Olvasási idő: ~11 perc

Az ugyebár nem titok, hogy imádom a marketing-automatizálást, hiszen annak a híve vagyok, hogy amit csak lehet automatizálnod kell (akár egy 200 fős céged van, akár one-man-teamként üzemelsz).

Ez Facebook hirdetések esetében egyszerűen megoldható egy jól felépített örökzöld kampánnyal (az egyik kedvenc stratégiám, amit ráadásul a BOOM-on is használunk), ha viszont webshopod van, akkor egy kicsit más a helyzet.

3-4 termékre még csak-csak lehetne külön kampányokat csinálni, ha viszont több tucat, több száz vagy neadjisten több ezer terméked van a kínálatban, akkor a különböző kampányok manuális létrehozása már egyszerűen nem opció.

Ilyenkor természetesen nem az a megoldás, hogy nem hirdetsz Facebookon (és nem is az, hogy csak egy általános kampányt csinálsz), hanem itt jönnek képbe a dinamikus termékhirdetések.

Dinamikus Facebook hirdetés… mégis mi az?

Először is tisztázzuk, hogy mit ért a Facebook a dinamikus hirdetések alatt. A Facebook súgójából ezt tudjuk meg a dinamikus hirdetésekről:

A dinamikus hirdetések ugyanúgy jelennek meg, mint minden más, egy képet tartalmazó hirdetés, vagy a galéria formátumban készített hirdetések a Facebookon, az Instagramon és az Audience Networkben. Ahelyett azonban, hogy külön-külön hoznál létre hirdetést minden egyes termékhez, olyan hirdetéssablont készíthetsz, amely automatikusan felhasználja az adatcsatorna képeit és adatait a hirdetni kívánt dolgokhoz. A dinamikus hirdetések a Facebook-képpontod vagy az SDK segítségével olyanoknak jelenítik meg a hirdetéseidet, akik már érdeklődést tanúsítottak vállalkozásod iránt azzal, hogy számodra fontos műveleteket hajtottak végre a webhelyeden.

Kiemeltem neked az idézet legfontosabb mondatát, ami lényegében mindent elmond a dinamikus hirdetések működéséről.

Ennek a funkciónak az a lényege, hogy miután megadtad a Facebooknak a termékeid részleteit (fel kell töltened egy fájlban, erről is olvashatsz a cikk második felében), azután elég csak egy sablon hirdetést készítened, amit a rendszer automatikusan feltölt azzal/azokkal a termékekkel, amit a felhasználó korábban már megnézett a webshopodban.

Elsőre talán bonyolultnak hangzik, de a továbbiakban lépésről-lépésre megmutatom, hogy hogyan is tudod ezt kivitelezni és úgy beállítani az egészet, hogy hozzá se kelljen nyúlnod a jövőben.

Miért *kötelező* dinamikus hirdetéseket használnod, ha webshopod van?

Sokszor beszéltem már arról, hogy milyen fontos az összes marketingcsatorna esetében az, hogy az embereket a megfelelő helyen, a megfelelő időben és a megfelelő üzenettel érd el. Ehhez segítséget egy korábbi cikkünkben találsz: “A szegmentáció alapjai: így csinálj bárkiből vásárlót!”

Ha például 2 napja vettem egy új telefont, akkor hiába adod féláron a legújabb iPhone-t – bármilyen kihagyhatatlan üzlet is az – jó eséllyel ki fogom hagyni… és ugyanez történik ha jó az időzítés, de rossz az üzenet, vagy esetleg a platform (hiába hirdetsz például Pinteresten, ha nem vagyok ott, akkor nem jut el hozzám az üzeneted).

Én viszont úgy gondolom, hogy van egy negyedik tényező is, ami nagyban megdobja bármely marketingkampány teljesítményét… az pedig a perszonalizáció.

A személyreszabottság legalapabb szintje az, hogy ha kinéztem magamnak egy 50.000 Ft-os bicajt, akkor hiába hirdeted nekem az egymilliósat, úgysem veszem meg (és ez fordítva is igaz).

Ez a webshopok esetében is ilyen egyszerű… ha végigböngésztem a fehérjéket és a zsírégető táplálékkiegészítőket, akkor ne a tömegnövelőt hirdesd meg nekem, hiszen egyértelműen nem azt keresem. Természetesen már több tucat terméknél is lehetetlen lenne ezt manuálisan lekezelni, de szerencsére automatizálhatjuk az egészet.

 

A dinamikus hirdetések segítségével:

  • a megfelelő helyen tudsz hirdetni (Facebookon mindenki fent van)
  • a megfelelő időben (azonnal mehet a hirdetés, miután valaki megnézett egy terméket)
  • a megfelelő üzenettel (ez csak rajtad múlik)
  • személyreszabottan (pontosan azt a pár terméket hirdetheted neki, amit megnézett)

És minden AUTOMATIZÁLVA van!

Hát kívánhat ennél többet egy marketinges? 🙂

Így üzemeld be a dinamikus hirdetéseket 3 egyszerű lépésben

Az alábbiakban összegyűjtöttem neked azt a 3 lépést, amit elvégezve te is beüzemelheted a dinamikus hirdetéseket. Azt mindenekelőtt azért megjegyezném, hogy szükséged lesz egy kis technikai tudásra, főleg ha nem WooCommercet, Shopifyt, Shoprentert (vagy hasonló rendszert) használsz.

1. Töltsd fel a termékkatalógust

Az első lépés az, hogy tájékoztatod a Facebookot arról, hogy milyen termékeid közül válogathatnak a vásárlóid. Ezt úgy érheted el, hogy készítesz egy listát a termékeidről (CSV formátumban tudod majd feltölteni), amiben az alábbi adatokat tünteted fel.

A fenti táblázatot a Facebook súgójából másoltam ki. Ezek lesznek a táblázat oszlopai, és minden egyes sor egy termék adatait fogja tartalmazni. A végső táblázat valahogy így fog kinézni.

Ha készen vagy az összes termékedet tartalmazó táblázattal, akkor a Facebook utasításait követve fel tudod tölteni azt.

Ez a fájl fog a későbbiekben egy központként szolgálni, mert a Facebook ezzel a táblázattal veti majd össze egy-egy látogató böngészési előzményeit. Ha pedig úgy látja, hogy van egyezés, akkor az a termék (vagy termékek) a dinamikus hirdetésben is megjelenik majd az adott felhasználó számára.

Megjegyzés: Nem próbáltam még ki az összes webshop rendszerrel, de például a Shoprenteres és a WooCommerce-es webshopokkal nagyon egyszerűen feltöltheted a termékeidet, egyszerűen csak egy linket kell megadnod a FB felületén, és a webshop kínálatából automatikusan legenerálják neked a termékkatalógusodat. Erről részletes leírást itt találsz.

2. Állítsd be a Pixelt

Oké, ha készen vagy az első lépéssel, akkor innentől kezdve a Facebook már tudni fogja, hogy milyen termékek szerepelhetnek a dinamikus hirdetésekben… de vajon honnan tudja majd, hogy ki milyen terméket nézett meg a webshopodban? Természetesen ebben (is) a Pixel lesz a segítségedre.

AJÁNLOTT CIKK: “Minden, amit a Facebook Pixelről tudnod kell!”

A Pixel lényegében a Facebook követőkódja, amit telepítened kell a webshopodban ahhoz, hogy lásd ki mit csinál. Korábban már írtam egy nagyon részletes cikket a Facebook Pixelről (egy sorral feljebb van linkelve), amiben végigvezetlek a képpont telepítésének folyamatán.

Ha “kommersz” webshop rendszert használsz (nem egyedi felesztés), akkor szerencséd van, ugyanis a legtöbb nagy rendszerben van közvetlen Facebook képpont integrálási lehetőség. Például a Shopify, Shoprenter és Woocommerce mind olyan rendszerek, amik elvégzik helyetted a munka nehezét.

Ha mégis saját fejlesztésű a webshopod, akkor kérd meg a fejlesztődet, hogy telepítse számodra a Facebook Pixelt és helyezze el (legalább) az alábbi eseményeket:

  • ViewContent (Tartalom megtekintése)
  • AddToCart (Kosárba helyezés)
  • Purchase (Vásárlás)

A dolog szépsége, hogy a legtöbb rendszer dinamikusan átadja a Facebooknak az esemény részleteit. Így nem csak annyit látsz majd, hogy ebből a hirdetésből 12 kosárba helyezés és 3 vásárlás volt, hanem azt is látod, hogy mely termékeket és milyen értékben vásárolta meg valaki.

Ez konverzióoptimalizálás szempontjából nem elhanyagolható infó, és bárki bármit mond így csináld (csináltasd) meg a saját webshopodat is!

3. Készíts egy dinamikus hirdetést

Ha eddig minden jól ment, akkor most már feltöltöttél a Facebook számára egy adatbázist (ahol megtalálja az összes termékedet), és a Pixelnek köszönhetően már azt is tudod, hogy ki mit csinál az oldaladon.

Ne aggódj, a nehezén már túl vagy… most jön az élvezetes része!

A következő lépés a tényleges hirdetés elkészítése, ami nem lesz idegen számodra, ha korábban már hirdettél a Facebookon. Ilyenkor már csak egy “klasszikus” hirdetést kell elkészítened, ami többféle megjelenési helyen is működhet, ráadásul akár több képes (carousel) hirdetést is csinálhatsz.

 

Mutatok egy példát.

A fenti képen egy dinamikus hirdetés sablonját látod, ami természetesen nem így jelenik majd meg az embereknek, hanem az első lépés során feltöltött termékkatalógusból húzza majd be az adatokat a rendszer. Jól látható, hogy hol vannak a placeholderek (változók).

A végeredmény pedig valami ilyesmi lesz.

Ha valaki a webshopodban ezt a terméket nézte meg, akkor a FB dinamikusan behelyettesíti a termékkatalógusból az adott termék fotóját, nevét és leírását. Ebben a hirdetésben például csak a következő elemek fixek:

  • CTA gomb (Buy Now)
  • Ad text (Be ready for those days to walk, skip, or jump in the rain!)
  • FB Page (Jasper’s Boutique)

Minden más dinamikusan került bele a hirdetésbe, és aszerint fog változni, hogy ki melyik terméket látta a webshopodban.

Klasszikus vs. galéria

Korábban már említettem, hogy nem csak egy képes, hanem galéria jellegű hirdetést is készíthetsz, amit szintén dinamikusan tölt fel a Facebook. Személy szerint nekem ez a kedvencem, és egyértelműen látom a statisztikából, hogy ezzel a fajta hirdetéssel érjük el jelenleg a legmagasabb ROI-t.

Így néz ki például egy ilyen dinamikus hirdetés.

Ha egy ilyet látsz a Macy’s-től, akkor az azt jelenti, hogy a webshopukban ezt a 3 terméket nézted meg. Ha egyet nézel meg, akkor 1 megy utánad. Ha hetet, akkor 7.

Sőt, az előző sablonhoz képest ennél a hirdetésnél nem a termékleírás van a headline alatt, hanem egyből a termék árát jeleníti meg a FB, ráadásul a sor végén egyből a legközelebbi Macy’s üzletbe irányítanak, ahová természetesen egy gombnyomással tudsz is útvonalat tervezni.

Ez mind szép és jó, de a kedvenc részemet még nem is mondtam… a Facebook automatikusan figyeli a vásárlásokat, így ha valaki megvette a szivárványos esernyőt a webshopodból, akkor többé már nem látja azt a hirdetést… automatizálás at it’s best!

Hogyan (és mikor) használj dinamikus hirdetéseket?

Sokan hangoztatják, hogy “a Facebook hirdetések nem eladásra valók”, vagy hogy “az emberek nem vásárolni járnak Facebookra”. És mindkét állítás igaz.

DE (mert mindig van egy de)… egy jó stratégiával és a dinamikus hirdetések használatával bármelyik webshopnak megvan a lehetősége arra, hogy befolyásolja az embereket (jó értelemben), és rábírja őket a vásárlásra.

Nehogy azt gondold, hogy a dinamikus hirdetéseket csak annyira lehet használni, hogy ha valaki megnézett egy terméket, akkor az fél éven keresztül követi most már Facebookon is… nem bizony.

A Facebook pixel által továbbított események segítségével szegmentálhatod az embereket szándék alapján, és így más és más hirdetéseket tudsz nekik mutatni. Mutatok egy pár példát:

  • Új emberek (hideg közönség): Ha valaki még nem hallott rólad (azaz a márkádról), akkor első körben nem termékeket kellene neki hirdetned! Ilyenkor még inkább az érdekes és értékes tartalmaké a főszerep, ami a brandépítésben és az első kapcsolat kialakításában segít. Tekints erre úgy, mint egy bemutatkozásra.
  • Megnézett termékeket, de még nem vásárolt: Az adatok szerint a friss látogatók 96%-a egyszerűen még nem áll készen a vásárlásra. Ilyenkor sem kell pánikba esni, hiszen csinálhatsz dinamikus kampányokat, amin keresztül hirdetheted a látogatónak azokat a termékeket melyek érdekelték, de akár hasonló/kiegészítő termékeket is. Ezt legegyszerűbben úgy tudod megcsinálni, hogy megnézed a korábbi vásárlói adatokból, hogy ki mit vett. Ha valaki például robogót nézeget, akkor lehet bukósisakot is keres mellé.
  • Kosárba helyezték a terméket, de nem fejezték be a vásárlást: Az átlagos kosárelhagyás az idei évben olyan 77% körül van, ami azt jelenti, hogy 100 emberből 77 nem fejezi be a vásárlást… ezt még hallani is fájdalmas. Rengeteg stratégia van a kosárelhagyók visszaszerzésére, így a dinamikus hirdetéseket is ezek alapján érdemes felépítened.
  • Upsell a korábban vásárlóknak: A vásárlás után azonnal felkínált upsellek bizonyítottan működnek, hiszen sokkal könnyebb egy vásárlót rávenni arra, hogy még valamit vigyen el. Ha valaki nem kéri az azonnali upsellt, akkor küldj utána egy hirdetést 3-4 napos határidővel… ha elég jó az ajánlatod, élni fog vele.
  • Adj el újra (cross-sell, avagy keresztértékesítés): A cross-sell az egyik legkevésbé alkalmazott stratégia, mert szinte mindenki csak az új vásárlókat vadássza… ami hiba. Az Amazon statisztikája szerint a Prime szolgáltatásuk 74%-on konvertál azok között, akik vásároltak már valamit az Amazonról! 74%-on! Tanulj a példából, találj egy ütős ajánlatot és hirdesd azt meg a korábbi vásárlóidnak!

Természetesen ez csak egy pár példa, és ennél jóval több lehetőséget rejtenek a dinamikus hirdetések.

Kipróbálhatod például azt is, hogy nem azt a terméket hirdeted meg a látogatónak amit megnézett, hanem valami hasonlót. Ha például cipőket árulsz és valaki megnézett egy piros magassarkút, akkor hirdess neki 5 másik piros magassarkút, mert lehet azok közül már beleszeret valamelyikbe.

Összefoglalás

Amint látod a Facebook dinamikus hirdetése egy tökéletes eszköz arra, hogy szándék alapján szegmentáld a látogatóidat. Szerintem ha webshopod van egyszerűen nem engedheted meg magadnak, hogy ne használd a dinamikus termékhirdetéseket.

Ha a cikk alapján készen vagy a technikai beállításokkal, akkor a következő lépés a stratégiád kialakítása legyen. A legfontosabb egy értékesítési folyamat felépítése és hogy tudd azt, hogy kinek milyen tartalmat/hirdetést érdemes mutatnod a legmagasabb ROI érdekében.

Ha már helyén van a stratégia, akkor pedig érdemes a Facebook hirdetésekkel is elszórakozgatnod és tökéletesítened azokat. Erről korábban írtunk már egy cikket és egy e-bookot is… érdemes mindkettőt elolvasnod. 🙂

Ha tetszett a cikk, kérlek segítsd a munkánkat egy like-kal és megosztással! Köszönjük! 🙂