Infláció, stagfláció? Így segíthet az online marketing!

Infláció ellen online marketinggel

Jelenleg – amikor ezt a cikket írom – Magyarországon 15.6%-os az infláció mértéke.

És ha nem tévedek ez Neked is legalább annyira fáj, mint nekem.

Vállalkozóként akkor vagyunk igazán jó helyzetben, ha kiszámítható a külső környezet és pörög a gazdaság. Így 2022 vége felé ez semmiképpen sem mondható el, ami – sajnos – rá is nyomja a bélyegét a legtöbb vállalkozás teljesítményére (az infláció pedig már csak hab a tortán).

Ekkora mértékű áremelkedés mellett legtöbbünknek az áremelés jut eszébe, ami egyébként egyáltalán nem rossz döntés.

Ha viszont az infláció egy romló gazdasági környezettel párosul, akkor nem biztos, hogy pusztán az áremelés elég lesz ahhoz, hogy túléljünk és ne adj Isten tovább növekedjünk.

Ezt a jelenséget egyébként stagflációnak hívjuk.

A stagfláció közgazdasági fogalom: olyan magas infláció (áremelkedési ütem), amely lassú gazdasági növekedéssel vagy akár recesszióval, illetve magas munkanélküliséggel párosul.

Na de nézzük, hogy hogyan segíthet az online marketing egy ilyen helyzetben?

Így küzdj meg az inflációval (hatékony online marketing segítségével)

A fenti címsorban a kulcs a hatékony szócska.

Egyébként sem probléma, ha hatékonyan működik valami (legyen az egy vállalkozás vagy akár csak egyetlen egy Facebook hirdetés), de nehezebb időszakokban kifejezetten fontos.

És itt fel is merül a kérdés, hogy mégis mi kell a marketing folyamatok hatékonyabbá tételéhez?

Nos, a legelső lépés, hogy ismerned kell az alapvető adatokat.

1) Haszonkulcs

Először is nem árt, ha ismered a haszonkulcsot. Ha sok terméked/szolgáltatásod van, akkor lehetőleg ne csak egy általános haszonkulcsot számolj, hanem legalább a húzótermékekre legyen ez meg.

2) Kiadások/bevételek

Szintén nem árt, ha tisztában vagy – akár heti szinten is – a vállalkozásod kiadásaival és bevételeivel. Ez persze alapvető, de gondoltam megemlítem, mert a cashflow ismerete nagyban befolyásolhatja azt, hogy milyen online marketing stratégiát érdemes majd alkalmaznod.

Ha vannak tartalékaid, akkor nyomhatod a gázt, ha viszont napról napra él a bizniszed, akkor öngyilkosság lenne most kezdeni komolyabb marketing tevékenység indításába.

3) ROAS

Végül pedig az sem hátrány, ha tisztában vagy a hirdetési költségre eső megtérüléssel (röviden csak ROAS).

Ezt elsősorban PPC kampányok futtatásánál fogod majd használni. Lényegében bármilyen fizetett hirdetésről is legyen szó, a ROAS lesz a legfőbb mérőszámod, aminek segítségével ki tudod majd értékelni a kampányaid teljesítményét.

Ez persze csak egy KPI a sok közül, de nehéz időkben azt javaslom, hogy mindenképpen a bottom line alapján hozz meg döntéseket és kerüld a hiúsági mutatókat.

Ezek lettek volna tehát azok a főbb mérőszámok, melyeket jó ha ismersz.

Persze ettől sokkal többet is ismerned kell, de marketing szempontból – nagyon leegyszerűsítve – most ezekre lesz szükséged.

Így növeld a hatékonyságot (és kerülj ezáltal versenyelőnybe)

Most hogy ezeket tisztáztuk nézzük meg, hogy hogyan hozhatod jobb helyzetbe a vállalkozásodat az online marketinged hatékonyságának növelésével.

Ehhez a legfőbb eszközöd az A/B tesztelés lesz, ami egyszerűen csak egy fancy kifejezés arra, hogy ne a saját véleményed alapján dönts, hanem figyeld a számokat.

Ebből a pár perces podcast adásból megtudhatod, hogy pontosan hogyan is működik ez a gyakorlatban.

A következő tippek persze korántsem csak “válságban” állják meg a helyüket, ilyenkor viszont sokkal fontosabbak.

1) Spórolj az ügyfélszerzési költségeiden

Na nem úgy, hogy visszavágod a marketingbüdzsét, aztán pedig pár hónap múlva csődbe megy a céged, mert nincsenek új vevőid.

Egyszerűen “csak” annyi az egész, hogy:

  • jobb hirdetéseket készítesz,
  • így növeled az átkattintási arányt,
  • ezáltal pedig máris csökkentheted az egy ügyfél megszerzésére eső költségeidet (ezt hívjuk customer acquisition cost-nak).

És hogy ez mégis hogyan kivitelezhető?

Egyszerű. Tesztelj!

“Oké, de mit?” – merülhet fel a kérdés.

Mutatom.

a) copy

A legtöbb hirdetési platform esetében nagyon fontos a copy, azaz a hirdetés szövegezése. Érdemes tesztelni a különböző bevált megoldásokat (pl.: rövid szöveg, hosszú szöveg, videós hirdetés, stb).

Ezeket a Facebook Mesterkurzusban részletesen is bemutattam (sőt, még segédfájlt is készítettem, amivel gyerekjáték lesz a hirdetési szövegírás).

b) kreatív

A copyhoz hasonlóan a kreatívokat is érdemes tesztelni. Ezek általában már kisebb tesztnek számítanak.

Mindenképpen nézd meg a klasszikus kreatív, a videós kreatív és a gif jellegű mozgóképes kreatív közti különbséget (újabban ezek nálunk sokkal jobban működnek).

c) célközönség

Ha tesztelünk, akkor a célközönségekről sem szabad megfeledkezni.

Facebook hirdetéseknél például hatalmas különbség lehet egy egyszerű hideg és egy hasonmás közönség között, így ezeket előbb-utóbb mindenképpen érdemes tesztelni.

Facebook hirdetés célközönség teszt

Ennél az egyszerű kis tesztnél például egyértelműen látszik, hogy 36%-kal jobban teljesít a hasonmás közönség a korábban használt hideg célzáshoz képest.

d) platform

Végül pedig nem árt, ha teszteled a különböző platformokat is.

Nagyon sokan például évek óta kizárólag Facebook hirdetésekkel dolgoznak, pedig a folyamatosan romló eredmények miatt nem kizárt, hogy más platformokon nagyobb sikereket tudnál elérni.

Ha a Facebookot kiszámíthatatlannak érzed, akkor érdemes lehet kipróbálni a Pinterestet és a Tiktokot, de újabban mi a Google Ads hirdetésekkel érjük el a legjobb számokat.

Ne aggódj, ezt is gyerekjáték elsajátítani, itt segítek ebben.

2) Növeld a konverziós arányt

Biztosan tudsz javítani egy pár százalékot a hirdetések optimalizálásával, de ugyanolyan fontos (sőt, talán még fontosabb) a hirdetés lekattintása utáni élmény.

Egyáltalán nem mindegy, hogy azért a sok jó magyar forintért megvásárolt látogató mit csinál majd a céloldalon.

Így tehát a következőkön is érdemes dolgozni.

a) landing oldal

Ha landing oldalakra viszed ki az embereket, akkor érdemes javítani ezek konverziós arányán is. Ez talán a legkönnyebb és legkézenfekvőbb fejlesztés, ráadásul rengeteg teszt van, amit el tudsz végezni.

Ilyenek például:

  • headline
  • CTR
  • blokkok sorrendje

A landing oldalakról szóló cikkemben mindent elmagyarázok és jó pár ötletet is adok, hogy merre érdemes elindulnod.

b) webshop

Ne aggódj, a webshop-tulajdonosokról sem feledkeztem meg. Akkor is tudsz javítani az on site hatékonyságon, ha nem landing oldalakra irányítod a forgalmat, például.

Webshopoknál a leggyakoribb fejlesztési lehetőségek:

  • ne legyenek felesleges mezők a pénztár oldalon (a leggyakoribb ilyen a “megye” mező)
  • kosárba helyezés után legyen valamilyen szemmel látható visszaigazolás (pl.: egy popup vagy egy átirányítás a kosár oldalra)
  • legyen elég infó a termék oldalon ahhoz, hogy valaki meg tudjon hozni egy döntést
  • tüntess fel vásárlói véleményeket minél több helyen

Ez persze csak egy pár ötlet a sok közül, de ha csak ennyit teszel meg már azzal is több százalékpontos javulást érhetsz el.

Ezek közül talán a vélemények fontosságát emelném ki, ami sok webshopnál kihagyott ziccer.

Az egyik webáruházamnál például már a főoldalon is kiemelt megjelenést kapnak a vélemények.

Natúrbambusz webshop vélemények példa

És akkor még nem is beszéltünk az upsell folyamatokról, melyek kiépítésével egy átlagos webshop akár 10-20% bevételnövekedést is elérhet.

Ennek több módja is lehet, de a legegyszerűbb (ami a legkevesebb technikai akadállyal és egyedi fejlesztési igénnyel jár) kétségkívül az email marketing okosabb használata.

3) Email marketing

És amikor email marketingről beszélek, akkor elsősorban az automatizmusokra gondolok.

És hogy miért?

Egyszerű. Lusta vagyok.

Imádom az olyan lehetőségeket, amikor csak egyszer kell dolgoznom, aztán folyamatosan élvezhetem a munkám gyümölcsét.

Az évek során kidolgoztunk például egy pár olyan automatizmust, amit (szinte) bármelyik webshopban ki lehet építeni.

Van olyan ügyfelünk, ahol megépítés után ezek a folyamatok 9 millió forint extra bevételt generáltak (ez az éves forgalom 15%-a).

Email marketing példa

Ezeket a folyamatokat akár Te is meg tudod építeni, itt mindent megtalálsz hozzá.

Ha csak a Vevőmegmentő automatizmust és az Weboldal Kimaxoló (WKM) automatizmust építed meg, már jó eséllyel azzal is behozhatsz 10-15% extra bevételt, amivel sikeresen legyőzted – az eddigi – inflációt.

Összefoglalás

Most már Te is látod, hogy nem feltétlenül az árazással kell operálnod ahhoz, hogy sikeresen vedd az akadályokat a nehezebb időszakokban is.

Amíg más csupán áremeléssel próbál megküzdeni a pénzromlás ellen, addig Neked már konkrét lépéseid is vannak, amivel hatékonyabbá teheted a cégedet. És ha ezzel “csak” annyit érsz el, hogy Neked feleakkora áremelést kell végrehajtanod, már akkor is versenyelőnybe kerülsz.

Tartalomjegyzék

Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]