Közösségi média marketing: megéri még foglalkoznod vele 2022-ben?

Közösségi média marketing

Amikor belekezdesz a közösségi média marketingbe, egy egyszerű melléktevékenységnek tűnhet a vállalkozásod “igazi” feladatai mellett.

Mindennap kiteszünk majd valamit a Facebookra és az Instagramra, aztán kész.” – gondolják sokan.

De Te is tudod, hogy ennek mi lesz a vége, igaz?

A bejegyzések megírása gyorsan teherré válik és szép lassan kimaradnak a napok és a hetek. Egyszercsak azt veszed észre, hogy egy idegőrlő küzdelem lesz megírni azokat a fránya bejegyzéseket.

Nyugi, nem vagy ezzel egyedül, még mi is belefutottunk ebbe a hibába a növekedésünk különböző szakaszaiban, amikor minden fontosabbnak tűnik, mint egy Facebook poszt elkészítése.

Na de mégis hogyan tudsz ezen változtatni?

Először is fel kell mérned, hogy vajon tényleg érdemes-e időt szánnod a közösségi media marketingre. Ezt elsősorban úgy tudod kideríteni, ha összeállítod a vállalkozásod online marketing stratégiáját.

Ha ezzel megvagy (és igen a válasz), akkor pedig el kell készítened a saját tartalomgyártó gépezetedet.

Rendszerbe kell foglalnod az egész folyamatot, miközben a bejegyzéseid ugyanolyan naprakészek és személyesek lesznek, mintha naponta írnád meg őket.

Jól hangzik, igaz?

Ebben a cikkben ezt a tartalomgyártó gépezetet fogom bemutatni Neked.

Ezeken a témákon megyünk át:

  • Vajon megéri időt és energiát szánnod a közösségi média marketingre?
  • Mi a 3 leggyakoribb hiba, amit elkövethetsz, ha tartalmakról van szó?
  • Hogyan hozd létre a saját tartalomnaptárad és mi kerüljön bele?
  • Hogyan találd meg a vállalkozásod legizgalmasabb témáit?

Kezdjük!

A hatékonyság növelése érdekében mindenképpen szükséged lesz fizetett hirdetésekre is. Ebben az e-bookban megmutatom Neked a sikeres Facebook hirdetések receptjét. Letöltéshez kattints a képre.

Megéri időt és energiát szánnod a közösségi média marketingre?

Nos, ez egy nehéz kérdés.

Mivel minden vállalkozás más lehetőségekkel rendelkezik, így nem tudom ezt egy egyszerű igennel vagy nemmel megválaszolni helyetted.

Azt tudnod kell, hogy a közösségi média marketing egy igazi mostohagyerek az online marketing világában. Azt is fontos tisztázni, hogy most kifejezetten az organikus marketingről beszélünk és nem a fizetett hirdetésekről. Az egy teljesen más téma, amiről itt olvashatsz egy nagyon részletes útmutatót.

Na de miért is mondom azt, hogy a közösségi média marketing amolyan mostohagyerek?

A válasz egyszerű: ez egy ilyen csatorna.

Bármelyik közösségi média platfomról is legyen szó, mindnél megfigyelhetőek ugyanazok az életciklusok.

A közösségi média marketing platformok életciklusai

Kezdetben minden új platform nyitott és hatékony, hiszen alig vannak még felhasználóik, így a lehető legjobb feltételeket kell biztosítaniuk ahhoz, hogy az emberek (és főképp a vállalkozások) elkezdjék azt használni. Ez a “növekedés” szakasza.

1. szakasz: a “növekedés”

Ilyenkor egyetlen egy célja van a social media platformnak, mégpedig az, hogy minél rövidebb idő alatt minél nagyobb felhasználói bázist építsen.

Ez azért fontos, mert közvetlenül a felhasználókat nem lehet monetizálni, hiszen ha fizetőssé válna egy platform hirtelen mindenki otthagyná. Gondolj csak bele, Te használnád a Facebookot mondjuk havi 2.000 Ft-ért?

Az első lépés tehát a tömeg elérése, mert ha felkapottá válik egy platform az felkelti majd a vállalkozások figyelmét is, akik meglátják a potenciált az itt összegyűlt tömegben.

Ők pedig meghozzák a pénzt is.

2. szakasz: a “beetetés”

Ezután jön a második szakasz, amit én csak “beetetésnek” neveztem el.

Ez azért találó, mert ilyenkor a social media platform nagyon-nagyon csábító feltételekkel és lehetőségekkel próbálja magához csábítani a vállalkozásokat, ami a legtöbb esetben ingyenes elérést jelent.

És mi lehet csábítóbb annál egy vállalkozás számára, mint hogy emberek százezreit is elérheti csupán annyival, hogy posztokat gyárt?

Ebben a szakaszban tehát már van egy jelentős tömeg a platformon, ezért elkezdenek szállingózni az első vállalkozások is, hogy elérjék ezeket az embereket. Rendszerint kiemelkedő sikerrel.

Idővel egyre több és több biznisz kezdi el használni az adott közösségi média felületet, amikor is szépen-lassan eljutunk a harmadik szakaszhoz.

3. szakasz: a “csúcs”

A harmadik szakasz a “csúcs” névre hallgat, amit általában a felhasználói bázishoz kötünk. A platformok ezt leginkább a havi aktív felhasználóik mennyisége alapján mérik.

A havi szinten aktív felhasználók (angolul MAU, avagy Monthly Active Users) egy olyan mérőszám, amit a közösségi média platformok arra használnak, hogy a méretüket és a növekedést mérjék. Ez persze csak egy KPI a sok közül, de ez mindennek az alapja.

Amikor a MAU növekedése lelassul (ne adj Isten csúcsosodik és visszafordul), akkor mondhatjuk azt, hogy egy közösségi média platform eljutott a csúcsra.

Ezzel pedig meg is érkeztünk a negyedik szakaszhoz.

4. szakasz: a “pénznyomtatás”

Valójában a harmadik és a negyedik szakasz erősen átfedésben állnak egymással, mert általában még a “csúcs” elérése előtt megkezdődik az igazi pénznyomtatás, ami nem más mint a fizetett hirdetések bevezetése.

Amikor tehát elég felhasználót gyűjtöttek össze és elhúzták a mézesmadzagot is a cégek orra előtt (ez volt ugyebár a hatalmas organikus elérés), akkor bevezetik a fizetett hirdetéseket a vállalkozások számára.

Ez egyértelműen növekedésnek indul, hiszen konkurencia hiányában itt is kedvezőek kezdetben a feltételek (értsd: olcsón lehet hirdetni).

Idővel viszont megáll a hirdetők számának növekedése, amikor is az adott platform nehéz döntésre kényszerül: vissza kell vágnia az organikus elérést annak érdekében, hogy a vállalkozások rá legyenek kényszerítve a fizetett hirdetésekre.

És ekkor kezdődik meg a pénznyomtatás.

“Oké, soha többet nem Facebookozok…” – gondolhatod.

De nem ez a jó reakció.

Ezt azért meséltem el Neked, mert meg kell értened a közösségi média platformok működését ahhoz, hogy a saját előnyödre tudd azt fordítani.

A megoldás tehát nem az, hogy nem használod ezeket a csatornákat, hanem az, hogy okosan használod azokat egészen addig, amíg Neked az megéri.

Ezek alapján már valószínűleg meg tudod hozni a döntést, hogy érdemes-e erőforrásokat szánnod a közösségi média marketingre (és ha igen, akkor mely felületeket kellene használnod).

Megsúgom ez nem egy végleges döntés, ráadásul a világ fejlődésével változhat is. Félévente érdemes felülvizsgálnod a teljesítményt és az alapján alakítani majd a stratégiádon.

Na, de ezután a hosszúra nyúlt bevezető után nézzük meg, hogy hogyan tudod okosan használni közösségi média marketing erejét.

Milyen hibákat követhetsz el a közösségi média marketing során?

Van néhány tipikus hiba, amit a legtöbben elkövetnek amikor a rendszeres tartalomgyártásról van szó.

1. Rendszertelenség

Ahogy említettem, ha nem építed fel a tartalomgyártó rendszered, előbb-utóbb elvérzel. Tudom, mert mi is jártunk már így. Nincs kivétel, csupán az a kérdés: meddig bírod?

Az elején jó ötletnek tűnhet, hogy majd aznap kitalálod mit is posztolj, de ezt gyorsan felejtsd is el!

Csettintésre nagyon nehéz kreatívnak és hatékonynak lenni, főleg hetente többször.

2. Nem időzítesz előre

Ha szeretsz pengeélen táncolni, akkor nyugodtan posztolj manuálisan. De ha nyugodtabb életre vágysz, akkor időzítsd előre a bejegyzéseid.

Hidd el nekem: bármikor közbejöhet valami, ami miatt nem tudsz abban az időpontban posztolni, amikor szeretnél.

Itt főként az Instagram és a Facebook jön szóba. Facebookra egyszerűen időzítheted a bejegyzéseidet. Lépj a vállalkozáskezelőbe, és a “Közzétételi eszközök” fület kiválasztva máris megtalálod az időzített bejegyzéseket.

Instagramra is megjelent már a funkció. Az Instagramra itt tudod időzíteni a bejegyzéseid.

Facebook creator studio
Facebook Creator Studio

Az időzítéshez használhatsz külső szoftvereket is. Mi például a Planable és a Buffer megoldását használjuk bizonyos esetekben, de egyre gyakrabban hagyatkozunk a fentebb linkelt Creator Studio-ra is.

Én azt tanácsolom, hogy legalább egy hétre előre legyenek időzítve a bejegyzéseid, de ha tudod, akkor akár egy hónapra előre is legyárthatod azokat.

3. Kizárólag értékesíteni akarsz

Persze a játék végső soron itt is arra megy ki, hogy növeljük a profitot, de az probléma ha csak kapni szeretnél (pénzt), de semmit sem adsz cserébe (értéket).

Soha ne közvetlen értékesítésre használd a közösségi médiát! Az értékesítés helyett koncentrálj az edukálásra, az információátadásra és a szórakoztatásra, mert itt még egyszerűen túl korai a sales-szel foglakoznod.

Oké, átbeszéltük, azokat a hibákat, amikkel a leggyakrabban találkozunk.

Végre beszéljünk arról is, mit és hogyan kell csinálnod ahhoz, hogy profi tartalomgyártó legyél.

Így változz profi közösségi média marketingessé!

Hogy kiérdemeld az előző mondatban szereplő “titulust” két fő témakörön kell átrágnod magad:

  1. Tartalomnaptár készítés
  2. Témakeresés

A tartalomnaptár elkészítése

A naptár fontosságát szerintem nem kell hangsúlyoznom, elvégre a rendszerezés miatt hozzuk létre. Így fogod tudni ellehetetleníteni, hogy rendszertelenül, ad hoc jelleggel posztolj.

Rengeteg módja van annak, hogy hatékonyan vezesd a social media tartalomnaptárad, de én most az általunk is használt módszert fogom megmutatni. Ne aggódj, tényleg nincs szükség hozzá semmilyen fancy szoftverre, bőven elég ha ismered a Google Sheets-et.

Nyugodtan használd ezt az egyszerű sablont (nyisd meg és ha szimpatikus, akkor bátran készíts róla egy szerkeszthető másolatot).

Íme, így néz ki a táblázat.

Social media tartalomnaptár
Social Media content calendar

Úgy gondolom magától értetődő a használata, de azért menjünk végig rajta oszloponként.

  • A oszlop: Ide egyszerűen írd be a tervezett publikálás dátumát. Mi a háttér színével szoktunk játszadozni, így különböztetjük meg a tervezett (sima fehér), a publikálásra kész (zöld), és a valamilyen szinten hiányos (sárga) posztokat.
  • B oszlop: Ide jöhet a téma, amiről az adott poszt szól majd. Nem kell túlgondolni, főleg tervezés során fontos, amikor csak címszavakban felvázolod, hogy miről szeretnél posztolni.
  • C oszlop: A tervezett poszt típusa. Ide írd be, hogy milyen bejegyzést tervezel! Videó, kép, hosszú beszámoló, idézet stb.
  • D oszlop: Ide jöhet maga a bejegyzés szövege. Ezt természetesen első körben még nem kell kidolgoznod.
  • E oszlop: A szöveghez tartozó kép vagy videó, esetleg link. Ha felhőben tárolod a képeket, akkor a kép linkjét illeszd ide, ha pedig a gépeden, akkor a kép nevét.
  • F oszlop: Nagyon fontos, hogy meglegyenek a hivatkozások, melyeket fel szeretnél tüntetni az adott posztban. Mi például sokszor posztolunk a blogra megírt cikkek közül, ilyenkor a forrás egyértelműen az adott tartalom lesz.

Nyugodtan térj el a mintában látott elrendezéstől és alakítsd ki azt a felületet, ami a legjobban passzol hozzád.

Közösségi média marketing csúcsra járatva – így töltsd fel a naptárad a legjobb témákkal!

Nulláról megírni a szövegeket nagyon nehéz. De ha van előtted néhány izgalmas téma, akkor el tudsz indulni egy irányba és máris beindulnak a kreatív folyamatok az agyban.

Én minden hónapban szánok egy napot a témák felkutatására, ami tényleg csakis az ötletelésről szól. Ekkor találom ki a cikkek és posztok tartalmait, de a podcastünk adásait is ilyenkor tervezem meg.

Néhány alapvető téma, ami általánosan jól működik:

Személyes tartalom

Attól még hogy a vállalkozásod nevében kommunikálsz, nyugodtan megoszthatsz egy-két személyes történetet is. Ez a téma mindig szerepeljen a lehetséges tartalmak “kupacában” és gondold végig, milyen érdekes sztorit tudsz elmesélni.

Munkatársak bemutatása

Mindig jó ötlet, ha bemutatod a vállalkozáshoz közel álló személyeket. Persze lehet, hogy teljesen egyedül dolgozol, de akkor is élhetsz a lehetőséggel.

Mutasd be azokat az embereket, akiktől tanulsz, vagy akiket éppen tanítasz. Ha nyitott vagy rá, akkor a magánéleted szereplőit is bemutathatod (például azokat, akik hozzásegítettek az üzleti eredményeidhez).

Betekintés a színfalak mögé

Mindenki imádja a “behind the scenes” típusú videókat. Nyugodtan használd ezt Te is. Mutass meg bármit abból, amit csinálsz (pl.: hogyan csomagolod be a termékeket, hogyan készülsz fel egy tanácsadásra).

Alapvető értékek

Ha megmutatod a saját vagy céges értékeidet az emberek képesek lesznek vele azonosulni. Nyugodtan kommunikáld le, hogy milyen alapértékek mentén dolgozol, mit tartasz fontosnak a világban.

Elégedett vásárlók, ügyfél történetek

A legerősebb tartalomtípus, ha mások mondják, hogy mennyire jó vagy (nem pedig Te). Mutasd meg hogyan változtattad meg valaki életét vagy mennyire elégedett volt a webshopod kiszolgálásával a vásárlód!

Hogyan találj a közönséged számára érdekes témákat?

Amikor egy új vállalkozás posztjait tervezem első lépésként mindig megnézek néhány dolgot:

  • Az összes elérhető véleményt. Ilyenek a Facebook értékelések, a weboldalon található értékelések, a termékek/szolgáltatások értékelései, stb.
  • A Facebook és Instagram bejegyzéseire érkező kommenteket.
  • Az ügyfelektől érkező Facebook üzeneteket (persze engedéllyel).

Ezekből a visszajelzésekből már nagyon sokszor összejön 3-4 olyan téma, amiről mindenképpen beszélni kell.

Ilyenkor a leggyakrabban ezek a témák kerülnek elő:

  • Termékekkel kapcsolatos félreértések

Ide tartozik minden, ami a termékkel vagy a szolgáltatással kapcsolatos problémából fakad. Rossz méret, ergo máris beszélhetünk a méretezésről. Valami elromlott, máris beszélhetünk a garanciális dolgokról. 

  • A pozitív értékelések

A pozitív értékelésekben mindig azt a bizonyos egyetlen kiemelendő dolgot keresem. Mit emel ki az elégedett vásárló?

Általában a jó minőséget, a gyors szállítást, stb. De ha figyelmesen átnyálazod ezeket az értékeléseket mindig találsz egy két olyan egyedi és tényleg kiemelendő dolgot, amit azonnal kommunikálhatsz is.

Ha pedig kimerültél a saját forrásokból, itt az ideje bevonni a csodálatos internetet.

1. Google

Elsősorban hívd segítségül azt, aki sokkal többet tud rólad mint bárki más. Igen – sajnos vagy nem sajnos – ez a Google. Nem csak Rólad tud többet, de mindenki másról is nagyon sokat tud. Éppen ezért kell használnod.

  • Keress rá a saját területedre!

Egyszerűen írd be a Google-be a saját területed kulcsszavait és nézd meg a találatokat, esetleg kattints a “hírek” fülre és nézd át a legnépszerűbbeket!

  • Használd a kulcsszótervezőt!

A kulcsszótervezőt általában a keresőoptimalizáláshoz és a Google Ads hirdetésekhez szoktuk használni, azonban remek témaötleteket is tudsz találni.

Írd be a számodra releváns kulcsszavakat, és a Google megmondja nagyjából hányan keresnek rá. Azért írom, hogy nagyjából, mert átlagos felhasználóként csak egy intervallum értéket kapsz meg, de ez is jó kiindulási alap lehet.

A legjobb benne, hogy a szerinte hasznos kulcsszavakat is felajánlja a rendszer, amikből már tudsz szemezgetni és témaötleteket gyártani.

2. Quora

A Quora gyakorlatilag a Gyakorikérdések.hu külföldi változata. Nyugi, a színvonal azért nem ugyanaz.

Egyszerűen keress rá a számodra érdekes témára és válogass a kérdések közül. Olvasd el a válaszokat is nyugodtan, általában azok is nagyon színvonalasak.

3. Answer the public

Ez az egyik kedvencem

Itt szintén rákeresel a számodra érdekes témára és annyi témaötletet kapsz, hogy azt sem tudod majd, melyikkel kezdd. A példa kedvéért gyorsan rákerestem a “social media” kifejezésre. Azt hiszem van miből válogatni.

Kérlek, használd!

Social media posztötletek

Kezdj el dolgozni a közösségi média tartalmaidon!

Nos, úgy gondolom hogy ezután a részletes áttekintő után a következő lépés már tényleg az, hogy nekiesel és megtervezed a bejegyzéseket!

Tapasztalatból mondom, ha végigcsinálod a fent leírt lépéseket, akkor sokkal könnyebben megy majd a rendszeres posztolás. Nekem nagyjából a felére sikerült csökkentenem az időt, amit a bejegyzések megírásával töltök (amióta ezt a módszert alkalmazom).

A feladat tehát adott:

  1. Készítsd el a saját tartalomnaptárad (link a másolható tartalomnaptárhoz a cikkben)!
  2. Használd a javasolt – és jól bevált – témaköröket!
  3. Keresd meg a saját területed legizgalmasabb témáit!

Hajrá! :)

Ha pedig segítségre lenne szükséged keress minket bátran!

Tartalomjegyzék

Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]