Ez a cikk neked szól, ha:
- Webshopod van
- Webshop indításán gondolkodsz
Ha bármelyik igaz rád a két állítás közül, akkor 100%, hogy előbb-utóbb szembe találod magad a Facebook hirdetésekkel.
A cikkem célja, hogy – ha már esetleg Te is megtapasztaltad a hirdetéskezelő térdremegtető valóságát – akkor legyen egy átfogó kép a fejedben, ami alapján magabiztosabban vághatsz bele.
Mindegy, hogy saját magad állsz neki vagy kiszervezed, ez az átfogó szemlélet hatalmas segítséget fog nyújtani mind a két esetben.
Ebben a cikkben:
- Megmutatom kinek hirdess.
- Átbeszéljük, hogy mit hirdess.
- Majd az egészet egy 3 lépéses stratégiába gyúrjuk össze.
Előtte azonban nézzünk körül a hazai webshop piacon marketing szemszögből.
Az ingyenes e-bookunkban konkrét útmutatást kapsz ahhoz, hogy hogyan készíts eredményes Facebook hirdetéseket. Ha már hirdetsz Facebookon, akkor miért ne tehetnéd azt profi módjára? Letöltéshez kattints a képre!
A webshop marketing alapja
Ha Facebook hirdetésekről írok, ez a rész mindig helyet kap a cikkemben.
A Facebook Képpontról van szó. Ez az, ami nélkül elkezdeni sem tudod a cikkben leírtak megvalósítását.
Nagyjából olyan, mintha lenne egy gyönyörű, fekete Lambód jogsi nélkül. Sokra nem mennél vele.
Ezzel az apró kódrészlettel követheted a következőket:
- Vásárlásokat
- Termékmegtekintéseket
- Kosárba helyezéseket
És szinte mindent, ami egy webáruház marketinghez szükséges.
Dávid írt róla egy remek összefoglalót, amiben választ kapsz az összes kérdésedre és lépésről lépésre végig vezet a telepítésen is.
AJÁNLOTT CIKK: „Minden, amit a Facebook Pixelről tudnod kell!”
A stratégia, amire a webáruház marketinged épülni fog!
Az Inbound Marketing!
Az Inbound egyik fő eleme a vásárlói útvonal. Pontosan olyan ez, mintha egy kisgyereket kísérnél át egy forgalmas úton. Már mielőtt elindultok megfogod a kezét, és egészen az út túloldaláig szorítod.
Ugyanezt fogod tenni a vásárlóiddal is. A 3 lépéses stratégia során is ezt fogjuk használni.
AJÁNLOTT CIKK: Mi az az Inbound Marketing?
A Vásárlói Útvonal 3 szakaszból áll:
- Tudatosság
- Megfontolás
- Döntés
Az első szakasz:
Ebben a szakaszban a célközönségedben megmozdul valami. Megjelennek a probléma első tünetei, amire a megoldást fogják keresni. Bár még fogalmuk sincs a megoldásról, sőt még a problémáról sincs tiszta képük, de valami elindult.
Éppen ez a bizonytalanság teszi ezt a célközönséget fogékonnyá a megoldásodra.
Gondold át:
- Milyen problémára nyújt megoldást a termékem?
- Milyen kérdések merülnek fel az emberekben a probléma kapcsán?
Ha megvan a megoldás, akkor koncentrálj csakis erre és válaszold meg a kérdéseket a közönséged számára.
A második szakasz:
A második szakaszba tartoznak azok az emberek, akik már tiszta képet alkottak a fejükben a problémáról.
Nekik már ne a probléma tüneteiről beszélj, sokkal inkább a megoldásokról!
- Milyen megoldások vannak a problémáira?
- Miért a Te megoldásod a legjobb?
A harmadik szakasz:
A probléma után megvannak a lehetséges megoldások is. Itt már konkrét termékeket hasonlítanak összes az emberek.
Mutasd meg:
- Hogyan segített másoknak a terméked.
- Mutasd be a terméked megvásárlása utáni állapotot.
Ebben a szakaszban jöhetnek a termékvideók, vélemények, eredmények.
A 2 legfontosabb kérdés a tökéletes webáruház marketinghez!
- Kinek?
- Mit?
Vagyis milyen célközönségnek, milyen kampánycéllal indítasz hirdetéseket. A következő 2 fejezetben részletesen megmutatom, hogy milyen közönségeket és célokat kell használnod a tökéletes webáruház marketingedhez.
1. Kinek? – vagyis a célközönségek
A következő kérdésekre kaphatsz választ:
- Milyen célközönségek léteznek a Facebookon?
- Mik a legjobban teljesítő célközönségek webáruházak esetében?
- Hogyan tudod őket elkészíteni?
Milyen célközönségek léteznek a Facebookon?
A Facebook hirdetési rendszerén belül 3 fajta célközönséget hozhatsz létre. A kezdő hirdetők általában egyet használnak a 3-ból.
A három közönség típus:
- Mentett célközönség
- Egyéni célközönség
- Hasonmás célközönség
A célközönségeket így hozhatod létre:
- Lépj be a vállalkozáskezelődbe!
- Válaszd a célközönséget pontot!
- Válaszd ki a megfelelőt a három közül!
Mentett célközönség:
A mentett célközönség talán a legismertebb a három közül, bár lehet elsőre nem tűnik ismerősnek, de várd ki a végét.
Ennél a közönségtípusnál adhatsz meg olyan szempontokat mint:
- Földrajzi célzás
- Életkor
- Nem
- Nyelvek
- Részletes célzás
- Kapcsolatok
Ugye, hogy így már ismerősebb?
Az így létrehozott közönségeket nevezi a Facebook mentett célközönségnek. Ha az előbbi szempontok alapján létrehoztál egy közönséget, a végén lehetőséged lesz elmenteni, és később egyszerűen csak kiválasztani.
Az elnevezése talán így érthetőbb. Ez a célközönség az új emberek elérésére alkalmas.
Egyéni célközönség:
Az egyéni célközönség segítségével olyan embereket érhetsz el, akik már valamilyen kapcsolatba kerültek a webáruházaddal. Különböző módokon hozhatsz létre ilyen közönségeket:
Hasonmás célközönségek:
A hasonmás célközönség létrehozásánál a munka egy részét a Facebookra bízod. Ilyenkor neked egy “forrásközönséget” kell megadnod, ami alapján a rendszer hasonló embereket kereshet.
Például forrásközönségként feltöltheted a legutóbbi 200 vásárlód adatait. A Facebook hirdetési rendszere, ebből a 200 emberből kiindulva, olyan embereket fog keresni, akik hasonlóak a korábbi vásárlóidhoz.
A hasonmás célközönségek létrehozásánál találkozol egy csúszkával, mely 0 és 10% között mozog.
Az 1%-os beállítás mellett egy kicsi, de hasonló közönséget kaphatsz. Míg 10%-nál egy jóval nagyobb közönséget, akik viszont nem olyan mértékben hasonlítanak az általad megadott emberekhez.
A legjobban teljesítő közönségek webáruházak esetében!
Ha igazán jövedelmező webáruházat szeretnél (már pedig azt szeretnél ), akkor mind a 3 előbb említett közönségtípust használnod kell. Ezek közül megmutatom Neked azokat, amelyek a legjobban teljesítenek az ügyeleinknél:
Mentett célközönségek:
Akkor jársz a legjobban, ha használod a Buyer Personád. Ezzel a célközönséggel, folyamatosan új embereket érhetsz el, és “friss vért” pumpálhatsz a webáruházba.
Ha nem vagy tisztában a Buyer Personáddal, akkor ajánlom figyelmedbe Dávid összefoglalóját.
AJÁNLOTT CIKK: Mi is az a Buyer Persona?
Egyéni célközönségek:
Ha szívesen megtöltenéd a zsebed pénzzel, akkor a pirossal bekeretezett célközönségeket kell létrehoznod.
Webhely forgalma
Első lépésként válaszd a “Webhely forgalma” opciót! Itt hozhatsz létre célközönségeket, azokból az emberekből, akik már jártak a weboldaladon.
Lehetőséged van megadni azt is, hogy hány napra szeretnéd megadni ezt a célközönséget. A célközönséget természetesen elég egyszer létrehoznod, ami onnantól kezdve folyamatosan frissül és gyűjti a látogatókat az időszakon belül.
Kiválaszthatod többek között, hogy a weboldalad összes látogatóját szeretnéd a célközönségedbe pakolni, vagy csak egy konkrét oldal látogatóit.
Ezen kívül készíthetsz célközönségeket különböző eseményekre, mint a vásárlás, kosárba helyezés, fizetés kezdeményezése, termékmegtekintés. (Na pontosan ezeket nem tudod megtenni a Képpont nélkül.)
Hozd létre ezeket a célközönségeket:
- Webhely összes látogatója (180 – 90 – 30 – 7 napra)
Hozd létre már előre ezeket a célközönségeket, így amikor a hirdetést rakod össze már nem kell vele bajlódni. Az összes időintervallumra hozd létre és teszteld nálad melyik működik a legjobban.
- Konkrét weboldal látogatói (180 – 90 – 30 – 7 napra)
Ha vannak Érkező oldalaid (erősen ajánlott), akkor ezekre hozz létre külön célközönségeket.
Ügyféllista
Itt a meglévő ügyféladataid alapján hozhatsz létre célközönségeket a Facebookra. Imádni fogod!
Feltöltheted például az e-mail listád vagy a meglévő vásárlóid. Ezek később nagyon hasznosak lesznek a Hasonmás közönség létrehozásához is.
Gondold át milyen meglévő listáid vannak, ami alapján létrehozhatsz ilyen közönségeket.
Nagyjából egy 200 fős listában gondolkodj minimum. A Facebook rendszere ez alapján már létre tudja hozni a megfelelő minőségű célközönséget.
Üzleti Instagram- profil és Facebook- oldal
Ez két külön kategória, de mind a kettőnek ugyanaz a lényege. A Facebook és az Instagram oldalad látogatóiból létrehozhatsz közönségeket.
Miért hasznos ez?
Akik találkoztak már veled a két közösségi média óriáson, azok nagyobb valószínűséggel ismernek. Ergo sokkal könnyebb lesz nekik eladni.
A közönségeid tovább szűkítheted azokra az emberekre, akik:
- Reagáltak egy bejegyzésedre.
- Üzenetet küldtek az oldaladnak.
- Mentettek valamit az oldaladdal kapcsolatosan.
Ha még nincs Instagram oldalad, de szeretnél egy ütős profilt a vállalkozásodnak, akkor az #instaPRO tréningünkben minden kérdésre választ fogsz találni!
Emellett pedig, ide kattintva az összes Instagram-ról íródott cikkünket elolvashatod.
Amit első körben hozz létre:
- A Facebook oldaladdal kapcsolatban aktivitást mutató összes ember
- Az Instagram oldaladdal kapcsolatban aktivitást mutató összes ember
Hogy milyen időintervallumra kell létrehoznod ezeket a célközönségeket, függ attól is, hogy milyen aktív az oldalad.
A közösségi oldallal kapcsolatos közönségek létrehozásánál létrehozhatsz 365 napos közönségeket is!
Hasonmás célközönségek:
A hasonmás célközönségek létrehozásához szükséged lesz az előbb említett egyéni célközönségekre. Ezek mindegyikéből hozz létre egy hasonmás célközönséget.
A hasonmás célközönség különlegessége, hogy itt megadhatod a Facebook számára, hogy mennyire legyen hasonló a létrehozott közönség. Ezt egy egyszerű csúszkával teheted meg, ahol 1-10% közötti értéket adhatsz meg.
Az 1%-os hasonmás célközönséged, kevés embert fog tartalmazni, de ők azok, akik a legjobban hasonlítanak az általad megadott közönséghez.
A 10%-os közönség egy jó nagy közönség lesz, viszont kisebb mértékben fognak hasonlítani az alapközönségre.
Hozd létre a következő hasonmás célközönségeket:
- Vásárlók
- Facebook, Instagram követők
- Weboldal látogatók
Szintén próbálkozz meg több fajta beállítástól. Próbáld ki az 1,3,5 és 10%-os célközönségeket is!
2. Mit? – vagyis a kampánycélok
A Facebookon összesen 11 kampánycél közül választhatsz. Nyugi most nem lesz szükségünk mindegyikre, csak azokra, melyek a legjobban működnek a webshopoknál.
A Facebook, pont úgy, mint az Inbound Marketing, 3 fő részre osztja a kampányok célját.
Ezek pedig a következők:
1. Ismertség: A terméked vagy szolgáltatásod iránti érdeklődés felkeltésére irányuló célok.
2. Megfontolás: A vállalkozásod megfontolására és a vele kapcsolatos tájékozódásra ösztönző célok.
3. Konverziók: Olyan célok, amelyek arra ösztönzik a vállalkozásod iránt érdeklődőket, hogy megvásárolják vagy igénybe vegyék a termékedet vagy szolgáltatásodat.
A 11 cél közül, most csupán 3 kampánycélra fogunk koncentrálni:
- Forgalom: A webhely látogatottságának növelése vagy az alkalmazás használatának ösztönzése.
- Aktivitás: Több ember elérése a bejegyzéseiddel és az oldaladdal, illetve az ezekkel kapcsolatos aktivitás ösztönzése. Az „Aktivitás” cél a következőkre alkalmas:
- A bejegyzéseid kiemelése (bejegyzéshez kötődő aktivitás)
- Az oldalad népszerűsítése (oldalkedvelések)
- Ajánlat igénylésének ösztönzése az oldaladon (ajánlatigénylések)
- Esemény látogatószámának növelése az oldaladon (visszajelzés eseményre)
- Katalógus alapján történő értékesítés: A katalógusodban szereplő termékeket megjelenítheted a célközönséged alapján.
3 lépéses Facebook stratégia webáruházaknak!
Már tisztába vagy a célközönségekkel és a kampánycélokkal, amit a 3 lépéses stratégia során használni fogunk, remek!
Lépésről lépésre haladva építjük fel a teljes folyamatot. Minden lépcsőn elmondom melyik célközönséget, és kampánycélt kell választanod.
Jöjjön az első lépés!
1. Lépés: Tudatosság szakasz
Ezzel a lépéssel az a célunk, hogy az “ismeretlen embereket” a Facebook oldalunk követőivé tegyük. Így bekerülnek a célközönségünkbe, az oldalunkon keresztül pedig kommunikálhatjuk az ebben a szakaszban fontos „problématudatra” ható üzeneteinket.
Kampánycélként az “Aktivitást” választjuk, azon belül pedig az “Oldalkedvelések” lehetőséget.
Ez egy különleges hirdetés fajta, ahol a hirdetésed célja egyszerűen, hogy kedveljék az oldalad.
Célközönségnek mindenképp egy hideg célközönséget válasz. Ilyen például ha létrehozol egy közönséget a Buyer Personád alapján. Megadod a korát, nemét, érdeklődési körét stb.
A másik lehetőség, hogy hasonmás közönségeket hozol létre és nekik hirdeted az oldalad.
Próbáld ki szinte az összes hasonmás közönséggel, amit csak létre tudsz hozni és nézd meg melyik teljesít a legjobban.
A Buyer Persona alapú célközönséget mindig futtasd a hasonmás közönség mellett. Ezzel folyamatosan a megfelelő (már ha jól alkottad meg a personád) típusú embereket viheted az oldaladra.
Jó, ha tudod:
Attól még, hogy valaki kedveli a Facebook oldalad, nem fogja látni az összes bejegyzésed.
Csupán a követőid egy nagyon kis százaléka fogja látni a bejegyzéseid, ezért érdemes a jól sikerült bejegyzéseid a követőid számára meghirdetni, egy alacsony költségkerettel.
Hirdesd meg a jól sikerült bejegyzéseid, videóid a meglévő követőid között. Ha már a Facebook követőid között hirdeted meg a problématudatot feszegető üzeneteid, sokkal olcsóbban terelheted őket a következő lépcsőfokra.
2. Lépés: Megfontolás
A második lépést a profit fele vezető úton “megfontolás” szakaszban tesszük. De már nem a Facebook oldalunkra tereljük az embereket, hanem a webshopba.
Erre pedig a legjobb a „Forgalom” kampánycél, így második lépésként ezt kell kiválasztanod.
Célközönségnek válaszd a Facebook / Instagram oldalad követőit és a hasonmás közönségeket!
Hasonmás közönségek közül ismét próbálkozz meg a legtöbb fajtával, hozz létre oldalmegtekintésre és termékmegtekintésre is egy hasonmás célközönséget.
Ennél a célnál, fontos, hogy beállíts még egy részletet, amivel sokkal jobb eredményeket érhetsz el:
Menj a “költségkeret és ütemezés” pontra, ahol megtalálod a Hirdetések megjelenítési optimalizálása részt. Itt 3 lehetőség közül választhatsz:
- Érkezésioldal- megtekintések
- Hivatkozáskattintások
- Megjelenések
Válaszd az első lehetőséget, vagyis az Érkezésioldal- megtekintéseket! Ezzel a beállítással olyan embereket érhetsz el, akik nagyon valószínűséggel kattintanak a hirdetésedre és töltik is be az oldalt.
A hirdetéseid sose a fő oldalra, vagy valamilyen általános oldalra mutassanak, hanem küldd a látogatóidat egy termékoldaladra!
Rakj össze egy galériás hirdetést, ahova tedd be a 10 legjobban futó terméked!
3. Lépés: Döntés
Ezzel a lépéssel át is lépünk a “Döntés” szakaszba.
Ebben a háromlépéses stratégiában a 3. lépés a “Katalógus alapján történő értékesítés”. Ez a hirdetés lesz a webshopod Szent Grálja.
„A Facebook dinamikus hirdetéseivel automatikusan reklámozhatod a teljes termékkínálatodat a leginkább releváns célközönség körében a Facebookon, az Instagramon, az Audience Networkben és a Messengerben.”
Elsőre csak nagyon kevés ember fog vásárolni nálad. Éppen ezért kell újra megmutatni azokat a termékeket, amik őt valószínűleg érdeklik, hiszen megnézte vagy kosárba helyezte egy korábbi alkalommal.
Ezeknél a hirdetéseknél, néha elég, ha csak újra meglátja a terméket és eszébe jut, hogy ezt meg kellene venni. Azonban néha kell egy ösztönző, ami ráveszi a vásárlásra.
Ennél a hirdetésfajtánál a célközönség beállítása is máshogy megy:
Válaszd az első pontot, azaz a “Megtekintés vagy kosárba helyezés vásárlás nélkül” opciót!
Add meg, hogy hány napos intervallumot szeretnél. Próbálkozz meg itt is több variációval. Hirdess 1 napos közönségre, 1 hetes, 2 hetes közönségre!
Ez függ attól is, hogy milyen termékeket árulsz a webshopban. Hiszen, ha egy olcsóbb, kisebb kockázatú terméket árulsz akkor érdemes a rövidebb intervallumban gondolkodni, viszont ha valami drágább, nagyobb elköteleződést kívánó terméked van, akkor 1 hónapos közönséget is érdemes beállítanod.
A rendszer automatikusan kizárja a vásárlókat a célközönségből, vagyis ezzel nem kell törődnöd.
A hirdetések üzenete legyen olyan, ami átbillentheti a vásárlás és nem vásárlás között egyensúlyozókat. A szövegben tüntesd fel a webáruházad előnyeit!
Például, ha ingyen szállítasz, akkor ezt hangsúlyozd a hirdetésben!
“De hát ki van írva az oldalra”. Nem számít…
Fogalmazd bele az összes ilyen, és ehhez hasonló versenyelőnyt a hirdetésedbe! De egyszerre csak egyet, aztán meglátod melyik teljesít a legjobban.
Ehhez a hirdetésfajtához fel kell töltened egy katalógust is a Facebook rendszerébe, ami tartalmazza a termékeid.
Ebben a cikkben Dávid kifejezetten erről a hirdetésfajtáról ír, és megmutatja azt is, hogyan tölthetsz fel termékkatalógust.
AJÁNLOTT CIKK: „Minden, amit a dinamikus Facebook hirdetésekről tudnod kell!”
Mivel ronthatod el a webáruház marketing stratégiád?
A stratégia sikerességéhez vegyük át már most azokat a pontokat, ahol félre mehet az egész.
- Túl gyorsan akarod
Ahhoz, hogy jól működjön a rendszer időre lesz szükséged. Az első lépésben elindított érdeklődőszerző kampánynak is idő kell míg egy szép kis közönséget hoz össze neked a Facebookra.
A harmadik lépésben létrehozott “Dinamikus hirdetés” is adatokból dolgozik. Szüksége lesz termékmegtekintőkre és olyanokra, akik kosárba is helyezik a termékeid, hisz nekik tud elindulni a hirdetés.
Ha most indulsz ne légy türelmetlen!
- Túl sokáig futtatod ugyanazokat a kampányokat
A cikkben sokszor említettem, hogy tesztelned kell. Ki kell próbálnod a célközönségeket, idő intervallumokat, hirdetés szövegeket!
A türelmesség mellet, folyamatosan felügyeld a kampányokat, és ha azt látod, hogy nem működnek akkor nyugodtan nyúlj bele. Próbálj ki egy másik közönséget, változtasd meg a szöveget!
Egyszerre csak egy dolgon változtass, hiszen így megtudhatod, mi nem működött.
- Túl komplex szövegek
Itt nem a hosszú és a rövid szövegekre gondolok. Teszteld nyugodtan, hogy a Te célközönségednek milyen hosszú vagy épp rövid szöveg jön be.
Azonban a szövegeidben próbálj meg egy információt átadni, egy vezérfonalat követni. A szöveged legyen megfelelően tagolva, és legyen könnyedén feldolgozható. Emelj ki kulcsfontosságú mondatokat, amit mindenképp elolvas a közönséged.
Ezt könnyedén megteheted például így!❗️
Összefoglalás
Tudom, ez egy hosszú és tartalmas cikk lett. Elsőre nem biztos, hogy sikerült 100%-ig végigolvasni és elképzelni a megvalósítását a saját webáruházadra.
De, amin végig mentünk hatalmas segítségedre lehet, ha tényleg belevágsz.
Amit megtanulhattál a cikkből:
- Az Inbound Marketing 3 lépése
- Milyen célközönségeket és kampánycélokat kell használnod a webáruházad esetében
- Hogyan rakd össze ezeket egy 3 lépéses stratégiába
- Milyen buktatókat kell elkerülnöd már az elején
Haladj lépésenként a megvalósításba és kísérletezz, nálad melyik célközönség, melyik apró beállítás hozza meg az áttörést a megtérülést illetően!
Ebben a hosszabb cikkben is csak egy apró szeletét tudtam átadni a nagy egésznek. Ha saját magad szeretnél dolgozni a megvalósításon, akkor nézz rá a kimondottan webshopoknak készített oktatóanyagunkra!
NE FELEDD: most ingyenesen töltheted le e-bookunkat, amelyből megtudhatod, hogyan készíts sikeres Facebook hirdetéseket. Letöltéshez kattints ide.