Olvasási idő: ~15 perc

Szemmel láthatóan elképesztő ütemben folytatódik az internetes kereskedelem (és úgy általában a világháló adta lehetőségek) fellendülése kis hazánkban is – ráadásul az átrendeződés csak egyre gyorsabb és gyorsabb lesz.

Már nem csak azért kell online is értékesítened – és minél intenzívebben jelen lenned – hogy több eladást érj el és felfuttasd az üzleted, hanem hogy egyáltalán túléld a piaci versenyt. Ez pedig azt jelenti, hogy ha nem haladsz a korral, akkor bizony a bizniszed jövőjét kockáztatod.

Ha egy kicsit is jártas vagy az online marketing világában, akkor biztos nem ismeretlen számodra a landing page fogalma. A landing page-et magyarul többféleképpen is szokták hívni: landing oldalnak, landoló oldalnak, vagy érkező oldalnak. Bárhogy is nevezzük, mind ugyanazt jelenti: egy olyan tematikus oldalt, melyen egyetlen egy ajánlatot mutatunk be az érdeklődőknek.

Landing page szinte bárminek az értékesítésére használható, legyen az egy egyszerűbb termék (pl. egy táska) vagy akár egy nagyobb értékű befektetés (pl. egy ingatlan).

Mielőtt azonban bemutatnám a landing oldalak elemeit, tisztáznunk kell egy nagyon fontos kérdést…

Landing page vs weboldal – mi a különbség?

landing page vs homepage

Egészen pontosan miben tér el egy landing page egy klasszikus weboldaltól, webshoptól?

A weboldalakat azt hiszem nem kell már bemutatnom, biztosan van már neked is (de legalábbis már készülőben van, ha még csak most indul a vállalkozásod). Egy szokásos weboldal több tucat, de ritkább esetekben akár több száz vagy több ezer különálló oldalból is állhat. Ilyen oldalak lehetnek például a főoldal, a kapcsolat, a termékeink, az áraink vagy éppenséggel egy cikk is.

Ezen oldalak összessége alkotja a weboldalad (honlapod), amelynek célja a vállalkozásod jelenlétének növelése, a termékeid/szolgáltatásod bemutatása és egy olyan felület teremtése, ahol az érdeklődők felvehetik veled a kapcsolatot, vagy ideális esetben akár vásárolhatnak is.

Te is egy weboldalon tartózkodsz most, hiszen ez a cikk is a BOOM Marketing blogjára lett feltöltve.

Ezzel szemben a landing page csupán egyetlen egy oldal (ahogy a neve is utal erre), aminek pontosan EGY konkrét célja van. Pontosan egy. Nem több, nem kevesebb.

Éppen ezért egy jó landing oldalon nincs menüsor, footer vagy bármilyen kifelé mutató link, amire kattintva a látogató el tudna navigálni az oldalról. Erre azért van szükség, mert az emberek figyelme gyakran elkalandozik, amit mi nem szeretnénk (kutatások is bizonyítják, hogy nagyjából 8 másodperced van, mielőtt egy látogatód figyelmét elveszíted). A landing oldaladra érkező látogatónak éppen ezért két lehetősége van:

  • továbbmegy a kijelölt útvonalon és konvertál
  • bezárja a böngészőt és kilép

És ez így van jól.

A landing page-ek három fő típusa

Egy profin felépített landing page tehát egyetlen egy előre meghatározott cél elérése érdekében készül.

Talán eladni akarsz rajta, esetleg e-mail adatbázist építeni vagy bevezetni egy új terméket. A lényeg, hogy minden új célhoz egy új landing oldalt kell majd létrehoznod, hiszen csak így tudod rávenni az embereket arra, hogy elvégezzék a kijelölt műveletet (vagy konvertálás nélkül kilépjenek).

Amint egy landing oldalnak több célt tűzöl ki, abban a pillanatban szabotáltad a saját kampányodat és szinte biztos, hogy megtizedelted a profitodat. Éppen ezért nem győzöm hangsúlyozni mennyire fontos, hogy csupán egy célod legyen egy landing oldallal!

A 3 leggyakoribb cél, amire egy landoló oldalon ösztönözni akarjuk a látogatót:

  • Átkattintás – Ilyenkor nem a landing oldalon van a végleges ajánlat, hanem a látogató onnan kattinthat tovább pl. egy webshop konkrét termékéhez. Ha úgy tetszik, ez a tényleges vásárlást felvezető előjáték.
  • Leadgenerálás – Ilyenkor az a célunk, hogy begyűjtsük a látogató elérhetőségeit és érdeklődőt csináljunk belőle, így később utánkövető kampányokkal már sokkal könnyebben rá tudjuk venni a vásárlásra. A leadgenerálás és leadgondozás az inbound marketing stratégia egyik fő eleme.
  • Vásárlás – Ez esetben az eladni kívánt terméket mutatjuk be a landing oldalon úgy, hogy az oldal végén lehetősége van megrendelni (és akár azonnal kifizetni) azt. Ha jól építed fel a landinget és minden szükséges információt megadsz a döntéshez, akkor hihetetlen eredményeket lehet elérni vele. (Mi például így csináltunk közel 10 millió forintot 3 hét alatt)!

A landing page komplexitása és hossza nagyban függ az elvárt céltól, hiszen sokkal kevesebb infó és győzködés is elég ahhoz, hogy valaki megadja az e-mail címét, mint ahhoz, hogy ott helyben és azonnal megvegye a felkínált terméket.

Éppen ezért a különböző célokhoz (általában) több különböző felépítés is társul, hogy az adott célt lehetőleg minél több látogató hajtsa végre, azaz kellően magas legyen a konverziós arány.

Tényleg számít a méret (avagy a hosszabb mindig jobb)?

Hosszú vagy rövid landing page

Igen, még mindig a landing page-ekről van szó. 🙂

Sajnos a mai napig nagyon sokan meg vannak győződve arról, hogy a hosszú szöveg felesleges, mert “úgysem olvassa el senki”. Na, ez tévedés… legalábbis az esetek 98%-ában. Sosem egyértelmű a döntés (bár én általában a hosszú szöveget preferálom), de hidd el nekem, hogy a több információ szinte mindig jobban teljesít.

Na nem a felesleges szócséplésre gondolok, hanem ténylegesen hasznos, a döntést megkönnyítő infókra. Egy táska eladásánál például nagyon fontos lehet, hogy milyen anyagból készült, milyen garancia van rá, milyen zsebek vannak benne, stb… az viszont már teljesen lényegtelen információ, hogy melyik gyárban és melyik munkás készítette azt el.

A célod egy landing page tartalmának felépítésénél az lesz, hogy minden lehetséges kérdésre leírd a választ, ami felmerülhet a vásárlás során.

A dolog viszont nem ilyen egyszerű, hiszen nem elég megcsinálni egy oldalt és oda ömlesztve bepötyögni egy 3.000 szavas kisregényt, hiszen azt senki nem fogja átnyálazni… a kulcs a designban rejlik.

Akkor teljesít jól egy hosszú landing page, ha az információ könnyen szűrhető, azaz a szöveg megfelelően van tördelve releváns képekkel, headline-okkal és kiemelésekkel. Így a terméked/szolgáltatásod főbb előnyeit fel tudod sorolni headline-ként, aki pedig kíváncsi a részletekre az el tudja olvasni a bekezdéseket is, amiben pontosan tisztázod mi mit jelent és kitérsz a legapróbb (még fontos) részletekre is.

A szöveg hossza egyébként is relatív, hiszen honnan tudhatnánk kinek mi számít túl hosszúnak. Én például rengeteg külföldi online marketinggel foglalkozó blogot olvasok, így nekem egy 15 perces cikk (helló Neil Patel!) meg sem kottyan, más viszont már egy 2-3 perces szövegtől is fejre áll.

Nézzünk egy példát

Most már ismered a landing page-ek elméleti hátterét, úgyhogy nézzünk inkább egy példát.

Tegyük fel, hogy van egy viszonylag drága terméked – mondjuk egy 500.000 Ft-os laptopod – és ebből szeretnél többet eladni.

Készítesz hozzá egy landing page-et (vagy felkeresel egy ügynökséget, akik megcsinálják helyetted), de kikötöd, hogy maximum 300-400 szó lehet a terjedelem (ami lényegében egy pár mondat), és ezt az oldalt meghirdeted Facebookon. Eddig oké, remekül megy a hirdetés és nagyon sokan lekattintják, de mégsem érkezik vásárlás. Vajon miért?

Talán rossz a terméked? Vagy túl szegények az emberek? Esetleg az állam hibája, mert már megint drágult az üzemanyag?

Nos, nem. Egyszerű a válasz: a terméked túl drága, nagy és komplex ahhoz, hogy pár mondatban meg tudd győzni az érdeklődőt, hogy számára ez lesz a tökéletes laptop.

Te megvennél egy olyan gépet félmillióért, amiről nem is tudod, hogy milyen erős a processzor, mennyit bír az akksi, milyen kijelző van benne, mennyi memóriát pakoltak bele, stb?

Nem hinném. És hiába gondolod azt, hogy a leírást és a technikai paramétereket majd megtalálja a termékoldalon… nem fogja látni, ha el sem jut odáig (és hidd el, magától végképp nem fogja megkeresni ezt az információt).

Manapság olyan világban élünk, amikor az embereknek vagy nincs idejük, vagy csak túl lusták ahhoz, hogy felkutassák a különböző információkat. Mindenki mindent akar, azonnal, érthetően.

Ilyen esetben pedig egy hosszú, minden szükséges infót felvonultató landing oldallal szó szerint le tudod tarolni a piacot (már ha jól van megírva és összeállítva).

Persze a dolog nem ilyen egyszerű, hiszen nem egy olyan eset van, amikor a több ezer szavas landing oldalaknak nem lenne értelme.

Tegyük fel például, hogy egy jégkrémgyár új ízt dobott a piacra, és egy olyan kampányt szeretnének csinálni, ami felhívja az emberek figyelmét és elülteti a fejükben a gondolatot, hogy nekik ezt meg kell kóstolniuk.

Ebben az esetben egy faék egyszerű, gyönyörűen megtervezett landing page tökéletes lesz, hiszen ez egy minimális elköteleződést igényel, így teljesen felesleges lenne túlragozni a dolgokat és bemutatni a jégkrém előállításának folyamatát egy rövidke, 600 oldalas e-book-ban.

Hogyan készíthetsz Te is profi landing oldalt?

Tudom ez elég sok infó volt így hirtelen, ezért a cikk következő részében egy csekklistát állítottam össze neked, amiben azt a 10+1 elemet szeretném megmutatni, amely minden landing page alapvető része (kellene, hogy legyen).

Akár rövid, akár hosszú landing oldalt tervezel, ezek nem hiányozhatnak egyik verzióból sem (legalábbis akkor, ha a maximális konverzióra törekszel).

Jöjjön hát a sikeres landing oldalak receptje:

1. Ne felejtsd ki a logót!

A landing oldalad egyik legfontosabb eleme minden esetben a vállalkozásod logója lesz. A logó elhelyezésével egyszerre jelzed a felhasználónak, hogy jó helyen jár, valamint építed a saját márkádat is. Sőt, ha már elég erős branded van, akkor a logó elhelyezése még a konverziók számát is növelheti.

Vigyázz azonban, hogy a logód ne legyen túl nagy és tolakodó, különben az ronthatja a felhasználói élményt (főleg a reszponzív mobil verzióban figyelj erre oda).

2. Legyen a címsor figyelemfelkeltő és releváns!

A címsor (szaknyelvben headline) a landing page szíve és lelke. Ez az a szöveg, ami az oldalra érkezéskor fogadja a látogatót, és a szerepe legalább olyan fontos, mint egy hirdetés esetében. Ha a headline-od jól meg van szerkesztve és felkelti a látogató érdeklődését, akkor akaratlanul is tovább fog olvasni a landoló oldaladon, ami minden esetben jó jel.

Headline szerkesztésekor arra figyelj, hogy a címsor mindenféleképpen az ajánlatod lényegét foglalja össze egy mondatban, és lehetőleg ébresszen kíváncsiságot az olvasóban.

3. Csak a cél lebegjen a szemed előtt!

Egy tanulmány szerint már annyira felgyorsult világban élünk, hogy napjainkban egy átlagos látogató figyelmét maximum 8 másodpercig élvezheted. Ez azt jelenti, hogy ha valaki nem találja érdekesnek a headline-od és az alatta lévő 1-2 mondatot, akkor már húzza is az egeret a piros kis X felé.

Ezért is fontos, hogy még a landing page megtervezése előtt találd ki mi lesz a célod, és majd az alapján állítsd össze az egész designt és szerkezetet.

A címsor, az alcímek, a képek, a gombok és a színek mind-mind egy úton kell, hogy tereljék az olvasót. Az út végén pedig ott figyel a CTA, azaz a landing oldalad célja (eladás, feliratkoztatás, stb).

4. Használj kontrasztos színeket!Landing page kontrasztos CTA

A legjobb, ha egy landing page tükrözi a márkád színeit és úgy tervezed meg a CTA-t, hogy az szó szerint kiugorjon a háttérből és magára vonzza a tekintetet. Például egy kék-fehér színvilágú oldalnál legyen a CTA gombod piros vagy narancssárga.

A képen látható CTA-t például úgy terveztük meg, hogy a headline után a narancssárga gomb egyből odavonzza a látogató tekintetét, így terelve őt a cél felé.

Ha eddig nem használtál kontrasztos gombokat, akkor próbáld csak ki és készülj fel a vásárlók áradatára!

5. Dobd fel a szöveget képekkel!

A hosszú, egybefüggő szövegtömbök nem csak unalmasak, hanem elrettentőek is. Ha a hirdetésedre kattintottam, akkor az ajánlatodra vagyok kíváncsi és nem az élettörténetedre. Törd meg azt a sok szöveget hajtásonként (hajtás = az a terület, ami görgetés nélkül belefér a monitorodba) legalább egy olyan képpel, ami releváns és alátámasztja az ajánlatodat.

Csak óvatosan azonban, mert nagyon könnyű túlzásba esni és telepakolni az oldaladat képekkel, ami viszont akár visszafelé is elsülhet, hiszen így a grafikák elveszik a figyelmet a szövegről, ráadásul az oldalad betöltési ideje minden egyes képpel csak növekedni fog.

Ja, és ha egy mód van rá, kerüld a stock photo-kat!

6. Fogalmazd meg a potenciális vásárlód problémáit, majd mutasd be a Te ajánlatod hogyan oldja meg azokat!

A lehetséges problémákat érdemes még a landing page szövegének megírása előtt lejegyzetelni magadnak, és kitalálni, hogy az adott problémát hogyan oldhatja meg a Te terméked/szolgáltatásod.

Ezt legeredményesebben visszafelé dolgozva (a reverse engineering segítségével) tudod megcsinálni, vagyis úgy, hogy először összeírod a terméked tulajdonságait (feature), majd ezekből meghatározod azokat az előnyöket (benefit), ami a vásárlóknak fontos lehet.

A laptopos példánál maradva például ilyeneket írhatsz fel magadnak.

Terméktulajdonság (feature) —> Előny a vásárlód számára (benefit)
30.000 mAh akksi —> bárhol tudsz dolgozni, akár egy egész napon át
15” UHD kijelző —> nem kell a pixeleket bámulnod, kíméli a szemed
2 TB merevlemez —> normál irodai felhasználás mellett soha az életben nem fogy el a tárhelyed

Kismilliót lehetne még mondani, de érted a lényeget.

7. Építs bizalmat!

Landing page bizalomepites

Manapság már egyre inkább bevált szokássá vált, hogy vásárlás előtt nem csak az adott terméknek nézünk utána, hanem az azt értékesítő üzletnek, áruháznak is (ez főleg internetes rendelések esetén fontos).

Éppen ezért hatalmas szerepe van a vásárlói visszajelzéseknek, hiszen ki más tudná jobban meggyőzni az érdeklődőt mint az, aki már vásárolt tőled és meg van elégedve a termékeddel.

Ha nem is mindenkit, de a legjobb vásárlóidat mindenféleképpen érdemes megkeresned és bekérned tőlük 1-2 kedves (és őszinte) mondatot, amit később felhasználhatsz a kampányaidban.

A landing oldaladon szinte kötelező legalább 1-2 vásárlói visszajelzést (testimonialt) közzétenned, minimum írott formában, de jobb esetben akár képpel, videóval is.

8. Legyen egyértelmű, hogy kinek szól az üzeneted!

És most nem csak a szövegre gondolok, hanem az oldalad színvilágára, kinézetére, fő üzenetére és a használt betűtípusra egyaránt.

Képzeld magad a potenciális vásárlód helyébe és úgy állítsd össze a landing page-ed, ami szerinted neki imponálna. Elvégre nem ugyanúgy akarsz meggyőzni egy fiatal kismamát, mint egy 60 éves férfit (legalábbis remélem). Ezek meghatározásában hatalmas segítségedre lesznek a buyer personák!

AJÁNLOTT CIKK: “Mi is az a buyer persona?”

Tudom elsőre bonyolultnak tűnik, pedig ha szerzel egy kis tapasztalatot, egy idő után már kisujjból fogod összedobni a célcsoportod számára a designt és a szövegeket. És ki más ismerné jobban a vásárlóidat, mint Te magad?

9. Mutasd be a referenciáidat is!

Ez főleg akkor releváns, ha B2B szektorban tevékenykedsz és kisebb-nagyobb cégekkel dolgozol együtt. Ha így van, akkor biztosan Te is dolgoztál már együtt olyan vállalatokkal, akikre büszke vagy.

Na, az ő logójukat érdemes kitenned a landing page-edre is, hiszen ezzel is a szakértői státuszodat erősíted és a veled szemben kialakított bizalmat növeled.

Tipp: Ha megjelent rólad valamilyen írás bármelyik nagy lapban vagy hírpotálon, akkor még azoknak a logóját is érdemes feltüntetned (szintén bizalomépítés szempontjából).

10. CTA, CTA, CTA!

Ne feledkezz meg a landing page legfontosabb eleméről, a CTA-ról sem! A CTA a “Call to Action” kifejezés rövidítése, amit magyarul talán cselekvésre ösztönzésként tudnék lefordítani… éppen ezért inkább egyszerűen csak CTA-ként utalunk rá. 🙂

Egy jó CTA nem más, mint egy egyértelműen megszövegezett, figyelemfelkeltő gomb, amire kattintva a látogató továbbmegy a következő (általunk kijelölt) lépésre.

Fontos, hogy a gomb kontrasztos legyen (hiszen így hívod fel rá a figyelmet), valamint a gombon lévő szöveg egyértelműen tudassa a látogatóval, hogy mi történik akkor, ha rákattint arra (vásárlás, letöltés, feliratkozás, megrendelés, stb).

11. Tesztelj!

Ha már van egy kész landoló oldalad, amire kellő mennyiségű forgalom érkezik és jól konvertál, akkor sem szabad megállni.

Érdemes rendszeres időközönként elkészíteni egy-egy újabb verziót, amin csak egy-két dolgot változtatsz meg, majd ezeket párhuzamosan, egyidőben, ugyanannak a közönségnek futtatni. Korábban már összegyűjtöttem azt az 5 elemet, amit legelőször érdemes A/B tesztelned egy landing page-en!

AJÁNLOTT CIKK: “5 landing page elem, amit kötelező A/B tesztelned!”

Ha minden ilyen tesztnél csak 1%-kal tudod növelni a konverziót, már akkor is milliókkal növelheted az árbevételed pár hét alatt. Hidd el nekem ha azt mondom, hogy az A/B tesztelés az online marketinges legfontosabb eszköze.

Lehet jól konvertáló landing page-et írni vagy remek átkattintási aránnyal futó hirdetést összedobni, de jó eséllyel egy-két dolog változtatásával még jobb eredményeket érhetsz el.

Összefoglalás

Most már Te is tudod, hogy mi a különbség egy landing page és egy weboldal között, és a csekklista abban is segíteni fog, hogy pontosan milyen elemekből kell felépítened egy profi landing oldalt.

Első lépésként azt tanácsolom csak ülj le, és kézzel tervezd meg pár perc alatt a legelső (vagy sokadik) landing page-ed. Tényleg nem kell túlgondolni… papír, ceruza és hadd szóljon! (Tervezés közben figyelj oda, hogy semmiképpen ne kövesd el ezt a 9 konverziógyilkos landing page hibát!)

Amennyiben hasznosnak találtad ezt a cikket és szeretnél még hasonló jellegű, részletes leírásokat olvasni, kérlek nyomj egy like-ot vagy megosztást! Neked semmibe nem kerül, nekünk viszont nagyban segítenéd vele a munkánkat. 🙂

Send this to a friend