Instagramozol? Így játszd ki az algoritmust (és érj el több embert a posztjaiddal)!

Instagram algoritmus kijátszása

Úgy gondolom már bőven elég abból a dumából, hogy „itt az ideje felkészülni az Instagramos időszakra a cégeknek is”

Már most is rengeteg cég képviseli magát, és – csak hogy fokozzuk az izgalmakat – a következő időszakban rohamosan megnő majd a számuk. Szóval, ha te még csak most gondolkodsz a céged Instagram oldalának létrehozásán, akkor szólok, hogy egy kicsit már le is maradtál, de szerencsére még mindig van esélyed behozni a lemaradást, ha megfelelő technikával kezdesz bele.

Az Instagram előnye egyébként éppen az, ami a hátránya is: új platform, új szabályok.

Céges berkekben még viszonylag kevesen tudják, hogy mi működik jól és mi nem. Számos bevált tipp, trükk és technika létezik, és még rengeteg vár felfedezésre. Itt aztán tényleg csak a kreativitás szab határt a tartalmaidnak és persze nem mellékes a már-már klisének számító „ingyen éred el az embereket” állítás sem. (Egyébként még mindig simán elérhetsz akár több tízezer embert is egy-egy posztoddal, de egy béna látványvilágot nyújtó fiókkal nem fog működni, szóval önmagában téves állítás.)

Mielőtt jobban belefolyunk a témába, tudnod kell, hogy az #insta már rég nem csak a #tinik játszótere.

A 2018-as számok alapján körülbelül 1.760.000 aktív magyar felhasználó van jelen a platformon. Ők nagyrészt a 18-24 közötti, jómódú fiatalok, de szorosan utánuk jönnek a 25-34 év közöttiek, akik rengeteget fotóznak és nem restek megosztani a képeiket az internet népével sem.

Forrás: CRANE.HU

Igaz, hogy a Facebook 6,5+ milliós táborához képest nem sok emberről beszélünk, bizonyos iparágakban működőknek mégis egy aranybánya lehet ez a közel 2 millió magyar.

Instagramon mindig is trendi volt (és lesz) a fitness, a foodporn, a minőségi és luxus termékek, valamint a hobbi és a profi fotózás is. Sőt, ha ezt még kevésnek gondolod, nem árt tudni, hogy az instagram a világszerte terjedő trendek egyik melegágya. Keress csak rá a #kikichallange-re, vagy nézd meg ezt a turbános viseletet.

Ezen a platformon nem ritka a napi többszöri posztolás sem, sőt teljesen átlagos, hogy valaki napi 2-3 képet is kitesz Instára (persze ez a szám nem a business fiókokra vonatkozik). Ennek köszönhetően viszont annyi új tartalom kerül ki minden egyes nap, hogy az emberek a feed-jük kb. ~70%-át nem is látják

Ennek orvoslására vezette be az Instagram a Facebook hírfolyamhoz hasonló algoritmust, amely leváltotta az eddigi kronologikus rendszert (amikor mindig a legújabb poszt volt elől).

Ebben a cikkben összegyűjtöttem neked 8+1 tippet, amit megfogadva kiemelkedhetsz a tömegből és még több embert érhetsz el az Instagramos posztjaiddal.

Először is nézzük, hogy mit tudunk az új algoritmusról…

Ezt tudjuk az Instagram új algoritmusáról

Az Insta állítása szerint az új algoritmus a posztokat az alapján rangsorolja, hogy “mennyire érdekelhet téged az adott téma, milyen kapcsolatban állsz a képet posztoló személlyel, és mikor lett feltöltve az adott kép”.

Ez lényegében egy az egyben megegyezik a Facebook news feed-ben alkalmazott algoritmussal, ami szintén a felesleges és zavaró posztok kizárása miatt élesedett még 2014-ben (és elég nagy port kavart).

A rendszer igyekszik minél inkább kiszűrni a rossz minőségű posztokat (és a spam-eket), így idővel csak azokat a posztokat fogják látni a felhasználók, amik ténylegesen érdeklik őket. Ez pedig igazán jó hír azok számára, akik minőségi tartalmat gyártanak.

Míg eddig kritikus volt az elérés szempontjából, hogy mikor töltöttél fel egy képet, addig most akár napokon keresztül is a feed elején maradhatsz azoknál, akik rendszeresen foglalkoznak veled.

Ebből jól látszik, hogy az insta is követi a trendet és a minőségi tartalmakat kifejezetten díjazza.

Ahhoz, hogy ki tudd játszani az új algoritmust fontos tudnod, hogy mi alapján rangsorolja az insta a posztokat, úgyhogy gyorsan fussuk át azt a 7 fő elemet, ami – sok más mellett – befolyásolja egy-egy poszt elérését.

Az Instagram algoritmus 7 fő eleme

1. Engagement

Egy jó marketinges tudja, hogy a Facebook oldalon lévő lájkok és az Instán összegyűjtött követők száma semmit nem ér, ha azok csak úgy vannak, de egyáltalán nem aktívak. Mindkét platformon rengeteget számít az, hogy mekkora aktivitás volt egy-egy posztnál, és ez nem csak az organikus tartalmakra igaz.

Kevesen tudják, de a sok lájk, megosztás és komment a nagyobb organikus elérés mellett olcsóbb CPC-t is eredményez a hirdetéseid számára. Ha folyamatosan jó minőségű tartalmat teszel ki, ami érdekli is a követőidet, akkor idővel a hirdetéseid is elsőbbséget élveznek majd, ergó kevesebbet kell fizetned a megjelenésekért.

AJÁNLOTT CIKK: „Instagram hirdetés alapok… így hirdess Instán!”

2. Relevancia

Ahogy azt a cikk elején is említettem, az egyik fő rangsorolási szempont az, hogy mennyire érdekelhet valakit az adott tartalom. Az Instagram csapata a hivatalos közleményben ezt írta a relevanciáról:

Mennyire érdekelhet téged az adott téma, milyen kapcsolatban állsz a képet posztoló személlyel és mikor lett feltöltve az adott kép.”

Ez azt jelenti, hogyha te az elmúlt 2 hétben egyre több lakberendezési képet nézegettél, akkor az algoritmusnak ez egy egyértelmű jel, hogy téged érdekel ez a téma, ezért egyre több és több hasonló jellegű posztot fog betenni a news feededbe.

Próbáld csak ki… like-olj 10 kajás képet és nézd meg, mi történik a feed-eddel!

3. Kapcsolatok

Az előző pontban olvasható idézet után teljesen egyértelmű, hogy a következő fő összetevő a két felhasználó közti kapcsolat.

Gondolom nem kell túlmagyaráznom, hogy miért mutatja az Insta a párod/legjobb barátod posztjait mindenki másé előtt… mert jó eséllyel bármit posztol, arra kíváncsi leszel. Ahogy az Insta csapata is megírta a hivatalos blogon: „Nem számít, hogy hány felhasználót követsz, a legjobb barátod posztját mindenképpen látnod kell”.

4. A posztolás időpontja

Szintén hivatalos forrás erősítette meg, hogy egy poszt élettartamának nagyon fontos eleme az is, hogy mikor lett kitéve.

Ez persze már nem bír akkora befolyással, hiszen hiába ért el egy poszt hatalmas aktivitást 2 hete, az algoritmus szinte biztosan valami frissebb képet tesz majd eléd (hiszen a 2 hetes poszt már jó eséllyel nem aktuális).

5. és 6. Profilkeresések és megosztások

Ezt a 2 pontot azért vontam egybe, mert annyira egyértelmű, hogy nincs mit magyarázni rajta.

Szerintem eléggé világos, hogy minél többször keresel rá valakire vagy osztod meg a posztjait, annál biztosabb lesz az az Insta számára is, hogy az adott személy posztjai érdekelnek téged.

7. A posztok nézegetésével töltött idő

Talán már hallhattál róla, hogy a Facebook még azt is figyeli, hogy egy-egy felhasználó mennyi időt tölt el egy adott poszt olvasásával.

Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy ha egy poszt felett nem görgetsz át azonnal (vagy csak visszagörgetsz hogy elolvasd), azt a Facebook érdeklődésnek veszi. Sőt, azt is méri, hogy mennyi ideig van a poszt a képernyődön, hiszen minél tovább nézed, valószínűleg annál érdekesebb számodra.

PRO TIPP: Néha nyugodtan írj hosszabb posztokat is! Már egy pár mondatos szöveget is csak „továbbiak” gombbal tesz ki a FB és az Insta, ami azt jelenti, hogy ha valaki kíváncsi a teljes szövegre, akkor rá kell nyomnia. Ez a rendszer felé máris egy pozitív visszajelzés, és egy érdekes (és elég hosszú) posztnál nem ritka, hogy perceket töltenek el az olvasók, ami még tovább növeli a relevanciát az algoritmus szemében.

9+1 tipp, hogy több embert érj el az Instagramon!

A Facebook-os algoritmus bevezetésekor már tapasztaltuk az organikus elérés megtizedelődését (ami igazán fájt), és teljesen biztos, hogy idővel Instán is ez fog történni…

A jelenlegi adatok alapján a (jól összerakott) Instagramos posztok organikus elérése átlagosan 3-5x a Facebookon posztolt tartalmak eléréséhez képest, ami azért elég nagy különbség az Insta javára.

Az alábbiakban pár pontban összeszedtem neked, hogy hogyan tudsz jobb hatást kiváltani az Insta profiloddal, és minél több embert elérni organikusan is.

1. Írj ütős BIO-t!

Hmm.. jól hangzik és tényleg hatásos, főleg, ha valóban megfogadod.

A BIO egy maximum 150 karakteres leírás, amit általában az Insta profilod bemutatására érdemes használnod. Sokan egyszerűen elsiklanak felette, pedig ez az egyik legfontosabb eleme a fiókodnak, annak ellenére is, hogy az Instagram elsődlegesen egy képmegosztó oldal.

A BIO segíthet a látogatóknak eldönteni, hogy érdemes-e megnyomniuk a kis kék (follow) gombot vagy sem, így mindenképpen szerepet játszik az instás karrieredben.

Jó szöveget írni nem egyszerű, főleg akkor, hogyha csak 150 karakter áll rendelkezésünkre, de azért itt is van jópár trükk, amit követve profi bemutatkozást tudsz majd készíteni.

A személyes profilomon például így néz ki a BIO-m…

Instagram bio példa

Szerintem elég jól sikerült, hiszen ha egy idegen megérkezik a profilomra, akkor egyből egyértelművé válik majd a számára, hogy milyen témakörben posztolok tartalmakat, így már el is tudja dönteni, hogy érdekli-e őt a fiókom vagy sem.

2. Posztolj videót!

Az Instagram mindig is a képek birodalma volt, de egy ideje már itt is fontos szerepet kap a videó. A 2016-os év második felében 6 hónap alatt 40%-kal nőtt a videók megtekintési aránya, ami a 2017-ben megjelenő Instagram Live-nak köszönhetően azóta is emelkedik.

Természetesen 2018-ra itt is átvették a videók a főszerepet, hiszen a legutolsó adatok alapján egyértelműen magasabb elérése van a minőségi videós tartalmaknak.

3. Go Live!

Bármilyen jó is a LIVE-ok organikus elérése, kezdőknek nem ajánlatos, és a haladó/profi instások közül is inkább csak az ínyencek szeretik használni.

A LIVE már az a terület, ahol nem feltétlen elég, ha verhetetlen vagy a saját szakterületeden, itt már fontos lesz, hogy „el is tudd adni magad”. Ha csak azért kezdesz el élő adásokat csinálni, hogy legyen valami tartalmad, akkor ne is erőlködj, mert lényegi mondanivaló nélkül a magas organikus eléréssel sem tudsz majd mihez kezdeni.

4. Sztorizz!

Jelenleg ez a kedvenc funkcióm, főleg azért, mert a jó sztoriknak hatalmas organikus elérésük van, ráadásul sokkal könnyebb ide tartalmat gyártani, mint sima posztokat a hírfolyamba.

A napi szintű posztok helyett én inkább már a rendszeres (akár napi többszöri) sztorizásra fókuszálok, mert egyszerűen jobban élvezem, és sokkal kényelmesebb így nézni a tartalmakat a követőimnek is.

Így néz ki például egy átlagos sztorim…

A CRANE kutatása szerint egyébként a magyar instázók több, mint 80%-a rendszeresen és aktívan használja a sztori funkciót, és külön jó hír, hogy szinte mindegyikük folyamatosan követ több céges profilt is.

5. Ne félj hosszabb szövegeket írni!

Igaz ugyan, hogy egy kép többet mond ezer szónál, de ez még nem azt jelenti, hogy egy pár hashtag elég lenne a képeid alá. Törekedj arra, hogy minden poszthoz írj valami érdekeset, mesélj el egy történetet, taníts valami hasznosat vagy irányítsd a felhasználót az ajánlatodhoz egy CTA segítségével.

Ahogy korábban már említettem, ha a hosszabb szöveg miatt többet időznek az emberek egy-egy posztodon, akkor az algoritmus idővel rájön, hogy olyan értékes tartalmakat gyártasz, amit a közönségednek mindenképpen látnia kell.

6. Használd a megfelelő hashtageket!

Nagyon fontos, hogy mindig használj releváns hashtageket, de azért ne vidd túlzásba!

Posztonként 5-10 legyen a maximum, ha ettől többet írsz az már eléggé spam hatású lesz. Még jobb, ha a hashtageket nem a poszt leírásába, hanem az első kommentbe írod, így „tiszta” marad a posztod szöveges része, mégis megtalálható lesz a hashtagek alapján is.

Szintén fontos, hogy sztoriban is használj hashtageket, bár ott már 1-2-ben határoznám meg a maximumot posztonként.

7. Minőség a mennyiség előtt!

Törekedj a jó minőségű képekre és posztokra! Ez a közhely mindig is igaz volt, de az új algoritmus bevezetése óta egyszerűen kötelező betartani. Inkább posztolj heti 1 kiemelkedő képet profi captionnel, mint napi 5 elmosódott fotót leírás nélkül.

8. Tereld a követőidet!

Ha más social media platformokon is jelen vagy, akkor rendszeresen buzdítsd az ottani követőidet, hogy Instán is keressenek meg. Ez a kis trükk tényleg nem igényel nagy erőfeszítést, de rendesen megdobhatja a követőbázisodat. (Azt egyébként felejtsd is el, hogy egy az egyben ugyanazt posztolod Instára, mint mondjuk Facebookra).

9. Tarts nyereményjátékot!

Sorsolj terméket a like-olók vagy hozzászólók között. Rejts el egy kedvezménykódot az egyik videódban, vagy készíts több héten át tartó “kincsvadászatot”. A lényeg, hogy növeld a követőid aktivitását és próbálj meg minél több új emberhez eljutni.

Már sokkal komplexebb játékokban is gondolkodhatsz, ugyanis az instalakók sokkal nagyobb igényt mutatnak a különféle játékokra, mint mások. Nem véletlen a gamification terjedése sem.

+1 Fizess a hirdetésekért!

Bár ez nem ingyenes, de ha Facebook-on működik, akkor Instán is be fog válni.

A Facebook hirdetéskezelőjében kifejezetten Instagramra optimalizált hirdetéseket is tudsz készíteni, amik ráadásul a legtöbb esetben még a FB kattintási áraknál is olcsóbbak (egyelőre). Valamint, már közvetlen az instából is ki tudod emelni a posztjaidat. (Vigyázz, mert a 20%-os szabály itt is érvényes!)

AJÁNLOTT CIKK: „Facebook hirdetés alapok – Így készíts profitot termelő hirdetéseket!”

Összefoglalás

Ahhoz nem kell Houdininek lenni, hogy megmondjuk, az Instás elérés is csökkenni fog a nagy testvérhez hasonlóan, azonban ha most belehúzol és felpörgeted az Instád, talán nem fog annyira fájni ez a lépés és még te is ki tudod majd élvezni ennek a platformnak az előnyeit.

Fogadd meg ezt a 10 jótanácsot, és garantálom neked, hogy idővel emelkedni fog a posztjaid elérése.

Azt viszont ne feledd, hogy az Instagram is egy közösségi felület, ami elsősorban nem közvetlen eladásra való, hanem brandépítésre, követőszerzésre és közösségépítésre (akárcsak a Facebook).

A legrosszabb amit tehetsz az az, hogy (akár hirdetések segítségével, akár anélkül) megpróbálod lenyomni az Instázók torkán a saját termékedet. Tekints inkább a hosszútávú stratégiád részeként erre a platformra, és ígérem neked, hogy pár hónap múlva fizetett hirdetések nélkül is jelentős számú eladást fog generálni az Instagram oldalad!

Ne feledkezz meg arról sem, hogy az Insta több csupán egy social media felületnél… a nagy Instagram marketing útmutatónkban még sok-sok tippet találsz ahhoz, hogy hogyan tudod kihozni a maximumot az Instából.

Ha tetszett ez a cikk és szívesen olvasnál még több Instagramos tartalmat, akkor kérlek jelezd azt nekem egy lájkkal vagy megosztással! :)

Tartalomjegyzék

Picture of Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük