Közösségi média tartalommarketing: így NEM lesz többé szenvedés a posztolás!

Közösségi média tartalommarketing

Ha a cikkre kattintottál, valószínűleg van egy vállalkozásod, ahova folyamatosan tartalmat kell gyártanod. Mindegy, hogy termékeket, vagy szolgáltatást értékesítesz, ez általában KÖTELEZŐ feladat!

Amikor belekezdesz a tartalmak gyártásába, egy egyszerű melléktevékenységnek tűnhet a vállalkozásod “igazi” feladatai mellett.

Mindennap kiteszünk majd valamit a Facebookra és az Instagramra, aztán kész.”

Ennek tudod mi lesz a vége, ugye?

A bejegyzések megírása gyorsan teherré válik, és szép lassan kimaradnak a napok, a hetek. Azt veszed észre, hogy egy idegőrlő küzdelem lesz megírni azokat a “fránya” (gondolj ide, amit akarsz ) bejegyzéseket.

Hogyan változtass ezen?

El kell készítened a saját tartalomgyártó gépezeted. Rendszerbe kell foglalnod az egész folyamatot, miközben a bejegyzéseid ugyanolyan naprakészek és személyesek lesznek, mintha naponta írnád meg őket.

Jól hangzik, igaz?

A cikkben, ezt a tartalomgyártó gépezetet fogom bemutatni Neked.

Ezeken a témákon megyünk át:

  • Mi a 3 leggyakoribb hiba, amit elkövethetsz, ha tartalmakról van szó?
  • Hogyan hozd létre a saját tartalomnaptárad, és mi kerüljön bele?
  • Hogyan találd meg a vállalkozásod legizgalmasabb témáit?

Kezdjük!

Milyen hibákat követhetsz el a tartalomgyártás során?

Van néhány tipikus hiba, amit a legtöbben elkövetnek, ha a rendszeres tartalomgyártásról van szó.

1. Rendszertelenség

Ahogy említettem, ha nem építed fel a tartalomgyártó rendszered, előbb-utóbb elvérzel. Tudom, mert én is jártam már így. Nincs kivétel, csupán az a kérdés: meddig bírod?

Az elején jó ötletnek tűnhet, hogy majd aznap kitalálod mit is posztolj, de ezt gyorsan felejtsd is el!

Csettintésre nagyon nehéz kreatívnak és hatékonynak lenni, főleg hetente többször.

2. Nem időzítesz előre

Ha szeretsz pengeélen táncolni, akkor nyugodtan posztolj manuálisan. De ha nyugodtabb életre vágysz, akkor időzítsd előre a bejegyzéseid.

Hidd el nekem: bármikor közbejöhet valami, ami miatt nem tudsz abban az időpontban posztolni, amikor szeretnél.

Itt főként az Instagram és a Facebook jön szóba. Facebookra egyszerűen időzítheted a bejegyzéseid. Lépj a vállalkozáskezelőbe, és a “Közzétételi eszközök” fület kiválasztva máris megtalálod az időzített bejegyzéseket.

Instagramra is megjelent már a funkció. Az Instagramra itt tudod időzíteni a bejegyzéseid.

Facebook creator studio
Facebook Creator Studio

Az időzítéshez használhatsz külső szoftvereket is. Mi például a Planable, és a Buffer megoldását használjuk bizonyos esetekben, de egyre gyakrabban hagyatkozunk a fentebb linkelt Creator Studio-ra.

Én azt tanácsolom, hogy legalább egy hétre előre legyenek időzítve a bejegyzéseid!

3. Kizárólag értékesíteni akarsz

Persze, a játék végső soron itt is arra megy ki, hogy tele legyen a zsebed. A probléma az, ha csak kapni kapni szeretnél (pénzt), de semmit sem adsz cserébe (értéket).

FONTOS: Soha ne kizárólag közvetlen értékesítésre használd a közösségi médiát! Az értékesítés helyett koncentrálj az edukálásra, az információátadásra és a szórakoztatásra.

Ezután már jöhet az értékesítés. De csak finoman! 

Oké, átbeszéltük, azokat a hibákat, amikkel a leggyakrabban találkozunk.

Végre beszéljünk arról is, mit és hogyan kell csinálnod ahhoz, hogy profi tartalomgyártó legyél.

Így változz profi közösségi média tartalomgyártóvá!

Hogy kiérdemeld az előző mondatban szereplő “titulusunkat”, két fő témakörön kell átrágnod magad:

  1. Tartalomnaptár készítés
  2. Témakeresés

A tartalomnaptár elkészítése

A naptár fontosságát szerintem nem kell hangsúlyoznom, elvégre a rendszerezés miatt hozzuk létre. Így fogod tudni ellehetetleníteni, hogy rendszertelenül, ad hoc jelleggel posztolj.

Rengeteg módja van annak, hogy hatékonyan vezesd a social media tartalomnaptárad, de én most az általunk is használt módszert fogom megmutatni. Ne aggódj, tényleg nincs szükség hozzá semmilyen fancy szoftverre, bőven elég ha ismered a Google Sheets-et.

Nyugodtan használd ezt a sablont (nyisd meg, és ha szimpatikus akkor bátran készíts róla egy szerkeszthető másolatot).

Íme, így néz ki a táblázat.

Social media tartalomnaptár
Social Media content calendar

Úgy gondolom magától értetődő a használata, de azért menjünk végig rajta oszloponként.

  • A oszlop: Ide egyszerűen írd be a tervezett publikálás dátumát. Mi a háttér színével szoktunk játszadozni, így különböztetjük meg a tervezett (sima fehér), a publikálásra kész (zöld), és a valamilyen szinten hiányos (sárga) posztokat.
  • B oszlop: Ide jöhet a téma, amiről az adott poszt szól majd. Nem kell túlgondolni, főleg tervezés során fontos, amikor csak címszavakban felvázolod, hogy miről szeretnél posztolni.
  • C oszlop: A tervezett poszt típusa. Ide írd be, hogy milyen bejegyzést tervezel! Videó, kép, hosszú beszámoló, idézet stb.
  • D oszlop: Ide jöhet maga a bejegyzés szövege. Ezt természetesen az első körben még nem kell kidolgoznod.
  • E oszlop: A szöveghez tartozó kép vagy videó, esetleg link. Ha felhőben tárolod a képeket, akkor a kép linkjét illeszd ide, ha pedig a gépeden, akkor a kép nevét.
  • F oszlop: Nagyon fontos, hogy meglegyenek a hivatkozások, melyeket fel szeretnél tüntetni az adott posztban. Mi például sokszor posztolunk a blogra posztolt cikkek közül, ilyenkor a forrás egyértelműen az adott tartalom lesz.

Nyugodtan térj el a mintában látott elrendezéstől és alakítsd ki azt a felületet, ami a legjobban passzol hozzád. Az említett oszlopok, szerintem szerepeljenek benne, hiszen mindegyik nagyon hasznos.

Töltsd fel a naptárad a legjobb témákkal!

Nulláról megírni a szövegeket nagyon nehéz. De ha van előtted néhány izgalmas téma, akkor el tudsz indulni egy irányba, és máris beindulnak a kreatív folyamatok az agyban.

Én minden hónapot a témák felkutatásával kezdek, és a bejegyzések megírása előtt kiválasztom a legérdekesebbeket. Ezeket beillesztem a B oszlopba, amíg nincs kész maga a szöveg.

Néhány alapvető téma, ami általánosan jól működik:

Személyes tartalom

Attól még hogy a vállalkozásod nevében kommunikálsz, nyugodtan megoszthatsz egy-két személyes történetet is. Ez a téma mindig szerepeljen a lehetséges tartalmak “kupacában” és gondold végig, milyen érdekes sztorit tudsz elmesélni.

Munkatársak bemutatása

Mindig jó ötlet, ha bemutatod a vállalkozáshoz közel álló személyeket. Persze lehet, hogy teljesen egyedül dolgozol, de akkor is élhetsz a lehetőséggel.

Mutasd be azokat az embereket, akiktől tanulsz, vagy akiket éppen tanítasz. Ha nyitott vagy rá, a magánéleted szereplőit is bemutathatod, akik hozzá segítenek az üzleti eredményeidhez.

Betekintés a színfalak mögé

Mindenki imádja a “behind the scenes” típusú videókat. Nyugodtan használd ezt Te is. Mutass meg bármit abból, amit csinálsz (pl.: hogyan csomagolod be a termékeket, hogyan készülsz fel egy tanácsadásra).

Alapvető értékek

Ha megmutatod a saját vagy céges értékeid, az emberek képesek lesznek vele azonosulni. Nyugodtan kommunikáld le, milyen alapértékek mentén dolgozol, mit tartasz fontosnak a világban.

Elégedett vásárlók, ügyfél történetek

A legerősebb tartalomtípus, ha mások mondják, hogy mennyire jó vagy (nem pedig Te). Mutasd meg hogyan változtattad meg valaki életét, vagy mennyire elégedett volt a webshopod kiszolgálásával a vásárlód!

Hogyan találj a közönséged számára érdekes témákat?

Amikor egy új vállalkozás posztjait tervezem, első lépésként mindig megnézek néhány dolgot:

  • Az összes elérhető véleményt. Ilyenek a Facebook értékelések, a weboldalon található értékelések, a termékek/szolgáltatások értékelései, stb.
  • A Facebook és Instagram bejegyzéseire érkező kommenteket.
  • Az ügyfelektől érkező Facebook üzeneteket (persze engedéllyel).

Ezekből a visszajelzésekből, már nagyon sokszor összejön 3-4 olyan téma, amiről mindenképpen beszélni kell.

Ilyenkor a leggyakrabban ezek a témák kerülnek elő:

  • Termékekkel kapcsolatos félreértések

Ide tartozik minden, ami a termékkel vagy a szolgáltatással kapcsolatos problémából fakad. Rossz méret, ergo máris beszélhetünk a méretezésről. Valami elromlott, máris beszélhetünk a garanciális dolgokról. 

  • A pozitív értékelések

A pozitív értékelésekben mindig azt a bizonyos egyetlen kiemelendő dolgot keresem. Mit emel ki az elégedett vásárló?

Persze, általában a jó minőséget, a gyors szállítást stb. De ha figyelmesen átnyálazod ezeket az értékeléseket, mindig találsz egy két olyan egyedi és tényleg kiemelendő dolgot, amit azonnal kommunikálhatsz is.

Ha kimerültél a saját forrásokból, itt az ideje bevonni a csodálatos internetet.

1. Google

Elsősorban hívd segítségül azt, aki sokkal többet tud rólad mint bárki más. Igen – sajnos vagy nem sajnos – ez a Google. Nem csak Rólad tud többet, de mindenki másról is nagyon sokat tud. Éppen ezért kell használnod.

  • Keress rá a saját területedre!

Egyszerűen írd be a Google-be a saját területed kulcsszavait és nézd meg a találatokat, esetleg kattints a “hírek” fülre és nézd át a legnépszerűbbeket!

  • Használd a kulcsszótervezőt!

A kulcsszótervezőt általában a keresőoptimalizáláshoz és a Google Ads hirdetésekhez szoktuk használni, azonban remek témaötleteket is tudsz találni.

Írd be a számodra releváns kulcsszavakat, és a Google megmondja nagyjából hányan keresnek rá. Azért írom, hogy nagyjából mert átlagos felhasználóként csak egy intervallum értéket kapsz meg, de ez is jó kiindulási alap lehet.

A legjobb benne, hogy a szerinte hasznos kulcsszavakat is felajánlja a rendszer, amikből már tudsz szemezgetni és témaötleteket gyártani.

2. Quora

A Quora gyakorlatilag a Gyakorikérdések.hu külföldi változata. Nyugi, a színvonal azért nem ugyanaz.

Egyszerűen keress rá a számodra érdekes témára és válogass a kérdések közül. Olvasd el a válaszokat is nyugodtan, általában azok is nagyon színvonalasak.

3. Answer the public

Ez az egyik kedvencem

Itt szintén rákeresel a számodra érdekes témára, és annyi témaötletet kapsz, hogy azt sem tudod majd, melyikkel kezd. A példa kedvéért gyorsan rákerestem a “social media” kifejezésre. Azt hiszem van miből válogatni.

Kérlek, használd!

Social media posztötletek

Kezdj el dolgozni a közösségi média tartalmaidon!

Nos, úgy gondolom hogy ezután a részletes áttekintő utána a következő lépés már tényleg az, hogy nekiesel és megtervezed a bejegyzéseket!

Tapasztalatból mondom, ha végigcsinálod a fent leírt lépéseket, akkor sokkal könnyebben megy majd a rendszeres posztolás. Nekem nagyjából a felére sikerült csökkentenem az időt, amit a bejegyzések megírásával töltök (amióta ezt a módszert alkalmazom).

A feladat tehát adott:

  1. Készítsd el a saját tartalomnaptárad (link a másolható tartalomnaptárhoz a cikkben)!
  2. Használd a javasolt – és jól bevált – témaköröket!
  3. Keresd meg a saját területed legizgalmasabb témáit!

Hajrá! 🙂

Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, én Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több online vállalkozást is elindítottam az ügynökség mellett, főleg webshopokat. Az így szerzett tapasztalataimat szeretném megosztani Veled a BOOM blogon (főleg inbound marketing és sales témakörben).

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük