Egy Facebook kampány kielemzésének legegyszerűbb módjai

facebook kampányelemzés

Ha Facebook hirdetésekről van szó, az egyik legfontosabb dolog az, hogy eredményalapú munkát végezzünk. Ehhez elengedhetetlen, hogy ismerjük múltbéli és jelenleg futó kampányaink eredményét is.

Segítséget nyújt a jövőbeli stratégia kialakításában és egy visszajelzést is ad, hogy a most futó kampányok vajon költséghatékonyak-e, hol lehet javítani rajtuk.

Ha a Facebook hirdetésekről beszélünk, akkor két olyan felület van, amit előszeretettel használok. Ezeket hamarosan be is mutatom, de előtte kezdjük az alapokkal.

Hirdetési fiók áttekintése

Az első felület közvetlenül a hirdetéskezelőben érhető el, a “Fiók áttekintése” névre hallgató aloldalon. Ez lényegében egy összegzést ad a kampányainkról, egy teljes áttekintést nyújt arról, hogy azok hogyan teljesítettek a megadott időintervallumban.

A legfontosabb mutatókat a fenti lenyíló menüben választhatod ki, ahol választhatsz a megjelenéstől kezdve a kattintáson át a weboldal konverzióig szinte bármilyen fontos konverziós lépés közül.

Az adatokat egy diagramon szemlélteti a hirdetéskezelő, viszont ha lejjebb tekersz láthatsz még sok más érdekes adatot is.

Oké, de hogyan használjam?

Az már jó, ha sok adatod van, de mire mész vele, ha nem tudod, hogyan használd? Mivel én is a konkrét példákon keresztül tanulok a legjobban, ezért Neked is megmutatok egy konkrét esetet, amiből ihletet tudsz meríteni.

1. Életkor és nemek, elköltött összeg, konverziós érték

Nemrég elemeztem ki egy fiókot én is, ahol az első lépésem az volt, hogy megvizsgáltam, vajon az elköltött összeg, az életkor és nemek, valamint a konverziós (vásárlási) érték milyen kapcsolatot mutat.

Ehhez nem kell mást tenned, mint kiválasztani a lenyíló menüben a megfelelő opciókat és máris látni fogod, hogy vajon melyik az a korosztály, ahol a legjobb volt a megtérülés, illetve ahol esetleg kevesebb hirdetési költséggel magasabb bevételt értél el.

Életkor és nem Facebook hirdetések elemzése során

Ennél a példánál jól látszik, hogy leginkább a férfiak vásárolnak, hiszen több mint kétharmados eltérés van a két nem között.

Látszik az is, hogy a megtérülés is jobb a férfiaknál, hiszen kevesebb elköltött összeggel (zöld szín) átlagban sokkal nagyobb vásárlási értéket (kék szín) értünk el, mint a nőknél.

A hirdetés sikerességét a korosztályokra vonatkozóan is jól látjuk. Mindkét nem esetében leginkább a 25-34 és 35-44 év közöttiek rendelkeznek leginkább vásárlási affinitással, még pontosabban a 35-44 év közötti férfiak.

A két másik fülön külön láthatod csak a nemekre, vagy csak életkorra leszűrve az adatokat, de szerintem már ebből is elég sok minden kiderült. 🙂

2. Napi időpontok – elköltött összeg – konverziós érték

Egy másik személyes kedvencem, amikor egy napon belül az órákra szűrök rá. Mutatom ezt is példán keresztül.

Konverziós érték diagram

Az adatok nagyon szépen, egy diagramon vannak ábrázolva. Na, de mit is mondanak?

A kék szín továbbra is a konverziós értéket, a zöld pedig az elköltött összeget jelenti. A diagram alján pedig egy naptári nap látszik, 3 óránként felosztva.

Kezdjük a legköltséghatékonyabb résszel.

3 helyen kiemelkedően jó megtérülést láthatunk, a reggel 6 óra, délelőtt 12 óra és az este 18 óra. Ezek azok az időpontok, amikor a leginkább hajlandóak vásárolni az emberek és sokkal kevesebb elköltött hirdetési költségből értünk el nagy konverziós értékeket.

Magyarul: olcsóbban szerzünk vásárlókat.

Továbbá azt is látjuk itt, hogy a reggeli órákban jellemzőbb inkább a jobb eredmény (kék magasabb, mint zöld), mint a délutáni órákban (zöld magasabb, mint kék).

3. Helyszín – Webhelyvásárlás

Itt egy kicsit egyszerűbb dolgunk van, mivel nagyon szemléletesek a hirdetési adatok. A Facebook egy térképen mutatja meg a konverziós értéket országra vagy régióra bontva.

Itt a példa:

Helyszín megtekintése hirdetések elemzése során

Ennél a példánál leginkább az látszik, hogy a pesti régió kiugrik a többi mellett, viszont nagyjából egyenlő megoszlásúak a régiók.

Ez nagyon jól hangzik, de mit kezdjek ezekkel az adatokkal?

Jó az adatelemzés, de mit sem ér, ha nem hasznosítjuk ezeket az adatokat, igaz?

A lényeg, hogy egyfajta alapként használd a következő kampányok elkészítésénél.

Ha ennél a példánál maradunk, én biztos letesztelnék egy olyan kampányt, ahol a célközönség a csak 35-44 év közötti férfiakat tartalmazza, a kampány időbeosztását pedig a reggeli-délelőtti órákra tenném (este 6 órával kiegészítve).

Biztos vagyok benne, hogy jó eredményeket adna és szerintem le is fogjuk ezt tesztelni a közeljövőben.

Viszont fontos megértened, hogy ez nem azt jelenti, hogy csak ezek a kombinációk a jók és csak ilyen hirdetéseket kell futtatnod! A Facebook sokszor automatikusan nagyon jól optimalizál és az algoritmus általánosabb célközönségből is nagyon jól leszűri a legjobban teljesítő verziókat.

A lényeg, hogy tesztelj és tanulj, mi is ezt tesszük. 🙂

AJÁNLOTT CIKK: “A 6 leghasznosabb (egyéni) célközönség Facebook hirdetésekhez”

Hirdetési jelentések

A másik nagyon hasznos felület, ahol még sok elemzést szoktam végrehajtani az a “hirdetési jelentések” rész.

Ezt a hamburger menüre kattintva középen találod meg, de mutatom egy képen is:

Hirdetési jelentések menüpont a hirdetéskezelőben

És hogy mégis mire tudod használni?

A fiók áttekintésnél inkább általánosabb adatokat tudhattál meg az egész hirdetési stratégiádra vonatkozóan, viszont a jelentéseknél Te választhatod ki, hogy melyek azok a konkrét kampányok, amikről többet szeretnél megtudni.

Ez azért jó, mert egy kicsit mélyebbre tudsz ásni, és nem csak azt látod, hogy általánosan mit kell tenned, hanem egyes kampánytípusokra vonatkozóan is megnézheted, hogy mi az, ami jobban teljesít.

Ilyen lehet például: a kattintás célú kampánynál a 25-55 közötti férfiak jó arányban kattintanak át, de konverziós célnál már a 35-55 közötti férfiak a nyerők.

Azért annyira jók ezek a jelentések, mert rengeteg (közel 100) mérőszám és különböző bontások közül lehet választani, tehát tényleg belemerülhetsz a mélyébe. Sok mérőszám azonban irreleváns és nem kell használni őket.

De ne ijedj meg, nem annyira bonyolult, mint elsőnek hangzik, a lényeg, hogy céltudatos legyél és tudd, hogy mit akarsz megtudni. Ebben segítek is egy kicsit, de először nézzük az alapokat.

Hogyan használd?

Alapvetően két nagy részre kell bontani a jelentéseket. Az egyik rész, ahol a méréseket állítod be (bal oldali sáv), a másik, jobb oldali rész pedig ahol az eredményeket látod.

Mutatom ezt is egy képen:

Kampányelemzés a hirdetési jelentésekben

Bekereteztem még azt a részt is, ahol az időintervallumot lehet beállítani (jobb fent), hiszen nem mindegy, hogy 1 hetet, 1 hónapot vagy esetleg 1 évet elemzel.

Továbbá a szűrőket is bekereteztem, mivel itt lehet kiválasztani, hogy konkrétan melyik kampányokat akarod megvizsgálni (lehet cél, kampánynév, teljesítés stb. alapján).

Mint mondtam, a bal oldalon a bontások és a mérőszámok találhatók. Lehet, hogy furcsa, de logikailag érdemes jobbról, a mérőszámokkal kezdeni. Itt válaszd ki azokat, amikre kíváncsi vagy.

Én kezdetben itt is mindig az általánosabbakkal szeretek nyitni, mint pl:

  • átkattintási arány (CTR)
  • kattintási költség (CPC)
  • elérés
  • eredmények

Szerintem érdemes neked is ezekkel kezdened és első körben válassz ki mondjuk maximum 4-5 mérőszámot, amikre kíváncsi vagy.

Ha ez megvan, akkor térjünk át a bal oldalra, ahol ezekre a mérőszámokra vonatkozóan kiválaszthatod, hogy milyen bontásokra szeretnéd látni az adatokat. Itt én leginkább a kampány-hirdetéssorozat-hirdetésre vonatkozóan szoktam kezdeni az elemzést, hiszen ezek a legfontosabb elemek.

Ezután válaszd ki a szűrő segítségével, hogy miket szeretnél megvizsgálni, majd végül jobb fent állítsd be az időszakot.

Ha ezek megvannak, a jobb oldalon már láthatod is a kívánt eredményeket és kezdődhet is az elemzés! 🙂

BÓNUSZ: Az ingyenes e-bookunkban konkrét útmutatást kapsz ahhoz, hogy hogyan készí­ts eredményes Facebook hirdetéseket. Ha már hirdetsz Facebookon, akkor miért ne tehetnéd azt profi módjára? 🙂 Küldd el emailben!

Hogyan csináld? Íme 5 konkrét lépés

Mindenki egyből megérti, ha példát mondok, úgyhogy Neked is mutatok egyet, ígérem így sokkal egyszerűbb lesz! 🙂

1. lépés: határozd meg a célokat!

Tudd, hogy mit akarsz megtudni.

Teljesen felesleges elemzésbe kezdeni, ha nem tudod mire vagy kíváncsi. A célok – vagy inkább a jó célok – meghatározása alapvető fontosságú a Facebook kampányok kielemzésénél.

Ilyen egy jól definiált cél: meg szeretném tudni, hogy az elmúlt 1 hónapban a hideg célközönséget célzó, kattintás célú kampányaim a nemeket, életkorokat tekintve átlagosan milyen átkattintási aránnyal, kattintási költséggel rendelkeztek. Továbbá azt is megszeretném tudni, hogy a 8 hirdetésverzió közül melyik volt a leghatékonyabb.

2. lépés: állítsd be az időintervallumot!

A jobb felső részen lévő legördülő sávban kiválasztom az időszaknál a “Múlt hónap”-ot.

Időintervallum a hirdetések elemzése során

3. lépés: állítsd be a mérőszámokat!

Ehhez egyszerűen kattints a “Mérőszámok” fülre és keress rá a kattintási költségre (CPC) és az átkattintási arányra (CTR).

Ha ezek megvannak, pipáld be őket!

Mutatom:

CTR (átkattintási arány) a hirdetéskezelőben
CPC (kattintásonkénti költség) a hirdetéskezelőben

4. lépés: állítsd be a bontásokat!

Én mindig a kampány bepipálásával kezdem. Kattints a bontásokra és a legelején már látod is. Ebben a példában mindhármat bepipálom, hiszen a kampányon belül a legalsó szintre, a hirdetési verziókra is kíváncsi vagyok.

Mivel a nemek, életkor megvizsgálása a cél, ezért ezeket is bepipálom a bontásoknál, ahogy a képen ez látszik is. Ezt egyébként lejjebb görgetve találod meg a teljesítés főcsoport alatt.

Szint
Teljesítés

5. lépés: szűrj forgalom kampányokra!

Utolsó lépésként pedig szűrjünk rá a forgalom célú kampányokra, hogy azok a kampányok jelenjenek meg, ahol kattintás / érkezési oldal céllal indítottuk el a hirdetést.

Itt a “konkrét cél” lesz az első elem, ez a cél a “forgalom” lesz.

Mutatom ezt is képen:

Konkrét cél

Ha mindent jól csináltál, akkor a jobb oldalon már ki is rajzolódtak az eredmények a megfelelő bontásban és megkezdheted az elemzést! 🙂

AJÁNLOTT CIKK: “9 azonnal felhasználható Facebook hirdetés template”

A lényeg: ha vannak adataid, használd azokat!

Voltam már úgy is, hogy azt gondoltam egy hirdetésverzióról, vagy egy adott hirdetési szövegemről, hogy “Ez biztos ütni fog! Ebből lesz a legtöbb vásárlás!”.

Aztán amikor láttam az adatokat, akkor nehezen fogadtam el. Sőt még olyan is volt, hogy ragaszkodtam az általam szubjektíve jónak megítélt verzióhoz. Ez egy hatalmas hiba, amibe rengetegen belefutnak.

Ne feledd: mindig a célközönség és az eredmények döntenek, ne hagyd, hogy ez máshogy legyen!

Ha már megvannak az eredmények és kielemezted a kampányaidat, akkor itt az ideje cselekedni és megkezdeni az új tesztek elindítását!

Az adatok kielemzése nagyon jó dolog, de táplálkozz is belőlük a következő kampány kidolgozásánál.

Záró gondolatok

A közösségi médián futtatott kampányok kielemzésének még számtalan módja létezik. Fontos tudnod, hogy ez az elemzés ideális esetben nem csak Facebook-on történik.

Számtalan külső eszköz, például a Google Analytics, a Matomo, a Metrix a HotJar stb. segít a hatékony elemzésben.

Sajnos ebbe a cikkbe most csak ennyi fért bele, de ide kattintva még több online marketing cikket találsz, amivel fejlesztheted a vállalkozásod!

Remélem, hogy ez a cikk segített Neked és előrevisz a Facebook hirdetési stratégiád formálásában.

Ha valamit nem értesz, esetleg segítségedre van szükséged, keress meg minket bátran, szívesen segítünk! 🙂

Kramarics Gergő

Kramarics Gergő

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük