Olvasási idő: ~12 perc

Nem titok, hogy az adatalapú döntéseket hozó marketingesnek van a legtöbb esélye arra, hogy drámaian növelje a cége/e-commerce shopja bevételét és nyereségességét, ezért a mai cikkben az adatok megértésében szeretnék segíteni egy kicsit.

Manapság a rendelkezésre álló adatokból már sokkal többet tudunk az ügyfeleinkről és arról, hogy milyen csatornán keresztül lépnek a cégünkkel kapcsolatba, viszont nagyon sok marketinges “szakembernek” nehezére esik érthetővé tenni ezeket az adatokat…

Itt jön képbe a Google Data Studio.

A béta verziót 2016 májusában indították el a Google Analytics Studio 360-al párhuzamosan. Nekünk marketingeseknek ez hatalmas könnyítés volt, mivel a meglévő adatainkat könnyen olvasható, vizuális riportokként tudtuk megjeleníteni. A legjobb az egészben az, hogy a Google mindenki számára elérhetővé tette az ingyenes kipróbálást.

Miért használd Te is a Google Data Studiot?

A Data Studio egy újfajta technológia, ami hosszú távon rengeteg időt spórol majd neked (akár egy ügynökségnél dolgozol, akár egy cégnél vagy marketinges).

A legtöbb ember a meglévő adatait általában egy Excel táblában gyűjtögeti és elemzi, meg persze használ hozzá különböző függvényeket, aztán egy kicsit ki is színezi, hogy azért megadja a módját… és a végeredmény valahogy így néz ki.

Te láttál már gyönyörű, színes 6.555 soros táblázatot? Ugye, hogy nem?

Ezzel szemben a Data Studio-ban nagyon látványos, sokféle módon testre szabható és könnyen használható riportokat tudunk készíteni. Ja és a legjobb dolog benne, hogy 2 kattintással meg is oszthatod a kollégáiddal vagy az ügyfeleiddel az adott jelentést, amit ők aztán a kapott linken keresztül bármikor elérhetnek.

Jöjjenek hát a legfőbb előnyök, amiért érdemes lehet bevezetned a Google Data Studio-t

1. Adatok integrálása

A Data Studio egyik legfontosabb jellemzője, hogy képes több forrásból származó adatokat zökkenőmentesen integrálni, és ezeket gyönyörű és informatív riportokká tudja átalakítani. Például könnyedén integrálhatod az AdWords (vagy újabban Google Ads) és a Google Analytics számait egyetlen riportba, a beépített adatcsatlakozóikkal pedig könnyedén hozzáférhetsz az adatokhoz a Google-szférán keresztül.

Jelenleg az alábbi (bárki számára elérhető) adatforrásokkal tudsz dolgozni:

  • Google AdWords
  • Google Analytics
  • Search Console
  • YouTube Analytics
  • SQL

További csatlakozókat tudsz hozzáadni 3rd party fejlesztések segítségével. Íme néhány:

  • Amazon Seller
  • Stripe
  • AdStage
  • Facebook Ads and Insights
  • DoubleClick
  • eBay
  • Twitter

2. Könnyen megosztható és szerkeszthető

A Data Studio ugyanazon az infrastruktúrán alapul, mint a Google Docs, így könnyen tudod szerkeszteni a riportokat és egyidejűleg többen is dolgozhattok rajta. Ahogy már korábban is említettem rengeteg adatforrást tudsz csatlakoztatni a felülethez, így akár egy oldalon láthatod az összes fontos számot.

Ha megosztod valakivel a riportot, akkor – a többi Google szoftverhez hasonlóan – itt is adhatsz szerkesztői, vagy csupán megtekintői jogot, ami például hatalmas segítség lesz nekünk, ügynökségeknek… pá-pá unalmas pdf riportok!

3. Továbbfejlesztett vizualizáció

A jelentések készítésekor használhatod a jól ismert kördiagramokat és oszlopdiagramokat, de a Data Studio olyan új megjelenítési funkciókkal is büszkélkedhet, amelyektől biztosan leesik az állad. Csak hogy egy példát mondjak: a Data Studio képes létrehozni hőtérképeket is.

Emellett számos olyan stilisztikai eszközzel rendelkezik, amelyek lehetővé teszik, hogy olyan jelentéseket hozz létre, amelyek jobban igazodnak a márkához. A jelentéseket interaktív adatkezelőkkel is kiegészítheted, ami már tényleg következő szintre emeli a szokásos, hónap elején kiküldött pdf riportolást.

4. Felhasználóbarát

Ezek alapján már valószínűleg neked is leesett, hogy miért ajánlott használnod a Data Studio-t…

Nagyon mély és részletes riportokat készíthetsz vele, amin még egy laikus is könnyen kiigazodik (feltéve, hogy ügyesen szerkeszted meg a jelentést).

A rendelkezésre álló adatok nagyon komplexek lehetnek, főleg ha több adatforrásból származnak. A Data Studio segítségével ezeket a komplex – és esetenként zavarosnak tűnő – dolgokat könnyen átalakíthatod egy rendszerezett és átlátható riportba. Így már csak azzal kell foglalkoznod, hogy leköveted a számok alapján a stratégiádat, és ha szükséges akkor azonnal módosíthatsz rajta. 

Ne vesztegesd az idődet arra, hogy egy táblázatba másolgatod át az adatokat!

Add meg a szükséges adatforrásokat, például: Analytics, Adwords és Youtube Channel és máris egy felületen hozzáférsz ezekhez az adatokhoz. Ha használtál már Google termékeket, akkor nem is lesz túl nehéz összerakni az első riportodat. 

Lássuk a beállításokat!

Most hogy már te is látod, hogy miért kell használnod a Data Studio-t, lépésenként menjünk végig a szükséges beállításokon, amelyek segítségével létrehozhatod az első jelentésedet.

Ahogy azt már többször is említettem, a Data Studio egy ingyenes termék. Természetesen mint minden freemium modellnél, így itt is fizetned kell bizonyos szolgáltatásokért. Például, ha a Facebook Ads és Insights adatait szeretnéd megjeleníteni, akkor ahhoz bizony fizetős “csatlakozóra” lesz szükséged”.

MEGJEGYZÉS: Csatlakozónak hívjuk azokat az előre lefejlesztett összekapcsolásokat, melyek segítségével egy pár kattintás alatt átadhatod a különböző platformok által mért számokat a Data Studio-nak. Ha valamit mérni szeretnél (például a Facebook hirdetéseid vagy az Instagram profilod teljesítményét), akkor valamilyen 3rd-party csatlakozóra lesz szükséged. Az egyik legprofibb megoldás a Supermetrics által fejlesztett szoftver, amit bátran tudok ajánlani (igen, mi is ezt használjuk).

Nos, összesen amire szükséged lesz, az egy Google fiók. Ha ez már megvan, akkor a következő linken tudsz bejelentkezni a Data Studio felületére.

Ha bejelentkeztél, akkor add hozzá a Demo Account-ot is, így hozzáférsz majd pár minta adatforrásokhoz. Így tudsz a Demo Account-hoz hozzáférni.

Kezdjük az alapoknál

Miután bejelentkeztél, ez a felület fogad majd…

A felső menüben lehetőséged van riportot készíteni teljesen a nulláról, vagy választhatsz egy előre elkészített sablont is. Ha ez az első látogatásod a Data Studio-ban, akkor inkább kezdj egy sablonnal, mivel nagyon sok inspirációt meríthetsz ezekből, illetve szerkesztői módban láthatod az egyes grafikonok beállításait is. Később – ha már tapasztaltabb leszel – akkor pedig úgy is a nulláról fogod elkészíteni a riportjaidat.

Nos, nézzünk meg egy előre elkészített sablont.

Ez az “Acme Marketing” nevű lesz, a riportban pedig a Google Analytics adatait fogjuk látni. Ha rákattintasz, akkor megjelenik egy előnézeti képernyő, a használathoz pedig kattints a jobb felső sarokban található “SABLON HASZNÁLATA” gombra.

Miután rákattintottál, a Data Studio felkér, hogy válassz egy új Data Source-t (magyarul: adatforrást). Az adatforrásoknak nagyon fontos szerepe van a Data Studióban.

Később részletesen is kitérek rá, de most csak válaszd ki a [Sample] Google Analytics Data-t.

Kezdődhet a játék!

Próbálj ki mindent, kattintgass, adj hozzá új dolgokat, töröld ki, ami nem tetszik. Ez egy sablon táblázat, kockázatmentesen bármit megtehetsz.

Szerintem ez az egyik legjobb módja, ha meg szeretnéd tanulni ezt a platformot. A Data Studio használatát úgy tudod a legegyszerűbben elsajátítani, ha össze vissza kattintgatsz egy minta sablonban és magadtól jössz rá az összefüggésekre, minthogy tutorial cikkeket olvasol vagy youtube videókat nézel (kivéve persze ezt…). 😉

Betöltés után ez a felület fogad majd!

Ha megnézed a rendelkezésre álló riportjaidat, akkor lesz egy “Welcome to Data Studio! (Start here)” névre hallgató is.

Ez egy tutorial riport, különböző jegyzetekkel és okosságokkal. Nagyon jól elmondja, hogy melyik eszközt mire tudod használni. Érdemes egy pillantást vetned rá.

Íme maga a riport…

Van benne egy teljesen interaktív bemutató, amely segítségével megtudhatod, hogy hogyan kell új adatforrást hozzáadni és hogyan tudsz diagramot létrehozni.

Természetesen a Googlenak is van videós tutorial sorozata, azokat is megnézheted, de egyáltalán nem kötelező ahhoz, hogy beletanulj a platformba. Én például a sablonokkal kezdtem el játszani, és most az ott megszerzett tudásból írom ezt a cikket.

Mik azok az adatforrások és miért kell használnod őket a Data Studioban?

A riportok készítése az adatforrások csatlakoztatásával kezdődik.

Az adatforrásokat képzeld el egy csővezetéknek. Beleöntöd a különböző forrásból származó adatokat, és ezek a számok megjelennek az irányítópultodon, majd ezekből csodás grafikonokat és táblázatokat tudsz készíteni.

Szerencsére a Data Studionak nagyon sok integrációja van, és nagyon-nagyon könnyű őket használni.

Az üdvözlő képernyőn kattints a képernyő bal oldalán lévő Adatforrás linkre, majd látnod kell a rendelkezésre álló csatlakozókat. Ha szeretnél, akkor a jobb alsó sarokban lévő “+” gombbal újat is hozzá tudsz adni.

Ahogy látod, nagyon sok beállítási lehetőség áll rendelkezésedre. Íme néhány előre integrált “connector”:

  • Feltöltés (Excel táblából)
  • AdWords
  • Attribution 360
  • BigQuery
  • MySQL
  • Google Sheets
  • Google Analytics
  • YouTube Analytics
  • Search Console
  • …és még sorolhatnám.

Ahogy látod a Data Studio több mint egy külső Analytics irányítópult. A különböző adatforrások összekapcsolásának köszönhetően brutális összefüggéseket tudsz létrehozni.

Például ilyet…

Ha szeretnél pár igazán menő riportot látni, akkor nézz szét a galériában!

Ahogy korábban említettem ez a platform nagyon rugalmas és összetett az adaforrások használatánál. Gondolj csak a Fájl feltöltése opcióra.

Ha már Excel táblázat, akkor engedj meg egy tippet. Válts át Google Sheets-re. Linken keresztüli megosztásnak köszönhetően folyamatosan tud szinkronizálni a Data Studio-val, ami különösen akkor lehet fontos, ha gyorsan változó adatokkal dolgozol.

Oké, szóval adjuk hozzá az Google Analytics-ot mint, adatforrást. Én mindenképpen demó és sample forrásokkal fogok most játszadozni (kezdésnek tökéletes), ezért javaslom, hogy Te is az alábbiakat válaszd.

Ugye az előző lépésben megadtuk, hogy Analytics forrást szeretnénk használni, most pedig ki kell választani, hogy melyik fiók adatait szeretnénk használni.

Te is válaszd ki a Demo Accountot!

A következő lépés egy kicsit zavarosnak tűnhet, de legalább megtapasztalod, hogy mennyire részletes dolgokat lehet használni és beállítani.

Amint látod, különböző opciók állnak a rendelkezésedre. Pl: Mező, Típus, Összesítés és leírás.

Ezekből az adatokból fog dolgozni a Data Studio. Ez a rész arra is jó, hogy le tudod ellenőrizni, hogy milyen adattípusok állnak a rendelkezésedre. Pl.: egy Adwords-nél vagy Analytics-nél valószínűleg passzolni fognak a mezők, de egy Excel táblázatnál már nem biztos. 

Íme az utolsó lépés! Meg kell adnod a hitelesítés típusát.

Természetesen a tulajdonosi hitelesítéssel mindent látunk, a megtekintői hitelesítéssel pedig jóval korlátozottabb hozzáférést kapunk az adatokhoz. 

Válaszd ki az egyiket.

Azért beszéltem ilyen részletesen erről a beállításról, mert ez az egyik legfontosabb része a riportok készítésének. Ha jó adatokat integrálsz, akkor sokkal egyszerűbb lesz a diagramok elkészítése.

Ha még mindig velem vagy és tudtál követni, akkor most már készen állsz arra, hogy igazi jelentéseket készítsünk!

Rendelkezésre álló diagramok és vizuális eszközök

A Data Studioban a testreszabási lehetőségek tárháza végtelen, így mindenképpen egy sablon riporttal kezdj el dolgozni.

Ahogy már korábban említettem, válasszuk ki a fenti menüből az “Acme Marketing” sablont, ami ugyebár a Google Analytics adatait használja. Az alábbi képernyőn láthatsz idősor diagramot, földrajzi térképeket, sávdiagramot és számos “score cards”-ot is.

Ne feledd: gyakorlás teszi a mestert!

Itt az idő, hogy végre elkészítsd a saját riportodat.

Ne aggódj, az interfész nagyon egyszerű és jól van felépítve. A menü alatti vízszintes sáv a rendelkezésre álló diagramok és grafikonok ikonjait tartalmazza, de ezeket a dolgokat a “beszúrás” menüből is elérheted:

A Data Studioban egyszerűen készíthetsz olyan formázott grafikonokat, amik szöveget is tartalmazhatnak.

Íme az elérhető diagramok alapvető típusai :

  • Idősorok
  • Sávdiagram
  • Kombinált diagram
  • Kördiagram
  • Táblázat
  • Földrajzi ábrázolás
  • Mutatószámok
  • Pontdiagram
  • Skáladiagram
  • Területdiagram
  • Kimutatási táblázat

Plusz tudsz még hozzáadni szöveget, képet és különböző formákat.

Most már hozzáadhatsz időszakokat és szűrőket is, hogy akikkel megosztod a riportot, csak a számukra releváns adatokat lássák. (Pl. X termék májusi forgalma az előző havihoz képest).

AJÁNLOTT CIKK: “Facebook hirdetés alapok – Így készíts profitot termelő hirdetéseket!”

Nagyon sokféle összefüggést és kimutatást tudsz készíteni, de ezek már haladó színtű dolgok, így ezekbe most nem fogok belemenni. Nézzünk meg inkább egy egyszerűbb dolgot, mondjuk azt, hogy az adott időszakban hogyan alakult a felhasználók száma a munkafolyamatok alapján.

Alapvetően az összes bejövő adatot a jobb oldali menüben tudod kiválasztani.

Tudsz szűrni adatokra, hozzá tudsz adni szegmenseket, időszakot tudsz kiválasztani és szinte bármit meg tudsz csinálni benne. Aztán – ha megvannak a megfelelő adatok – akkor elkezdheted dizájnolni a grafikonodat. Vigyázz, nagyon könnyen beszippant, és órákat el lehet vele tölteni! 

Megemlítenék még egy olyan elemet, amit szinte minden riportban fogsz használni… ezek pedig mutatószámok.

Egyedi mutatót tudsz számszerűen megadni, és érdemes a legfontosabb KPI-kat ezzel a lehetőséggel megjeleníteni (például: Forgalom, Napi aktív felhasználók, és még sorolhatnám).

A lehetőségek száma szintén végtelen. Itt is csak azt tudom javasolni, hogy ne akarj egyből kész, használható táblázatot csinálni. Csak kattintgass, használj különböző adatforrásokat mezőket, és szimplán próbáld ki a lehetőségeket. Próbálj ki minél többféle diagramot, vizualizációt!

Persze mielőtt riportokat készítenél, tedd fel magadnak a kérdést, hogy mit is szeretnél valójában mérni, milyen kérdésekre szeretnél választ kapni. És ezekre a kérdésekre melyik lesz a legmegfelelőbb grafikon. Természetesen ehhez gyakorlatra lesz szükséged, és persze elengedhetetlen lesz a felület részletes ismerete is.

Összefoglalás

A saját, testre szabott egyedi riportod elkészítése több időt fog igénybe venni, de remélhetőleg ez az útmutató számodra is minőségi bevezetést nyújt a Google Data Studio használatához.

Ha mélyebben is belemásznál a témába, akkor javaslom, hogy nézd meg ezt a videót a Google Analytics csapatától, amiben rengeteg hasznos infó lesz, így mindenképpen érdemes jegyzetelned.

Ha már magabiztosan használod a Data Studio-t, akkor érdemes valami komolyabb projektbe vágnod, például töltsd le ezt a sablont a Luna Metrics-től. Szintén nagyon sokat tanulhatsz abból, hogy szerkesztői módban megnézed a diagramok, mutatószámok és a sablon beállításait.

A Data Studio alapjairól egyelőre ennyit. Mi már jópár hónapja átálltunk erre az újfajta riportolásra, ami hatalmas segítség a komplexebb projektjeinknél (például az inbound marketing esetében).

A következő cikkemben bemutatom majd, hogy hogyan tudsz a Facebook analitikákhoz (és kifejezetten webshopok teljesítményének méréséhez) egyedi sablont készíteni.

 

A szerzőről:
Kampánymenedzser @ BOOM Marketing