Az iOS 15 változásokról, marketinges szemmel

iOS 15 változások egy marketinges szemével

Míg az év elején bevezetett iOS 14-es változások főleg a PPC hirdetésekre voltak hatással (és azok közül is leginkább a Facebook hirdetések sínylették meg), addig az Apple most egy új fronton támad az iOS 15-ös verziójának bevezetésével.

Ez pedig nem más, mint az email marketing.

Bizony, jól olvastad. Az Apple most a jó öreg email marketing után megy, hogy ezen a területen is „megvédje” felhasználóit az online marketingesek seregeitől.

Mi persze tudjuk, hogy ez nem más mint egy hatalmi harc a világ legnagyobb tech cégei között (pl.: Apple, Facebook, Google). Mind tudjuk, hogy az adat az új olaj, előnyt szerezni pedig nem csak új olajmezők felkutatásával lehet, hanem például bezárathatjuk a konkurensek területeit is.

Na, de elég a rosszmájú feltételezésekből, nézzük hogy mit jelentek az iOS 15-ös változások objektív szemmel.

Mi változik az iOS 15 megjelenésével?

1. Az Apple Mail alkalmazás blokkolni fogja a levelekben lévő követőkódokat

És hogy ezt mégis hogyan akarják megtenni? Nagyon egyszerű: előre betöltik a levelekben lévő képeket.

Ahhoz, hogy ez értelmet nyerjen először is azt kell tisztáznunk, hogy egészen pontosan honnan tudhatjuk mi marketingesek, hogy hányan nyitották meg egy hírlevelünket.

Minden egyes levél (legyen az hírlevél vagy egy automatizmus által kiküldött email) tartalmaz egy tracking pixelt, magyarul követőkódot. Ez szó szerint egy pixel, azaz egy 1×1-es képkocka, ami általában a levél alján van elhelyezve (és szabad szemmel természetesen nem észrevehető).

Az email marketing szoftverek onnan tudják, hogy valaki megnyitotta egy levelünket, hogy nála betöltött ez a kis pixel (magyarul a háttérben az adott felhasználó letöltötte a szerverről ezt a képet).

Az Apple pedig ott akasztja majd meg a folyamatot, hogy előre betölti a levelekben lévő képeket (ezáltal pedig a tracking pixelt is), még akkor is ha nem is történt tényleges email megnyitás. Ezáltal pedig az email marketing szoftverek úgy látják majd, hogy megnyitás történt, pedig még éppen csak megérkezett a levél a postafiókba.

Ennek köszönhetően egyértelműen emelkedést láthatunk a megnyitási arányokban, de ez nem jelenti majd azt, hogy tényleges változás is történt az emailjeink megnyitásában.

Azt is fontos tisztázni, hogy ez egyelőre nem eszközhöz kötött, hanem alkalmazáshoz. Magyarul nem fut le minden egyes iPhone-on ez a folyamat, hanem csak azoknál a felhasználóknál történik meg akik a beépített Mail alkalmazást használják levelezésre.

Tehát ha valaki mondjuk a Gmail appot használja iPhone-on, akkor elméletileg az ő felhasználási szokásaira nem lesz hatással ez a frissítés.

Nem úgy, mint a második újdonság.

2. Megérkezik a Private Relay

A második nagy változás a Private Relay bevezetése, amit magyarul iCloud privát átjátszóként találhatunk meg.

Ez ugyan még csak egy béta fázisban lévő fejlesztés (ami ráadás nem is elérhető minden országban), de a szélesebb körű bevezetése szintén befolyásolhatja azt, hogy hogyan értékesítünk a neten.

Abban, hogy mégis mi az a Private Relay most az Apple súgójának segítségét fogom kérni (kiemeltem a fontosabb részeket).

„Amikor internetezik, a webes forgalomban található információk – például a DNS-rekordok, az IP-cím és a meglátogatott webhelyek – normál esetben láthatók a hálózati szolgáltatója számára. Az információk alapján meghatározható a személyazonossága, és egy idő után összeállítható Önről a tartózkodási helyét és a böngészési előzményeit tartalmazó profil. Az iCloud privát átjátszó azáltal biztosít adatvédelmet Önnek, hogy amikor internetezik a Safariban, senki – még az Apple sem – láthatja, hogy Ön kicsoda és milyen webhelyeket látogat meg.

Amikor engedélyezve van a Privát átjátszó, a kérelmei két különálló és biztonságos internetes átjátszón keresztül mennek át. Az IP-címe a hálózati szolgáltatója és az első átjátszó számára látható, amelyet az Apple működtet. A DNS-rekordja titkosítva van, így egyik fél sem látja az Ön által meglátogatni kívánt webhely címét. A második átjátszó – amelyet egy külső tartalomszolgáltató működtet – egy ideiglenes IP-címet generál, visszafejti az Ön által lekért webhely nevét, és összekapcsolja Önt a webhellyel. Mindez a legmodernebb internetes szabványok segítségével megy végbe, hogy nagy teljesítményű böngészési teljesítmény valósulhasson meg az adatvédelem figyelembevétele mellett.”

Ez tehát egy sokkal komolyabb funkció data privacy szempontból, de – véleményem szerint – nem terjed majd el olyan szinten, hogy komolyabban befolyásolja a marketingtevékenységünket.

Végül pedig itt van az utolsó új funkció, ami sokkal nagyobb fejfájást is okoz(hat).

3. Megjelenik az email cím elrejtése funkció

A harmadik nagy újdonság az email cím elrejtése funkció, melynek segítségével lényegében végtelen számú „eldobható” email címet generálhatunk, így az eredeti email címünk rejtve marad.

Az Apple ezt írja erről az újításról: Az E-mail-cím elrejtése funkció lehetővé teszi egyedi, véletlenszerű e-mail-címek létrehozását, amelyeket alkalmazásokhoz, webhelyekhez és egyebekhez használhat, így a személyes e-mail-címe magánjellegű marad. A funkció be van építve a Bejelentkezés az Apple-lel és az iCloud+ szolgáltatásba.”

Ennek két fő funkciója van.

  • Az első, hogy a szolgáltató nem kapja meg a felhasználó eredeti email címét, viszont a user így is megkapja majd az onnan érkező leveleket.
  • A második – és számunkra ez az igazán fájó – a profilozást nehezíti majd meg.

Ugyan nem veszítjük el teljesen az email marketing automatizálás adta lehetőségeket – mert így is látjuk hogy melyik email cím hányszor vásárolt például a webshpounkból – de sokkal nehezebb dolgunk lesz az adatok összesítésében. Ez kihathat a riportokra és azt is nehezebb lesz majd meghatároznunk, hogy melyik csatornáról szereztünk egy-egy új konverziót.

A megoldás – így küzdj meg az iOS 15-tel

Most hogy már tudod, hogy mi változik nézzük meg, hogy hogyan alkalmazkodhatunk.

1. Tudatosan meg kell alkotnod a marketing stratégiádat

Manapság már tényleg nem lesz elég az, hogy ad hoc jelleggel használsz bizonyos csatornákat. Az elmúlt pár évben még működött is ez a hozzáállás, de most már nem csak az extra haszon érdekében kell optimalizálnod a folyamataidat, hanem a „túlélés” a cél.

Le kell ülnöd és meg kell alkotnod a saját marketing stratégiádat, ami kijelöli majd az utat számodra a következő fél-egy év során. Ehhez a következőkkel kell tisztában lenned:

  • Egy stratégia tervezésekor át kell gondolnod, hogy éppen milyen helyzetben van a vállalkozásod. Meg kell nézned, hogy milyen csatornákat használsz jelenleg és azokat milyen hatékonysággal. Ez lesz a kiindulási alap.
  • Ezután be kell lőnöd a célokat, amit belátható időn belül el szeretnél érni. Fontos, hogy ezek SMART célok legyenek, különben az első pár hét után belebuksz majd és oda a motiváció.
  • Ha ezzel is megvagy, akkor már csak a rendelkezésedre álló erőforrásokat kell beazonosítanod. Ezek lesznek a marketingbüdzsé és a Te vagy a csapatod ráfordítható munkaideje (persze csak akkor érdemes ezzel számolni, ha szakemberekről van szó).

Ez persze még csak a kezdet, de ez fogja megalapozni a tényleges szakmai munkát, amely során meghatározhatod, hogy milyen csatornák segíthetnek elérni a céljaidat és melyiket hogyan érdemes használnod.

Ha segítségre lenne szükséged keress minket bátran, teljeskörű online marketing stratégiák tervezésével is foglalkozunk.

2. Személyesebbé kell tenned a kommunikációt

Gondolj csak bele, vajon miért akarjuk egyre jobban védeni az online adatainkat? Hát azért, mert rengetegen visszaélnek vele.

Manapság már én is kétszer meggondolom, mielőtt letöltök valamit vagy feliratkozom valamire, mert nem akarom hogy még több szemét érkezzen az email fiókomba.

A megoldás tehát egyszerű: olyan tartalmat kell nyújtanunk, amire kíváncsiak az emberek, méghozzá folyamatos jelleggel.

Már nem lesz elég, ha felkínálsz egy ebookot vagy egy egyszeri kedvezményt egy email címért cserébe, mert amint sales üzenetekre váltasz egyszerűen eltűnsz majd az inboxból. Ha viszont rendszeresen tudsz hasznos és érdekes tartalmakkal szolgálni, akkor a felhasználó akar majd Tőled emaileket kapni, ezzel pedig megnyerted az örökös belépőt az inboxba.

És pontosan itt jön képbe a következő pont…

3. Okosabban kell szegmentálnod

Perszonalizált, személyre szabott leveleket csakis úgy tudsz küldeni, ha előtte ki tudod deríteni, hogy mégis kihez beszélsz.

Éppen ezért kritikus fontosságú lesz a vásárlás/feliratkozás után történő szegmentáció. Nem csak azért kell tudnod, hogy ki van a másik oldalon, hogy több mindent el tudj adni, ráadásul manapság már az is édeskevés lesz, ha feliratkozáskor beteszel egy checkboxot és megpróbálod a 2-3 kategória valamelyikébe sorolni a követőidet.

Ettől komplexebb folyamatokat kell kiépítened ahhoz, hogy valaki feliratkozód maradjon és megtartsd a figyelmét az első konverzió után is. Mivel egyre drágább lesz megszerezni egy-egy vevőt és feliratkozót, így sokkal fontosabb lesz az, hogy mihez kezdünk velük és milyen hatékonysággal tartjuk meg a figyelmüket.

Váltanunk kell direct-to-consumer (DTC) gondolkodásmódra és közvetlenül a felhasználótól kell megszereznünk a számunkra szükséges információkat, hogy relevánsak tudjunk maradni. Ehhez pedig profi tartalommarketingre és átfogó marketing strartégia lesz szükséged, hogy tudd melyik ponton mit fogsz felkínálni és kihez hogyan fogsz szólni.

4. El kell felejtened a hiúsági mutatókat

Ahogy egy Facebook kampánynál sem az a mérvadó, hogy hányan látták a hirdetésedet, úgy az email marketing sikerességét sem abban mérjük, hogy hányan nyitották meg a leveleinket.

Persze ezek is fontosak, de okkal hívjuk őket hiúsági mutatóknak. Tök jó ha 10 ezer ember nyitja meg a hírleveleidet, de ha közülük senki sem vásárol akkor elég könnyen csődbe tudsz menni (legalábbis legutoljára még nem fogadták el a boltban pénz helyett a megnyitások számát).

Ezek tehát mindenképpen csak másodlagos KPI-ok lehetnek, szerencsénkre az iOS 15-ös változás pedig egyelőre csak a funnel tetején lévő mérőszámokra lesz hatással. Az új szoftver befolyásolja majd a megnyitások és valószínűleg az átkattintások számát is, de a fontosabb mutatókat már nem fogja torzítani.

Ilyenek például az email marketingedből érkező bevétel, a visszapattant email címek vagy a leiratkozók száma is. Arról már nem is beszélve, hogy automatizmusok segítségével egyszerűen teremthetsz számodra fontos KPI-okat (például egy egyszerű elégedettségi kérdőív kiküldésével).

Az ilyen extra információk pedig aranyat érnek.

Konklúzió – így élj túl az iOS 15 világában

Ezek alapján egyértelmű, hogy az Apple szinte már-már keresztes hadjáratot indított az adatokkal történő visszaélések ellen és mindenképpen úttörők akarnak lenni ezen a területen. Abban is biztosak lehetünk, hogy előbb-utóbb a többiek is szigorítani fognak, ez pedig rendesen megnehezíti majd a dolgunkat.

Öröm az ürömben, hogy sokkal okosabban és tudatosabban kezelhetjük a jövőben a személyes adatainkat (amire már nagy szükség volt), ráadásul ezek a változások mindenkire vonatkoznak, nem csak rád. A konkurenseidnek ugyanúgy újra kell gondolniuk a marketing stratégiájukat mint Neked, aki pedig gyorsabban lép az – szokás szerint – előnyt szerezhet.

Tartalomjegyzék

Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük