BOOMCast SHORTS – Ezért STAGNÁL a bizniszed

BOOMCast SHORT - Ezért STAGNÁL a bizniszed

Vállalkozóként biztosan Te is tapasztaltad már, hogy – ha szerencséd van csak időszakosan – stagnál a bizniszed. Ennek külső okai is lehetnek, de nagyon gyakran ez az oka annak, hogy a várt növekedés elmarad. Én már megtanultam (természetesen a saját hibámból) és most Veled is megosztom.

Alakítsd Te a műsort és csatlakozz a BOOMCast zárt Facebook csoportjához, ahol beszélgethetsz a hallgatóinkkal és akár személyesen tőlünk is kérdezhetsz!

Az alábbi felületeken éred el az adást:

Ha inkább olvasni szeretnél, akkor alább találod az adás szöveges átiratát.

Ezért STAGNÁL a bizniszed – SZÖVEGES ÁTIRAT

Ez itt a BOOMCast SHORTS Balogh Dáviddal.

Itt is vagyunk 2022. év végén. (Vagyis most, amikor felveszem az adást még november van, de december elején fog kimenni.) Ebben az időszakban érdemes kicsit hátrább lépni, és megnézni, hogy mitől stagnál a bizniszed.

Ez nem annyira marketinges téma, vagy legalábbis nem közvetlenül az, sokkal inkább egy vállalkozói szemlélet formáló. Szerintem ilyenekre is szükség van. Nekem legalábbis mindig volt igényem rá. Úgyhogy nézzük is meg, hogy számodra hasznos lehet-e.

Van az úgynevezett “shiny object” szindróma, amiben én személy szerint nagyon durván szenvedek. És nem csak én, hanem a környezetemben rengeteg vállalkozó, ismerős, barát. Lényegében ez azt jelenti, hogy mindig valamilyen olyan következő kihívást keresünk és valami olyan mindig megragadja a figyelmünket, ami sokszor más területről veszi el a hangsúlyt, onnan, melyre valóban összpontosítani kellene. És ez probléma.

Egy filmes példával tudom a legjobban szemléltetni. Az egyik kedvenc filmem a Mátrix. Az első részben történik az az ominózus eset, amikor Morpheus elsőnek viszi Neo-t a kiképző programba és New York utcáin sétálva a fekete-fehérbe öltözött tömegben észrevesz egy nőt, piros ruhában. Úgy is nevezik a filmben, hogy a piros ruhás nő. Ő lesz a szituációban a shiny object, ami eltereli a figyelmet. Neo, mire visszafordul, már az ügynökkel találja magát szembe, aki pisztolyt tart a fejéhez. Ez lesz az a jelenség, amikor elveszítjük a figyelmet onnan, ahova ténylegesen fókuszálnunk kellene.

Számomra pedig ami a legdurvább az egészben, hogy azt hittem ahogy fejlődök és a vállalkozás is egyre magasabb szintre lép, úgy ez eltűnik. A valóság pedig nem is állhatna ettől távolabb. Ha lehet azt mondani, talán még nehezebb, mint azelőtt. Ennek pedig az az oka, hogy még érdekesebb, még jobb lehetőségek jönnek szembe. Új bizniszek, új üzletágak, bármi, amibe bele lehet kapni. Ezekre sokkal nehezebb nemet mondani. Főleg azért, mert a több lehetőség több pénzt is jelent. Kezdetben lehet csak fél millióra mondasz nemet, utána több millióra, majd több tízmillióra. A kulcs pedig az, hogy meg kell tanulni nemet mondani. Tudni kell azt mondani, hogy odakoncentrálok arra a bizniszre, amit 5, 6, 7, 8, 9, 10, 20 éve építgetek.

Nagyon sok mindenkinél látom azt, legyen szó akár kezdő vállalkozóról, aki esetleg pár milliónál jár árbevételben, akár kis webshopról, de bizony nagyobb, több milliárdos bizniszeknél is, hogy az alapító, tulajdonos, ügyvezető bele-belekap más dolgokba, pedig sokkal többet tudna kihozni abból, hogyha azt a vállalkozást fejleszti tovább, melyet felépített. Ennek az is az oka, hogy egyszerűbb és kevesebb energia valamit fejleszteni, valamit jobbá tenni, mint újat alkotni a nulláról. Nekem legalábbis az a tapasztalatom, hogy ha van egy jó biznisz, ami validálva van, megy, pörög, fejlődik, és látszik, hogy van jövője, akkor sokkal jobban megéri arra koncentrálni és összpontosítani, mint belekapni egy újba.

Ezt én is elcsesztem. Az ügynökség a fő biznisz, mellette pedig 2 webshopot is beindítottam az elmúlt évek alatt. Végül szépen leépült mindkettő, pontosabban visszavágtuk őket. Rájöttem, hogy bár onnan milliókat be tudok hozni, itt még annál többet is el tudok érni hosszú távon, de csak ha ide fordítom az energiámat.

Hogyan tudod kiküszöbölni ezt a shiny object szindrómát? Ülj le és írj egy listát azokról az egyértelmű dolgokról, amiket a meglévő vállalkozásodban fejlesztened kellene, de nem teszed, vagy nem úgy csinálod, ahogy kellene. Csak hogy pár példát mondjak: légy jelen több hirdetési platformon, csinálj email marketinget, építs automatizmusokat, optimalizáld a weboldalt, írj jobb copyt, szövegverziókat, hozz be új termékeket, vezesd be az ügyfélszolgálati chatet.

Egyébként, ha a B2B piacon vagy szolgáltató, akkor is szinte mind vonatkozik rád, maximum csak érdemes többet vagy gyorsabban follow upolni a potenciális ügyfeleket. Új tartalmakat lehet gyártani, új szegmensekre lehet rámenni, amikre teljes funneleket lehet kiépíteni, jobb embereket lehet felvenni a bizniszedbe, jobban lehet képezni a meglévő embereket a csapatodban.

Rengeteg olyan lehetőség létezik, ami egy to do listán egy tételnek fog számítani nagyjából. Ez alatt azt értem, hogy felírni valamit egy pontba nem egyenlő a gyakorlati megvalósítással, ami akár több hónapot is igénybe vehet.

Azért tudom, és merem is ezt kijelenteni, mert éppen ezt csinálom most az ügynökségnél én is. Számomra is szinte hihetetlen, hogy egyetlenegy kis to do listára, egy pici kis cetlire felfér annyi teendő, ami egy évre elegendő feladatot ad. Ráadásul most még csak a fejlesztésről esett szó, ebben még nincs benne az üzemeltetés: a day-to-day, vagyis a mindennapi teendők.

Sajnos a saját hibámon már megtapasztaltam, hogy ezek azok a fejlesztések, melyek hosszú távon majd előrébb visznek. Persze nekem is mondták, tanácsolták, de valamiért mégis hülye voltam és magamtól kellett rájöjjek. Ezért is remélem, hogy te nem jársz így, és hogy ez az epizód segít majd az elkerülésében.

A legnagyobb tanulság, hogy a végén az nyer, aki jobban csinálja a dolgokat. Hiszen ha arra fordítod az idődet, hogy az adott bizniszt fejleszd annak érdekében, hogy jobb szolgáltatást nyújtson, jobban működjön, hatékonyabb legyen, az sokkal többet ér, mint hogyha van egy félig jól működő vállalkozásod, és mellé elkezdesz több hasonlót. Olyan ez, mintha lenne egy vödröd, amin van egy pici lyuk, amibe ha öntöd a vizet, akkor folyamatosan folyik el belőle. A befoltozás helyett pedig veszel még többet, amik szintén lyukasak.

Egyébként nagyon kíváncsi vagyok, hogy ez vajon csak az én környezetemben van-e jelen ilyen erősen, vagy egy általános jelenségről beszélhetünk. Írj nyugodtan kommentben a saját tapasztalataidról!

Ennyi lett volna a mai BOOMCast SHORTS.

Ne felejts el feliratkozni a csatornákra! Érdemes belépned a zárt Facebook csoportunkba is, ahol akár személyesen velünk is beszélgethetsz, de kérdéseket is tehetsz fel és a közösségünk tagjait is megtalálod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a boommarketing.hu/fbcsoport linken keresztül!

Tartalomjegyzék

Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük