TikTok marketing – a nagy útmutató (2024-es kiadás)

TikTok marketing útmutató

Ebben a cikkben azt osztom meg Veled, hogy hogyan tudod a TikTokot beépíteni a vállalkozásod marketing stratégiájába.

Nem videóvágási tippekről és éppen aktuális trendekről olvashatsz most, hanem a TikTok marketing lényegéről.

Olyan kérdéseket fogok megválaszolni, melyek jó eséllyel benned is felmerültek már:

  • Van-e fizetőképes kereslet TikTokon?
  • Még mindig csak tinik használják?
  • Honnan tudom, hogy vállalkozóként érdemes-e használnom?
  • Hogyan tudok TikTokkal eladni?


Ezeket – és még sokkal több mindent – Te is tudni fogod ennek a cikknek a végére.

De először is térjünk rá a legégetőbb kérdésre: mégis mi az a TikTok (és miért is lenne érdemes vállalkozóként foglalkoznod vele)?

Egyáltalán mi az a TikTok?

A TikTok egyfajta közösségi hálózat, amely a kreatív tartalom gyártására és megosztására összpontosít, ahol rövid, legfeljebb 60 másodperces videókat oszthatnak meg a felhasználók.

UPDATE: Egy 2023-as frissítés óta már legfeljebb 10 perces videókat is fel lehet tölteni. A hangsúly viszont a „lehet” szócskán van. Szóval 10 perces is lehet, de – jelenleg – nem érdemes ilyen hosszban gondolkodnod.

A TikTok egy rövid videókat megosztó alkalmazás, amely 2016-ban indult, eredetileg Douyin néven Kínában. 2018-ban a TikTok és a korábban népszerű Musical.ly applikáció összeolvadt, és azóta a TikTok világszerte hatalmas népszerűségre tett szert.

A platform azonnali sikert hozott, és jelenleg több mint 1 milliárd aktív felhasználója van világszerte.

A videókhoz zenei aláfestést, effekteket, szűrőket és feliratokat is hozzáadhatnak a felhasználók és pontosan ez adja a platform egyediségét.

Az alkalmazás hasonlít más közösségi média platformokhoz, mint például az Instagram és a Snapchat, de a fő különbség a rövid videókra való összpontosítás.

A videók gyakran zenés-táncos tartalmak, de a platformon találhatsz vicces jeleneteket, oktatóanyagokat és számos más típusú tartalmat is.

Egyébként pontosan innen ered az a tévhit, hogy a TikTokot csak tinik használják táncikálásra.

Ez a kezdetekben valóban így volt, de manapság már egyáltalán nem igaz a platformra. Persze a „hülyeség” is megtalálható, de a szórakozás mellett más célra is használják az emberek a TikTok-ot.

Ilyenek például:

  • inspirációk, ötletek gyűjtése (pl.: divat, lakberendezés, stb)
  • tanulás, edukáció
  • kapcsolatépítés
  • vállalkozásépítés
  • stb…


A személyes TikTok csatornámon például főként edukatív tartalmakat találsz. Például ilyet.

Ez az egyszerű videó például közel 40 ezer emberhez jutott el és 1.500+ interakciót gyűjtött be, mindezt teljesen organikusan.

A TikTok az elmúlt években hihetetlen mértékben nőtt és világszerte rengeteg felhasználója van, így nem csoda, hogy a marketingesek és vállalkozók is egyre inkább felfigyelnek rá.

Arra azonban figyelj, hogy a TikTok videók általában nem a hagyományos, karót nyelt komoly üzleti videókra hasonlítanak. Itt inkább a laza és személyes hangvétel a jellemző, így készülj fel arra, hogy egy kicsit „lejjebb kell adnod” a hivatalos üzleti hangnemet.

Na de most hogy már tudod mi az a TikTok, térjünk rá a legfontosabb kérdésre, ami meghatározza majd azt, hogy érdemes-e foglalkoznod vele.

Kik vannak jelen a TikTok-on? Van egyáltalán fizetőképes kereslet?

A TikTok felhasználóinak többsége fiatal – főleg a 16-24 éves korosztályból származik – de természetesen vannak idősebb felhasználók is.

A magyar piacon a korcsoportok szerint a felhasználók száma a következőképpen alakul (legalábbis akkor, amikor megírom ezt a cikket):

  • 17 éven aluliak: adatbiztonsági okok miatt nem lehet pontosan tudni, de valahol 1-2 millió közé tenném
  • 18-24 évesek: 1.089.000 felhasználó
  • 25-34 évesek: 820.000 felhasználó
  • 35-44 évesek: 439.000 felhasználó
  • 45-54 évesek: 314.000 felhasználó
  • 55+ évesek: 176.000 felhasználó


Ezek a számok csak tájékoztató jellegűek, a cikk írásának időpontjában ezeket a számokat jelentette a TikTok hirdetéskezelője.

TikTok célközönség méret magyar

Így jól látszik, hogy a 18+ korosztályt nézve közel 3 millió magyar van jelen (és használja aktívan is a platformot), míg ha a kiskorúakat is belevesszük, akkor valahol 4-5 millió között lenne ez a szám.

Azt hiszem ezek alapján már nem is kérdés, hogy érdemes-e jelen lenned TikTokon. Természetesen csak akkor, ha a marketing stratégiádba illik ez a platform.

És az is egyértelmű, hogy a fizetőképes kereslet is aktívan jelen van. Sőt, nem is akárhogy.

Engem a profilom elindítása után 1 hónapon belül 3 milliárdos vállalkozó keresett meg TikTokról, hogy szeretnének velem dolgozni, úgyhogy bátran kijelenthetem, hogy még B2B téren is bőven van benne potenciál.

Oké, a közönség tehát adott. Itt viszont felmerül a következő kérdés…

A legfontosabb cél a TikTok használatával (marketingesként)

A TikTok marketingben a legfontosabb cél a figyelemfelkeltés és a minél nagyobb – de azért mégis releváns – közönség elérése.

És ebben elképesztően jó a TikTok.

Így generálj figyelmet

A TikTok-on való jelenléted akkor lehet igazán sikeres, ha a tartalmaid minél több emberhez jutnak el.

Ehhez fontos, hogy az általad megosztott videók érdekesek, szórakoztatóak és vonzóak legyenek a célközönség számára. Ne feledd, hogy a TikTokon a laza, személyes hangvétel és a kreatív tartalom a nyerő.

Nem, egyáltalán nem azt mondom, hogy táncikálnod kell. Ha nem olyan a stílusod, akkor csak erőltetett lesz az egész, ez pedig a videókon is át fog jönni.

Én sem vagyok egy táncolós típus (nagyon nem), mégis sikerült érvényesülnöm ezen a platformon is.

Nagyrészt egyszerű, beszélő (angolul „talking head”) videókat publikálok, ráadásul egy nagyon szűk témakörben.

Az eddigi legnépszerűbb videóm például ez volt.

Több mint 600 ezer ember látta és 39 ezer like érkezett rá.

Mindezt teljesen organikusan.

Ja, és ez volt a második videó, amit valaha feltöltöttem.

Egyáltalán nem kell tehát táncikálnod, nyugodtan készíts olyan videókat, amiket komfortosnak érzel.

Egy valami viszont mindennél fontosabb lesz…

Ismerned kell az algoritmust

A TikTok algoritmusának megértése egyszerűen elengedhetetlen a sikerhez.

Mivel a legfőbb feladatod az organikus jelenléttel, hogy minél nagyobb tömeget tudj elérni, ezért ismerned kell az algoritmust ahhoz, hogy a saját előnyödre tudd azt fordítani.

A TikTok mára az egyik legnépszerűbb közösségi média platformmá vált és a cégek is egyre inkább felismerik annak marketing lehetőségeit.

Az egyik legfontosabb tényező, amely a TikTok sikerét magyarázza, a platform algoritmusának működése.

Az algoritmus folyamatosan tanul azáltal, hogy figyelemmel kíséri a felhasználók viselkedését, így képes egyre jobban személyre szabni a tartalmakat.

A rendszer azonban nem csak a korábban már bekövetett tartalomkészítők videóit jeleníti meg, hanem rendkívül hatékonyan ajánl új, eddig ismeretlen videókat is.

Maga az algoritmus több tényezőt is figyelembe vesz a tartalomajánlás során.

  • Minél több interakció (lájk, megosztás, komment) történik egy videón ls minél hatékonyabban kötöd le a figyelmet, annál nagyobb eséllyel kerül az ajánlott tartalmak közé.
  • Az adott videó jellemzői között szereplő kulcsszavak és a felhasználók által megadott érdeklődési körök alapján a rendszer képes célzottan ajánlani videókat.
  • Végül pedig a felhasználói információk (pl. nyelv, régió) is hozzájárulnak a személyre szabott tartalomajánláshoz.


Ezek alapján személyre szabott tartalmakat ajánlanak, aminek egyetlen célja van.

Minél tovább ott akarják tartani az embereket a saját felületükön.

Ez a legeslegfontosabb és ebben kell segítened Neked is, ha azt akarod, hogy az adott platform minél több embernek ajánlja a Te videóidat.

A fő cél tehát: minél több ideig lekötni a felhasználók figyelmét.

Ezek alapján a legfőbb mérőszám amit figyelned kell, az a “watch time”.

Watch time

Itt a mértékegység az idő, tehát másodperc, perc, óra.

Ha van például egy videód ami 1 perces és azt 50%-ig nézik, az fél percnyi megtekintést jelent.

Ha van egy fél perces videód amit 100%-ig néznek meg – tehát végignézik – az szintén fél percnyi megtekintést jelent.

Tehát ebből a szempontból ez a két videó ugyanolyan értékű az algoritmus szemében.

És itt persze már képbe kerül a többi mérőszám is. Például hogy milyen aktivitást vált ki a nézőből a videód.

Hogyha valamire sok lájk érkezik vagy sokan kommentelnek, akkor az egy nagyon nagyon erős visszajelzés az algoritmus számára, hogy ez a videó betalált.

De természetesen vannak platform specifikus mérőszámok is.

TikToknál például nagyon erős visszajelzés, hogyha valaki elmenti a videódat.

Ez azt jelenti hogy annyira értékes a tartalom, hogy ők később is elő akarják venni és újra meg akarják nézni, amit egyértelműen azzal fog díjazni az algoritmus, hogy még több emberhez eljuttatja majd.

És van még egy fontos mérőszám, ami főleg Neked lesz majd fontos ahhoz, hogy jobb videókat tudj gyártani. Ez pedig nem más, mint a figyelem fenntartása (angolul “retention”).

Retention

Ez már nem idő alapú mérőszám, hanem százalékos.

Azt mutatja meg, hogy az emberek hány százaléka meddig nézi a videóidat.

Ez mindig 100%-ról indul és van egy görbe, ami folyamatosan esik (lásd az alábbi képen az alsó grafikont).

Minél meredekebben esik, annál rosszabb a videód és minél többen jutnak el a végére, annál jobb.

És ez a második legfontosabb mérőszám amit majd figyelned kell.

Ezen fogsz tudni változtatni és ha ez javul, akkor azáltal a watch time is javul, hiszen több időre le tudod kötni az emberek figyelmét.

Ez tehát egy technikai mérőszám amiből tudsz dolgozni, viszont a marketing pszichológia lesz az, amivel tudsz majd ezen javítani.

És lényegében ez a növekedés alapja.

Ha pedig kiismerted az algoritmust, akkor jöhetnek a virális videók, melyekkel eljutsz majd a…

For You Page (FYP)

A TikTokon a „For You” oldal (FYP) a legfontosabb, hiszen itt találkoznak a felhasználók az új, érdekes tartalmakkal.

Az egyik cél az, hogy a videóid minél gyakrabban megjelenjenek az FYP-n, mert így juthatsz el ingyenesen nagyobb közönséghez.

Ehhez a következő tippeket érdemes szem előtt tartani:

  • Készíts kreatív és egyedi tartalmat: A TikTokon sokkal nagyobb eséllyel jutsz el szélesebb közönséghez, ha kreatív és egyedi tartalmakat készítesz. Ne félj kísérletezni és új dolgokat kipróbálni!
  • Használd ki a trendeket: A TikTokon gyakran jelennek meg különféle trendek és kihívások. Érdemes ezeket a trendeket a saját tartalmaidba beépíteni, hiszen így könnyebben felkelted a felhasználók érdeklődését és növeled a videóid megtekintésének esélyét az FYP-n.
  • Interakció a közönséggel: A közönségeddel való aktív kommunikáció és interakció (pl. válasz a kommentekre, reagálás más videókra) segíthet abban, hogy a TikTok algoritmus előnyben részesítse a tartalmaidat.
  • Rendszeres posztolás: A rendszeres és kiszámítható posztolás elősegíti, hogy a felhasználók megszokják és várják a tartalmaidat, ami hosszú távon növeli az FYP-re kerülés esélyét.
  • Optimalizálás a gyors fogyasztásra: A TikTokon a rövid, lényegre törő videók a legnépszerűbbek. Ügyelj arra, hogy a tartalmaid gyorsan érthetőek és könnyen fogyaszthatóak legyenek.


Viszont nem árt vigyázni, mert az FYP nagy nézettséget tud generálni, de ezzel egyidőben csökken is majd a közönséged „minősége”.

Vállalkozóként pedig általában az a cél, hogy hasznunk is keletkezzen egy adott csatornából. TikTokon viszont könnyű abba a hibába esni, hogy a mennyiséget a minőség elég helyezzük, aminek a megtérülés látja majd kárát.

Ahhoz hogy ezt jól tudd kezelni rá kell térnünk a következő kérdésre.

Hol helyezkedik el a TikTok a marketing stratégiádban?

A TikTok sikeres beépítése a marketing stratégiádba függ a vállalkozásod céljaitól és a marketing tölcsér (funnel) felépítésétől.

Most hozok egy konkrét példát, hogy hogyan illeszkedhet a TikTok a marketing stratégiába. Ne feledd viszont, hogy ez csak egy konkrét példa, amit nem biztos, hogy egy az egyben rá tudsz majd húzni a saját bizniszedre.

Lássuk!

Funnel teteje – Elérést kell generálni

A TikTok kiválóan alkalmas a marketing tölcsér tetején lévő elérések generálására.

A szakmában ezt hívják Top of Funnelnek, vagy röviden csak TOFU-nak. Érdemes ezekkel az alapfogalmakkal tisztában lenned, hogy meg tudd tervezni a stratégiádat.

A platformon létrehozott tartalmakkal új közönséget érhetsz el és felkeltheted az érdeklődésüket a vállalkozásod iránt. A TikTokon szerzett követők és interakciók növelhetik a weboldalad forgalmát, a feliratkozások számát és a márkád ismertségét.

Példa: Egy webshop a TikTokon bemutatja a legújabb termékeit és videókat készít a kicsomagolásról, használatról, stb, ezáltal elérést és figyelmet generálva.

Csupán ez az egy lépés még kevés lesz a sikerhez, de kezdetnek tökéletes.

Nézzük hogyan tovább.

Funnel közepe – Terelned kell a forgalmat

Nem győzöm eléggé ismételni: felesleges foglalkoznod a TikTokkal, ha a funnel többi része nincs kiépítve.

Én például így csinálom.

Ahogy látod a forgalmat két módon terelem.

  • Először is a bioban lévő link segítségével, ami az ingyenes anyagainkra irányítja az embereket,
  • másodszor pedig a pinned (rögzített) posztokkal, amik vagy valamilyen lead magnetre, vagy akár egy konkrét termékre irányítják a forgalmat.


A legtöbb vállalkozás esetében tehát a TikTok használata csak akkor lesz hatékony, ha már rendelkezel egy működő marketing tölcsérrel.

Ha a funnel többi része nincs megfelelően kiépítve (pl. nincs jól működő honlapod, nincs email marketing stratégiád, stb.), akkor először érdemes ezeket a hiányosságokat pótolni.

Kiépített funnel nélkül használni ezt a csatornát olyan, mintha lyukas vödörbe öntenél vizet. A TikTok egy remek platform, amivel hatalmas mennyiségű vízhez juthatsz, de ha a vödröd lyukas, akkor semmit nem érsz majd a megszerzett figyelemmel.

A TikTokon való jelenlét csak akkor hoz értéket a vállalkozásod számára, ha a közönséget sikeresen át tudod vezetni a tölcsér többi szakaszába is.

Példa: Egy online tanfolyamot kínáló vállalkozás a TikTokon hasznos tippeket oszt meg a követőivel, de nincs megfelelően felépített honlapja, ahol a felhasználók könnyen jelentkezhetnének a tanfolyamra. Ebben az esetben először a honlap és az email marketing rendszer kiépítése a legfontosabb, mielőtt a TikTokra fókuszálnának.

Tehát, a TikTok akkor lehet értékes része a marketing stratégiádnak, ha a tölcsér többi része is megfelelően működik és képes vagy a TikTok-on megszerzett figyelmet ügyfelekké konvertálni.

Ne feledd, hogy a TikTok csak egy eszköz a marketing eszköztáradban és a legjobb eredményeket akkor érheted el, ha a többi csatornáddal összehangoltan használod.

Ha viszont eldőlt, hogy használni fogod, akkor mindenképpen beszélnünk kell a következő témáról…

A legfőbb mérőszámok a TikTok marketingben

Ahhoz, hogy sikeresen használd a TikTokot a marketing stratégiádban fontos, hogy nyomon kövesd a platformon elért eredményeidet.

A legfőbb mérőszámok segítenek abban, hogy megértsd, melyik tartalom hatásos és milyen irányba érdemes fejleszteni a TikTok jelenlétedet.

Alapvetően 4 fő mérőszámot szoktam figyelni.

  1. Átlagos watch time: Korábban már megbeszéltük, ez lesz az egyik – ha nem a legfontosabb – mérőszám.
  2. Hányan nézték végig a videót: Minél többen nézik végig a videódat, az annál erősebb visszajelzés az algoritmus számára, hogy ez egy igenis hasznos tartalom.
  3. Megosztások száma: Egyértelmű, hogy minél több megosztást kap egy videód, annál több emberhez jut majd el organikusan.
  4. Kedvencekhez adás: Ez is egy elképesztően fontos mérőszám, ami szintén azt mutatja az algoritmus számára, hogy milyen minőségű az adott videó. A fenti videót például 79-en mentették le.


A TikTok marketingben elért eredményeid méréséhez fontos, hogy nyomon kövesd ezeket a mérőszámokat és ezek alapján változtasd, finomítsd a stratégiádat.

Figyelj arra, hogy melyik tartalomtípus vagy téma válik népszerűvé és próbálj meg azonosítani olyan mintázatokat, amelyek a sikeres tartalmakban közösek. Így idővel egyre hatékonyabbá teheted a TikTok jelenlétedet.

Hogyan tovább?

Most már ismered az alapokat és tudod, hogy hogyan kell gondolkoznod a TikTokról mint marketing platformról.

Következő lépésként javaslom gondold át a céljaidat és azt, hogy vajon illik-e a marketing stratégiádba ez a platform.

Ha igen, akkor használd. Ha nem, akkor ne használd.

Összességében a TikTok egy remek social media platform, ahol még ma is lehet érvényesülni (és nem, egyáltalán nem késtél még el).

Ez csupán még a bevezető volt, ami elindít az úton. Csatlakozz közel 12 ezer főt számláló közösségünkhöz és minden csütörtökön az inboxodban landol majd Dávid szakmai összefoglalója.

Tartalomjegyzék

Balogh Dávid

Balogh Dávid

Szia, Balogh Dávid vagyok, a BOOM Marketing alapítója. Az elmúlt évek során több saját vállalkozást is beindítottam. Elsőként jött az ügynökség, aztán a BOOM Marketing University, majd 2 webáruház (az egyiknél 4 hónap alatt értük el a havi 10 milliós bevételi célt). Az így szerzett tapasztalataimat szeretném Veled megosztani a BOOM Marketing University-n, videós oktatóanyagok formájában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük