Google Consent v2 – Minden amit tudnod kell róla

Google Consent v2

Az Európai Gazdasági Térségben, ha működteted a Google Analytics-et vagy Google Ads kampányokat futtatsz – amik elég alap dolgoknak számítanak egy weblap vagy webshop életében -, akkor kötelező számodra is a Google Consent Mode megfelelő használata 2024. márciusától.

Milyen probléma hívta életre ezt a módosítást?

A GDPR (Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendelete) egyre szigorúbb megoldásokban gondolkodik és ez a webfejlesztés terén is megmutatkozik. Az úgynevezett Consent Mode abban segít, hogy a Google irányába megfelelő módon továbbítsuk az adatokat a felhasználókról, akik a honlapunkon jártak.

Nem szabad ugyanis engedély nélkül bármit mérnünk, hiszen a látogatók adata szent és sérthetetlen, beleértve azt is, hogy pontosan milyen viselkedés jellemzi őket, miközben mustrálják a honlapodat. Korábban is felmerült az a probléma, hogy megfelelően mérte-e az adatokat ezzel kapcsolatosan.

Első lépésben ugyanis eltelt egy kis idő mire beállította, hogy mit szabad mérned és mit nem. De a plugin addig is előfordul, hogy mért különféle adatokat, amíg ezt eldöntötte.

És mi a helyzet akkor, ha ezt nem állította be, csak egy vékony süti sáv emlékeztette arra, hogy a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket használ a weblap tulajdonos.

Tovább megyek, az is előfordulhat, hogy ez sem jelent meg vagy a kutyát sem érdekelte és csak gyorsan becsukta az ablakot, nyilatkozás, azaz beállítás hiányában.

Ilyenkor mi kerül mérésre és ez milyen mértékben sérti az adatvédelmi jogait a látogatónak?

Na, ezek a kérdések tisztázódtak és kerültek pontosabb szabályozás alá.

Ez örvendetes dolog, de az is előnyös volna, ha ezzel párhuzamosan kevesebb spam-et kapnánk, ha már ilyen szigorú adatkezelési jogszabályokat kell betartania mindenkinek.

Hogyan volt eddig és mire van szükség ezután?

Eddig a Google engedte, hogy beleegyezés alapján eldönthesse az olvasó, hogy a konverzió mérése létrejöjjön vagy sem, de maga az új verziójú hozzájárulási platform üzemeltetése nem volt kötelező.

Egészen 2024 márciusáig.

Ennek ellenére néhányan biztosítottak hasonló jellegű lehetőséget azelőtt is hogy ez kötelezővé vált volna.

Konkrétan egyébként a ‘analytics_storage’ és az ‘ad_storage’ flag volt definiálva és anonim módon gyűjtötte az adatokat, ha a látogató sehogyan sem rendelkezett (lásd, v1-es verzió).

Ez ma már a Consent Mode v2-es verziójában két további flag-gel egészült ki: ‘ad_user_data’ és ‘ad_personalisation’. Ennek köszönhetően ma már szabályozottan kerül megállapításra, hogy egyáltalán engedélyezett-e adatokat statisztikai célokra gyűjteni és felhasználni. 

A WordPress bővítményeiben pedig több ingyenes megoldás kínálkozott, ám nem mindegyik tudta szavatolni a pontos funkcióbeli működést, annak ellenére, hogy ezeket folyamatosan továbbfejlesztették.

A dolgot bonyolítja, hogy az sem teljesen közömbös, hogy a világ melyik tájáról látogatják meg a weblapunkat, amelyre sokszor a válasz az, hogy: bárhonnan jöhet látogató Budapesttől Kambodzsáig, de a jogszabályok különbözőek lehetnek.

Ráadásul a különféle (akár ingyenes) megoldások, cookie pluginok a honlapod bírságolása esetén nem biztos, hogy megfelelő védelmet jelentenek.

Konkrétan a Google Consent Mode v2 segít abban, hogy weboldalad tökéletesen együttműködjön a látogató hozzájárulásával és csak azt mérje, amire engedélyt kap tőle.

Az Európai Parlament ugyanis eldöntötte, hogy a nagyobb befolyással bíró cégeknek, mint amilyen például a Google, kötelezően biztosítaniuk kell ezt a funkciót.

Megfelelő jogi kompetenciával rendelkező szakembernek módosítania kell a cookie leírást, szabályzatot, hogy egyértelmű legyen a látogató számára, hogy milyen sütik vannak és azokat, hogyan tudja beállítani. Ez az adatkezelés része.

Vállalkozóként mindenképpen konzultáljunk adatvédelmi szakértővel, jómagam nem vagyok jogász.

A webjogban sok olyan apróság van, melyek hiánya bírságot eredményezhet.

Például az impresszum oldalon a hosting szolgáltató feltüntetése, illetve a vállalkozásunkat nyilvántartásba vett hatóság neve, webáruház esetén az ÁSZF letöltésének biztosítása és így tovább… Ezek már nemcsak adatkezeléssel kapcsolatos kötelező említések, beállítások, de ez egy másik story. 

Miután a szakember kijelöli a módosítandó tételeket a honlap fejlesztés kapcsán, a technikai paraméterek megváltoztatására is szükség van, melyről még lesz szó ebben a cikkben.

Mindenképpen tartsuk be a szabályokat, mert egyéb esetben lehet, hogy megbírságolnak és nem kapunk megfelelő adatokat a méréshez: az A/B teszttől, a látogatói statisztikákon át, a demográfiai és esemény adatoktól, a fontos konverzió mérésig minden adat eltűnhet, mint a kámfor.

Az adatok elvesztése pedig még nagyobb kárt okozhat, mint egy esetleges büntetés kiszabása.

Milyen lehetőségeink vannak?

Három megoldás kínálkozik a látogató számára, amikor megérkezik a honlapodra.

Lényegében nem az adatok gyűjtését lehet kikapcsolni, mert az folyamatosan begyűjtésre kerül, hanem annak rögzítését, illetve beazonosítását.

Az első lehetőség során a user engedélyt adhat a sütik használatára, mely során megtörténik az adattovábbítás a Google részére. Ez a legjobb opció a weblaptulajdonos számára, mert így pontosabban mérhetőek a dolgok, amik közvetett módon jobb konverziót biztosíthatnak. 

A második eshetőség alkalmával nem kapunk lehetőséget a mérésre a user-től (lásd, „cookieless” adatközlés). Ilyenkor folytatódik a mérés beazonosíthatatlan módon. A böngésző elmenti az azonosítót, ám az nem kerül továbbításra. Az aloldalakat, amiket meglátogat a felhasználó, nem szabad összekapcsolni. Ez alapján nem látjuk a teljes munkamenetet az adott felhasználótól.

A harmadik opció során a user nem állít be semmit a süti sávon. Ez esetben a mérőkódok szintén leállnak és nem történik meg a nyomon követés.

A Consent Management Platform biztosítja a megfelelő technikai hátteret

A Consent Management Platformot (CMP) talán Beleegyezés-kezelési platformnak fordíthatjuk le.

A CMP egy olyan szoftver, amely átláthatóságot biztosít a látogatóknak egy weboldal adatkezelésével kapcsolatban és közben lehetőséget ad a felhasználóknak, hogy személyre szabják mit engednek meg az adott weboldalnak (pl.: csak marketing cookie-k gyűjtése).

A CMP szolgáltató megfelelően hitelesített, mely biztosítja a jogszabály által előírt technikai hátteret és Google partnereként működik.

Hogyan érdemes beállítani a CMP-t?

Technikailag két megoldás közül választhatunk. A Basic variáció esetében minden mérőkód inaktív lesz a honlapunkon. Ha azonban a látogató jóvá hagyja őket, akkor aktívvá válnak.

A jó oldala, hogy jogilag ez biztosan megfelel a kívánalmaknak, de a mérésünk kevésbé lesz eredményes. Választhatjuk az Advanced megoldást ehelyett, mert így a mérés aktív marad, anonim módon.

Ebben a helyzetben, ha a látogató engedélyezi a mérést, akkor frissül a rendszer és pontos adatokat fog továbbítani. A másik variáció, hogy nem fogadja el a mérést a user, mely esetben nem fogunk pontos adatokat kapni, hanem helyette a Google a mesterséges intelligencia segítségével modellezi az adatokat.

Ilyenkor a konverziókról is csak becsült adatokat fogunk kézhez kapni.

Ha azonban a felhasználó nem fogadja el a cookie-k használatát, abban az esetben a Google a mért adatokra modellezett adatként tekint, melyet a mesterséges intelligencia használatával képez le. A becslés kiterjed azokra a folyamatokra, melyek meghatározzák, hogy vélhetően kinél milyen konverzió következhetett be. Ezek nyilván nem feltétlen egyeznek a valós konverzióval.

Beállítás a Címkekezelő (Tag Manager) segítségével

Eddigi tapasztalataink alapján a cookiebot a leghatékonyabb CMP platform, amit a legtöbb esetben elég egyszerűen be lehet kötni.

Jelenleg 2 hétig biztosítják az ingyenes lehetőséget és utána a honlapok számának a függvénye, hogy mennyit kell fizetnünk a szolgáltatásért.

A Tag Managerben a címkék-en belül az új fülre, majd a címke konfigurálására klikkelünk. Ezután a további címketípusokon belül a cookiebot CMP-t beképelve a hozzáadás a munkaterülethez gombra nyomunk rá.

Ezután a hozzáadás gombot választjuk és kiválasztjuk a konkrét értékeket.

Meg kell adni az ID-t, amit a cookiebot.com-on regisztrálva lehet elérni.

Ezután a fent leírtak alapján kell fizetnünk.

Alatta a Consent Initialization – All Pages-t válasszuk aktiválási szabálynak. Ezután implementálni kell a scriptet, amit megkapunk a head tag-be a honlapunkon. Ehhez például WordPress esetén plugint is használhatunk.

Készen is vagyunk, így néz ki a cookie sáv.

A fenti honlapon a content menüponton belül átírhatjuk a szöveget, be is állíthatjuk a magyar nyelvet, de azért ellenőrizzük, például az „elengedhetetlen” sütik helyett inkább használjuk a „kötelező” megnevezést.

Természetesen vannak egyéb pluginok, megoldások, amik szóba jöhetnek, de ezek funkciói, előfizetésre vonatkozó paraméterei bármikor megváltozhatnak. További információ: A kötelező Google Consent Mode v2 használatáról (cookie beállítása)

A döntés a tiéd

A cikkben általánosságban írtam erről a témáról, de kérlek, hogy bármit is módosítanál, előbb szakemberrel beszéld át a dolgot, mert minden weblap és helyzet más, így a felelősség is a tiéd a döntéseid tekintetében. Köszönöm a megértést. Ettől függetlenül, ha segítségre van szükséged keress bátran!

Vendégcikkünk szerzője: Keresztes Attila

Ezt a cikket Keresztes Attila készítette.

Attila Spirit Lab néven 10-20 éve KKV számára SEO-val, online marketinggel és WeblapSuszter néven prémium minőségű WordPress webshop és honlapkészítéssel, webfejlesztéssel, vírusmentesítéssel, webkarbantartással foglalkozik.

Ha segítségre van szükséged ezeken a területeken, akkor a fenti linkeken keresztül keresd őt bátran!

Tartalomjegyzék

Picture of Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük