Vajon CMS-ben vagy egyedi honlapkészítésben érdemes gondolkodnod?

cms vagy egyedi honlapkeszites

2005 óta készítünk honlapokat, összehangolva az online marketinggel, arculattervezéssel, így elég sok mindent megtapasztaltunk már. Ma már a KKV közegben honlap nélkül garázdálkodni nem túl szerencsés. A kérdés az, hogy milyen honlapban, webshopban érdemes gondolkodnod.

Amikor az ügyfél azt mondja, szeretnék egy jó honlapot, akkor én azt mondom, hogy én pedig egy jó
kocsit. Nem kicsit konkrétabbnak kell lennünk, elkerülve és meghagyva a Jézuskának a meglepetéseket.

Szóval a kérdés elég komplex választ feltételez például a WordPress weboldalkészítés árak meghatározása előtt, mert összhangba kell hoznod a funkcionalitás dolgokat, a keresőoptimalizálással, webdizájnnal, webergonómiával, webjoggal, marketing ihletésű webszövegírással, stb. Példának okáért hiába tetszik az egy oldalas mikro site, SEO szempontból nagyon rossz ötlet, mert nem tudod a menüpontok aloldalait kulcsszóra keresőoptimalizálni.

Milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a honlapkészítés kapcsán?

1. Egyedi fejlesztésű honlap 

Ez azt jelenti, hogy a 0-ról kell felépíteni a honlapot. Az elképzelésed alapján elkészíti a webdizájner a grafikai tervet. Fontos, hogy az arculattervezés segítségével letisztult, egységes honlapban gondolkozzunk. Feltételezve, hogy ügyfelekkel is szeretnénk találkozni.

A többféle terv alapján ki tudod választani azt, ami a legjobban tetszik. Ezután a site-builder összerakja a honlapot a tervek alapján.

Lényeges kérdés, hogy van-e mögötte adatbázis tevékenység, vagyis kell-e különféle adatokat bekérnie a honlapnak, amiket felhasznál, tárol és így tovább. Ezt a folyamatot és a különféle funkciókat a webfejlesztő tudja elkészíteni Neked.

Webshop esetén nagyobb munkáról és gazdagabb funkcionalitásról beszélünk. Ha nagyobb a projekt, akkor nem árt, ha van egy gazdag nagybácsid Amerikából. És érdemes a tartalommarketinget jó minőségű blogolással is megtámogatni, ami fontos SEO szempont is. Már megint a keresőoptimalizálás… 

Mikor érdemes ebben a megoldásban gondolkodnunk?

Ha nagyobb büdzsé áll rendelkezésre és specifikus honlapot szeretnénk, akkor mindenképpen érdemes ebben gondolkodnunk. Például, ha egy különleges szoftverként funkcionál a weblap vagy valami nagyon egyedi dolgot szeretnénk megvalósítani. A nagyok is ezt választják, lásd Spotify, eBay Symfony rendszert használva, melynek egyébként leegyszerűsített változata a Laravel, ami szintén népszerű megoldás.

Előnyök az egyedi fejlesztésű honlapok esetében

Gyakorlatilag akármit meg lehet vele valósítani. Zárt forráskódú, ami azt jelenti, hogy nehezebb átlátni és feltörni a honlapot. A weblapokat úgy szokták meghackelni, hogy automatizált parancsokat írnak a népszerű honlapokra, amiket sok százezren, millióan használnak. Ugyanis mindig lehet egy kis biztonsági rés, amit időbe telik kijavítani a frissítések alkalmával.

Szóval, ha nem a Tiéd a Nike, Ikea, lásd nagyon népszerű honlapok egyike, akkor semmi személyes nincs a hackertámadásban. Egy kivételt tudok, mikor igen jó helyezést ért el kulcsszóra egy KKV honlap és orosz hackerek bepróbálkoztak hatszor váltva harcmodort… Ez nemcsak morálisan, de jogilag is aggályos… A robotok pedig folyamatosan próbálkoznak. Ez a dolguk. De mivel az egyedi fejlesztésű honlapok teljesen eltérő felépítésűek lehetnek, így ezeket kevésbé érinti ez a probléma.

Ráadásul egységes maga a forráskód, mert csak Neked íródik meg teljesen személyre szabottan. Ezáltal egyszerűbb is a forráskód, nincs túlkomplikálva, melynek köszönhetően gyorsan betöltődhet a honlap. Ez szintén fontos SEO szempontból.

Mivel egy csapat összhangban dolgozva fejleszti le Neked, így általában nem kell attól félni, hogy összeakadnak egymással a pluginok (bővítmények). Egyediségét is ki szokták hangsúlyozni, de ez vitatható, hiszen külső kinézetre (lásd, megjelenés) ez nem feltétlen állapítható meg azonnal, hogy alá natúr egyedi fejlesztéssel vagy például WordPress-ben készült-e el az oldal.

Mik a hátrányok?

Az egyedi fejlesztésű honlapok jóval lassabban készülnek el, de ez nem lehet a legfontosabb szempont, ha sok évig szükségünk van egy honlapra. 

Sokkal drágább, akár a többszöröse is lehet például a WordPress-hez mérten, ugyanis több szakértő, több munkája során készül el az igényes munka. Legalábbis jobb esetben.  Később, ha a cég megszűnik, vagy ha másokat szeretnénk a karbantartással megbízni, tovább fejleszteni, akkor gondban leszünk. Ugyanis más honlapkészítők, webfejlesztők nem biztos, hogy vállalják a munkát. Mire sok ezer kódot átnézve kiismerik a honlap vagy a webshop egyedi működését, ahhoz képest könnyebben megírnak egy újat.

Mi is többször futottunk bele olyan komolyabb, például 10.000+ webtermékkel rendelkező webshop programozásba, ami tele volt hibákkal. Erről az ügyfél nem tehet, de mi sem. Ráadásul ismeretlen ember munkája kapcsán nem szeretünk felelősséget vállalni. Ilyenkor sok zombi csontváz szokott hirtelen életre kelni a szerződés aláírása után, gondoskodva róla, hogy hétvégén sem unatkozzunk.

2. Mit jelent az egyszerűbb megoldású, sablonokból készült honlapkészítés? 

Ma már minden az egyszerűsítésről, automatizálásról szól. Azért, hogy ne kelljen mindent a nulláról folyton felépíteni, a fejlesztők létrehoztak előre megírt sablonokat. Nagyjából úgyis ugyanazokra a funkciókra van szüksége mindenkinek. Weblap, blog oldal, webshop, form-ok, hírlevél, termék oldal, galéria, stb.

Gyakorlatilag egy kis ügyességgel bárki össze tud kattintani egy weblapot a drag-and-drop (fogd és vidd) technológia segítségével. Nincs minden esetben szükség külön grafikusra, site-builderre és webfejlesztőre, ugyanis professzionális grafikai sablonok is elérhetőek.

Többféle ilyen jellegű lehetőség van, a legnépszerűbb a WordPress honlap. Nagyjából a honlapok egyharmada ezzel a megoldással készül el.

Mit tud a WordPress pontosan?

A WordPress egy CMS (Content Management System). Ez azt jelenti, hogy webdizájner, programozó, site-builder nélkül is felépíthető a weblapod. Legyen szó egyszerű honlapról, vagy blogról, vagy webshopról, illetve egyszerre mind a háromról.

Ezt a népszerű megoldást választják a legtöbben. Alapvetően blog motornak indult, de ma már webáruház vagy weboldalkészítésre is kiválóan alkalmas. Maga az alapmotor, és néhány sablon díjmentesen hozzáférhető, és folyamatos fejlesztés alatt áll. Emellett vannak ingyenes és fizetős grafikai sablonok, és egyéb bővítmények (pluginok).

A különféle funkciókhoz fel tudunk telepíteni plugin-okat. Több tízezer különféle sablon és plugin áll rendelkezésünkre. Ha azonban valamelyik funkció hiányozna, vagy egyedi megoldásban gondolkodunk, akkor lehetőség van webfejlesztő segítségével megváltoztatni, leprogramozni azt. 

Ilyenkor úgynevezett child témát használunk vagy a CSS stílus fájlba dolgozunk, hogy a frissítés ne írja felül az egyedi fejlesztéseket. Érdemes ezt azért kikerülni – ha egy mód van rá -, hogy lehetőleg később se származzon ebből probléma, ha nincs szükségünk egy új izgalmas hobbira.

Komolyabb, 10-20 újságíróval rendelkező hírportál is használja a WordPress-t, ahol minden nap publikálnak. A háttérben pedig ott van a fejlesztői csapat, akik teljesen egyedivé teszik a rendszert, és javítják az esetlegesen felmerülő hibákat. Egyébként a BOOM Marketing is WordPress alapú. Hoppá!

Ha valamilyen problémád adódik, akkor rengeteg információt találsz magyarul, angolul a neten és fórumokon van lehetőség kérdezni. De webfejlesztőhöz is bármikor fordulhatsz, a WordPress-szel sokan szívesen dolgoznak.

Miért választják a legtöbben a WordPress-t?

Egyszerűen létre tudod vele hozni a saját profi honlapodat. Legyen szó kisebb vagy nagyobb honlapról, webshopról, hírportálról stb. Gyorsan el tudsz vele készülni, és a honlapkészítő cégek is viszonylag olcsón elkészítik Neked a weblapot, ha nem akarsz vele bíbelődni. Persze ha komoly fejlesztésekre van szükség, akkor az megnöveli az árat, mert az plusz munka.

Maga a fejlesztése sok ezer ember által folyamatosan biztosítva van és nem túl drága a fenntartási költsége sem a honlapnak. Nem alakul ki függőség, mert a honlapkészítő cégek jelentős része szeret vele dolgozni.

Nyílt forráskóddal rendelkezik, ami azt jelenti, hogy minden átlátható a motorháztető alatt. Ebből pedig az következik, hogy bárki tovább tudja építeni, fejleszteni. 

Nem feltétlen van szükség grafikusra, site-builderre, programozóra, de az is megoldható, hogy egyedi tervezésű honlapot csináltatsz Magadnak és alatta a WordPress motort futtatod. Ha azonban nem akarsz erre, vagy arculattervezésre költeni, akkor is el tudsz indulni. Ha pedig nincs pénzed rá, akkor az időddel, energiáddal fizetve Te is kitanulhatod a csínját-bínját a dolognak elkészítve saját weblapodat.

Milyen hátrányokkal kell számolni a WordPress esetén?

Nagyon specifikus funkciókat általában nem tud a rendszer, azokat külön le kell fejleszteni. Fontos előre tisztázni a funkcióbeli elképzeléseket, mert a sablonok mindent nem tesznek lehetővé. Általában azért, főleg kompromisszummal meg lehet oldani mindent.

Mivel a nyílt forráskód miatt teljesen átlátható a rendszer és nagyon népszerű, így könnyebben feltörhető. Szívesen írnak rosszindulatú programokat erre a célra. Például régebben sok WordPress honlapot törtek fel annak köszönhetően, hogy az „admin” felhasználó nevet túl sokan választották. Ehhez már csak a jelszavakat kellett kitalálnia a hackereknek.

Ma már azonban plugin-okon vagy form-okon keresztül is fel szokták törni a rendszert. Sőt, a webkarbantartás során egy ügyfélnek először vírusmentesíteni kellett az oldalát, mert olyan vicces vírus merült fel, mely idegen nyelven publikált cikket ott, meglinkelve az oldalát. Egyre kifinomultabb, kreatívabb a cyber bűnözés, ahogy nő a forgalom az online térben.

WordPress esetén megeshet, hogy „összevesznek” egymással a különféle sablonok, plugin-ok. Ebben az esetben a neten érdemes kutakodni miután megnéztük a beállításokat. Ha fórumon sem találunk megoldást, akkor a plugin írójával angolul levelezve általában 1-2 napon belül választ kapunk. Többnyire nagyon készségesek és segítőkészek, nem tisztelet az apró kivételnek, akiknek bizonyára éppen rossz napjuk van.

Felmerül, hogy a bonyolultan, „csúnyán” megírt forráskód lassíthatja az oldalt. Ez részben igaz. Nyilván az oldal-élmény algoritmus, a Core Web Vitals érték miatt nem kell ecsetelnem ennek fontosságát keresőoptimalizálási szempontból.

Másrészről, ha figyelmesen olvastad el, amit írtam, akkor láthatod, hogy olyan hírportál is használ WordPress-t, amelyiket feltehetően Te is nap, mint nap olvasol és százezer cikk található meg rajta. Mégsem lassú. Ennek az az oka, hogy honlapot szerver oldalról is lehet gyorsítani, nemcsak cache plugin beállításával vagy a legutolsó látogató által frissült tartalmat is betölthetjük és így tovább.

És ha gyors az oldal, és működik minden funkció, akkor kit érdekel, hogy hogyan néz ki a forráskód, a user nem azt fogja nézni, a Google bot is fel fogja térképezni, persze kímélve az erőforrásait stb.  Mindenki boldog! 

A WordPress-ben vannak típushibák, amik nem biztos, hogy javításra kerülnek, így kell hozzá egy kis rugalmasság. Volt olyan ügyfelünk, aki grafikusként pixel pontosan átrendeztetett mindent, és nagyon konkrét elképzelési voltak, hogy mit akar. Teljesítettük, a végén mindenki nevetett, mi talán egy kicsit kínunkban, de az ügyfél óhaja szent és sérthetetlen.

További problémát okozhat, ha nem fejlesztik tovább a kiválasztott sablont, ilyenkor nem árt azt lecserélni. Pont tegnap hajtottam végre egy ilyen műveletet, a lényeg, hogy kompatibilis legyen a verzióval és rendszeresen fejlesszék. Különben, ha ez évek óta nem történt meg, feltörhetik az oldalt és funkcióbeli problémák léphetnek fel.

Gond lehet azzal is, ha extrém nagy forgalmú a honlap, bár ez általában szerver kérdése, lásd korábban említett nagyobb hírportálok. A hírlevélküldő szoftver pedig nagyon szépen elmuzsikál dedikált szerveren, így spam-elés miatt sem esélyes, hogy letiltják a domain-ünket.

A frissítéseket viszonylag gyakran el kell végezni, mert ez egy élő rendszer, sokan fejlesztik folyamatosan. Ha ezzel nem akarunk foglalkozni, akkor érdemes WordPress karbantartással megbízni egy céget. 

Egyéb megoldások

Ezen kívül rengeteg megoldás van még a piacon. Főleg a WordPress megjelenése előtt voltak népszerűek, legalábbis az első kettő. 

  • A Joomla!, melyet nehezebb kezelni, a piac 5%-a használja nagyjából és aktív online támogatói fórummal rendelkezik. Bárki tovább fejlesztheti a kiterjesztéseket, és ezeket a fórumon meg tudja osztani. 
  • A Drupal diákközösségnek indult, ma egy komplex, nagyon rugalmas moduláris elrendezéssé nőtte ki magát. A telepítése alapszintű, melyet különféle modulokkal tudunk kibővíteni.
  • Komolyabb projektekre szokták használni a TYPO3-at. 
  • Abban az esetben, ha az akadálymentes hozzáférés a cél, akkor a Contao-t érdemes választani. 
  • Akik pedig az egyszerű megoldásokat szeretik, válasszák a Pico-t. Ehhez azonban nincs szerkesztőfelület. 
  • A Wix pedig ugyan nem CMS és a WordPress-hez képest egy jóval egyszerűbb weboldalépítő, ami zárt rendszerű és idővel átvált fizetősre, de cserébe hosting céget sem tudunk cserélni alatta.

Záró gondolatok

A lényeg, hogy az online marketing terv alapján tudd, hogy mit szeretnél pontosan. A legrosszabb, mikor a grafika kompenzálja a semmit. Jó termék közepes marketinggel nyerőbb lehet, mint unalmas termék jó marketinggel.

Ha ez alapján tudjuk kinek, mit, hol s hogyan szeretnénk pontosan értékesíteni, akkor ezt figyelembe véve érdemes olyan rendszerben gondolkodni, amelyik megfelelően kiszolgálja céljainkat. Ehhez igazítsuk a weblapot megfelelő motorról gondolkodva, alulról építve a házat, nem a tetővel kezdve. A honlapkészítés, webshop elkészítése ma már nem olyan nagy dolog.

Utána kezdődik a játék, sok sikert hozzá!

Ez a vendégcikk Keresztes Attilától származik, amit ezúton is köszönünk neki. Még több hasznos infót honlapkészítéssel és online marketinggel, keresőoptimalizálással kapcsolatban Spirit Lab blogjában találsz.

Tartalomjegyzék

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük