Olvasási idő: ~14 perc

Imádom a lead magneteket…

Na ne értsd félre, nem akármilyen lead magnetről beszélek, hanem azokról az igazán érdekes és hasznos anyagokról, melyekért gondolkodás nélkül megadom az e-mail címem. Sok-sok ilyet töltöttem már le (szakmai ártalom), és megmondom őszintén nagyon sok letöltést vásárlás is követett.

Rengetegen alábecsülik a lead magnetek szerepét, pedig egy igazán jó csali hatalmas szerepet játszhat abban, hogy hogyan megy a bizniszed. Sőt, gyakran végzetes is lehet, ha nincs meg ez a kis kezdőlökés egy vállalkozásban.

A lényeg: lead magneteket igenis használnod kell! És minél több van belőle, annál jobb eredményeket fogsz elérni…

 

Mi az a lead magnet?

Lead magnet (magyarul lead mágnes vagy csali) lényegében bármi lehet, ami képvisel akkora értéket, hogy az olvasóid jó eséllyel megadják érte az elérhetőségüket – ami általában csupán egy e-mail cím és egy név szokott lenni. Nyugi, ez nem olyan átverős csali… egyszerűen csak nincs jobb magyar szó erre a kifejezésre.

Lead magnetekkel sokféle formában találkozhatunk, de a leggyakoribb kétségkívül az ingyenesen letölthető pdf/e-book. (A cikk második felében a többi formátumról is olvashatsz.)

Ezeket a csalikat minden esetben egy cél elérése érdekében hozzuk létre… ez pedig nem más, mint a listaépítés.

Miért kell neked is lead magnetet használnod?

Egyértelműen azért, hogy építsd a listádat. Gondolom egyetértünk azzal, hogy manapság már senki nem iratkozik fel önszántából minden egyes hírlevél listára ami csak szembejön vele… és pontosan itt jön képbe a lead magnet.

Már csak úgy tudsz eredményesen listát építeni (akár e-mail, akár chatbot listáról beszélünk), ha felajánlasz egy igazán hasznos csalit, ami a célközönséged számára elég nagy értéket képvisel ahhoz, hogy megadják érte az e-mail címüket.

“Én bevételt akarok, nem e-mail címeket…”

Ne aggódj. Annak ellenére, hogy egy csali letöltésekor nem történik pénzügyi tranzakció igenis vásárlásként tekintünk erre a konverzióra is. Sőt, gyakran értékesebb egy csali letöltő, hiszen ő az elérhetőségével és az idejével fizet az ingyenes anyagért, ami a legtöbb embernek többet ér, mint pár száz forint.

Ezekre figyelj oda a lead magnet tervezése közben

Meg fogsz lepődni, de igazán jól teljesítő csalit nagyon nehéz kitalálni… erre a pár dologra érdemes odafigyelned:

1. A célközönséged számára legyen érdekes

Ezt azért egyszerűbb kivitelezni, hiszen nagyjából már tudnod kell, hogy kik az ideális vásárlóid, így már nincs más dolgod, mint egy olyan anyagot összedobni, ami kifejezetten érdekli őket. Ha még nem tudod pontosan kiket szeretnél bevonzani, akkor először készítsd el a saját buyer personáidat, és csak ezután kezdd el tervezni magát a csalit.

Érdemes elég időt szánni a buyer personák megtervezésére, mert meglepő újdonságok derülhetnek ki, ha alaposan felvázolod az ideális vásárlóidat.

2. Tudd átvezetni a témát értékesítésbe

Ez már egy nehezebb feladat. Ugyebár az egyértelmű, hogy a lead magnet csupán egy kis szelete annak a nagy egésznek, amit már a fizetős ügyfeleid kapnak meg. Éppen ezért olyan csalit kell kitalálnod, ami nagyon szorosan kapcsolódik a fő ajánlatodhoz, és a letöltőknek a következő logikus lépés az lesz, hogy éljenek majd ezzel a fő ajánlattal.

Olyan csalit kell hát kitalálnod, amely elég nagy érték ahhoz hogy letöltsék, de a következő szinten mégis tudsz még annyit nyújtani, hogy megérje fizetni érte (és persze a vásárlónak igénye is legyen rá).

3. Legyen hihetetlenül értékes az anyag

Bármilyen bizniszben is utazol, a lead magneteknek van egy univerzális mércéje… a wow faktor. Ha az érdeklődő letölti a lead magneted és leesik az álla, akkor szuper csalit készítettél. A cél az, hogy a letöltő már-már nevetségesnek érezze, hogy ingyen kaphatott meg egy ilyen anyagot, hisz ez másnál már rég fizetős lenne.

De vajon honnan tudhatod előre, hogy ilyen jó anyagot hoztál össze? Egyszerű!

Ha a kész csalit átfutva megfordul a fejedben a gondolat, hogy ez már lehet túl nagy érték (és mégsem kellene csak úgy ingyen odaadni), akkor készen van a tökéletes lead magneted. 🙂

VIGYÁZZ: Hajlamosak vagyunk az értéket az anyag hosszához kötni, pedig semmi köze hozzá. Egy fél oldalas e-book vagy egy 15 másodperces videó is lehet akkora érték, hogy megérje letölteni.

4. Legyen tömör és könnyen “fogyasztható”

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy csak a kimagasló értéket tartják szem előtt, és végül a csali túl komplikálttá válik. Általában azt szoktam javasolni hogy akkor tökéletes egy csali, ha 5-10 perc alatt fogyasztható. Ez azt jelenti, hogy nem a terjengősségre kell törekedni, hanem az összeszedett, könnyen megérthető és azonnal felhasználható tippekre, trükkökre.

Itt van például a Facebook hirdetések készítéséről szóló e-bookunk, amit kb 10 perc alatt át tudsz futni. Írhattam volna a hirdetéskészítés technikai hátteréről is (amit több óra átadni), de úgy döntöttem hasznosabb lesz ha összeszedem, hogy a hirdetések mely elemét hogyan kell megszerkesztened a legjobb eredmény érdekében.

Tudtad például, hogy a headline ideális hossza 4 szó? Na ugye! 🙂 Ilyen és ehhez hasonló azonnal felhasználható okosságokat találsz a Facebook hirdetéses e-bookunkban, ami (a visszajelzések alapján) szerencsére hatalmas értéknek minősül.

Hogyan illik bele a lead magnet az inbound folyamatba?

Ha igazán nagy hasznot szeretnél elérni a lead magnetek használatával, akkor egy nagyobb stratégia részeként kell azt használnod (máshogy nincs is értelme). Ez pedig nem más, mint az inbound marketing.

Az inbound marketing lényege, hogy az érdeklődőt nem reklámokkal, hideghívással és spammel “zaklatjuk”, hanem értéket nyújtva hívjuk fel magunkra a figyelmét. Ellentéte az outbound marketing, azaz a klasszikus stratégia. Fő különbség, hogy míg az outbound marketinget alkalmazók arra összpontosítanak, hogy megtalálják a vásárlókat, addig az inbound marketingesek próbálnak a potenciális vásárló számára hasznos és értékes tartalmat készíteni, és így kiérdemelni a vásárlók figyelmét. Outbound esetében megkeressük a célközönséget és megszakítjuk őket a szokásos folyamataikban (gondolj például a reklámokra egy film közben), míg az inbound stratégia alkalmazásakor olyan hasznos tartalmakat készítünk, ami a célközönségünket érdekelheti, és megvárjuk, míg ők találnak ránk (például Google kereséssel).

Ha nem olvastad még az erről szóló cikkünket, akkor az alábbi linkre kattintva megtalálod! 🙂

AJÁNLOTT CIKK: “Mi az az inbound marketing?”

Értékesítési tölcsér

Azért nagyon fontos ez a stratégia, mert a lead magnet az értékesítési folyamatod elején helyezkedik el… a tényleges eladás még csak ezután jön. A lead magnet valahol a TOFU/MOFU szint környékén található, ami azt jelenti, hogy még a viszonylag új látogatókat célozzuk meg vele.

Természetesen erről is írtunk már egy cikket korábban.

AJÁNLOTT CIKK: “TOFU, MOFU, BOFU – A tökéletes értékesítési folyamat elemei”

A lead magnet az első olyan igazi pont, ahol a lézengő látogatókból komolyabb érdeklődőt tudsz faragni. Ez az első igazi tranzakció a kapcsolatotok során, ezért is kell sokkal több értéket adnod annál, mint amire bárki is számítana.

Így készítsd el a saját lead magneted – 5 egyszerű lépésben

Érdemes rászánni az időt és az energiát egy profi lead magnet elkészítésére, mert egy pillantás alatt rá lehet jönni, ha valaki nem veszi igazán komolyan ezt a feladatot. Gyenge csalit egyszerűen felesleges felajánlanod, hiszen letöltés után az érdeklődő úgyis észreveszi hogy átverted, és akkor azonnal leiratkozik (ráadásul csalódottan).

Most lépésről-lépésre végigvezetlek a csalikészítés folyamatán.

 

1. lépés – Határozd meg a buyer personád

Korábban is említettem már hogy a csalikészítés legelső lépése az, hogy tudd kit szeretnél elérni és bevonzani. Sokan elkövetik azt a hatalmas hibát, hogy túl sok embert szeretnének elérni egy csalival, ezért egy általános témát dolgoznak fel… pedig pont az ellenkezőjére kell törekedned.

Meg kell találnod azt a speciális problémát, ami aktuális lehet azoknak (és csak nekik), akiket te el szeretnél érni. Ha ez megvan, akkor nincs más dolgod, mint segíteni nekik megoldani ezt a problémát.

Buyer Persona meme

Én például nem írhatok csalit a Facebook hirdetésekről, mert az egy akkora téma, amit egy több száz oldalas e-bookban sem lehetne rendesen átadni.

Mi hát a megoldás? Egyszerű… pontosan meghatározom kit szeretnék bevonzani.

Ha azokat szeretném elérni, akik ki akarják szervezni a Facebook hirdetéseik kezelését, akkor csinálnék egy e-bookot arról, hogy hogyan találd meg a tökéletes marketing ügynökséget.

Ha azokat szeretném elérni, akik maguk kezelik a hirdetéseiket és szeretnének jobb eredményeket, akkor egy Facebook hirdetési tippekről szóló e-bookot írnék meg (amit már meg is csináltam). 🙂

Ne feledd: a jó csali elkészítése minden esetben a pontos buyer persona felállításával kezdődik… csak ezután tudhatod biztosra, hogy az ideális vásárlódat milyen problémák tartják ébren esténként.

2. lépés – Határozd meg a lead magneted USP-jét

A USP-t (Unique Selling Proposition) magyarul talán egyedi értékesítési ajánlatként lehetne lefordítani. Ezt minden egyes terméknél és ajánlatnál érdemes meghatározni, mert ez lesz az a fő ígéret, mely segítségével leginkább el tudod adni az adott terméket. Magyarul a USP egy ajánlat legvonzóbb tulajdonsága.

Hogy példánál maradjunk: a Facebook hirdetéses e-bookunk USP-je az, hogy megtudhatod hogyan épülnek fel az igazán profi FB hirdetések. Ez már önmagában is elég ütős ajánlat (főleg ingyen), de ha még alátámasztom azzal, hogy nem hasraütésszerűen találtuk ezeket ki, hanem 100.000+ hirdetés kielemzésével kaptuk meg a számokat, akkor már tényleg visszautasíthatatlanná válik.

Visszautasíthatatlan ajánlat

Akkor jó egy USP, ha egy igazán specifikus probléma megoldására ad ígéretet.

Lead magnetnél olyan problémában gondolkozz, ami már jelenleg is foglalkoztatja a célközönségedet. Ez nagyon fontos, hiszen itt még nem ismernek téged olyan jól az olvasók, nincs kialakult kapcsolat köztetetek, ezért érdemes olyan problémát keresni, amivel nem kell túl sokat győzködnöd az embereket.

3. lépés – Adj neki egy ütős címet

Ha az első és a második lépést is gondosan elvégezted, akkor ez már simán menni fog, ugyanis a csali címét általában az előző pontban meghatározott USP adja majd. Ha biztosra akarsz menni, akkor ülj le és találj ki legalább 4-5 címet, aztán ezek közül válogass (akár segítséget is kérhetsz a döntés során).

4. lépés – Válaszd ki a formátumot

Talán meglepő, de ez a tervezés legutolsó lépése. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy az egész folyamat tervezése elején eldöntik, hogy “én márpedig e-bookot fogok írni”. Ezzel viszont az a gond, hogy manapság már annyi remek formátum létezik, hogy a te csali ötletedhez lehet jobban illik valamelyik másik médium.

Ezt leginkább a témád és a célközönséged fogja meghatározni, de alapvető dolog például, hogy az emberek többsége jobban szereti a videót, mint a szöveget. Kényelmesebb és gyorsabb is fogyasztani.

Vannak viszont olyan témák, melyeket érdemes lehet írott formában feldolgozni. Én például azért írtam e-bookot, mert azonnal felhasználható tanácsokat akartam átadni a hirdetéskészítéssel kapcsolatban, és úgy gondoltam, hogy jó eséllyel sokan újra és újra végigfutják majd egy-egy kampány elkészítése előtt.

Itt van egy pár ötlet, amiben érdemes gondolkoznod:

  • Guide
  • E-book
  • E-mail sorozat
  • Rövid videó

Ezek részletes leírását és az elkészítésük menetét megtalálod egy korábbi cikkünkben!

AJÁNLOTT CIKK: “TOFU, MOFU, BOFU – A tökéletes értékesítési folyamat elemei”

5. lépés – Készítsd el a lead magnetet

Végül pedig nincs más hátra, mint az eddig megtervezett lead magnet tényleges elkészítése. Az e-bookot csinálhatod például profi programokban (pl.: InDesign vagy Photoshop), de ha nem értesz ezekhez, akkor egyszerűen összedobhatod Wordben vagy Powerpointban is.

A lényeg, hogy végig tartsd szem előtt kinek készíted a lead magnetet, és mit ígérsz nekik. Ha ezeket betartod, akkor nem lehet baj.

5 lead magnet példa, amivel már el tudsz indulni

A biztonság kedvéért összegyűjtöttem neked egy pár szuper lead magnet példát, hogy könnyebb legyen az ötletelés is.

1. E-book

Gondolom nem meglepő, hogy az e-book a csalik legnépszerűbb formája. Könnyű fogyasztani, egyszerű elkészíteni, ráadásul szinte bármelyik iparágra ráhuzható ez a modell.

Példaként ismét a saját e-bookunkat hozom, ami hihetetlenül jól teljesít leadgenerálás terén (de komolyan, még én is meglepődtem hogy ekkora igény van rá). Maga az e-book így néz ki.

Sikeres Facebook hirdetesek receptje

A publikálás utáni első pár hónapban már több, mint 1.000 feliratkozót hozott ez a kis pdf, ami úgy gondolom bőven jó eredmény ahhoz képest, hogy 1-2 nap alatt készítettem el az egészet.

2. Cheat sheet/Checklist

Másik nagy kedvencem (és szintén nagyon elterjedt) a tematikus checklistek és cheat sheetek összeállítása és letölthetővé tétele. Ezek lényegében az e-booknál is rövidebb, maximum 1-2 oldalas egyszerű kis pdf-ek, melyekben pontokba szedve áll a tartalom.

A hosszabb tartalmak (cikk, podcast, videó) esetében teljesítenek nagyon jól, mert a hosszan kifejtett, terjengős tartalom lényegét pontokba szedve össze tudod állítani a követőid számára, akik ezt aztán letölthetik és bármikor átfuthatják.

Elsőként Neil Patel blogját olvasgatva találkoztam ezekkel a rövid content upgrade-ekkel, és megmondom őszintén korábban el sem tudtam volna képzelni, hogy egy fél oldalas checklist is lehet akkora érték, hogy valaki megadja érte az e-mail címét… aztán persze egyértelművé vált, hogy akár két mondat is lehet az egész, ha pontosan azt nyújtja, amire éppen szükségem van. 🙂

Ő például így kínálja fel a content upgrade-et, ami az adott cikket sűríti egy pár pontba (a sárga kis dobozban van a link, megadod az e-mail címed és már olvashatod is).

neil patel content upgrade

3. Eszköztár

Lehet, hogy te nem írsz cikkeket vagy egyáltalán nem is gyártasz tartalmat… nyugi, neked is van egy pár tippem.

Az egyik legjobb ilyen esetekre egy eszköztár. Ez lényegében még mindig csak egy pdf, de itt nem egy probléma megoldására fókuszálsz (mint egy e-bookban), sőt nem is egy cikk tartalmát foglalod össze, hanem egy eszköztárat állítasz össze a követőidnek.

Ezt rengeteg témában el lehet játszani, főleg most, az okostelefonok fénykorában. Lényegében annyi az egész, hogy összeválogatsz és bemutatsz egy pár appot, alkalmazást, szoftvert vagy eszközt, ami az adott témakörben segítségére lehet az embereknek.

Ilyen lehet például:

  • 10 app, ami fejleszti a gyerekek kreativitását
  • 5 fotós alkalmazás, hogy profi képeket készíts
  • 4 eszköz, amivel te is profi stúdiót rendezhetsz be magadnak
  • 7 módszer, amivel otthon vagy utazás közben is letudhatod az edzést
  • 6 taktika, hogy simán átmenj a vizsgákon

Persze ezek mind csak példák, de valami ilyesmiben is gondolkozhatsz.

4. Videó/webinár

Egyértelműen a videó korában élünk, ezért adja magát a lehetőség, hogy videó formájában adjuk át a tudást (természetesen szintén e-mail címért cserébe).

Hazánkban annyira nincs nagy divatja a webinároknak, tőlünk nyugatabbra viszont sokan használják ezeket leadgenerálásra. Ilyenkor az érdeklődők megadják az e-mail címüket, és így már részt vehetnek a webinárokon. Ezek általában előre felvett (kb. 30-120 perces) előadások, amit hétről-hétre ismételnek egy adott napon.

A webinárokon való jelenlét egy nagyobb elköteleződés (hiszen több óra is lehet), ráadásul nem is nyújt azonnali kielégülést (általában nem akkor tudod megnézni, amikor feliratkozol), ezért személy szerint nem javaslom ezek használatát…

5. Kvíz

Szintén nagyon jó leadgeneráló eszköz lehet egy kvíz is. Na nem az értelmetlen “milyen madár lennél?” jellegűekre gondolok, hanem azokra, melyek ténylegesen kapcsolódnak a témához és egy problémával foglalkoznak.

Nagyon jó példa erre a Neutrogena által létrehozott kvíz.

A kvíz kitöltésével kiderítheted, hogy a bőrtípusod alapján hogyan kellene ápolnod az arcodat. Ez egyértelműen a célközönségüket vonzza be (és az ő problémáikkal foglalkozik), ráadásul hihetetlenül egyszerű átvezetni a folyamatot az értékesítésbe, hiszen a teszt végére tudja a cég, hogy kinek mi az ideális termék.

Összefoglalás

Remélem most már te is látod, hogy miért tulajdonítanak sokan akkora jelentőséget a lead magneteknek.

Ha azt veszed észre, hogy már egész szépen alakul a weboldalad forgalma, de az emberek egyszerűen nem vásárolnak, akkor egy szuperül összeállított csali hatalmas segítség lehet. Ez lesz az a kapocs, ami átvezeti az egyszerű látogatókat a komolyabb érdeklődő státuszba, ahol pedig már sokkal könnyebb az értékesítésre koncentrálnod.

Ha követed a cikkben leírtakat, akkor egy pár nap múlva már neked is kész lehet a tökéletes lead magneted!

Ja, és azt se feledd, hogy a csali csupán egy része a nagy stratégiának! Ha még nincs inbound marketing stratégiád, akkor ezt a cikket mindenképpen olvasd el!

 

Ha tetszett a cikk, kérlek jelezd azt nekünk egy like-kal vagy megosztással! 🙂