Megdöbbentő adat, hogy a világon csak WordPress-en 19,5 millió blog üzemel és átlagosan egy ember 10 cikket olvas el naponta. Így biztosan felmerült már benned a kérdés, hogy ezt hogyan tudod kamatoztatni Te is az üzleti életben…
Manapság már bárkiből lehet blogger, mélyebb informatikai tudás nélkül is. Ebben a cikkben röviden összefoglalom, hogy milyen szempontok alapján érdemes elindulnod a blogírás rögös útján, valamint hogy hogyan és miért van rá neked is szükséged.
Vágjunk is bele!
Egyáltalán indítsak céges blogot? Már olyan sok van!
Általános tévhit, ami sokakat visszatart a blogoldal indításától, hogy „már úgy is annyi blog van… minek indítsam el a századik ugyanolyan blogot?”.
Ez a gondolat azért tévedés, mert az internetre nem szabad úgy gondolni, mint egy kis város piacterére, ahol egymást érik a krumpliárusok. Nem állja meg a helyét az a feltételezés sem, hogy egy ember csak egy blogot olvas.
Az internet határtalan, és napról napra növekszik!
Miért hasznos egy vállalkozásnak a blog?
1. Megalapozza a marketing stratégiád!
Az embereknek vannak problémáik. Ha ki akarsz tűnni a konkurenciáid közül, neked az iparágadhoz kapcsolódó problémákra működő megoldásokkal kell szolgálnod.
Ezt egy rendszeresen frissülő blog vezetésével megteheted, és ha jól választod meg a témáidat pár hónap múlva szó szerint úszkálhatsz majd az ingyenes – organikus – forgalomban!
2. Hatékonyabban kommunikálhatsz!
Egyre több emberben alakul ki „bannervakság” és reklámkerülés, ami annyit tesz, hogy az internetet használók kezdenek hozzászokni a villogó, színes, kirívó hirdetésekhez, a videók előtti és közbe ékelt több másodperces reklámokhoz, valamint a különböző weboldalakon arcukba ugró „csak neked, csak most” reklámablakokhoz. Ezért már sokkal nehezebb ilyen hirdetésekkel meggyőzni és kattintásra bírni őket.
Az általános Adwords, Facebook hirdetések és bannerek már nem dolgoznak olyan hatékonysággal és nem érnek el annyi embert, mint néhány éve… az pedig tény, hogy ez évről évre csak fokozódik.
Nagy ütemben emelkedik a különféle Adblock szoftvereket használók száma, ráadásul már a Google is fejleszti azt a Chrome bővítményt, ami elnémítja az automatikusan induló videóhirdetéseket.
Az már csak felteszi az i-re a pontot, hogy a Databox legfrissebb kutatásában 27 világszerte ismert és elismert marketingszakembert kérdeztek arról, hogy milyen tartalomfejlesztési stratégiát terveznek a jövőben. Arra kérték őket, hogy 1-től 16-ig értékeljék az egyes marketingeszközök hatékonyságát az eddig elért eredményeik alapján.
Íme az eredmény:
3. Erősíti a szakértői státuszod és a vállalkozásod brandjét
Egy blog, ami megoldást nyújt sok ember problémájára, képes megalapozni a szakértői státuszodat és erősíteni a branded a piacon.
Ha kételkednél a blogok márkaépítő és szakértői státusz kialakító hatásában, gondolj arra, hogy Magyarországon is több olyan vállalkozás van, akik kizárólag a blogjuknak köszönhetően nőtték ki magukat és lettek mára meghatározó szereplői egy-egy piacnak (például mi is csak egy online marketing blogként működtünk az első hónapokban). :)
4. Automatizált látogatószerző gépezetként működik
A céges blogok előbb említett előnye mellett erős érv, hogy egy bloggal rendelkező oldal számos, a Google algoritmusa által súlyozottan figyelembe vett linket kap. Ez jelentősen javítja az oldalad megtalálhatóságát és a SEO értékeit is, ami abban segít, hogy előkelőbb helyet foglalj el a Google találati listájában.
Ezek mellett elérheted azt is, hogy a vásárlók találjanak meg téged (akkor és ott, amikor és ahol nekik szükségük van rád), és ne Neked kelljen utánuk kapkodnod különböző hirdetésekkel. Ez például az inbound marketingstratégia alapja, amibe még mindig nem késő belevágni, főleg hazánkban.
5. Segít a szegmentálásban!
A vásárlók különböző szakaszokon mennek végig, mielőtt eljutnak oda, hogy megrendeljék a szolgáltatásod, vagy vásároljanak a webáruházadból. A vásárlói útvonalak segítségével az érdeklődésük alapján különböző csoportokba sorolhatod a potenciális vásárlóidat!
6. Biztonságot ad!
Manapság már szinte havi szinten változik a Facebook algoritmusa, és sokszor nem tudni, hogy mi lesz a következő újítás. Az elmúlt évek lépéseit figyelembe véve, ha kiépíted a vállalkozásod saját kis tartalomszolgáltató részlegét, nem kell félned, hogy ki leszel szolgáltatva egy váratlan algoritmus frissítésnek vagy egyéb változtatás következményeinek.
Ha van egy jól működő weboldalad és azon folyamatosan minőségi tartalmat teszel közzé, senki nem foghatja be többé a céged száját, így az a nap 24 órájában hívogatja az új érdeklődőket.
A céges blogírás alapszabályai
Oké, így röviden ennyit a céges blogok fontosságáról. Nem győzködlek tovább…
Ha te is látod az értéket abban, hogy saját médiafelületet tudsz üzemeltetni, akkor már nincs is más hátra, mint lefektetni az alapszabályokat, hogy minél gyorsabb sikereket érhess el! :)
0. Ha csak egyvalamire figyelsz oda, ez legyen az!
Egy blogcikket érdemes az úgynevezett piramis elv alapján felépíteni. Ez azt jelenti, hogy célszerű mindig a legmeggyőzőbb, legérdekesebb gondolatokkal kezdeni, ugyanis több felmérés is bizonyítja, hogy egy olvasó meggyőzésére körülbelül 8 másodperc áll rendelkezésünkre.
Ha ez nem sikerül ennyi idő alatt (akár például a design-nak köszönhetően), akkor az olvasó már tovább is lép az oldalunkról.
1. Előre határozd meg a célközönséged!
Nem csak könnyebb, hanem hatásosabb lesz, ha tudod, hogy kinek, milyen korosztálynak írod a tartalmaid. Így nem csak életszerűbb cikkeket tudsz írni, hanem az olvasók valódi problémáival tudsz foglalkozni, hiszen ismered őket, tudod, hogy milyen élethelyzetben vannak.
AJÁNLOTT CIKK: „Mi is az a Buyer Persona?”
2. Rendszeresen publikálj
Csak akkor kezdj neki, ha valóban lesz kapacitásod rendszeresen jó tartalmat közzétenni. Ellenkező esetben egy blog akár visszafelé is elsülhet.
Te mit gondolnál, ha látnád, hogy a webáruháznál, ahonnan épp készülsz rendelni egy high-end grillsütőt, 3 éve volt legutóbb frissítve a blog szekció? Hát biztosan elgondolkodsz a vásárlási szándékodról.
3. Írj helyesen!
Igen, ez egyértelműnek tűnik, azonban a vállalkozásod blogján elkövetett helyesírási hibák és egyéb megértést nehezítő körülmények tizedelhetik az olvasási arányt, ami pedig nem csak a Te alkotási kedvedet ronthatja, hanem a Google sem értékeli hasznosnak majd a tartalmaid.
4. Csakis minőségi tartalmat tegyél közzé!
Ne ess abba a hibába, hogy „mindegy, csak legyen tartalom”, mert ez szintén visszafelé fog elsülni. Egy cikkről hamar kiderül, ha csak össze van csapva. A vállalkozásod blogjára úgy tekints, hogy az olvasókban az fogja az első benyomást kelteni.
A legtöbb vásárló azon keresztül fogja megkedvelni a vállalkozásod, de ehhez minőségi tartalomra van szükség!
5. Egyedi tartalmat publikálj!
A másolt, átírt tartalmakat nem csak a Google bünteti, hanem az olvasók is egyből kiszúrhatják. Egy cikket ne írj meg csak azért, hogy nálad is olvasható legyen. Ha nem tudsz plusz hozzáadott értéket adni, nem érdemes újra közzétenni.
6. Ne értékesíts erőszakosan!
Óriási tévhit, hogy a cikkjeid minden mondatában szerepeltetni kell a céged nevét és az aktuális akciókat! Ahogy Te sem, úgy az olvasóid sem szeretik a reklámokat, és pláne nem fogják önszántukból szívesen olvasni.
Kerüld a túlzott önpromót és a sok reklámot!
7. Használj csalit!
Ha egy olvasó megtalált téged, annak oka van: az, hogy valamilyen szinten érdeklődik az általad nyújtott termék vagy szolgáltatás iránt. Így nem engedheted meg magadnak azt a luxust, hogy csak úgy elengeded…
Használj „csalit”! Ha például bőrkabátokat árulsz, nyugodtan felajánlhatsz az olvasóidnak egy „Így ápold a bőrkabátod, ha nem szeretnéd, hogy hamar elhasználódjon” kis PDF-et, vagy e-book-ot, elérhetőségért cserébe, amit később felhasználhatsz arra, hogy újra elérd őket egy-egy speciális ajánlattal.
AJÁNLOTT CIKK: „A lead magnetek titka – Így automatizáld a listaépítést!”
8. Ne csak a nézettségért blogolj!
Ne ess abba a hibába, hogy az első posztod után várod, hogy tízezrek kezdjenek el olvasni és kommentelni. A blogolás egy igazi türelmi játék, egy hosszútávú marketingstratégia, amit ha jól űzöl, szépen lassan, de annál biztosabban meghozza az eredményt!
9. Mérj, mérj és mérj!
Egy weboldal Google Analytics és Facebook Pixel – vagy bármilyen mérőszoftver – nélkül olyan, mint egy autó sebességmérő és üzemanyag visszajelző nélkül.
Ha nem mérsz minden adatot sosem fogod megtudni, hogy milyen ütemben haladsz, hogyan állsz jelenleg, mennyire vagy hatásos, valamint hogy min kell változtatnod ahhoz, hogy eredményesebb legyél.
10. Építs közösséget!
A Facebook is nagy hangsúlyt fektet most a csoportokra, így neked sem szabad figyelmen kívül hagynod ezt a lehetőséget. Amellett, hogy így közel kerülhetsz a vásárlóidhoz, megismerheted a problémáikat, kialakíthatod a saját szakértői státuszodat is. Hozz létre szakmai csoportot!
11. Tartsd a kapcsolatot az olvasókkal!
Minden esetben reagálj a hozzászólásokra! Az olvasók szeretnek kapcsolatba lépni a szerzővel. Örülnek, ha feltehetik a kérdéseiket és választ is kapnak rá.
12. Tagold és tördeld a szöveget!
Használj bekezdéseket és képeket!
Az egybefüggő szövegtömbök nem csak az olvasási élményt csökkentik, hanem az olvasót el is rettenthetik a cikk elolvasásától.
Képek esetében sokkal nagyobb hatást érhetsz el, ha nem stock fotókat használsz, hanem saját készítésű képeket! Nem csak az olvasók értékelik jobban, hanem sokkal testhezállóbb képi anyagod lesz és a márkaépítésben is segít!
Így kezdd el a céges blogírást!
Ha úgy döntöttél, hogy Te is használni szeretnéd ezt a nagyszerű marketing eszközt, két lehetőséged van: a saját oldaladon létrehozol egy blog oldalt, vagy használsz egy külsős oldalt (blog.hu, blogspot.hu, wordpress.org stb.).
Mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya, én viszont céges blogoldalhoz több ok miatt is az előbbit ajánlom.
1. Határozd meg az ideális célcsoportjaidat és alakítsd ki a Buyer Personáidat!
Ahogy az alapszabályoknál is kifejtettem, ez azért fontos, mert tudnod kell, hogy kiknek írsz. Így fogod pontosan érezni, hogy milyen nyelvezetet, stílust használhatsz, hogy érdekes, hasznos és hatásos tartalmat tudj készíteni.
Ezért, mielőtt elkezded összeállítani a blogoldalad design-ját és cikkeit, gondold át, hogy kiket akarsz elsősorban megszólítani, kik a vállalkozásod legideálisabb vásárlói.
Azokat keresd, akik szerinted imádnák a termékedet, fizetnének érte és van is rá pénzük. Ezen információk birtokában már sokkal könnyebb dolgod lesz elkészíteni cikkeidet.
AJÁNLOTT CIKK: Mi is az a Buyer Persona?
2. Derítsd ki, hogy mik a célcsoportod legnagyobb problémái
A leghatásosabb tartalmak mindig azok, amik egy nagy problémát oldanak meg.
Ha például fűnyírókat és egyéb kerti eszközöket árulsz, akkor nyugodtan írhatsz a fű kezelésének fázisairól, a kártevők irtásának módjairól, vagy a kukacmentes cseresznye titkáról. A lényeg, hogy a cikked kapcsolódjon a termékedhez, vagy szolgáltatásodhoz.
3. Készítsd el a tartalomnaptáradat, ami szerint publikálod a cikkeidet!
Egy rendszerezett, átlátható és tematikus blog alapja a jó tartalomnaptár. Ez nem kötelező, de hatalmas segítség tud lenni, amikor már több posztot írsz. Ebben a naptárban jelölheted a különböző oldalalakon publikált tartalmaidat is.
Az olvasók szeretik, ha tudják, mikor számíthatnak friss tartalomra. Ha nem is időpontra pontosan határozod meg a posztolási időt, legalább egy idő intervallumot (délelőtt, délután stb.) érdemes hozzárendelni.
Célszerű a tartalmaidat nem napról napra készíteni, hanem legalább 30 napra előre tervezni. Mert előfordulhat, hogy néha valami miatt elmarad egy-egy cikk megírása, ami még ugyan nem a világvége, de nagy a veszélye, hogy teljesen abbamarad a posztolás.
A Forbes által készített tartalomnaptár
4. Találd ki, hogyan fogod elérni a közönségedet!
Alkosd meg a stratégiádat, hogy milyen felületeken szeretnéd népszerűsíteni a tartalmaidat! Viszont, minden social médiánál fontosabb, hogy megragadd azokat, akiknek tetszik a blogod és szívesen olvassák.
Összefoglalás
Most már Te is tudod, hogy miért kell minél hamarabb indítanod egy blogot a vállalkozásod számára is.
A minőségi cikkek írása tehát mindamellett, hogy a marketinged egyik alappillérévé válhat, megalapozza és erősíti a vállalkozásod brandjét a piacon, valamint segít kialakítani, megtartani és fejleszteni a szakértői státuszodat. Ismertebbé, szerethetőbbé és kelendőbbé teszi a terméked/szolgáltatásod a piac számára.
Fontos, hogy ha nincs időd rendszeresen minőségi tartalmat előállítani, akkor inkább ne kezdj még bele a blogolásba (vagy kérj segítséget), mert többet ártasz vele, mint használsz. Legyen a cél egy bloggal, hogy ne az emberek kedvelt felületeinek megszakítója legyünk (pl.: Youtube hirdetés, TV reklám stb.), hanem maga a kellemes felület, ahova az olvasóink jönni szeretnének.
Ha Te is céges blogíráson töröd a fejed, akkor – mielőtt még bármit csinálnál – olvasd át az inbound marketingről szóló részletes cikkünket is, ami a tartalommarketinged fő stratégiáját adja majd. Ha ezzel is megvagy, akkor pedig ez a 25 tartalommarketing tipp tutira felpörgeti majd a céges blogod forgalmát.
Ha hasznosnak találtad ezt a cikket, kérlek jelezd azt nekünk egy like-kal vagy megosztással!