Olvasási idő: ~8 perc

Ha a cikkre kattintottál, valószínűleg van egy vállalkozásod, ahova folyamatosan tartalmat kell gyártanod. Mindegy, hogy termékeket, vagy szolgáltatást értékesítesz, ez általában KÖTELEZŐ feladat!

Amikor belekezdesz a tartalmak gyártásába, egy egyszerű melléktevékenységnek tűnhet a vállalkozásod “igazi” feladatai mellett.

Mindennap kiteszünk majd valamit a Facebookra és az Instagramra, aztán kész.”

Ennek tudod mi lesz a vége ugye?

A bejegyzések megírása gyorsan teherré válik, és szép lassan kimaradnak a napok, a hetek. Azt veszed észre, hogy egy idegőrlő küzdelem lesz megírni azokat a “fránya” (gondolj ide, amit akarsz😅) bejegyzéseket.

Hogyan változtass ezen?

El kell készítened a saját tartalomgyártó gépezeted. Rendszerbe kell foglalnod az egész folyamatot, miközben a bejegyzéseid ugyanolyan naprakészek, és személyesek lesznek, mintha naponta írnád meg őket.

Jól hangzik, igaz?

A cikkben, ezt a tartalomgyártó gépezetet fogom bemutatni.

Ezeken a témákon megyünk át:

  • Mi a 3 leggyakoribb hiba, amit elkövethetsz, ha tartalmakról van szó?
  • Hogyan hozd létre a saját tartalomnaptárad, és mi kerüljön bele?
  • Hogyan találd meg a vállalkozásod legizgalmasabb témáit?

Kezdjük!

Milyen hibákat követhetsz el a tartalomgyártás során?

Van néhány tipikus hiba, amit a legtöbben elkövetnek, ha a rendszeres tartalomgyártásról van szó.

1. Rendszertelenség

Ahogy említettem, ha nem építed fel a tartalomgyártó rendszered, előbb- utóbb elvérzel. Nincs kivétel, csupán az a kérdés: meddig bírod?

Az elején jó ötletnek tűnhet, hogy majd aznap kitalálod, mit is posztolj, de ezt gyorsan felejtsd is el!

Csettintésre nagyon nehéz kreatívnak és hatékonynak lenni, főleg hetente többször.

2. Nem időzítesz előre

Ha szeretsz pengeélen táncolni, akkor nyugodtan posztolj manuálisan. De ha nyugodtabb életre vágysz, akkor időzítsd előre a bejegyzéseid.

Hidd el nekem: bármikor közbejöhet valami, ami miatt nem tudsz abban az időpontban posztolni, amikor szeretnél.

Itt főként az Instagram és a Facebook jön szóba. Facebookra egyszerűen időzítheted a bejegyzéseid. Lépj a vállalkozáskezelőbe, és a “Közzétételi eszközök” fület kiválasztva, máris megtalálod az időzített bejegyzéseket.

Instagramra is megjelent már a funkció. Az Instagramra itt tudod időzíteni a bejegyzéseid.

időzítés
Facebook Creator Studio

Az időzítéshez használhatsz külső szoftvereket is. Mi például a Planable, és a Buffer megoldását használjuk.

Én azt tanácsolom, hogy legalább egy hétre előre legyenek időzítve a bejegyzéseid!

3. Kizárólag értékesíteni akarsz.

Persze, a játék végső soron itt is arra megy ki, hogy tele legyen a zsebed. A probléma az, ha csak kapni kapni szeretnél (pénzt), de semmit sem adni (értéket).

Ne kizárólag közvetlen értékesítésre használd a közösségi médiát!

Az értékesítés helyett koncentrálj az edukálásra, az információátadásra, a szórakoztatásra.

Ezután már jöhet az értékesítés. De csak finoman! 

Oké, átbeszéltük, azokat a hibákat, amikkel a leggyakrabban találkozunk.

Végre beszéljünk arról is, mit és hogyan kell csinálnod ahhoz, hogy profi tartalomgyártó legyél.

Így változz profi közösségi média tartalomgyártóvá!

Hogy kiérdemeld az előző mondatban szereplő “titulusunkat”, két fő témakörön kell átrágnod magad:

  1. Tartalomnaptár készítés
  2. Témakeresés

A tartalomnaptár elkészítése

A naptárad, pontosan a rendszerezés miatt hozzuk létre. Így fogom ellehetetleníteni, hogy rendszertelenül, ad hoc jelleggel posztolj.

A saját naptárad készítsd el Excelbe, vagy egy Google táblázatba, de használhatod ezt a sablont is.

Egy egyszerű táblázatot fogunk létrehozni, színekkel, adatokkal, amit majd neked kell kitöltened.

Íme a táblázat mintája:

content calendar
Social Media content calendar

Menjünk végig rajta oszloponként!

  • A oszlop: Ide egyszerűen írd be a dátumot!
  • B oszlop: Ide jöhet a platform, ahol közzé akarod tenni majd a tartalmat. Én a mintában a 3 óriást használtam, de ez tőled függ.
  • C oszlop: A napok. Ez csupán csak egy kis segítség a jobb átláthatóság szempontjából.
  • D oszlop: A tervezett poszt típusa. Ide írd be, hogy milyen bejegyzést tervezel! Videó, kép, hosszú beszámoló, idézet stb.
  • E oszlop: Ide jöhet maga a bejegyzés szövege.
  • F oszlop: Bármi. amit a bejegyzéssel kapcsolatban érdemes leírni.
  • G oszlop: A szöveghez tartozó kép vagy videó, esetleg link. Ha felhőben tárolod a képeket, akkor a kép linkjét illeszd ide, ha pedig a gépeden, akkor a kép nevét.
  • H oszlop: Ez az oszlop csak akkor fontos, ha többen feleltek a kommunikációért. Akkor viszont nagyon. Könnyű egymásra mutogatni a bejegyzéseket illetően. Ide egyszerűen beírhatod, hogy kinek a felelőssége az adott poszt megírása / időzítése.
  • I oszlop: Szintén nagy segítség, ha látod, hogy az adott bejegyzést már időzítetted-e vagy nem.

Nyugodtan térj a mintába látott elrendezéstől, és alakítsd ki azt a felületet, ami a legjobban passzol hozzád. Az említett oszlopok, szerintem szerepeljenek benne, hiszen mindegyik nagyon hasznos lesz. 😉

Töltsd fel a naptárad a legjobb témákkal!

A nulláról megírni a szövegeket nagyon nehéz. De ha van előtted néhány izgalmas téma, akkor el tudsz indulni egy irányba, és máris beindulnak a kreatív folyamatok az agyban.

Én minden hónapot a témák felkutatásával kezdek, és a bejegyzések megírása előtt kiválasztom a legérdekesebbeket. Ezeket beillesztem az E oszlopba, amíg nincs kész maga a szöveg.

Néhány alapvető téma, ami általánosan jól működik:

Személyes tartalom

Attól még, hogy a vállalkozásod nevében kommunikálsz, nyugodtan megoszthatsz egy- két személyes történetet is. Ez a téma mindig szerepeljen a lehetséges tartalmak “kupacában”, és gondold végig, milyen érdekes sztorit tudsz elmesélni.

Munkatársak bemutatása

Mindig jó ötlet, ha bemutatod a vállalkozáshoz közel álló személyeket. Persze lehet, hogy teljesen egyedül dolgozol, de akkor is élhetsz a lehetőséggel.

Mutasd be azokat az embereket, akiktől tanulsz, vagy akiket éppen tanítasz. Ha nyitott vagy rá, a magánéleted szereplőit is bemutathatod, akik hozzá segítenek az üzleti eredményeidhez.

Betekintés a színfalak mögé

Mindenki imádja a “behind the scenes” típusú videókat. Nyugodtan használd ezt Te is. Mutasd meg bármit abból, amit csinálsz. Hogyan csomagolod be a termékeket, hogyan készülsz egy tanácsadásra.

Alapvető értékek

Ha megmutatod a saját vagy céges értékeid, az emberek képesek lesznek vele azonosulni. Nyugodtan kommunikáld le, milyen alapértékek mentén dolgozol, mit tartasz fontosnak a világban.

Elégedett vásárlók, ügyfél történetek

A legerősebb tartalomtípus, ha mások mondják, hogy mennyire jó vagy (nem pedig Te). Mutasd meg hogyan változtattad meg valaki életet, vagy mennyire elégedett volt a webshop kiszolgálásával a vásárlód!

Hogyan találj a közönséged számára érdekes témákat?

Ha egy új vállalkozással találkozom, első lépésként mindig megnézek néhány dolgot:

  • Az összes elérhető véleményt. Ilyenek a Facebook értékelések, a weboldalon található értékelések, a termékek/ szolgáltatások értékelései.
  • A Facebook és Instagram bejegyzéseire érkező kommenteket.
  • Az ügyfelektől érkező Facebook üzeneteket, persze engedéllyel.

Ezekből a visszajelzésekből, már nagyon sokszor összejön 3-4 olyan téma, amiről mindenképpen beszélni kell.

Ilyenkor a leggyakrabban ezek a témák kerülnek elő:

  • Termékekkel kapcsolatos félreértések

Ide tartozik minden, ami a termékkel vagy a szolgáltatással kapcsolatos problémából fakad. Rossz méret, ergo máris beszélhetünk a méretezésről. Valami elromlott, máris beszélhetünk a garanciális dolgokról. 

  • A pozitív értékelések

A pozitív értékelésekben mindig azt a bizonyos egyetlen kiemelendő dolgot keresem. Mit emel ki az elégedett vásárló?

Persze, általában a jó minőséget, a gyors szállítást stb. De ha figyelmesen átnyálazod ezeket az értékeléseket, mindig találsz egy két olyan egyedi és tényleg kiemelendő dolgot, amit azonnal kommunikálhatsz is.

Ha kimerültél a saját forrásokból, itt az ideje bevonni a csodálatos internetet.

1. Google

Elsősorban hívd segítségül azt, aki sokkal többet tud rólad a mint bárki más. Igen, sajnos vagy nem sajnos, ez a Google. Nem csak Rólad tud többet, de mindenki másról is nagyon sokat tud. Éppen ezért kell használnod.

  • Keress rá a saját területedre!

Egyszerűen írd be a Google-be a saját területed kulcsszavait és nézd meg a találatokat, esetleg kattints a “hírek” fülre és nézd át a legnépszerűbbeket!

  • Használd a kulcsszótervezőt!

A kulcsszótervezőt általában a keresőoptimalizáláshoz, és a Google Ads hirdetésekhez szokták használni, azonban remek téma ötleteket is tudsz találni.

Írd be a számodra releváns kulcsszavakat, és a Google megmondja nagyjából hányan keresnek rá. Azért írom, hogy nagyjából mert átlagos felhasználóként csak egy intervallum értéket kapsz meg, de ez is jó kiindulási alap lehet.

A legjobb benne, hogy a szerinte hasznos kulcsszavakat is felajánlja a rendszer, amikből már tudsz szemezgetni, és témaötleteket gyártani.

2. Quora

A Quora gyakorlatilag a Gyakorikérdések.hu külföldi változata. Nyugi, a színvonal nem ugyanaz.

Egyszerűen keress rá a számodra érdekes témára, és válogass a kérdések közül. Olvasd el a válaszokat is nyugodtan, általában azok is nagyon színvonalasak.

3. Answer the public

Ez az egyik kedvencem

Itt szintén rákeresel a számodra érdekes témára, és annyi témaötletet kapsz, hogy azt sem tudod majd, melyikkel kezd. 

Például itt rákerestem a “social media” kifejezésre. Azt hiszem van miből válogatni.

Kérlek, használd!

social media
Kattints rá!

Kezdj el dolgozni a közösségi média tartalmaidon!

A következő lépés, hogy elkészíted a bejegyzéseket!

Tapasztalatból mondom, ha végigcsinálod az előző két lépést, sokkal könnyebben készítheted el őket. Nekem nagyjából a felére sikerült csökkentenem az időt, amit a bejegyzések megírásával töltök, ezzel a két lépéssel.

A feladat:

  1. Készítsd el a saját tartalomnaptárad!
  2. Használd a javasolt, és tesztelt témákat!
  3. Keresd meg a saját területed legizgalmasabb témáit!

Elég is a szóból! Szánj 10 percet a cikk után a naptárad elkészítésére!

Hajrá!

Send this to a friend