Olvasási idő: ~13 perc

Ahogy egy korábbi cikkemben is említettem már, hazánkban az Instagramot kb 1.2 millióan használjuk napi rendszerességgel.

Van aki szerint ez kevés, és van aki szerint már bőven elég ahhoz, hogy foglalkoznunk kelljen vele, de egy biztos… hiába marad el jócskán az insta felhasználók száma a Facebookétól (~5.5 millió), azért mégiscsak egy olyan eszközről beszélünk, ahol hihetetlenül hatékonyan érhetjük el a (nagyrészt) fiatalabb célközönséget.

Jelenleg a hazai piacon még elég kevesen hirdetnek Instagramon, ami azt jelenti, hogy sokkal kisebb a felhasználók figyelméért zajló verseny… ergó olcsóbbak a kattintási költségek (pedig a Facebook sem mondható drágának).

Ebben a cikkben megtalálsz mindent, amit az Instagram hirdetésekről tudnod kell, és azt is megmutatom neked, hogyan tudod elindítani életed első Instagramos kampányát (és egy pár tippet is adok, hogy még hatékonyabb legyen a végeredmény).

AJÁNLOTT CIKK: “Instagramozol? Így játszd ki az algoritmust (és érj el több embert a posztjaiddal)!”

Na, akkor vágjunk is bele…

 

Hirdetési típusok az Instagramon

Ahogy azt már Facebookon megszokhattuk, Instagram hirdetésekből is több elhelyezés (és verzió) létezik. A cikk írásának pillanatában 4 különböző hirdetési típust különböztetünk meg Instagramon, de biztos vagyok benne, hogy hónapról-hónapra bővítik majd a lehetséges elhelyezéseket.

1. Klasszikus fotós Instagram hirdetések

Gondolom azt már tudod, hogy az Instagram egy 100%-ban vizuális platform, ahol egy-egy gyönyörű kép mindent visz.

A Facebookkal ellentétben Instagramon azok a cégek lesznek előnyben, akik ki tudják használni a platform egyediségét, és inkább a márkaépítésre fókuszálnak az azonnali eladás helyett.

Persze a közvetlen eladásnak is megvan a helye és ideje, de tapasztalataim alapján inkább csak remarketing közönségnek érdemes felajánlani ezt a lehetőséget. Hideg célközönségnél sokkal jobb eredményeket lehet elérni a márkád, vagy a terméked bemutatásával. Ehhez az egyik legjobb eszköz a történetmesélés, melynek fontosságáról egyre többet és többet hallhatunk. (A célközönségek meghatározásában egy korábbi cikkem lesz majd segítségedre).

A történetmesélés lényegében azt jelenti, hogy betekintést engedsz a követőidnek a “színfalak mögé” is. Bemutatod hogyan készül el egy-egy terméked (pl.: hogyan áll össze egy különleges torta), mennyi szervezés van a következő rendezvényed mögött, vagy éppen hogyan telnek a mindennapjaid.

Talán ez a megközelítés hülyeségnek tűnik, de hidd el nekem, hogy az emberek nem egy-egy cégre kíváncsiak, hanem a márkák mögötti emberekre. Nagyon sokan arra használják a közösségi médiát, hogy egy “szebb valóságot” készítsenek, és megtévesszék a követőiket… ha ki akarsz tűnni a tömegből, akkor posztolj őszintén és légy transzparens. Hidd el, a követőid díjazni fogják.

2. Videós Instagram hirdetések

2017 a videó éve, ezért nem meglepő, hogy a második legnépszerűbb Instagramos hirdetési típus a videós poszt.

Ezek maximum 60 másodpercesek lehetnek, de a Wistia által begyűjtött adatok szerint az első ~30 másodperc az igazán meghatározó, ezért érdemes már a videók elején elmondani a lényeget, mert sokan lesznek, akik az első pár másodperc után tovább is görgetnek.

A Banana Republic szerintem például tökéletes videós kampányt csinált az új kollekciójuk megjelenése előtt.

A videóban az látható, ahogy a tervezőasztalon megrajzolják a különböző ruhákat, majd a végén megmutatják a már megvásárolható ruhadarabot is. Nézd, szerintem ez az egyik legkirályabb módja a sales és a történetmesélés kombinációjának…

Shades of blue #thenewBR

A post shared by Banana Republic (@bananarepublic) on

Még 2014-ben – az Instagramos videóhirdetések indulásakor – sok-sok ilyen hirdetéssel árasztották el a platformot, ami végül hatalmas siker lett számukra.

Szerintem ez az egyik legkirályabb módja a sales, a történetmesélés és a videó kombinációjának. Az emberek úgy érzik részesei a ruhák megtervezésének, hiszen belelátnak a háttérfolyamatokba is… így pedig a végtermék már nem csak egy textildarab, hanem valami olyasmi, amihez érzelmileg is tudnak kötődni.

 

3. Carousel Instagram hirdetések

Facebookon már bevált, akkor miért ne használhatnánk Instagramon is?

Ha jártas vagy már FB hirdetések terén, akkor ismered ezt a fajta hirdetéstípust, ami lényegében egy lapozható “minigaléria”, maximum 10 képpel vagy videóval.

A carousel különlegessége, hogy mindegyik kép más hivatkozásra mutathat, így egy hirdetésben megadhatsz akár több terméket is, és így bármelyiket elérhetik mindössze egy kattintással.

Ahogy a Williams Sonoma fent látható kampánya is kitűnően mutatja, a carousel hirdetések remekül használhatóak a már korábban is említett történetmeséléshez, hiszen 4-5 kép összefűzésével nagyon jól átadható például egy új étel elkészítésének menete (nyugodtan lapozgasd végig a képeket).

Az egyik kedvenc kampányom (láttam már egy pár étteremnél), amikor az aznapi ételkülönlegesség elkészítését posztolták ki egy 3-4 fotós carousel hirdetéssel, és az utolsó képen a kész étel mellett ott volt a CTA, ami egyből az asztalfoglaláshoz vitte az instázókat.

4. Instagram Stories

Hallottál már az Instagram egyik viszonylag új funkciójáról – a Storiesról – igaz?

Ez az a funkció amit Zuckerbergék nemrég belepakoltak a Facebook és a Messenger mobilappokba is, de mondanom sem kell ott sokkal inkább idegesítő, mint “hasznos”… ez viszont egyáltalán nem igaz az Instagramra.

Instagram stories

A Stories lényegében egy válogatás az instás tartalmakból. Hozzáadhatod a képeidet/videóidat az aznapi sztoridhoz (vagy kifejezetten oda is tölthetsz fel tartalmakat), a követőid pedig összefűzve megnézhetik az aznapi történéseket (Snapchat-szerűen pörgeti le az Insta az egészet).

Ezt az ötletet a Snapchattől nyúlta le a kék óriás, és a koppintás ellenére hihetetlen sikereket ért el. Szó szerint emberek százmilliói használják napról-napra (pedig még csak pár hónapja jelent meg).

A dolog ott válik érdekessé, hogy – mi hirdetők – most már nyugodtan “belepofátlankodhatunk” mások sztorijába, és ha a célzási beállításoknak megfelelő személy nézi az ismerősei sztoriját, akkor két felhasználó képei között néha-néha megjelenik neki egy hirdetés is (videós vagy képes).

És a legjobb az egészben, hogy az Instagramozók nem csak arra használják a Stories funkciót, hogy az általuk követett emberek tartalmait csekkolják le (hiszen arra ott van a feed is), hanem örömmel kutatnak újabb felhasználók és érdekes tartalmak után… és gondolom abban egyetértünk, hogy ez minden hirdető álma!

Így kezdj el hirdetni az Instagramon!

Most hogy megbeszéltük az alapokat, itt az ideje egy kis gyakorlati segítségnek is (ahogy azt már megszokhattad tőlünk). A következő pár percben megmutatom, hogy hogyan tudsz te is elkezdeni Instagramon hirdetni.

Ehhez először is egy Facebook oldalra lesz szükséged. (Nem – nem félrebeszélek – tényleg kell egy Facebook oldal az Instás hirdetésekhez, hiszen a két platform egy cég kezében van, így pedig a hirdetéseket is a Facebook hirdetéskezelőjéből tudod elindítani.)

Tehát, ha már van Facebook oldalad, akkor jelentkezz be a hirdetéskezelőbe és készíts egy új kampányt. Mindegyik kampánycél másra lesz jó, de most csináljunk egy teljesen általános kampányt, ahol a saját weboldalunkra akarjuk irányítani a felhasználókat. Ehhez a “Forgalom” célra lesz szükségünk.

hirdetes forgalom cel

A következő képernyőn célközönséget kell választanod a hirdetésedhez. Ez teljesen megegyezik a Facebook hirdetésekhez használatos célzással, sőt, ugyanazokat a célközönségeket használhatod mindkét platformnál.

A teszt kedvéért én most a remarketing célközönségünknek fogok készíteni egy hirdetést, amiben benne van mindenki, aki az elmúlt pár hét során aktív volt a Facebook oldalunkon, üzenetet küldött nekünk, olvasta egy cikkünket vagy járt a weboldalunkon… (jó hír, most már te is bekerültél ebbe a közönségbe!). 🙂

Mivel most kifejezetten az Instagramra szeretnénk hirdetni, ezért az elhelyezéseknél az “Elhelyezések módosítása” opciót kell kiválasztanunk, és csak az Instagram képfolyamot hagyjuk bepipálva.

Ezek után minden ugyanúgy megy, mintha egy Facebookos kampányt készítenél, ezért ezzel nem húzom most az időt (a kampánykészítés menetét lépésről-lépésre a Sprint oktatóanyagunkban mutatom be, videók segítségével).

A következő oldalon beállthatod a költségkeretet, az ütemezést és a hirdetések megjelenítésének optimalizálását. Ezekkel később ráérünk majd szórakozni, én most mindent az alapbeállításokon hagyok.

Itt még győződj meg arról, hogy jó Facebook és Insta oldal van kiválasztva a hirdetésekhez, a többi pedig már tényleg csak a szokásos.

Ha jó oldalakat látsz, akkor már nincs más dolgod, mint feltölteni a hirdetésed kreatívját, megírni hozzá a szöveget, megadni az oldaladra mutató linket, és végül feladni a hirdetést.

Ajánlások a FÉNYKÉPES hirdetések kialakításához

  • Képméret: 1080 x 1080 képpont
  • Felirat: csak szöveg, ajánlott hossza 125 karakter

Technikai ajánlások

Ajánlások a VIDEÓS hirdetések kialakításához

  • Képarány: 1:1
  • Fájltípus: .mp4 tárolóformátum, ideális esetben bevezető mov atommal, módosítási listák nélkül
  • Videó: H.264 videotömörítés, lehetőleg minőségi profilbeállítással, négyzetes képpontokkal, állandó képkockasebességgel, progresszív pásztázással
  • Hang: sztereó, AAC hangtömörítés, lehetőleg 128 kbps feletti minőség
  • Felirat: csak szöveg, ajánlott hossza 125 karakter

Technikai követelmények

  • Kártyák minimális száma: 2
  • Kártyák maximális száma: 10
  • Feliratszöveg hossza: csak szöveg, max. 2200 karakter
  • Videó képaránya: 1:1
  • Minimális felbontás: 600 x 600 képpont
  • Maximális felbontás: 1080 x 1080 képpont
  • Minimális hossz: 3 másodperc
  • Maximális hossz: 60 másodperc
  • Maximális méret: 4 GB
  • Képkockasebesség: max. 30 képkocka/másodperc
  • Bitráta: kétmenetes kódolás esetében nincs korlátozás, ha a fájl mérete nem haladja meg az 1 GB-ot. Ha igen, 1080p felbontásnál 8 megabit/másodperc, 720p felbontásnál 4 megabit/másodperc.
  • A bélyegkép képaránya: a videó képarányához kell igazodnia. Ha nem igazodik hozzá, lehetőség van a bélyegkép automatikus átméretezésére.

5 tipp a hatékonyabb Instagram hirdetésekért

Most már tudod milyen elhelyezések közül válogathatsz, és a kampány létrehozásának menetét is megbeszéltük… már tényleg nincs más hátra, mint beugrani a mélyvízbe és elindítani az első Instagramos kampányodat.

Ehhez viszont összegyűjtöttem neked még egy pár tippet, amit megfogadva azonnal profi Instagram kampányokat fogsz tudni készíteni.

AJÁNLOTT CIKK: “17 Instagram hirdetés best practice – így tarold le az instát a hirdetéseiddel”

1. Ismerd a célközönséged

Jó, tudom, ez nem kifejezetten egy Instagram trükk, de mégis ez a legjobb tipp, amit bármilyen online marketing eszköz használatához adhatok.

A célközönség ismerete elmondhatatlanul fontos, főleg fizetett hirdetések esetében (feltéve, hogy nem akarod szórni a pénzt).

Képzeld el, hogy van egy terméked, amit el akarsz adni. Tudod, hogy a termék a 25 éves, egyedülálló férfiaknak lehet tökéletes választás, de belőlük mondjuk csak 4-5 ezret tudsz elérni Instán.

 

Egy ilyen esetben vajon az fog nagyobb megtérülést hozni, ha csak nekik hirdetsz (drágább CPC-vel), vagy az, ha egy tök általános 300.000 fős célközönségnek hirdetsz (olcsó CPC-vel)? Ha az elsőre tippeltél, akkor igazad van!

TIPP: Érdemesebb többet fizetni a nagyon pontosan meghatározott emberek eléréséért, mint a tág célközönségért. Igaz, hogy az a pár ezer ember is része a 300.000 fős közönségnek is, de megeshet, hogy őket éred el legutoljára, és teljesen feleslegesen fizetted a hirdetésed megjelenését több százezer embernek.

A célközönséged ismerete rendkívül fontos, amit profilozással és buyer personák segítségével tudsz megállapítani. (A buyer personák megalkotásának folyamatáról is írtam már korábban egy cikket.)

2. Egy kép többet mond ezer szónál… de azért szavakat is használj!

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy feltöltenek egy képet, majd a leírásba belöknek 20-30 hashtaget, és már mehet is ki a poszt. Na, ez nagy hiba!

A legjobb eredményeket akkor éred el, ha a képekhez írsz egy pár mondatos magyarázatot is. Így sokkal jobban át tudod adni azt az élményt, amit az a kép jelent számodra (hoppá, ismét visszatértünk a történetmeséléshez).

TIPP: Használj caption-t is a képekhez, amit nem csak hashtagekkel szórsz tele, hanem valami haszna is van a követőid számára.

3. Használj hashtageket!

A Simply Measured már letesztelte, hogy nekünk ne kelljen: a hashtagezett Instagram posztok 12.6%-kal jobban teljesítenek, mint a hashtag nélküli társaik… persze azért vigyázni kell és nem szabad átesni a ló túloldalára sem.

Érdemes legalább 5-10 releváns hashtaget használnod posztonként. Ez azért kihagyhatatlan lépés, mert instán egy-egy hashtagre rákeresve kidobja azokat a képeket, amelyeknél szerepel az adott kifejezés, és nagyon sok felhasználó így keres új tartalmakat.

Ha magyar a célközönséged, akkor próbálj meg a magyar hashtagek közül válogatni, mert a túl általánosak között tutira elvész a posztod, és mindenki megtalálja majd, csak a célközönséged nem.

4. Posztolj rendszeresen!

Lerágott csont, de tényleg érdemes megfogadni ezt a tanácsot.

Tapasztalatból tudom, hogy a közösségi média nem egy sprint, hanem egy maraton. Ez egy hosszútávú lehetőség, amit vagy kihasználsz, vagy nem… de nem szabad tőle napokon belül milliárdokat várni.

Csak tőled függ mennyi (minőségi) tartalmat vagy képes előállítani, de ha bírod a tempót, akkor Instagramra naponta akár 3-4 képet is posztolhatsz.

TIPP: Ha naponta 1 kép posztolására van időd, akkor tegyél ki egy képet minden nap. Ha csak három naponta megy, akkor ahhoz tartsd magad. A lényeg, hogy rendszeresen posztolj és lehetőleg tartsd magad az ütemtervhez. A követőid számára nincs annál idegesítőbb, ha egyik héten eltűnsz, a következő héten pedig 3x annyi képet raksz ki, mint amennyit szoktál.

5. Tanulj a jobbaktól!

Mindenre igaz, de Instagramra kifejezetten. Keress egy pár olyan profilt, akik hasonló témakörben tevékenykednek és úgy látod, hogy foglalkoznak az Instájukkal, és kezdd el követni őket.

Próbáld meg ellesni a stílusukat, és igyekezz kielemezni, hogy vajon miért olyan sikeresek. Sokat segít ha rájössz, hogy mely képeik az igazán ütősek, és miért imádják azokat a követők.

Összefoglalás

Most már mindent tudsz az Instagram hirdetésekről ahhoz, hogy bátran bele tudj vágni és elkezdj kísérletezni az instás kampányokkal is.

Ha megfogadod a cikkben található tanácsokat (és követed az útmutatót), akkor biztos vagyok benne, hogy egy kis tesztelgetés után te is megtalálod azt a hirdetéstípust, amire harap a célközönséged.

Ha már az Instagram hirdetésekkel képbe kerültél, akkor következő lépésként olvasd el az Instagram remarketing hirdetésekről szóló cikkünket is, hogy a korábban elért embereket még nagyobb arányban tudd érdeklődővé/vásárlóvá alakítani.

Ha tetszett a cikk, légy megosztó! 🙂 Neked csak egy kattintás, nekünk viszont hatalmas segítség. Köszönjük! 🙂

 

A szerzőről
Alapító @ BOOM Marketing
Vállalkozó, online marketinges. Fő területe az inbound stratégia kialakítása, bevezetése és alkalmazása kis- és közepes vállalkozásoknál. Ideje nagy részében az ügynökség ügyfeleinek segít a hosszútávú növekedés elérésében, szabadidejében pedig a saját vállalkozásain dolgozik.