Olvasási idő: ~11 perc

Ha vállalkozó vagy, akkor már legalább egyszer biztosan elgondolkoztál azon, hogy vajon miként tehetnéd népszerűbbé a terméked vagy a szolgáltatásod. Kutattad a lehetőségeket, hogy miként lehet nagyobb tömegeket elérni úgy, hogy közben ne kelljen több tízmilliót elkölteni reklámra…

Az úgynevezett társadalmi járványra nem is olyan nehéz példát találnunk. Ha téged kérdeznélek, bizonyára Te is egyből fel tudnád sorolni a közvetlen környezeted legfelkapottabb helyeit. Hallottál már a legmenőbb edzőteremről, étteremről, kisboltról és pontosan ismered a lelőhelyét a város legfinomabb fagyijának.

Sőt, elég annyit mondanom, hogy Kasszás Erzsi, vagy Fluimucil Ábel és máris tudod, hogy miről beszélek.

És mégis miért? Mire jöttek rá azok a vállalkozások?

Mindez a véletlen műve lenne? Vagy csak te volnál ennyire tájékozott? A válasz nem is olyan egyszerű. Az évek során számos kutatás keletkezett ebben a témában, amik sorra igazolták a most következő információkat.

Öveket becsatolni, jöjjön a siker receptje!

Hogyan válnak népszerűvé bizonyos dolgok?

Íme 3 klasszikus alapelv, ami hozzájárulhat egy termék vagy szolgáltatás sikeréhez:

  • Praktikusság, minőség

Beszéljünk akár egy termékről, szolgáltatásról, viselkedésformáról vagy ötletről, a viralitás elve ugyanúgy működik a legtöbb területen. Az egyes termékek és ötletek népszerűvé válásának az oka az, hogy egyszerűen jobbak, mint a többi.

Általában sokkal jobban kedveljük a szupergyors weboldalakat, az azonnal ható gyógyszereket és a ténylegesen 0-24 órán át ható dezodorokat.

Ezért hát, amikor egy jobban használható termék vagy szolgáltatás kerül a látóterünkbe, hajlamosak vagyunk gyorsan lecsapni rá.

Emlékezzünk csak vissza a fizikai nyomógombos telefonokra. Ha egy SMS-t akartunk írni és például éppen egy „C” betűre lett volna szükségünk, háromszor kellett megnyomnunk a 2-es gombot.

Ma ehhez – a qwerty billentyűzetnek és az érintőképernyők elterjedésének hála – már csak egyetlen koppintás szükséges.

Az okostelefon forradalom annyira előre haladt, hogy ma már a felnőtt magyar lakosság65 százaléka tekinthető rendszeres mobilinternet-felhasználónak.

mobil felhasználók
Forrás: Hootsuite

De hasonló tendenciát mutat a tévé és monitor piac is. Lefogadom, hogy – ha éppen nem mobilról vagy laptopról olvasod ezt a cikket – a te monitorod sem a régi katódsugárcsöves CRT monitor.

crt monitor

Az okostelefonok és laposképernyők nem csupán nagyobb képfelületet kínáltak, hanem könnyebbek és komfortosabbak is voltak. Nem csoda, hogy ennyire népszerűek lettek.

  • Ár

A termékek sikerességének másik oka lehet a vonzó ár is. Nem lep meg, ha azt mondom, hogy a többség kevesebbet, semmint többet szeret fizetni valamiért.

Éppen ezért legtöbbször két hasonló termék versenyében gyakran az olcsóbb nyer.     

  • Reklám

A hirdetéseknek is rendkívül fontos szerepe van a viralitásban. A fogyasztóknak hallaniuk kell arról, amit később megvásárolnak. Ezért sokan úgy vélik, hogy minél többet költenek el egy kampány során, annál ismertebb és népszerűbb lesz a termékük.

Noha a praktikusság, ár és reklám hozzájárul a termékek, szolgáltatások sikerességéhez, nem adnak magyarázatot mindenre.

Vegyük például a YouTube videókat. Mindegyik ingyenes, így árbeli különbség nem igazán van. Általánosságban nagyon kevés videó kap hirdetési keretet, így ez sem lehet befolyásolható tényező. A minőség sem lehet mérvadó egy videó esetében, ugyanis számtalan ócska mobiltelefonos kamerával készült videó ért el hatalmas sikereket.

De ha ezek nem adnak magyarázatot egy termék vagy tartalom népszerűségére, akkor mégis mi?

A válasz: a szóbeszéd.

Az a termék, szolgáltatás vagy tartalom válik népszerűvé, amiről beszélnek az emberek. Amiről tömegek beszélnek nap, mint nap.

Ez a jelenség pedig a közösségi átörökítés.

A közösségi átörökítés

Egyenesen imádunk információkat megosztani a környezetünkben élőkkel. Megosztjuk a barátainkkal, hogy hol ettük életünk legfinomabb steak-jét és elújságoljuk, ha rendkívül meg vagyunk elégedve az autószerelőnkkel. (Persze ugyanez igaz akkor is, ha valamiben óriásit csalódtunk.)

Online pedig előszeretettel posztolunk mindenféle élményünkről. Biztosan te is elmentél már legalább egy olyan helyre, vagy elolvastad azt a könyvet, esetleg megnézted azt a webáruházat, amit a barátod ajánlott.

Éppen ezért a társas befolyás óriási mértékben befolyásolja azt, hogy egyes termékek és ötletek népszerűvé válnak-e, vagy sem.

A szóbeszéd két okból eredményesebb a hagyományos hirdetéseknél.

Először is, sokkal meggyőzőbb, másodszor pedig jelentősen célzottabb.

A reklámok általában egy terméknek csak a jó tulajdonságait hangsúlyozzák ki. Nem mondják el, hogy az a telefon, amit kinéztél, rettentő gyorsan merül, ráadásul egy év után lekopik az oldala.

Ezzel szemben a barátaink kendőzetlen őszinteséggel panaszolják el nekünk, ha egy termékért vagy szolgáltatásért nem éri meg pénzt kiadni.

Emellett nagy a valószínűsége, hogy a barátunk pont akkor fogja nekünk elmesélni a nagyszerű élményét, amikor mi is nyitottak vagyunk rá és éppen hasonló dolog után kutatunk.

Egy sör mellett, amikor éppen azt meséled, hogy a kutya miként rágta szét a vadiúj cipődet.

Ebben a kontextusban sokkal jobban megragad a haver tanácsa, aki nagyon meg van elégedve az új cipőwebáruházzal, amit kipróbált.

Cégként hogyan idézzünk elő szóbeszédet?

A szóbeszéd generálásának lehetősége mindenki számára elérhető. Legyen szó egy Fortune 500-as cégről, egy falusi kis ácsműhelyről, vagy egy B2B startup cégről.

A szóbeszéd segít sikeressé válni.

1. Közösségi valuta

A közösségi valuta – ha csak átmenetileg is – képes sikeressé tenni bármit. A legtöbb ember okosabbnak, szebbnek, gazdagabbnak és jól tájékozottnak akar tűnni. Ez érthető is, hiszen senki sem szereti a balfék szerepét.

A status qou a mai társadalmunk mozgatórugója. A különféle presztízs-tárgyainkon és a ruházatunkon túl a beszédtémáink is meghatározzák, hogy ki és mit gondol rólunk. Éppen ezért igyekszünk jól értesültnek mutatkozni és érdekes témákról beszélni.

Így hát, ha azt akarjuk, hogy mások arról beszéljenek, amit mi szeretnénk, akkor olyan tartalmat, szolgáltatást kell létrehoznunk, amelyek érdemesek a beszédre és a benfentesség érzetét keltik az emberekben.

Meg kell találnunk a módot, hogy érzékeltessük az ügyfeleinkkel, hogy nem egyek a sok közül. Olyan ajánlatban részesülnek, ami kevesek – csak a jól értesültek – számára elérhető.

Például, mint a Rue La La féle tagságon alapuló rendszer.

Olyan stratégiát kell kialakítanunk, ami lehetőséget biztosít másoknak arra, hogy látható státusszimbólumok birtokába kerüljenek.

Ilyen például a képzések utáni oklevél és mindenféle badge, ami „bizonyítja”, hogy részese voltunk valaminek vagy birtokunkban van egy adott tárgy.

Az Apple például matricát ajándékoz a termékei mellé, amit sokan szívesen viselnek az autójukon, laptopjukon vagy bármilyen látható helyen.

Kérdés: Jó színben tünteti-e fel az illetőt, ha a termékünkről, szolgáltatásunkról beszél?

2. Kiváltó impulzusok

Ahogy a profi reklámok is egy bizonyos triggerre építenek, úgy nem maradhat el ez a viralitás receptjéből sem.

Folyamatosan emlékeztetnünk kell az embereket arra, hogy beszéljenek az portékánkról.

Olyan szolgáltatást vagy terméket kell terveznünk, amelyre utal valami a környezetből. Olyan valami, ami sűrűn előfordul és összeköthető a cuccunkkal.

A popcornt például filmekkel a legkönnyebb eladni, hiszen mindenki tudja, hogy popcorn nélkül nincsen jó film. 😀

Az amerikaiaknak a mogyoróvajról a lekvár jut az eszükbe. Nekünk magyaroknak az Erős Pistáról a csípős marhapörkölt.

Kérdés: Milyen gyakori tárgy vagy élethelyzet juttatja az emberek eszébe a termékünket?

3. Érzelem

Az érzelmeink befolyással vannak a döntéseinkre. Legyen szó meglepő, dühítő vagy szívmelengető dologról. Ha valamiben egy kicsit is érzelmileg érdekeltek vagyunk, arról beszélünk offline és online is.

Az érzelmeket generáló dolgokat sokkal gyakrabban osztjuk meg másokkal, így ahelyett, hogy a funkcionalitáson lovagolnánk, inkább az érzelmekre kell összpontosítanunk.

Egy érzelmekre ható terméket, szolgáltatást könnyebb eladni. Nem véletlen, hogy a kézműves boltok és webshopok soha nem mennek ki a divatból.

Az érzelmek aktivációs szintje:

 Magas aktivációs szintAlacsony aktivációs szint
PozitívÁhítatIzgalomSzórakozás (humor)Elégedettség
NegatívHaragSzorongásSzomorúság

Kérdés: Érzelmet generál az emberekben, ha a termékünkről vagy a szolgáltatásunkról beszélnek?

4. Nyilvánosság

Nehéz olyan dolgot lemásolni, amit nem is látunk. Éppen ezért fontos, hogy valamilyen módon tegyük láthatóvá a termékünk vagy szolgáltatásunk használatának bizonyítékát.

Ha valami könnyen leutánozható, az sokkal nagyobb eséllyel válik népszerűvé. Lásd például: a cikk írásának időpontjában kezd újra nagy népszerűségnek örvendeni a FaceApp, és minden második ember közösségi oldalán egy öregkori képet látsz. (Ha később olvasod a cikket, akkor ezen a hashtagen találod a bizonyítékot: #faceapp. ; )

Virálissá vált, így még az is elgondolkodott azon, hogy megcsinálja, aki soha nem is készített hasonló tartalmakat sem.

Miért?

Mert tökéletesen érvényesül az 1., 2., 3., és 4. pont.

Közösségi valutát hoz létre, mert egyszerűen menő megcsinálni. Nyilvános, mert influencerektől kezdve, Balogh Dávidon át még híres világsztárok is csinálják.

Így sokan beszélnek róla. Én is elújságoltam néhány napja egy barátomnak, hogy beköszönt egy újabb challenge, és ha lenne egy szépségszalonom, akkor biztosan kihasználnám ezt a trendet. 😀 (A kezelésem előtt, a kezelésem után. 😉 )

Érzelmeket generál, hiszen ha először nézel például egy hírességet így, még azt hiszed hogy nincs rajta smink és ennyire más. Nem mellesleg óriási poén látni, hogy mennyit fog változni néhány ismerősöd x idő múlva. (Még, ha nem is 100%-ban valódi.)

Nyilvános, mert ahogy írtam is, nagyon sokan kiteszik és beszélnek róla.

Tehát olyan termékeket, szolgáltatásokat kell megalkotnod, amelyek reklámozzák önmagukat és olyan viselkedési nyomokat hoznak létre, amelyek a vásárlás után is megmaradnak!

Kérdés:Látható-e, van-e valami nyoma annak, ha valaki használja a termékünket?

5. Gyakorlati érték

Mindnyájan szeretjük az olyan dolgokat, amelyekkel időt vagy pénzt takaríthatunk meg és előszeretettel javasoljuk azt másoknak is.

De ma már az értékes tartalom és a szimpla tartalommarketing nem elég. Elképesztő mennyiségű tartalom zúdul nap, mint nap az emberekre és sokszor elvész a mi üzenetünk az információ-erdőben.

Meg kell értetnünk a közönségünkkel, hogy mitől válik nagyszerű vétellé a tőlünk vásárolt dolog!

Tudassuk, hogy mivel lesznek többek. Beszéljünk a termék által előidézett változásról és előnyről.

Kérdés:A termékünk, szolgáltatásunk kivételes értéket közvetít-e, vagy van hasonló a piacon?

6. Történetek

Az információk mindig történetekbe rejtve utaznak. Az emberek nem csak szimplán tényeket közölnek, hanem sztorikat osztanak meg egymással.

Olyan történetekbe kell ültetnünk az üzenetünket, melyeket az emberek szívesen mesélnek el a tökéletes pillanatban.

De a puszta történeteknél is több kell. Értékessé kell tennünk a viralitást, az üzenetünk pedig a narratíva alkotóelemévé kell, hogy váljon. Olyan szerves részévé, hogy nélküle ne lehessen elmesélni a történetet.

És pontosan itt hibáznak a legtöbben, amikor reklámot hoznak létre. Hiába a jó ötlet, a vicces és abszurd helyzet, a sok logó, ha elmesélhető a történet a termékünk nélkül, akkor semmit nem ér az egész.

Néhány nap és a reklámunkból nem marad semmi.

Ezt a reklámot például – ami egyébként óriásit ment -, biztos, hogy hosszú hosszú időn át emlegetni fogják:

Röviden: Ez a BK reklámja, aminek a lényege, hogy el kell égetni a konkurencia (meki) hirdetéseit az alkalmazáson keresztül. (Akár plakát, szórólap, citylight)

Azok, akik ezt megtették, kaptak egy kupont, ami ingyenes Whopper-t jelentett.

Lehet jobb triggert építeni egy cégnek, mint a saját konkurenciája? 😂😂 Amikor ez a sztori eszembe jut, soha nem tudom elmesélni anélkül, hogy a Burger Kinget említeném.

Kérdés:Van-e olyan történetünk, amit szívesen elmesélnek az emberek, és nélkülözhetetlen része a termékünk, szolgáltatásunk?

Konklúzió

A fentebb felsorolt alapelvek külön-külön is működnek. Persze minél többnek felelsz meg, annál nagyobb az esélyed arra, hogy elsöprő népszerűségnek fogsz örvendeni.

Vannak olyan elemek, melyeket egy az egyben alkalmazunk a termékünk kivitelezéskor.

Ha egy népszerű terméket, szolgáltatást szeretnénk létrehozni, akkor próbáljuk felépíteni a saját trójai falovunkat. Alkossunk egy történetet, aminek a magja a mi termékünk, szolgáltatásunk. De ne feledkezzünk meg a viralitás lépéseiről sem!

Fontos tudnod, hogy még Jonah Berger elveinek alkalmazása révén sem garantálható, hogy a te terméked a Fidget Spinner lázhoz hasonlót fog durranni. Sokkal több kell ahhoz, hogy valami virálissá váljon. Fontos az időzítés, a kidolgozott stratégia és a felkészültség.

Ha szívesen olvasnál még hasonló cikkeket online marketing témakörben, akkor böngéssz a már publikált cikkeink közül!

Úgy érzed kimaradt valami? Írd meg nekünk kommentben! Ha pedig tetszett a cikk, akkor oszd meg bátran! 😉

Send this to a friend