Olvasási idő: ~17 perc

Ez a cikk neked szól, ha:

  • Webshopod van
  • Webshop indításán gondolkodsz

Ha bármelyik igaz rád a két állítás közül, akkor 100%, hogy előbb- utóbb szembe találod magad a Facebook hirdetésekkel.

A cikkem célja, ha már szembe kerültél a hirdetéskezelő térdremegtető valóságával, legyen egy átfogó kép a fejedben, ami alapján magabiztosabban vághatsz bele.

Mindegy, hogy saját magad állsz neki vagy kiszervezed, ez az átfogó szemlélet hatalmas segítséget fog nyújtani mind a két esetben.

A cikkben:

  • Megmutatom kinek hirdess.
  • Átbeszéljük, hogy mit hirdess.
  • Majd az egészet egy 3 lépéses stratégiába gyúrjuk össze.

Előtte azonban nézzünk körül a haza webshop piacon marketing szemszögből.

Betekintés a hazai webshop marketing életbe!

A Webshop Experts és a ShopRenter már 11. éve készítik el a Nagy Webáruház felmérést hazánkban.

A 2018-as felmérésben 894 hazai webáruház vett részt. A résztvevő webáruházak legkedveltebb marketing eszközei:

  1. Közösségi média (❗️)
  2. Facebook hirdetések (❗️)
  3. SEO
  4. Hírlevél
  5. Google Ads
  6. Kupon

A válaszadók 85%-a rendelkezik Facebook oldallal és a többség elégedett a Facebook hirdetések teljesítményével.

„A felmérésben résztvevők 45%-ánál 1%, vagy annál kisebb a konverziós ráta.

Sajnos még mindig akad 21%, aki nincs tisztában webáruháza legfontosabb mutatójával, hogy 100 látogatóból átlagosan mennyien vásárolnak.”

A teljes felmérést idekattintva találod.

A webshop marketing alapja

Ha Facebook hirdetésekről írok, ez a rész mindig helyet kap a cikkemben.

A Facebook Képpontról van szó. Ez az, ami nélkül elkezdeni sem tudod a cikkben leírtak megvalósítását.

Nagyjából olyan, mintha lenne egy gyönyörű, fekete Lambód jogsi nélkül. Sokra nem mennél vele.

lamborghini

Ezzel az apró kódrészlettel követheted a következőket:

  • Vásárlásokat
  • Termékmegtekintéseket
  • Kosárba helyezéseket

És szinte mindent, ami egy webáruház marketinghez szükséges.

Dávid írt róla egy remek összefoglalót, amiben választ kapsz az összes kérdésedre és lépésről lépésre végig vezet a telepítésen is.

AJÁNLOTT CIKK: “Minden, amit a Facebook Pixelről tudnod kell!”

A stratégia, amire a webáruház marketinged épülni fog!

Az Inbound Marketing!

funny

Az Inbound egyik fő eleme a vásárlói útvonal. Pontosan olyan ez, mintha egy kisgyereket kísérnél át egy forgalmas úton. Már mielőtt elindultok megfogod a kezét, és egészen az út túloldaláig szorítod.

Ugyanezt fogod tenni a vásárlóiddal is. A 3 lépéses stratégia során is ezt fogjuk használni.

AJÁNLOTT CIKK: Mi az az Inbound Marketing?

A Vásárlói Útvonal 3 szakaszból áll:

  1. Tudatosság
  2. Megfontolás
  3. Döntés
stage

Az első szakasz:

Ebben a szakaszban a célközönségedben megmozdul valami. Megjelennek a probléma első tünetei, amire a megoldást fogják keresni. Bár még fogalmuk sincs a megoldásról, sőt még a problémáról sincs tiszta képük, de valami elindult.

Éppen ez a bizonytalanság teszi ezt a célközönséget fogékonnyá a megoldásodra.

Gondold át:

  • Milyen problémára nyújt megoldást a termékem?
  • Milyen kérdések merülnek fel az emberekben a probléma kapcsán?

Ha megvan a megoldás, akkor koncentrálj csakis erre és válaszold meg a kérdéseket a közönséged számára.

A második szakasz:

A második szakaszba tartoznak azok az emberek, akik már tiszta képet alkottak a fejükben a problémáról.

Nekik már ne a probléma tüneteiről beszélj, sokkal inkább a megoldásokról!

  1. Milyen megoldások vannak a problémáira?
  2. Miért a Te megoldásod a legjobb?

A harmadik szakasz:

A probléma után megvannak a lehetséges megoldások is. Itt már konkrét termékeket hasonlítanak összes az emberek.

Mutasd meg:

  • Hogyan segített másoknak a terméked.
  • Mutasd be a terméked megvásárlása utáni állapotot.

Ebben a szakaszban jöhetnek a termékvideók, vélemények, eredmények.

A 2 legfontosabb kérdés a tökéletes webáruház marketinghez!

  1. Kinek?
  2. Mit?

Vagyis milyen célközönségnek, milyen kampánycéllal indítasz hirdetéseket. A következő 2 fejezetben részletesen megmutatom, hogy milyen közönségeket és célokat kell használnod a tökéletes webáruház marketingedhez.

1. Kinek? – vagyis a célközönségek

A következő kérdésekre kaphatsz választ:

  • Milyen célközönségek léteznek a Facebookon?
  • Mik a legjobban teljesítő célközönségek webáruházak esetében?
  • Hogyan tudod őket elkészíteni?

Milyen célközönségek léteznek a Facebookon?

A Facebook hirdetési rendszerén belül 3 fajta célközönséget hozhatsz létre. A kezdő hirdetők általában egyet használnak a 3-ból.

A három közönség típus:

  • Mentett célközönség
  • Egyéni célközönség
  • Hasonmás célközönség

A célközönségeket így hozhatod létre:

  1. Lépj be a vállalkozáskezelődbe!
  2. Válaszd a célközönséget pontot!
  3. Válaszd ki a megfelelőt a három közül!
objektumtár

Mentett célközönség:

A mentett célközönség talán a legismertebb a három közül, bár lehet elsőre nem tűnik ismerősnek, de várd ki a végét.

Ennél a közönségtípusnál adhatsz meg olyan szempontokat mint:

  • Földrajzi célzás
  • Életkor
  • Nem
  • Nyelvek
  • Részletes célzás
  • Kapcsolatok

Ugye, hogy így már ismerősebb?

Az így létrehozott közönségeket nevezi a Facebook mentett célközönségnek. Ha az előbbi szempontok alapján létrehoztál egy közönséget, a végén lehetőséged lesz elmenteni, és később egyszerűen csak kiválasztani.

Az elnevezése talán így érthetőbb. Ez a célközönség az új emberek elérésére alkalmas.

Egyéni célközönség:

Az egyéni célközönség segítségével olyan embereket érhetsz el, akik már valamilyen kapcsolatba kerültek a webáruházaddal. Különböző módokon hozhatsz létre ilyen közönségeket:

hirdetéskezelő

Hasonmás célközönségek:

A hasonmás célközönség létrehozásánál a munka egy részét a Facebookra bízod. Ilyenkor neked egy “forrásközönséget” kell megadnod, ami alapján a rendszer hasonló embereket kereshet.

Például forrásközönségként feltöltheted a legutóbbi 200 vásárlód adatait. A Facebook hirdetési rendszere, ebből a 200 emberből kiindulva, olyan embereket fog keresni, akik hasonlóak a korábbi vásárlóidhoz.

A hasonmás célközönségek létrehozásánál találkozol egy csúszkával, mely 0 és 10% között mozog.

Az 1%-os beállítás mellett egy kicsi, de hasonló közönséget kaphatsz. Míg 10%-nál egy jóval nagyobb közönséget, akik viszont nem olyan mértékben hasonlítanak az általad megadott emberekhez.

A legjobban teljesítő közönségek webáruházak esetében!

Ha igazán jövedelmező webáruházat szeretnél (már pedig azt szeretnél 😄), akkor mind a 3 előbb említett közönségtípust használnod kell. Ezek közül megmutatom Neked azokat, amelyek a legjobban teljesítenek az ügyeleinknél:

Mentett célközönségek:

Akkor jársz a legjobban, ha használod a Buyer Personád. Ezzel a célközönséggel, folyamatosan új embereket érhetsz el, és “friss vért” pumpálhatsz a webáruházba.

Ha nem vagy tisztában a Buyer Personáddal, akkor ajánlom figyelmedbe Dávid összefoglalóját.

AJÁNLOTT CIKK: Mi is az a Buyer Persona?

Egyéni célközönségek:

Ha szívesen megtöltenéd a zsebed pénzzel, akkor a pirossal bekeretezett célközönségeket kell létrehoznod.

célközönség létrehozása

Webhely forgalma

Első lépésként válaszd a “Webhely forgalma” opciót! Itt hozhatsz létre célközönségeket, azokból az emberekből, akik már jártak a weboldaladon.

Lehetőséged van megadni azt is, hogy hány napra szeretnéd megadni ezt a célközönséget. A célközönséget természetesen elég egyszer létrehoznod, ami onnantól kezdve folyamatosan frissül és gyűjti a látogatókat az időszakon belül.

Kiválaszthatod többek között, hogy a weboldalad összes látogatóját szeretnéd a célközönségedbe pakolni, vagy csak egy konkrét oldal látogatóit.

Ezen kívül készíthetsz célközönségeket különböző eseményekre, mint a vásárlás, kosárba helyezés, fizetés kezdeményezése, termékmegtekintés. (Na pontosan ezeket nem tudod megtenni a Képpont nélkül.)

célközönség hozzáadása

Hozd létre ezeket a célközönségeket:

  • Webhely összes látogatója (180 – 90 – 30 – 7 napra)

Hozd létre már előre ezeket a célközönségeket, így amikor a hirdetést rakod össze már nem kell vele bajlódni. Az összes időintervallumra hozd létre és teszteld nálad melyik működik a legjobban.

  • Konkrét weboldal látogatói (180 – 90 – 30 – 7 napra)

Ha vannak Érkező oldalaid (erősen ajánlott), akkor ezekre hozz létre külön célközönségeket.

Ügyféllista

Itt a meglévő ügyféladataid alapján hozhatsz létre célközönségeket a Facebookra. Imádni fogod!

Feltöltheted például az e-mail listád vagy a meglévő vásárlóid. Ezek később nagyon hasznosak lesznek a Hasonmás közönség létrehozásához is.

Gondold át milyen meglévő listáid vannak, ami alapján létrehozhatsz ilyen közönségeket. 

Nagyjából egy 200 fős listában gondolkodj minimum. A Facebook rendszere ez alapján már létre tudja hozni a megfelelő minőségű célközönséget.

Üzleti Instagram- profil és Facebook- oldal

Ez két külön kategória, de mind a kettőnek ugyanaz a lényege. A Facebook és az Instagram oldalad látogatóiból létrehozhatsz közönségeket.

Miért hasznos ez?

Akik találkoztak már veled a két közösségi média óriáson, azok nagyobb valószínűséggel ismernek. Ergo sokkal könnyebb lesz nekik eladni.

A közönségeid tovább szűkítheted azokra az emberekre, akik:

  • Reagáltak egy bejegyzésedre.
  • Üzenetet küldtek az oldaladnak.
  • Mentettek valamit az oldaladdal kapcsolatosan.

Ha még nincs Instagram oldalad, de szeretnél egy ütős profilt a vállalkozásodnak, akkor az #instaPRO tréningünkben minden kérdésre választ fogsz találni!

Emellett pedig, ide kattintva az összes Instagram-ról íródott cikkünket elolvashatod.

Amit első körben hozz létre:

  • A Facebook oldaladdal kapcsolatban aktivitást mutató összes ember 
  • Az Instagram oldaladdal kapcsolatban aktivitást mutató összes ember

Hogy milyen időintervallumra kell létrehoznod ezeket a célközönségeket, függ attól is, hogy milyen aktív az oldalad.

A közösségi oldallal kapcsolatos közönségek létrehozásánál létrehozhatsz 365 napos közönségeket is!

Hasonmás célközönségek:

A hasonmás célközönségek létrehozásához szükséged lesz az előbb említett egyéni célközönségekre. Ezek mindegyikéből hozz létre egy hasonmás célközönséget.

A hasonmás célközönség különlegessége, hogy itt megadhatod a Facebook számára, hogy mennyire legyen hasonló a létrehozott közönség. Ezt egy egyszerű csúszkával teheted meg, ahol 1-10% közötti értéket adhatsz meg. 

Az 1%-os hasonmás célközönséged, kevés embert fog tartalmazni, de ők azok, akik a legjobban hasonlítanak az általad megadott közönséghez.

A 10%-os közönség egy jó nagy közönség lesz, viszont kisebb mértékben fognak hasonlítani az alapközönségre.

Hozd létre a következő hasonmás célközönségeket:

  • Vásárlók
  • Facebook, Instagram követők
  • Weboldal látogatók

Szintén próbálkozz meg több fajta beállítástól. Próbáld ki az 1,3,5 és 10%-os célközönségeket is!

2. Mit? – vagyis a kampánycélok

A Facebookon összesen 11 kampánycél közül választhatsz. Nyugi most nem lesz szükségünk mindegyikre, csak azokra, melyek a legjobban működnek a webshopoknál.

A Facebook, pont úgy, mint az Inbound Marketing, 3 fő részre osztja a kampányok célját.

Ezek pedig a következők:

1.     Ismertség: A terméked vagy szolgáltatásod iránti érdeklődés felkeltésére irányuló célok.

2.     Megfontolás: A vállalkozásod megfontolására és a vele kapcsolatos tájékozódásra ösztönző célok.

3.     Konverziók: Olyan célok, amelyek arra ösztönzik a vállalkozásod iránt érdeklődőket, hogy megvásárolják vagy igénybe vegyék a termékedet vagy szolgáltatásodat.

konverziók

A 11 cél közül, most csupán 3 kampánycélra fogunk koncentrálni:

  • Forgalom: A webhely látogatottságának növelése vagy az alkalmazás használatának ösztönzése.
  • Katalógus alapján történő értékesítés: A katalógusodban szereplő termékeket megjelenítheted a célközönséged alapján.

3 lépéses Facebook stratégia webáruházaknak!

Már tisztába vagy a célközönségekkel és a kampánycélokkal, amit a 3 lépéses stratégia során használni fogunk, remek!

great job

Lépésről lépésre haladva építjük fel a teljes folyamatot. Minden lépcsőn elmondom melyik célközönséget, és kampánycélt kell választanod.

Jöjjön az első lépés!

1. Lépés: Tudatosság szakasz

Ezzel a lépéssel az a célunk, hogy az “ismeretlen embereket” a Facebook oldalunk követőivé tegyük. Így bekerülnek a célközönségünkbe, az oldalunkon keresztül pedig kommunikálhatjuk az ebben a szakaszban fontos „problématudatra” ható üzeneteinket.

Kampánycélként az “Aktivitást” választjuk, azon belül pedig az “Oldalkedvelések” lehetőséget.

aktivitás
oldalkedvelés

Ez egy különleges hirdetés fajta, ahol a hirdetésed célja egyszerűen, hogy kedveljék az oldalad.

Célközönségnek mindenképp egy hideg célközönséget válasz. Ilyen például ha létrehozol egy közönséget a Buyer Personád alapján. Megadod a korát, nemét, érdeklődési körét stb.

A másik lehetőség, hogy hasonmás közönségeket hozol létre és nekik hirdeted az oldalad.

Próbáld ki szinte az összes hasonmás közönséggel, amit csak létre tudsz hozni és nézd meg melyik teljesít a legjobban.

A Buyer Persona alapú célközönséget mindig futtasd a hasonmás közönség mellett. Ezzel folyamatosan a megfelelő (már ha jól alkottad meg a personád) típusú embereket viheted az oldaladra.

Jó, ha tudod:

Attól még, hogy valaki kedveli a Facebook oldalad, nem fogja látni az összes bejegyzésed.

Csupán a követőid egy nagyon kis százaléka fogja látni a bejegyzéseid, ezért érdemes a jól sikerült bejegyzéseid a követőid számára meghirdetni, egy alacsony költségkerettel.

Hirdesd meg a jól sikerült bejegyzéseid, videóid a meglévő követőid között. Ha már a Facebook követőid között hirdeted meg a problématudatot feszegető üzeneteid, sokkal olcsóbban terelheted őket a következő lépcsőfokra.

2. Lépés: Megfontolás

A második lépést a profit fele vezető úton “megfontolás” szakaszban tesszük. De már nem a Facebook oldalunkra tereljük az embereket, hanem a webshopba.

Erre pedig a legjobb a „Forgalom” kampánycél, így második lépésként ezt kell kiválasztanod.

Célközönségnek válaszd a Facebook / Instagram oldalad követőit és a hasonmás közönségeket!

Hasonmás közönségek közül ismét próbálkozz meg a legtöbb fajtával, hozz létre oldalmegtekintésre és termékmegtekintésre is egy hasonmás célközönséget.

Ennél a célnál, fontos, hogy beállíts még egy részletet, amivel sokkal jobb eredményeket érhetsz el:

Menj a “költségkeret és ütemezés” pontra, ahol megtalálod a Hirdetések megjelenítési optimalizálása részt. Itt 3 lehetőség közül választhatsz:

  • Érkezésioldal- megtekintések
  • Hivatkozáskattintások
  • Megjelenések

Válaszd az első lehetőséget, vagyis az Érkezésioldal- megtekintéseket! Ezzel a beállítással olyan embereket érhetsz el, akik nagyon valószínűséggel kattintanak a hirdetésedre és töltik is be az oldalt.

A hirdetéseid sose a fő oldalra, vagy valamilyen általános oldalra mutassanak, hanem küldd a látogatóidat egy termékoldaladra!

Rakj össze egy galériás hirdetést, ahova tedd be a 10 legjobban futó terméked!

forgalom

3. Lépés: Döntés

Ezzel a lépéssel át is lépünk a “Döntés” szakaszba. 

Ebben a háromlépéses stratégiában a 3. lépés a “Katalógus alapján történő értékesítés”. Ez a hirdetés lesz a webshopod Szent Grálja.

„A Facebook dinamikus hirdetéseivel automatikusan reklámozhatod a teljes termékkínálatodat a leginkább releváns célközönség körében a Facebookon, az Instagramon, az Audience Networkben és a Messengerben.”

Elsőre csak nagyon kevés ember fog vásárolni nálad. Éppen ezért kell újra megmutatni azokat a termékeket, amik őt valószínűleg érdeklik, hiszen megnézte vagy kosárba helyezte egy korábbi alkalommal.

Ezeknél a hirdetéseknél, néha elég, ha csak újra meglátja a terméket és eszébe jut, hogy ezt meg kellene venni. Azonban néha kell egy ösztönző, ami ráveszi a vásárlásra.

Ennél a hirdetésfajtánál a célközönség beállítása is máshogy megy:

marketing

Válaszd az első pontot, azaz a “Megtekintés vagy kosárba helyezés vásárlás nélkül” opciót!

Add meg, hogy hány napos intervallumot szeretnél. Próbálkozz meg itt is több variációval. Hirdess 1 napos közönségre, 1 hetes, 2 hetes közönségre!

Ez függ attól is, hogy milyen termékeket árulsz a webshopban. Hiszen, ha egy olcsóbb, kisebb kockázatú terméket árulsz akkor érdemes a rövidebb intervallumban gondolkodni, viszont ha valami drágább, nagyobb elköteleződést kívánó terméked van, akkor 1 hónapos közönséget is érdemes beállítanod.

A rendszer automatikusan kizárja a vásárlókat a célközönségből, vagyis ezzel nem kell törődnöd.

A hirdetések üzenete legyen olyan, ami átbillentheti a vásárlás és nem vásárlás között egyensúlyozókat. A szövegben tüntesd fel a webáruházad előnyeit!

Például, ha ingyen szállítasz, akkor ezt hangsúlyozd a hirdetésben!

“De hát ki van írva az oldalra”. Nem számít…

Fogalmazd bele az összes ilyen, és ehhez hasonló versenyelőnyt a hirdetésedbe! De egyszerre csak egyet, aztán meglátod melyik teljesít a legjobban.

Ehhez a hirdetésfajtához fel kell töltened egy katalógust is a Facebook rendszerébe, ami tartalmazza a termékeid.

Ebben a cikkben Dávid kifejezetten erről a hirdetésfajtáról ír, és megmutatja azt is, hogyan tölthetsz fel termékkatalógust.

AJÁNLOTT CIKK: “Minden, amit a dinamikus Facebook hirdetésekről tudnod kell!”

Mivel ronthatod el a webáruház marketing stratégiád?

A stratégia sikerességéhez vegyük át már most azokat a pontokat, ahol félre mehet az egész.

  • Túl gyorsan akarod

Ahhoz, hogy jól működjön a rendszer időre lesz szükséged. Az első lépésben elindított érdeklődőszerző kampánynak is idő kell míg egy szép kis közönséget hoz össze neked a Facebookra. 

A harmadik lépésben létrehozott “Dinamikus hirdetés” is adatokból dolgozik. Szüksége lesz termékmegtekintőkre és olyanokra, akik kosárba is helyezik a termékeid, hisz nekik tud elindulni a hirdetés.

Ha most indulsz ne légy türelmetlen!

  • Túl sokáig futtatod ugyanazokat a kampányokat

A cikkben sokszor említettem, hogy tesztelned kell. Ki kell próbálnod a célközönségeket, idő intervallumokat, hirdetés szövegeket!

A türelmesség mellet, folyamatosan felügyeld a kampányokat, és ha azt látod, hogy nem működnek akkor nyugodtan nyúlj bele. Próbálj ki egy másik közönséget, változtasd meg a szöveget!

Egyszerre csak egy dolgon változtass, hiszen így megtudhatod, mi nem működött.

  • Túl komplex szövegek

Itt nem a hosszú és a rövid szövegekre gondolok. Teszteld nyugodtan, hogy a Te célközönségednek milyen hosszú vagy épp rövid szöveg jön be. 

Azonban a szövegeidben próbálj meg egy információt átadni, egy vezérfonalat követni. A szöveged legyen megfelelően tagolva, és legyen könnyedén feldolgozható. Emelj ki kulcsfontosságú mondatokat, amit mindenképp elolvas a közönséged. 

Ezt könnyedén megteheted például így!❗️😉

Összefoglalás

Tudom, ez egy hosszú és tartalmas cikk lett. Elsőre nem biztos, hogy sikerült 100%-ig végigolvasni és elképzelni a megvalósítását a saját webáruházadra.

De, amin végig mentünk hatalmas segítségedre lehet, ha tényleg belevágsz.

Amit megtanulhattál a cikkből:

  • Az Inbound Marketing 3 lépése
  • Milyen célközönségeket és kampánycélokat kell használnod a webáruházad esetében
  • Hogyan rakd össze ezeket egy 3 lépéses stratégiába
  • Milyen buktatókat kell elkerülnöd már az elején

Haladj lépésenként a megvalósításba és kísérletezz, nálad melyik célközönség, melyik apró beállítás hozza meg az áttörést a megtérülést illetően!

Ebben a hosszabb cikkben is csak egy apró szeletét tudtam átadni a nagy egésznek. Ha saját magad szeretnél dolgozni a megvalósításon, akkor nézz rá a kimondottan webshopoknak készített oktatóanyagunkra!

Send this to a friend