Tartalommarketing felsőfokon – Így hasznosítsd újra a tartalmaidat

Tartalom újrahasznosítás

Valljuk be, a folyamatos tartalomgyártás nehéz. Ezen nincs mit szépíteni. Bár a tartalommarketing egy nagyon érdekes és fontos téma, de tény, hogy komoly energia befektetést igényel.

  • Folyamatosan nyomás van rajtad, mert állandóan valami újat kell alkotnod?
  • Többször érzed azt, hogy gyenge minőségű tartalmat készítettél?
  • Úgy érzed, hogy a folyamatos kommunikáció miatt kiégsz?

Ha számodra is ismerősek ezek az érzések, akkor valószínűleg a te vállalkozásodban is fontos szerepet játszik a tartalommarketing.

Lehet ezt szeretni vagy nem szeretni, de ha komoly eredményeket akarsz elérni, akkor nem spórolhatod meg a folyamatos kommunikációt.

A tartalomgyártás az egyik legköltségesebb része egy marketingrendszernek, ezért érdemes a lehető legtöbbet kihoznod belőle. De ne aggódj, mert jó helyen jársz!

Megmutatom hogyan lehet ezt kiégés és folyamatos témagenerálás nélkül csinálni.

Jól hangzik? Akkor vágjunk bele.

Miről szól ez a cikk?

Ez a cikk elsősorban azoknak lesz hasznos, akik tapasztalt tartalomgyártók.

Akiknek már nem kell magyarázni, hogy miért fontos a tartalommarketing vagy hogyan kell megírni egy jó blogcikket. Ha sorakoznak a bejegyzések a blogodban vagy a videók a YouTube-csatornádon, akkor a következő néhány sor aranyat fog neked érni.

Az egyik legfontosabb szabály (ami felett sokan egyszerűen elsiklanak): tartalomgyártóként nem kell minden reggel feltalálnod a spanyolviaszt.

Ugyanis senki sem tiltja, hogy újra használd azokat az anyagaidat, amelyekbe korábban sok időt fektettél.

Miért ne arathatnád le velük a babérokat újra és újra? Simán megteheted.

Ez a cikk pont erről, azaz a tartalomgyártásról és a tartalmak újrahasznosításáról szól. Ha valamelyik anyagod jól teljesít, akkor azt nyomatni kell tovább. Csak kicsit másképp, mint előtte.

Amikor ezt a módszert felvetem különböző vállalkozóknak, akkor néha megkapom, hogy a tartalom újrahasznosítása csak egy megúszós technika. Sőt, egy picit a felhasználók átverése, mert valójában csak megismétlünk egy régi anyagot, amitől ráadásul unalmassá is válunk.

De ez egy óriási tévedés…

Valójában a tartalom újrahasznosítása nem csak a te érdeked, hanem a követőid, ügyfeleid érdeke is. Ugyanis arról kell beszélned, amiről ők szeretnének hallani. Ez a lényeg.

A követőid nem arra vágynak, hogy állandóan új témákkal ostromold őket. Hanem arra, hogy arról beszélj, ami számukra érdekes. Nagy különbség.

Az újrahasznosítás a tartalomkészítési stratégia újrakeretezéséről szól.

Ez a marketing technika hihetetlenül sikeres lehet, ha az a célod, hogy növeld a forgalmadat és a konverziót. És mivel mindenkinek ez a célja, ezért érdemes figyelmesen elolvasnod a következő fejezetet.

Miért jó a tartalmak újrahasznosítása?

Gondolj csak bele: ideális esetben a korábbi tartalmaidat már eleve olyan szándékkal alkottad meg, hogy hasznosak legyenek a célközönséged számára. Készítésük során szem előtt tartottad a céljaikat, problémáikat, figyeltél a szóhasználatukra, stb.

Emlékszel? Általános iskolában szinte beleégették a memóriánkba azt a megállapítást, hogy az anyag nem vész el, csak átalakul. Az állandó körforgásban újrahasználódik. Ez a folyamat segít megóvni bolygónk természetes erőforrásait.

A tartalomgyártás világa is ugyanígy működik.

A jó tartalom nem vész el, csupán átalakul.

Nézd csak meg a blogcikkek, videók legjavát!

A legnépszerűbb anyagok sok-sok éve ugyanazokat a témákat dolgozzák fel. A tartalommarketingben ezzel a körforgással lehet újra hasznosítani az értékes üzeneteket és csökkenteni – elnézést a kifejezésért – a hulladék mennyiségét.

A régi tartalom újjászületésének számos előnye van, nézzünk ezek közül hármat:

Időt és energiát spórolsz

Az újrahasznosítás lehetővé teszi számodra, hogy lényegesen kevesebb időt tölts a kezdeti lépésekkel.

Nem kell új témát kitalálnod, nem kell energiát fektetned a kulcsszókutatásba és eleve a tartalom összeállítása sem igényel annyi erőforrást. Ahelyett, hogy hosszú órákat pakolnál a tartalomgyártásba, az újrahasznosítás lehetővé teszi, hogy visszatérj a már meglévő sikeres anyagaidhoz és felnagyítsd azok eredményeit.

Röviden tehát: a tartalom újrahasznosítása maximalizálhatja az erőfeszítéseidet.

Új közönséget érhetsz el

Minden újrahasznosított tartalommal újabb lehetőséget adsz arra, hogy a célközönséged felfedezze a márkádat.

Vannak, akik például soha nem olvasnak blogbejegyzéseket, viszont imádják a podcasteket.

Ugye te ismered a BOOMCastet, a BOOM Marketing podcast-csatornáját? Elárulok egy titkot: havi 12-13 adást csakis úgy lehet publikálni, ha időnként hozzányúlsz a korábban már elkészített tartalmaidhoz. :)

Ha a korábbi tartalmaidat új csatornákra szabod, azzal egészen biztos, hogy több olyan emberhez fogsz eljutni, aki érdeklődik a témád iránt.

Önfejlesztés

Végezetül nézzünk egy olyan szempontot is, ami nem az ügyfeleidről, hanem rólad szól.

Most talán felhúztad a szemöldöködet, de igen, egy tartalom újrahasznosítása az önfejlesztésben is segíthet.

Ha kicsit tatarozod, fejleszted a korábbi anyagaidat, az megerősíti a fejedben már meglévő tudást. Kiegészíti azt, újrastrukturálja, ezzel jártasabbá válsz az adott témában, ami egy jó szakember számára nem lehet mellékes.

Hogyan döntsd el, hogy melyik tartalmadat varázsold újjá?

Azt talán könnyű belátni, hogy a tartalom újrahasznosítása nem lehet öncélú.

A potenciális ügyfeleid észreveszik, ha egyszerűen csak átrendezed egy régi anyagodat és azt teszed közzé. Ezzel valójában nem nyújtasz semmi újat, csak duplikálsz. Ha viszont lelkiismeretesen végzed az újrahasznosítást, az számodra hatékonyabb tartalommarketinget, az ügyfeleid számára pedig hasznosabb tartalmat fog eredményezni.

Fontos, hogy a követőid több értéket kapjanak az anyagok átdolgozásának köszönhetően.

A sikeres újrahasznosítás első lépése, hogy átnézed az archívumodat és megkeresed a feldolgozásra legalkalmasabb anyagokat. Azonban jogosan merülhet fel benned a kérdés, hogy mi alapján válaszd ki azokat a tartalmakat, amelyeket érdemes újjávarázsolni.

Nos, alapvetően bármelyik korábbi anyagodat mutálhatod újabb csatornákra, de akkor leszel a leghatékonyabb, ha a kiválasztást tudatosan végzed. Egyes tartalmak újrahasznosításával jobb eredményeket érhetsz el. Ezeket akkor tudod megtalálni, ha felteszed magadnak az alábbi három kérdést és ezek közül legalább kettőre IGEN-nel válaszolsz.

1) A kiválasztott tartalom a legfontosabb céljaid egyikét szolgálja?

Nézd meg, hogy a nagyító alá vett cikk/videó/bármi mennyire szolgálja hatékonyan a jelenlegi céljaidat.

Én is sok olyan cikket írok, ami csak tágabb értelemben kapcsolódik a BOOM Marketing szolgáltatásaihoz. Emellett vannak olyanok is, amelyek kifejezetten az ideális vásárlóinkat szólítják meg, tűpontosan. Evidens, hogy utóbbiakat érdemes újragondolni.

2) Sokan reagáltak rá?

Vizsgáld meg, hogy az újrahasznosítandó anyag mennyi és milyen reakciókat váltott ki a követőidből (pl.: Facebookon, hírlevélben, a blogod alatti kommentszekcióban, stb.).

Itt is egyszerű a képlet: ahol sok visszajelzést találsz, az jobban működik. Érdemes ránézned a Google Analytics és a Search Console fiókodra is.

3) Örökzöld a tartalom?

Igyekezz észrevenni, hogy mik azok a témák, amelyek akár 4-5 év múlva is érdekesek lesznek.

A napi aktualitással foglalkozó anyagok jellemzően nem ilyenek, az viszont biztos, hogy 10 év múlva is lesznek, akik le akarnak fogyni, akik meg akarnak tanulni rajzolni, vagy akik keresni fogják a módszert, amivel megtalálhatják a legjobb vállalkozási ötletüket.

Ha már kapiskálod, hogy melyik tartalmadat fogod újjávarázsolni, akkor a következő fejezetben olvashatsz pár tippet a megvalósításra is.

Újrahasznosítási technikák

A tartalom újrahasznosításának számos formája van. De mielőtt ezekre kitérnénk, fontos valamit tisztázni.

A tartalom újrahasznosítása nem egyenlő a terjesztéssel, népszerűsítéssel.

Attól, hogy egy cikket kiraksz a honlapodra, majd azt linkeled a Facebookon, végül elküldöd a linkjét egy kis ajánlóval a hírlevéllistádra, az még nem tekinthető újrahasznosított tartalomnak.

Ezt tartalomterjesztésnek nevezzük, ami szintén nagyon fontos, de itt most nem erről beszélünk.

Tartalom újrahasznosítás

Az újrahasznosítás módszereit 3 csoportba rendeztem neked, a csoportokon belül pedig a különböző technikákról olvashatsz.

Újraközlés módszere

  • Összevonás

Ha egy bizonyos témáról már több cikket is írtál, esetleg videókat is készítettél, érdemes azokat egyetlen összefoglaló felületen újratálalnod. Az összesítő oldalak óriási értéket adhatnak a követőidnek. Erre nagyon jó példa, amikor valaki egy külön bejegyzésben foglalja össze az elmúlt év legolvasottabb anyagait.

  • Frissítés 

Fontold meg a korábbi anyagaid frissítését, ugyanis ezzel is vonzóvá tehetsz egy-egy régi témát.

Adj a cikkedhez további képeket, grafikákat, YouTube-videókat. Vagy végezz egy kisebb kutatást és írj belőle egy plusz fejezetet. Esetleg egészítsd ki az anyagot azokkal a felhasználói kérdésekkel – és persze az azokra adott válaszaiddal – amelyek a cikk megjelenése óta érkeztek.

Ha frissítetted a cikket, ne felejtsd el felhívni rá az ügyfeleid figyelmét.

Konvertálás módszere

A régi tartalom konvertálása a legklasszikusabb újrahasznosítási eljárás. Számos különböző megoldás áll a rendelkezésedre.

  • Blogcikkből audio- vagy videotartalom

Az írásos anyagaidat szinte elég előadni egy kamera vagy egy mikrofon előtt és rögtön többekhez juthatsz el vele. Azonban érdemes egy kis extrát vinned ezekbe a munkákba.

A YouTube-videódból vagy a podcastedből hagyj ki valami érdekeset és utalj rá, hogy ha a néző/hallgató elolvassa a cikkedet, akkor ott további információkat is talál!

  • Videóból, podcastből cikk

Ez épp annyira egyszerű megoldás, mint az előző. Elég legépelned a video- vagy hanganyagaidat, majd színesíteni azokat pár linkkel, grafikával.

  • Blogcikkből email-sorozat

Egy-egy hosszabb cikkedet nyugodtan fedarabolhatod. A különálló részeket picit bővítsd, tedd érdekesebbé, majd rendezd heti, vagy havi hírlevelekbe.

  • Hírlevélből PDF

Ez a megoldás akkor működhet, ha igazán értékes, igényes hírleveleket írsz. Ebben az esetben azok, akik később iratkoztak fel a listádra, egészen biztos, hogy örömmel letöltenek egy olyan PDF-et, ami a régi leveleidet tartalmazza.

Itt nyilván nem a sales levelekre gondolok, hanem azokra, amelyek nem az azonnali konverzióra, hanem a tudás átadására koncentrálnak.

  • Blogcikkből PDF, vagy valódi könyv

Ha egy témáról kétszer, esetleg háromszor is írtál, akkor gyúrd össze az anyagokat és azokból készíts egy PDF-összefoglalót.

Akár feliratkozásért is kínálhatod!

Nem fogod elhinni, de a magyar piacon még arra is van példa, hogy valaki egy az egyben összegyűjtötte egy bizonyos témáról írt blogbejegyzéseit és azt kiadta fizikai könyvben.

  • Blogcikkből poszt

Egyes blogcikkekből készíthetsz rövid posztokat például a Facebookra, vagy kiemelheted belőlük a képi tartalmat és egy-egy rövid üzenettel, idézettel gyárthatsz belőlük izgalmas pineket a Pinterestre.

  • Videóból videó

Ha volt egy hosszabb videód, vagy rögzített webinárod, akkor azokat felbonthatod sok apró videóra.

Van, aki egy 2 órás beszélgetésből kivágta a 10-15 legérdekesebb részt, majd ezeket az 1-2 perces részeket külön-külön népszerűsítette. Mindegyikhez külön címet és posztot gyártott. Közösségi oldalakra kiváló megoldás, hiszen ott eleve csak rövid időt szán rád a felhasználó.

  • Szövegből szöveg

Ha van egy izgalmas blogcikked, akkor keress olyan szakembert, aki szintén foglalkozik a témával és érdekes lehet a követőid számára.

Készíts vele interjút, kérdezz rá nála ugyanazokra az elemekre, amit a blogcikked is tartalmaz.

Ha az interjúalany tartalmas válaszokat adott, akár kompletten leközölheted. Ha csak egy-egy gondolata különbözött a blogodban leírtaktól, akkor pedig kibővítheted vele a régi cikkedet – forráshivatkozással.

Egyéb módszerek

  • Cikkből, videóból infografika

A vizualizálás, egyszerűsítés az egyik legjobb újrahasznosítási technika. Hatékonysága azon múlik, hogy mennyire tudod lényegre törő módon összefoglalni a korábbi tartalmad fő üzeneteit.

  • Vendégcikk írása

Most bizonyára meglepődtél.

Mi a fenét keres itt a vendégcikk ötlete?

Megértem, hogy ez furcsának tűnik, de gondolj csak bele: ha egy korábbi blogcikkedet, videódat, vagy podcastedet részekre bontod, azokból több anyagot is tudsz készíteni, ami nagyon hasznos lehet partnereid számára is.

Ne feledd!

A tartalom újrahasznosításának az az egyik célja, hogy szélesebb közönséghez juss el.

A BOOM Marketing egyik példája

Nemrég elindult a BOOM Marketing podcast-csatornája BOOMCast néven.

Ha még nem tetted meg, csatlakozz a csatorna zárt Facebook-csoportjához, ahol beszélgethetsz a hallgatóinkkal és akár személyesen tőlünk is kérdezhetsz. Ez egy viszonylag új kommunikációs csatorna nálunk, de a tartalmak újrahasznosítását rögtön elkezdtük.

Nálunk – jelenleg – így néz ki egy újrahasznosítási „ciklus”:

  • Nálunk a podcasteknek két fajtája létezik: egy hosszabb (30-60 perces adások, ahol többen beszélgetünk) és egy rövidebb (3-5 perces adások apró „tudásbombákkal”). Utóbbiakat BOOMCast SHORTS néven futtatjuk.
  • A SHORTS adásokból mindig készülnek szöveges bejegyzések,
  • Facebook-posztok,
  • Insta-posztok,
  • készülnek egyperces, feliratozott részletek,
  • ezek néha megjelennek IGTV-n,
  • a hosszabb adásokból készülnek kedvcsináló posztok,
  • mindegyik adás felkerül YouTube-ra is, feliratozva,
  • kivétel nélkül mindegyikről beszámolunk hírlevélben (OFF: a megnyitási arányaink brutálisan megnőttek, érdemes feliratkoznod),
  • a Facebook-csoportunkba is mutáljuk az anyagokat (bár ezeken van még mit csiszolnunk). De csináljuk és ez a lényeg.

A tartalomauditálás

Ha szintet akarsz lépni a tartalom újrahasznosításában, akkor a komplett weboldalad tartalomauditálására lesz szükséged.

Javaslom, hogy ezt kizárólag felkészült szakember bevonásával végezd, hiszen egy auditálás utáni lépés drasztikus mértékben „újracsomagolhatja” az eddigi tartalmaidat, ezért globálisan lehet hatással a weboldalad hatékonyságára.

Szakember nélkül csak akkor vágj bele, ha már tényleg magabiztosan mozogsz a tartalomgyártás területén és a SEO-hoz is konyítasz minimum stabil alap szinten.

Na de mégis hogyan zajlik ez az egész?

A tartalomauditálás első lépéseként egy táblázatba kell rendezned az összes tartalmadat.

Egy sor – egy cikk.

Minden egyes URL-hez hozzá kell rendelned a számodra legfontosabb, mérlegelendő információkat. Ez sok minden lehet: kattintások száma, megjelenés, keresőben elfoglalt pozíció, bármi.

Számos szoftver létezik, amelyek segítséget nyújthatnak ebben.

Van köztük ingyenes (például a Google Analytics és a Google Search Console), de sajnos a többségük fizetős (például a Majestic vagy a Semrush).

Egy általános, ingyenes tartalomauditáláshoz megfelelő lehet a Search Console is. A felülete így néz ki.

Google Search Console példa

A szoftver segítségével fel kell vezetned a kigyűjtött URL-ek mellé a fentebb említett legfontosabb adatokat.

Javaslom, hogy az elmúlt 12 hónap adataira szűrj rá, mert így kiküszöbölheted a szezonalitásból fakadó eltéréseket. Például, ha te egy online ajándékboltot üzemeltetsz és fontos kulcsszó számodra a „karácsonyi ajándékötlet” kifejezés, akkor más adatokat fogsz látni, ha decemberre és mást, ha júliusra szűrsz.

A Search Consoleból könnyen exportálhatod az adatokat egy .csv fájlban, ezzel gyakorlatilag el is végezted a munka nagy részét.

Ennyivel persze nem úszod meg, hiszen itt lép képbe az emberi tényező, azaz a tudásod.

Végig kell menned az összes URL-en (cikken) és a kigyűjtött adatok és a céljaid alapján különböző címkékkel kell ellátnod a tartalmaidat.

Én a következő címkéket javaslom:

Fejlesztés

Ezzel a címkével azokat a cikkeket látom el, amelyekben nagy potenciál van, de jelenlegi állapotukban nem megfelelők. Ezeket a bejegyzéseket érdemes valahogy átalakítani, kibővíteni, felturbózni, hogy hasznosabbak legyenek a jövőben.

Törlés

Az ide tartozó tartalmakkal nem lehet mit kezdeni. Se frissíteni, se összevonni nem érdemes. Igazából csak rontják az oldalad minőségét. Ezért mehetnek a kukába.

Összevonás

Ezt a minősítést azok a cikkek kapják, amelyeket érdemes összeolvasztani egyéb tartalmakkal. A jó minőségű bejegyzés megmarad, a gyengébb pedig beleolvad. Ilyenkor a régi, megszüntetett cikket érdemes átirányítani az újra.

Noindex

Ide tartoznak azok a cikkek, amelyek már nem szolgálják közvetlenül a célodat, mégis úgy ítéled meg, hogy a felhasználók számára valamilyen szempontból még fontos lehet.

Jellemzően ilyenek lehetnek a hír jellegű, napi aktualitásokkal foglalkozó anyagok. Ezek valószínűleg már nem hoznak sok látogatót, de lehet, hogy van bennük olyan információ, amit valamiért visszakereshetnek a felhasználók.

Ezeket érdemes lehet megtartani, de noindexre tenni, azaz megüzenni a keresőrobotoknak, hogy ne vegyék figyelembe a cikket a weboldalad indexálásakor.

Vigyázat, ez már erősen haladó SEO technika! A noindex nagyon veszélyes tud lenni, ha rosszul használod akár tönkre is teheted vele az oldalad organikus forgalmát.

Rendben

Nem fogsz meglepődni: ezt a címkét azok a tartalmak kapják, amelyek jelenlegi állapotukban is megfelelők, azaz nem kell hozzájuk nyúlni.

Egy komoly tartalomauditálás ettől összetetteb, de már egy ilyen elemzéssel is iszonyat sokat javíthatsz az oldaladon.

A tartalom újrahasznosítása és az értékesítési tölcsér kapcsolata

Az értékesítési tölcsér, azaz a funnel hosszú évek óta a marketing egyik fontos fogalma, eszköze.

Ha te is alkalmazol valamilyen funnelt a folyamataid során, akkor tisztában vagy azzal, hogy a tölcsér különböző szakaszaiban eltérő az érdeklődők elköteleződése.

Aki a funnel elején jár, annak aligha tudsz értékesíteni, aki viszont a végén, az már sokkal hűségesebb ügyfél, és sokkal nagyobb valószínűséggel fog nálad vásárolni. Szakemberek szerint 7-8 alkalommal kell egy potenciális fogyasztónak találkoznia a tartalmaiddal ahhoz, hogy vásároljon tőled.

Az értékesítési tölcsérben az érdeklődőknek minden szakaszban más-más információra van szükségük, amiben óriási szerepe lehet a tartalom újrahasznosításának.

Vegyünk egy példát!

Tételezzük fel, hogy a webshopodban olyan termékeket árulsz, amelyek segítenek lefogyni a túlsúlyos embereknek.

Van a blogodon egy régi részletes szakmai cikk arról, hogy hogyan kell megállapítani a testtömeg indexet (BMI), hogyan tudja valaki megállapítani, hogy túlsúlyosnak minősül-e, illetve arra is kitérsz benne, hogy milyen tevékenységeket kell végeznie (vagy milyen termékeket kell vásárolnia) annak, aki le szeretne fogyni.

Nyilvánvaló, hogy hiába írsz meg szuper jól egy ilyen cikket, ha valaki nem tudja, hogy te ki vagy, sőt, azzal sincs tisztában, hogy neki van egy (súly)problémája, akkor nem fogja érdekelni a cikked.

Egy ilyen anyagot újra kell hasznosítanod úgy, hogy a funnel különböző szakaszaiban járó érdeklődőknek megfelelő legyen.

Nézd meg az alábbi grafikát és megérted, hogy mire gondolok.

Tartalom újrahasznosítás példa

Összefoglalás

A folyamatos tartalomgyártás tehát nehéz és fontos munka.

De ez a szerencséd, mert így kevesen fogják jól csinálni. Te viszont megkönnyítheted a helyzetedet, ha újrahasznosítod a korábban már jól teljesítő anyagaidat. Hiszen a tartalom nem vész el, csak átalakul.

Ne feledd!

A követőid nem arra vágynak, hogy állandóan új témákkal ostromold őket. Hanem arra, hogy arról beszélj, ami számukra érdekes. Ha figyelsz erre, akkor garantált lesz a sikered.

Tartalomjegyzék

Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük