BOOMCast SHORTS – Milyen a jó KPI?

BOOMCast Shorts - Milyen a jó KPI?

Ebből az adásból azt tudhatod meg, hogy milyen az igazán jó KPI. A megfelelő KPI-ok használata kritikus egy vállalkozás életében, hiszen ha nem jó az irány, akkor sosem éred majd el a kitűzött célokat. A jó KPI-ok segítenek, hogy a megfelelő irányba menetelj.

Alakítsd Te a műsort és csatlakozz a BOOMCast zárt Facebook csoportjához, ahol beszélgethetsz a hallgatóinkkal és akár személyesen tőlünk is kérdezhetsz!

Az adásban említett cikket és korábbi adást itt találod:

Az alábbi felületeken éred el az adást:

  1. YouTube link
  2. Spotify link
  3. Apple Podcast link

Ha inkább olvasni szeretnél, akkor alább találod az adás szöveges átiratát.

Milyen a jó KPI? – SZÖVEGES ÁTIRAT

Ez itt a BOOMCast SHORTS, Balogh Dáviddal.

Egy pár adással korábban már beszéltem a KPI-okról, úgyhogy ha még nem tudod, hogy mi az a KPI, akkor hallgasd meg azt az adást először, ezt belinkeljük az adás alá és utána gyere vissza ide. Szóval ennek az adásnak az lesz a témája, hogy mégis milyen a jó KPI.

Ugye csak egy nagyon rövid kis összefoglaló, hogy a KPI a Key Performance Indicator-nek a rövidítése, ami egy ilyen kulcs teljesítménymutatóként lehet talán lefordítani. Ezt gyakran alkalmazzák vállalkozások, de az sem kizárt, hogy magánszemélyként is tudod használni ezeket. Ez már tényleg csak a Te döntésed, de nézzük azt, hogy milyen kritériumoknak kell teljesülnie ahhoz, hogy igazán jó legyen egy KPI.

Az első és az egyik legfontosabb, hogy egyértelmű legyen. Ha nem tudod, hogy mit jelent, hogy milyen mérőszám van mögötte akkor egyszerűen nem fog érni semmit és nem fog segíteni neked abban, hogy haladj a céljaid felé.

A második az, hogy legyen releváns. Ez megint csak azért fontos, mert hogy ha van egy egyértelmű KPI od, tudod, hogy az mit takar és mit jelent, de nem releváns a szervezet, a vállalkozásod céljait tekintve akkor semmi hasznát nem veszed majd. Például, ha az a célod, hogy tízszerezd az árbevételedet év végéig és van egy KPI-od, mondjuk a beérkező leadek száma, az tök jó, ha visszafejtetted persze – ugye az előző adásban elmondtam, hogy ezt hogy kell – és van egy ehhez kapcsolódó KPI-od mondjuk a beérkező leadek száma, mert vissza tudtad fejteni, hogy ezek hogy viszonyulnak egymáshoz akkor ez egy tök jó dolog. Viszont ha ugyanez a célod, de azt mondod, hogy Te duplázni akarod a Facebook követőid számát, de nem látod azt, hogy ez hogyan kapcsolódik a fő célod eléréséhez
akkor az egy haszontalan KPI, egy irreleváns KPI lesz.

A harmadik jellemző, hogy könnyen mérhető és költséghatékony. Ez azért nagyon fontos, mert nagyon könnyű komplex KPI-okban gondolkozni viszont, ha nem tudod ezt könnyedén meghatározni, ha nem érsz hozzá ezekhez az információkhoz, mondjuk nem tudom egyedi fejlesztés kell, vagy egy ERP rendszert kell bevezetned ahhoz, hogy lásd ezeket a számokat, akkor nem biztos, hogy az a jó irány, nem biztos hogy az a legjobb KPI ebben a jelenlegi helyzetben.

Aztán a következő pont az, hogy objektív legyen a KPI. Ez nagyon egyszerű, ne lehessen megmagyarázni, ne lehessen kibúvókat találni, objektív adatokra alapozott, vagy sikerült, vagy vagy jól haladunk, vagy nem.

Az ötödik jellemző, hogy döntéseket is tudunk rá alapozni. Ez azért fontos, mert a legtöbb esetben egy KPI önmagában is értelmezhető. Ritka egyébként, van olyan ritka esetekben, amikor csak más mutatókkal együtt értelmezhető, de általában önmagában is. És, ha egy KPI nem értelmezhető önmagában, nem tudsz rá döntést alapozni, hogy akkor most jó irányba megyünk, most változtatnunk kell valamit. Akkor az megint csak nem lesz jó mérőszám, mert nem fogod látni az összképet, nem fogod látni azt, hogy merre haladsz, hogy hol jársz azon úton.

Az utolsó előtti jellemző az, hogy általunk is befolyásolható legyen az a KPI. Tehát ne rajtunk kívül álló dolog, ami vagy úgy van, vagy nem, hanem valami olyasmi, amit tudunk befolyásolni. Az árbevétel is tök jó egyébként, az mondjuk egy célnak jó lehet, hogy tízszerezni az árbevételt, viszont a KPI meg lehet valami olyasmi, hogy akkor havonta négy új cikket kiteszek és ezeket meghirdetem, mert tudom, hogy minden cikkből jön három lead és akkor ez már havi tizenkettő lead és akkor ez alapján mondjuk dupláztam a leadek számát és akkor tripláztam az árbevételt stb., stb.. Tehát érted ugye itt a gondolatmenetet, ezért fontos olyan KPI-t keresni, ami általunk is befolyásolható.

És végül a KPI legyen időszerű. Ezalatt azt értem, hogy olyan adatokból érdemes ezeket a mutatókat kinyerned, amikhez hozzáférsz rendszeresen is, nemcsak mondjuk évente tudod ezeket lecsekkolni. Hanem napról napra, hétről hétre, hónapról hónapra jönnek ezek az adatok és tudod azokat kiértékelni vagy ezek alapján az eredményeket kiértékelni.

Szóval ez lett volna a jó KPI hét ismertetőjele, ha nem tudod még mi az a KPI, vagy, hogy hogyan határozd meg a sajátodat, akkor pedig van erről egy nagyon jó cikkünk, ezt is belinkeljük ide az adás alá.

És ennyi lett volna a mai BOOMCast SHORTS.

Ha még valamiért nem tetted volna akkor iratkozz fel a csatornákra, mert hetente három új BOOMCast SHORTS-szal fogunk jelentkezni.

És érdemes belépned zárt Facebook csoportunkba is, ahol akár személyesen velünk is beszélgethetsz, de kérdéseket is tehetsz fel és a közösségünk tagjait is megtalálod.

Gyere és csatlakozz hozzánk, a linket megtalálod a leírásban. Találkozunk a következő adásban.

Tartalomjegyzék

Picture of Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük