{"id":6514,"date":"2022-04-07T04:23:00","date_gmt":"2022-04-07T02:23:00","guid":{"rendered":"https:\/\/boommarketing.hu\/egyeb\/marketing-strategia\/"},"modified":"2023-07-03T23:29:36","modified_gmt":"2023-07-03T21:29:36","slug":"marketing-strategia","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/boommarketing.hu\/online-marketing\/marketing-strategia\/","title":{"rendered":"Marketing strat\u00e9gia tervez\u00e9se l\u00e9p\u00e9sr\u0151l l\u00e9p\u00e9sre"},"content":{"rendered":"\n
A marketing strat\u00e9gia n\u00e9lk\u00fcl olyan, mint egy j\u00f3 sportkocsi GPS n\u00e9lk\u00fcl: sz\u00e9p, lehet vele villogni, men\u0151zni, de csak nagyon nehezen fogod el\u00e9rni vele a c\u00e9lodat.<\/strong><\/p>\n\n\n\n A j\u00f3 marketingstrat\u00e9gia elengedhetetlen az \u00fczleti \u00e9letben.<\/p>\n\n\n\n Na, de hogyan \u00e1ll\u00edts \u00f6ssze egy ilyen strat\u00e9gi\u00e1t?<\/p>\n\n\n\n Ez a bejegyz\u00e9s \u00e9ppen ezt mutatja meg neked. Az al\u00e1bbiakban egy komplett l\u00e9p\u00e9sr\u0151l l\u00e9p\u00e9sre \u00fatmutat\u00f3t kapsz, amellyel biztosan el\u00e9rheted a k\u00edv\u00e1nt sikereket.<\/p>\n\n\n\n V\u00e1gjunk is bele!<\/p>\n\n\n\n Tudtad, hogy azok, akiknek van marketingstrat\u00e9gi\u00e1juk, t\u00f6bb mint 313%-kal nagyobb val\u00f3sz\u00edn\u0171s\u00e9ggel sz\u00e1molnak be sikerr\u0151l?<\/p>\n\n\n\n Megism\u00e9tlem: 313%-kal!<\/p>\n\n\n\n \u00c9s ez a sz\u00e1m nem egy l\u00e9gb\u0151l kapott bullshit, hanem t\u00e9ny. Egy felm\u00e9r\u00e9sb\u0151l der\u00fclt ki, amit a CoSchedule<\/a> k\u00e9sz\u00edtett \u00f6sszesen 3217 marketingszakember bevon\u00e1s\u00e1val.<\/p>\n\n\n\n Sz\u00f3val, ha k\u00e9sz\u00edtesz egy j\u00f3 strat\u00e9gi\u00e1t, akkor h\u00e1romszor nagyobb es\u00e9lyed lesz arra, hogy eladd a term\u00e9keidet, szolg\u00e1ltat\u00e1saidat. Ennek f\u00e9ny\u00e9ben szerintem egy\u00e9rtelm\u0171, hogy mi a feladatod.<\/p>\n\n\n\n Marketingstrat\u00e9gi\u00e1t kell<\/span> k\u00e9sz\u00edtened.<\/p>\n\n\n\n Ez a l\u00e9p\u00e9sr\u0151l l\u00e9p\u00e9sre \u00fatmutat\u00f3 kifejezetten annak lesz \u00e9rt\u00e9kes, aki k\u00f3stolgatja a marketinget vagy szeretne szintet l\u00e9pni.<\/p>\n\n\n\n Teh\u00e1t annak, aki:<\/p>\n\n\n\n Ha b\u00e1rmelyik pontn\u00e1l magadra ismersz, akkor v\u00e9lhet\u0151en csak egy j\u00f3 marketingstrat\u00e9gi\u00e1ra van sz\u00fcks\u00e9ged. A k\u00f6vetkez\u0151 fejezetb\u0151l megtudod, hogy ez pontosan mit jelent.<\/p>\n\n\n\n El\u0151sz\u00f6r is tiszt\u00e1zzuk, hogy mit \u00e9rt\u00fcnk a \u201emarketingstrat\u00e9gia\u201d kifejez\u00e9s alatt.<\/p>\n\n\n\n A sz\u00f3kapcsolat l\u00e1tsz\u00f3lag egyszer\u0171, ennek ellen\u00e9re jobb, ha vil\u00e1gosan k\u00f6r\u00fclhat\u00e1roljuk.<\/p>\n\n\n\n Marketingstrat\u00e9gi\u00e1nak nevezz\u00fck azt a folyamatot, amely le\u00edrja, hogy egy v\u00e1llalkoz\u00e1s hogyan lesz befoly\u00e1ssal az \u00fcgyfeleire, hogy azok vev\u0151v\u00e9 v\u00e1ljanak \u00e9s nyeres\u00e9get termeljenek. A marketingstrat\u00e9gia tartalmazza a v\u00e1llalat \u00e9rt\u00e9kaj\u00e1nlat\u00e1t, a f\u0151bb \u00fczeneteket \u00e9s az ide\u00e1lis v\u00e1s\u00e1rl\u00f3 legfontosabb adatait, jellemz\u0151it.<\/p>\n<\/blockquote>\n\n\n\n Ez \u00edgy el\u00e9g t\u00f6m\u00f6rnek t\u0171nik, igaz? Akkor \u00e1ldozzunk m\u00e9g p\u00e1r mondatot a defin\u00edci\u00f3 kifejt\u00e9s\u00e9re is. <\/p>\n\n\n\n A marketingstrat\u00e9gia annak pontos meghat\u00e1roz\u00e1sa, hogy:<\/p>\n\n\n\n T\u00f6bbek k\u00f6z\u00f6tt ezeket (is) tartalmazza egy j\u00f3 strat\u00e9gia.<\/p>\n\n\n\n Az a tapasztalatom, hogy a legt\u00f6bb c\u00e9g sajnos nem rendelkezik marketingstrat\u00e9gi\u00e1val. Ez el\u00e9g nagy baj, ugyanis ha van egy j\u00f3l \u00e1tgondolt, lelkiismeretesen elk\u00e9sz\u00edtett menetrended, akkor tudatosabban fogsz haladni a c\u00e9ljaid fel\u00e9. Akinek pedig nincs – \u0151k ugyeb\u00e1r a t\u00f6bbs\u00e9g – az vakrep\u00fcl\u00e9st v\u00e9gez.<\/p>\n\n\n\n Sok esetben m\u00e1r az is halad\u00e1s, ha egy c\u00e9gnek van egy \u00e1ltal\u00e1nos strat\u00e9gi\u00e1ja.<\/p>\n\n\n\n Azonban a legprofibbak k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 t\u00edpus\u00fa platformokra \u00e9s csatorn\u00e1kra is k\u00fcl\u00f6n strat\u00e9gi\u00e1t k\u00e9sz\u00edtenek. \u00cdme, a leggyakoribb p\u00e9ld\u00e1k ezek k\u00f6z\u00fcl:<\/p>\n\n\n\n Social media marketingstrat\u00e9gia:<\/strong> Ez a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi oldalak organikus \u00e9s fizetett megjelen\u00e9seire vonatkoz\u00f3 terveket foglalja mag\u00e1ba.<\/p>\n\n\n\n Email marketing strat\u00e9gia:<\/strong> Az email marketing<\/a> rendk\u00edv\u00fcl fontos. Nagyon egyszer\u0171nek t\u0171nik, ugyanakkor gyorsan bonyolultt\u00e1 v\u00e1lhat. \u00c9ppen ez\u00e9rt egy komolyabb v\u00e1llalkoz\u00e1s eset\u00e9ben a terv megl\u00e9te elengedhetetlen.<\/p>\n\n\n\n Digit\u00e1lis marketingstrat\u00e9gia:<\/strong> Az el\u0151z\u0151kn\u00e9l sz\u00e9lesebb ter\u00fcletre koncentr\u00e1l. P\u00e9ld\u00e1ul PPC, SEO, email, organikus social media, stb.<\/p>\n\n\n\n Tartalommarketing-strat\u00e9gia:<\/strong> Ez konkr\u00e9tabban a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9get vonz\u00f3 tartalom l\u00e9trehoz\u00e1s\u00e1nak folyamat\u00e1r\u00f3l sz\u00f3l.<\/p>\n\n\n\n M\u00e1rkastrat\u00e9gia:<\/strong> Egy terv arra vonatkoz\u00f3an, hogy mik\u00e9nt l\u00e9pjen be a piacra egy \u00faj m\u00e1rka. Vagy ha m\u00e1r ott van, hogyan er\u0151s\u00f6dj\u00f6n, vagy hogyan val\u00f3suljon meg az \u00fajrapozicion\u00e1l\u00e1sa.<\/p>\n\n\n\n Bels\u0151 marketingstrat\u00e9gia:<\/strong> A nagy szervezeteknek bels\u0151 marketingsz\u00fcks\u00e9gleteik is lehetnek. Ennek legjobb p\u00e9ld\u00e1ja az un. employer branding<\/a>, azaz a munk\u00e1ltat\u00f3i m\u00e1rka\u00e9p\u00edt\u00e9s. Egy ilyen strat\u00e9gi\u00e1nak az a c\u00e9lja, hogy meghat\u00e1rozza a folyamatot, amellyel el\u00e9rj\u00fck, hogy a megl\u00e9v\u0151 alkalmazottak szeressenek n\u00e1lunk dolgozni. \u00c9s ezt el is mondj\u00e1k m\u00e1soknak.<\/p>\n\n\n\n Public relations strat\u00e9gia:<\/strong> A PR-strat\u00e9gi\u00e1k gyakran rendk\u00edv\u00fcl \u00f6sszetettek lehetnek. Az \u00fcgyfeleken k\u00edv\u00fcl figyelembe kell venni\u00fck a m\u00e9di\u00e1val \u00e9s az egy\u00e9b, nyilv\u00e1nos k\u00fcls\u0151 partnerekkel val\u00f3 kapcsolat\u00e9p\u00edt\u00e9st is.<\/p>\n\n\n\n SEO-strat\u00e9gia:<\/strong> Az organikus keres\u00e9s az egyik legfontosabb t\u00e9nyez\u0151, ha forgalmat szeretn\u00e9l terelni a weboldaladra. A keres\u0151optimaliz\u00e1l\u00e1s<\/a> kifejezetten olyan ter\u00fclet, ahol elengedhetetlen a strat\u00e9giai gondolkod\u00e1s, tervez\u00e9s.<\/p>\n\n\n\n A szakemberek gyakran felv\u00e1ltva haszn\u00e1lj\u00e1k a fenti k\u00e9t kifejez\u00e9st, pedig a marketingstrat\u00e9gia \u00e9s a marketing terv nem egym\u00e1s szinonim\u00e1i. L\u00e9nyeges k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g van k\u00f6zt\u00fck \u00e9s fontos, hogy ismerd ezt a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9get.<\/p>\n\n\n\n A marketing terv a marketingstrat\u00e9gia \u00e9p\u00edt\u0151k\u00f6ve.<\/p>\n\n\n\n Ezek a tervek tartalmazz\u00e1k azokat a konkr\u00e9t, r\u00e9szletes l\u00e9p\u00e9seket, amelyeket meg kell tenned ahhoz, hogy el\u00e9rd a strat\u00e9gi\u00e1ban megfogalmazott c\u00e9ljaidat<\/strong>. A marketing tervek a taktik\u00e1r\u00f3l \u00e9s a megval\u00f3s\u00edt\u00e1sr\u00f3l sz\u00f3lnak. <\/p>\n\n\n\n A j\u00f3 marketingterv el\u0151felt\u00e9tele a strat\u00e9gia megl\u00e9te.<\/p>\n\n\n\n Teh\u00e1t el\u0151sz\u00f6r a marketingstrat\u00e9gi\u00e1t kell kidolgoznod \u00e9s csak ut\u00e1na j\u00f6hetnek a r\u00e9szlettervek<\/strong>, amelyek meghat\u00e1rozz\u00e1k, hogy mit, mikor, hogyan \u00e9s hol fogsz megval\u00f3s\u00edtani. Emellett r\u00f6gz\u00edti azt is, hogy k\u00e9s\u0151bb hogyan fogod m\u00e9rni a marketingterved siker\u00e9t.<\/p>\n\n\n\n \u00cdme, n\u00e9h\u00e1ny megk\u00f6zel\u00edt\u00e9s, ami r\u00e1mutat a marketing terv \u00e9s a marketingstrat\u00e9gia k\u00f6z\u00f6tti k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9gre:<\/p>\n\n\n\n A marketingstrat\u00e9gia az ok, ami le\u00edrja, hogy mi a c\u00e9lod, \u00e9s mi\u00e9rt. Ilyen lehet p\u00e9ld\u00e1ul, hogy t\u00f6bb p\u00e9nzt akarsz keresni, esetleg ismertebb\u00e9 szeretn\u00e9l v\u00e1lni a piacon. Ezzel szemben a marketing terv a m\u00f3dszer, amellyel v\u00e9grehajtod a strat\u00e9gi\u00e1t.<\/p>\n\n\n\n A marketingstrat\u00e9gia c\u00e9lja a marketing \u00f6sszehangol\u00e1sa az \u00fczleti c\u00e9lokkal. Ek\u00f6zben a marketing terv a megval\u00f3s\u00edt\u00e1s\u00e1hoz sz\u00fcks\u00e9ges konkr\u00e9t l\u00e9p\u00e9sek kidolgoz\u00e1s\u00e1ra figyel.<\/p>\n\n\n\n Egy m\u00e1sik fontos k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g, hogy mire \u00f6sszpontos\u00edtunk a marketing terv \u00e9s a marketingstrat\u00e9gia k\u00e9sz\u00edt\u00e9se sor\u00e1n. A strat\u00e9giaalkot\u00e1s a hossz\u00fa t\u00e1v\u00fa c\u00e9lokra, a c\u00e9lk\u00f6z\u00f6ns\u00e9gre<\/a>, a versenyt\u00e1rsakra f\u00f3kusz\u00e1l. Ezzel szemben a tervek k\u00e9sz\u00edt\u00e9sekor a megval\u00f3s\u00edt\u00e1sra, a taktikai l\u00e9p\u00e9sekre kell \u00f6sszpontos\u00edtani.<\/p>\n\n\n\n Most, hogy tiszt\u00e1ztuk a sz\u00e1raz alapfogalmakat, mes\u00e9lek egy t\u00f6rt\u00e9netet egy sr\u00e1cr\u00f3l. Nevezz\u00fck \u0151t mondjuk D\u00e1vidnak.<\/p>\n\n\n\n D\u00e1vid mindig is egy kicsit impulz\u00edv ember volt.<\/p>\n\n\n\n Amikor a saj\u00e1t v\u00e1llalkoz\u00e1s\u00e1t elind\u00edtotta, ezernyi hib\u00e1t elk\u00f6vetett. Szervezetlen volt \u00e9s nem m\u00e9rt semmit. R\u00e1ad\u00e1sul nem vette figyelembe a saj\u00e1t k\u00e9pess\u00e9geit \u00e9s hat\u00e1rait sem. Nem foglalkozott azzal, hogy mennyi munk\u00e1t szabad bev\u00e1llalnia. Ennek pedig az lett a gyors k\u00f6vetkezm\u00e9nye, hogy n\u0151ttek, sokasodtak a hib\u00e1k. Viszont elt\u00f6k\u00e9lt c\u00e9lja volt D\u00e1vidnak, hogy tanuljon ezekb\u0151l a hib\u00e1kb\u00f3l \u00e9s sikeress\u00e9 tegye a v\u00e1llalkoz\u00e1s\u00e1t. <\/p>\n\n\n\n Ez\u00e9rt elkezdett kidolgozni egy strat\u00e9gi\u00e1t a v\u00e1llalkoz\u00e1sa sz\u00e1m\u00e1ra. <\/p>\n\n\n\n Azonban itt j\u00f6tt egy \u00fajabb b\u00f6kken\u0151: D\u00e1vid hirtelen a r\u00e9szletek megsz\u00e1llottj\u00e1v\u00e1 v\u00e1lt.<\/p>\n\n\n\n Mindent t\u00f6k\u00e9letesen meg akart tervezni, miel\u0151tt elkezdte volna a megval\u00f3s\u00edt\u00e1st. Ett\u0151l pedig megb\u00e9nult az eg\u00e9sz folyamat. Elhalasztotta a kamp\u00e1nyok elind\u00edt\u00e1s\u00e1t \u00e9s amire v\u00e9gre eljutott a kamp\u00e1nystartig, m\u00e1r elvesz\u00edtette poz\u00edci\u00f3j\u00e1t a versenyt\u00e1rsaival szemben.<\/p>\n\n\n\n Szerencs\u00e9re a mese \u00fagy \u00e9r v\u00e9get, ahogy \u00e1ltal\u00e1ban a legt\u00f6bb: azaz a kudarcok ellen\u00e9re D\u00e1vid nem volt hajland\u00f3 feladni a c\u00e9ljait. Kem\u00e9nyen tov\u00e1bbdolgozott \u00e9s tanult a hib\u00e1ib\u00f3l, m\u00edg v\u00e9g\u00fcl a v\u00e1llalkoz\u00e1sa sikeress\u00e9 v\u00e1lt.<\/p>\n\n\n\n Itt a v\u00e9ge, fuss el v\u00e9le.<\/p>\n\n\n\n Azt hiszem, nem volt neh\u00e9z r\u00e1j\u00f6nn\u00f6d, hogy a mes\u00e9ben eml\u00edtett D\u00e1vid \u00e9n vagyok. Azonban k\u00f6nnyen el\u0151fordulhat, hogy \u00fagy \u00e9rzed, a t\u00f6rt\u00e9netben szerepl\u0151 keresztnevet ak\u00e1r a saj\u00e1todra is \u00e1t\u00edrhatn\u00e1d. Ez ugyanis egy nagyon-nagyon tipikus esettanulm\u00e1ny. Hiszen mit csin\u00e1l a legt\u00f6bb kezd\u0151 v\u00e1llalkoz\u00f3?<\/p>\n\n\n\n Been there, done that.<\/p>\n\n\n\n Valahol ez az eg\u00e9sz egy t\u00f6k term\u00e9szetes folyamat, de az\u00e9rt ha van r\u00e1 lehet\u0151s\u00e9g, akkor \u00e9rdemes elker\u00fclni.<\/p>\n\n\n\n Ismersz m\u00e1r, tudod, hogy nem t\u00e1vozhatsz a BOOM Marketing blogj\u00e1r\u00f3l \u00fagy, hogy ne besz\u00e9lj\u00fcnk a gyakorlati megval\u00f3s\u00edt\u00e1sr\u00f3l.<\/p>\n\n\n\n Sz\u00f3val csapjunk bele! N\u00e9zz\u00fck v\u00e9gig, hogyan kell \u00f6ssze\u00e1ll\u00edtanod egy sikeres marketingstrat\u00e9gi\u00e1t!<\/p>\n\n\n\n A strat\u00e9gia fel\u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9t 5 nagyobb szakaszra bontottam.<\/p>\n\n\n\n Menj\u00fcnk rajtuk v\u00e9gig egyes\u00e9vel \u00e9s m\u00e1ris \u00f6ssze\u00e1ll a fejedben, hogy milyen l\u00e9p\u00e9seket kell majd elv\u00e9gezned.<\/p>\n\n\n\n Tiszt\u00e1zzunk valamit: a marketing csup\u00e1n egy eszk\u00f6z a v\u00e1llalkoz\u00e1sod \u00e9let\u00e9ben, nem pedig c\u00e9l. Ez most lehet, hogy furcs\u00e1n hangzott t\u0151lem, de ez az igazs\u00e1g. \u00d6nmag\u00e1ban egy marketingstrat\u00e9gi\u00e1nak semmi \u00e9rtelme.<\/p>\n\n\n\n Ez\u00e9rt l\u00e9pj\u00fcnk egyet h\u00e1tr\u00e9bb.<\/p>\n\n\n\n Az els\u0151 \u00e9s legfontosabb teend\u0151, nem a marketing, hanem az \u00fczleti c\u00e9ljaid meghat\u00e1roz\u00e1sa.<\/strong> Ha ez megvan, na, akkor m\u00e1r j\u00f6het a marketing.<\/p>\n\n\n\n Az \u00fczleti c\u00e9lok v\u00e1llalkoz\u00e1sonk\u00e9nt elt\u00e9r\u0151k lehetnek, mutatok r\u00e1 n\u00e9h\u00e1ny \u00e1ltal\u00e1nos p\u00e9ld\u00e1t:<\/p>\n\n\n\n Az \u00fczleti c\u00e9lok meghat\u00e1roz\u00e1s\u00e1nak nagyszer\u0171 m\u00f3dja a SMART-m\u00f3dszer<\/a>.<\/p>\n\n\n\n Ha hat\u00e9konyan m\u0171k\u00f6d\u0151 szervezetet szeretn\u00e9l l\u00e9trehozni, akkor musz\u00e1j lesz SMART c\u00e9lokat kit\u0171zn\u00f6d \u00e9s ez alapj\u00e1n meghat\u00e1roznod az \u00fczleti c\u00e9ljaidat.<\/p>\n\n\n\n Ha ezzel megvagy, akkor j\u00f6het a k\u00f6vetkez\u0151 l\u00e9p\u00e9s!<\/p>\n\n\n\n Most, hogy m\u00e1r l\u00e1tod, hogy \u00fczletileg mit szeretn\u00e9l el\u00e9rni, j\u00f6het a marketing. <\/p>\n\n\n\n Tal\u00e1n nem fog meglepni, hogy a marketingstrat\u00e9gi\u00e1dnak t\u00fckr\u00f6znie kell az \u00fczleti ig\u00e9nyeidet. Ugyanis:<\/p>\n\n\n\n \u2026de ha nem olyan c\u00e9lokat fogalmazol meg, amelyek az \u00fczleti eredm\u00e9nyeidet t\u00e1mogatj\u00e1k, akkor igaz\u00e1b\u00f3l kidobott id\u0151 \u00e9s energia lesz a munk\u00e1d.<\/p>\n\n\n\n Marketingesk\u00e9nt az egyik legfontosabb tennival\u00f3 a re\u00e1lis c\u00e9lok kit\u0171z\u00e9se.<\/p>\n\n\n\n Ebben \u2013 az \u00fczleti c\u00e9lokhoz hasonl\u00f3an \u2013 nyugodtan alkalmazd a SMART-m\u00f3dszert.<\/p>\n\n\n\n Nincsenek mindenkire \u00e9rv\u00e9nyes megold\u00e1sok, ez\u00e9rt a lehet\u0151 legpontosabban fogalmazd meg a marketingc\u00e9ljaidat. \u00cdme, n\u00e9h\u00e1ny p\u00e9lda, ami el\u00e9g gyakran felbukkan a szakemberek list\u00e1j\u00e1n:<\/p>\n\n\n\n Milli\u00f3nyi p\u00e9ld\u00e1t lehetne m\u00e9g eml\u00edteni, de b\u00edzom benne, hogy ezt magadt\u00f3l is tudod.<\/p>\n\n\n\n Itt szeretn\u00e9m felh\u00edvni a figyelmedet a KPI-ok<\/a> \u2013 azaz a kulcsfontoss\u00e1g\u00fa teljes\u00edtm\u00e9nymutat\u00f3k \u2013 fontoss\u00e1g\u00e1ra, amir\u0151l nem v\u00e9letlen\u00fcl \u00edrtam kor\u00e1bban egy \u00e1tfog\u00f3 cikket.<\/p>\n\n\n\n A KPI egy m\u00e9rhet\u0151 \u00e9rt\u00e9k, amely megmutatja, hogy a v\u00e1llalkoz\u00e1sod mennyire hat\u00e9konyan \u00e9ri el a c\u00e9ljait.<\/p>\n\n\n\n M\u00edg a c\u00e9l a konkr\u00e9t eredm\u00e9ny, amit el szeretn\u00e9l \u00e9rni, addig a KPI egy m\u00e9r\u0151sz\u00e1m, ami megmutatja, hogyan teljes\u00edtesz, hogyan haladsz a v\u00e9geredm\u00e9ny fel\u00e9.<\/strong><\/p>\n\n\n\n Teh\u00e1t mostanra tudod, hogy mit szeretn\u00e9l el\u00e9rni \u00fczleti szempontb\u00f3l \u00e9s azt is, hogy ezt milyen marketingc\u00e9lokkal tudod el\u0151seg\u00edteni.<\/p>\n\n\n\n J\u00f6jj\u00f6n a k\u00f6vetkez\u0151 l\u00e9p\u00e9s, ami kihagyhatatlan r\u00e9sze a folyamatnak.<\/p>\n\n\n\n Valljuk be, a piackutat\u00e1s<\/a> fontoss\u00e1g\u00e1val kiv\u00e9tel n\u00e9lk\u00fcl mindenki tiszt\u00e1ban van, ennek ellen\u00e9re alig vannak olyanok, akik el is v\u00e9gzik azt.<\/p>\n\n\n\n Ennek persze megvan az oka, hiszen egy j\u00f3 piackutat\u00e1s val\u00f3ban nagy mel\u00f3.<\/p>\n\n\n\n De ne feledd: a neh\u00e9zs\u00e9gekre lehet\u0151s\u00e9gk\u00e9nt kell tekintened! Ami neh\u00e9z, azt a legt\u00f6bben nem csin\u00e1lj\u00e1k. Azaz egy szuper piackutat\u00e1ssal komoly versenyel\u0151nybe ker\u00fclhetsz. Sz\u00f3val ne vedd f\u00e9lv\u00e1llr\u00f3l! <\/p>\n\n\n\n A piackutat\u00e1s gyakorlatilag a legfontosabb adatok begy\u0171jt\u00e9s\u00e9t jelenti. Ezeknek k\u00e9t forr\u00e1sa lehet:<\/p>\n\n\n\n A bels\u0151 inform\u00e1ci\u00f3k azok az adatok, tapasztalatok, amelyek m\u00e1r most is a rendelkez\u00e9sedre \u00e1llnak, hiszen a v\u00e1llalkoz\u00f3i tev\u00e9kenys\u00e9ged sor\u00e1n keletkeznek (pl.: v\u00e1s\u00e1rl\u00f3i visszajelz\u00e9sek, feliratkoz\u00f3k sz\u00e1ma, konverzi\u00f3s ar\u00e1nyok, \u00e9rt\u00e9kes\u00edt\u00e9s adatai stb.) Az al\u00e1bbiakban megmutatom, hogyan szedd \u00f6ssze ezeket a bels\u0151 inform\u00e1ci\u00f3kat.<\/p>\n\n\n\n Te is a piacod r\u00e9sze vagy, ez\u00e9rt kezdj\u00fck az \u00f6nvizsg\u00e1lattal. <\/p>\n\n\n\n B\u00e1r nem sorolj\u00e1k a piackutat\u00e1s klasszikus elemei k\u00f6z\u00e9, ennek ellen\u00e9re mindenk\u00e9ppen aj\u00e1nlom egy SWOT-elemz\u00e9s<\/a> lefuttat\u00e1s\u00e1t magaddal vagy a v\u00e1llalkoz\u00e1soddal kapcsolatban.<\/p>\n\n\n\n A SWOT egy angol mozaiksz\u00f3 \u00e9s \u00edgy \u00e9p\u00fcl fel.<\/p>\n\n\n\n Ez az elemz\u00e9si technika a strat\u00e9giaalkot\u00e1s egyik fontos l\u00e9p\u00e9se lehet (f\u0151leg akkor, ha indul\u00f3 v\u00e1llalkoz\u00f3 vagy).<\/p>\n\n\n\n Seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel gyorsan felt\u00e9rk\u00e9pezheted, meg\u00e9rtheted a v\u00e1llalkoz\u00e1sod aktu\u00e1lis helyzet\u00e9t, majd erre alapozva megtervezheted a j\u00f6v\u0151beni strat\u00e9gi\u00e1dat.<\/p>\n\n\n\n Ide soroland\u00f3 minden olyan inform\u00e1ci\u00f3, ami a c\u00e9geden bel\u00fcl sz\u00e1mokkal le\u00edrhat\u00f3 \u00e9s a c\u00e9ljaid szempontj\u00e1b\u00f3l relev\u00e1ns lehet. P\u00e9ld\u00e1ul:<\/p>\n\n\n\n A v\u00e1llalkoz\u00e1sod olyan adatokkal is rendelkezik, amelyek nem sz\u00e1mszer\u0171s\u00edthet\u0151k, de ann\u00e1l ink\u00e1bb \u00e9rt\u00e9kesek. Ezek k\u00f6z\u00e9 tartoznak p\u00e9ld\u00e1ul:<\/p>\n\n\n\n \u00c9rdemes ezeket az inform\u00e1ci\u00f3kat is valamilyen m\u00f3don sz\u00e1mszer\u0171s\u00edteni, t\u00e1bl\u00e1zatba rendezni.<\/p>\n\n\n\n Ha sok \u00fcgyf\u00e9lvisszajelz\u00e9ssel rendelkezel, akkor a v\u00e9geredm\u00e9ny nagyon hasznos lehet sz\u00e1modra. Itt igaz\u00e1b\u00f3l arra kell nagyon figyelned, hogy az elemz\u00e9sbe fektetett munka ne ig\u00e9nyeljen t\u00f6bb energi\u00e1t, mint a v\u00e9geredm\u00e9nnyel j\u00e1r\u00f3 haszon.<\/p>\n\n\n\n A bels\u0151 inform\u00e1ci\u00f3kt\u00f3l tal\u00e1n sokkal fontosabbak a k\u00fcls\u0151 inform\u00e1ci\u00f3k. M\u00e9giscsak ezek adnak k\u00e9pet a piacodr\u00f3l, amit szeretn\u00e9l a lehet\u0151 legjobban megismerni.<\/p>\n\n\n\n Ide tartozik minden olyan adat, ami a v\u00e1llalkoz\u00e1sod m\u0171k\u00f6d\u00e9se, fejl\u0151d\u00e9se szempontj\u00e1b\u00f3l hasznos lehet, de nem te vagy az inform\u00e1ci\u00f3 gazd\u00e1ja (pl.: KSH-adatok, tematikus Facebook-csoportokban fellelhet\u0151 v\u00e9lem\u00e9nyek, konkurens c\u00e9gek \u00e9rt\u00e9kes\u00edt\u00e9si folyamatai, stb).<\/p>\n\n\n\n N\u00e9zz\u00fck, mik ezek!<\/p>\n\n\n\n Kev\u00e9sb\u00e9 szem\u00e9lyre szabottak, r\u00e1ad\u00e1sul viszonylag lassan friss\u00fclnek, de \u00e9rdemes \u00e1tn\u00e9zni a nyilv\u00e1nosan el\u00e9rhet\u0151 adatb\u00e1zisokat. Ezek k\u00f6z\u00e9 tartoznak a K\u00f6zponti Statisztikai Hivatal<\/a> adatai, illetve a k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 ipar\u00e1gi kutat\u00e1sok \u00e9s a kisebb felm\u00e9r\u00e9sek.<\/p>\n\n\n\n A felhaszn\u00e1l\u00f3k egym\u00e1shoz val\u00f3 kapcsol\u00f3d\u00e1s\u00e1t seg\u00edt\u0151 oldalaknak k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en, rengeteg ingyenes, hasznos inform\u00e1ci\u00f3t tal\u00e1lhatsz a strat\u00e9gi\u00e1dhoz. Ide sorolhat\u00f3k t\u00f6bbek k\u00f6z\u00f6tt a k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 tematikus Facebook-csoportokban fellelhet\u0151 inform\u00e1ci\u00f3k, vagy p\u00e9ld\u00e1ul a term\u00e9kle\u00edr\u00e1sokn\u00e1l tal\u00e1lhat\u00f3 v\u00e1s\u00e1rl\u00f3i v\u00e9lem\u00e9nyek. <\/p>\n\n\n\n Szerintem ez az egyik legizgalmasabb r\u00e9sze a piackutat\u00e1snak.<\/p>\n\n\n\n Ma m\u00e1r j\u00e1tszi k\u00f6nnyeds\u00e9ggel megtal\u00e1lod, hogy kik azok a potenci\u00e1lis versenyt\u00e1rsak, akikre figyelned kell. J\u00f3 es\u00e9llyel megtal\u00e1lod a term\u00e9keiket, azok \u00e1r\u00e1t, l\u00e1thatod az \u00e9rt\u00e9kes\u00edt\u00e9si \u00e9s kommunik\u00e1ci\u00f3s m\u00f3dszereiket. A k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 szoftverek m\u00e9g abban is seg\u00edtenek, hogy l\u00e1sd, milyen kulcsszavakra \u00e9rik el a legnagyobb forgalmat (ilyen p\u00e9ld\u00e1ul a SEMRush<\/a>).<\/p>\n\n\n\n Javaslom, hogy vizsg\u00e1ld meg alaposan a legfontosabb szerepl\u0151k weboldal\u00e1t.<\/p>\n\n\n\n K\u00f6vesd v\u00e9gig a folyamataikat l\u00e9p\u00e9sr\u0151l-l\u00e9p\u00e9sre. Ha kell, iratkozz fel a h\u00edrlevel\u00fckre. Ha \u00fcgyesen csin\u00e1lod, val\u00f3s\u00e1gos aranyb\u00e1nyak\u00e9nt szolg\u00e1lhatnak a leend\u0151 marketingstrat\u00e9gi\u00e1dhoz.<\/p>\n\n\n\n A versenyt\u00e1rselemz\u00e9s kiv\u00e1l\u00f3 m\u00f3dja annak, hogy meg\u00e9rtsd a v\u00e1llalkoz\u00e1sod el\u0151nyeit \u00e9s felismerd a fejleszt\u00e9si lehet\u0151s\u00e9geit.<\/p>\n\n\n\n Ha kell\u0151 inform\u00e1ci\u00f3val rendelkezel a konkurenseidr\u0151l, ak\u00e1r egy \u201eford\u00edtott\u201d SWOT-anal\u00edzist is k\u00e9szthetsz r\u00f3luk, kifejezetten az\u00e9rt, hogy felm\u00e9rd a gyenges\u00e9geiket.<\/p>\n\n\n\n Ezek lehetnek majd a Te lehet\u0151s\u00e9geid.<\/p>\n\n\n\n Ha a piackutat\u00e1st tisztess\u00e9gesen elv\u00e9gezted, akkor a k\u00f6vetkez\u0151 l\u00e9p\u00e9s tal\u00e1n nem is lesz olyan neh\u00e9z. \u00c9letre kell h\u00edvnod az ide\u00e1lis \u00fcgyfeledet, azaz a buyer person\u00e1dat.<\/p>\n\n\n\n Az ide\u00e1lis \u00fcgyf\u00e9l<\/a> egy neml\u00e9tez\u0151 szem\u00e9ly, akit te magad alak\u00edtasz ki az ismert inform\u00e1ci\u00f3k alapj\u00e1n. Szem\u00e9lyis\u00e9ge a piackutat\u00e1sb\u00f3l sz\u00e1rmaz\u00f3 val\u00f3s adatokra \u00e9p\u00fcl \u00e9s a c\u00e9lcsoportodat (vagy azon bel\u00fcl egy-egy szegmenst) testes\u00edti meg.<\/p>\n\n\n\n Mutatok n\u00e9h\u00e1ny klasszikus k\u00e9rd\u00e9st, amit fel szoktunk tenni egy-egy buyer persona megalkot\u00e1sakor:<\/p>\n\n\n\n Ezeknek a k\u00e9rd\u00e9seknek a t\u00f6bbs\u00e9g\u00e9re szerencs\u00e9re v\u00e1laszt adnak a Facebook vagy a Google analitikai eszk\u00f6zei. El\u0151bbir\u0151l r\u00e9szletesebben is \u00edrtam egy kor\u00e1bbi cikkemben<\/a>.<\/p>\n\n\n\n Sz\u00f3val sz\u00e1mos jellemz\u0151je lehet az ide\u00e1lis v\u00e1s\u00e1rl\u00f3dnak.<\/p>\n\n\n\n Ann\u00e1l k\u00f6nnyebb lesz a helyzeted, min\u00e9l r\u00e9szletesebb szem\u00e9lyt tudsz megalkotni. Azonban van egy k\u00f6zponti k\u00e9rd\u00e9s, amit egyszer\u0171en nem hagyhatsz megv\u00e1laszolatlanul, ha a buyer person\u00e1don dolgozol. Tudhatod a kor\u00e1t, a nem\u00e9t, a lakhely\u00e9t, de…<\/p>\n\n\n\n …egy buyer persona eset\u00e9ben a legfontosabb azt a k\u00e9rd\u00e9st megv\u00e1laszolni, hogy mik a probl\u00e9m\u00e1i (vagy a v\u00e1gyai). Milyen kih\u00edv\u00e1ssal k\u00fczd? Ennek tiszt\u00e1z\u00e1sa mindenek felett \u00e1ll.<\/p>\n<\/blockquote>\n\n\n\n Ha m\u00e1r ismered az ide\u00e1lis \u00fcgyfeledet is, akkor kapj el\u0151 egy pap\u00edrt \u00e9s egy ceruz\u00e1t, mert a k\u00f6vetkez\u0151 fejezetben sz\u00fcks\u00e9ged lesz r\u00e1.<\/p>\n\n\n\n V\u00e9gre eljutottunk a marketing strat\u00e9gia \u00f6ssze\u00e1ll\u00edt\u00e1s\u00e1ig, \u00fagyhogy n\u00e9zz\u00fck, hogy hol j\u00e1runk.<\/p>\n\n\n\n Nagyszer\u0171! V\u00e9gre k\u00f6vetkezhet a marketingfolyamatod fel\u00e9p\u00edt\u00e9se.<\/p>\n\n\n\n Az els\u0151 \u00e9s legfontosabb, hogy tudd: a j\u00f3 marketingstrat\u00e9gia a folyamatokra \u00e9p\u00edt \u00e9s nem az eszk\u00f6z\u00f6kre.<\/p>\n\n\n\n V\u00e9gig kell gondolnod, hogy mikor \u00e9s hol fognak veled tal\u00e1lkozni az \u00e9rdekl\u0151d\u0151k.<\/p>\n\n\n\n Hogyan \u00e9p\u00edtesz benn\u00fck bizalmat?<\/p>\n\n\n\n V\u00e9g\u00fcl pedig hogyan \u00f6szt\u00f6nz\u00f6d \u0151ket arra, hogy megtegy\u00e9k azt a bizonyos l\u00e9p\u00e9st, amit te konverzi\u00f3nak k\u00f6nyvelhetsz el?<\/p>\n\n\n\n Teh\u00e1t el\u0151sz\u00f6r ne valami ilyesmit vess pap\u00edrra…<\/p>\n\n\n\n Hanem valami ilyesmit..<\/p>\n\n\n\n Vagy valami hasonl\u00f3t, ami a te c\u00e9ljaidnak megfelel.<\/p>\n\n\n\n Tudom, hogy ez most egy r\u00e9m egyszer\u0171, r\u00f6vid folyamat volt, de azt hiszem, a l\u00e9nyeget meg\u00e9rted bel\u0151le. A marketingstrat\u00e9gi\u00e1d fel\u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9nek elej\u00e9n ne l\u00e9tezzen sz\u00e1modra se Facebook, se Mailchimp, se semmi hasonl\u00f3, hiszen itt m\u00e9g nem lehetsz biztos abban, hogy egy\u00e1ltal\u00e1n \u00e9rdemes-e haszn\u00e1lnod egy-egy konkr\u00e9t csatorn\u00e1t.<\/p>\n\n\n\n Arr\u00f3l, hogy mikor \u00e9rdemes elkezdened egy \u00faj marketing csatorna haszn\u00e1lat\u00e1t<\/a> ebben az 5 perces podcast ad\u00e1sban is besz\u00e9ltem.<\/p>\n\n\nKinek lesz hasznos ez a cikk?<\/h2>\n\n\n\n
\n
Mi az a marketingstrat\u00e9gia \u00e9s mi\u00e9rt fontos?<\/h2>\n\n\n\n
\n
\n
A marketingstrat\u00e9gia 8 leggyakoribb t\u00edpusa<\/strong><\/h3>\n\n\n\n
Marketingstrat\u00e9gia vs. marketing terv<\/h2>\n\n\n\n
Mi az a marketing terv?<\/strong><\/h3>\n\n\n\n
\n
\n
\n
5 hiba, amit elk\u00f6vettem a v\u00e1llalkoz\u00e1som kezdeti szakasz\u00e1ban (Neked nem \u00e9rdemes!)<\/h2>\n\n\n\n
\n
A marketing strat\u00e9gia fel\u00e9p\u00edt\u00e9se \u00e9s l\u00e9p\u00e9sei<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
1. Hat\u00e1rozd meg az \u00fczleti c\u00e9ljaidat<\/strong><\/h3>\n\n\n\n
\n
2. Hat\u00e1rozd meg a marketingc\u00e9ljaidat<\/strong><\/h3>\n\n\n\n
\n
\n
3. V\u00e9gezz piackutat\u00e1st<\/strong><\/h3>\n\n\n\n
Bels\u0151 inform\u00e1ci\u00f3forr\u00e1sok<\/strong><\/h4>\n\n\n\n
SWOT-elemz\u00e9s<\/strong><\/h5>\n\n\n\n
\n
M\u00e9r\u0151sz\u00e1mok felt\u00e9rk\u00e9pez\u00e9se<\/strong><\/h5>\n\n\n\n
\n
V\u00e9lem\u00e9ny t\u00edpus\u00fa (nem egzakt) adatok \u00f6sszegy\u0171jt\u00e9se<\/strong><\/h5>\n\n\n\n
\n
K\u00fcls\u0151 inform\u00e1ci\u00f3forr\u00e1sok<\/strong><\/h4>\n\n\n\n
Statisztikai forr\u00e1sok<\/strong><\/h5>\n\n\n\n
Nyilv\u00e1nos kommunik\u00e1ci\u00f3s fel\u00fcletek<\/strong><\/h5>\n\n\n\n
Versenyt\u00e1rselemz\u00e9s<\/strong><\/h5>\n\n\n\n
4. Azonos\u00edtsd az ide\u00e1lis \u00fcgyfeledet!<\/strong><\/h3>\n\n\n\n
\n
\n
5. Marketingstrat\u00e9gia kialak\u00edt\u00e1sa<\/strong><\/h3>\n\n\n\n
\n
A folyamatv\u00e1zlat<\/strong><\/h4>\n\n\n\n
\n
\n