2017-ben az online marketing világában rengeteg változás történt. Olyan rohamosan fejlődik ez az iparág, hogy szinte minden egyes hónapra jutott valami nagy durranás… nos, ez 2018-ban sem lesz másképp.

Ebben a cikkben 18 pontba foglalva gyűjtöttem össze azokat a változásokat/trendeket, melyekre 2018-ban érdemes lesz felkészülnöd. Van itt Facebook hirdetési trükköktől kezdve automatizálási stratégiákon át minden, ami csak online marketing.

Nagyon alaposan olvasd át ezt a cikket, és próbálj meg minél több pontot megvalósítani a saját vállalkozásodban is. Szerintem te sem akarod, hogy túl későn kapcsolj és lemaradj a következő nagy durranásról. Készülj hát fel, és kerülj képbe a 2018-ban várható online marketing trendekkel kapcsolatban.

Nem is húzom tovább az időt, kezdjük a legfontosabb változással…

1. 2018-ban szükséged lesz egy online marketing stratégiára

110%-ig biztos vagyok benne hogy 2018 lesz az az év, amikor elérjük azt a szintet, hogy már nem lesz elég egy egyszerű kampánnyal hirdetned… komplett stratégiában, egymásra épülő kampányokban kell gondolkoznod.

Mi például kitaláltunk egy új stratégiát, amit a következő 1-2 hónap során fogunk bevezetni az ügyfeleinknél. Ez jelenleg így néz ki például az egyik webshopos partnerünknél (egy pár részletet ki kellett takarnom).

Én arra számítok, hogy egy pár hónap múlva már nem lesz elég, ha elindítasz egy kampányt 20.000 Ft-tal és várod, hogy jöjjenek a vevők... a Facebook nem egy apróhirdetési felület – és ezt Zuckerbergék igyekeznek is tudatosítani a hirdetőkben – például a “gagyi” hirdetések visszaszorításával és drágításával.

Akármennyire is támadják a Facebookot azt azért tudnod kell, hogy a profitmaximalizálás mellett tényleg arra törekszenek, hogy a felhasználóknak jó legyen. Igen, csökkentik az oldalak organikus elérését és minden lépésükkel azon vannak, hogy egyre többet és többet költsünk hirdetésekre. Sokan csodálkoznak egy-egy ilyen lépésen, pedig teljesen egyértelmű… a Facebook is egy profitorientált biznisz, és a bevételük 99%-a hirdetésekből jön.

Sok vállalkozó viszont azért panaszkodik a Facebook hirdetésekre, mert:

  • “túl drága…”
  • “nem is lehet vele eladni, a Facebook nem egy marketingeszköz…”
  • “átverés az egész, robotok kattintgatják le a hirdetéseket…”

És még sorolhatnám… biztosan te is hallottál már valakitől hasonlókat, pedig mindegyik probléma egy pontra vezethető vissza: stratégia nélkül hirdetsz. (Szerk.: az egyik legnépszerűbb cikkünk a blogon a Facebook hirdetések alapjait mutatja be… ha hirdetsz Facebookon, mindenképpen olvasd el.)

Az igaz, hogy az emberek a Facebookon nem vásárolni akarnak, az viszont már nagyon meredek állítás, hogy nem lehet FB-n eladni. Csak egy jól felépített stratégiára lesz szükséged, és már figyelheted is ahogy napról-napra nő a Facebook hirdetésekből származó bevételed. (Ha nem hiszel nekem nézd meg az esettanulmányunkat… kerítéselemeket adtunk el Facebookon 10 millió Ft értékben, alig 60.000 Ft hirdetési költségből)

ONLINE MARKETING TIPP 2018-RA: Először építsd fel az online marketing stratégiád, határozd meg a célközönséged és alakítsd ki az értékajánlatod… a hirdetésekkel ráérsz ezután foglalkozni.

2. Különböztesd meg a “hideg” és “meleg” célközönségedet

2018-ban még fontosabb lesz a perszonalizáció és a szegmentálás. A reklámzaj egyre nagyobb, ezáltal pedig a vásárlók figyelmét is egyre nehezebb és nehezebb megszerezni… éppen ezért a versenyben maradáshoz elengedhetetlen lesz a profi szegmentáció.

celkozonseg kapcsolat forro

Az a minimum, hogy két fő célcsoportra osztod a közönségedet:

  • Az első a hideg közönség – Ők azok, akik még nem hallottak a cégedről és nincsenek tudatában annak, hogy akár a te terméked/szolgáltatásod is megoldást nyújthat az ő problémáikra. Ez természetesen a legnagyobb tömeg, akiknek első körben még nem eladnod kellene, hanem csak tudatosítanod bennük, hogy ki is vagy (magyarul bemutatkoznod).
  • A második pedig a meleg közönség – Ők azok, akik már hallottak a cégedről, ismerik a márkát és tisztában vannak vele, hogy mivel foglalkozol. Itt az lesz a célod, hogy minél nagyobb arányban konvertáld őket először vevővé, majd pedig visszatérő vásárlóvá.

Ez lényegében a szegmentáció alapja fél perces szintre egyszerűsítve. Persze ettől sokkal részletesebben és profibban kell felépíteni egy ilyen folyamatot, de ha csak ennek a két csoportnak másképp kommunikálsz, már azzal is hatalmas előnyre tehetsz szert a konkurenciáddal szemben.

AJÁNLOTT CIKK: “A szegmentáció alapjai: így csinálj bárkiből vásárlót!”

3. Tartalommarketing nélkül nehéz dolgod lesz

Az előző pontban beszéltünk a szegmentációról, azaz arról, hogy máshogy kell kommunikálnod a hideg és a meleg közönségeddel. Igen ám, itt jön viszont a kérdés, hogy mégis hogyan kell kommunikálni a két különböző csoporttal?

TOFU, MOFU, BOFU

Ebben lesz nagy segítségedre a tartalommarketing, és azon belül is a TOFU – MOFU – BOFU stratégia. Ez lényegében azt mutatja meg, hogy a funnel különböző szintjein elhelyezkedő érdeklődőknek (top of funnel, middle of funnel, bottom of funnel) milyen típusú tartalmakat érdemes készítened.

AJÁNLOTT CIKK: “TOFU, MOFU, BOFU – A tökéletes értékesítési folyamat elemei”

Én úgy látom, hogy ha infoterméket árulsz (pl.: online tréningeket, egy könyvet, vagy az idődet), akkor eddig is elengedhetetlen volt a tartalommarketing használata, 2018-tól viszont még jobban kiéleződik majd a verseny, és már tényleg csak jó és hasznos tartalommal tudsz megmaradni az emberek fejében.

ONLINE MARKETING TIPP 2018-RA: Készíts hasznos, informatív és szórakoztató tartalmakat (cikkek, videók, podcastek, stb), és ezeket hirdesd meg Facebookon. Így bemutatkozol a hideg közönségnek, és egy olyan meleg közönséget is építesz, akiket kifezetten érdekel az a téma, amiről te beszélsz. Ezután már más-más ajánlatot tudsz hirdetni a különböző témát olvasóknak (=szegmentálás). Két legyet egy csapásra. 🙂

4. Automatizáld, amit csak lehet

Mindig is imádtam az automatizált folyamatokat, 2018-ban viszont az online marketing az automatizmusokról fog szólni. Sorra jönnek ki a jobbnál-jobb szoftverek és összekötések (már alig kell valamihez API-t használni, szinte mindenre ott a Zapier), így a legtöbb online munkafolyamatot szinte teljesen automatává tudod tenni.

Marketing Automatizálás

Facebook hirdetések esetében például az egyik legjobb ilyen stratégia az örökzöld kampányok felhúzása. Ez lényegében azt jelenti, hogy több egymásra épülő kampányt indítasz el (egyszer kell csak mindet elkészíteni), melyek szépen végigvezetik az embereket a korábban már megalkotott sales funneleden. Mindezt dinamikus célközönségekkel érheted el, így neked nem kell piszkálnod a kampányokat… ha valaki elvégez egy fontos lépést egyszerűen kikerül az egyik közönségből és átkerül a másikba, így egyből a következő lépést tudod neki hirdetni.

AJÁNLOTT CIKK: “Örökzöld Facebook kampányok – Így készíts folyamatosan bevételt termelő hirdetéseket!”

Mondok egy példát, hogy a gyakorlatban is lásd a működését. Legyen most a feladatunk egy kertészeti áruház hirdetése.

Először is írnék egy pár cikket azokról a témákról, amik érdekelhetik a célközönségünket (pl.: “7 egyszerű tipp a tökéletes kerthez” vagy “így készítsd fel a kertedet a télre”), majd ezeket hirdetném meg Facebookon. Következő lépésként csinálnék egy csalit (letölthető pdf, hasznos videó vagy ingyenes tanácsadás). ezt hirdetném azoknak, akik olvasták valamelyik cikket (és csak nekik!).

Végül pedig megtámogatnám az előre megírt e-mail sorozatot (hiszen a csali letöltése óta már úgy is tudunk vele kommunikálni) egy pár sales hirdetéssel, ami például a húzótermékeinket hirdeti. Ha megnézte már a konkrét terméket (esetleg kosárba is rakta), de végül nem vásárolt, akkor utánamennék egy egyszerű remarketing kampánnyal, ahol azt mutatom be, hogy másnak milyen gyönyörű lett a kertje ettől és ettől.

Mindezt egyszer kell megépíteni (persze utólag érdemes folyamatosan monitorozni, elemezni és fejleszteni), és igazából már csak annyi aktív munkád lesz vele, hogy a funnel elejére csábítsd az érdeklődőket.

ONLINE MARKETING TIPP 2018-RA: Nézz utána, hogy hogyan tudnád egyszerűsíteni valamelyik munkafolyamatodat. Nem feltétlenül kell egyből örökzöld Facebook kampányokban gondolkoznod, lehet hogy egy napi szintű feladat automatizálásával is rengeteg időt takarítasz meg. Mi például éppen most tettük teljesen automatává a BOOM ügynökségi részénél a számlázást és a riportolást, amivel havonta kb 3-4 munkanapot spórolunk így meg.

5. Úgy ugrasz ki a hírfolyamból, ha beleolvadsz

“Oké, a háttér legyen egy kicsit halványabb sárga, a terméket húzzuk át balra, és a szöveg legyen a teljes kép 2/3-ánál. Na, így tök jó, de legyen inkább teljesen más… keresek hozzá új képeket.”

Valahogy így írnám le, hogy mi zajlik a fejemben mikor egy-egy új kampányhoz kreatívot szerkesztek. A gond ott van, hogy mindig a tökéletességre törekszem, így a végletekig tudok azzal szórakozni, hogy hogyan nézzenek ki a hirdetések bizonyos elemei.

Az elmúlt pár hónapban viszont egy “nagy” felfedezésre tettem szert… feltűnt, hogy az egyik hirdetési fióknál a tök egyszerű képek olcsóbban hozzák a konverziókat, mint azok a hirdetések, melyekhez fél órán keresztül szerkesztettem Photoshopban a képet. Érdekes volt, úgyhogy nekiültem és most már tudatosan csináltam egy pár A/B tesztet az összes hirdetési fiókunkban… a végeredmény pedig egészen meglepő (ám mégis logikus) volt.

Az egyszerű, természetes képek (személyes márkaépítésnél akár szelfik is működnek) a legtöbb esetben sokkal jobban teljesítenek, mint az agyonszerkesztett képek. Ez azt is bizonyítja, hogy a Facebookon is egyre nagyobb a reklámzaj, és az emberek kezdenek immunissá válni azokra a hirdetésekre, melyekről első pillantásra látszik, hogy valamit ismét rájuk akarnak tukmálni.

Itt van például az egyik ügyfelünk hirdetése. Több képet és szöveget is teszteltünk, de egyértelműen ez a kép vitt mindent… méghozzá azért, mert nincs rajta szöveg, átfedés, logó és grafiaki elemek. A hírfolyamban görgetve olyan, mintha egy barátod posztolta volna ezt a képet.

Egy tökéletes példa az “életszerű” képek használatára.

ONLINE MARKETING TIPP 2018-RA: Használj egyszerű, lehetőleg saját fotókat. Legyenek a képek nagy felbontásúak (Full HD minimum) és élesek, de nem kell erőlködnöd a művészi beállításokon és a profi szerkesztésen. Ha erős a személyes márkád, akkor egy szelfi jó eséllyel nagyon jó eredményeket hoz majd. A stock fotókat (idén is) kerüld el!

6. Egyre profibb hirdetéseket kell készítened, ha meg akarsz felelni a követelményeknek

Sokan nem is tudják, de (elméletileg) minden hirdetési fióknak van egy “ad score”-ja, ami folyamatosan változik (és számunkra természetesen nem publikus).

BÓNUSZ: Az ingyenes e-bookunkban konkrét útmutatást kapsz ahhoz, hogy hogyan készí­ts eredményes Facebook hirdetéseket. Ha már hirdetsz Facebookon, akkor miért ne tehetnéd azt profi módjára? 🙂 Küldd el Messengeren / Küldd el e-mailben

Ezt úgy képzeld el, mint a hirdetési fiók egészségi szintjét. Kezdetben 100/100-as, ami minden egyes kihágással csökken, míg egy bizonyos szint alatt vélhetően tiltják a hirdetési fiókot. Ilyen negatív tényező lehet például:

  • a túl sok nem jóváhagyott (disapproved) hirdetés
  • szabályok rendszeres megszegése
  • a Facebook legfontosabb irányelveit sértő hirdetések futtatása
  • rossz minőségű hirdetések
  • 20%-nál több szöveg a hirdetések képein

Ez az infó természetesen még nincs hivatalosan megerősítve, de több nagy Facebook szakértő is mondta már, hogy látott erre utaló jeleket, és szerintem is teljesen logikus, hogy a háttérben valahogy pontozzák a hirdetési fiókokat.

ONLINE MARKETING TIPP 2018-RA: Minden esetben tartsd be a szabályokat, mert a rendszeres szabályszegés idővel az adott hirdetési fiókból indított összes hirdetést lepontozza, ergó többet kell fizetned ugyanannyi konverzió eléréséért.

7. Ne higgy az új 20%-os szabálynak

Már régóta él a Facebook híres-hírhedt 20%-os szabálya, ami azt határozza meg, hogy a hirdetések képein lévő szövegmennyiség ne legyen több az adott kép felületének ötödétől. Ezt viszont pár hónapja a Facebook sokunk nagy örömére “eltörölte”… vagy mégsem?

Több hirdetési fióknál is megfigyeltük, hogy ha egy hirdetési fiókban rendszeresen 20%-nál több szöveget tartalmazó képekkel hirdettünk, akkor egyértelműen magasabb volt az összes kampány átlagos CPC-je (és nem csak az adott hirdetésé, ahogy a Facebook azt állítja).

Ez is azt bizonyítja, hogy a háttérben igenis pontozzák a hirdetési fiókokat, és az alapján jutalmazzák vagy büntetik a hirdetőket, hogy milyen minőségű kampányokat készítenek. Ne aggódj, ha betartod a szabályokat, minőségi hirdetéseket készítesz és jól célzol, akkor nem lehet gond.

ONLINE MARKETING TIPP 2018-RA: Amikor csak teheted használj 20%-nál kevesebb szöveget a képeiden, hogy a lehető legolcsóbb eredményeket érd el (és ez nem csak az adott kampányra vonatkozik). Ne feledd, a Facebook azt akarja elkerülni, hogy az emberek hírfolyama egy átláthatatlan apróhirdetési újsággá váljon.

8. Ne a problémára fókuszálj, hanem az “utána” állapotra

Ha rendszeresen hirdetsz Facebookon azt már biztosan tudod, hogy bizonyos iparágak nem kapnak akkora szabadságot mint a többiek. Ilyenek például az alábbiakat hirdető bizniszek:

  • fitness programok
  • gyógyszerek
  • táplálékkiegészítők
  • orvosi ellátások

A Facebook nagyon szigorúan ellenőrzi ezeket a hirdetéseket, és rengeteg szabálynak kell megfelenie egy hirdetésnek ahhoz, hogy hosszútávon is futhasson (és ne kapcsolják le jóváhagyás után fél órával…).

Mi is több ilyen területen tevékenykedő ügyfelünknek kezeljük a Facebook kampányait és oldalait, és nem egyszer belefutottunk már abba, hogy valamiért nem hagyták jóvá a hirdetéseinket, míg végül rájöttünk a dolog nyitjára…

Nem a termékre/szogáltatásra kell fókuszálnod és nem is a problémára amit az megold, hanem arra a bizonyos “utána” állapotra, amit a segítségükkel elérhet.

Tökéletes példa az előtte/utána hirdetéseknek a DigitalMarketertől.

Ha például azokat akarod megcélozni a hirdetéssel akiknek állandóan fáj a háta, akkor ne úgy kezdd a copy-t, hogy: “állandóan fáj a hátad?” hanem valahogy így: “képzeld el, hogy reggel kipattansz az ágyból, gond nélkül bekötöd a cipődet vagy simán becipelsz két hatalmas szatyrot a kocsiból… sokaknak ezeket az egyszerű mindennapi mozdulatokat állandó fájdalom kíséri, de ennek nem kell így lennie…”

Amint látod a második szövegben egyáltalán nem beszéltünk konkrétan a hátfájásról, a mindennapok lefestéséből viszont azonnal kapcsol az ember, hogy ez arra vonatkozik. Ez dupla siker, mert amellett hogy sokkal pozitívabb a szöveg (hiszen azt fested le, hogy ezeket simán meg tudod csinálni) még a Facebook is díjazza azt, hogy nem egy negatív problémáról beszélsz (ergó olcsóbban enged megjelenni).

ONLINE MARKETING TIPP 2018-RA: Ha a fentebb is említett “veszélyes” iparágakban hirdetsz (vagy ha egyszerűen csak sok hirdetésedet nem hagyják jóvá), akkor próbáld meg alkalmazni ezt a technikát. Koncentrálj a megoldásra és a vásárlás után elérhető állapotra. A lényeg a pozitivitás. 🙂

9. Pixel nélkül egy lépést se

2017-ben hatalmas fejlődésen ment keresztül a Facebook algoritmusa, és habár 1-2 éve simán hirdethettél a Facebook Pixel beüzemelése nélkül is, ma már rengeteg pénzt bukhatsz azzal, ha nem telepíted a weboldaladra ezt a követőkódot.

A Facebook Pixel egy pár soros kis kódrészlet, amit a weboldalad forráskódjába elhelyezve a Facebook lehetőséget kap arra, hogy a (Facebookon is regisztrált) felhasználók tevékenységét a te weboldaladon is nyomon kövesse. Talán kicsit ijesztően hangzik, de tényleg ez a funkciója… követi az embereket, ahol csak tudja.

Az egyik legjobb tanács amit csak adhatok 2018-ra az az, hogy mielőtt bármilyen Facebook kampányt is indítasz, pixelezd be a weboldalad/webshopod. Az egész folyamat egy pár perc, és nagyrészt technikai ismeretek nélkül is elvégezhető (főleg WordPress, Shopify, Shoprenter, stb oldalak esetében).

Az alábbi cikkben lépésről-lépésre megtalálod, hogyan tudod beállítani a képpontot.

AJÁNLOTT CIKK: “Minden, amit a Facebook Pixelről tudnod kell!”

10. Bízz a Facebook algoritmusában

Fél éve még én sem gondoltam volna hogy ezt leírom, de jelenleg már tényleg olyan okos a Facebook algoritmusa, hogy sokkal fontosabb megtalálni a tökéletes szöveget/képet/ajánlatot, mert a célzás csak másodlagos.

Pár hónapja hallottam a DigitalMarketer podcastjében, hogy az egyik ügyfelüknek csináltak egy Facebook kampányt, de a hirdetés véglegesítésekor valami zavar volt a hirdetéskezelőben, amit ők akkor éppen nem vettek észre. Mikor 1 héttel később ránéztek a kampányra csak akkor látták, hogy a célközönség tök üres volt (ez egy bugnak köszönhető, valamiért nem mentette el a változtatásokat) és konkrétan az egész USA-t célozták a hirdetésükkel… a csavar viszont csak most jön: ez a kampány hozta az eddigi legolcsóbb konverziókat.

Ez is azt bizonyítja, hogy annyira fejlett már az algoritmus, hogy akár több százmillió fős tömegből is simán megtalálja a legideálisabb embereket az adott hirdetéshez.

Azóta persze több hirdetési fiókban is leteszteltük ezt az elméletet, és azt kell mondjam átlagosan 10-ből 8 esetben ugyanezt tapasztaltuk. Vannak még olyan speciális iparágak, ahol jobban jársz ha alapból leszűkíted a célközönséget, de sok esetben nagyon jól működött az, hogy az egész országot becéloztuk (5+ millió fő) és hagytuk dolgozni az algoritmust.

ONLINE MARKETING TIPP 2018-RA: Feküdj rá a hirdetés kreatívjának és szövegének profi megszerkesztésére, és próbálj meg szélesebb hideg célközönséggel dolgozni (500.000+ fő). Lehet hogy az első pár nap során magas lesz a konverziós költséged, de ne törődj vele, hagyd legalább egy hétig futni a kampányt, hadd tanuljon az algoritmus. Az első pár nap után csökkennie kell a kezdeti átlagköltségednek.

11. Engedd kifutni a Facebook kampányaidat

Szintén az algoritmushoz kapcsolódik a nemrég bevezetett “tanulási szakasz”. Ezt a Facebook már régóta alkalmazza a háttérben, de 2017 végén úgy gondolták ideje publikussá tenni ezeket a számokat.

Ez a “tanulási szakasz” végülis egy adatgyűjtési időszak, ami alapján az algoritmus folyamatosan szűkíteni tudja a jövőben a célközönséget. Ha például 50 ember végrehatja az általad kitűzött célt (letölt egy e-bookot), akkor a Facebook ezt az 50 embert veszi alapul, és igyekszik megkeresni a hozzájuk hasonlókat (hiszen jó eséllyel őket is érdekli majd az adott e-book).

Minden egyes új Facebook kampány először egy tanulási szakasszal indul, aminek általában 50 konverzióval van vége. A konverzió itt a kampány célját jelenti, ami lehet például:

  • vásárlás
  • kosárba rakás
  • lead magnet letöltése
  • árajánlatkérés
  • videó megnézése
  • regisztráció
  • oldal like
  • stb…

PRO TIPP: Bármit is állítasz be, úgy érdemes belőni a budgetet, hogy naponta 5-10 ilyen konverzió érkezzen. Ha például egy vásárlót 1.000 Ft-ból tudsz megszerezni, akkor legalább 5-10 ezer forintos napi költségkeretben érdemes gondolkoznod ahhoz, hogy a legjobb eredményeket érd el. Ha nem tudsz ennyi pénzt rászánni, akkor menj egy lépéssel feljebb, és optimalizálj (jelen példában) kosárba helyezésekre. Egy ilyen eseményt mondjuk 200 Ft-ból tudsz megvenni, így naponta csak 1-2 ezer forintos költségkeret kell ahhoz, hogy az algoritmus jól tudjon működni.

ONLINE MARKETING TIPP 2018-RA: Indítás után ne piszkáld a kampányaidat, adj nekik legalább egy pár napot, hadd gyűjtse az adatokat az algoritmus. Ha a pixel és a konverziós események is jól be vannak állítva az oldaladon, akkor legalább 1-2 hétig ne piszkálj az új kampányokhoz (kivéve ha több nap után is irreálisan magas áron hozzák az eredményeket).

12. Húzz bele a videózással

Rengeteg marketinges azt mondta, hogy 2017 a videók éve lesz… nos, 2018 pedig az élő videóké lesz.

A nyugathoz képest mi mindig le vagyunk maradva egy-két évvel, és az ottani tapasztalataink alapján (egy pár ügyfelünknek nemzetközileg is kezeljük a Facebook kampányait) biztosra mondhatom, hogy a videós őrület csak még tovább fokozódik majd 2018-ban.

A legdrágább piacokon (USA, Kanada, UK) az elmúlt pár hónapban már szinte mindenki videós hirdetéseket készít, mert akkora kattintásonkénti költségek mellett nagyrészt videókkal tudnak igazán jó eredményeket elérni. Ilyen téren mi még nem vagyunk rászorulva a videókra (kb 1/8-ad annyiba kerül itthon hirdetni), de ha az időd engedi mindeképpen kezdj el videós Facebook hirdetéseket is tesztelgetni.

Még jobb, ha rendszeresen bejelentkezel Facebook Live adásokban is, mert ezeknek jelenleg hatalmas az organikus elérése, ráadásul hirdetni is nagyon olcsón tudod (miután lement a live adás).

ONLINE MARKETING TIPP 2018-RA: Készíts videós hirdetéseket is. Ha nincs ötleted (vagy nem tudsz/nem szeretnél videózni), akkor csinálj slideshow hirdetéseket. Összedobsz egy pár képet, beteszel alá valami zenét és már mehet is.

13. Webshopod van? Akkor DPA nélkül el se kezdj hirdetni!

Nemrég egy komplett cikket szántam a dinamikus termékhirdetéseknek, mert többen kérdeztétek hogy pontosan mi is az és hogyan lehet beüzemelni.

A dinamikus termékhirdetéseknek az a lényege, hogy miután megadtad a Facebooknak a termékeid részleteit azután elég csak egy sablon hirdetést készítened, amit a rendszer automatikusan feltölt azzal/azokkal a termékekkel, amit a felhasználó korábban már megnézett a webshopodban.

Ez eddig is az egyik kedvenc funkcióm volt e-commerce bizniszek esetén, de a számok alapján vita nélkül kijelenthetem, hogy 2018-ban is rengeteg pénzt hagysz azzal az asztalon, ha nem üzemelsz be legalább egy DPA kampányt.

Mi például minden új webshopos ügyfelünknek első lépésként ezt álltjuk be, mert minimális költségkeretből (értsd: napi pár száz forint) is hihetetlen bevételt lehet csinálni. Nem ritka a több 100 x-os megtérülés sem a dinamikus termékhirdetés kampányoknál.

Extra jó hír, hogy nem csak a webshopok használhatják a DPA kampányokat, hiszen a Facebook 2017 végén bejelentette, hogy az autóiparra szabva is bevezetik a dinamikus hirdetéseket.

Ez lényegében pontosan úgy működik mint egy webshop esetén azzal a különbséggel, hogy nem kell hozzá egy tényleges webshop. Feltöltheted a járműveket egy termékkatalógusba – amit kifejezetten autókra állítottak össze (megadhatsz például márkát, modellt, évjáratot,  km óra állást, stb) – kattintáskor pedig akár azonnali próbavezetést is foglalhatnak a hirdetésedet megtekintők.

Még külön weboldal sem kell hozzá, hiszen összekötheted a hirdetéseket a Facebook Lead Ads funkciójával, így lényegében kattintás után egy felugró ablakban azonnal megadhatja az érdeklődő az adatait.

ONLINE MARKETING TIPP 2018-RA: E-commerce bizniszeknél mindig használj DPA kampányokat. Ha már van forgalma a webshopodnak ezzel kezdj, mert ez a kampány azonnali pénzt fog hozni, ami mindig jól jön. Ha induló webshopról van szó, akkor ráérsz a DPA kampányokkal foglalkozni, először hideg forgalmat kell szerezned.

14. Olcsón szeretnél hirdetni? Használd a kombinált Facebook hirdetési stratégiát

Pár hónapja részletesebben is írtam egy Facebook hirdetési stratégiáról, melynek az a lényege, hogy okosan kombinálva a mobil és asztali eszközökön való megjelenést csökkentheted az átlagos konverziós költségedet.

AJÁNLOTT CIKK: “Kombinált Facebook hirdetési stratégia – Így szerezz vásárlókat olcsón!”

Ez már kicsit haladóbb technika, úgyhogy ha még csak most kezdesz el Facebook kampányokkal foglalkozni akkor ne feltétlenül ezt a leírást próbáld követni, mert tényleg sokkal fontosabb a célzás és a megfelelő üzenet. Ha viszont már tapasztalt hirdető vagy és érdekelne hogyan tudsz még költséghatékonyabban dolgozni, akkor mindenképpen adj egy esélyt a mobil+asztali stratégiának, főleg ha külföldi piacon is hirdetsz.

15. Használd az Instagramot

Többször is említettem már, hogy nyugaton mennyivel drágább Facebookon hirdetni. Erre természetesen már a hirdetők is rájöttek, és 2017-ben rengeteg vállalkozás kezdte el az Instagramot üzleti célokra is használni.

Várakozásaim szerint ez a trend 2018-ban még tovább erősödik majd, és már nem csak külföldön, de a hazai piacon is érezhető lesz az átalakulás. Mi mondjuk szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen töredék áron tudunk Facebook hirdetéseket indítani a nagyobb országokhoz képest, de egyre nagyobb az elérhető tömeg instán is, így nem szabad megfeledkezni erről a platformról sem.

Jelenleg már több, mint 1 millió magyar használja rendszeresen az instát, főleg a fiatalabb korosztályból. Ha ez a 30 alatti, early-adopter célcsoport érdekes lehet számodra, akkor adj egy esélyt az instás kampányoknak is.

16. Próbáld ki az influencer marketinget

Szintén nyugati trend, hogy a pár ezer/tízezer/százezer követővel rendelkező “influencereket” keresik meg a cégek bizonyos ajánlatokkal.

Ez lényegében egy indirekt hirdetési stratégia, hiszen míg egy reklám felett simán átsiklik az ember, addig az influencereket tudatosan követjük és várjuk a tartalmaikat. Ilyen influencer marketing például az, amikor a 3.000 követővel rendelkező Pistike kap egy próbacsomagot valamelyik táplálékkiegészítő gyártótól, de az is ide sorolható, amikor Kim Kardashian egy új teakeveréket iszik… az alábbi reklám például jó eséllyel nagyobb ROI-t generált ennek a cégnek, mint bármely más TV reklám.

2017-ben már felismerték egy páran, hogy sokkal hatékonyabb ilyen módon hirdetni, hiszen az influencerekre az emberek felnéznek, így ha valaki felvesz egy új limitált kollekciós órát és úgy posztol egy pár képet/videót, akkor az az óra akaratlanul is megtetszik majd a követők egy részének.

Természetesen ez nem csak instán működik, ugyanez a helyzet amikor a TheVR-os srácok kapnak egy-egy új kütyüt bemutatásra, vagy amikor Magyarósi Csaba közös projekteken dolgozik nagyobb cégekkel. A cégek rajtuk keresztül próbálják meg elérni a célközönségüket, ami általában sokkal jobb eredményeket hoz egy sima hirdetéshez képest, hiszen az influencerek aktív figyelmet kapnak (az emberek tudatosan nézik a videókat).

ONLINE MARKETING TIPP 2018-RA: Ha teheted keress fel egy-két influencert és beszélj meg velük valami együttműködést. Nagyon fontos, hogy előtte nézz utána, hogy az ő célközönségük potenciális vevő-e számodra, különben sok eredménye nem lesz a projektnek. Ne félj megkeresni a nagyokat (tapasztalataim szerint még mindig alul vannak árazva a klasszikus médiapiachoz képest), de ha nincs pár százezred egy ilyen kampányra, akkor is érdemes pár kisebb influencert megkeresni (sokan akár ingyen, próbatermékért cserébe is benne lesznek a dologban).

17. Üzemeld be a saját chatbotod

2018 a chatbotok éve lesz. Már az elmúlt fél év során is rengeteg fejlődésen mentek keresztül a chatbotok, jövőre viszont tényleg odáig jut már ez a technológia, hogy szélesebb körben is elkezdhetik bevezetni a vállalkozások.

Ami számomra nagyon izgalmas ebben az egészben az az, hogy látom mekkora potenciál van a chatbotokban, és imádom hogy ez végre egy olyan technológia, amit már kezdetben sem csak “a nagyok” tudnak megfizetni, hanem akár egy éppen induló egyéni vállalkozó is.

Véleményem szerint pár év múlva annyira elterjedtek lehetnek a chatbotok, mint ma a weboldalak… és ha csak akkor indítod el a sajátodat mikor mindenki másé már készen van, az azt jelenti hogy lemaradtál a legértékesebb időszakról.

Ha többet szeretnél tudni a chatbotok működéséről akkor ezzel a cikkel kezdd.

Az már csak hab a tortán, hogy akár a saját chatbotodat is össze tudod pakolni (minimális programozói tudással), ha pedig profi megoldást szeretnél, akkor minket is megkereshetsz, ugyanis jópár vállalkozásnak építettünk már chatbotot (pl.: Update1 Ausztria, Maiutazás.hu, Fitness Junkie). Egy 2017 végén elkészült chatbotunk például ilyen eredményt ért el.

18. Tedd rendbe az alapokat

Napról-napra rengeteg kérdést kapok Facebook hirdetésekkel kapcsolatban, és a legtöbb esetben azt veszem észre, hogy az igazi probléma nem a hirdetésben vagy a kampányban keresendő, hanem magában az ajánlatban.

A legfontosabb tipp amit adhatok, hogy ne várj csodát egyetlen egy eszköztől sem. A Facebook, Google, AdWords, chatbot, honlap, stb mind csak egy eszköz, melynek segítségével embereket csábíthatsz a korábban már profin felépített értékesítési folyamatodba/webshopodba/ajánlatodhoz.

Ha nem teljesít elég jól a bizniszed, akkor lehet hogy nem az eszközöket kell okolnod, hanem egészen az alapokban kell keresned a hibát. Mielőtt elkezdenél hirdetni érdemes meghatároznod például:

Összefoglalás

Nos, én ezekre a változásokra számítok a következő 6-12 hónap során.

Tudom ez így hirtelen talán túl soknak tűnik, de amint látod a Facebook marketing is egy külön szakmává nőtte ki magát az elmúlt években. Már nem elég a hirdetéskezelőt ismerni, vagy kiemelni egy-egy posztot… ha eredményes Facebook hirdetéseket szeretnél futtatni, akkor első körben egy komplett online marketing stratégia kialakításával kell kezdened, majd erre érdemes rádupláznod Facebook kampányokkal.

A cikk olvasása során biztosan neked is rengeteg ötlet ugrott be, amiből sosem lesz semmi, ha most nem tervezed be a megvalósítását (igen, tapasztalatból beszélek…). Arra kérlek legalább tételesen írd össze magadnak, hogy mit szeretnél erről a listáról megvalósítani a következő 3-6 hónap során, és prioritizáld őket fontossági sorrend szerint (pl.: inkább faragj az ajánlatodon és a buyer personádon, mint hogy letesztelj egy minimálisan eltérő hirdetési kreatívot).

Ez a cikk még BOOM mércével mérve is ultrahosszú lett (kb duplája egy átlagos cikkünknek). Ha hasznosnak találtad, kérlek like-old és oszd meg másokkal is, mert nekünk ez hatalmas segítség. Köszönjük! 🙂

 

Ha tetszett a cikk, ezeket egyszerűen imádni fogod!