Google hirdetés árak (2022-es kiadás)

Google hirdetés árak

Rengeteg vállalkozó szeretne valamilyen úton-módon tájékozódni a Google hirdetés árakról ahhoz, hogy el tudja dönteni vajon érdemes-e Google Ads hirdetéseket futtatnia.

Sajnos viszont erre a kérdésre korántsem olyan egyszerű a válasz, mint gondolnád.

Ebben a cikkben igyekeztem kigyűjteni Neked a lehető legaktuálisabb magyar Google Ads hirdetési árakat, valamint arra is kitérek, hogy mégis hogyan dönti el a Google, hogy kinek a hirdetését sorolja a legelső helyre.

Megsúgom, nem az a legfőbb szempont, hogy ki mennyit fizet.

Nem is húzom tovább az időt, vágjunk bele!

Miért pont Google Ads?

Magyarországon a Google piaci részesedése toronymagasan vezet. Bőven 90 százalék fölött mozog.

A pár évvel ezelőtti adatok szerint másodpercenként 96 ezer keresést hajtottak végre világszerte a Google keresőjében, de ez a szám mára akár a duplájára is nőhetett. 

Most állj meg egy pillanatra és ízlelgesd: 96 ezer keresés. Másodpercenként. 

Brutális!

És a legszebb az egészben, hogy ehhez a monumentális hirdetési felülethez Te is rém egyszerűen hozzáférhetsz.

Ha jól sejtem már Neked is beindult a fantáziád és valószínűleg most ehhez hasonló kérdések motoszkálnak a fejedben:

  • Hogy néznek ki a Google hirdetés árak?
  • Hogyan tudok hirdetni ezen a felületen?
  • Megéri nekem például a YouTube-on hirdetni?

Ne aggódj, hamarosan minden kérdésedre választ kapsz. 🙂

Kinek szól ez a cikk?

Ezt az összefoglalót kifejezetten azoknak írtam, akik szemeznek a Google Ads hirdetési platformmal, de még nem, vagy csak nagyon keveset használták azt.

Rengeteg ügyfelünk teszi fel nekünk azt a kérdést, hogy az ő vállalkozásának megéri-e belevágni a Google hirdetésekbe. Ezekre a visszatérő kérdésekre szeretnék válaszolni ezzel a cikkel.

Azt vettem észre, hogy a legtöbb vállalkozó már ismeri valamilyen szinten a Facebook hirdetések világát. Ha nem is kezelik profi módon a rendszert, de látták már belülről a felületet és nagyjából ismerik a működési elveit.

A Google Ads viszont már kicsit homályosabb számukra, pedig ez a platform is fantasztikus lehetőségeket rejt magában.

Az alábbi cikkben egy általános áttekintést adok a Google Ads működéséről, logikájáról. Megosztom veled, hogy a keresőóriás hogyan állapítja meg a hirdetések díját és természetesen konkrét árakról is olvasni fogsz.

Hidd el, ez egy nagyon izgalmas történet, ami onnan kezdődik, hogy:

Mi az a Google Ads?

Bármit keresel a Google oldalán, lehetetlen kikerülnöd a hirdetéseit. A fizetett reklámok szinte mindig megjelennek a Google Ads – korábbi nevén Google Adwords – használatának köszönhetően.

Ezeknek a reklámoknak egy jelentős része a keresőben, az organikus, azaz a természetes találatok előtt bukkannak fel.

Ez valahogy így néz ki.

Google Ads hirdetés keresési felül

A fenti képen láthatod, hogy az első 3 találat mind hirdetés, amit a kék headline-ok fölött lévő Hirdetés felirat jelöl.

De itt még nincs vége, ugyanis egy részük a találatok után (a lap alján) jelenik meg.

Google Ads hirdetés keresési alul

Emellett konkrét oldalakon, un. Display hirdetésként, akár vizuális formában is előfordulhatnak.

Google Ads hirdetés Display példa

Így néznek ki tehát az “alap” Google Ads hirdetések. Egyelőre elég ennyit tudnod, most nem megyünk bele a részletekbe.

Amit még tudnod kell, hogy a Google Ads hirdetési logikája a kulcsszavakra összpontosít.

Tehát Neked – mint hirdetőnek – ki kell választanod egy olyan kifejezést, ami a bizniszed szempontjából releváns. A hirdetés indítása előtt végig kell gondolnod, hogy milyen szavakra keresnek rá a felhasználók, amikor – tudtukon kívül – a Te terméked után kutatnak. 

Ha soha nem foglalkoztál még Google hirdetésekkel – és még a SEO sem játszott különösebb szerepet az életedben – akkor első hallásra talán furcsának tűnhet ez az egész.

Lehet, hogy komplikáltabbnak érzed, mint egy Facebook hirdetést, pedig nem az. Sőt, a kulcsszavas hirdetésrendszer bizonyos helyzetekben sokkal eredményesebb, mint egy Facebookon futtatott reklám.

Tehát a lényeg.

A Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) egy olyan szolgáltatás, amellyel a vállalkozásod hirdetéseit megjelenítheted azoknak az ügyfeleidnek, akik az általad előre meghatározott kifejezéseket ütik be a Google keresőjébe.

A Google hirdetései lehetnek szöveges, képes, videós vagy multimédiás formátumúak, azonban a sok különböző változó miatt valójában nincs két teljesen egyforma kampány.

Ennyit röviden a Google Ads működési elvéről.

A Google ökoszisztéma természetesen ettől sokkal bonyolultabb, de ennek a cikknek most csak az a célja, hogy megismerd az elengedhetetlenül szükséges alapinformációkat ahhoz, hogy megértsd az árképzéssel kapcsolatos működési elveket is.

Mielőtt azonban rátérünk a konkrét Google hirdetés árakra, ejtsünk egy pár szót arról is, hogyan számolja ki a Google, hogy mennyi pénzt kérjen tőled, ha nála akarsz hirdetni.

A Google Ads árképzése

A folyamat kívülről nézve nagyon egyszerű: önmagában a hirdetések megjelenéséért nem fizetsz, amikor azonban a felhasználó rákattint a reklámodra, akkor a Google levon a számládról egy bizonyos összeget.

Ezt nevezik Cost-Per-Click-nek (CPC) vagy Pay-Per-Click-nek (PPC). Magyarul ezeket kattintásonkénti költségnek szoktuk lefordítani.

Jobb, ha megtanulod ezt a mozaikszót, ugyanis ez egy alapkifejezés az ajánlattételi kampányok esetében. Hiszen itt nem hagyományos módon, azaz nem a hirdetésünk megjelenéséért fizetünk, hanem csak akkor, ha egy felhasználó rákattint arra.

Mutatok is egy példát az átlagos CPC kiszámítására.

Ha a hirdetésre három kattintás érkezik és az egyik 100 forintba, a másik 70 forintba, a harmadik pedig 60 forintba kerül, akkor az összköltséged 230 Ft. A 230 forintot (tehát az összköltséget) 3-mal (a kattintások teljes számával) elosztva megkapod az átlagos CPC-t: azaz a 77 Ft-ot.

Most hogy már tudod mi az a CPC viszont jogosan merülhet fel a kérdés, hogy miért különböznek egymástól a Google Ads árak?

Hogyan lehet az, hogy ha ugyanazt a terméket vagy tartalmat hirdeti két vállalkozó, még akkor is eltérők lehetnek a Google hirdetés árak?

Nos, az a helyzet, hogy egy Google Adwords hirdetés ára számos tényezőtől függ.

Ilyenek például a megcélzott kulcsszavak, a kampány minősége, az iparágban folyó verseny, a földrajzi elhelyezkedés, a landing oldalad minősége, stb.

Ezek mind-mind befolyásolják a végső költséget.

Azt, hogy konkrétan hogyan számolja ezt a Google sajnos halandó ember nem tudhatja, de a cikk kedvéért megpróbáltam a lehetetlent és összegyűjtöttem Neked jópár olyan tényezőt, ami befolyásolhatja a Google hirdetési árait:

  • az iparág,
  • a hirdetés minősége,
  • a hirdetés költségkerete,
  • a hirdetésben használt kulcsszó,
  • a hirdetés ütemezése,
  • a hirdetés rangsora,
  • a hirdetés típusa (pl.: display, keresési),
  • a célközönséggel kapcsolatos beállítások,
  • az ügyfél életciklusa,
  • az aktuális piaci trend (pl. a koronavírus-járvány is befolyásolta),
  • a piaci verseny,
  • a fiókkezelés minősége (pl. megfelelő fiókstruktúra, folyamatos optimalizálás),
  • a céloldal relevanciája,
  • a felhasználók kereséseinek eszköze (egyes kulcsszavak többe kerülnek eszközönként),
  • a felhasználók kereséseinek helye,
  • a felhasználók kereséseinek kontextusa,
  • az alternatív hirdetési formátumok,
  • a korábbi teljesítményed,
  • az ajánlattételi stratégia (a hirdetők többféle ajánlattételi stratégia közül választhatnak a Google-ön, mindegyiknek más a célja).

Ez persze korántsem az összes befolyásoló tényező, de kezdetben elég ennyit tudnod ahhoz, hogy a lehető legtöbbet hozd ki a hirdetéseidből.

Tudom ez így komplexnek tűnhet, de ne aggódj, nem vagy teljesen kiszolgáltatva a Google kedvének.

Sőt, attól sem kell félned, hogy a drága kulcsszavakra beállított hirdetéseidet túl sok potenciális ügyfeled kattintja majd le (ami miatt hamar el tudnak szállni a hirdetési költségeid), ugyanis van erre egy biztonsági garancia.

Ez pedig nem más, mint…

Az aukciós rendszer

A Google-ön úgynevezett aukciós rendszerben hirdethetsz.

Ez azt jelenti, hogy előre beállíthatod, hogy egy kattintás mennyit ér Neked, annál többet pedig nem fogsz fizetni.

Szóval nem kell megijedni, biztonságban vagy.

Ráadásul, ha jól van beállítva a kampányod és a felhasználók számára hasznos találatot biztosítasz, akkor a Google még olcsóbbá is teszi a kattintások után fizetett díjaidat, hiszen nekik is az a céljuk, hogy a felhasználók megtalálják amit szeretnének.

Na de beszéljünk még egy picit az aukciós rendszer lényegéről, mert ez fontos része az árképzés megértésének.

A Google Ads kicsit hasonlít a klasszikus kereskedelem működéséhez.

Vannak a piacon potenciális vásárlók, akik egy bizonyos téma után kutatnak (mondjuk éppen futócipőt szeretnének venni). Ők a kereslet.

A másik oldalon pedig ott vannak a cipőket értékesítő webshopok, akik szeretnék megszerezni ezeket a keresőket. Ők a kínálat.

Ezért én – cipőket értékesítő webáruház tulajdonosként – teszek egy konkrét ajánlatot a Google-nek, hogy nekem X Ft-ot ér meg egy látogató.

Ezután a Google mérlegeli az összes szereplő ajánlatát és megszületik a rangsor (magyarul eldől, hogy kinek hanyadik pozícióban jelenik meg a hirdetése).

A végeredmény viszont nem olyan egyszerű, hogy a legtöbbet fizető hirdető kerül előre, hiszen van itt nekünk egy nagyon fontos tényezőnk.

És itt jön képbe…

A minőségi mutató

Minél jobb a hirdetésed minőségi mutatója, annál nagyobb kedvezményt kapsz a Google-től a kattintások díjára. És mivel Te nagy kedvezményt szeretnél kapni, ezért vegyük sorra, hogy mik befolyásolják ezt a bizonyos minőségi mutatót.

  1. A hirdetés szövege
  2. A hirdetésben linkelt oldal (landing page) minősége
  3. Az átkattintási arány

Ha jó árakat akarsz, akkor fontos, hogy az első két pontban a kiválasztott kulcsszóra fókuszálj. A hirdetés szövege és a landing page tartalmilag és technikailag is legyen a lehető legjobb. Ezekkel nyugodtan kísérletezhetsz.

Ha az első két pontra figyelsz, akkor a harmadik, azaz az átkattintás arány is javulni fog.

És most hogy megismerkedtél az összes fontos kifejezéssel térjünk is a lényegre. Jöjjenek a számok!

Google hirdetés árak

Nos, sajnos el kell hogy szomorítsalak egy picit.

Ahogy a bonyolult, összetett szolgáltatások esetében szinte mindig, a Google hirdetés árak tekintetében sem lehet fix kattintási díjakat mondani. Viszont próbálok Neked olyan friss és konkrét kapaszkodókat adni, ami alapján döntést tudsz majd hozni.

A Google ads hirdetés ára globálisan

Nézzük az árakat először globálisan.

A Wordstream 97 országban vizsgálta meg a Google Ads kattintásonkénti árait.

Ezeket a díjakat az USA-ban tapasztalt költségszinthez viszonyították. A 2021 végén frissített kutatásból az derült ki, hogy Magyarország átlagos CPC-je 78 százalékkal alacsonyabb az amerikai átlagnál (utóbbi pedig 1 és 2 dollár között mozog).

Google Ads hirdetés árak

Na de kit érdekel az USA – vagy a világ egyéb, távoli része – ha Te Magyarországon, magyar embereknek akarsz hirdetni, nemde?

Tejesen igazad van.

Ehhez pedig magyar adatokra van szükséged.

Ezért összeállítottam Neked egy listát, amelyben iparágak szerint, a Google Ads magyar adataira alapozva láthatsz egy tól-ig kattintások utáni költséget.

A számok a 2021 májusa és 2022 áprilisa közötti Google Ads rendszerből kinyert adatokat összegzik.

Minden iparág esetében minimum több száz, de sok esetben több ezer releváns kulcsszó átlagárát vizsgáltam meg, szóval nyugodtan alapozhatsz a listára.

Iparág
Autóipar
E-kereskedelem
Egészségügy és gyógyszeripar
HR
Ingatlan
Ipari szolgáltatások
Jogi szolgáltatások
Oktatás
Pénzügy és biztosítás
Tanácsadás
Társkeresés
Turizmus, vendéglátás

Átlagos CPC (min-max)
43-188 Ft
31-211 Ft
29-167 Ft
25-170 Ft
43-295 Ft
54-254 Ft
29-127 Ft
47-237 Ft
78-429 Ft
31-179 Ft
77-205 Ft
40-185 Ft

Fontos jeleznem, hogy senki sem tudja Neked hajszál pontosan megmondani a leendő kattintási költségeidet, a fenti számok is csak iránymutatásul szolgálnak.

Azonban, ha szeretnél pontosabb, személyedre, vállalkozásodra szabott CPC adatokat kapni, ebben is segítek.

Így szerezhetsz hiteles Google Ads hirdetés árakat

A pontosabb költségek megállapításához a Google Ads rendszerét kell segítségül hívnod.

Ehhez kövesd az alábbi lépéseket:

  1. Nyisd meg a Google Ads rendszerét (a Google felhasználói adataiddal tudsz belépni).
  2. Kattints az Új kulcsszavak keresése menüpontra.
  3. A megnyíló oldalon írd be a számodra legfontosabb kulcsszavakat, vesszővel elválasztva. Emellett figyelj arra is, hogy nyelvnek és helyszínnek a megfelelő opciók legyenek beállítva (esetünkben: magyar, és Magyarország).
  4. Kérd le az adatokat az Eredmények gombra kattintva.
  5. Ezt követően megjelennek az általad választott kulcsszavakra, illetve a hasonló kifejezésekre vonatkozó adatok. Az információk között az átlagos CPC összegeket is megtalálod. A táblázatot könnyen exportálhatod Excelként a saját gépedre.

Display hirdetés árak

Ahogy azt korábban már említettem Display hirdetéseknek nevezzük azokat a hirdetéstípusokat, amelyek nem a Google keresőjében, hanem különböző webhelyeken jelennek meg.

Különféle formában és méretben léteznek, találkozhatsz velük a szöveges tartalom közepén, a weboldal tetején, alján, vagy az oldalsávban is.

Ha szemet gyönyörködtető, vizuálisan jól kitalált display hirdetéseket hozol létre, nagyon jól működhetnek. És ami igazán csábító bennük, az az, hogy…

…egy display hirdetés CPC-je általában jóval kedvezőbb, mint a Google keresőben elhelyezett reklámoké. A display hirdetések kattintási költsége általában 2-szer, 3-szor kisebb, mint a klasszikus Google Ads hirdetések ára.

Azonban érdemes körültekintőnek lenned, nem szabad kizárólag a kattintásonkénti költség alapján választani.

Bár olcsóbbak a hirdetések, az átkattintási arány lényegesen rosszabb a Display hálózaton.

Ez azért van így, mert a keresőben (tehát a klasszikus hirdetések esetében) már eleve olyan felhasználók találkoznak a tartalmaddal, akik aktívan érdeklődnek egy szolgáltatás vagy egy termék iránt, így őket könnyebb megggyőznöd. Éppen ezért a Display hirdetéseket leginkább remarketingre célszerű használni.

Ha ez egy új infó volt számodra, akkor érdemes megismerkedned a vásárlói útvonal fogalmával, ami egy alapvető eleme kell hogy legyen az online marketing stratégiádnak.

Na és ha már a Displayről beszélünk, akkor térjünk ki a Google másik nagy platformjára, a YouTube-ra is.

YouTube hirdetés árak

A videós tartalom ma már elengedhetetlen része a tartalommarketingnek, nem véletlenül próbálkozik egyre több vállalkozás a YouTube után a TikTok-on is.

Ha viszont kifejezetten hirdetésekben gondolkodsz, akkor egyértelműen a Google videós platformja a Te tereped.

A YouTube erőssége – a Display hirdetésekhez hasonlóan – az alacsony ár.

Amíg a keresőben elhelyezett hirdetésekért több száz forintot is fizethetsz kattintásonként, addig a YouTube-on ezt a költséget akár pár forintra is le lehet tornázni.

Ez persze még nem jelenti azt, hogy mindent el kellene dobnod és szaladni YouTube hirdetéseket gyártani, de ha van egy jól átgondolt hirdetési stratégiád, akkor nagyon is fontos része lehet annak egy pár jól belőtt YouTube kampány.

Akkor végülis kinek éri meg Google Ads-en hirdetni?

Röviden: Neked.

Bővebben: bárkinek.

Na jó, ez egy eléggé leegyszerűsített válasz, de látatlanban csak ennyivel tudok szolgálni.

Most hogy már ismered a számokat és a rendszer alapvető működését jó eséllyel tisztábban látod, hogy illik-e az online marketing stratégiádba a Google Ads hirdetési platform.

Ha még ezek után sem egyértelmű a döntés és kíváncsi vagy arra, hogy konkrétan a Te helyzetedben érdemes-e alkalmaznod Google Ads hirdetéseket, akkor írj nekünk és beszéljünk a részletekről.

Az általános válaszom egyébként az, hogy ha jól átgondolt az értékesítési stratégiád és jó szakember kezeli a Google Ads-fiókodat, akkor egyértelműen jó befektetés lehet. Függetlenül attól, hogy kisvállalkozó vagy, esetleg egy komolyabb céget irányítasz.

A legkisebb vállalkozásoknak indulásként elég lehet havonta csupán 20-30 ezer Ft-ot költeni Google hirdetésekre, ami azt jelenti, hogy éves szinten valahol 200.000-500.000 Ft-ot érdemes erre betervezni.

De az az igazság, hogy ha a tapasztalataim alapján kell átlagot mondanom, akkor szerintem havi 100-150 ezer Ft hirdetési ráfordítással lehet már komolyabb eredményeket elérni, ráadásul itt jön el az a pont is, hogy megérheti kiszervezned a kampányaid kezelését.

Tartalomjegyzék

Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]