Marketing stratégia tervezése lépésről lépésre

Online marketing stratégia tervezése lépésről lépésre

A marketing stratégia nélkül olyan, mint egy jó sportkocsi GPS nélkül: szép, lehet vele villogni, menőzni, de csak nagyon nehezen fogod elérni vele a célodat.

A jó marketingstratégia elengedhetetlen az üzleti életben.

Na, de hogyan állíts össze egy ilyen stratégiát?

Ez a bejegyzés éppen ezt mutatja meg neked. Az alábbiakban egy komplett lépésről lépésre útmutatót kapsz, amellyel biztosan elérheted a kívánt sikereket.

Vágjunk is bele!

Kinek lesz hasznos ez a cikk?

Tudtad, hogy azok, akiknek van marketingstratégiájuk, több mint 313%-kal nagyobb valószínűséggel számolnak be sikerről?

Megismétlem: 313%-kal!

És ez a szám nem egy légből kapott bullshit, hanem tény. Egy felmérésből derült ki, amit a CoSchedule készített összesen 3217 marketingszakember bevonásával.

Szóval, ha készítesz egy jó stratégiát, akkor háromszor nagyobb esélyed lesz arra, hogy eladd a termékeidet, szolgáltatásaidat. Ennek fényében szerintem egyértelmű, hogy mi a feladatod.

Marketingstratégiát kell készítened.

Ez a lépésről lépésre útmutató kifejezetten annak lesz értékes, aki kóstolgatja a marketinget vagy szeretne szintet lépni.

Tehát annak, aki:

  • Most kezd marketinggel foglalkozni (akár marketingesként, akár vállalkozóként) és jól akarja csinálni.
  • Sokszor megégette már magát (akár más szolgáltatókkal) és végre saját kezébe akarja venni az irányítást.
  • Akinél hiányzik a rendszer. Azaz sokszor működik amit csinál, de igazából csak ad hoc módon tevékenykedik (pl.: random születik meg egy black firday kampány ötlete, nem tud rá felkészülni).
  • Akinél működik a marketing, de nem tudja, hogy mi miért történik (pl.: X hónap erős volt, de fogalma sincs miért, ezért nem tudja megismételni sem).

Ha bármelyik pontnál magadra ismersz, akkor vélhetően csak egy jó marketingstratégiára van szükséged. A következő fejezetből megtudod, hogy ez pontosan mit jelent.

Mi az a marketingstratégia és miért fontos?

Először is tisztázzuk, hogy mit értünk a „marketingstratégia” kifejezés alatt.

A szókapcsolat látszólag egyszerű, ennek ellenére jobb, ha világosan körülhatároljuk.

Marketingstratégiának nevezzük azt a folyamatot, amely leírja, hogy egy vállalkozás hogyan lesz befolyással az ügyfeleire, hogy azok vevővé váljanak és nyereséget termeljenek. A marketingstratégia tartalmazza a vállalat értékajánlatát, a főbb üzeneteket és az ideális vásárló legfontosabb adatait, jellemzőit.

Ez így elég tömörnek tűnik, igaz? Akkor áldozzunk még pár mondatot a definíció kifejtésére is. 

A marketingstratégia annak pontos meghatározása, hogy:

  • Ki az, aki megvásárolja a termékeidet, szolgáltatásaidat? Mi jellemző egy ilyen emberre?
  • Hogyan ösztönözd ezeket az embereket arra, hogy olyan lépéseket tegyenek, ami számukra hasznos, neked pedig nyereséget termel?
  • Hogyan viselkednek a konkurenseid, akik kb. ugyanazt próbálják elérni, amit te is?
  • Hogyan fogod mérni az eredményeidet?

Többek között ezeket (is) tartalmazza egy jó stratégia.

A marketingstratégia 8 leggyakoribb típusa

Az a tapasztalatom, hogy a legtöbb cég sajnos nem rendelkezik marketingstratégiával. Ez elég nagy baj, ugyanis ha van egy jól átgondolt, lelkiismeretesen elkészített menetrended, akkor tudatosabban fogsz haladni a céljaid felé. Akinek pedig nincs – ők ugyebár a többség – az vakrepülést végez.

Sok esetben már az is haladás, ha egy cégnek van egy általános stratégiája.

Azonban a legprofibbak különböző típusú platformokra és csatornákra is külön stratégiát készítenek. Íme, a leggyakoribb példák ezek közül:

Social media marketingstratégia: Ez a közösségi oldalak organikus és fizetett megjelenéseire vonatkozó terveket foglalja magába.

Email marketing stratégia: Az email marketing rendkívül fontos. Nagyon egyszerűnek tűnik, ugyanakkor gyorsan bonyolulttá válhat. Éppen ezért egy komolyabb vállalkozás esetében a terv megléte elengedhetetlen.

Digitális marketingstratégia: Az előzőknél szélesebb területre koncentrál. Például PPC, SEO, email, organikus social media, stb.

Tartalommarketing-stratégia: Ez konkrétabban a közönséget vonzó tartalom létrehozásának folyamatáról szól.

Márkastratégia: Egy terv arra vonatkozóan, hogy miként lépjen be a piacra egy új márka. Vagy ha már ott van, hogyan erősödjön, vagy hogyan valósuljon meg az újrapozicionálása.

Belső marketingstratégia: A nagy szervezeteknek belső marketingszükségleteik is lehetnek. Ennek legjobb példája az un. employer branding, azaz a munkáltatói márkaépítés. Egy ilyen stratégiának az a célja, hogy meghatározza a folyamatot, amellyel elérjük, hogy a meglévő alkalmazottak szeressenek nálunk dolgozni. És ezt el is mondják másoknak.

Public relations stratégia: A PR-stratégiák gyakran rendkívül összetettek lehetnek. Az ügyfeleken kívül figyelembe kell venniük a médiával és az egyéb, nyilvános külső partnerekkel való kapcsolatépítést is.

SEO-stratégia: Az organikus keresés az egyik legfontosabb tényező, ha forgalmat szeretnél terelni a weboldaladra. A keresőoptimalizálás kifejezetten olyan terület, ahol elengedhetetlen a stratégiai gondolkodás, tervezés.

Marketingstratégia vs. marketing terv

A szakemberek gyakran felváltva használják a fenti két kifejezést, pedig a marketingstratégia és a marketing terv nem egymás szinonimái. Lényeges különbség van köztük és fontos, hogy ismerd ezt a különbséget.

Mi az a marketing terv?

A marketing terv a marketingstratégia építőköve.

Ezek a tervek tartalmazzák azokat a konkrét, részletes lépéseket, amelyeket meg kell tenned ahhoz, hogy elérd a stratégiában megfogalmazott céljaidat. A marketing tervek a taktikáról és a megvalósításról szólnak. 

A jó marketingterv előfeltétele a stratégia megléte.

Tehát először a marketingstratégiát kell kidolgoznod és csak utána jöhetnek a részlettervek, amelyek meghatározzák, hogy mit, mikor, hogyan és hol fogsz megvalósítani. Emellett rögzíti azt is, hogy később hogyan fogod mérni a marketingterved sikerét.

Íme, néhány megközelítés, ami rámutat a marketing terv és a marketingstratégia közötti különbségre:

  • Meghatározásuk

A marketingstratégia az ok, ami leírja, hogy mi a célod, és miért. Ilyen lehet például, hogy több pénzt akarsz keresni, esetleg ismertebbé szeretnél válni a piacon. Ezzel szemben a marketing terv a módszer, amellyel végrehajtod a stratégiát.

  • Céljuk

A marketingstratégia célja a marketing összehangolása az üzleti célokkal. Eközben a marketing terv a megvalósításához szükséges konkrét lépések kidolgozására figyel.

  • Fókuszpontjuk

Egy másik fontos különbség, hogy mire összpontosítunk a marketing terv és a marketingstratégia készítése során. A stratégiaalkotás a hosszú távú célokra, a célközönségre, a versenytársakra fókuszál. Ezzel szemben a tervek készítésekor a megvalósításra, a taktikai lépésekre kell összpontosítani.

5 hiba, amit elkövettem a vállalkozásom kezdeti szakaszában (Neked nem érdemes!)

Most, hogy tisztáztuk a száraz alapfogalmakat, mesélek egy történetet egy srácról. Nevezzük őt mondjuk Dávidnak.

Dávid mindig is egy kicsit impulzív ember volt.

Amikor a saját vállalkozását elindította, ezernyi hibát elkövetett. Szervezetlen volt és nem mért semmit. Ráadásul nem vette figyelembe a saját képességeit és határait sem. Nem foglalkozott azzal, hogy mennyi munkát szabad bevállalnia. Ennek pedig az lett a gyors következménye, hogy nőttek, sokasodtak a hibák. Viszont eltökélt célja volt Dávidnak, hogy tanuljon ezekből a hibákból és sikeressé tegye a vállalkozását. 

Ezért elkezdett kidolgozni egy stratégiát a vállalkozása számára. 

Azonban itt jött egy újabb bökkenő: Dávid hirtelen a részletek megszállottjává vált.

Mindent tökéletesen meg akart tervezni, mielőtt elkezdte volna a megvalósítást. Ettől pedig megbénult az egész folyamat. Elhalasztotta a kampányok elindítását és amire végre eljutott a kampánystartig, már elveszítette pozícióját a versenytársaival szemben.

Szerencsére a mese úgy ér véget, ahogy általában a legtöbb: azaz a kudarcok ellenére Dávid nem volt hajlandó feladni a céljait. Keményen továbbdolgozott és tanult a hibáiból, míg végül a vállalkozása sikeressé vált.

Itt a vége, fuss el véle.

Azt hiszem, nem volt nehéz rájönnöd, hogy a mesében említett Dávid én vagyok. Azonban könnyen előfordulhat, hogy úgy érzed, a történetben szereplő keresztnevet akár a sajátodra is átírhatnád. Ez ugyanis egy nagyon-nagyon tipikus esettanulmány. Hiszen mit csinál a legtöbb kezdő vállalkozó?

  1. ad hoc módon kezeli a marketingkampányait;
  2. nem méri megfelelően az eredményeit;
  3. érzelmi döntéseket hoz;
  4. nem veszi figyelembe saját kapacitását (mindent bevállal);
  5. amikor pedig végre nekiesik a stratégia kidolgozásának, akkor belehal a részletekbe.

Been there, done that.

Valahol ez az egész egy tök természetes folyamat, de azért ha van rá lehetőség, akkor érdemes elkerülni.

Ismersz már, tudod, hogy nem távozhatsz a BOOM Marketing blogjáról úgy, hogy ne beszéljünk a gyakorlati megvalósításról.

Szóval csapjunk bele! Nézzük végig, hogyan kell összeállítanod egy sikeres marketingstratégiát!

A marketing stratégia felépítése és lépései

A stratégia felépítését 5 nagyobb szakaszra bontottam.

Menjünk rajtuk végig egyesével és máris összeáll a fejedben, hogy milyen lépéseket kell majd elvégezned.

1. Határozd meg az üzleti céljaidat

Tisztázzunk valamit: a marketing csupán egy eszköz a vállalkozásod életében, nem pedig cél. Ez most lehet, hogy furcsán hangzott tőlem, de ez az igazság. Önmagában egy marketingstratégiának semmi értelme.

Ezért lépjünk egyet hátrébb.

Az első és legfontosabb teendő, nem a marketing, hanem az üzleti céljaid meghatározása. Ha ez megvan, na, akkor már jöhet a marketing.

Az üzleti célok vállalkozásonként eltérők lehetnek, mutatok rá néhány általános példát:

  • A profit növelése.
  • A vállalkozás adósságának, kintlévőségének csökkentése.
  • Az eladások számának növelése.
  • A működéssel járó kiadások csökkentése.
  • A legjobb ár-érték arányú termék létrehozása.

Az üzleti célok meghatározásának nagyszerű módja a SMART-módszer.

Ha hatékonyan működő szervezetet szeretnél létrehozni, akkor muszáj lesz SMART célokat kitűznöd és ez alapján meghatároznod az üzleti céljaidat.

Ha ezzel megvagy, akkor jöhet a következő lépés!

2. Határozd meg a marketingcéljaidat

Most, hogy már látod, hogy üzletileg mit szeretnél elérni, jöhet a marketing. 

Talán nem fog meglepni, hogy a marketingstratégiádnak tükröznie kell az üzleti igényeidet. Ugyanis:

  • bevethetsz bármilyen marketingeszközt, 
  • használhatsz bármilyen csatornát, 
  • napokig ülhetsz a számítógéped előtt, hogy tankönyvi részletességgel kidolgozd a marketingstratégiádat….

…de ha nem olyan célokat fogalmazol meg, amelyek az üzleti eredményeidet támogatják, akkor igazából kidobott idő és energia lesz a munkád.

Marketingesként az egyik legfontosabb tennivaló a reális célok kitűzése.

Ebben – az üzleti célokhoz hasonlóan – nyugodtan alkalmazd a SMART-módszert.

Nincsenek mindenkire érvényes megoldások, ezért a lehető legpontosabban fogalmazd meg a marketingcéljaidat. Íme, néhány példa, ami elég gyakran felbukkan a szakemberek listáján:

  • a márka ismertségének növelése,
  • minőségi leadek generálása,
  • új ügyfelek szerzése,
  • a weboldal forgalmának növelése,
  • a SEO javítása,
  • jelenléted növelése egyes közösségi oldalakon,
  • az ügyfelek élettartam-értékének (LTV) javítása.

Milliónyi példát lehetne még említeni, de bízom benne, hogy ezt magadtól is tudod.

Itt szeretném felhívni a figyelmedet a KPI-ok – azaz a kulcsfontosságú teljesítménymutatók – fontosságára, amiről nem véletlenül írtam korábban egy átfogó cikket.

A KPI egy mérhető érték, amely megmutatja, hogy a vállalkozásod mennyire hatékonyan éri el a céljait.

Míg a cél a konkrét eredmény, amit el szeretnél érni, addig a KPI egy mérőszám, ami megmutatja, hogyan teljesítesz, hogyan haladsz a végeredmény felé.

Tehát mostanra tudod, hogy mit szeretnél elérni üzleti szempontból és azt is, hogy ezt milyen marketingcélokkal tudod elősegíteni.

Jöjjön a következő lépés, ami kihagyhatatlan része a folyamatnak.

3. Végezz piackutatást

Valljuk be, a piackutatás fontosságával kivétel nélkül mindenki tisztában van, ennek ellenére alig vannak olyanok, akik el is végzik azt.

Ennek persze megvan az oka, hiszen egy jó piackutatás valóban nagy meló.

De ne feledd: a nehézségekre lehetőségként kell tekintened! Ami nehéz, azt a legtöbben nem csinálják. Azaz egy szuper piackutatással komoly versenyelőnybe kerülhetsz. Szóval ne vedd félvállról! 

A piackutatás gyakorlatilag a legfontosabb adatok begyűjtését jelenti. Ezeknek két forrása lehet:

Belső információforrások

A belső információk azok az adatok, tapasztalatok, amelyek már most is a rendelkezésedre állnak, hiszen a vállalkozói tevékenységed során keletkeznek (pl.: vásárlói visszajelzések, feliratkozók száma, konverziós arányok, értékesítés adatai stb.) Az alábbiakban megmutatom, hogyan szedd össze ezeket a belső információkat.

Te is a piacod része vagy, ezért kezdjük az önvizsgálattal. 

SWOT-elemzés

Bár nem sorolják a piackutatás klasszikus elemei közé, ennek ellenére mindenképpen ajánlom egy SWOT-elemzés lefuttatását magaddal vagy a vállalkozásoddal kapcsolatban.

A SWOT egy angol mozaikszó és így épül fel.

  • S, mint Strengths – azaz erősségek,
  • W, mint Weaknesses – azaz gyengeségek,
  • O, mint Opportunities – azaz lehetőségek,
  • T, mint Threats – azaz veszélyek.

Ez az elemzési technika a stratégiaalkotás egyik fontos lépése lehet (főleg akkor, ha induló vállalkozó vagy).

Segítségével gyorsan feltérképezheted, megértheted a vállalkozásod aktuális helyzetét, majd erre alapozva megtervezheted a jövőbeni stratégiádat.

Mérőszámok feltérképezése

Ide sorolandó minden olyan információ, ami a cégeden belül számokkal leírható és a céljaid szempontjából releváns lehet. Például:

  • eladott termékek ára típusonként, 
  • ügyfélpanaszok darabszáma, 
  • visszafordulás aránya a weboldaladon,
  • kattintások száma egy kulcsszóra, 
  • a megvásárolt upsell-termékek aránya, stb.
Vélemény típusú (nem egzakt) adatok összegyűjtése

A vállalkozásod olyan adatokkal is rendelkezik, amelyek nem számszerűsíthetők, de annál inkább értékesek. Ezek közé tartoznak például:

  • a Messengeren érkező érdeklődések,
  • a közösségi oldalakon kommentben érkező reakciók, vagy értékelések,
  • a hírleveleidre érkező válaszok,
  • stb.

Érdemes ezeket az információkat is valamilyen módon számszerűsíteni, táblázatba rendezni.

Ha sok ügyfélvisszajelzéssel rendelkezel, akkor a végeredmény nagyon hasznos lehet számodra. Itt igazából arra kell nagyon figyelned, hogy az elemzésbe fektetett munka ne igényeljen több energiát, mint a végeredménnyel járó haszon.

Külső információforrások

A belső információktól talán sokkal fontosabbak a külső információk. Mégiscsak ezek adnak képet a piacodról, amit szeretnél a lehető legjobban megismerni.

Ide tartozik minden olyan adat, ami a vállalkozásod működése, fejlődése szempontjából hasznos lehet, de nem te vagy az információ gazdája (pl.: KSH-adatok, tematikus Facebook-csoportokban fellelhető vélemények, konkurens cégek értékesítési folyamatai, stb).

Nézzük, mik ezek!

Statisztikai források

Kevésbé személyre szabottak, ráadásul viszonylag lassan frissülnek, de érdemes átnézni a nyilvánosan elérhető adatbázisokat. Ezek közé tartoznak a Központi Statisztikai Hivatal adatai, illetve a különböző iparági kutatások és a kisebb felmérések.

Nyilvános kommunikációs felületek

A felhasználók egymáshoz való kapcsolódását segítő oldalaknak köszönhetően, rengeteg ingyenes, hasznos információt találhatsz a stratégiádhoz. Ide sorolhatók többek között a különböző tematikus Facebook-csoportokban fellelhető információk, vagy például a termékleírásoknál található vásárlói vélemények. 

Versenytárselemzés

Szerintem ez az egyik legizgalmasabb része a piackutatásnak.

Ma már játszi könnyedséggel megtalálod, hogy kik azok a potenciális versenytársak, akikre figyelned kell. Jó eséllyel megtalálod a termékeiket, azok árát, láthatod az értékesítési és kommunikációs módszereiket. A különböző szoftverek még abban is segítenek, hogy lásd, milyen kulcsszavakra érik el a legnagyobb forgalmat (ilyen például a SEMRush).

Javaslom, hogy vizsgáld meg alaposan a legfontosabb szereplők weboldalát.

Kövesd végig a folyamataikat lépésről-lépésre. Ha kell, iratkozz fel a hírlevelükre. Ha ügyesen csinálod, valóságos aranybányaként szolgálhatnak a leendő marketingstratégiádhoz.

A versenytárselemzés kiváló módja annak, hogy megértsd a vállalkozásod előnyeit és felismerd a fejlesztési lehetőségeit.

Ha kellő információval rendelkezel a konkurenseidről, akár egy „fordított” SWOT-analízist is készthetsz róluk, kifejezetten azért, hogy felmérd a gyengeségeiket.

Ezek lehetnek majd a Te lehetőségeid.

4. Azonosítsd az ideális ügyfeledet!

Ha a piackutatást tisztességesen elvégezted, akkor a következő lépés talán nem is lesz olyan nehéz. Életre kell hívnod az ideális ügyfeledet, azaz a buyer personádat.

Az ideális ügyfél egy nemlétező személy, akit te magad alakítasz ki az ismert információk alapján. Személyisége a piackutatásból származó valós adatokra épül és a célcsoportodat (vagy azon belül egy-egy szegmenst) testesíti meg.

Mutatok néhány klasszikus kérdést, amit fel szoktunk tenni egy-egy buyer persona megalkotásakor:

  • Férfi vagy nő?
  • Mennyi idős?
  • Az ország melyik részén, vagy ilyen típusú településen él?
  • Milyen Facebook-oldalakat követ, milyen csoportok tagja?
  • Milyen blogokat olvas? (Ha olvas.)
  • Általában milyen eszköz segítségével tájékozódik? (Asztali gép? Telefon?)
  • Milyen típusú munkát végez? (Alkalmazott, vállalkozó?)
  • Milyen iparágban dolgozik?
  • Kb. mennyi a keresete?
  • Milyen a családi helyzete?

Ezeknek a kérdéseknek a többségére szerencsére választ adnak a Facebook vagy a Google analitikai eszközei. Előbbiről részletesebben is írtam egy korábbi cikkemben.

Szóval számos jellemzője lehet az ideális vásárlódnak.

Annál könnyebb lesz a helyzeted, minél részletesebb személyt tudsz megalkotni. Azonban van egy központi kérdés, amit egyszerűen nem hagyhatsz megválaszolatlanul, ha a buyer personádon dolgozol. Tudhatod a korát, a nemét, a lakhelyét, de…

…egy buyer persona esetében a legfontosabb azt a kérdést megválaszolni, hogy mik a problémái (vagy a vágyai). Milyen kihívással küzd? Ennek tisztázása mindenek felett áll.

Ha már ismered az ideális ügyfeledet is, akkor kapj elő egy papírt és egy ceruzát, mert a következő fejezetben szükséged lesz rá.

5. Marketingstratégia kialakítása

Végre eljutottunk a marketing stratégia összeállításáig, úgyhogy nézzük, hogy hol járunk.

  1. Tisztában vagy az üzleti céljaiddal.
  2. Meghatároztad az üzleti eredményeket elősegítő marketingcéljaidat.
  3. Tudod, hogy mi vár rád a piacon, ismered a versenytársaidat.
  4. Meghatároztad az ideális ügyfeledet, így tudod, hogy kit kell megszólítanod.

Nagyszerű! Végre következhet a marketingfolyamatod felépítése.

A folyamatvázlat

Az első és legfontosabb, hogy tudd: a jó marketingstratégia a folyamatokra épít és nem az eszközökre.

Végig kell gondolnod, hogy mikor és hol fognak veled találkozni az érdeklődők.

Hogyan építesz bennük bizalmat?

Végül pedig hogyan ösztönzöd őket arra, hogy megtegyék azt a bizonyos lépést, amit te konverziónak könyvelhetsz el?

Tehát először ne valami ilyesmit vess papírra…

  • Facebook-hirdetés
  • Feliratkoztatás egy landing oldalon
  • Ismétlődő hírlevelek kiküldése
  • Akciós ajánlat kiküldése, termék eladása

Hanem valami ilyesmit..

  • Figyelemfelhívás
  • Érdeklődőszerzés
  • Bizalomépítés
  • Konverzió

Vagy valami hasonlót, ami a te céljaidnak megfelel.

Tudom, hogy ez most egy rém egyszerű, rövid folyamat volt, de azt hiszem, a lényeget megérted belőle. A marketingstratégiád felépítésének elején ne létezzen számodra se Facebook, se Mailchimp, se semmi hasonló, hiszen itt még nem lehetsz biztos abban, hogy egyáltalán érdemes-e használnod egy-egy konkrét csatornát.

Arról, hogy mikor érdemes elkezdened egy új marketing csatorna használatát ebben az 5 perces podcast adásban is beszéltem.

Először a lépcsőket, a főbb mérföldköveket kell megtervezned.

Attól, hogy a Facebook egy remekül működő hirdetési felület, még nem biztos, hogy a te stratégiádban arra lesz szükség.

Például lehet, hogy egy olyan nő az ideális ügyfeled, aki újszülött gyermekének szeretne kialakítani egy cuki babaszobát. Őt pedig könnyebben megtalálhatod a Pinterest-en, hiszen ott keres ötleteket. Tehát az érdeklődés felkeltése fontos, de nem biztos, hogy a Facebook lesz az ideális eszköz erre.

Na? Lerajzoltad a marketingfolyamatodat? Szuper. Akkor most már jöhetnek az eszközök.

Eszközök hozzárendelése

Túl gyakran látom, hogy sok marketinges rosszul próbálkozik. Egyszerre tíz különböző eszközt és csatornát akar használni, aminek aztán az lesz az eredménye, hogy totál szétcsúszik és elmegy a kedve az egésztől.

Ez lényegében a sikertelen marketing alapja, úgyhogy ha teheted ne kövesd el ezt a hibát.

Ezt legkönnyebben úgy előzheted meg, ha magad elé veszed a papírt, amire az előbb felrajzoltad a marketingfolyamatodat, és minden lépéshez felírsz egy platformot/eszközt.

És tényleg csak egyet, méghozzá azt, amit az előzetes piackutatásod alapján a leghatékonyabbnak gondolsz. Ha ez a Facebook, akkor legyen az. Az a fontos, hogy a legnagyobb sikeraránnyal kecsegtető eszközt vagy csatornát válaszd.

Tehát: egy lépés – egy eszköz.

Indíts ennyivel, később pedig – ha szükséges – módosíthatod az eredetileg bevetett eszközt, ha úgy érzed, hogy az nem működik.

Sőt, idővel bővíteni is tudod majd az eszköztáradat (ha már van rá erőforrásod).

És ezzel meg is érkeztünk a következő fejezet kulcsszavához: az erőforráshoz.

Ugyanis ez is fontos kérdés.

Erőforrások megtervezése

Emlékszel azokra az útvesztő feladványokra, amelyekkel gyerekmagazinokban találkoztál sok évvel ezelőtt?

Adott volt egy labirintus, amelyben meg kellett találnod a kiutat. Általában adtak hozzá 2-3 különböző kiindulási pontot. Az ember 4-5 alkalommal is elkezdte rajzolgatni a girbegurba útvonalat, mert állandóan falba ütközött. 

Aztán az okosabbak rájöttek a megoldásra. Elkezdtek visszafelé gondolkodni. Elindultak a végállomásról és megnézték, hogy melyik kiindulási ponthoz vezet a helyes útvonal. Ennek köszönhetően egyetlen próbálkozás után meglett a megoldás.

Hát pont ezt kell tenned akkor is, amikor erőforrást tervezel a marketingstratégiádhoz.

A labirintusjátékhoz hasonlóan költségtervezéskor is az a leghatékonyabb, ha visszafelé számolsz. Belövöd a maximális összeget, amit a stratégia megvalósítására tudsz áldozni, majd elkezded lépésről-lépésre visszafejteni a kiadásokat. A zsebedhez szabd a stratégiát, ne pedig fordítva!

Ha nincs havi 100.000 Ft-od Facebook hirdetésre, akkor fizess az időddel és tanuld meg Te magad a hirdetések menedzselését.

Ha max. 100.000 Ft-od van egy komplett SEO stratégia megvalósítására, akkor ne attól várd a csodát, hogy kifizetsz a Semrush-ért – vagy egyéb hasonló SEO eszközért havonta – 40-50 ezret, mert akkor garantált a bukás.

Talán nem túlzás azt állítani, hogy több száz tényező befolyásolhatja a marketingstratégia költségeit. Ezért szigorúan – és legfőképp reálisan – szabd meg a végösszeget és igazítsd hozzá a terveidet!

Így készíts marketingstratégiát, ha szűkös a költségvetésed

Tudom, vannak olyan helyzetek, amikor nagyon szűkös a költségvetés, azonban az online marketingben pont az a jó, hogy még kevés pénzből is lehet remek dolgokat csinálni. Persze a befektetést még ebben az esetben sem kerülheted el. Ha nincs pénzed, akkor invesztálj időt a stratégiádba!

Korábban egy podcast adást is készítettünk, ahol marketing tippeket osztottunk meg az alacsony(abb) budgettel rendelkező vállalkozások számára.

Ezt is érdemes meghallgatnod, de alább is összeszedtem Neked 7 példát arra, amiben akkor is gondolkodhatsz, ha nincs egy huncut forintod sem:

  1. Használd a közösségi oldalakat! 

Tudom, hogy az organikus elérés a béka segge alatt van. De csak a Facebookon. Senki sem tiltja, hogy felfedezz új csatornákat: hasít a LinkedIn, felfutóban van a TikTok, szuper lehetőségeket rejt a Pinterest. Gondolkozz!

  1. Hozz létre oktatóvideókat!

Ha van okostelefonod és Google-regisztrációd, akkor semmi sem akadályoz meg abban, hogy fantasztikusan hasznos videókat készíts a YouTube-ra.

  1. Gyárts podcastet!

Egyre többen csinálják, nem véletlenül. 2021 végén mi is útjára indítottuk a BOOMCast-et, a BOOM Marketing hivatalos podcastjét (jelenleg havi 12-14 adással).

  1. Kezdj el a blogot írni!

Tudom, hogy erre sokan legyintenek, de ne foglalkozz velük. Még mindig elképesztően nagy potenciál van benne.

  1. Barátkozz a keresőoptimalizálással!

Bár egyre nagyobb a verseny, ennek ellenére még mindig érdemes figyelni a SEO-ra.

  1. Gyárts lead magnetet!

A feliratkozóim többségét ennek köszönhetem, ráadásul ezek tényleg olyan anyagok, amiket pusztán az időddel is elő tudsz állítani.

  1. És végül: hírlevelezz!

Hogy miért éri meg, arról egy rövid adást is készítettem a BOOM Marketing podcast csatornáján (ezt ide kattintva meg tudod hallgatni).

Akárhogy is nézzük, kapcsolatot építeni nulla forintért is tudsz az ügyfeleiddel. Ha nincs pénzed, teremts értéket és hidd el, gyorsan elérkezik az az idő, amikor nem csak az idődet tudod majd befektetni.

Ütemterv

A legvégére maradt az ütemezés, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne fontos. Sőt! Rengeteg olyan vállalkozással találkoztam már, ahol meg volt tervezve egy részletes online marketing stratégia, de mégsem történt semmiféle előrelépés kivitelezés terén.

Ezt kiküszöbölheted egy előre felállított ütemtervvel, ami segít abban, hogy szervezettebb légy, illetve abban is, hogy következetes maradj. Ráadásul az sem baj, ha a kampányod menete dokumentálva van, hiszen később hasznos lehet visszanézni, elemezni.

Bár léteznek speciális projekt- és ütemterv szoftverek is, de én azt vallom, hogy kezdőként nem kell túlbonyolítani az életünket. Nyiss egy Excelt és használd azt, eleinte tökéletesen elegendő.

Összegzés

Foglaljuk tehát össze a lényeget.

Ne legyen kérdés számodra, hogy kell-e marketingstratégiát készítened. Kell, hiszen kutatás is bizonyítja, hogy aki tervez, annak háromszor nagyobb az esélye a sikerre.

  1. Először határozd meg az üzleti céljaidat, majd annak elérését támogasd meg a marketingstratégiáddal.
  2. Nem spórolhatod meg a piackutatást, mert csak azzal tudsz jó buyer personát és jó értékajánlatot készíteni.
  3. A marketingfolyamatod összeállítása legyen az első lépés és csak utána kezdj eszközökben és csatornákban gondolkodni.
  4. És ne feledd! A pénz nem lehet akadály, akár nulla forintból is készíthetsz marketingstratégiát.

Van egy jó hírem: a marketingstratégia gyorstalpaló végére értél. Most már mindent tudsz erről a témáról, ami fontos.

De van egy rossz hírem is: ezt az egész folyamatot sokkal könnyebb olvasni, mint megvalósítani. Dehát azért vagy profi, mert téged nem tántorítanak el a nehéz feladatok, ugye? 

Ha én megfutamodtam volna a marketingstratégiám felépítésétől és megvalósításától, akkor ma valószínűleg nem olvasnák több ezren a blogomat, nem hallgatnák sokan a podcastjeimet és nem lenne olyan sok és remek ügyfelem, akikre a vállalkozásomat építhetem.

Tervezd meg te is a saját stratégiádat és valósítsd meg az üzleti céljaidat! Ha pedig szükséged lenne profi segítségre tudod hol találsz!

Tartalomjegyzék

Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]