Olvasási idő: ~21 perc

A legtöbb marketinggel foglalkozó személy fejében – akár a tiédben is – az a hit él, hogy a B2B vállalkozások marketingjét fejleszteni és hatékony gépezetté alakítani egy valóságos mission impossible.

Az ugyan tagadhatatlan tény, hogy egy kicsit kevesebb lehetőségünk van a B2C marketinghez képest, azonban közel sem olyan vészes a helyzet, mint ahogy az a magyar marketinges berkekben terjed.

Ami biztos, hogy a B2B marketing nem fog úgy működni, ha csak néhány, innen-onnan olvasott technikát alkalmazol. Ha azt szeretnéd, hogy a Te B2B vállalkozásod marketingje is fellendüljön, egy alapos és jól átgondolt marketing tervre és stratégiára lesz szükséged.

Az alábbi bejegyzésből megtudod, hogy pontosan mi a különbség B2C és B2B között, hogyan nyilvánul meg ez a különbség, milyen eszközöket használhatsz a marketinged fellendítésére, valamint azt, hogy hogyan fogj bele úgy, hogy ne égesd el az egész büdzsédet már az első héten.

Mi a különbség B2C és B2B között?

A biztonság kedvéért először is tisztázzuk, hogy B2B (Business-To-Business) marketingnek nevezzük azt, amikor a cég a magánszemélyek helyett vállalkozásokra szabott termékeket, vagy szolgáltatásokat értékesít. Értelemszerűen a B2C (Business-To-Consumer) pedig az, amikor magánszemélyek számára értékesítünk.

Gyakori hiba, hogy a B2B szektorban tevékenykedő vállalkozások a B2C-ben prímán működő stratégiákhoz, technikákhoz nyúlnak és azokat szeretnék B2B-ben alkalmazni. Vagy azért, mert csak ezeket ismerik, vagy pedig azért, mert nem is értik igazából a kettő közötti orbitális nagy különbséget.

Pontosan ebből a hatalmas baklövésből ered az az általánosan elterjedt mítosz is, hogy vállalkozásoknak eladni itthon lehetetlen vagy legalábbis keservesen nehéz.

Miben nyilvánul meg a különbség? 

1. A célközönség

Az első és egyik legnagyobb különbséget már fentebb megnéztük (az optimális célközönség  tényleges kiléte). Ez B2C-ben a végső fogyasztó (pl. egy karkötő webáruház vagy egy élelmiszerbolt vásárlói), míg B2B esetében ezek felhasználói, viszonteladói vagy viszont felhasználó cégek, például nagykereskedések. 

2. A vásárlási tétel

B2B vállalkozásoktól általában sokkal nagyobb tételben vagy értékben vásárolnak (termékeket, komplex üzleti képzéseket), míg egy B2C vállalkozás esetében egy vásárló jellemzően csak néhány darabot és sokkal kisebb értékben vásárol. Éppen ezért a B2B-k esetében sokkal nagyobb szerepet kap a megbízhatóság és a személyes kapcsolat is.

3. A vásárlók más szempontok alapján döntenek

A B2B oldali vásárlókat inkább a termék vagy szolgáltatás vállalkozásra gyakorolt hatása és a hatékonysága győzi meg. Az, hogy mennyivel kell kevesebbet költenie, vagy mennyivel fog többet keresni, ha igénybe veszi az általunk nyújtott szolgáltatásokat.

B2C vásárlói hajlamosabbak a jó ajánlatok, akciók és promóciók alapján választani, mit sem törődve a termék/szolgáltatás hatékonyságával vagy minőségével. Egy magánszemély soha nem fog annyi szempontot figyelembe venni, mint egy cég, hiszen nincs rá se szüksége, se szaktudása, se kapacitása.

 4. Az igények és konkrét elvárások

A B2B vállalkozások célja, hogy fejlődjenek, és jobbak, hatékonyabbak legyenek a vásárlás által. Döntő erővel bír, hogy az adott szolgáltatásról/termékről mennyire részletes információt kap, illetve, hogy milyen szakértői támogató csapat áll a háttérben.

A B2C vásárló pusztán a szórakozás kedvéért is hajlandó a vásárlásra, vagy csak azért, mert az adott termék éppen trendi.

Lássunk csak egy egyszerű példát:

Ha egy magánszemély szeretne otthonra hűtőgépet vásárolni, több gyártó termékei közül kezd válogatni, melyek árkategóriája valószínűleg arányosan növekszik majd a funkciók bővülésével. A döntést ekkor több tényező befolyásolja: az esztétikától kezdve a lakás belső összhatásán át a szállítás módjáig.

Ez mind mégis egyetlen személyre korlátozódik (jellemzően a család konyhai döntéshozójára), ami legtöbbször azt jelenti, hogy végül csupán néhány tényező lesz a döntés szempontjából fontos (pl. minőség, ár, bizalom stb.).

Egy élelmiszerüzlet esetében ez sokkal irányítottabban történik. Egy ipari hűtőpult, vagy hűtősor teljesen más, mint az otthoni hűtőgép. Itt a cég kénytelen arra is figyelni, hogy az új hűtősor mennyi energiát használ majd fel, azaz mennyit spórolhatnak a használatával.

Számos egyéb szempont mellett azonban fontos még, hogy a vásárlók igényeit maximálisan kiszolgálja-e (nem egy, vagy két ember igényét kell csupán szem előtt tartani), illetve, hogy például beleillik-e az új termék a cég marketing arculatába.

Afféle apróságok is számítanak, mint hogy hirdethetik-e magukat környezettudatos üzleti elveket valló cégnek az új berendezés által?

5. Igény a kapcsolatra

B2B üzletágban a vállalatok általában mindent tudni szeretnének a termékről, szolgáltatásokról és igényük van a vállalkozások közötti szorosabb kapcsolatra vásárlás előtt (például egy személyes találkozóra vagy konzultációra), legtöbbször állandó jelleggel is.

B2C bizniszben nem feltétlen ragaszkodnak a szoros kapcsolathoz (de ez nyilván nem jelenti azt, hogy ott nem kell erre törekedni), mert hajlandóak anélkül is vásárolni. Általában senki nem ragaszkodik ahhoz, hogy a webáruház tulajdonosa maga hozza ki a megrendelt parfümöt és üljön le vele kávézni.

S mivel a B2B vállalkozásoknak jellemzően sokkal kevesebb vásárlójuk van, sokkal egyszerűbben is kivitelezhető ez a kapcsolat. B2C-k esetében lehetetlen lenne egy-egy vállalkozásnak akár több ezer emberrel fenntartani egy rendszeres, személyes és szoros kapcsolatot.

6. Döntést befolyásoló tényezők

B2B esetében a döntés általában egy többlépcsős folyamat, ami azt jelenti, hogy nem egyetlen ember dönt, hanem sokan átnézik az ajánlatot, mire a döntés megszületik.

Ezáltal jellemzően az egész folyamat sokkal több időbe telik, ráadásul bonyolultabb is… éppen ezért elválaszthatatlan a marketing és a sales kapcsolata B2B értékesítés esetében.

B2C esetében a vásárlók – mivel sokszor jelentősen kisebb összegekről van szó – önmaguk döntenek, így az egész folyamat sokkal gyorsabb, ráadásul gyakran impulzusok által vezérelve történik. A B2C kommunikációban nagy hangsúlyt kapnak az érzelmek. 

7. Szükség és vágy

A B2B bizniszek döntéshozóira nem jellemző, hogy impulzusok alapján vásároljanak a cég számára (“De jól néz ki ez a 10 milliós CNC gép, gyorsan meg is rendelem”). A B2B marketing inkább a logika mentén halad, és a termék jellemzőit, előnyeit hangsúlyozza.

A vásárlást általában nem a személyes érzelmek befolyásolják, hanem sokkal inkább a racionalitás és a hatékonyság iránti vágy. Az üzletfél ekkor pontosan meg akarja ismerni a vételre kínált terméket, vagy az ajánlott szolgáltatást, tehát itt a legnagyobb hangsúly a specifikáción van.

Egy cég számára fontos kérdés, hogy a kínált termék/szolgáltatás mennyire effektív és költséghatékony, illetve, hogy megéri-e beleinvesztálni egy nagyobb összeget, mert például az eddig meglévő rendszerhez képest időt, vagy erőforrást spórolnának meg vele a vállalkozásnak.

A B2C vállalkozások vásárlói ezzel szemben hajlamosak a szívükre hallgatni, és hagyni, hogy az érzelmeik befolyásolják őket. De döntő tényező lehet az aktuális trend is.

8. A célok

B2B vállalkozások esetében a vásárolt szolgáltatással vagy termékkel szemben komoly stratégiai elvárások lehetnek támasztva. Legyen szó akár a beruházás megtérüléséről (ROI), vagy bizonyos előnyök megteremtéséről „x” idő alatt.

A B2C cégek vásárlóit leginkább az hajtja, hogy minél hamarabb kielégíthessék az igényeiket, vágyaikat, és közben még jól is járjanak.

Fontos, hogy ez a lista természetesen nem a tízparancsolat (de nem csak azért, mert nyolc pontot írtam össze). Sokkal inkább azért, mert ezek számos egyéb tényezőtől függhetnek még, például, hogy a vállalkozás milyen szektorban tevékenykedik.

A B2B marketing legfontosabb céljai

A figyelem felkeltése

A B2B marketing szerepei közé tartozik az, hogy megteremtse az első kapcsolatot a vállalkozások között. A cégek a marketing különböző eszközeivel tudják magukra irányítani a figyelmet s felkelteni az érdeklődést. 

Lead-eket generálni és gondozni

A figyelemfelkeltés után a marketing feladata az, hogy a látogatókból lead-et konvertáljon, majd őket utánkövesse, gondozza és különböző automatizmusok segítségével a vásárlás felé segítse (lead nurturing). Ez a folyamat számos eszközzel történhet, melyről majd később még részletesebben is olvashatsz.

AJÁNLOTT CIKK: “A lead magnetek titka – Így automatizáld a listaépítést!”

Kiemelni a versenytársak közül

A legtöbb piacon óriási a verseny. Hasonló termékek és szolgáltatások versengenek egymással, azonos feltételek és ajánlatok mellett. Egy jó marketing kiemel a többi versenyző közül, és segít az ügyfelek számára egyértelművé tenni a választást.

Biztosan Te is szívesebben vásárolsz attól a vállalkozástól, akinél látod, hogy pörög az élet, folyton érdekesebbnél érdekesebb cikekket publikál (még ha nem is feltétlen olvasod el) vagy éppen webinarokat, ingyenes oktatásokat tart.

Segíteni a saleses munkáját

A fent említett feladatok egységesen hozzájárulnak ahhoz, hogy az értékesítői csapat egy sokkal magasabb minőségű adatbázisból tudjon dolgozni.

A B2B marketinges feladata az is, hogy a potenciális vásárlók az aktuális szintjükhöz megfelelő információt kapjanak (szegmentálás), és az, hogy mire a sales-hez jutnak, egyenesen lángoljanak (lead nurturing).

Ezekkel már nagyobb valószínűséggel éri meg foglalkozni. Így drasztikusan növelhetjük a sales csoport hatékonyságát, és a sikeres lezárások számát. A profi marketing tehát nem elveszi a sales munkáját, hanem eredményesebbé és sokkal költséghatékonyabbá teszi azt.

Gondoskodni meglévő ügyfelekről

A folyamatnak ott közel sincs vége, mikor megtörtént a vásárlás. Miért is engednénk el azt az ügyfelet, akit egyszer már sikerült meggyőznünk? Ez az ügyfélmenedzsment alapja, így rettentő fontos, hogy a vásárlás után megfelelő időközönként gondoskodjunk az ügyfelekről.

Milyen B2B marketing eszközök léteznek?

Az előbbi listán végig jutva már tudjuk, hogy mik a legjelentősebb különbségek a két szektor között a marketingben és a kommunikációban. Most nézzük meg, hogy melyek azok a marketinges eszközök, melyekkel egyszerűben elérhetjük a B2B vállalkozásunk potenciális ügyfeleit.

Social Media

Most már tudod, hogy teljesen másképpen zajlik a kommunikáció egy B2B cég esetében, mint egy B2C vállalkozásban. Napjainkra már a különböző közösségi oldalak is a B2B marketing szerves részévé váltak. Kiválasztásnál mindig ellenőrizd, hogy a Te célpiacod egyáltalán jelen van-e az adott felületen.

Most nézzük meg, hogy a social médián belül milyen lehetőségek állnak rendelkezésre!

Facebook

Megdöbbentő, hogy még marketinges berkeken belül is sokan hiszik, hogy a Facebook lead generálásra és eladásra B2B-ben nem működik hatékonyan – arra alapozva, hogy a komoly vállalkozások döntéshozói messziről kerülik az efféle közösségi oldalakat.

Az igazság ezzel szemben az, hogy egy hatékonyan felépített stratégiával igenis működésre bírható B2B-ben is a Facebook/Insta kombó – de még hogy!

El kell felejtened, hogy a nagyvállalkozások vezetőire úgy tekintesz, mint elérhetetlen emberekre. Nekik is vannak ismerőseik, barátaik és családtagjaik, és bizony elég sűrűn előfordul, hogy Ők is Facebookon kommunikálnak velük.

A szektorodtól függően persze, de a Facebook akár központi részét is képezheti a B2B marketingednek, egy jó email automatizmussal megtámogatva.

AJÁNLOTT CIKK: “B2B Facebook hirdetés: tippek, trükkök!”

Instagram

Az Instagram aztán végképp az a felület, amit a magyar marketingesek el sem tudnak képzelni a B2B marketing eszköztárában. Sokan még B2C-ben sem hajlandók beleszőni a marketingtervbe, így nem is okolhatjuk azokat, akik a B2B-ből kapásból száműzik.

Ha azt nézzük, az elsődleges oka ennek az életkorra vezethető vissza. Az Instagram a köztudatban (gyakran még marketingesek között is) az, hogy csak fiatalok használják, éppen ezért az eladásra még B2C-ben is alkalmatlan, nemhogy B2B-ben.

A helyzet azonban az, hogy az Instagram a felhasználói összetételt is tekintve, óriási változáson ment keresztül. Már nem csak a 13-14 éves fiatalok játszótere, így a legtöbb B2B stratégiában is megállja a helyét.

BÓNUSZ: A legújabb INGYENES e-bookunkból megtudhatod, hogy hogyan hozhatod ki a maximumot a céges Instagram profilodból! Töltsd le gyorsan, még friss és ropogós! 😉 Küldd el emailben!

Itt összegyűjtöttünk néhány tippet, ami segítségedre lesz, ha gondolkodtál már azon, hogy instán is jelen kellene lenni.

Mégis mit kezdene egy B2B vállalkozás az instával?

A HubSpot leginkább edukál:

B2B marketing instagram

 

A Hootsuite a belső értékekre, sztorikra teszi a hangsúlyt:

B2B marketing instagram

 

De rengeteg típusú tartalommal találkozhatunk még. A GE például a cég múltjáról posztol, a BPW-Hungária pedig az eredményeiről és céges eseményeiről oszt meg képeket a nagyérdeművel.

 2. Email marketing

B2B esetében (B2C-hez hasonlóan) az email marketing felhasználásának módja határtalan. Beszélhetünk különféle mini kurzusokról, kapcsolatépítő, ápoló és egyéb branding emailekről.

Itt írtunk már részletesebben mindenféle überhatékony emailes automatizmusról, így erre most nem térnék ki bővebben.

3. Blog

Nemzetközi felmérések (pl. AccentureHubspotGoogle/Millward) szerint a döntések előkészítése jelentős részben online összegyűjtött adatok alapján történik meg.

Éppen ezért talán nem is kell hangsúlyoznom a hiteles szakmai blog fontosságát B2B szektorban. A B2B beszerzők több mint 90%-a végez valamiféle online kutatást, információ gyűjtést a beszerzési folyamat során. Éppen ezért ennyire fontos, hogy rendszeresen írj bejegyzéseket a céges blogodra.

Azért is fontos kiemelten a céges blog megléte, mert B2B esetében a kommunikáció alapvetően információ-központú. A hangsúly itt az információn van, ami azt jelenti, hogy azoknak a posztoknak az égvilágon semmi értelme nincs, ami néhány üres szón és pár elcsépelt gondolaton kívül nem ad mást az olvasóinak.

Ha belekezdenél a céges blogolásba, de fogalmad sincs hogy mégis merre indulj el, akkor itt olvashatsz a blogírás alapjairól!

Olcsó és szélsebesen frissíthető

Egy blog olyan, mintha lenne egy saját kis újságod, ahol konkrétan azt írsz le, amit jónak látsz, és ami belefér a céges arculatodba.

Nincs annál menőbb dolog, mint amikor egy, a szektorodhoz köthető nagyobb eseményt kielemezhetsz, vagy csak szimplán bemutathatsz a céges blogodon.

Saját és független lábra állhatsz

Ha több stabil lábon állsz, nem kell attól tartanod, hogy például a Facebook kirántja alólad a szőnyeget és elhasalsz valahol. A saját céges blogod mindig a rendelkezésedre fog állni, hiszen a tiéd.

AJÁNLOTT CIKK: Így kezdd a blogolást! – A hatékony blogírás alapjai

Közelebb hozhatod az embereket a cégedhez

A B2B vállalkozásokra sokan valódi “idegenként” tekintenek, egy blog pedig tökéletes lehetőséget kínál arra, hogy ezt helyesen tudd kezelni. A blog által meg tudod teremteni a céged hiteles magyar hangját.

Előkelőbb helyet foglalhatsz el a Google-ben

A legtöbb vállalkozás, amelyik belekezd a blogolásba, kizárólag ezt a cél lebegteti a szemei előtt. A legnagyobb probléma ezzel az, hogy ennek az előállított tartalmak minősége szenvedi a legnagyobb kárát. Ne csak azért kezdj el blogolni, hogy megtaláljanak, hanem azért, hogy szakértőként és a piac igazi meghatározójaként tekintsenek rád.

Hiába találnak meg az emberek könnyen, hisz ha nem találnak megoldást a kérdéseikre, vagy nem érzik kielégítőnek az olvasottakat, a másodperc törtrésze alatt továbbállnak.

4. eBook (Whitepaper)

B2B szektorban a magyar piacon még nem annyira elterjedt, pedig egy a legtöbb biznisznél hatékonyan bevethető lead generáló eszközről beszélünk.

Tökéletes arra a célra, ha például egy olyan hosszú és minőségi tartalmat publikálnál, ami túl hosszú lenne egyetlen bejegyzésként, de akkor is jól jöhet, ha csak a tartalmaid skáláját szeretnéd színesíteni.

A rendszeres cikkírás mellett mi is készítünk eBook-okat, különböző érdekes témákban.

5. Videó/Webinar

A videó és webinar, mint tartalom, növeli a céged hitelességét a piacon. Tény, hogy egy profi videót összerakni a céged számára költséges mulatság, azonban egy stratégia részeként többszörösét is megtermelheti.

Coaching és egyéb oktatócégek esetében például beszélhetünk egy saját kis szakértői sorozatról, vagy egy egész online szemináriumról, a videó egy remek eszköz B2B marketingben.

Így kezdd el a B2B vállalkozásod marketingjét megtervezni

1. Alakíts ki egy átfogó jövőképet!

”Fail to plan, plan to fail”, azaz, ha nem tervezel, akkor kudarcot tervezel. Éppen ezért, ahogy egy vállalkozás minden területén, a marketingben is elengedhetetlen a pontos és részletes tervezés. Ahhoz, hogy el tudd érni a céljaidat, először ki kell tűznöd Őket.

Határozd meg, hogy mik a vállalkozás pontos és mérhető céljai. Mi számít eredménynek? Milyen távon számítana nyereségesnek? Mennyit ér meg egy lead?

Ezen felül össze kell állítanod az ajánlataidat és az értékesítési útvonalakat.

2. Határozd meg a piacot és a Buyer Personádat!

Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a B2B marketing valójában nem üzlet és üzlet közötti marketinget jelent, hanem ember és ember közöttit (H2H). Elsősorban a vállalkozások mögötti embereket, döntéshozókat kell megcéloznunk.

Éppen ezért kiemelten fontos, hogy a marketing stratégia megtervezése előtt határozzuk meg az optimális ügyfélkaraktert, azaz a Buyer Personát.

Kizárólag ennek meghatározása után lehetséges hatékony tervet összeállítani.

B2B marketing

3. Döntsd el, hogy milyen csatornákkal indulsz!

A megosztott fókusz megtizedeli a hatékonyságot. Mielőtt elindítanád a céged marketing-aktivitását, határozd meg, hogy pontosan milyen csatornákat fogsz igénybevenni. Egy eddig nem használt, új csatorna felfuttatása bizony erőforrást igénylő kihívás.

Milyen szerepe lesz az email marketingnek? Mire fogod használni a Facebook-ot? Na és az instát? Fogsz Google hirdetéseket futtatni? Ezekre a platformokra külön-külön más és más tartalommal kell előrukkolnod, így nagyon erőforrás igényes, ha ezt egyszerre szeretnéd megtenni.

4. Elemezz, mérj és optimalizálj!

Adatok hiányában nem tudsz fejlődni. Ha nem tudod, hogy jelenleg hol tartasz, akkor semmi esélyed arra, hogy javítani tudj a teljesítményeden. Egy autópályán hiába lehet 130-al hajtani, ha fogalmad sincs, hogy éppen mennyivel mész, nem tudsz felgyorsítani 130-ra. 

A mérés nem csak abban segít, hogy a pocsék eredményeidet feltornászd, hanem abban is, hogy a középszerű vagy átlagos eredményeket tökéletessé optimalizálhasd.

Hogyan formáld át teljesen a B2B vállalkozásod marketingjét?

Ha úgy érzed, hogy jelenleg nincs rendben a marketinged, mert csak vergődik a céged, akkor itt az ideje teljesen átalakítani és új alapokra helyezni azt.

Erre kettő lehetőséged van:

1. Elküldöd továbbképzésre a marketingesed, hogy a tanultakkal felturbózza a céged.

Előnye, hogy a saját alkalmazott mindig könnyebben kezelhető, mint egy külsős személy vagy csapat. A hátránya, hogy egyetlen személy soha az életben nem lesz olyan hatékony, mint egy jól összeszokott csapat, valamint jelentősen kevesebb tudással fog rendelkezni.

Meg úgy őszintén… ha hosszú hónapokig, vagy akár évekig rossz és láthatóan nem működő stratégiát próbált ráerőltetni a vállalkozásodra, akkor tudnod kell, hogy egyáltalán nincs garancia az új terv hatékony megvalósítására. 

2. Profi külsős csapatot alkalmazol.

Előnye, hogy egy igazi szakértői csapatot állíthatsz a céged mögé. Egy ügynökségnél mindenkinek megvan a maga szakterülete, ahol vérprofi. Nincs minden marketing feladat egy-két ember nyakára zúdítva. Nem kell egyszemélyben profin érteni az email automatizmusokhoz, a social mediahoz, a videómarketinghez, a szövegíráshoz, a képszerkesztéshez, a weboldal optimalizáláshoz és a SEO-hoz.

Ha egy igazán hatékony rendszerre vágysz, akkor a legjobb, ha a kettőt együtt alkalmazod. A házon belüli marketinges sokkal jobban ismeri a céged lehetőségeit, az ügynökség mögött pedig szélesebb körű tudás áll.

AJÁNLOTT CIKK: B2B marketing kiszervezése – Mikor, hogyan, miért?

Néhány hiba, amit jobb, ha nem követsz el!

1. Tervezés nélkül, mindenhol hirdetsz

Egy Facebook hirdetés itt, egy Display hirdetés ott, némi affiliate bannerrel megolajozva és máris kész a lyukas üzemanyagtartályos autó, amibe bármennyit tankolhatsz, néhány kilométernél nem jutsz messzebb, ha csak be nem foltozod, vagy ki nem cseréled a tankot.

Ha szeretnéd, hogy a B2B vállalkozásod marketingje hasítson, akkor pontosan, lépésről-lépésre tervezd meg, hogy hol és milyen céllal fogsz hirdetni! 

2. B2C marketing stratégiát és trükköket használsz

Egy 9 mm-es stukkerba való tölténnyel nem fogsz tudni lőni 10 mm-es pisztollyal, bárhogy is erőlködsz. Ugyanez a helyzet a B2B és B2C között is. Az, ami a jól megszokott B2C-ben tarol, nem valószínű, hogy B2B-ben bármiféle eredménnyel szolgál majd.

Ha a B2B szektorban brillírozni szeretnél, akkor a B2B szektorban használható technikákhoz kell folyamodnod!

3. Nem méred a marketinged eredményeit

Működő stratégiát kizárólag akkor tudsz megalkotni, ha rengeteg használható adat áll a rendelkezésedre, és tudod is őket elemezni, illetve következtetéseket levonni belőlük. Adatok hiányában fogalmad sem lesz, hogy mi miért történik az oldalon.

Honnan érkeznek azok, akik vásárolnak tőled, illetve azt sem, hogy hogyan és hol találnak meg. Nem fogod tudni, hogy melyik csatornára kell jobban koncentrálnod, hol vagy a leggyengébb illetve a legerősebb.

B2B esetében is célszerű mérni az engagement-et, mint például a feliratkozók vagy a regisztrálók számát. De ide tartoznak az e-book letöltők és a megosztások is.

4. Egyhangú és unalmas tartalmakat publikálsz

Lehet, hogy már megértetted az inbound marketing alapjait és rendszeresen állítasz elő tartalmakat, azonban pusztán a tartalomgyártás nem elég. Hiába töltesz fel például hetente 3 cikket, ha azokra senkire nem kíváncsi, mert unalmas, egyhangú vagy túl erőszakosan próbál eladni valamit.

Ha a tartalomgyártás mellett döntesz, akkor mindig tervezz előre legalább 2-3 hónappal, hogy átlásd előre, mit fogsz publikálni és így elkerülhesd a hasonló, egymást lefedő tartalmakat.

Néhány jó tanács!

Várj a megfelelő időpontra!

Gyakori jelenség, hogy a marketinges egy új lead láttán örömében már rohan is az értékesítőkhöz egy cetlivel a kezében, rajta a potenciális ügyfél telefonszámával. Nyilvánvalóan attól rettegve, nehogy túlságosan késő legyen, mire kapcsolatba kerülnek vele.

Persze, ez teljesen érthető abban az esetben, ha a megfelelő automatizmusok híján vannak.

Egy érdeklődőt minden esetben végig kell juttatnunk az erre felépített útvonalon. Legyen ez akár egy 2 lépésből álló mini funnel, vagy akár egy 8 lépéses óriás tölcsér.

Maradj emberi!

Ne feledkezz meg róla, hogy attól, mert vállalkozókhoz és cégvezetőkhöz szólsz, még nem kell úgy kommunikálni, mintha lenyeltél volna egy szótárat. A szakmaiság és a határozottság persze szükséges, de nyugodtan fűszerezd meg egy kis humorral is a marketing kommunikációdat.

Hidd el, a vállalkozók sem fognak elolvasni egy unalmas és olvashatatlan tartalmat.

Használd a meglévő adatokat!

Az rendben van, ha most felbuzdultál és elhatároztad, hogy mától mérni fogsz minden egyes mozzanatot a céged weboldalán, azonban ne felejtsd el, hogy hiába mérsz mindent, ha nem elemzed, nem használod fel őket a folyamataid és a stratégiád tökéletesítésére, szinte olyan, mintha nem is csináltál volna semmit.

Megfelelő adatelemzés nélkül az adatgyűjtés csak egy felesleges és haszontalan tevékenység. 

Konklúziók

Az tehát, hogy mennyire eredményes a B2B vállalkozásod marketingje, egyedül attól függ, hogy milyen stratégiát alkalmazol. Ne higgy azoknak a hangoknak, akik azt állítják, hogy Magyarországon nem létezik hatékony B2B marketing, pláne nem a közösségi médiában.

A blog, az eDM, a social media mind mind a te barátaid a B2B marketingben, de csakis akkor, ha jól bánsz velük!

Fontos azonban tudnod, hogy ha sikeres stratégiát szeretnél, ahhoz egy komplex és alaposan megtervezett marketing megoldásra, valamint egészen konkrét, mérhető célokra lesz szükséged.

Írd meg nekünk kommentben, hogy a B2B marketingen belül mely területről olvasnál szívesen még részletesebben!

Send this to a friend