonodat, annĂĄl több adatbĂłl tudsz majd dolgozni, ezzel pedig hatalmas versenyelƑnyre tehetsz szert azokkal szemben, akik nem reagĂĄlnak idƑben.

NĂ©zzĂŒk tehĂĄt, hogy hogyan tudod elvĂ©gezni a GA4 kezdeti beĂĄllĂ­tĂĄsait.

Google Analytics 4 beållítåsa két percben

Ne aggĂłdj, ha nem vagy a technika ördöge akkor sem kell azonnal a fejlesztƑdĂ©rt szaladnod, mert csupĂĄn egy pĂĄr kattintĂĄs lĂ©trehozni Ă©s beĂĄllĂ­tani a sajĂĄt Google Analytics 4 tulajdonodat.

1) Jelentkezz be a Google Analytics fiĂłkodba.

2) A bal alsĂł sarokban kattints az AdminisztrĂĄlĂĄs ikonra.

3) Az Ășjonnan megnyĂ­lĂł ablakban ellenƑrizd le, hogy a megfelelƑ fiĂłk Ă©s tulajdon legyen kivĂĄlasztva.

4) A tulajdon alatt kattints a GA4 beĂĄllĂ­tĂł asszisztens lehetƑsĂ©gre. Ezzel meg is nyitottad a beĂĄllĂ­tĂł asszisztenst, ahol most mĂĄr csak Ă©rtelemszerƱen vĂ©gig kell vinned a lĂ©pĂ©seket.

Google Analytics 4 beållítåsa 1. lépés

5) Itt kattints az ElsƑ lĂ©pĂ©sek kĂ©k gombra.

Google Analytics 4 beållítåsa 2. lépés

6) VĂ©gĂŒl pedig kattints a Tulajdon lĂ©trehozĂĄsa kĂ©k gombra.

Google Analytics 4 beållítåsa 3. lépés

És lĂ©nyegĂ©ben kĂ©szen is vagy.

Nem viccelek, tĂ©nyleg ennyi volt az egĂ©sz. LĂ©tre is hoztad az Ășj GA4-tulajdonodat.

FONTOS: EzutĂĄn mĂ©g el kell helyezned a követƑkĂłdot a weboldaladon, amit ugyanĂșgy tudsz megtenni, ahogy a klasszikus Universal Analytics esetĂ©ben is. A rendszer csak ezutĂĄn kezdi majd logolni az adatokat.

Hogyan tovĂĄbb?

Låtod, tényleg ilyen egyszerƱ volt létrehozni egy Google Analytics 4-tulajdont és elkezdeni gyƱjteni az adatokat.

Ha megfogadsz egy jĂłtanĂĄcsot, akkor egyelƑre itt megĂĄllsz Ă©s hagyod, hadd gyƱjtse a GA4 az adatokat.

Sajnos mĂ©g elĂ©g sok hibĂĄja van az Ășj rendszernek (amit egyĂ©bkĂ©nt folyamatosan javĂ­tanak), Ășgyhogy egyelƑre elĂ©gedj meg annyival, hogy gyƱlnek az adatok, melyekbƑl 2023-ban mĂĄr hatĂ©konyan fogsz tudni dolgozni.

Ezt a cikket folyamatosan frissĂ­tjĂŒk majd a tapasztalatok alapjĂĄn, Ă­gy Ă©rdemes feliratkoznod a heti hĂ­rlevelĂŒnkre, ahol beszĂĄmolok a GA4 tovĂĄbbi vĂĄltozĂĄsairĂłl is.

Tartalomjegyzék

Balogh DĂĄvid

Balogh DĂĄvid

Szia, Balogh DĂĄvid vagyok, a BOOM Marketing alapĂ­tĂłja. Az elmĂșlt Ă©vek sorĂĄn több sajĂĄt vĂĄllalkozĂĄst is beindĂ­tottam. ElsƑkĂ©nt jött az ĂŒgynöksĂ©g, aztĂĄn a BOOM Marketing University, majd 2 webĂĄruhĂĄz (az egyiknĂ©l 4 hĂłnap alatt Ă©rtĂŒk el a havi 10 milliĂłs bevĂ©teli cĂ©lt). Az Ă­gy szerzett tapasztalataimat szeretnĂ©m Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videĂłs oktatĂłanyagok formĂĄjĂĄban.

Vélemény, hozzåszólås?

Az e-mail-cĂ­met nem tesszĂŒk közzĂ©.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]