BOOMCast SHORTS – Hogyan hat a RECESSZIÓ az online marketingre?

BOOMCast SHORTS - Hogyan hat a RECESSZIÓ az online marketingre?

Ebben az adásban arról beszélek, hogy – általánosságban – milyen hatásai vannak a recessziónak az online marketingre. Egy-egy gazdasági válság megjelenésével rendesen fel tud bolydulni a piac, ha pedig ezt valaki tudatosan kezeli, akkor sokkal nagyobb eséllyel veheti az akadályokat.

Alakítsd Te a műsort és csatlakozz a BOOMCast zárt Facebook csoportjához, ahol beszélgethetsz a hallgatóinkkal és akár személyesen tőlünk is kérdezhetsz!

Az alábbi felületeken éred el az adást:

  1. YouTube link
  2. Spotify link
  3. Apple Podcast link

Ha inkább olvasni szeretnél, akkor alább találod az adás szöveges átiratát.

Hogyan hat a RECESSZIÓ az online marketingre? – SZÖVEGES ÁTIRAT

Ez itt a BOOMCast SHORTS Balogh Dáviddal.

Hogyan hat a recesszió az online marketingre? Ez egy nagyon gyakori kérdés, ami mostanában szerintem elég sokunkban felmerül, mivel most már hivatalosan is recesszióban vagyunk. Úgyhogy gondoltam, beszéljünk egy kicsit erről a témáról, és először is nézzük meg, hogy valószínűleg mi fog történni, vagy mi történik általánosságban egy ilyen időszakban.

Az biztos, hogy ha a gazdaságot nézzük, tehát akár a magyar-, akár a világgazdaságot, hogy a kereslet csökken. Az embereknél egyre kevesebb a pénz, ahogy lassul a gazdaság, és emiatt a kereslet is csökken bizonyos iparágakban, bizonyos termékköröknél.

Szerintem általánosságban elmondható, hogy legelőször inkább a középkategória az, ahol csökkenést lehet tapasztalni. Mindig azt mondják, hogy a középosztály tűnik el leghamarabb, vagy lecsúsznak, vagy felemelkednek a gazdagabb rétegbe, és ez a keresleten is meglátszik. Vagyis a nagyon olcsó termékeknek valószínűleg tovább van kereslete, és a nagyon drága luxustermékeknek biztosan tovább van kereslete, ezt mi is tapasztaljuk. És akkor most még erre az egészre a rezsi és az infláció is ráerősít, a pénzünk is folyamatosan értéktelenedik, a rezsi emelkedésével sokaknak ez egy akkora teher, hogy kevés olyan jövedelmük, bevételük marad, amit el tudnak költeni más dolgokra. Például nyaralni menni, étterembe járni, vagy olyan dolgokat venni, olyan esetleg tartósabb cikkeket, fogyasztási cikkeket, amik nem biztos, hogy létfontosságúak.

Ez a keresletcsökkenés, keresletkiesés a vállalkozásoknál egyértelműen bevételcsökkenéssel is jár, aminek általában költségcsökkentés az eredménye, előbb vagy utóbb. Ennek gyakran, egy-egy cégen belül, főleg KKV szektorban, a marketing és a sales tevékenységek látják leginkább kárát. E szerint szerintem kijelenthető az, hogy egy nehezebb gazdasági időszakban, egy recesszióban, amiben vagyunk, vagy amibe megyünk még bele, a marketing és a sales iránti kereslet vissza fog esni. Ez viszont szerintem legfeljebb rövid távon lehet egy-egy cégnek megoldás, és valószínűleg akkor sem jó. Jó, hogy ha esetleg valaki nagyon rossz helyzetben van, és tényleg anyagilag úgy áll, hogy nem tudja magának megengedni ezeket a kiadásokat, akkor persze érdemes visszavágni átmenetileg, azért, hogy helyrejöjjön, mert mondjuk körbetartozás van, és őt sem fizették ki. De ez tényleg már egy olyan helyzet, amire nagyon-nagyon nehéz felkészülni.

Szóval a marketing és a sales tevékenységek visszavágásával kapcsolatban, szerintem rossz döntés, hogyha ezt egy az egyben elvágod, mert hogyha nem tűnik el a piacod 100%-a, tehát nem az van, hogy a kereslet egy az egyben eltűnt, mondjuk egy COVID alatt, amikor nem lehetett utazni, és ezért nem mehettek az emberek, mondjuk szállodákba, vagy nem repülhettek az emberek, ott majdnem egy 100%-os, teljes csökkenés történt a keresletben. Hogyha a te helyzetedben, a te iparágadban nem ez történik, akkor nem érdemes a vevőszerzést sem egy az egyben visszavágni. Ilyenkor ugyanis tisztul a piac, sokan pánikból cselekednek, aminek köszönhetően a verseny is csökken. Magyarul, aki versenyben marad, ő többet kaphat a pénzéért.

Azt se felejtsd el, hogy online marketingben sosem csak a konkurenseiddel versenyzel, hanem mindenki mással. Tehát, ha mondjuk egy természetes kozmetikumokat értékesítő webshopod van, és a fő célközönséged a huszon-, 30-, 40 éves hölgyek, akkor te mindenkivel versenyzel, aki ugyanúgy őket akarja megcélozni. Például a Nők Lapjával, a baba mama boltokkal, a fitnesz és jóga webshopokkal, szolgáltatókkal, tehát több száz vagy akár több ezer olyan más vállalkozással kell versenyezned a figyelemért, amikre amúgy nem is feltétlenül gondolnál. Nem csak a konkurenseidet kell ilyenkor figyelned, hogy ők mit csinálnak, ők visszavágják-e a tevékenységeket? Mert jó, igaz, akkor is versenyelőnybe kerülhetsz, de magát a hirdetés, a jelenlét költségeit tekintve sokkal többet számít az, hogy az iparág többi szereplője, aki ugyanazokra az emberekre lő, ő vajon mit lép, és vajon jelen marad-e, vagy visszavágja a dolgait?

Van egy ellentétes hatás is, szerintem, legalábbis mi ezt tapasztaljuk most, így az elmúlt pár hónapban. Nő az online jelenlét bizonyos cégeknél, bizonyos iparágakban, mert sokan inkább az offline marketinget vágják vissza először, mert az nehezebben kivitelezhető, nehezebben mérhető, és amikor van egy nehezebb gazdasági helyzet, akkor ugye a költséghatékonyság az nagyon-nagyon előtérbe kerül. Ez a nagyobb cégekre is igaz, hogy ha az offline nehezen mérhető, nehéz bizonyítani, az mit hoz, akkor inkább azt vágják vissza és online-ra fókuszálnak, akár ott több pénzt költenek el, mert az mérhető és kiszámíthatóan skálázható. Ezek még csak a rövid távú és egyértelmű hatások voltak.

Azt is figyelembe kell venni, hogy milyen hosszú távú hatásai lehetnek annak, hogy most mit lépsz? Tudom, közhely, hogy akkor legyél kapzsi, amikor mások félnek. Ez Warren Buffett egyik híres mondása. Szerintem azonban nagyon igaz. Hogyha megteheted, ami egy számított kockázat a részedről, hogy igen, most költök online marketingre és jelen vagyok és esetleg márkát vagy top of funnel jelenlétet is építek, nem csak konverziókat akarok begyűjteni, hanem melegítem az embereket, akkor valószínűleg az most egy nagyon jó dolog, a verseny csökkenése miatt. Ez persze csak az én véleményem, én így látom a helyzetet, a saját és az ügynökségi tapasztalataink alapján.

Az biztos, hogy az elmúlt pár hónapban mi már rádupláztunk az online jelenlétre. Ez igaz a tartalomgyártásra is és igaz a fizetett hirdetésekre is, valamint ezt tervezzük a következő pár hónapban, félévben, egy évben is.

Remélem neked is tudtam segíteni és tudtam ötletet adni. És ezzel most már el tudsz indulni ezen a kis gondolat vonalon, hogy mégis hogyan érdemes cselekedni a következő pár hónapban, vagy akár félévben, egy évben? Ki tudja, meddig tart majd ez az egész?

Hogy ne csak általánosságokkal dobálózzak, mondok egy konkrét tippet is, arról, mit érdemes ilyenkor csinálni. Például ez igaz webshopokra és igaz szolgáltatókra is. Nagyon-nagyon jó, hogyha ilyenkor kampányolsz. Webshopoknál amúgy is szoktam javasolni évente 3, 4, 5, akár 6 kampányt is. Mondjuk kéthavonta egy-egy kampányt simán lehet csinálni, amikor adsz valami időszakos kedvezményt, valami időszakos pluszt, mennyiségi kedvezményt, ajándékot a vásárlás mellé, ingyen szállítást. Valami apropót megfogsz, és erre adsz valamit egy pár napon keresztül. Aktuális jelenleg a következő havi Black Friday, majd az azt követő karácsony. Egy csomó olyan lehetőség van, amit meg tudsz ragadni, és egyébként ezt, év közben is érdemes lenne csinálni, ami már annyi plusz bevételhez tud juttatni, amivel átvészeled ezt az esetleg nehezebb időszakot.

Ha akkor hallgatod ezt az adást (vagy olvasod az átiratot), amikor kijön, vagy esetleg a következő egy-két hétben, akkor ne felejtsd el, hogy fogok tartani egy ingyenes webinárt, arról, hogy mi hogyan szoktunk Black Friday kampányokat felépíteni. És itt nem csak a hirdetésekre gondolok, hanem teljes folyamatokra, funnelekre, előmelegítésre, utánkövetésre. Lépésről lépésre megmutatom majd, hogy mik azok a dolgok, amiket kiépítünk ahhoz, hogy igazán sikeres Black Friday kampányokat tudjunk futtatni. Ez kifejezetten webshopoknak szól, de akár szolgáltatóként is megnézheted, hátha tanulsz belőle valami újdonságot, valami érdekeset.

Úgyhogy beteszem ide a linket, iratkozz fel ahhoz, hogy el tudj jönni erre a webinárra.

Ennyi lett volna a mai BOOMCast Shorts. Ne felejts el feliratkozni a csatornánkra, és érdemes belépned a zárt Facebook csoportunkba is, ahol akár személyesen velünk is beszélgethetsz, de kérdéseket is tehetsz fel, és a közösségünk tagjait is megtalálod.

Gyere, és csatlakozz hozzánk!

Tartalomjegyzék

Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]