Olvasási idő: ~13 perc

Ha ezt a cikket olvasod, akkor már biztosan van fogalmad az Instagramról, legalább annyira, hogy tudod, mi az. Az is előfordulhat, hogy már régóta fenn vagy, de nem értél el átütő sikereket, csalódott vagy, és hazugságnak tartod azt a kijelentést, hogy: “Az Instagram is alkalmas vevőszerzésre.”

Ebben a cikkben szeretnék egy részletesebb képet nyújtani arról, hogy hogyan tudod te is használni az Instagramot a vállalkozásod építésére, és A-tól Z-ig összefoglalni az összes jelenleg létező Instagramos taktikát, tippet és trükköt, amivel egy értéket adó, egyenletesen fejlődő céges Insta profilt hozhatsz létre.

Mielőtt nekikezdenénk, fontos leszögezni, hogy nem létezik olyan Instagram trükk, ami varázsütésre felpörgeti a fiókod és több ezer követőt hoz naponta…

Ez egy hosszú folyamat és sok tényezőn múlik a siker.

Leginkább a weboldalakhoz tudnám hasonlítani, hiszen egyetlen weboldal sem lehet sikeres, ha nem koherens minden eleme egymással. Figyelned kell a design-ra, a SEO-ra, a használhatóságra, az egyszerűségre és nem utolsó sorban a tartalomra is.

Nos, itt is hasonló a helyzet. Egy weboldal hiába van profin optimalizálva és designolva, ha a tartalom, ami rajta található, egyenértékű a nagy nullával.

Egy hatékony Insta profilnak az alapja mindig is a kiváló tartalom volt és lesz is.

Mi is most frissítettük fel a @boommarketing.hu Instáját és teljesen a 0-ról kezdtük el újra felépíteni. (Érdekel, hogy miért? – Írj ránk instán és elmondjuk! 😉)

Már több cikkünk is szólt az Instagramról, írtunk például az Instagram hirdetések alapjairól, az Insta algoritmus „kijátszásáról”, de még a remarketingről is. Mostanában viszont rengeteg kérdést kapunk az Instagram alapvető használatával és működésével kapcsolatban, így mára elég is a rizsából, íme az instagram alapjairól szóló cikkünk.

Instagram tippek a profi profil kialakításához

Ha ki szeretnéd használni az Instagramban rejlő lehetőségeket, akkor az alábbi elemekre kell figyelned a fiókoddal kapcsolatban.

1. Felhasználónév

A felhasználónév kitalálásánál arra figyelj, hogy nem tartalmazhat ékezetes betűket, sem különleges karaktereket a „_” és a „.” kivételével. Valamint szintén fontos megkötés, hogy 30 karakter alatt kell lennie.

Célszerű ezt úgy megalkotnod, hogy egyből következtetni lehessen a vállalkozásod profiljára is.

Mi például ezért választottuk a @boommarketing.hu nevet.

A profilkép mellett a felhasználónév az, amit elsők között észrevesz az, akivel interakcióba lép a fiókod, valahogy így:

Ez tehát már megalapozza az első benyomást, így először ezeket kell kitalálnod.

2. Profilkép

Vállalkozás, cég esetében érdemes a logót használni, vagy a legdominánsabb részét/színét, amiből már felismerhető, hogy pontosan kiről is van szó. Ez hozzájárul a márkaépítésedhez és a felhasználók már egyből tudni fogják, hogy a te vállalkozásodról van szó.

3. BIO

A BIO egyfajta leírásként szolgál a fiókodra nézve. Itt tudod megadni a legfontosabb információkat magaddal kapcsolatban, valamint itt tudod „eladni” magad és a vállalkozásod is.

Továbbá, 10k követő alatt, és nem ellenőrzött fiókkal kizárólag itt tudod átterelni a forgalmat a weboldaladra, vagy itt tudsz bármiféle CTA-t közölni (pl.: kapcsolatfelvétel, feliratkozás stb.) ami azért valljuk be, nem mellékes dolog.

A BIO-ban tudod megadni a közvetlen elérhetőségeidet is (pl.: telefonszám, email cím, fizikai boltok esetében helyi cím).

És itt helyezhető el a nagyszerű highlights szekció is (az archivált sztorik 0-24-ben láthatóvá tétele).

4. Név mező

Sokan nem fordítanak elegendő figyelmet erre a lehetőségre, pedig nagy szerepe van a fiók megtalálhatóságában, mert az instagram első körben ezek alapján tájékozódik.

Ha az előbb egy weboldalhoz hasonlítottuk az Insta oldalunkat, akkor ez az eleme egy SEO faktor lenne – a cikk végén pedig azt is megtudod, hogy miért is pontosan.

5. Tartalom

A jó tartalom Instagramon még nagyobb szerepet kap, mint más közösségi oldalon.

Míg Facebook-on nem feltétlen a jó tartalmaid miatt like-olnak, hanem mert például meg voltak elégedve a szolgáltatásoddal, vagy mert profi hirdetéseket és like kampányokat futtatsz, addig Instán ugyanezzel az indokkal nagy valószínűséggel nem fognak bekövetni… vagy ha mégis, miután meglátják a borzasztó tartalmakat, egyből kikövetnek.

NE FELEDD: A jó tartalom elviszi a BIO és az egyéb hibákat, de fordítva ez nem igaz. Ha jó tartalmat gyártasz, akkor idővel organikusan is nő majd a profilod. Ha e mellé még ügyesen építed fel a profilod egyes részeit, azzal megsokszorozhatod a követőszerzési eredményeidet.

Milyen a jó tartalom, és hogyan tudsz ilyet készíteni?

A jó tartalom persze relatív, mert ami jónak számít egy személyes fióknál, az nem biztos, hogy ugyanolyan ütős lesz egy üzleti felhasználónál is. Illetve tartalomgyártás előtt azt is meg kell határoznod, hogy pontosan kik tartoznak a Te célközönségedbe.

Ehhez simán segítségül veheted a buyer personáidat!

AJÁNLOTT CIKK: Mi is az a Buyer Persona?

Ez segíteni fog abban, hogy milyen nyelvezettel, milyen stílusban, mikor és milyen caption-nel publikáld a posztjaidat.

Mivel képekről beszélünk, a jó tartalmak elsődleges közös tulajdonsága, hogy jó minőségűek és szépen megdizájnoltak, így kellemes látványt nyújtanak a követők számára.

Nem pixelesek, nem lóg le a lényeg fele, és ami a legfontosabb: közölnek valamit.

A legsikeresebb posztok mindig azok lesznek, amelyek adnak valami pluszt a felhasználónak.

Nehéz ilyen képet készíteni, de érdemes. Ilyen pluszok lehetnek például az érzések, a gondolatok, vagy akár egy hasznos információ is. Egy jó tartalom képes kiváltani, hogy a felhasználó általa egyből megkívánja a termékünket, vagy ellenállhatatlan vágyat érezzen arra, hogy használja a szolgáltatásunkat (persze nem EGY kép miatt fog valaki vásárolni valamit, hanem folyamatosan, sok-sok poszt hatására alakul majd ki benne ez a vágy).

Már rengeteg alkalmazás áll rendelkezésre arra a célra, hogy fokozzuk egy kicsit a fiókunk vizuális élményét. Ilyen például a Boomerang vagy a Layout, de ide sorolnám a Grid-et is. (Nemrég fedeztem fel a @patekphilippe oldalát… egy sima egyszerű grid-ről van szó, de engem szó szerint teljesen lenyűgözött.)

A boomerang nagyon jól használható arra, ha egy kicsit színesíteni szeretnénk a tartalmainkat, de nem szabad túlzásba vinni.

Őszintén szólva, üzleti fiókoknál még nem sokszor láttam a layout alkalmazás használatát úgy, hogy az ízlésesen nézzen ki, de ez persze nem jelenti azt, hogy nem is lehet úgy használni.

Az Instát használók úgy jellemezték ezt a közösségi oldalt, mint ami mindig aktuális (42%), kreatív (37%) és hasznos (32%). Így tehát ilyen tartalmakra számítanak a cégektől is.

Ha ezt a néhány tanácsot betartod, már nagyot nem hibázhatsz:

    • Csak jó minőségű, egyedi tartalmat posztolj!
    • Rendszeresen publikálj! (Hetente legalább 2x)
    • Amelyik tartalom megkívánja, készíts hozzá caption-t! (És tagold megfelően!)
    • Ne azt posztold ide, mint amit Facebook-ra is!
    • Használj hashtageket! (Legalább 3-at)
    • Tegyél fel kérdéseket! (De ne erőltesd)
    • Ha valamilyen fiók kapcsolódik a tartalomhoz, akkor jelöld meg!
    • Használj bátran emojikat!

A Live és az IGTV

A live már egy régebbi funkció, amit üzleti céllal még kevesen használnak, pedig ott is nagyon jól működik. A live ereje abban rejlik, hogy sokkal közelebb hoz a közönségedhez, mint bármilyen más tartalomtípus. Már-már olyan, mintha skypeolnál a vásárlóiddal.

Persze te nem látod őket, de ők tudnak kérdéseket feltenni, amiket te helyből meg is tudsz válaszolni.

Az IGTV-t még mindig nevezhetjük újításnak, mert biztosan nagyon sokat fog változni. Jelenleg is több teszt folyik arra vonatkozóan, hogy hogyan tudnák megoldani a videók kereshetőségét és rendszerezését, mert egyelőre ez elég nehézkesen működik.

Nem véletlen, hogy a FB és az Insta jobban súlyozza a videós tartalmakat. Ezzel az a cél, hogy a felhasználó sokkal több időt töltsön el a platformokon, ráadásul már a FB alkalmazás is kapott egy extra funkciót, ami kereshetővé teszi a feltöltött videókat.

 

“Oké, oké, de meddig marad így az engagement?” – kapom gyakran a kérdéseket, és teljesen jogosan.

Azt hiszem, ezt a kérdést bátran hívhatjuk a millió dolláros kérdésnek is. Pontosan ezt persze nem lehet megmondani, azonban, ahogy folyamatosan épül be a „céges köztudatba” is az Instagram, úgy egyre jobban benne van a levegőben az Insta algoritmusának frissítése is.

Ahogy minden cég, úgy a Facebook is a minél nagyobb profit elérésére összpontosít, ezért várható, hogy az elkövetkezendő 1-2 évben fokozatosan leépítik a céges accountok elérését… viszont úgy gondolom, hogy ez kicsit másképp fogja érinteni a cégeket, és egy kis ügyeskedéssel ez kijátszható.

Ne aggódj, nekünk is van egy két trükk a tarsolyunkban, amit hamarosan meg is osztunk.

Az “igazi” Instagram trükk – ettől működik jól egy profil

Az említett Instagram tipp segítségével például Szegeden keresünk egy cukrászdát, és kielemezzük az Instaprofilját.

Kulcsszó: „Szeged cukrászda”

A szempontok, amiket figyelembe veszünk:

1. Profilkép
2. Felhasználónév
3. Név
4. BIO
5. Tartalom

A választásunk egyébként kizárásos alapon erre a cukrászdára esett, ugyanis a több, mint 160 ezer fő által lakott városban ez az egyetlen olyan cukrászda, amelyiknek legalább a felhasználónevében szerepel a Szeged szó.

instagram-tippek-trukkok-4instagram-tippek-trukkok-4

 

Csak, hogy érzékeltessük a helyzetet, létrehoztunk egy teljesen új instagram fiókot, “@ezmindegyhogymi_1” felhasználónévvel és BOOM szegedi Cukrászda néven.

Ahogy a képen is látható, 1 percünkbe került a 2. helyet kivívni egy teljesen új fiókkal, tartalom és bármiféle beállítás nélkül. Még a helyzetét sem adtuk meg. (Nem sok időbe kerülne, hogy az elsők legyünk.)

Lássuk az elemzést:

Tekintettel arra, hogy ez egy helyi vállalkozás (csak a szegediek, vagy a Szegedre utazóknak szól) itt más technikákat kell alkalmaznunk a fiók felépítésekor. Egyértelműen más technikát igényel webáruházak, szolgáltatók, üzletek profiljának felépítése is.

1. Profilkép

Ha megfelelő méretben elérhető, és a helyén is tisztán elolvasható, profilképnek jó választás a logó, ebben az esetben is.

2. Felhasználónév

A felhasználónévnél arra kell törekednünk, hogy egyből azonosítható legyen és a 30 karaktert ne lépje túl. Ebben az esetben ez is jó, egy kicsit a hosszúságon lehetne változtatni, viszont ennek köszönhetően jelenleg ez az egyetlen könnyen megtalálható szegedi cukrászda az Instagramon.

3. Név mező

Következő elem a név mező, ami itt jól van megadva, de az egyszerűség kedvéért ide lehetne inkább írni a Szeged szót. Hasonló hatást váltana ki mint a felhasználónévvel, de esélyes, hogy ha egy szegedi cukrászda a név mezőbe írná a Szeged,Cukrászda szavakat, és megjelölné a BIO-ban a helyszínt, akkor megtalálhatóságban lekörözné a jelenleg vizsgált cukrászda profilját.

4. BIO

A BIO-t tekintve már sajnos nagyobb hiányosságokkal találkozhatunk, hiszen itt egyelőre nem szerepel semmi.

Láthatjuk, hogy itt szerepel a hely megjelölése már BIO-ban is, ami segítségünkre sietett, amikor a „Szeged cukrászda” kulcsszót írtuk a keresőbe. Találkozhatunk azonnal elérhető adatokkal is, amik szintén jó hatással vannak a fiókunkra.

De arról sajnos nem találunk információt, hogy ellátogathatunk-e ide, ha mondjuk nélkülöznünk kell a tej – vagy bármi más összetevő – fogyasztását. Nem derül ki, hogy beülhetünk-e, ha az egészséges életmód megrögzött hívei vagyunk…

Illetve, nem találunk semmiféle CTA-t sem.

Helyi vállalkozás esetében például jól működik a hashtag használatra buzdítás, vagy a „Jelölj meg bennünket” felhívás.

5. Tartalom

A fiók tartalmait tekintve látszik, hogy komolyan gondolják a fiókot. Kiválóan harmonizál egymással a legtöbb kép, de úgy tűnik, hogy nincs kapacitás/idő/kedv a tartalomgyártásra, mert a legutóbbi poszt lassan 1 hónapos.

Ez igazából meg is öli az igazán profi használatot, és így tuti nem fogják tudni kihozni az Insta fiókjukból a maximumot.

Konklúzió

Jó, de nem kiváló.

Mivel maga a tartalom nagyon is jó minőségű, már tényleg csak néhány beállítás, egy kis elhivatottság, és egy pár apróbb Instagram tipp hiányzik a teljes sikerhez.

Miért kötelező a vállalkozásoknak az Instagram?

Azt hiszem nem kell magyaráznom, de az egyik legjobb marketingeszköz az (ahogy régen a népmesék is terjedtek: szájról-szájra) ha elérjük, hogy az emberek maguktól osszák meg a véleményüket a mi szolgáltatásunkról/termékünkről.

Ez a módszer sokkal hatékonyabb bármilyen hirdetésnél, és az Instagram ennek az egyik színtere lett. Itt sokkal könnyebb olyan tartalmat gyártani, ami beszélgetések, “megjelölések” helyszíne lehet. Ide a legtöbben szívesen feltöltik, ha éppen egy jót esznek a helyi étteremben, vagy a tegnap rendelt cipőben futnak egyet a parkban.

 

Ha az emberek feltöltik Instagramra a képet, amin látszik, hogy milyen jól szórakoznak a te szolgáltatásoddal vagy termékeddel, a barátaiknak nem az lesz a kérdés, kipróbálják-e ők is azt a helyet/szolgáltatást, hanem az, hogy mikor.

Instagram hibák, amiket ne kövess el…

Ha elkezded aktívan használni az Instát a céges profiloddal (is), akkor nagyon figyelj oda, hogy az alábbi hibákat mindenképpen kerüld el!

1) Minden posztod az értékesítésről szól

Ne ess abba a hibába, hogy azt hiszed, ha minél többször feltünteted a termékeidet, akkor az hatékony lesz. Te is tudod, hogy az emberek nem szeretik a reklámokat. Amint megérzik, hogy Te csak arra játszol, hogy eladj nekik, gondolkodás nélkül kikövetnek.

2) Rosszul optimalizált botot használsz

Nincs annál szánalmasabb, amikor olyan botot használsz, ami ugyanazt a 2-3 sablonos szöveget tolja minden kép alá. Manapság már itthon is egyre több ilyet látni, mint például “Ez a kép jó lett! Gratulálok!” és társai.

Ez nem csak akkor égő, amikor mondjuk egy videó alá kerül, hanem akkor lesz igazán gáz, amikor egy szomorú hírt bejelentő poszt alatt jelenik meg a kommented.

3) Nem elemzed az adatokat

A Business Fiók által nyújtott statisztika már rengeteg adattal szolgál ahhoz, hogy szinte minden hasznos infót megtudj arról, hogy a követőid hogyan használják az Instát. Nem engedheted meg magadnak azt, hogy ezeket nem használod fel.

4) Követőket vásárolsz

A botokhoz hasonlóan ez a módszer is hajlamos gajra vágni a teljes profilodat. Az Instagram algoritmusa akkor helyezi a tartalmaidat a követők elé, ha értékesnek ítéli azokat. Egy 10k követésű fióknál ha 20-30 ember likeol, az az insta szerint nem lesz értékes, így nem is mutatja meg több embernek.

AJÁNLOTT CIKK: “Instagramozol? Így játszd ki az algoritmust (és érj el több embert a posztjaiddal)!”

5) Átvered a közönséged

Ne ess abba a hibába, hogy azt hiszed, minél több hashtaget használsz, annál többen fognak követni. Pontosabban ez valamilyen szinten igaz, de hidd el, nem az a közönség fog követni, akikre neked szükséged lesz.

Minden esetben figyelj, hogy csak azokat a hashtageket használd, amik valóban illenek a tartalmaidhoz! Így értékes felhasználokat csalogatsz az oldaladhoz, és az Instagram is szeretni fogja a fiókod.

6) Nem vagy aktív

Ha hasznos posztjaid vannak, a közönséged már várni fogja a következőt, így nem teheted meg, hogy hetekre elvonulsz és nem posztolsz, vagy nem reagálsz a kommentekre, üzenetekre.

Összefoglalás

Az instagram már rég nem az a felület, ami régen volt, és aminek a mai napig sokan tartják. A sok fejlesztésnek és az idő múlásának köszönhetően kifejlődött egy teljesen új marketing eszközzé, ami kiválóan alkalmazható vevőszerzésre… a megfelelő stratégiával.

Persze nehéz egy teljes Instagram stratégiát átadni egyetlen egy cikkben (vagy akár 4-5-ben is), ezért hamarosan piacra dobjuk a következő online oktatóanyagunkat, ami garantáltan hozzásegíthet téged ahhoz, hogy egy sikeres, egyre csak növekvő Instagram fiók tulajdonosa légy.

Ha tetszett a cikk, kérlek jelezd azt nekünk egy like-kal vagy megosztással! 🙂

A szerzőről:
Kampánymenedzser